7.«مطلقه»بودن ولایت فقیه به چه معناست؟یعنی هر کاری که خواست،می تواند انجام دهد؟!
بعضی ها خیال می کنند که این«ولایت مطلقه ی فقیه»که در قانون اساسی آمده،معنایش این است که رهبری مطلق العنان است وهر کار که دلش بخواهد می تواند بکند!
معنای ولایت مطلقه این نیست.رهبری بایستی موبه مو قوانین را اجرا کند وبه آنها احترام بگذارد منتها در مواردی اگر مسؤولان ودست اندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبه مو عمل کنند دچار مشکل می شوند.قانون بشری همین طور است قانون اساسی راه چاره ای را باز کرده وگفته آن جایی که مسؤولان امور در اجرای فلان قانون... دچار مضیقه می شوند وهیچ کار نمی توانند بکنند ـ مجلس هم این طور نیست که امروزشما چیزی را ببرید وفردا تصویب کنند وبه شما جواب دهندـ رهبری مرجع است... این معنای ولایت مطلقه است والا رهبر،رئیس جمهور،وزرا ونمایندگان همه در مقابل قانون تسلیمند وباید تسلیم باشند.(1)
مفهوم استبداد یا خودسری به میل خود یا به ضرر مردم تصمیم گرفتن مطلقا درمعنای ولایت اسلامی نیست.مقصود،آموزش ودرس وراه اسلامی است.البته کسانی که دلباخته ی مفاهیم غربی وبیگانه ی از اسلام هستند ممکن است حرفهایی بزنند یا تصوراتی بکنند لیکن اینها بر اثر نشناختن مفهوم ولایت است.(2)
پی نوشت:
1.بیانات در دیدار با استادان ودانشجویان قزوین 26/9/1382
2.سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسؤولان وکرگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران،به مناسبت عید سعید غدیر،10/4/1370
8.آیا غیر از امام خمینی وبرخی از علمای حاضر،کسی قائل به «مطلقه بودن»ولایت فقیه هست؟نظر آنها چیست؟
ـ محقق کرکی :
کسی نمی تواند بگوید که فقیه فقط در زمینه ی فتاوا برای عبادات منصوب است زیرا این توهم درنهایت سستی است بلکه فقیه از ناحیه معصومین به عنوان نیابت در همه مجاری امور مسلمین نصب شده وبسیاری از ادله برآن دلالت دارد.(1)
ـ شهید ثانی:
مراد از فقیه هنگامی که به عنوان ولایت اطلاق می گردد همان شخص جامع شرایط فتواست زیرا او از سوی ائمه برای مصالح عمومی مردم منصوب شده است وکسی که قائل به وجوب ادای آن به امام معصوم است در عصر غیبت،ادای آن را به فقیه مورد اطمینان واجب دانسته است.(2)
ـ فیض کاشانی :
وجوب جهاد وامر به معروف ونهی ازمنکر ویاری کردن در نیکی وتقواو فتوا دادن وبر اساس حق بین مردم حکم نمودن واقامه حدود وتعزیرات وسایر تدابیر دینی از ضروریات دین می باشد واین امر محور بزرگ دین ومسئله مهمی است که خداوند انبیا را برای آن برانگیخته است اگر این امور ترک شود، نبوت بی نتیجه بوده ودین نابود می گردد وجوانمردی از بین رفته وگمراهی آشکار می شود جهالت گسترش یافته وشهرها خراب وبندگان هلاک می شوند... همانا بر عهده ی فقها می باشد که خاطر حق نیابتی که دارند آن را اقامه نمایند هم چنان که شیخین وعلامه وعده ای از علما چنین نظر داده اند زیرا فقها از طرف ائمه اجازه اقدام دارند.(3)
ـ ملا احمد نراقی:
مواردی که فقیه عادل در دو امر ولایت دارد:
یک:هر آنچه پیامبر وامام ـ که فرمانروایان مردم ودژهای استوار اسلام هستند ـ در آن ولایت دارند فقیه نیز درآن ولایت دارد مگر اینکه در موردی دلیل خاصی بر استثنا وجود داشته باشد مانند اجماع یا دلیل خاص یا غیر این دو؛
دو:همه مواردی که نظام زندگی مردم به آن وابسته است ودخالت در آن به حکم وعقل ویا عادت لازم می باشد ... بر عهده ولی فقیه است.
دلیل امر اول،بعد از اجماعی که بسیاری از اصحاب به آن تصریح نموده اندـ وچنین می نماید که نزد آنان از مسلمات می باشدـ روایاتی است که به این مسئله تصریح کرده است دلیل امر دوم،بعد از اجماع دو امر است:
الف:در امور اجتماعی، ناچار، شارع رئوف حکیم برای مردم ولی وحاکمی قرار دهد.
