eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 26 👇👇👇👇 فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَقَالَ إِنِّى مُهَاجِرٌ إِلَى‏ رَبِّى إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ✔️ترجمه پس لوط به او (ابراهیم) ایمان آورد، و گفت: همانا من به سوى پروردگارم روى آورده‏ام كه او عزیز و حكیم است. ✔️نکته ها اكثر مفسّران گفته‏اند: مراد از «مهاجر»، حضرت ابراهیم است، چنانكه در آیه دیگر حضرت فرمودند: «انّى ذاهب الى ربّى سیهدین»(124) و بعضى گفته‏اند: مراد حضرت لوط است. 124) صافّات، 99. ✔️پيام ها 1- انبیا به یكدیگر ایمان دارند. «فآمن له لوط» البتّه این نشان و تنهایى حضرت ابراهیم نیز مى‏باشد. 2- گاهى در یك چند پیامبر بوده؛ ولى امامت و رهبرى بر عهده‏ى یكى از آنان بوده است. «فآمن له لوط» 3- ایمان حضرت لوط، نوعى اعلام و تقویت حضرت ابراهیم بود. «فآمن له» و نفرمود: «آمن به» 4- هجرت ، وسیله‏ ى رشد و تربیت است. «الى ربّى» 5 - مردان خدا، به زمین و زمان و هیچ فرد و گروهى وابستگى ندارند. «اِنّى مهاجر الى ربّى» 6- با یاد الهى، روحیه‏ ى هجرت را در خود تقویت كنیم. «مهاجر الى ربّى انّه هو العزیز الحكیم» (اتّصال به خداى عزیز، غربت‏ها را جبران مى‏كند.) @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 27 👇👇👇👇👇 وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ جَعَلْنَا فِى ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْكِتَابَ وَ آتَيْنَاهُ أَجْرَهُ فِى الدُّنْيَا وَ إِنَّهُ فِى الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ✔️ترجمه و اسحاق و یعقوب را به او (ابراهیم) عطا كردیم، و در میان فرزندانش پیامبرى و كتاب را قرار دادیم، و پاداشِ او را در دنیا عطا كردیم و قطعاً او در آخرت از شایستگان است. ✔️نکته ها كلمه‏ى «أجر»، در مورد پاداش‏هاى دنیوى و اخروى، هر دو به كار مى‏رود، ولى كلمه ‏ى «اُجرت»، تنها در مورد پاداش‏هاى دنیوى است.(125) پاداش آن همه خلوص و تلاش و هجرت حضرت ابراهیم‏ علیه السلام، موهبت‏هاى چهارگانه‏اى است كه این آیه بیان مى‏كند:👇 اوّل: فرزندان پاك. دوم: مقام نبوت در نسل و دودمان. سوم: نام نیكو در دنیا. چهارم: عزّت در آخرت. توضیح: یعقوب، یوسف، هارون، موسى، سلیمان، زكریّا، یحیى و عیسى‏ علیهم السلام، همه از نسل حضرت اسحاق بودند و پیامبر اسلام ‏صلى الله علیه وآله از ذرّیه‏ ى اسماعیل است؛ بنابراین، پیامبران اولواالعزم بعد از حضرت ابراهیم، همه از نسل او بودند. 🔺نجات از آتش نمرودیان، دل‏ها به سوى مكّه و تجدید خاطرات ابراهیم در مراسم حج، از گمنامى(126) به شیخ الانبیا رسیدن و داشتن ذّریه‏ ى طیّبه، همه از مصادیق الطاف الهى در دنیاست كه به ابراهیم ‏علیه السلام عطا شده است. «و آتیناه اجره فى الدنیا» 🔻صالح بودن و در زمره‏ ى صالحان قرار گرفتن، مقامى است كه انبیا آرزوى آن را داشته‏ اند: 🔸یوسف ‏علیه السلام از خدا مى‏خواهد: «و ألحقنى بالصالحین»(127) 🔹سلیمان‏ علیه السلام دعا مى‏كند: «و أدخلنى برحمتك فى عبادك الصالحین»(128) 🔹شعیب‏ علیه السلام به موسى‏ علیه السلام مى‏گوید: «ستجدنى ان شاءاللَّه من الصالحین»(129) 🔸ابراهیم ‏علیه السلام به خداوند عرض كرد: «و ألحقنى بالصّالحین»(130) 🔹و در اینجا خداوند درباره‏ ى حضرت ابراهیم مى‏فرماید: «و اِنّه فى الآخرة لَمِن الصالحین» 125) تفسیر المیزان. 126) فتىً یذكرهم یقال له ابراهیم» انبیاء، 60 . 127) یوسف، 101 . 128) نمل، 19 . 129) قصص، 27 . 130) شعراء، 83 . ✅پيام ها 1- فرزند صالح، موهبتى الهى است. «و وهبنا له» 2- پاداش كار براى خداوند را به مردم اعلام كنیم تا براى دیگران انگیزه شود. «وهبنا له» 3- زیربناى دریافت الطاف الهى، است. