⏪در مسیر بندگی👇👇
♦️http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
♦️ http://sapp.ir/a_fatemi24 سروش
⏪خانواده بهشتی 👇
♦️http://eitaa.com/joinchat/2778988546C9020a20a87 ایتا
♦️http://sapp.ir/fatemi24
سروش
⏪کانال فعالیتهای مساجد،هیاتها،جلسات قرانی گناباد در ایتا 👇
♦️@Gonabadnoor
#سوژه_سخن_طنز
😁 لطیفه 😁
انقدر فامیلامون رو ندیدیم
که چند وقت پیش یه یارو اومد به اسم عموم خونمون شام خورد...
بعدا فهمیدیم گدا بوده😐😂😂
✅ بیخود بهونه نیاریم که راه ها دور شده و نمیتونیم صله رحم انجام بدیم. پایین ترین سطح صله رحم احوالپرسی تلفنیه. اینکه دیگه ربطی به گرونی و دوریِ راه نداره؛ ثواب صله رحم رو از خودمون دریغ نکنیم.
💠 امام على عليه السلام :با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاك كنيد و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد.
كَفِّروا ذُنوبَكُم وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّكُم بِالصَّدَقَةِ وَصِلَةِ الرَّحِمِ(غررالحکم و دررالکلم ج4، ص635)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
@tanzmenbar
@fatemi5
تأکیدی که همیشه داشته ایم این است که در هر جبهه ای میخواهید فعالیت کنید، امام حسین ات هم باید به همان اندازه پررنگ باشد. نماز و مبارزه با نفس و هیئت ات، باید به همان اندازه پررنگ باشد.
انشاءالله بسیجی بمانیم و بمیریم، که حضرت امام (ره) فرمود خدایا ما را با بسیجیان محشور کن.
@fatemi5
https://eitaa.com/fatemi5/615
خلاصه سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوینژاد
به مناسبت هفته بسیج مستضعفان
1392/9/9
در یک برداشت و نگاه کاملا سلیقه ای به کلمه بسیج، میتوانیم بسیج را مخفف چند مفهوم بدانیم؛ در حقیقت پایههای حرکتی یک بسیجی را می توانیم در این چند حرف خلاصه کنیم:
«ب» بسیج به معنای بیداری است.
انسان در اثر یک سری اطلاعات و آگاهیها به نقطه ای میرسد که درک کند هدف اصلی زندگی کردن، رسیدن به گزینههای خور و خواب و خشم و شهوت نیست و یکی از قسمتهای مهم این است که انسان بتواند به همنوع خودش کمک کند و در جهت یاری مظلومان، قیام کند. این قیام ممکن است قیام اقتصادی باشد در مبارزه با فقر، قیام نظامی باشد در مبارزه با استعمار و استثمار، یا قیام فرهنگی [جنگ نرم] باشد. روی هم رفته، یک بسیجی واقعی اول باید در اثر آگاهی، بیدار شود.
«س» بسیج را میتوانیم بطور خیلی سلیقه ای، سازماندهی اسم بگذاریم.
یعنی هیچ تشکیلات و تشکل و هیچ انگیزه و بیداری در عالم، بدون سازماندهی جواب نمیدهد.
سازماندهی یعنی متمرکز کردن نیروها در جهت یک هدف، و نگه داشتن این قوا در کنار هم. این هم آوایی و همنوایی در این قوا باعث میشود ضربههایی که زده میشود، متمرکز تر و موثرتر باشد. لذا دومین وظیفه بسیجی این است که در سازماندهی قرار بگیرد و در این سازماندهی فقط نقش خودش را بازی کند. یک بازیکن خوب فوتبال که بهترین پستش دفاع است، ممکن است بتواند نقش یک فوروارد را هم بازی کند، اما اگر پست خودش را رها کند و به نقش دیگری بپردازد، سازماندهی این تیم را به هم میریزد.
در بحث بسیج، چه در جنگ نرم و چه در جنگ سخت، سازماندهی دومین مطلب مهم است. چه کسی به درد کجا میخورد و در چه زمانی چه کار باید بکند. یک بچه حزباللهی حتی با انگیزه بالا، نمیتواند بسیجی خوبی باشد، مگر اینکه در یک سازمان قرار بگیرد.
