˚∘❃❁🌺﷽🌺❁❃∘˚
🎷 آثار نفخ صور در قرآن🎷
1⃣ آغاز قیامت 💐
«وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ»
(آیه ۷۳)سوره انعام
و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بیدرنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است.
2⃣ آغاز همه سختی ها 💐
«عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (آیه۱٠)سوره مدثر
کافران را هیچ گونه در آن راحتی و آسایش نیست.
3⃣ اجتماع انسان ها 💐
«وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا»
(آیه ۹۹)سوره کهف
و روز آن وعده که فرا رسد (طایفه یأجوج و مأجوج یا) همه خلایق محشر چون موج مضطرب و سرگردان باشند و درهم آمیزند، و نفخه صور دمیده شود و همه خلق را در صحرای قیامت جمع آریم.
4⃣ قطع نسب و سبب 💐
«فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ»
(آیه۱٠۱)سوره مومنون
پس آنگاه که نفخه صور قیامت دمیده شد دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند و کسی از کس دیگر حال نپرسد.
5⃣ روز رستاخیز 💐
«وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ»
(آیه ۵۱)سوره یس
و (چون بار دوم) در صور دمیده شود به ناگاه همه از قبرها به سوی خدای خود به سرعت میشتابند.
6⃣روز تحقق وعیدهای الهی 💐
«وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ»
و آن گاه در صور بدمند (و ملایک ندا کنند که) این است روز تهدید (های الهی به خلق).
«وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ» و هر نفسی را فرشتهای (برای حساب به محشر) کشاند و فرشتهای (بر نیک و بدش) گواهی دهد.
«لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»
و تو (ای آدمی نادان) از این (روز سخت مرگ) در غفلت بودی تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختیم و امروز چشم بصیرتت بیناتر گردید.
«وَقَالَ قَرِينُهُ هَٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ»
و قرین وی (یعنی فرشته موکّل و شاهد او بدو) گوید: این همان اعمالی است که نزد من (برای امروز تو) محفوظ و مهیّاست.
(آیات ۲٠ تا ۲۳)سوره ق
💧 مراتب #حضور_قلب
✍️ جناب #ميرزا_جواد_آقا_ملكي_تبريزی می فرماید: براي حضور قلب مراتب و درجاتي است و نمازي كه از جميع مراتب حضور خالي باشد، بر صاحبش برگردانده ميشود، ولي چنين نمازي بسياركم است؛
💓 چون حركات اختياري انسان قطعاً درجهاي از حضور قلب را به همراه دارد، هر چند اندك؛ والا آن عمل، عمل اختياري نخواهد بود.
💓 توضيح آنکه حركات انسان چند گونه است:
1⃣ اعمال و حركاتي كه از جميع مراتب قصد و حضور قلب خالي است؛
👈 مثل حركات شخص خوابيده كه عملي را بدون قصد و نيت انجام ميدهد.
2⃣ اعمالي كه قصد و نيت انسان در آن بي دخالت نيست، ولي قصد با مقصود انطباق ندارد؛
👈 مثل بعضي از كارهاي شخص ساهی [ اشتباه کننده] و غافل.
3⃣ اعمالي كه انسان با نيت و قصد به انجام آن همت ميگمارد و منطبق با مقصود هم هست، ولي نيت و قصدي اجمالي و در باطن قلب وجود دارد و اثر آن نيت در اين عمل، همين اندازه است كه آن را در شمار كارهاي ارادي انسان درآورده است؛
👈 مثل اينکه اصل نماز را براي خدا و به قصد انجام فرمان او انجام ميدهد و به اين امر توجه دارد.
4⃣ اعمالي كه قصد و نيّت درباره صورت ظاهري آن عمل، تفصيلي و درباره معناي آن اجمالي است؛
👈 مثل اينکه به اعمال و حرکات نماز، مانند رکوع و سجده توجه دارد، ولي از حقيقت اين افعال غافل است.
5⃣ اعمالي كه قصد و نيت، هم درباره صورت و هم درباره معنا تفصيلي است و قلب بهصورت کامل نزد صورت و معناي آن حضور دارد؛
👈 مثل اينکه در #رکوع و #سجده توجه دارد که مشغول انجام اين اجزاي نماز است و به معناي آن که همانا تعظيم خداوند است، متوجه است.
