eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
983 عکس
882 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
3 روضه مکتوب نبی اکرم صلی الله علیه و آله.pdf
677.3K
۳ روضه مکتوب در رحلت حضرت صلی الله علیه و آله ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
سیمای نبوی در خطبه رهبری.pdf
114K
فیش با موضوع "سیمای نبوی در خطبه رهبری" 📎در این خطبه دلنشین رهبر معظم انقلاب، اخلاق فردی و حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را ترسیم می نمایند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
پیامبر اکرم https://eitaa.com/fatemi222/595
از سوزِ تب توانی به پیکر نداشتی فکری به غیر فاطمه در سر نداشتی یادِ خدیجه می کنی و آه می کشی یعنی که تاب دوریِ همسر نداشتی بعد از غدیر و توطئه هایِ منافقین دلشوره جز غریبی حیدر نداشتی می خواستی سفارش حقِ علی کنی امّا چه فایده که تو یاور نداشتی عمری برای این که هدایت شوند خلق در سینه غیر یک دلِ مضطر نداشتی وقتی صدایِ فاطمه آمد که سوختم در عرش می شنیدی و باور نداشتی رفتی از این دیار وَ اِلّا به یک نفس تابِ صدایِ نالۀ دختر نداشتی مسمار داغ بود و لب از سینه بر نداشت آنجا مگر بهشت مُعطّر نداشتی پنجاه سالِ بعد مشخص شود چرا از روی سینه جسمِ حسین بر نداشتی وقتی عدو محاسن او را گرفته بود ز ره رسیدی عمّامه بر سر نداشتی زینب نیابتاً ز تو بوسید آن گلو زیرا که تابِ بوسه حنجر نداشتی (قاسم نعمتی)
بسم الله الرحمن رحیم... یا رحمن یا رحیم... 🔸ای امت رسول قیامت بپا کنید 🔸لبریز جام دیده ز اشک عزا کنید ایام مصیبت پیغمبر خدا... و از طرفی هم ایام شهادت آقای غریب... کریم اهل بیت امام حسن مجتبی است 🔸در ماتم پیمبر و تنهایی علی 🔸باید برای حضرت زهرا دعا کنید از فردا دیگه ایام تنهایی و غربت امیرالمومنین شروع میشه... دیگه مادرمون زهرای مرضیه یتیم میشه... 🔸داغ پیغمبر است و بلاییست بس عظیم 🔸حیدر غریب گشته و زهرا شده یتیم دلت اینجا نباشه... با پای دل بریم مدینه... ای مدینه... عجب روزهایی رو دیدی... 🔸حیدر غریب گشته و زهرا شده یتیم امان از یتیمی ... مثل فردایی پیغمبر خدا در بستر بیماریه... زهرای مرضیه مثل پروانه دور بستر بابا میگرده... هی به صورت زیبای بابا نگاه میکنه... اشک میریزه... میگه بابا جان یا رسول الله خوب میشی بابا... بلاخره از بستر بیماری بلند میشی بابا... خیلی سخته برای خونواده ای... ببینند بابا تو بستر بیماری باشه و... نتونن کاری کنن... هی رسول خدا بیهوش میشدن... هی به هوش می اومدن... بچه ها طاقت نیاوردند... حسن و حسین اومدن... خودشون رو انداختن روی سینه ی پیغمبر... رسول خدا رو در آغوش گرفتند... گریه میکنند... تا امیرالمومنین اومد بچه ها رو از رو سینه پیغمبر خدا بلند کنه... حضرت چشمان مبارک رو باز کردند... فرمودن علی جان... بگذار بچه ها کنارم باشن... بگذار با بچه ها وداع کنم... حسنش رو در آغوش گرفت... حسینش رو در آغوش گرفت... لحظات آخره... دیگه دست های پیغمبر خدا رمق در بدن نداره... هر طوری بود با بچه ها وداع کرد... یکوقت دیدند حضرت آروم آروم چشماشون رو از این دنیا بستند و... راحت شدند... عرضه بداریم یا رسول الله... آقا... شما خیلی در دنیا اذیت شدید... خیلی به شما ظلم کردند... اما لحظات آخر وقتی چشمان مبارک رو‌ باز کردین... یک طرف حسن و حسین کنارتون بودن... یک طرف امیرالمومنین کنارتون بودن... یک طرف هم زهرای مرضیه مثل پروانه دور بستر شما... دل ها بسوزه... برا اون آقایی که لحظات آخر وقتی چشماش رو باز کرد ببینه... و الشمر جالس علی صدره شمر روی سینه حسین هر کجا نشستی صدا بزن... ای غریب حسین... یک نفر دیگه هم اومد کنار ابی عبدالله... خواهرش زینب کبری اومد کنار برادر... اما دیر رسید... از بالای تل زینبیه یه نگاه کرد دید دارن بردارش حسین رو سر میبرن... چکار کنه بی بی زینب، یا الله... دستهاش رو گذاشت روی سر... صدا زد... وا محمدا... واعلیا... یا رسول الله منو ببخشید آقا... چیزی نگذشت... یکدفعه زینب کبری ببینه... زمین و زمان بلرزه در اومد... هوا متغیر شد... نگاه کرد دید... سر حسینش روی نیزه... 