«ی» بسیج را یاریگری نام میگذاریم.
یعنی بسیجی خودش فرمانده نیست، بلکه ولایت و خدا را یاری میکند. در حقیقت یعنی در پناه یک فرمانده قرار گرفتن. بسیجی یعنی یاریگر، نه تصمیم گیرنده و عامل. زمانی که به او بگویند بجنگ، بدون چون و چرا میجنگد و وقتی هم بگویند جنگ تمام است، چون و چرا نمیکند.
مرحوم شهید کاوه، زمانی در لشگر ویژه شهدا در کردستان فرمانده ما بود. ایشان در بحث سازماندهی و اطاعت آدم بسیار عجیبی بود. یک دفعه شب و نصفهشب بالای سر گردان بود. به فرمانده گردان می گفت کنار بایست، می خواهم نیروهایت را چک کنم. وسط ستونها میگشت، به یک نفر میگفت نفر جلوییات چه کسی است؟ نفر پشت سریات چه کسی است؟ اسم ببر! اگر نمیدانست، تنبیهاش میکرد. میگفت چگونه ممکن است در سازمانی قرار بگیری که ندانی عقب و جلویت چه خبر است!
آن زمان در کردستان، زمانی که ستون در کنار کوه حرکت میکرد، کوملهای در تاریکی شب می آمد و از غفلت یک بسیجی که یک لحظه جلویش را ندیده، استفاده میکرد و خیلی آرام وارد صف میشد. در آن تاریکی و ظلماتی که ما فقط کولهپشتی نفر جلویی را میدیدیم، خیلی آرام عقبه گردان را به یک مسیر دیگر می برد؛ جلو به یک مسیر میرفت، عقب به یک مسیر دیگر. این گونه کمین میزدند.
بسیجی، سازماندهیشدهء یاریگر است، اطاعت محض! زمانی که فرماندهی در بسیج دستور میدهد، اعمال سلیقههای شخصی، دقیقا آفتی است که بسیج را تبدیل به نهادهایی میکند که در طول تاریخ اسلام تشکیل شدند و پوسیدند و از هم پاشیدند.
با این که فرماندهان زمان جنگ، امام نبودند، معصوم هم نبودند، اما هرچه که یک فرمانده دسته میگفت، کل دسته رعایت میکردند، ولو اشتباه باشد! میگفتند فرمانده دسته کسی است که از هر ده صحبتش، هفت تایش حتما درست است. سه تای غلط را هم بایدبخاطر آن هفت تای درست رعایت کنی. یاریگری - و نه فرماندهیگری - وظیفه سوم یک بسیجی واقعی است.
«ج» بسیج را حمل بر جهاد میکنیم.
جهاد دو بُعد دارد. اگر بسیجی فقط به یک بُعد بپردازد، یعنی جهاد نظامی و جنگ نرم و سخت، حرکت با این یک بال به زمینش میزند.
+ جهاد در دین مبارک اسلام تعریف شده:
1. جهاد در جنگ سخت و نیمه سخت و نرم.
2. جهاد با نفس.
آیت الله مظاهری(حفظه الله)، چهار جلد جهاد با نفس کار کرده اند که در آن زمان بچههای جبهه آن را پاره کرده بودند از بس خوانده بودند! و همین طور کتاب روشهای کنترل غرایز ایشان.
بسیجیای که فکر کند وظیفه اش فقط جهاد در جنگ است، بسیجی نمیماند. بال ِ جهاد با نفس، باید به اندازه بال جهاد نظامی قوی باشد.
این دو باید با هم حرکت کنند. ما سوپرمن و آرنولد نمیخواهیم! نظامیگری ما با نظامیگری غربیها خیلی فرق دارد. دلیل این که بچههای جنگ توانستند بسیجی واقعی باشند، این بود که همپای مباحث نظامی، بطور جدی به مباحث مبارزه با نفس و مباحث اخلاقی پرداختند.