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا...» 4- نوه‏ ى انسان مانند فرزند، از موهبت‏هاى الهى است. «اسحاق و یعقوب» (با توجّه به این كه یعقوب فرزند اسحاق است) «و من وراء اسحاق یعقوب»(131) 5 - پاداش ‏ها و نیكى‏هاى خالصانه‏ ى پدر، در او منعكس مى‏شود. «جعلنا فى ذرّیته» البتّه لیاقت ذریّه هم شرط است. «قال و من ذرّیّتى قال لاینال عهدى الظالمین»(132) 6- پاداش هجرت‏ كنندگان، محدود نیست. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا... آتینا...» 7- هیچ پیامبرى هم به اندازه‏ ى حضرت ابراهیم، و نسلش زیاد نشد. «و جعلنا فى ذرّیته ...» 8 - رهبران دینى، باید از طرف خداوند منصوب شوند. «جعلنا... النبوّة و الكتاب» 9- دنیا و آخرت قابل است. «آتیناه أجره فى الدّنیا و انّه فى الآخرة لمن الصّالحین» 131) هود، 71 . 132) بقره، 124 . @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 28 👇👇👇 وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِينَ ترجمه و (یاد كن) لوط را آنگاه كه به قوم خود گفت: همانا شما به كارى زشت مى‏پردازید كه هیچ یك از مردم جهان در آن كار بر شما پیشى نگرفته است. ✔️نکته ها كلمه‏ى «فاحشة» به معناى عمل یا سخنى است كه زشتى آن آشكار و روشن باشد. از آنجا كه عمل زشتِ لواط و همجنس‏گرایى در میان قوم حضرت لوط رواج داشت، قرآن از آن به فاحشه تعبیر كرده است. ✔️پيام ها 1- رهبران دینى، باید به مفاسد، ناهنجارى‏ها و عمومى جامعه توجّه كنند و در رفع آنها بكوشند. (حضرت لوط، در مورد گناه مشهور زمان خود هشدار داد.) «قال ... لتأتون الفاحشة» 2- هر ابتكارى ارزش ندارد. (نوآورىِ گناه، ضد ارزش است.) «ما سبقكم بها» @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 25 👇👇👇👇 وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَوْثَاناً مَّوَدَّةً بَيْنِكُمْ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُم بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُم بَعْضاً وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن نَّاصِرِينَ ✅ترجمه و (ابراهیم) گفت: شما به جاى خدا بت‏هایى را اختیار كرده‏اید كه مایه‏ ى پیوند شما در زندگى دنیاست؛ امّا روز قیامت، بعضى از شما بعضى دیگر را انكار و برخى از شما برخى دیگر را لعنت خواهد كرد، و جایگاه شما (در) آتش است و براى شما یاورانى نخواهد بود. ✅نکته ها در میان قبایل بت ‏پرست، بت‏ها محور بودند و هر قبیله‏اى بت مخصوص داشت، مثلاً: قریش بتى به نام «عُزّى‏»، قبیله ‏ى سقیف، بت «لات» داشت و اوس و خزرج «مَناة» داشتند. این بت‏ها وسیله ‏ى پیوند بت‏پرستان با نیاكانشان بود. در آیه‏ ى هفده خواندیم كه ابراهیم‏ علیه السلام قبل از تهدید به آتش، به قوم خود فرمود: «انّما تعبدون من دون اللّه اوثاناً» شما به جاى خدا به پرستش بت‏ها رو آورده‏اید، پس از نجات از آتش، با قاطعیّت وصراحت بیشترى فرمود: «انّما اتّخذتم من‏دون اللّه اوثاناً»، بنابراین در آتش انداختن ابراهیم‏علیه السلام، در تبلیغ وهدف او تأثیرى نداشت وآن حضرت مردم را رها نكرد. امام صادق‏ علیه السلام به یكى از یاران خود فرمود: هیچ گروهى به رهبرى اقتدا نمى‏كنند، مگر آن كه در روز قیامت، میان آن رهبر و پیروانش، لعنت رد و بدل خواهد شد، جز شما كه در خط اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام هستید. «انّه لیس من قوم ائتمّوا بامام فى الدنیا الاّ جاء یوم القیامة یلعنهم و یلعنونه الاّ انتم...»