🔸سری به نیزه بلند است در مقابل زینب 🔸خدا کند که نباشد سر برادر زینب الا لعنت الله علی القوم الظالمین @roze14 -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 رحمت و رأفت پیامبر اکرم (ص) ✍ آیت الله جوادی آملی : 🌸پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مظهر رأفت و رحمت خدا برای مؤمنان است. 🌸رحمت و رأفت، صفت فعل حقّ است و هر صفت فعل را از مقام فعل موصوف، انتزاع می كنند نه از مقام ذات وی، جایگاهی كه محلّ انتزاع رأفت و رحمت است، جایگاهی امكانی است، و همان جایگاه می شود، رئوف و رحیم، و بارزترین مصداق و مظهر آن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. 🌸خداوند در مورد بعضی از انبیا تعبیر برادر كرده می فرماید: «برای قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم «برای قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم» «…آن هنگام كه برادرشان نوح آنها را گفت… » و ... 🌸 ولی درباره پیامبر اسلام تعبیر برادر نیامده، بلكه می فرماید:  ✨﴿هو الذی بعث فی الأمّیین رسولاً منهم﴾  یا اینكه می فرماید ✨ ﴿لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزیزعلیه ما عنتّم حریص علیكم بالمؤمنین رؤف رحیم﴾ پیامبری برای شما آمده كه از جانتان برخاسته، انحراف شما برای او بسیار سخت است، با حرص و شوق كوشش می كند تا شما مؤمن بشوید، او مظهر رأفت و رحمت خدا برای مؤمنان است. 🌸خداوند برای خود رحمتی عامه ورحمتی خاصه قایل است واین دوخصوصیت را برای قرآن و پیامبر نیز بیان داشته، 🌸 پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ، رحمت عامه ای است كه همگان از او استفاده تكوینی و بهره غیر تكوینی می برند،  @fatemi222
🔻پر و بالِ پیامبر🔻 «جَناح»👈 در زبان عربی یعنی «بال». ✍ قرآن درباره نیکی به تعبیر جالبی داره:👇 می‌فرماید جلوی پدر و مادرت، از روی تواضع و فروتنی، پر و بالت رو پهن کن.✋ ☝️ یعنی نهایتِ مهر و محبّت رو نسبت به اونها داشته باش:❣ 🕋 وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء/۲۴) 💢 و بالهای تواضع خویش را از روی لطف و محبّت، در برابر پدر و مادرت فرود آر! جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ👈 یعنی نهایت ذلّت و فروتنی و تواضع رو نسبت به داشته باش.✔ ✨✨✨✨✨ ❗️حالا عجیب اینجاست👇 ✅️ قرآن همین تعبیر رو برای پیغمبر به کار می‌بره، اما نسبت به مؤمنین:😳 ⚡️ قرآن در دو آیه مختلف می‌فرماید، ای پیامبر! نسبت به مؤمنین همینطور مهربان باش، و پر و بالت رو برای اونها پهن کن. 🕋 وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ (حجرخ/۸۸) 💢 ای پیامبر! بالِ عطوفت خود را برای مؤمنین فرود آور! 🕋 وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ (شعراء/۲۱۵) 💢 ای پیامبر! بال و پر خود را برای مؤمنینی که از تو تبعیّت و پیروی می‌کنند، بگستران! 👌 این تعبیر کنایه از نهایتِ تواضع و محبّت و ملاطفت است. همونطور که پرنده‌ها🐔 وقتی میخوان به جوجه‌هاشون🐥 محبّت کنند، و اونها رو در برابر خطرات حفظ کنند، بالهاشون رو پائین میارن🕊 و اونها را زیر پر و بال خودشون می‌گیرند... 👈 پیامبر هم مامور است که مؤمنان رو زیر پر و بالِ خودش بگیره و اونها رو حفظ کنه. ❗️☝️ فقط یادمون باشه این آیات درباره مؤمنین است، و کسانی که از پیامبر تبعیّت کنند.❤️ 👈 لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ☝️ رفیق! اگر ما داشته باشیم، و مؤمنِ واقعی باشیم، و از پیامبر تبعیّت کنیم، 👈 جامون زیر پر و بال پیغمبره.😌 (ص) (ع) 🥀🕯 @fatemi222
مباحثی از امام مجتبی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/4883
