eitaa logo
تکلیف بزرگ
591 دنبال‌کننده
628 عکس
646 ویدیو
179 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت 1️⃣2️⃣ وَ قَالَ (عل
💐🍃🌿🌼🍃🌾🌸🍁🌱🌼؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 حکمت 2️⃣2️⃣ ✅روش گرفتن حق وَ قَالَ (علیه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِينَاهُ، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى. (قال الرضي [رحمه الله تعالى] و هذا [القول] من لطيف الكلام و فصيحه، و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلّاء و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما). و درود خدا بر او، فرمود: ما را حقّى است اگر به ما داده شود، و گر نه بر پشت شتران سوار شويم و براى گرفتن آن برانيم هر چند شب روى به طول انجامد.(1) (اين از سخنان لطيف و فصيح است، يعنى اگر حق ما را ندادند، خوار خواهيم شد و بايد بر ترك شتر سوار چون بنده بنشينيم). 👈 اگر حق ما را بگیرند... 💠 این جمله حکمت آمیز خواه مقارن ایام سقیفه گفته شده باشد یا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود. 💠 تفسیر دیگر اینکه منظور این است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت. 💠تفسیر سوم این که اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد. ✅هریک از این تفسیرهاى سه گانه را انتخاب کنیم اشاره به این نکته است که مخالفان ما افراد بى رحمى هستند که تنها به غصب حق ما قناعت نمى کنند، بلکه اصرار دارند ما را به ذلت و زحمت بیفکنند و هرچه بیشتر رسیدن ما را به حقمان تأخیر بیندازند، همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود که در آن زمان حق به صاحب حق مى رسد و جهان دگرگون مى شود و عالم دیگرى جاى این عالم ظلمانى را خواهد گرفت. 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼🍁🍂💐 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍃🌾🌸🍁🌱🌼؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت حکمت 2️⃣2️⃣ ✅روش گر
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 ⃣2⃣ ✅ضرورت عمل گرايى ⬅️ وَ قَالَ (علی علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ. 🌹🌹 امیرمومنان فرمودند: 💎 كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، ⬅️ افتخارات خاندانش او را به جايى نخواهد رسانيد. ✅🔰 1⃣ ) گیرم پدرت بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل 2⃣ ) گیرم پدرت بود فاضل از این همه 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت3⃣2⃣ ✅ضرورت عمل گرايى
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 📜 وصيت امام (علیه السلام) به حسن و حسين(علیه السلام) پس از ضربت ابن ملجم 《 که لعنت خدا بر او باد》که در رمضان سال ٤٠ هجری در شهر کوفه مطرح فرمود 1⃣پندهای جاودانه ♦️شما را به ترس از خدا سفارش می كنم به دنيا روی نياوريد، گرچه به سراغ شما آيد، و بر آنچه از دنيا از دست می دهيد اندوهناك مباشيد، حق را بگوييد، و برای پاداش الهی عمل كنيد. دشمن ستمگر و ياور ستمديده باشيد. شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و كسانی را كه اين وصيت به آنها می رسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگی، و ايجاد صلح و آشتی در ميانتان سفارش می كنم، زيرا من از جد شما پيامبر (صلی الله علیه السلام ) شنيدم كه می فرمود: (اصلاح دادن بين مردم از نماز و روزه يكسال برتر است.) خدا را! خدا را! درباره يتيمان، نكند آنان گاهی سير و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضايع گردد. خدا را! خدا را! درباره همسايگان،حقوقشان را رعايت كنيد كه وصيت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) شماست، همواره به خوش رفتاری با همسايگان سفارش می كرد تا آنجا كه گمان برديم برای آنان ارثی معين خواهد كرد. خدا را! خدا را! درباره قرآن، مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش از شما پيشی گيرند. خدا را! خدا را! درباره نماز همانا كه ستون دين شماست. خدا را! خدا را! درباره خانه خدا، تا هستيد آن را خالی مگذاريد، زيرا اگر كعبه خالی شود مهلت داده نمی شويد. خدا را! خدا را! درباره جهاد با اموال و جانها و زبانهای خويش در راه خدا. بر شما باد به پيوستن با يكديگر، و بخشش همديگر، مبادا از هم روی گردانيد، و پيوند دوستی را از بين ببريد، امر به معروف و نهی از منكر را ترك نكنيد كه بدان شما بر شما مسلط می گردند، آنگاه هر چه خدا را بخوانيد جواب ندهد. (سپس فرمود). 