ب:چون فقیهان بهترین خلق خدا بعد از نبیین وافضل و امین به دست آنها مجاری امور است آنها ولایت سزاوارتر هستند.(4)
ـ محمد حسن نجفی:
نصب فقیه،عام بوده وشامل کلیه مواردی است که در حیطه اختیارات امام می باشد زیرا امام می فرماید:«من فقیه را حاکم قرار داده ام»که ظهور در ولایت عام دارد. این کلام امام که فرمود:«در حوادث واقعه به راویان ما مراجعه کنید» دارای شمول وگستردگی است چراکه حجت بودن فقیه برمردم برابر حجت بودن امام بر مردم قرار گرفته واین بدان معناست که در هر موردی که من بر کسی حجت خدایم فقیهان نیز بر شما حجت اند مگر در موردی که دلیل بر استثنا وجود داشته باشد(5).
ـ شیخ مرتضی انصاری:
حکم فقیه جامع الشرایط در تمام فروع احکام شرعی وموضوعات حجت ونافذ است زیرا مقصود از لفظ [حاکم]که درمقبوله آمده نفوذ حکم او در تمام شئون وزمینه هاست ومخصوص امور قضایی نیست همانند آنکه سلطان وقت کسی را به عنوان حاکم معین کند که مستفاد از آن تسلط او برتمام شئون مربوط به حکومت اعم از جزئی وکلی است.از این رو،امام لفظ «حَکَم»را که مخصوص باب قضاوت است [در مقبوله]به کار نبرده بلکه به جای آن لفظ حاکم را برده تا عمومیت نفوذ سلطه او را برساند با اینکه مناسب سیاق این بود که امام بفرماید:«فانی قد جعلته علیکم حکما».نیز درادامه می گوید:واز آن مرجعیت فقیه جامع الشرایط درتمامی شئون عامه مرتبط با امت روشن می شود.(6)
ـ ملا حبیب الله شریف کاشانی:
در هر موردی که پیامبر وامام در آن ولایت دارند،ولی جامع الشرایط نیز ولایت دارد مگر مواردی که دلیلی آن را خارج کند واز اختصاصات نبی وامام بداند.(7)
ـ آیت الله شیخ مرتضی حائری:
تقریب استدلال به روایت«اما الحوادث الواقعه...»چنین است:فقیه از سوی امام حجت است ومعنای حجت بودن او از طرف امام در عرف این است که در همه مواردی که باید به امام مراجعه شود فقیه نیز مرجعیت وحجیت دارد.(8)
ـ آیت الله شیخ عبدالله مامقانی:
به طور خلاصه این مرتبه از ولایت برای فقیه عادل هم ثابت باشد امکان دارد زیرا اونایب امام وقائم مقام وحجت اوست همانگونه که امام حجت از طرف خداوند است اینکه امام فرمان داده تا مردم درتمام رویدادها به ولی فقیه جامع الشرایط مراجعه کنند این قوی ترین دلیل است براینکه فقیه درتمام اموری که نظم اجتماعی به آن بستگی دارد ونیز در اجرای حکم الهی نایب مطلق امام است... جستجوودقت در احادیث ائمه وباب های مختلف فقه دلالت دارد بر اینکه فقیه جامع الشرایط در هر امری که امام ولایت دارد از جانب اوولایت دارد مگر مواردی که «دلیل»آن را از اختصاصات امام بیان کند.(9)
ـ علامه محمد رضا مظفر:
ما معتقدیم مجتهد جامع شرایط نایب
امام در زمان غیبت وحاکم ورئیس مطلق است همان اختیاراتی که برای امام است برای اوست در زمینه قضاوت بین مردم ودر حدیث از امام صادق آمده است کسی که حکم او را نپذیرد حکم امام ودر واقع حکم خدا را نپذیرفته است مجتهد جامع شرایط فقط مرجع در فتوانیست بلکه برای او ولایت عمموم است... اقامه حدود وتعزیرات جایز نیست مگر به فرمان او.رسیدگی ودخالت در اموال امام نیز از خصوصیات فقیه جامع شرایط است واین موقعیت واین ریاست عامه ای که از آن برخوردار است از جانب امام به او اعطا شده است.(10)
ـ حضرت آیت الله بروجردی:
یکی از امور مقرره در اسلام حکومت است به اجماع علماء الاسلام،بل الضرورة من الدین.وحاکم را وظایفی است معینه؛از اجرای حدود وحفظ ثغور ونظم امور واقامه عدل واخذ حقوق مستحقین از ممتنعین از اداء وحجر بر اشخاصی که بسط ید آنها بر مالشان موجب تلف مال خود آنها یا تضییع حقوق دیگران است وحفظ اموال کسانی که صالح برای حفظ آنها نیستند وفصل خصومات وغیر اینها از اموری که تصدی آنها در جمیع ملل شأن رئیس است وثبوت این وظایف هم برای حاکم مسلمین ومنصوب از قِبَل سلطان اسلام محل اتفاق فریقین (شیعه وسنی) است.(11)
ـ آیت الله محمد رضا گلپایگانی:
محدوده اختیارات فقها محدوده ای عام است که از اطلاقات ادله ای چون«العلماء ورثه الانبیاء وخلفاء الرسول»دریافت می شود به جز مواردی که دلیل آن از اختصاصات ائمه شمرده شده.محدوده ولایت فقیه جامع شرایط در امور مربوط به سیاست واداره اجتماع مانند محدوده اختیارات ائمه است مگر موردی را که دلیل خارج کند.(12)
ـ حضرت آیت الله سیستانی:
ولایت در آن چه ـ به اصطلاح فقهاـ امور حسبیه خوانده می شود برای هر فقیهی که جاممع شرایط تقلید باشد ثابت است.واما ولایت فقیه در امور عامه که نظم جامعه اسلامی برآنها متوقف است برای فقیه ثابت است مشروط به تأمین شرایطی ـ هم در شخص فقیه وهم در شرایط به کار بستن ولایت ـ از جمله مقبول بودن نزد مؤمنین.(13)
پی نوشت:
1.جامع القاصد،ج2،ص374
2.مسالک الافهام،ج1،ص427 ونیز بنگرید به:همان،ج3،ص9
3.مفاتیح الشرائع،ج2،ص50
4.عوائد الایام فی قواعد الاحکام،ص536
5.جواهر الکلام،ج4،ص18 ونیز بنگرید به :همان،ج16،ص178
6.القضاء والشهادات،ص48
7.مستقصی مدارک القواعد،ص274
8.صلوة الجمعه،ص155ـ154
9.هدایة الانام فی حکم اموال الامام،ص196ـ143
10.عقاید الامامیة،ص244
11.استفتائات حضرت آیت الله بروجردی،ج2،ص476
12.الهدایة الی من له الولایه،ص79
13.پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له.