بخش اول 🔰تفاوت مقام امام علیه السلام با پیامبران. 🔸خداوند موقعی که ارواح همه ی انسان هائی را که قرار بود از ابتدای خلقت حضرت آدم تا آخرین نفری که روی زمین خواهد بود خلق کرد میلیونها سال از خلقت ارواح معصومین علیهم السلام گذشته بود. (در کتب شیعه روایات زیادی در اینباره هست که نمونه ای از آنرا از کتاب مشارق الانوار در ادامه خواهیم آورد , قبلا حتی از کتب اهل سنت نیز نمونه ی چنین روایاتی را آوردیم) 🔸این ارواح پس از دوره ی آموزشیِ 2000 ساله وارد سالن امتحانی بنام " عالم ذر" شدند تا با نحوه ی عملکرد و تعهدی که می دهند طبقه طبقه و درجه بندی شوند. 🔸در عالم ذر خدا با آنها (همه ی انسانهائی که وارد عالم ذر شده بودند , بجز معصومین علیهم السلام) شرط کرد ، شرط کرد که دنیا که میایید اینکار را بکنید و آنکار را نه ( موارد شرط و شروط در جای دیگری به تفصیل گفته خواهد شد) در آنجا تمام ارواحی که از روز اول تا آخر قرار بود بدنیا وارد شوند بودند و به نسبت قابلیتی که از خود نشان دادند "درجه دار" شدند , بالاترین طبقه , پیامبرانی شدند با درجه ی اولوالعزمی که شامل 4 نفر بودند : 1⃣ حضرت نوح , حضرت ابراهیم, حضرت موسی , حضرت عیسی . این 4 نفر همه شروط را به نحو احسن قبول کردند. 2⃣ یک عده باین صورت قبول نکردند , و لذا شدند پیامبران مُرسَل که حدود 313 پیامبرند. درجه ای اینها پایین تر از اولوالعزم است . 3⃣ پایین تر از این 2 گروه انبیاء هستند (بقیه ی 124000 پیامبر) 4⃣ گروه چهارم بقیه ی انسانهائی هستند که خود اینها به 2 قسمت می شوند الف] عده ای از این عزیزان که باید گفت چیزی از انبیاء اولوالعزم کم نداشتند خداند صلاح دانست جزو درجه دارانی که نام بردیم نباشند (جایگاه دنیائی انسانهای عالم ذر باخداوند بود) مانند حضرت عباس ، حضرت زینب , اصحاب خاص ائمه , برخی اولیاء خدا که لازم بود در دوران غیبت چراغی فرا راه شیعیان باشند مانند سیدبن طاووس. ب ] بقیه ی انسانها که از اینها پائین ترند و به نسبت تعهداتشان در طول زمان , در جایگاههای مختلفی از کره ی زمین, با صلاحدید خداوند بدنیا خواهند آمد. پس افراد با این درجه و مقام ۴ دسته هستند: 🔻پیامبران اولوالعزم 🔻پیامبران مرسل 🔻انبیاء 🔻بقیه مردم ( که شامل برگزیده هائی که گفتیم هم می شوند) @fatemi222
❓علت انتخاب انبیاء اولوالعزم چه بود؟ ❓چرا حضرت عیسی را خدا بعنوان اولوالعزم انتخاب کرد و دیگری را نه؟ ✔️ چون آن شرطی که خدا در عالم ذر به حضرت عیسی گفت، او عمل کرد و مثلاً همسایه اش عمل نکرد. 🔸خدا علم داشت که اینکه تعهد میدهد و می گوید چشم عمل میکنم ، این واقعا عمل میکند ، پس این را جزء انبیاء اولوالعزم قرار داد. 🔸حضرت عیسی که بدنیا آمد گفت: "و جعلنی نبیا"، یعنی خدا مرا پیغمبر قرار داده . 👈 روایت است که حضرت آدم مطالبی در مورد وجود مقدس امام زمان را نتوانست تحمل کند ، ظرفیتش آنقدر نبود. خدا هم درباره اش میفرماید : ✨"وَ لَن نَجِد لِهُ عَزما"، عزمی در آدم ندید و او اولوالعزم نشد. عیسی این عزم و ظرفیت را داشت و اولوالعزم شد. 🔸پس حداکثر توان ارواح در عالم ذر شده حضرت عیسی (وبقیه ی اولوالعزم ها__جز پیغمبر اکرم که انتخابشان اینطور نبود ) ❌پس اگر کسی بگوید امام را که خدا در عالم ذر بعنوان امامت انتخاب کرد بخاطر اینکه می دانست که او درست عمل خواهد کرد , این با اصولی که ما بر اساس آیات و روایات چیدیم تفاوت دارد یعنی خدا امام را به این دلیل انتخاب نکرد. 🔸اصلا وجود امام و چهارده معصوم در این مقیاسها نیستند . اصلا روح معصومین که در اینجا خلق نشده بود. ✅ او "اول ما خلق الله" است. چرا مقایسه می کنیم و به خودمان اجازه میدهیم امام را بیاوریم کنار حضرت عیسی و موسی و ابراهیم و می گوئیم همانطور که "فَشَرَطُوا عَلَیهِمُ الزُهد فِی دَرجاتِ هذِه ادنیا___دعای ندبه___" خدا با آنها شرط کرد. ⬅️ اصلا کسی با امام مقایسه نمی شود، امام وجودی نیست که به این صورت انتخاب شده باشد. 🔸مقام پرِ حضرت عیسی در این است که میخواهد یک دینی بیاورد برای یک مدت کوتاه ، بعد هم منقضی شود. حضرت موسی خانه پر نبوتش این است که میخواهد یک پیامبر الوالعزمی شود از زمان حضرت موسی تا زمان حضرت عیسی و بعداز آن دینش جمع شود. حداکثر ظرفیت روحی موسی و عیسی اینقدر است. @fatemi222