✅بسم الله الرحمن الرحیم
✅موضوع: #الگوگیری_#بسیجیان_از_امام_علی
🔸امام خامنه ای فرمودند: بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، #علی ابن ابیطالب علیه السلام است»( 3/9/73)
یک بسیجی باید پیرو و شیعه واقعی مولایش باشد والگوپذیری از مولایش داشته باشد که به برخی از تبعیت پذیریهای بسیجی از امام علی (ع) اشاره میشود:
1️⃣اخلاص داشتن:
امیرالمومنین(ع) فرمود: خدایا، من تو را از بیم عذاب و طمع #ثوابت نپرستیدم، بلکه تو را شایسته بندگی دیدم و پرستیدم
و امام بسیجیان ، امام خمینی(ره) فرموده اند:"
👈 بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.(2/9/67) صحنه های زیادی از اخلاص بسیجیان در زندگی آنها و در دوران دفاع مقدس رقم خورده است.
2️⃣شهادت طلبی:
حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : " انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم."
👈 زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. مهم ترین شاخصه آنان شهادت طلبی است که نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس و اکنون به عنوان مدافع حرم دیده میشود.
اين مهمترين ويژگي بسیجیان است كه جاذبه و دافعه آنها داراي مرزي است كه ايمان و كفر دو سوي آن را تشكيل ميدهد. بسيجي، غرض ورزي شخصي ندارد، هرجا آرمانهاي اسلام ايجاب كند ميغرد و با شدت برخورد ميكند.
3️⃣ولایتمداری ومطیع #مولا بودن:
حضرت علی علیه السلام مطیع پیامبر بود و در این زمینه فرموده است: من بنده ای از بندگان حضرت محمد (ص) هستم
بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد.
« الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ ، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند(صلوات شعبانیه،مفاتیح الجنان)
موضوع منبر کوتاه جهت هفته بسیج👇
https://eitaa.com/fatemi222/616
موضوع منبر کوتاه جهت هفته بسیج👇👆
@fatemi5 سروش و ایتا
ایتا
https://telegram.me/fatemi677 تلگرام
https://eitaa.com/fatemi5/616 ایتا
🤔 #ضرر_استعمال_آب!
❓ بعد از اینکه وضو و غسل کردم تازه فهمیدم آب برایم ضرر داشته، آیا باید دوباره غسل کنم و وضو بگیرم؟
✍️ آیات امام خمینی، بهجت و نوری:
کسی که میداند آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته، وضو و غسل او صحیح است.
✍️ آیت الله سیستانی:
کسی که یقین داشته آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته، وضو و غسل او باطل است.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی:
اگر یقین داشت آب برای او ضرر ندارد و وضو گرفت و غسل کرد بعد فهمید آب برای او ضرر دارد احتیاط واجب آن است که تیمّم کند و اگر نماز خواند اعاده نماید.
✍️ آیت الله وحید خراسانی:
اگر کسی یقین یا اطمینان پیدا کند آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد، و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته، در صورتی که ضرر به حدّی باشد که اقدام بر آن حرام است، وضو و غسل باطل است.
📚 منابع:
توضیح المسائل، امام م۶۷۳، سیستانی م۶۶۱، مکارم م۶۲۷، وحید م۶۸۰، بهجت م۱۳۰، نوری م۶۷۴.
@fatemi5
@tasvir12
#امام_زمان_اروحنا_فداه
#انتظار
#غزل
چشم بر راه تو ماندند پریشانی چند
ناله دارند تو را دست به دامانی چند
کاش باران بزند تا که بشویَد ما را
شرم دارد زِ شما چشم پشیمانی چند
به کجا این سرِ شب خاک به سر میریزی
تا کنارِ تو گشاییم گریبانی چند
گریه کردیم در این خیمه و آرام شدیم
چه لطیف است هوا در پسِ بارانی چند
من که از روضهی تان هیچ نمیفهم هیچ
تا به پایم نرود خار مغیلانی چند
غیر تو حال حرم را چه کسی میفهمد
کاش آواره شوم بین بیابانی چند
هرچه داریم حسین است حسین است حسین
خوشبحال جگر بی سر و سامانی چند
حتم دارم که بیایی شب عباسِ شماست
بشنوم از لبت ای کاش " عموجانی" چند
#حسن_لطفی
#صلوات
🔹 #اشعارناب_آیینی 🔹
@fatemi5
◀️برگزاری جلسه تفسیر نهج البلاغه. در مسجدجامع دلویی
◀️حکمت ۴۸۰
⏪وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ، فَقَدْ فَارَقَهُ.