2⃣ سفارش به رعايت مقررات عدالت در قصاص ♦️ای فرزندان عبدالمطلب! مبادا پس از من دست به خون مسلمين فرو بريد و بگوييد: امير مومنان كشته شد، بدانيد جز كشنده من كسی ديگر نبايد كشته شود. درست بنگريد! اگر من از ضربت او مردم، او را تنها يك ضربت بزنيد، و دست و پا و ديگر اعضای او را مبريد، من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) شنيدم كه فرمود: (بپرهيزيد از بريدن اعضای مرده، هر چند سگ ديوانه باشد.) 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت3⃣2⃣ ✅ضرورت عمل گرايى
💐🍃🌿🌼🍃🌾🌸🍁🌱🌼؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 حکمت 4️⃣2️⃣ ✅روش يارى كردن مردم وَ قَالَ (علیه السلام): مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ. و درود خدا بر او، فرمود: از كفّاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است. 👈 کفّاره گناهان بزرگ 💠 امام(علیه السلام) در این سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند; کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نماید. مى فرماید: "از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است" 🔸در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است. 💎در کتاب تمام نهج البلاغه این سخن حکمت آمیز با اضافاتى آمده است. مى فرماید: "مِنْ کَفّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْمَکَارِمِ التَّنْفیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ، إِقْرَاءُ الضُّیُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْفَضَائِلِ اصْطِنَاعُ الصَّنَائِعِ، وَبَثُّ الْمَعْرُوفِ; از جمله کفارات گناهان بزرگ کمک به مظلوم و از برترین فضایل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوهگین و پذیرایى از مهمانان و از افضل فضایل، نیکى کردن و نشر کارهاى پسندیده است" 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼🍁🍂💐 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍃🌾🌸🍁🌱🌼؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت حکمت 4️⃣2️⃣ ✅روش يا
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 5⃣2⃣ 🌷وَ قَالَ (علی علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ. 🌷امیرمومنان فرمودند: 🕊 اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، ⬅️ بترس. 👈 از مهلت الهى بترس ✍ گنهکاران سه دسته اند: 1⃣ گروهى آلودگى کمى دارند و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفاى دل. خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازات هایى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند. 2⃣ گروه دیگرى گناهان سنگین تر و مجازات بیشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند. 3⃣ گروه سومى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند. منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. مثل قوم های مختلفی که در قرآن از آنها یاد شده. قوم عاد و ثمود و.... 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1. توحیدگرایی و تبرّی از شرک عقیده توحیدی داشتن و مبّرا بودن از شرک، جلوه فضل خدا و یک امر مشترک بین تمام ادیان می باشد. همان طور که حضرت یوسف علیه السلام فرمود: «وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائی إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یعْقُوبَ ما کانَ لَنا أَنْ نُشْرِک بِاللَّهِ مِنْ شَی ءٍ ذلِک مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَینا وَ عَلَى النَّاسِ وَ لکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یشْکرُونَ» ؛ 1 «و از آیین پدرانم ابراهیم خلیل، اسحاق و یعقوب پیروی می کنم و در آیین ما هرگز نباید چیزی را با خدا شریک گردانیم، این [توحید و ایمان به یگانگی خدا] فضل و عطای خدا بر ما و بر همه مردم است؛ امّا اکثر مردم شکر این عطا را بجا نمی آورند.» تمام پاداش ها به فضل الهی است و کسی که توفیق عمل خیری می یابد، باید خدا را به پاس این توفیق بستاید. 