💠 پیامبر , ماده ی امتحانی برای اهل کتاب 💠 امام , ماده ی امتحانی برای مسلمین 🔻مقدمه : ❓چرا ائمه اطهار مظلومیت را بر خودشان پذیرفتند؟ ❓آیا "فقط" بخاطر این بود که اگر قیام می کردند، قران و اسلام از بین می رفت؟ فقط همین؟ ❓آیا خدا نمی توانست کاری کند که اسلام بماند و آنها انقدر ظلم نکنند و اینقدر هم به معصومین ظلم نشود؟ ❓نمی شد امام مجتبی علیه السلام در آن موقعیت بی یاوری قرار نگیرند؟ ❓نمی شد امام حسین به این صورت به شهادت نرسند و امام هم باشند؟ آیا همه اینها "فقط" بخاطر حفظ اسلام بود؟ ❓اگر نامشان بصراحت در قرآن بود به آن ها ظلم نمی شد؟ 🔸یکی می پرسید: چرا خداوند در قران همانطور که رسالت پیامبر را بصراحت فرموده است ، بهمان صراحت چیزی درباره امامت علی بن ابیطالب نفرموده تا همه همانطور که به رسالت پیامبر ایمان آوردند به امامت ایشان هم ایمان بیاورند؟ ❓گفتم فکر می کنید علت ایمان نیاوردنِ کفار و غصب خلافت بخاطر عدمِ صراحت بود؟ ❓یعنی اگر نام و کُنیه ی یک یک ائمه بصراحت در قرآن ذکر شده بود هیچ مشکلی پیش نمی آمد و همه ایمان می آوردند؟ 🔸((هر چند معتقدیم در قرآن به بهترین صورت درباره ی امامت ائمه آیاتی نازل شده است, مثلا نام "علی" را در لفافه برده شده است , آیه ی 4 از سوره ی زخرف این است: وَ اِنَّه فِی اُمّ الکِتابِ لَدینا لَعَلِیٌ حکیم= و منظور ما از آنکه در ام الکتاب "یعنی اِهدِنَاالصراطَ المُستقیم در سوره ی حمد" نام بردیم "علیِ حکیم" است. خداوند در لفافه فرموده , فکر می کنید اگر بصراحت گفته می شد می گذاشتند قرآن باقی بماند؟)) 🔸برخی فکر می کنند اگر نام ائمه در قرآن بصراحت برده شده بود هیچ مشکلی برای تداوم دین بوجود نمی آمد ! خیر , اینچنین نیست , واقعا این چنین نیست , می دانید چرا این چنین نیست؟ @fatemi222
🔰علامت مردود شدن مسلمانان : 🔸با وجود اینکه پیغمبر از ابتدای بعثت تا آخرین لحظه ی عمرشان و مخصوصا به صراحت در خطبه غدیر درباره ی جانشینی حضرت علی بعد از خود فرموده بودند به فرمایش ایشان عمل نشد , امام را کنار زدند, کنار گذاشتن امام علامتی است که اصحاب به اینکه امام ماده امتحانی است توجه نکردند. 🔸قرار نبود امام ماده امتحانی را از دست مردم بگیرد. یعنی اگر امیرالمومنین با معجزه یا زور نمی گذاشتند سقیفه انجام شود و اراده می کردند غاصبین مثلا تبدیل به سنگ شوند تا حضرت علی اولین امام بعد از پیغمبر شود و حکومت کند و حضرت زهرا هم صد سالی عمر کند و امام حسن و امام حسین هم همینطور ... ماده امتحانی را از مسلمین گرفته بودند. 🔸 همانطور که پیغمبر ماده امتحانی را از اهل کتاب نگرفتند و گذاشتند مسیحیها و یهودیها و غیره امتحانشان را بدهند و خودشان انتخاب کنند و پیغمبر را ببینند و با آنچه در کتابهایشان بود ، تطبیق دهند و بعد بپذیرند یا نپذیرند ، همانطور هم امیرالمومنین باید ماده امتحانی را از دست مردم نگیرد. 🔰یک مثال : 🔸 اگر دو کلاس برگزار شود در یک کلاس معلم خوب امتحان بگیرد و در دیگری بد امتحان بگیرد یعنی معلمِ کلاسِ اول کتاب به دست بچه ها بدهد و همه هم 20 شوند و دیگری این کار را نکند و هر کسی نمره ای که حقش هست بگیرد , وقتی کارنامه می دهند می گویند معلم اول کار بدی کرده است , هیچکس نمی گوید خوب شد همه رونویسی کردند. 🔸 اگر امیرالمومنین بعد از پیامبر طوری رفتار می کردند که مسلمانان نمی توانستند امتحان دهند فردای قیامت خداوند از ایشان می پرسید من تو را وسیله امتحان قرار داده بودم چرا از امتحان مردم جلوگیری کردی؟ 🔸خدای تعالی امیرالمومنین را وسیله آزمایش قرار داده است , در زیارت جامعه ی کبیره خطاب به ائمه می گوئیم: ✨وَالبابُ المُبتَلَی بِهِ النَاس : 🔸شما افرادی هستید که همه ی گروه های مردم بوسیله ی شما امتحان می شوند. @fatemi222