◀️خشم عامل فراق از دوستان میشود.
لینک تفسیر👇👇👇
http://ahlolbait.com/article/19205/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-480-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C
#شنبه ها
#نهج البلاغه
#فاطمی
#گناباد
@a_fatemi24
jelde1.pdf
448K
🌼 #انتخابات 🌼
📚 انتخاب صالحان ( جلد ۱ )
#انتخاب_اصلح
#انتخاب_صالح
✍ #مقام_معظم_رهبری
کد ۲۷۳۵
🙌 #کانال_کفایة_المبلّغین
🌸 #کتابخانه_دیجیتال_طلاب 🌸
✅ @tabliq_alemaneh 👈💝
#یازهرا 🌾
بهترین مخلوقات ، شرترین مخلوقات.pdf
455.1K
💠سخنرانی میلاد #امام_عسگری علیه السلام
🌀 موضوع : #بهترین_مخلوقات_و_شرترین_مخلوقات؟
🌐پیام : مقام معظم رهبری ؛ از افراد متزلزل در راه انقلاب باید پرهیز کرد.
#امام_عسگری علیه السلام
#منبرک
#فاطمی
#گناباد
@fatemi5
@enqelabee
⏪موجبات وضو
🔹سئوال: برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟
🔸جواب: برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
1. برای #نمازهای واجب غیر از نماز میت.
2. برای #سجده و تشهد فراموش شده.
3. برای #طواف واجب خانهی كعبه.
4. اگر #نذر یا عهد كرده یا قسم خورده باشد كه وضو بگیرد.
5. اگر نذر كرده باشد كه جائی از #بدن را به خط قرآن برساند.
6. برای آب كشیدن #قرآنی كه نجس شده و... (توضیح المسائل دوازده مرجع, م316)
#منبرک
#فاطمی
#احکام_وضو
@fatemi5
4_5899996256687620627.ppsx
8.86M
🎈 پاورپوینت "امام پاکان"🌈
🔆برنامه ای ویژه اجرا در سالروز میلاد امام حسن عسکری برای کودکان ونوجوانان🔆
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
4_5911147662530314787.ppsx
1.86M
✅پاورپوینت مسابقه ای
باموضوع امام حسن عسکری💐
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
زندگی امام عسکری.pdf
5.04M
📝 #کتاب زیبای ☀️خورشید سامرا☀️
#امام_حسن_عسکری (علیه السلام)
👌توصیه به مربیان ومبلغان جهت دانلود
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#ولادت_امام_حسن_عسکری
#غزل
در شب میلاد تو دارایی ام
گشته اینکه مثل تو زهرایی ام
از گدایی های پیش اهل بیت
افتخارم اینکه سامرّایی ام
در گداییِ من و اسم شماست
علتی دارد اگر آقایی ام
در حرم دیدم شده خیلی شلوغ
پیش تنهایی تو تنهایی ام
قسمتم کن بازهم کاری کنم
دارد از کف می رود کارایی ام
بسکه گرم از لحظه ی وصل توام
سرد خواهد شد کنارت چایی ام
قسمت عالم دو تا شش گوشه شد
من در این تکرار، پایینْ پایی ام
با تمام خویش سویت آمدم
چون فروش عید استثنایی ام
سیرتی درشأن درگاهت نشد
چون گرفتم صورت از دارایی ام
#مهدی_رحیمی
#صلوات
🔹 #اشعار_ناب_آیینی 🔹
@fatemi5
🤔 #اذان_مجدد_برای_نماز_دوم!
❓ چنانچه در اول وقت نماز ظهر را بخوانیم آیا برای نماز عصری که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده میشود، میتوان اذان گفت؟
✍ آیت الله خامنه ای:
در فرض سؤال اذان ساقط است.
✍ آیت الله مکارم:
هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود اما گفتن اقامه مانعی ندارد؛ فاصله شدن نافله و تعقيب كافى نيست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر يك را در وقت فضيلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحب است.