2 بنا بر این، مردم با پرستش خدای یگانه در حقیقت صاحب فضل و بخشش از سوی خداوند می شوند. 2. رسالت رسول، فرستاده خداوند به سوی مردم است و به واسطه او حجّت بر مردم تمام می شود. رسالت، مقام ابلاغ وحی و نشر احکام و تربیت نفوس از طریق تعلیم و آگاهی بخشیدن است. قول خداوند است که: «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ یکفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْیاً أَنْ ینَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى غَضَبٍ وَ لِلْکافِرینَ عَذابٌ مُهینٌ» ؛ 3 «وه! به بد بهایی خود را فروختند که به آنچه خدا نازل کرده بود از سر رشک انکار آوردند، که چرا خداوند از فضل خویش بر هر کس از بندگانش که بخواهد فرو می فرستند. پس به خشمی بر خشم دیگر گرفتار آمدند، و برای کافران عذابی خفت آور است.» فضیلت مقام رسالت برای این است که هر خیر و برکتی که در بعضی از انسان های عادی به کندی رشد می کند و یا ریشه کن می گردد، در مقام رسالت به سرعت رشد می نماید. 4 خداوند آنچه را که در قیامت به صالحان به عنوان جزاء می دهد فضل خود خوانده است که از روی تفضّل به آنان داده می شود، و از شدّت فضل و رحمتی که به بندگان خود دارد، آنان را مالک اعمالشان دانسته است، و در عین اینکه خودش مالک ایشان است، آنان را مستحقّ آن حق خوانده، بهشت و مقام قربی که به ایشان می دهد، پاداش در مقابل اعمالشان دانسته است 3. علم خداوند در آیه15 سوره نمل، بلافاصله بعد از بیان موهبت بزرگ «علم» سخن از «شکر» آورده تا روشن شود هر نعمتی را شکری لازم و خود شکر محتاج شکری دیگر: «وَ لَقَدْ آتَینا داوُدَ وَ سُلَیمانَ عِلْماً وَ قالاَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی فَضَّلَنا عَلى کثیرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنینَ * وَ وَرِثَ سُلَیمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیرِ وَ أُوتینا مِنْ کلِّ شَی ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبینُ)»؛ 5 «و به راستی به داود و سلیمان دانشی عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش خدایی را که ما را بر بسیاری از بندگان با ایمانش برتری داده است. و سلیمان از داود میراث یافت و گفت: ای مردم! ما زبان پرندگان را تعلیم یافته ایم و از هر چیزی به ما داده شده است. راستی که این همان امتیاز آشکار است.» تزکیه 4. تزکیه فضل الهی، مایه تزکیه و کمال انسان هاست؛ از اینرو خداوند می فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ وَ مَنْ یتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیطانِ فَإِنَّهُ یأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى مِنْکمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکنَّ اللَّهَ یزَکی مَنْ یشاءُ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ» ؛ 6 «ای کسانی که ایمان آورده اید! پای از پی گام های شیطان منهید، که هر کس پای بر جای گام های شیطان نهد [بداند که] او به زشتکاری و ناپسندی امر می کند و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هیچ کس از شما پاک نمی شد؛ ولی [این] خداست که هر کس را بخواهد پاک می گرداند و خدا[ست که] شنوای داناست.» این آیه به یکی از مهم ترین نعمت های بزرگ خداوند بر انسان ها در طریق هدایت، اشاره دارد که فضل و رحمت الهی موجب نجات انسانها از آلودگی ها و گناهان می شود؛ چرا که از یک سو خدا موهبت عقل را داده و از سوی دیگر موهبت وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و