9.اخیرا بعضی نظریه «رهبری شورایی»را مطرح می کنند؛این شیوه مدیریت باعث بهرمندی از دیدگاه های بیشتر ودر نتیجه کارآمدی بالاتر در رهبری نمی شود؟
اصلی ترین مشکل این نظریه نداشتن دلیل شرعی است؛آیت الله امینی در این باره می گویند:«...رهبری شورایی وجه شرعی هم نداشت.اتفاقا من در آن جلسه ای که برای شرط مرجعیت خدمت امام رسیدم پس از صحبت های متفرقه عرض کردم:اجازه بدهید ما که در کمیسیون هستیم رهبری شورایی را حذف کنیم چون مأخذ شرعی ندارد.»
حضرت آیت الله مصباح نیز در این رابطه می فرمایند:«والی وحاکم حکومت اسلامی همیشه ودر همه زمانها یک نفر است.حضرت ولی عصر هم که ظهور می نمایند ولایت فقها سلب می شود در زمان حضرت علی هم،امام حسن وامام حسین ولایت بر مردم نداشتند.امام حسین،زمان امام مجتبی به هنگام بیعت قیس بن سعد با امام حسن به وی فرمود:
«یا قیس!انّه امامی یعنی الحسن (علیه السلام)»(1).ای قیس!او یعنی امام حسن امام ورهبر من است.
«از نظر پیشینه تاریخی ولایت شورایی در متون اسلامی بی سابقه است در دیدگاه اهل سنت تنها در یک مورد شورا تشکیل شد(اشاره به شورای سقیفه است)که آن هم برای تعیین رهبر یود ونه برای اداره وتدبیر امور...درباره رهبری شورایی،متون فقهی شیعه تا پیش از استقرار جمهوری اسلامی ایران همگی ساکت اند (وهیچ فقیهی پیش از آن به طرح این ایده نپرداخته است).(2)
البته ولی فقیه از نظر مشورتی دیگر فقها وکارشناسان استفاده می کند اما این به معنی مدیریت جمعی ـ که در رهبری شورایی دنبال می شودـ نیست.
پی نوشت:
1.بحار الانوار،ج44،ص61
2.چالشهای فکری نظریه ولایت فقیه،مصطفی جعفر پیشه فرد،ص82و83
11.شما که می گویید اطاعت از ولی فقیه همان اطاعت از انبیاست،آیا دلیلی وجود دارد که خدا ولی فقیه را نیز از اشتباه وخطا در تصمیم گیری ها مصون سازد؟
ما می خواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که می دانیم تخلف نمی کند ممکن است ما اشتباه کرده باشیم واو تخلف کند از هر وقت فهمیدیم تخلف کرده می فهمیم حضور او در این منصب به جانیست خودش ومردم هم این را قبول دارند این نکته ی خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست.(1)
خدا آن رهبری راکه از سوی اوست دست می گیرد وهدایت می کند ازمشکلات او را عبور می دهد.(2)
رهبر نقشه را از خدا می گیرد راه را از خدا می آموزد روشها را هم از خدا می آموزد این رهبری،رهبری درست است.«واوحینا الیهم فعل الخیرات»(3)وقتی رهبری،رهبری خدایی شد کار خوب را هم از خدا یاد می گیرد.(4)
آن جامعه یی که پایبند ارزش های الهی است آن جامعه یی که توحید را قبول کرده است نبوت را قبول کرده است شریعت الهی را قبول کرده است هیچ چاره ای ندارد جز اینکه در رأس جامعه کسی را بپذیرد که اوشریعت اسلامی والهی را می داند از اخلاق فاضله ی الهی برخوردار است گناه نمی کند اشتباه مرتکب نمی شود ظلم نمی کند برای خود چیزی نمی خواهد برای انسانها دل می سوزاند ارزشهای الهی را برمسائل و جهات شخصی وگروهی ترجیح می دهد.لذا درجامعه ی اسلامی ما ودر نظام جمهوری اسلامی این مطلب تأمین شده است.