✍ آیت الله سیستانی:
در فرض سوال اذان از نماز دوم ساقط است.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
از موارد سقوط اذان است.
✍ آیت الله وحید:
اگر در صحرایِ عرفات و در مسجد نباشید می توانید اذان بگویید و در آن دو مورد در مواردی نمیتوانید.
✍ آیت الله فاضل:
اگر برای نماز ظهر، اذان گفته باشید و نماز عصر را بلافاصله بعد از اذان ظهر بخوانید (و فاصله بین دو نماز نیفتد) گفتن اذان برای نماز عصر صحیح نیست و اذان ساقط است و تنها اقامه را بخوانید.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 0386d35b8eff6cd1bb52ea3e75b92fb7. مکارم، ش: 9506040131. سیستانی، ش: 527611. شبیری، ش: 33128. وحید، ش: 22905. فاضل، ش: 9501746.
@fatemi5
امام عسکری علیه السلام و مکارم اخلاقی
از آنجا که «امام»، در واقع پیشوا و مقتدای انسان هاست و وظیفه هدایت و ارشاد را به عهده دارد و باید معارف اصیل و ناب الهی را بر مردم بشناساند، امام عسکری علیه السلام نیز این امر مهم را، با توجّه به شرایط ویژه و محدودیت های موجود، به بهترین نحو به انجام رسانید.
از آن حضرت علاوه بر روایات فقهی، روایات زیادی باقی مانده است که مشتمل بر مباحث اعتقادی و اخلاقی می باشد که به بعضی از آنها می توان اشاره نمود.
ویژگی های شیعه
حضرت به شیعیانش می فرماید:
«اوصیکم بتقوی اللّه، و الورع فی دینکم، والاجتهاد للّه، و صدق الحدیث، واداءالامانة الی من ائتمنکم من برّ او فاجر، و طول السّجود، و حسن الجوار، فبهذا جاء محمّد صلی الله علیه و آله وسلم ، صلّوا فی عشائرهم و اشهدوا جنائزهم، و عودوا مرضاهم و أدّوا حقوقهم9؛ شما را سفارش می کنم به تقوای الهی و پارسایی در دین خود و کوشش در راه خدا و راستگویی و اینکه امانت هرکسی را که به شما امانتی سپرده است، به او بازگردانید چه آن شخص، نیکوکار باشد یا تبهکار. و سجده ها را طولانی کنید و (برای همسایگان خود) همسایگان خوبی باشید ـ که محمّد صلی الله علیه و آله وسلم این چیزها را آورده است ـ و در قبیله های آنان (اهل سنّت) نماز گزارید، در تشییع جنازه های شان حاضر شوید و مریضان آنان را عیادت و حقوق شان را ادا کنید.»
سپس در توضیح می فرماید:
«فانّ الرجل منکم اذا ورع فی دینه و صدق فی حدیثه و ادّی الامانة و حسن خلقه مع الناس، قیل هذا شیعیٌّ فیسرّنی ذلک. اتّقوا اللّه و کونوا زیناً و لاتکونوا شیناً، جرّوا الینا کلّ مودّة و ادفعوا عنّا کلّ قبیح، فانّه ما قیل فینا مِنْ حُسْنٍ فنحن اهله، و ما قیل فینا مِنْ سُوءٍ فما نحن کذلک10؛ اگر کسی از شما در دینش ورع داشته و راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. از خدا بترسید و تقوای الهی را پیشه خود سازید (و با اعمالتان) زیور و زینت برای ما باشید و مایه زشتی (و بد نامی) ما نباشید. هرگونه دوستی را برای ما جلب کنید و هر بدی را از ما دور سازید. زیرا هر خوبی که در حقّ ما گفته شود، سزاوار آنیم و هر بدی که در حقّ ما گفته شود، شایسته آن نیستیم.»
و در انتها می فرماید:
«اکثروا ذکراللّه و ذکر الموت و تلاوة القرآن و الصّلوة علی النبی صلی الله علیه و آله وسلم ...؛11 بسیار خدا را به یاد داشته باشید و نیز یاد مرگ را. زیاد قرآن تلاوت کنید و بر رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم صلوات بفرستید. چه اینکه اینها اموری هستند که طبعاً موجب رعایت توصیه های فوق می شود.»