احکامی که از طریق وحی نازل می گردد؛ ولی این مواهب، گذشته از توفیقات خاص او، و امدادهای غیبی اش که شامل حال انسان های آماده و مستحق می گردد، مهم ترین عامل پاکی و تزکیه است. 7 5. سلامتی عافیت و سلامتی مجاهدان، تجلّی فضل خدا است. آنان با ایمان و توکل بر خداوند و صبر و پایداری در راه و هدف خود از هیچ حادثه ناگواری نمی هراسند و سختی ها را با جان و دل می خرند و سلامت و پیروزی خود را در این راه از فضل و عنایت ویژه خدا می دانند. خداوند می فرماید: «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْ
قرار دهد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «وَ أَسْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ، وَ اَفْضَلُ الْعِبَادَهِ اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ؛ 17 از ناحیه فضل خدا، از او درخواست کنید و [بدانید که] برترین عبادت، انتظار فرج است.» 4. اطاعت اطاعت از خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله سبب محشور شدن با نیکان و بهره مندی از فضل خدا می شود. حضرت علی علیه السلام اسباب سعادت بشر را تنها با بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و آیین پاکی که او آورده است، فراهم و میسّر می داند و در این میان وظیفه ما تنها پیمودن راه با اطاعت است، که آن هم با توکل به ذات پاک حق تعالی، استرشاد و تقاضای راهنمایی از او امکان پذیر می باشد. 18 خداوند می فرماید: (وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِک مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِک رَفیقاً * ذلِک الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ کفى بِاللَّهِ عَلیماً)؛ 19 «و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی] با پیامبران، راستان، شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند. این تفضّل از جانب خدا می باشد، و خدا بس داناست.» در این آیه وجوب اطاعت از خدا و رسول را بیان کرده و بدان جهت واجب است که خدا به آن امر کرده است، و هر کس از خدا و رسول او اطاعت کند، به چهار طائفه نبیین، صدّیقین، شهدا و صالحین ملحق می شود. این چهار طایفه از حیث رفاقت طوایف خوبی هستند. پی نوشت ها : 1) یوسف/38. 2) تسنیم، عبدالله جوادی آملی، مرکز نشر اسری، قم، 1378ش، ج 1، ص 442. 3) بقره/90. 4) المیزان، ج2، ص470. 5) نمل/ 15و16. 6) نور/21. 7) تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعی از همکاران، دارالکتب الإسلامیه، تهران، 1372ش، ج 14، ص 413. 8) آل عمران/174. 9) روم/ 45. 10) المیزان، محمدحسین طباطبایی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، 1379ش، ج17، ص 297. 11) غررالحکم و دررالکلم، عبدالواحد بن محمّد الآمدی تمیمی، مؤسسه انتشارات دفتر تبلیغات قم، 1366ش، ج 1، ص 37. 12) تقوا و متقین در نهج البلاغه، سیدابراهیم علوی، ذکر، تهران، 1371 ش، ص 10. 13) پرتوی از قرآن، محمود طالقانی، ج 1، ص54. 14) المیزان، محمدحسین طباطبایی، مترجم: سیدمحمدباقر موسوی، ج 9، ص 71. 15) المصباح المنیر، احمد بن محمّد فیومی المقری، چاپ بیروت، 1418ق ، ص 103. 16) نساء/32. 17) سنن ترمذی، ابوعیسی ترمذی، دارالفکر، بیروت، 1958م، ج 5، ص 565. 18) ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، محمّد تقی جعفری، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1361ش، ج 27، ص 26. 19) نساء/ 69و70. فرآوری : محمدی بخش قرآن تبیان