🔻شرحِ صدر🔻 ✍ یکی از صفاتِ بسیار عالیِ انسانی ‍، و نقطه‌ی مقابل آن، یکی از صفاتِ بسیار زشتِ انسانی است. شرح صدر👈 یعنی پرحوصله و پر تحمّل بودن، یعنی دریادل بودن، و ظرفیت بالا داشتن😌😊☺️ ضيقِ صدر👈 یعنی کم‌حوصلگی و کم‌تحمّلی، یعنی کم ظرفیّت بودن، و زود از کوره در رفتن.😫😖😡 ✅ از نظر قرآن کریم، کسی که داره، و ظرفیّت و تحمّلش بالاست، این آدم در مسیر هست...😇😍 ❌ امّا برعکسش، کسی که داره، و خیلی زود از کوره در میره و کم تحمّله، و زود عصبانی میشه، این علامتِ و گمراهی است:😨😳 👇👇 🕋 فَمَن یُرِدِ اللهُ أَن یَهْدِیَهُ، یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ، وَ مَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا، کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ (انعام/۱۲۵) 💢 اگر خدا بخواهد کسی را کند، به او در مورد اسلام عنایت می‌کند؛ 💢 و آن كس را كه خدا بخواهد، بخاطر اعمالِ خلافش، سازد، سينه‌اش را آنچنان تنگ می‏سازد، كه گويا می‏خواهد به آسمان بالا برود. 🤲 خدایا! در همه‌ی زندگی، و مخصوصاً در امورِ دینی، به ما و قدرتِ تحمّلِ مشکلات را عطا بفرما. @fatemi222
❓ گاهی شبهه مطرح می‌شود که اگر مکتب شیعه و مذهب تشيع ، بر حق است پس چرا آنقدر جمعيت شیعیان نسبت به سایر مذاهب، كم است ⁉️ ✅ قرآن چنین پاسخ می دهد: 1⃣ وَما آمنَ معهُ الّا قلیلٌ جز تعداد اندکی به او ایمان نیاوردند .(هود/۴۰) 👈 این آیه مربوط به قوم حضرت نوح(ع) است که نتیجه رسالت و نبوت وی، پس از ۹۵۰ سال فقط ایمان آوردن تعداد اندکی بوده ، تا آنجا که بیشترین عددی که برای ایمان آورندگان به حضرت نوح نوشته شده، تنها ۴۰ نفر بوده است.😔 خب! آیا دین حضرت نوح بر حق نبوده؟؟!! پس چرا آنقدر آمار ایمان آورندگان کم بوده است؟! ↩️ در آیه ۱۰۳ سوره یوسف نیز خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) فرموده : «وَما أَكْثَرُ النّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤمِنين»!! «هر چقدر بكوشي، باز اكثريت مردم ايمان نمي‌آورند».😔 2⃣ هیچگاه انتخاب اکثریت مردم نشانه حقانیت شان نیست ، و همیشه آمار پیروان همه انبیای الهی از تعداد دشمنانشان کمتر بوده است. مذهب تشیع نیز از این قاعده مستثنی نیست. چنانچه خداوند فرموده: « قل لا يستوي الخبيث و الطيب ولو اعجبك كثرة الخبيث ......» ﺑﮕﻮ : ﻧﺎﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻙ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺎﻓﺮ ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ، ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻭ ﻃﺎﻋﺖ ، ﺣﺮﺍم ﻭ ﺣﻠﺎﻝ ، ﻭ ﻣﻌﻴﻮﺏ ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ] ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﻫﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭﺩ !! (مائده/۱۰۰) 3⃣ ... وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ ﺍﻭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ .(مؤمنون/ ۷۰) 👈 حق و حقیقت برای غیر اهلش، تلخ است و تحمل تلخی و رنج حق برای بیشتر مردم سخت است، لذا از پذیرش آن شانه خالی می‌کنند. 4⃣ شیعه تنها مذهبی است که جز به اطاعت از خدا، پیامبر ، ائمه و جانشینان آنان گردن نمی نهد و همین امر موجب شده تا نظام های سیاسی حاکم بر جوامع، به مبارزه با آن بپردازند. در تمام اعصار، بیشترین افرادی که قتل عام شده اند مسلمانان و مخصوصاً شیعیان بوده اند.😭 ↩️ علاوه بر خود شیعیان، حتی آثار علمی و کتابخانه های آنان نیز بطور ناجوانمردانه ای مورد تعدی، دستبرد و آتش سوزی 🔥 قرار گرفته اند. 😔 افرادی نظیر سلطان محمود غزنوی، و صلاح الدین ایوبی که برای محو شیعه ، نه تنها شیعیان را قتل عام کردند بلکه تمام آثار علمی و کتابخانه های آنان را نیز آتش زدند، بسیارند. 👌 با تمام اینها اما رشد و بقای شیعه تاکنون، و مصون ماندنش از تحریف ، نشان حقانیت آن و معجزه ای است که پرده های جهل و تعصب را از چهره تاریخ کنار زده است. ❓ روز را چه گناه ، اگر شب پره کور است ؟؟!! @fatemi222