پی نوشت:
1.بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره ی امام خمینی 4/11/1378
2.بیانات رهبر معظم انقلاب در درس تفسیر سوره ی مجادله17/2/1361
3.همان
4.همان
5.بیانات مقام معظم رهبری در خطبه ی نماز جمعه30/2/1362
12.آیا این هدایت الهی که در #مصونیت ولی #فقیه از خطا واشتباه متجلی می گردد در روایات ما هم آمده است؟
روایات بسیاری در خصوص حفظ وصیانت حاکم عادل از #خطا ولغزش توسط خدای متعال وجود دارد مثل روایت شریف امام رضا (علیه السلام)که فرموده اند:
👌« انّ العبد اذا اختاره الله لامور عباده شرح صدره لذلک واودع قلبه ینابیع الحکمة واطلق علی لسانه فلم یعی بعده بجواب ولم تجد فیه غیر صواب فهو موفق مسدد مؤیّد قد امن من الخطا والزلل خصه بذلک لیکون ذلک حجة علی خلقه شاهدا علی عباده وذلک فضل الله یؤتیه من یشاء والله ذو الفضل العظیم»:
➕به راستی چون خدا بنده ای را برای اداره امور بندگان خود انتخاب کند به او شرح #صدر عطا کند ودر دلش چشمه های #حکمت بجوشاند ودانش خود را از راه الهام به او آموزد که در پاسخ هیچ سؤال وپرسشی در نماند واز حق وحقیقت سرگردان نشود.
🔸زیرا از طرف خداوند مشمول کمک وتأیید او است از خطا ولغزش وبرخورد ناصواب در #امان است خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه برهر کدام از خلقش باشد که او را درک کند این فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند وخدا صاحب فضل بزرگ است.(1)
پی نوشت:
1.الکافی،ج1،ص201؛تحف العقول،ص429؛الاحتجاج،ج2،ص436؛الامالی الصدوق،ص680؛عیون اخبار الرضا،ج1،ص220.
https://eitaa.com/fatemi5/794
13.آیا می شود آزادانه،هر نوع انتقاد واشکال به رهبری را در جامعه مطرح کرد؟
انتقاد معنایش چیست؟انتقاد اگر معنایش عیب جویی است این نه چیز خوبی است نه خیلی هنر زیادی می خواهد نه خیلی اطلاعات می خواهد؛بلکه انسان با بی اطلاعی بهتر هم می تواند انتقاد کند انتقاد به معنای عیب جویی اصلا هیچ لطفی ندارد شما بنشین از بنده عیب جویی کن من هم از شما عیب جویی کنم؛چه فایده ای دارد؟ نقد،یعنی عیار سنجی یعنی یک چیز خوب را آدم ببیند که خوب است یک چیز بد را ببیند که بد است اگر این شد آن وقت نقاط خوب را که دید با نقاط بد جمع بندی می کند آن گاه از جمع بندی باید دید چه حاصل می شود.(1)
وقتی انسان می خواهد به یک مسؤول ایراد بگیرد که آقا چرا در حوزه ی کارتان خطا اتفاق افتاد بایستی تمام موانعی را که در اجرای صحیح کار بر سر راه یک انسان معمولی وجود دارد در نظر بگیرد وببیند که آیا با محاسبه ی اینها او کوتاهی کرده یا نه؛ اگر کوتاهی کرده نبایستی از او صرف نظر کرد وگذشت؛این اعتقاد من است در حوزه ی اختیارات مستقیم من هم همین طور عمل می شود من اگر از کسی کوتاهی ببینم وبفهمم تقصیر داشته اغماض نمی کنم در مورد مسؤولان هم همیشه سفارش می کنم ومی گویم که اغماض نکنید در قضیه نقد رهبری نباید جوانان فریب ظاهر قضیه را بخورند وبه خاکی بروند.نگاه کنید مسأله غیبت وظهور را؛امام یازدهم مورد سؤال ونقد واقع می شود که اموالی که از طرف بزرگان شیعه خدمت ایشان خدمت ایشان ارسال شده کجا مصرف شده است؟امام در جواب می گوید:«اگر امامت امر مستمری است وشما به آن پایبندید چرا این سؤال از اجداد من نشد؟!»واز آن پس دستور می دهد پرده سیاهی در اتاق دیدار نصب می شود وشیعیان از پشت پرده با آن حضرت گفتگو می کنند واز آن زمان غیبت آغاز شد.(2)
لزوم حفظ حرمت حاکمان اسلامی
اسلام از عموم مردم خواسته است که در همه معاشرت ها ونشست وبرخاست های خود «دفاع از امام مسلمین»را مورد توجه قرار دهند ودر آن جا که هتک حرمت او می شود بی تفاوت نمانند:
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: (3)
«من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلا یجلس فی مجلس یسب فیه امام او یعاب فیه مسلم ان الله تبارک وتعالی یقول واذا رأیت الذین یخوضون فی آیاتنا الایة»(4)