لٍ عَظیمٍ» ؛ 8 «پس با نعمت و بخششی از جانب خدا، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالی که هیچ آسیبی به آنان نرسیده بود، و همچنان خشنودی خدا را پیروی کردند، و خداوند دارای بخششی عظیم است.» عوامل برخورداری از فضل الهی 1. ایمان ایمان، موجب برخورداری از پاداش و فضل الهی می شود. خداوند می فرماید: «لِیجْزِی الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الْکافِرینَ»؛ 9 «تا [خدا] کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، به فضل خویش پاداش دهد، که او کافران را دوست نمی دارد.» مردم با دیدن برتری هایی که در میان آنان وجود دارد، باید به درگاه خداوند دعا کنند و از او فضل را درخواست کنند: (وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ)؛ زیرا آن افرادی که فضل یا فضایلی دارند، خدا به آنان داده است، پس اوست که می تواند به همه فضل بدهد، و حتی او را از آنها برتر قرار دهد خداوند آنچه را که در قیامت به صالحان به عنوان جزاء می دهد فضل خود خوانده است که از روی تفضّل به آنان داده می شود، و از شدّت فضل و رحمتی که به بندگان خود دارد، آنان را مالک اعمالشان دانسته است، و در عین اینکه خودش مالک ایشان است، آنان را مستحقّ آن حق خوانده، بهشت و مقام قربی که به ایشان می دهد، پاداش در مقابل اعمالشان دانسته است و این حق اعتباری، خود فضل دیگری از خدای سبحان می باشد که منشأ آن محبتّی است که به بندگان خویش دارد؛ چون آنان پروردگار خود را دوست می دارند و رو به سوی او می کنند و دین او را پاس می دارند و از فرستادگان او پیروی می کنند. 10 بنابراین، فضل و رحمت خداوند نصیب مؤمنان صالح می شود و خداوند مواهب زیادی که شایسته فضل و کرم اوست، به آنها می بخشد. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إِنْ آمَنْتَ بِاللهِ أَمِنَ مُنْقَلَبُکَ؛ 11 اگر به خدا ایمان آوری، بازگشت گاهت امن است.» ایمان ایمان موجب محکم شدن گامهای انسان در راه خدا می شود. وقتی اعراب بادیه نشین گفتند: «ما ایمان آوردیم.» خداوند فرمود: «به آنان بگو که: اسلام آورده اند و هنوز ایمان در دلهای آنان وارد نشده است.» چون هرکسی که ایمان دارد، جان ومالش را در راه خدا می گذارد و این نهایت اخلاص بنده با ایمان و فضل و موهبتی عظیم از سوی باری تعالی است. 2. تقوا کلمه «تقوی» به معنای با پای برهنه، پاورچین و باپروا راه رفتن، اصلاح کردن چیزی و نگهداری آمده است. 12 «مرحوم آیت الله طالقانی» تقوا را به منزله وجدان آگاه تلقی می کنند که انسان را بر تمایلات و شهوات خود مسلّط می سازد و از تجاوز به حدود دیگران منع می کند. 13 خداوند می فرماید (یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً وَ یکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ)؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر از خدا پروا دارید، او برای شما [نیروی] تشخیص [حقّ از باطل] قرار می دهد و گناهانتان را از شما می زداید و شما را می آمرزد و خدا دارای بخشش بزرگ است.» این آیه به اهمیت تقوا و آثار آن در سرنوشت انسان اشاره دارد. فرقان در اعتقادات، جدا کردن ایمان و هدایت از کفر و ضلالت است، و در عمل، جدا کردن اطاعت و هر عمل مورد خشنودی خدا از معصیت، و هر عملی که موجب غضب او باشد. فرقان در رأی و نظر، جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل است. تمام اینها نتیجه و میوه ای است که از درخت تقوا به دست می آید. 14 و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی] با پیامبران، راستان، شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند. این تفضّل از جانب خدا می باشد، و خدا بس داناست 3. دعا دعا در لغت به معنی صدا زدن، به یاری طلبیدن و در اصطلاح اهل شرع، گفتگو کردن با حق تعالی به نحو طلب حاجت، و درخواست حل مشکلات از درگاه او، و یا به نحو مناجات و یاد جلال و جمال ذات اقدس اوست.15 خداوند در مورد نقش دعا در بهره مندی از فضل خود می فرماید: (وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکمْ عَلى بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکلِّ شَی ءٍ عَلیماً)؛ 16 «زنهار، آنچه را خداوند به [سبب] آن، بعضی از شما را بر بعضی [دیگر] برتری داده، آرزو مکنید. برای مردان از آنچه [به اختیار] کسب کرده اند، بهره ای است، و برای زنان [نیز] از آنچه [به اختیار] کسب کرده اند، بهره ای. و از فضل خدا درخواست کنید که خدا به هر چیزی داناست.» مردم با دیدن برتری هایی که در میان آنان وجود دارد، باید به درگاه خداوند دعا کنند و از او فضل را درخواست کنند: (وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ)؛ زیرا آن افرادی که فضل یا فضایلی دارند، خدا به آنان داده است، پس اوست که می تواند به همه فضل بدهد، و حتی او را از آنها برتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدویت👇 جهاد تبیین و مسله انتظار https://eitaa.com/fatemi5/1360