❓آیا می شود "قرآن" را بتنهائی راه _دریافت_ معارف دین دانست یا لازم است درباره ی "ثقلین" چنین اعتقادی داشت ؟ ❓یعنی قرآن + اهل بیت راه دریافت معارف دینند؟ ▫️راه "دریافت" هر بابی از ابواب معرفت ثقلین است و نباید چنین پنداشت که چون قرآن "مأخذ" هر بابی از ابواب معرفت است، می شود از همان هم "دریافت" کرد! 👈 خیر , راه "دریافت" و به تعبیری "خروجی" معارف از طریق ثقلین است , چون یقین داریم تنها علیهم السلامند که قادر به فهم قرآنند, به بیان دیگر خداوند کلید فهم حقایق قرآن را فقط بدست معصومین داده تا هرکس نزد آنان نرود دستش خالی مانده و فقیر بماند. 👌آری دربِ این مأخذ (قرآن) بروی معصومین گشوده است نه عموم. ❌پس این نظر که ما همه انچه را می خواهیم برای دینمان بدست آوریم فقط از طریق قران می توانیم بدست آوریم درست نیست. . 🔸پیامبر اکرم بارها فرمودند: "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی" ⬅️ و فقط در این مورد فرمودند: " لن یَفتَرقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ الحوض" ⬅️ و فقط در این مورد فرمودند: " اِن تَمسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا اَبَدا" ✔️ یعنی راه دیگری وجود ندارد. 🔸اصلا اگر ما روایت را کلاً حذف کنیم و فقط به قران تمسک کنیم چه شیعه و چه مخالفین شیعه ، هر کدام از هفتاد و سه فرقه اسلام اگر بخواهند فقط به قران نگاه کنند و بگویند "حسبنا کتاب الله" نشدنی و محال است. 👈در کتب اهل سنت که به روش آنها نگاه می کنیم ، هیچ کدام از آنها مستقیما از قران بدون روایات خودشان نمی توانند مسائل را بفهمند . از کجا می توانند بفهمند: نماز چند رکعت است؟ مناسک حج چیست؟ حد نصاب زکات چیست؟ اهل سنت و شیعه به حج و زکات و .. خیلی اهمیت می دهند. 🔸بااین تفاوت که ما معتقدیم محور اینها امام علیه السلام است در حالیکه آنها معتقدند محور قران است . البته فقط زباناً می گویند محور قران است ولی در عمل حد نصاب زکات و احکام حج و .. را از ابوبکر نقل می کنند که ناقلش ابوهریره است و تنظیم کننده اش ابو حنیفه یا احمد بن حنبل یا شافعی یا مالکی است. اولین مرجع دینی یاهمین تنظیم کننده که هنوز هم به آن پایبندهستند(ابوحنیفه) سال هشتاد متولد شده و هیچکدام دیگر (احمدبن حنبل, شافعی, مالکی) زمان پیغمبر نبودند. ▫️اهل سنت معتقدند کتاب الله و عترتی درست است ،ولی کتاب الله و سنتی هم درست است. اهل سنت کتاب الله و سنتی را نقل می کنند مثل بسیاری از روایاتی که در برابر روایات درست ما جعل کرده اند. در حدیث انا مدینه العلم و علی بابها که پیامبر در شان امیرالمومنین فرموده بودند ابوهریره این حدیث را جعل کرد: من خانه حکمتم، ابوبکر دیوار آن است! ❌ما چنین روایتی را نمی پذیریم که پیامبر فرموده باشند: "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و سنتی". ❓اگر بر فرض محال چنین روایتی را پذیرفتیم سنت پیامبر را چه کسی می تواند بیان کند؟ ❓ آیا فاطمه زهرا سلام الله علیها که در خانه پیامبر بزرگ شده اند بهتر می دانند که پیامبر چطور وضو می گرفته اند و نماز می خوانده اند و ... یا ابو حنیفه که در سال هشتاد متولد شده؟ ❓ آیا امیرالمومنین که در دامن پیامبر رشد کرده و از ده سالگی در دامن وحی بوده و در غار حرا همراه پیامبر بوده و تا آخرین لحظه همراه پیامبر بوده و وصی و داماد پیامبر است سنت پیامبر را بهتر می داند یا ابو هریره که سه سال آخر عمر پیامبر بوده و خودش هم در آخر عمر می گوید که من چقدر حدیث جعل کردم؟ 