همچنین می فرماید: «اورع النّاس من وقف عندالشّبهة، اعبد النّاس من أقام علی الفرائض، ازهد النّاس من ترک الحرام؛ اشدّ النّاس اجتهاداً من ترک الذّنوب12؛ پارساترین مردم کسی است که در شبهات، درنگ کند، عابدترین مردم کسی است که واجبات الهی را انجام دهد، زاهدترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد و کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند.»
ارزش تفکّر
«لیست العبادة کثرة الصیّام والصّلاة، و انّما العبادة کثرة التفکّر فی امر اللّه13؛ عبادت به زیاد روزه گرفتن و نماز خواندن نیست؛ بلکه عبادت این است که در امر (مخلوقات) خداوند بسیار تفکّر شود.»
و چه دقیق فرموده است! چه اینکه اگر آدمی در خلقت الهی و اینکه از کجا آمده، چرا آمده است، به کجا می رود و ...؟ تفکّر کند، طبعاً به شناخت خداوند نزدیک تر می شود و در راستای همان تفکّر، به وظایف بندگی خود عمل می کند.
جایگاه مؤمن
«المؤمن برکةٌ علی المؤمن و حجّةٌ علی الکافر14؛ مؤمن برای مؤمن، برکت است و برای کافر، اتمام حجّت.»
«ما اقبح بالمؤمن أن تکون له رغبة تذلّه15؛ چقدر زشت است برای مؤمن که دلبستگی به چیزی داشته باشد که موجب خواری و ذلّت او شود.»
بهترین ویژگی ها
«خصلتان لیس فوقهما شی ء: الایمان باللّه و نفع الأخوان16؛ چیزی بالاتر از دو خصلت ایمان به خداوند و رساندن سود به برادران نیست.»
حضرت یاری به برادران را چون ایمان به خداوند، جزء بهترین صفات پسندیده می شمارد.
بیان شرک
آن حضرت در مورد این که «شرک» از حسّاسیت و دقّت ویژه ای برخوردار است، چنین گوشزد می کند: «الاشراک فی النّاس، أخفی من دبیب النّمل علی المسح17 الأسود فی اللّیلة المظلمة18؛ شرک ورزیدن در میان مردم، از حرکت مورچه (که بسیار آرام و نامحسوس است) در شب تاریک بر روپوش سیاه، نهان تر است.»
جایگاه تواضع
تواضع و فروتنی، از صفات پسندیده ای است که هر انسانی، حُسن آن را درک می کند. تعبیر امام علیه السلام در مورد این صفت پسندیده چنین است:
«اَلتَّواضِعُ نِعْمَةٌ لایُحْسَدُ عَلَیْه19؛ تواضع، نعمتی است که کسی بر آن رشک نمی ورزد.»
آن حضرت در تبیین جایگاه تواضع در فرهنگ اسلامی و ترغیب به آن می فرماید:
«من تواضع فی الدّنیا لإخوا
نه فهو عنداللّه من الصّدّیقین و من شیعة علیّ بن ابیطالب علیه السلام حقّاً20؛ کسی که در دنیا نسبت به برادرانش متواضع باشد، نزد خداوند از صدّیقین به شمار می رود و او از شیعیان واقعی علی بن ابیطالب علیه السلام است.»
همچنین درباره بعضی از مصادیق تواضع، می فرماید:
«مِنَ التّواضع، السّلام علی کلّ مَنْ تمرّ به و الجلوس دون شرف المجلس21؛ سلام کردن بر هرکسی که از پیش او می گذری و نشستن در جایی که بالای مجلس نیست، از تواضع و فروتنی است.»
ناهنجاری های اخلاقی
در میان آنچه که از حضرت به ما رسیده، احادیثی وجود دارد که در آنها به امراض روحی و اجتماعی مردم اشاره شده است.