هر کس به خدا وروز قیامت ایمان دارد نمی نشیند در مجلسی که در آن مجلس رهبر جامعه اسلامی را ناسزا میگویند یا غیبت مسلمانی را می کنند خداوند در قرآن کریم می فرماید: (5)«وچون ببینی که در آیات ما از روی عناد گفت وگو می کنند از آنها رویگردان شو تا به سخنی جز آن پردازند واگر شیطان تو را به فراموشی افکند چون به یادت آمد با آن مردم ستمکاره منشین.»(6)
واگر مردم در انجام این وظیفه کوتاهی کنند واز حریم ولایت پاسداری نکنند عاقبت تضعیف رهبری از بین رفتن عزت وسربلندی امت اسلامی وحاکمیت ذلت خواهد بود:
امام باقر(علیه السلام)نیز در این خصوص می فرمایند:
«من قعد فی مجلس یسب فیه امام من الائمة یقدر علی الانتصاف فلم یفعل البسه الله الذل فی الدنیا وعذبه فی الآخرة وسلبه صالح ما منّ به علیه من معرفتنا.»(7)هر کسی در محفلی بنشیند که رهبران الهی را دشنام وناسزا می گویند در صورتی که بتواند بپا خیزد و بپا نخیزد خداوند لباس خواری وحقارت برتن او بپوشاند ودر آخرت به عذاب دوزخ در افکند ونعمت شایسته خود را که معرفت مقام اهل بیت است از اوباز پس گیرد.»(8) در اینجا خالی از لطف نیست یادی از ولایت مداری مرجع تقلید فقید شیعه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی بنماییم پس از انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری نظام «حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی برای رهبر معظم عبای ظریفی هدیه فرستادند وفرمودند:«اگر دیدم کاری را شما انجام می دهید خلاف مطلب اسلامی است من تذکر می دهم اگر تغییر دادید بسیار خوب؛اگر ندادید من دیگر صحبت نمی کنم وتضعیف شما را حرام می دانم عمده، عظمت شماست؛شما رهبر مسلمین هستید ونمی خواهم صحبتی کنم دریک فرعی،که شما را تضعیف کرده ام.»(9)
پی نوشت:
1.بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه ی پرسش وپاسخ با مدیران مسؤول وسردبیران نشریات دانشجویی4/12/1377
2.همان
3.آیت آلله حائری شیرازی
4.تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه،ج16،ص266
5.انعام،68
6.بحار الانوار،ج2،ص154
7.گزیده کافی،ج1،ص265
8.محمد سروش محلاتی «نصیحت ائمه مسلمین»مجله حکومت اسلامی ،شماره 1
9.آیت الله خزعلی،سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ی تهران13/9/1388.
نگاه رحمتت بر ماست؛ میدانم که میآیی
ز اشک دوستان پیداست؛ میدانم که میآیی
گذشته چارده قرن و هنوز ای یوسف زهرا
تو تنها و علی تنهاست میدانم که میآیی
به گوش شیعه از پشتِ در آتشزده گویی
صدای نالۀ زهراست میدانم که میآیی
به یاد کربلا، کرب و بلا شد عالم امکان
زمان، هر روز عاشوراست، میدانم که میآیی
هنوز آیات قرآن از لب جدّت به نوک نی
به گوش زینب کبراست، میدانم که میآیی
به یاد آبآب تشنگان، چشم محبانت
ز اشک و خون دل دریاست، میدانم که میآیی
هنوز آن زخم پیکانی که بر چشم عمویت خورد
به چشم خونفشان ماست میدانم که میآیی
تماشای خیالیِّ سر اصغر به نوک نی
شرار آتش دلهاست میدانم که میآیی
به خون پاک مظلومانِ عالم میخورم سوگند
که مهدی مصلح دنیاست میدانم که میآیی
شعر امام زمان
قبل خطبه ها۱۸بهمن۹۸.m4a
20.09M
نشانه نفوذ
۱-مشغول خودتحقیری هست.
توانمندی دشمن را میبنداما پیشرفت خود و کشورش را نمی بیند
۲-تلاش برای دلسردی مردم انجام میدهد.
۳-زمینه نارضایتی را ایجاد میکند.
👈کاندیدای مجلس باید.
💠انقلابی باشد وخط قرمز نظام فتنه هست.
🔹روحیه جهادی داشته باشدفرصت آزمون و خطا با این دشمنان نیست.
💠کسی که پروژه ۳۰ماهه را در۱۱ ماه انجام میداده و روحیه جهادی خستگی ناپذیر دارد.
@fatemi5
زندان گناباد19 بهمن 98.pptx
4.69M
پاور پونت دست آوردهای انقلاب اسلامی
ارائه شده در دهه فجر
@fatemi5
فیض ابادی.3gpp
3.6M
سخنرانی حجت الاسلام فیض آبادی
گناباد
همایش نماز
https://eitaa.com/fatemi5/800
انقلاب آخرین مرحله شیعه.mp3
1.98M
🔖منبر کوتاه 🔖
♦️انقلاب اسلامی آخرین مرحله شیعه
#دهه_فجر
#انقلاب
#استاد_عالی
🔶حمله به جایگاه رهبری و زعامت شیعه
تسلیم ولی فقیه بودن ....