(123) گاهى باید به طرح‏ها و عملكرد دشمن، كوبنده‏تر پاسخ داد؛ در آیه‏ى قبل خواندیم كه كفّار، طرح دادند تا ابراهیم را در آتش بیندازند، «حرّقوه» و خداوند به آنان پاسخ مى‏دهد: جایگاه ابدى شما آتش است. «مأواكم النار» آرى، گاهى كلوخ‏انداز را پاداش سنگ است. 123) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج‏8، ص‏146. ✔️پيام ها 1- پیوندهاى عاطفى، تأثیر فراوانى در باورها و انسان دارد. «انما اتّخذتم... اوثانا مودّة بینكم» 2- دوستى‏هاى غیرالهى، و مقطعى بوده و سرانجام به دشمنى و لعنت تبدیل خواهد شد. «مودّة بینكم فى الحیاة الدنیا... یلعن بعضكم بعضا» 3- در انتخاب راه، آینده ‏نگر باشیم. «مودّة بینكم... مأواكم النار» 4- دوستى‏هاى غیر الهى، در قیامت هیچ گونه كارایى ندارد. «ما لكم من ناصرین» @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 30،29 👇👇👇👇 أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِى نَادِيكُمُ الْمُنكَرَ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ قَالَ رَبِ‏ّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ ✔️ترجمه شما به سراغ مردها مى‏روید و راه (طبیعى زناشویى) را قطع مى‏كنید و در مجالس خود (آشكارا و بى‏پرده) اعمال ناپسند انجام مى‏دهید؟ پس قومش پاسخى ندادند جز این كه گفتند: اگر تو (در ادّعاى پیامبرى) از راستگویانى، عذاب خدا را براى ما بیاور. (لوط) گفت: پروردگارا! مرا بر قوم (فاسد و) تبهكار پیروز گردان. ✔️نکته ها كلمه‏ ى «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسیر مى‏خوانیم كه قوم لوط از نظر ادب و اخلاق كاملاً سقوط كرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونه‏اى كه در مجالس عمومى، به یكدیگر سخن زشت مى‏گفتند، بازى مى‏كردند، در حضور جمع مى‏شدند، به رهگذران پرتاب مى‏كردند و در حضور مردم، از خود باد خارج مى‏كردند، با مسافران نموده و اموالشان را مى‏گرفتند. درخواست عذاب، از زبان اقوام سایر انبیا نیز بیان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»(133)، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»(134)، همچنین در زمان پیامبراسلام ‏صلى الله علیه وآله گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»(135) ممكن است مراد از «قطع سبیل» در آیه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و یا لواط با آنان باشد. 133) هود، 32. 134) اعراف، 70. 135) انفال، 32. ✔️پيام ها 1- با وجود راه طبیعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غریزه شهوت، لواط و همجنس‏بازى، ‏آور است. «ائنّكم لتأتون الرّجال» 2- شیوع فساد، مانع نهى از منكر نیست. «ائنّكم لتأتون الرّجال» 3- فساد اخلاقى، انسان را به فساد مى‏كشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزش‏هاى اخلاقى، باعث شك در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن كنتَ من الصادقین» 4- خداوند براى ارضاى ‏ى جنسى، راه قرار داده و انسان را در بن‏بست نگذاشته است. «السبیل» 5 - گناه علنى، از زشت‏ترین گناهان است. «فى نادیكم المنكر» 6- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیكم المنكر» 7- عاقبت گناه علنى، همیشگى است. (قوم لوط مدّتى كوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا ده‏ها قرن بدنام شدند.) «فى نادیكم المنكر...» 8 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز كار خوبى است. «ان كنت من الصادقین» 9- لواط، منكر و فاحشه است، «المنكر - لتأتون الفاحشة» و لواط كننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین» 10- تنها بودن، مانع نهى از منكر نیست. حضرت لوط با آنكه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى» 11- همواره باید در فكر بر مفسدان باشیم، نه آنكه حكومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین» @FATEMI133