👌پس عقل حکم می کند که اگر هم کتاب الله و سنتی درست باشد سنت پیغمبر را خانواده ایشان می دانند نه کسانی که دشمنی آنها با سنت پیغمبر روشن است. ✅ پس محوریت برای فهم و شناخت حقایق دین صرفا چهارده معصوم یا به عبارتی امام است. 🔸 اهمیت امام آنقدر است که ایمان به او ایمان است و اعتقاد نداشتن به او کفر و شرک است. ما نمی توانیم معتقد باشیم که تنها راه شناخت حقایق دین امام است با این حال دعاها و زیارات را قبول نکنیم. دعاها و زیاراتی که از ناحیه امام به ما رسیده بسیار تعیین کننده اند یعنی مثل زیارت جامعه کبیره که شکی در صحت و سلسله روایت آن نیست، زیارت امین الله، زیارت عاشورا، دعای ندبه و دیگر زیاراتی که شکی در صحت آنها نیست , اینها معیار و ملاک فهم مسائل و حقایق دینی هستند. 🔸اگر شیعه بخواهد اعتقاداتش کامل شود بایدبداند ظرفیت چنین دعاهائی تمام اعتقادات فرد را پوشش تمامی اعتقادات هر انسانی است یعنی خیلی فراگیر و دامنه ی بزرگی دارد . @fatemi222
1️⃣ حسن‌بن علی را چندین بار مسموم کردند و هر بار بخیر می‌گذشت، وعده آخر تشت از پاره‌های کبدش خون شد رو به برادرش حسین کرد و گفت این بار دوام نمی آورم بر بستر افتاد به برادرش حسین وصیت کرد “تدفننی فی بیت جدی فإنی احق” من اهل بیت آن خانه ام از آن دو‌ سزاوارترم 2️⃣ دست برادرش حسین را گرفت و فرمود عده ای مانع دفن من می‌شوند، اصرار کن اما نمی‌پسندم در تشییع ام خونی ریخته شود حسین بن علی به گریه افتاد و گفت این ظلم بر تو روا نبود حسن فرمود ظلمی که به من شد این تنهایی و زهر بود ولکن لایوم کیومک اباعبدالله مظلومیت تو عظیم تر ست 3️⃣ مردم مدینه با خبر شدند، صحابه پیامبر آمدند، حسین بن علی گفت وصیت برادرم این بود که در حجره جدش دفن شود عده ای از جوانان بنی هاشم می‌دانستند مخالفت می‌شود لباس رزم به تن کردند جمعیت به سمت حجره پیامبر به راه افتاد جوانان بنی امیه و مروان بن حکم با لباس رزم میانه راه را گرفتند 4️⃣ مروان گفت پسرعمویم خلیفه مقتول عثمان چرا باید در آخر بقیع دفن شود و حسن در حجره پیامبر؟ بخدا نمی‌گذارم “انی أحمل السیف” من مسلحم صحابه جلو آمدند و گفتند ساکت! بخدا حسن همیشه بر شانه پیامبر بود، اهل بیتش بود،تو مشروعیت قضاوت نداری خبر به گوش آن زن رسید سوار بر درازگوشی شد و آمد 5️⃣ همسر پیامبر سوار بر درازگوشی به میانه جمعیت آمد گفت من که مشروعیت دارم ما را با شما و اولاد علی چه کار؟ آن حجره خانه من ست بخدا نمی‌گذارم نفر چهارمی آنجا دفن شود، عُمَر که خلیفه بود بدون اجازه من در آنجا دفن نشد، علی و اولاد علی که نزد ما پسندیده هم نیستند. 6️⃣ ابن عباس فریاد زد این چه رسوایی ست دیگر! یک روز سوار بر شتر شدی و فتنه و جنگ به راه انداختی امروز هم سوار بر زین و درازگوش شدی آمدی میخواهی نور خدا را خاموش کنی و با دوستان خدا بجنگی؟ بگو مگو بالا گرفت در بعضی نقلها آمده بنی امیه برای منصرف کردن بنی هاشم تابوت حسن را تیر زد. 7️⃣ بنی هاشم دست به قبضه برد، عاقله مردها و صحابه نگذاشتند حسین بن علی گفت “شما روسیاهانی هستید که عهد میان ما و خودتان را شکستید، اگر وصیت برادرم نبود که خونی ریخته نشود دست به قبضه می‌بردم” ابن عباس به مروان و عایشه گفت “إرجع من حیث جئت” بجایی که آمدید برگردید ما به بقیع میرویم. 8️⃣ حسن را به بقیع بردند بر پیکرش نماز خواندند پیکر را کنار مزار مادر علی ابن ابی طالب بردند و بخاک سپردند و سپس امامت حسین آغاز شد در این نیمروز شهید و مظلومی را می‌دیدی که تشییع میشود و شهید و مظلومی آنرا به شانه می‌کشد و شهید و‌مظلومی نماز میگذارد و شهید و مظلومی امام میشود. @fatemi222
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود: 1️⃣👈 سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 2️⃣👈زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54) 3️⃣👈 نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 4️⃣👈بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38) 5️⃣👈نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38) @fatemi222