امام عسکری علیه السلام شخص دورو را چنین وصف می کند:
«بئس العبد، عبدٌ یکون ذاوجهین و ذالسانین، یطری اخاه شاهداً و یأکله غائباً، اِن اُعطی حسده، و اِن ابتلی خانه22؛ چه بد بنده ای است، آن بنده (خدا) که دورو و دوزبان است! در حضور برادرش، او را می ستاید و پشت سر او غیبت و بدگویی23 او را می کند. اگر مورد عطا واقع شود، به او حسد می ورزد و اگر برای او گرفتاری پیش آید، به او خیانت کند.»
آن حضرت، شخص دورو را تقبیح نموده و مصداق آن را توضیح می دهد و حالات شخص دورو و دو زبان را با دقّت و ظرافت بیان می کند. و لذا فطرت سالم آدمی بعد از آگاهی از این حالات، از دوروئی بیزار خواهدبود.
حضرت، وضعیت شخص کینه توز را چنین بیان می کند:
«أقلّ النّاس راحةً، الحقود24؛ شخص کینه توز، کم آسایش ترین مردم است.»
اگر نگاهی گذرا به وضعیت روحی اشخاص کینه توز داشته باشیم، به این واقعیت پی می بریم که چنین افرادی همیشه در یک اضطراب روحی قرار دارند و از عدم آرامش و آسایش روحی رنج می برند. آنان از روحی سالم و متعادل برخوردار نیستند. و تنها راه رهایی از این رنج و محنت، به فرموده «قرآن و عترت»، گذشت و چشم پوشی از رفتار دیگران است.
امام عسکری علیه السلام خشم و غضب، را کلید هر بدی می داند: «الغضب مفتاح کلّ شر».25
منشأ بسیاری از گناهان، غضب می باشد و اصولاً خشم با خوشرویی و حُسن خلق، در تعارض است. آن حضرت، با این بیان، ریشه و منشأ بدی ها را به ما معرّفی می کند، تا ما برای درمان بدی ها، در فکر راه حلّ اساسی باشیم و علاوه بر توجّه به هریک از بدی ها و پرهیز از آنها، آنها را ریشه یابی کنیم.
آن حضرت، شادمانی کردن نزد شخص محزون و غمناک را، بی ادبی تلقّی می کند: «لیس من الأدب، اظهار الفرح عند المحزون»26.
اینها، نکاتی هستند که در روابط اجتماعی ما با دیگران، بسیار مؤثّر می باشد و مراعات نمودن آنها تأثیر شگرفی در همدلی، ایجاد محبّت و حفظ دوستی ها دارد.
#امام #عسکری
#منبرک
✍✍✍ریا✍✍✍
از حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) روایت شده:
و اما ریا کار چهار نشانه دارد:
1- هنگامی که کسی نزد اوست به عبادت خدا حریص است
2- در تنهایی تنبل وبی حال است.
3- در همه ی امورش به دنبال ستایش دیگران است
4- با تمامی توان در نیکوکارکردن ظاهرش می کوشد.
منبع : تحف العقول، چاپ جامعه مدرسین، ص٢٢📝📚✏️📒
از امام رضا (علیه السّلام) روایت شده:
کسی که کار خوبش را مخفیانه (و به دور از ریا) انجام دهد، هفتاد برابر پاداش می گیرد.
منبع: مسند،ج1،ص264📒📝📚✏️
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تواضع در برابر خداوند
* محمدمهدی رشادتی
امام حسن(ع) فرمود: فای فقیر افقر منی. کدام فقیر و درماندهای از من فقیرتر و درماندهتر است؟
از آن حضرت پرسیدند: حالتان چگونه است؟ فرمود: روزگار میگذرد و مرا پروردگاری است بالای سرم و آتش جهنم رو به رویم است. مرگ در پی من، حساب بر من خیره گشته و من در گرو عمل خویشم. آنچه را که میخواهم نمییابم و آنچه را که خوش ندارم نمیتوانم از خودم دفع کنم. کارها به دست دیگری است. اگر بخواهد تنبیهم میکند و اگر بخواهد از من درمیگذرد. پس چه کسی از من فقیرتر و درماندهتر است. (فرهنگ سخنان امام حسن(ع)، ص225)
از جمله بهترین صفات کمالی، شکسته نفسی به معنای حقیر شمردن و ذلیل و پست دانستن خود در پیشگاه پروردگار است که در مقابل صفت عجب و خود بزرگبینی قرار میگیرد. به تعبیر مرحوم نراقی ضد صفت کبر، تواضع است و آن عبارت است از شکسته نفسی؛ بطوری که نگذارد آدمی خود را بالاتر از دیگری ببیند. (معراجالسعاده ص250) پیامبر(ص) فرمود: با هرکسی دو ملک است که اگر آن شخص، خود را بزرگ شمرد، میگویند: خداوندا او را ذلیل کن. و اگر خود را خوار شمرد، میگویند: خداوندا او را بردار و بلند کن.