🔶ولایت اجتماعی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
@fatemi5
╭┅─────────┅╮
🌺 @mediamenbar
╰┅─────────┅╯
نایب امام .mp3
1.95M
🔖ولایت اجتماعی شیعه🔖
#دهه_فجر
#استاد_عالی
🔶کسی که ولایت مسلم بن عقیل رو قبول نکرد ولایت امام حسین علیه السلام رو هم قبول نمی کند
♦️فرق انقلاب اسلامی با سایر قیامها و نهضت ها
@fatemi5
╭┅─────────┅╮
🌺 @mediamenbar
╰┅─────────┅╯
خواب عجیب رهبر .mp3
2.55M
🔖خواب رهبر معظم انقلاب 🔖
♦️اتصال انقلاب به ظهور
#انقلاب
#استاد_عالی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
@fatemi5
╭┅─────────┅╮
🌺 @mediamenbar
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
13981117_35388_128k.mp3
2.08M
🎙 مردم را برای ورود در انتخابات دلسرد نکنید
🔻 رهبر انقلاب : انتخابات در کشور ما انتخابات سالمی است؛ من تعجّب میکنم از بعضیها که خودشان به وسیلهی انتخابات به یک جایی رسیدهاند، همینها انتخابات را زیر سؤال میبرند؛ چطور آن وقتی که انتخابات به نفع شما است، صحیح و متقن است، امّا آنجایی که به نفع شما نیست، انتخابات میشود خراب؟...
همه بایستی مراقبت کنند. این جور نباشد که ما به زبان به مردم بگوییم که در انتخابات شرکت کنید، منتها یک جوری حرف بزنیم که مردم را از ورود در انتخابات دلسرد کند؛ این درست نیست، این غلط است. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
📥 دریافت نسخه با کیفیت 👇
http://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=44865
@a_fatemi24
🌹تقدیم به روح پرافتخار شهید سردار قاسم سلیمانی
♦️ایران قبل از #ظهور:ایرانیان برای دریافت حق خویش، دو مرحله تلاش خواهند کرد / سپس آماده جنگ با دشمن در فلسطین میشوند / #بشارت نزدیکی ظهور بعد از مرحله «سیوفهم علی عواتقهم»
1️⃣ از جمله حوادث و رخدادهای قبل از ظهور در نگاه فریقین شیعه و اهل سنت، قیامی است که با هدف زمینه سازی در فرایند ظهور امام عصر از جانب مردم مشرقزمین رقم میخورد.
2️⃣ حدیث معتبر انقلاب قوم مشرق در کتاب الغیبۀ نعمانی: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ (منبع: نعمانی، الغیبۀ، ص 273).
3️⃣ عبارت قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِق: خروج در اصطلاح به قیام، انقلاب و تلاش برای تشکیل حکومت تعبیر میشود و از آنجا که این پرچم به هدایت نیز توصیف شده است (قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء)، خروج و قیام علیه حاکم جائر و ظالم، یکی از مصادیق بارز آن خواهد بود.
4️⃣ و ناگفته پیداست به قرینه "لَايَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم و قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء" تایید و مشروعیت قیام در عصر غیبت با هدف زمینهسازی ظهور نیز اثبات میگردد.
5️⃣ مراد از قوم مشرق: طبق احادیث فریقین، رایات مشرق قبل از ظهور که زمینه ساز حکومت مهدی موعود هستند دارای سه شاخص بسیار مهم یعنی:شیعه و معتقد به امامت امام دوازدهم (وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم)، ایرانی (قوم سلمان) و آرمان آزادی فلسطین هستند.
6️⃣ مراد از يَطْلُبُونَ الْحَقَّ: به قرینه اینکه حق خویش را از دشمن طلب میکنند و سپس وارد فاز نظامی میشوند (سُيوفَهُم عَلى عَواتِقِهِم)؛ از اینرو به معنای طلب حقی از حقوق پایمال شده ایرانیان توسط دشمن، مراد است.
7️⃣ جبهه مخالف قوم مشرق چه کسانی هستند؟: مبرهن و واضح است، دشمنان دین اسلام و مذهب تشیع و ولایت امام عصر یعنی مثلث شوم "غربی، عبری، عربی" بویژه یهود و حامیان غربیشان در دائره جبهه استکبار و در مقابل انقلاب مشرق قرار میگیرند که از اعطای حق ایرانیان ممانعت میکنند.
8️⃣ مرحله "مطالبه حق": يَطْلُبُونَ الْحَقَّ ثُمَّ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ: دو مرحله برای احقاق حق ایرانیان؛ دو مرحله طلب حق از راه مذاکره و حوار برای احقاق حق از دشمنان است زیرا ایرانیان بعد از مایوس شدن از اخذ حق خویش، در مراحل بعدی از روشی متفاوت از دو مرحله قبلی، یعنی قدرت نظامی برای اخذ حق خویش استفاده خواهند کرد (يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِم).
9️⃣ مرحله "سیوف": ایرانیان، وقتی ممانعت دشمنان در استیفا و طلب حق خویش را درک میکنند (فَإِذَا رَأَوْا ذَلِك) اینبار حق خویش را نه از راه مذاکره بلکه از راه قدرت نظامی طلب خواهند کرد (سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِم).