بسم الله الرحمن الرحیم- ✍️امام رضا ( علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) و آله وداع می‌کرد و با صدای بلند می‌گریست و می‌فرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم می‌روم و در غربت می‌میرم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم. (عیون، ج2، ص217) ✋چرا به امام رضا (علیه السلام) غریب می‌گویند؟ 👈 لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین (علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا (علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا (علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا (علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581) علت غربت امام رضا (علیه السلام) چیست؟ 1️⃣👈جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد. 2️⃣👈دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا ( علیه السلام ) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا) 3️⃣👈 انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش: وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر ( علیه السلام ) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱) 4️⃣👈انکار امام جواد علیه‌السلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند: تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد علیه السلام را به عنوان جانشین معرفی کرده بود و جواد الائمه علیه السلام را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲) 5️⃣👈تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه‌السلام: بدون شک امام رضا علیه السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند. 6️⃣👈 مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد، ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241) @fatemi222
4 روضه مکتوب امام رضا علیه السلام.pdf
596.8K
۴ روضه مکتوب شهادت علیه السلام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه شهادت علیه السلام با نوای حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
⬅️مباحثی از امام رضاعلیه السلام👇 https://eitaa.com/fatemi222/3540
چون مرغ پرشکسته که زخمیست بال او آشفته بود از اثرِ زهر حال او آمد برون ز مجلس مأمون عبا به سر گویی دگر رسیده زمان وصال او بر خاکِ حُجره ذکر لبانش حسین بود یادی ز دشت کربُبَلا در خیال او ابن الرضا رسید و سرش را به برگرفت آمد جواد.. دلبر نیکو خصال او وای از حسین که ته گودال قتلگاه یک لشگر است در پی جنگ و قتال او کس را نبود زَهْره،که گیرد سر از تنش از بس که بود هیبتِ حقّ در جلال او آمد ز ره جوان نصارا به قتل و دید دل می بَرَد ز خلق جهانی جمال او با رأفت او نظر به سوی قاتلش نمود خاموش کی شود نظرِ بی زوال او با یک نگاه شامل لطف اله شد نام شهید هم روی او شد کمال او وحيد دكامين @deabel
تلاش کرد نَیُفتَد ولی ز پا افتاد شبیه ِ مادر خود بین کوچه ها افتاد چه خوب شد که مسیرِ عبور ،خلوت بود کسی ندید که آقایِ ما کجا افتاد شبیهِ چادرِ خاکی،عبا شده خاکی به پایِ خویش نیفتاد، بی هوا افتاد عبایِ رویِ سرش دورِ زانویش پیچید براش روضة کوچه چه خوب جا افتاد میانِ حجرة در بسته دست و پا میزد چه آتشی به دلِ حضرتِ رضا افتاد کسی مزاحمِ جان دادنِ امام نشد به یادِ چکمه و گودالِ کربلا افتاد میانِ آن همه قاتل ، یکی جلو آمد به ضربِ نیزة او شاه ،ازصدا افتاد کنارِ گودیِ گودال مادرش می دید محاسنِ پسرش دستِ بی حیا افتاد به اسبها همگی نعل تازه کوبیدند به این دلیل بدن بین ِ بوریا افتاد میانِ کوچه و بازار بسکه رقصیدند سرِ بریدة آقا ز نیزه ها افتاد قاسم نعمتی @deabel