مروی است که: خدا به موسیبن عمران(ع) وحی فرستاد که ای موسی: هیچ میدانی که چرا تو را برگزیدم و به سخن گفتن با خودم اختیار کردم؟ عرض کرد به چه علت؟ فرمود: من ظاهر و باطن همه بندگان خود را دیدم، هیچ یک را ندیدم که ذلت ایشان از برای من چون تو باشد. ای موسی به درستی که تو هر وقت نماز میگذاردی رخسار خود را بر خاک میگذاردی.
در بعضی از روایات وارد شده که چون خداوند به کوهها وحی فرستاد که من کشتی نوح را بر کوهی خواهم گذاشت، همه کوهها گردن کشیدند و خود را بلند کردند مگر «کوه جودی» که خود را حقیر شمرد و با خود گفت که با وجود این کوهها، بر من کجا قرار خواهد گرفت؟ پس کشتی بر آن قرار گرفت.
و از جمله نتایج شکسته نفسی آن است که در نزد همه مردم بزرگ و محترم است و همه دلها او را دوست میدارند. برخلاف کسی که خود را بزرگ میشمارد، که البته از دلها دور و مردم از او تنفر دارند. (همان ص237)
حد و مرز شکسته نفسی
امام مجتبی(ع) در گفتاری بسیار ارزشمند مرز شکسته نفسی را بطور دقیق بیان میدارند تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود: ذم الرجل لنفسه فی العلانیه مدح لها فیالسریره. انتقاد و مذمت کردن از خود پیش مردم و بطور آشکار، نوعی تعریف از خود است بطور مخفی. (فرهنگ سخنان امام حسن(ع) ص306)
باید توجه کرد که این حقیر شمردن و پست دانستن خویش، فقط در پیشگاه خدای متعال و نیز در فکر و نظر خود آدمی، قدر و منزلت داشته و آثار گرانقدر به دنبال دارد. اما اگر این شکسته نفسی پیش این و آن مطرح و تکرار شود، چهبسا ممکن است انسان را دچار آفت تعریف و تمجید از خود کند. شاید در دل بگوید: ای مردم بدانید این من هستم که خود را کوچک میشمارم یا اینکه ممکن است شائبه ریا و خودنمایی به همراه داشته باشد و یا باعث خوار شدن در نزد مردم شود درحالی که مومن همیشه باید عزت نفس خود را نگهدارد.
علی(ع) فرمود: هر کس نفس خویش را خوار گرداند، خداوند گرامیاش دارد. برای آدمی همین فضیلت کافی است که نفس خویش را حقیر و بیمقدار گرداند. (غررالحکم ج2 ص489-493)
یکی قطره باران ز ابری چکید
خجل شد چو پهنای دریا بدید
که جایی که دریاست من کیستم
گر او هست حقا که من نیستم
چو خود را به چشم حقارت بدید
صدف در کنارش به جان پرورید
سپهرش به جایی رسانید کار
که شد نامور، لؤلؤ شاهوار
بلندی از آن یافت کو پست شد
در نیستی کوفت تا هست شد
(کلیات سعدی ص264)
@fatemi5
از امامت تا نیابت.mp3
32.05M
* از امامت تا نیابت
* امام عسکری (علیه السلام) استراتژیست بزرگ
* نقش امام عسکری(علیه السلام) در تقویت ارتباط شیعه و نهاد امامت
* حجت الاسلام مهدوی ارفع
*حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)
* در آستانه سالروز میلاد امام حسن عسکری(علیه السلام)-12 آذر 1398
@Asaremahdavi_arfae