🔟 آنگاه و بعد از وقوع حوادثی، دشمنان مجبور به پذیرش حق ایرانیان خواهند شد (فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ) و با اینکه ایرانیان در دو مرحله قبلی بر اخذ حق خویش اصرار و پافشاری داشتند اما شگفت اینکه اینبار ایرانیان نخواهند پذیرفت (فَلَا يَقْبَلُونَه).
1️⃣1️⃣ مرحله "یقوموا": و در مقابل آماده جنگ فراگیر و سرنوشتساز با دشمنان -طبق آیات سوره اسراء- در نزدیکی فلسطین خواهند شد (يَقُومُوا وَ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء)؛ و طبق بشارت غیبی قرآن در آیات ابتدایی سوره روم و به قرینه "فَيُقَاتِلُون فَيُنْصَرُون"، محور شیعی به رهبری ایران در جنگ آینده با اسرائیل قبل از ظهور پیروز خواهد شد. و البته این تحولات تا ظهور فاصله زیادی نخواهد داشت (لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْر).
2️⃣1️⃣ هرچند بین جبهه مقاومت شیعی و دشمن، حمله به منافع یگدیگر در مناطق مختلف رخ خواهد داد اما بنظر می رسد زمان جنگ سرنوشت ساز با اسرئیل، بعد از واقعه "هرج الروم" و قبل از حضور "مارقۀ الروم" خواهد بود.
3️⃣1️⃣ و عبارت "لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم" نیز به روشنی گویا این واقعیت است که توهم سقوط حکومت ایرانیان قبل از ظهور، خیالی خام و آشفته است که هیچ گاه تعبیر نخواهد شد و انقلاب ایرانیان به حکومت جهانی امام عصر متصل خواهد شد.
4️⃣1️⃣ اما سوال مهم این است که اگر عصر، عصر ظهور باشد، الان در کدام مرحله هستیم؟ مرحله "سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِم" یا مرحله "فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ"؟
⬅️ در رجانیوز بخوانید:
🌐 Rajanews.com/node/334458
✅میثاقنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شد
♦️فرازی از وصیتنامه:
در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید.
دوست دارم کرمان همیشه با ولایت بماند.
امروز به تقدیر الهی از میان شما رفتهام.
نیروهای مسلح را برای دفاع از اسلام و کشور احترام کنید.
فرزندانتان را با نام و تصاویر شهدا آشنا کنید.
حرمت ولایت فقیه را حرمت مقدسات بدانید.
اگر خیمه جمهوری اسلامی آسیب ببیند، بیتاللهالحرام و قرآن آسیب خواهد دید.
برای نجات اسلام، خیمه ولایت را رها نکنید.
#مفام
بسم الله الرحمن الرحیم
ماموریت حضرت زهرا سلام الله علیها
بعد از رحلت پیغمبر اکرم،آن #انحراف بزرگی که اتفاق افتاد ،
👈این بود که #ارتباط امت با معادن #رحمت و نور وهدایت دارد قطع میشه،با پیغمبر وآل،اگر ارتباط امت با اینها قطع شود تا قیام قیامت دیگر احدی هدایت ونور ورحمت نخواهد گرفت حتی از قران.
🔹وقتی ارتباط با معادن رحمت که تقسیم کننده رحمت هستند قطع شود تا قامت همه به #ظلمت میروند، هیچ نوری جای دیگر گیر نمی آورند یک همچین اتفاق سنگینی دارد میفتد،خب حالا شما نگاه کنید،اینجا یک نفر باید بیاید در میدان این قطع ارتباط بین امت ورحمت نبوی و ولوی را #وصل کند ،جزفاطمه زهرا کار کس دیگری نیست ،ارتباطی که بین نورورحمت پیغمبر وآل وامت دارد قطع میشود،یک کسی باید بیاید اینها را بهم وصل کند،والا تا قیامت همه مردم به گمراهی میروند،این ماموریت حضرت زهراست،
🔹اگر میخواهید #ماموریت حضرت زهرا را ببینید در زیارت نامه اش که چند جا نقل شده ،زیارت نامه معروفی که همه شما باآن آشنا هستید
👈(يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ)
اول سلام میدهید به حضرت زهرا (س) به عنوان کسی که #امتحان پس داده است،این امتحان حضرت زهرا با یک میثاق #بلا بودکه از قبل از خلقت عالم دنیا وقبل از جسم مطهرشان که دراین عالم بیاید با خدا بست،بعد دنباله این زیارت را بخوانید
(يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً)
خدا شما را درآن امتحان و#بلایی که قراره درآن قرار بگیرید #صابر یافت،بعد باز ادامش تا انتهاش (فَإِنّا نَسْأَلُكِ)
یا حضرت زهرا ،من ازشما یک چیز میخواهم،ماموریت حضرت زهرا اینجا هست،(🌹 فَإِنّا نَسْأَلُكِ )ازشما مسئلت دارم (إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ) حالا که من شمارا #تصدیق کردم وقبولتان دارم ،حالا که من شمارا تصدیقتان کردم
(فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما)شما مرا ملحق بکنید به آن دوتا،آن دوتا یعنی چه کسی؟یعنی پیغمبر وامیرالمومنین ،یعنی به نبی وامام،شما مرا #ملحق کنید.