🔰آدم های بزرگ، خودشان را برای هدف های کوچک خرج نمی کنند. برای خود کسر شأن م یدانند که بخواهند خود را برای آن خرج کنند. آدم های کوچک هم، به قدر کوچکی خودشان، هدف های کوچک و دم دستی انتخاب می کنند. شیعیان نیز در طول تاریخ با امید و آرمان بزرگ انتظار زنده پیشرفت هاند. انتظار برای اینکه نجات بشریت با امام دوازدهم؟عج؟ محقق خواهد شد و دولت کریمه ای را به وجود می آورد. روایت زیبایی از امام کاظم؟ع؟ هست که به علی بن یقطین فرمودند: «انّ الشیعة تربّی بالامانی منذ مأتین سنة» دویست سال 2 است که امید و آرزو، شیعه را تربیت کرده است. همین امید و انتظار فرج، شیعه را در طول تاریخ رشد داده است. الان نجات تمام بشریت از ظلم، هدف چه کسی است؟ چه کسی با این هدف درس می خواند؟ چه کسی با این هدف ازدواج م یکند؟ چه کسی با این هدف کار و شغل انتخاب م یکند؟ منتظر، همان آدم بزرگی است که خودش را برای هدف های کوچک خرج نمی کند و انتظارِ یک اتفاق بزرگ را دارد و برای تحقق آن، تمام زندگی خودش را تنظیم کرده است.
🔰بعضی ها رابطه خودشان را با امام زمان؟عج؟، یک رابطه عاشقانه و عاطفی و شخصی با امام زمان؟عج؟ قرار داده اند؛ اینها چقدر به درد امام زمان؟عج؟ می خورند؟ انتظار یعنی من حاضرم، تمام زندگی خودم را برای آن هدف بزرگ یعنی نجات بشریت خرج کنم؛ حالا صف منتظران حقیقی از منتظران غیر حقیقی جدا می شود. درک درست مفهوم انتظار و تشخیص وظیفه انسان منتظر از جمله موارد مهم در جهاد تبیین است. خداوند متعال در قرآن کریم م یفرماید: وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ 􀄽< 1 در «زبور » بعد از ذكر )تورات( نوشتیم: «بندگان شایسته ام وارث )حكومت( زمین خواهند شد! منتظر چه کسی است؟ کسی است که آنقدر بزرگ شده که خودش را آماده کرده که زمین را خدا برای او به ارث بگذارد، یعنی او بتواند جهان را مدیریت کند. 🔰منتظر یعنی امام خمینی؟ره؟، چقدر همت بلندی داشت. تمام زندگی خودش را خرج این هدف بزرگ کرد. امام؟ره؟ فرمودند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه بشود 2» ما در دوران غیبت چقدر باید خوب باشیم؟ به قدری که بتوانیم این هدف بزرگ را محقق کنیم. پس برای بزرگ ترین هدف، باید بهترین آد مها در دوران غیبت تربیت شوند.
🔰منتظر و جهاد تبیین انسان منتظر هیچگاه سکون نداشته و دائم در حال نقش آفرینی و تربیت سرباز برای امام خویش است. این کار مهم و اثر گذار بدون جهاد تبیین و رفع چالش های ذهنی محقق نمیشود. 🔰انتظار یکی از اصول اعتقادی مسلم ما است. جامع های که منتظر نباشد، جامعۀ قرآنی نیست و به سعادت نخواهد رسید؛ زیرا محور جامعۀ قرآنی، اصل انتظار است. معمولاً دربارۀ دوران ظهور و آخر الزمان ای نگونه صحبت میشود که بدترین انسان ها در آخر الزمان زندگی می کنند و بیشترین گناهان در این دوران اتفاق م یافتد؛ اما این سخن نقطۀ مقابلی هم دارد و آن این است که بهترین افراد تاریخ بشر در آخر الزمان هستند. شاهد بر این مطلب، سخن امام 🔰 عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ الثَّانِي عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج. 🔰ای ابوخالد، مردم زمان او كه به امامت وی معتقد بوده و منتظر ظهور اویند، از مردم تمام زما نها بهترند؛ زیرا خداوند عقل و فهمی به آن ها داده است كه غیبت در نزد آن ها حكم مشاهده را دارد! خداوند آ نها را در آن زمان مثل كسانی می داند كه با شمشیر در رکاب پیغمبر؟صل؟ علیه دشمنان دین پیكار كرده اند. آ نها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما هستند كه مردم را ب هطور آشكار و نهان به دین خدا می خوانند و هم فرمود: انتظار فرج بزرگ ترین فرج است.