✍به این سه حقیقت فکر کنیم! 1⃣اینکه خداوند بدون شک تمام اعمالمون را می بیند «إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِير»​ 2⃣اینکه همیشه، فرشتگانی مجاورمون هستند که ثبت و ضبط می کنند ریز و درشت خوب و بدمون رو؛ «رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُون‏»​ 3⃣اینکه اصلاً از کجا معلوم؛ شاید بیخ گوشمون نشسته باشد جناب عزرائیل و صادر شده باشد دستور رفتنمون رو ! «عَسى‏ أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُم‏»​ 🌹🌹🌹
جلسه قران 1 شهریور منزل حاجی ابراهیمی مرور صفحه 381 و 382 ایات 45 الی 64 قران👇👇
✅و لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ یَخْتَصِمُونَ«45» و به راستی به سوی قوم ثمود،برادرشان(حضرت)صالح را فرستادیم که(او به مردم گفت:)خداوند را بپرستید.پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسیم شدند. قالَ یا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّیِّئَهِ قَبْلَ الْحَسَنَهِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ«46» صالح گفت:ای قوم من! چرا پیش از نیکی شتابزده خواهان بدی هستید؟ چرا از خداوند آمرزش نمی خواهید تا مشمول رحمت گردید؟ نکته ها: *حضرت ،مردم را از عذاب الهی می ترسانید و به آنان هشدار می داد،ولی آنان می گفتند: «یا صالِحُ ائْتِنا بِما تَعِدُنا»[58] آن عذابی که وعده می دهی بر ما بیاور. ✔️در این آیه، صالح می گوید:چرا شما به جای خیر،سراغ شر را می گیرید؟ همان گونه که کفّار از حضرت هود علیه السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز تعجیل در عقوبت را می خواستند. *با اینکه تمام انبیا با مردم برخورد و برادرانه داشته اند،ولی از اینکه کلمه ی «أَخاهُمْ» تنها برای بعضی از آنان بکار رفته است،شاید بتوان استفاده کرد که بعضی از انبیا علاوه بر برخورد عطوفانه فامیل قوم خود نیز بوده اند. پیام ها: 1- دعوت به توحید،سرلوحه ی دعوت انبیاست. «أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ» 2- انتظار نداشته باشید همه ی مردم شمارا بپذیرند. «فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ» 3- نزاع میان حقّ و باطل دائمی است. «یَخْتَصِمُونَ» 4-راه توبه را برای بازگشت مجرمان باز بگذارید. «لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ» 5- انبیا دلسوز مردمند. یا قَوْمِ ... لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ 6- استغفار،زمینه ی جذب الهی است.«تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون» @FATEMI133
قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ«47» (مردم به صالح)گفتند:ما به تو وهمراهانت فال بد زده ایم(وقحطی موجود به خاطر وجود شماست.صالح)گفت:فال(وسرنوشت نیک وبد)شما نزد خداست،بلکه شما گروهی هستید که مورد آزمایش قرار گرفته اید. @FATEMI133
✅وَ کانَ فِی الْمَدِینَهِ تِسْعَهُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُونَ«48» 👇👇👇 و در آن شهر نُه دسته(و گروه)بودند که در آن سرزمین فساد می کردند و اهل اصلاح نبودند. ✔️نکته ها: *کلمه ی«تطیر»از«طیر»به معنای پرنده است.مردم عرب هنگام سفر،پرنده ای را رها می کردند که اگر به سمت می پرید(این کار را به فال نیک می گرفتند و)سفر می کردند و اگر به سمت چپ می پرید(فال بد می زدند و)سفر را تعطیل می کردند[61] 🌷در اسلام،فال بد زدن(به نام طیره)شرک دانسته شده است.فال بد،رها کردن دلایل اصلی و رفتن به سراغ است. 🌷فال بد زدن به انبیا،در قرآن مکرّر آمده است:فرعونیان ها را از موسی می دانستند؛ «یَطَّیَّرُوا بِمُوسی»[62]به حضرت عیسی می گفتند: «إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ[63]در این آیه نیز می فرماید:به صالح گفتند: «اطَّیَّرْنا بِکَ» 🌷جمله ی «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ» را چند نوع معنا کرده اند:👇 الف:شما توسط عوامل گر فریب خورده اید که این گونه مقاومت می کنید.