#حلقه وصل امت ونبوت وامامت حضرت زهراست،حلقه وصل امت به نبوت وامامت.
لذا اینجا درخواست داریم میکنیم که (الا الحقتنی به تصدیقی لهما)شما مرا ملحق کنید به آن دوتا.
مادر باید بیاید وسط، که مظهر رحمت هست هم رحمت پیغمبر ،پدرش را بتواند درعالم حفظ کند وهم رحمت ائمه را قرار است تقسیم رحمت کنند بتواند حفظ کند،ایشان آمد در میدان که اگر نبود هیچ رحمتی در عالم دیگر به کسی نمیرسید.
🔹ببینید حضرت زهرا چه کرد دراین ماموریت ،من وشمایی که الان اینجا نشستیم نشانه پیروزی حضرت زهرا هستیم ،چون اگر حضرت زهرا نبود ارتباط امت وامامت قطع میشد، کسانی نبودند که ارتباط با امامت داشته باشند ،نشانه پیروز حضرت زهرا شما هستید،نشانه پیروزی حضرت زهرا کشور امیرالمومنین وحضرت زهراست،فرزند حضرت زهرا جلودارش هست،این نشانه پیروزی امیرالمومنین وحضرت زهراست.
🔹این ماموریت سنگین را تحمل کرد وانجام داد ولی خب به قیمت بلای سنگینی که دید به قیمت بلای سنگینی که دید.
@fatemi5
هدایت شده از کانال شخصی شیخ علی آقایی
( به مناسبت تولد حضرت زهرا س )
👇👇👇👇👇👇👇
۱ _ زهرا (س) بانوی بهشتی :
نخستین سنگ بنای وجود انسان، انعقاد نطفه اوست .
چرا که به هر حال نطفه است که قسمت مهمی از ارزشهای وجودی انسان را در بر دارد .
به همین دلیل در روایات اسلامی دستورهای زیادی وارد شده که این سنگ زیر بنا درست نهاده شود.
هنگامی که به تاریخ زندگی بانوی اسلام فاطمه زهرا(علیها السلام) مراجعه میکنیم میبینیم او در این زمینه یک وضع استثنائی دارد که در تاریخ شخصیتهای بزرگ جهان اعم از مرد و زن بی نظیر است .
بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بشنویم:
ابن عباس میگوید: پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) زیاد فاطمه را میبوسید، روزی عایشه عرض کرد: چرا شما زیاد فاطمه را میبوسید؟
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: (این دلیلی دارد) در شب معراج هنگامی که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوههای بهشتی به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شد.
«فَاِذَا اشْتَقْتُ لِتِلْکَ الثِّمارِ قَبَّلْتُ فاطِمَةَ فَاَصَبْتُ مِنْ رائِحَتِها جَمِیعَ تِلْکَ الثِّمارِ الَّتی اَکَلْتُها .
هنگامی که مشتاق آن میوههای بهشتی میشوم، فاطمه را میبوسم و از بوی او بوی تمام آن میوهها را که در آن شب خوردم استشمام میکنم .
۲_ فاطمه(علیها السلام) محبوب ترین افراد نزد پیامبر(صلی الله علیه وآله) :
در حدیثی از زبان عایشه میخوانیم که میگوید:
ما رَاَیْتُ اَحَداً اَشْبَهَ کَلاماً وَ حَدِیثاً مِنْ فاطِمَةَ بِرَسُولِ اللهِ(صلی الله علیه وآله) وَ کانَتْ اِذا دَخَلَتْ عَلَیْهِ رَحَّبَ بِها، وَ قامَ اِلَیْها، فَاَخَذَ بِیَدِها فَقَبَّلَها، وَ اَجْلَسَها فِی مَجْلِسِهِ .
من هیچ کس را در سخن گفتن از فاطمه شبیه تر به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) ندیدم، هنگامی که وارد بر پدر میشد به او خوش آمد میگفت، و در برابر دخترش فاطمه بر میخاست، دست او را میگرفت و میبوسید، و او را در جای خود مینشاند».
۳_ مقام قرب فاطمه(علیها السلام) در پیشگاه خدا :
در «صحیح ترمذی» از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله)نقل میکند که فرمود:
«اِنَّما فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی ما آذاها وَ یَنْصَبُنِی ما نَصَبَها .
فاطمه پاره تن من است، آنچه او را آزار دهد مرا آزار میدهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت میافکند».
۴_ نخستین کسی که وارد بهشت میشود :
ذهبی در «میزان الاعتدال» آورده است که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود:
اَوَّلُ شَخْص یَدْخُلُ الْجَنَّةُ فاطِمَةُ(علیها السلام) .
نخستین کسی که وارد بهشت میشود، فاطمه است .
@aliaghaei1368
شاخصه کاندیدای اصلح۲۵بهمن۹۸ فاطمی.m4a
24.04M
سلام حلقه امروز :
شاخصه کاندیدای اصلح مجلس شورای اسلامی
@fatemi5