شیعیانی که امروز در مسیر امام زمان؟عج؟ فعالیت می کنند، اگر در زمان پیامبر؟صل؟ بودند، پیامبر آن قدر غریب نمی ماندند و بعد از پیامبر، حق اه لبیت؟عهم؟ را غصب نمی کردند. در زمان صدر اسلام، مردم وجود مبارک پیامبر اکرم و ائمۀ بزرگوار را دیدند و آنان را ب ییاور رها کردند؛ اما شیعیان آخر الزمان بدون دیدن امامان معصوم از دستورات آنان و ولی فقیه اطاعت می کنند.
تبیین دقیق وظایف منتظران📌 ۱. انتظارکشیدن مجاهد تبیین هم خود باید منتظر واقعی باشد و هم برای دیگران انتظار حقیقی را تبیین کند. اگر قرار باشد میهمان بیاید و میزبان منتظر او نباشد و از خانه بیرون برود، منتظر به شمار نم یآید. ویژگی انتظار باید در منتظر کاملاً آشکار باشد. اگر قرار باشد فرد مهمی به منزل انسان بیاید، او از مدت ها قبل خود را آماده خواهد کرد و از چند ساعت قبل، مدام چشمش به در خواهد بود. این حالت انتظار است. اگر میهمان کمی دیر کند، دلشوره می گیرد و بی قرار می شود. انسان باید ای نگونه برای تشری ففرمایی امام زمان؟عج؟ انتظار بکشد. در روایتی از امام جواد؟ع؟ آمده است: «افضل الأعمال شیعتنا انتظار الفرج 1» بهترین اعمال شیعیان ما، انتظار فرج است.
در این روایت نگفت هاند «بهترین حالات »، بلکه بهترین اعمال انتظار فرج است؛ یعنی انتظار نیاز به عمل دارد. کسی که فکر می کند بدون تلاش، فقط باید بنشیند و منتظر باشد، منتظر واقعی نیست. بیماری که منتظر سلامتی است، دارو هم م یخورد. انتظار نیاز به عمل، قیام، حرکت و کار دارد. اگر شیعیان منتظر امام زمان؟عج؟ بودند، امر ظهور محقق شده بود.
مرحوم فشندی تهرانی م یگوید: در مسجد جمکران اعمال را ب هجا آورده بودم و ب ههمراه همسرم بر م یگشتم. در راه، آقایی نورانی را دیدم که داخل صحن شدند و قصد داشتند به طرف مسجد بروند. با خود گفتم: «این سید در این هو یا گرم تابستان، تازه از راه رسیده و تشنه تسا. » به طرف سید رفتم و ظرف آبی به ایشان تعارف کردم. سید آب را گرفتند و نوشیدند و ظرف آن را برگرداندند. در این حال عرضه داشتم: «آقا، شما دعا کنید و فرج امام زمان را از خدا بخواهید تا امر فرج ایشان نزدیک شود! » آقا فرمودند: «شیعیان ما بها‌ندازۀ آب خوردنی، ما را نم یخواهند. اگر بخواهند، دعا میک‌نند و فرج ما م یرسد. » این سخن را فرمود و تا نگاه کردم، کسی را ندیدم. هفمیدم که وجود مقدس امام زمان؟عج؟ را زیارت کردها‌م و حضرتش، امر به دعا فرمودها‌ند.