(بنا بر اینکه«فتنه»به معنای فریب و خدعه باشد) ب:شما با حوادث تلخ می شوید.(اگر مراد از فتنه،امتحان وآزمایش باشد) ج:شما به خاطر لجاجت می شوید.(بنا بر اینکه مراد از فتنه،عذاب باشد) ✔️پیام ها: 1- پیامبر اسلام و مسلمانان بدانند که انبیای و یارانشان چگونه تحقیر می شدند، پس سختی ها را تحمّل کنند. «قالُوا اطَّیَّرْنا» 2- فال زدن،تاریخی بس طولانی دارد.(کسی که به خدا و حکمت الهی ایمان نداشته باشد،به خرافات روی می آورد). «اطَّیَّرْنا» 3- در نظامی که و ادب و منطق و وحی، نباشد،چهره هایی که مایه ی برکت هستند مایه ی بدبختی معرّفی می شوند. «اطَّیَّرْنا بِکَ» 4- حضور انبیا،به معنای محو مشکلات طبیعی و روزمره نیست. «اطَّیَّرْنا بِکَ» 5-تلخی ها و ناگواری ها،هر یک دلایل ای دارد که خداوند قرار داده است. «طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ» 6- برخورد با انبیا،یک آزمایش الهی است. «تُفْتَنُونَ» @FATEMI133
✅قالُوا تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ ما شَهِدْنا مَهْلِکَ أَهْلِهِ وَ إِنّا لَصادِقُونَ«49» 👇👇 (آن گروه مفسد)گفتند:به خداوند سوگند یاد کنید(و هم قسم شوید)که بر او و خانواده اش شبیخون می زنیم،سپس به ولیّ او خواهیم گفت:ما در محل قتل کسانش حاضر نبودیم(تا چه رسد به اینکه آنان را کشته باشیم)،و ما قطعاً راست می گوییم. ✔️نکته ها: 🌹در اسلام،سوگندی ارزش دارد و وفای به آن لازم است که نسبت به انجام کاری ارزشمند یا ترک کاری ناپسند صورت گیرد،لذا اگر شخصی سوگند یاد کرد که به مظلومی ضربه ای بزند یا از ظالمی حمایتی کند،این سوگند ارزش شرعی و قانونی ندارد. 🌹*این آیه،مارا به یاد هم سوگند شدن کفّار مکّه می اندازد که تصمیم گرفتند شبیخون بزنند و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در بستر خواب شهید کنند،ولی پیامبر اکرم،حضرت علی علیه السلام را به جای خود خواباند و توطئه ی دشمن خنثی شد. ✔️پیام ها: 1- گفته های مخفیانه،بعد از قرن ها می شود. «قالُوا تَقاسَمُوا» 2- دشمن،از دینی سوء استفاده می کند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ» 3- مجرم ترین افراد-که قاتلان انبیا هستند-در دل،خدا را قبول دارند و با نام او شرارت های خود را سر و سامان می دهند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ» 4- افراد یا گروه های باطل،برای اهداف خود،متحدّ و هم قسم می شوند. «تَقاسَمُوا» 5-در تاریخ، های زیادی است.(سوگند به نام خدا برای قتل پیامبر خدا!) «تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ» (همچنان که خوارج در خانه ی خدا و در ماه خدا،ولیّ خدا را در حال عبادت خدا،به نیّت تقرب به خدا در لیالی قدر وسحر نوزدهم رمضان ضربت زدند و شهید کردند). 6- استفاده از تاریکی شب،برای انجام توطئه ها،تاریخی طولانی دارد. «لَنُبَیِّتَنَّهُ» 7- انبیا و یاورانشان،در معرض سخت ترین ها بوده اند. «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ» 8-قساوت بشر،حدّ و مرزی ندارد.(پیامبرکشی،قتل بستگان پیامبر و شبیخون زدن). «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ» 9- قصاص،قانون عقلی و در تمام ادیان آسمانی نیز بوده است. «لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ» 10- مجرم،با ظاهرسازی و ٌ،بر گناه خود سرپوش می گذارد. «ما شَهِدْنا» 11- به همه ی کسانی که ادّعای صداقت دارند و شعار صداقت می دهند،اطمینان نکنید. لَنَقُولَنَّ ... إِنّا لَصادِقُونَ 12- صداقت را حتّی قاتلان انبیا،یک شرف و ارزش می دانند. «إِنّا لَصادِقُونَ» @FATEMI133 @FATEMI133
وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ«50» و(آن نه گروه مفسد)دست به تدبیر بزرگی زدند و ما نیز به تدبیر بزرگی دست زدیم،ولی آنها نمی فهمیدند.