👈 بنابراين، همانگونه که به نيت رکوع خم ميشود و به قصد تعظيم حضرت حق کرنش ميکند، با قلب خود در برابر پروردگار حالت خضوع و تسليم ميگيرد و اين حضور قلب تمام و كامل است؛
📖 آداب نماز؛ محمد مهدی حائری پور ؛
ص 74.
🕊🍃 #زیارت_آل_یاسین
بِسْم الله الرحمن الرحيم
❇️سلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَ حَقِّهِ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ
إِرَادَتِهِ
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ،
❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ألسَّلاَمُ،
اُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ
❇️أنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ،
❇️وأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ،
❇️وأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ
وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ
❇️والْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ
وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ
❇️ومُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،
❇️وموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،
وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،
❇️ومُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،
❇️والْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ،
❇️أنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ
وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا
❇️يوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً،
❇️وأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ،
وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ،
❇️وأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،
وَالْبَعْثَ حَقٌّ،
❇️وأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،
وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ،
❇️والْمِيزَانَ حَقٌّ،
وَالْحَشْرَ حَقٌّ،
❇️والْحِسَابَ حَقٌّ،
وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَق
ٌّ،
❇️والْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،
❇️يا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ
وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،
❇️فأَشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ،
وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ،
❇️فالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ،
وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ،
❇️والْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ،
وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ،
❇️فنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،
❇️ونُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ آمِينَ آمِينَ
حضرت آیتالله بهجت قدسسره مقید بودند که هر صبح امام زمان را با این زیارت کنند
اللَّهُمّ بَلِّغْ مَوْلَايَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ، عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا، حَيِّهِمْ وَ مَيِّتِهِمْ، وَ عَنْ وَالِدَيَّ وَ وُلْدِي وَ عَنِّي، مِنَ الصَّلَوَاتِ وَ التَّحِيَّاتِ، زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ وَ مُنْتَهَى رِضَاهُ، وَ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ، اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْدًا وَ عَقْدًا وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ كَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعًا غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
مؤلّف گوید: علاّمه مجلسی در کتاب «بحارالانوار» فرموده است: من در بعضی از کتابهای قدیمی دیدهام که پس از این زیارت، دست راست را به دست چپ بگذارد، مانند قراردادن در بیعت.
✳️ به مناسبت ولادت امام جواد علیه السلام
امام جواد علیه السلام در روایتی میفرمایند :
اِعلَم أنَّك لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللهِ، فَانظُر كيفَ تَكونُ؛بدان که از دید خداوند پنهان نیستی، پس بنگر چگونه ای.
تحف العقول، ص 455
🔻مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله علیه میفرمودند : تقوا یعنی این که اگر یک هفته مخفیانه از همه کارهای ما فیلم گرفتندو گفتند اعمال هفته گذشتهات در تلویزیون پخش شده، ناراحت نشویم…
🔻[از عارفی درباره] تقوا پرسش شد، گفت: آیا راه پرخار و خاشاک را پیموده ای؟ سائل گفت: آری. گفت: چه کردی؟ گفت: از خارها پرهیز می کردم که مبادا به پایم نَخلد. گفت: در دین خدا نیز چنین [با احتیاط و پرهیزکار] باش تا به درجه متقین نائل شوی. از کوچک و بزرگ گناهان دست بکش که این تقوا است و همانند کسی باش که بر روی زمینِ خاردار راه می رود که از هرچه می بیند می پرهیزد. هرگز گناهان کوچک را ناچیز مشمار که کوه ها از سنگ های ریز تشکیل یافته است [و گناهان بزرگ نیز از انباشته شدن گناهان کوچک تشکیل می یابد.]
🔻مرحوم (شیخ مرتضی انصاری) با برادر خود از کاشان به مشهد مقدس مسافرت نمود، پس از آن به تهران آمد، در مدرسه مادرشاه در حجره یکی از طلاب منزل گرفت.
روزی شیخ به همان محصل مختصر پولی داد تا نان خریداری کند، وقتی برگشت شیخ دید حلوا هم گرفته و بر روی نان گذاشته است.
به او گفت: پول حلوا را از کجا میآوری؟ گفت: به عنوان قرض گرفتم. شیخ فقط آنچه از نان، حلوائی نبود برداشت و فرمود: من یقین ندارم برای اداء قرض زنده باشم.
روزی همان طلبه پس از سالها به نجف آمده بود و خدمت شیخ عرض کرد: چه عملی انجام دادید که به این مقام رسیدید و خداوند شما را موفق نمود اینک در راءس حوزه علمیه قرار گرفتهاید و مرجع همه شیعیان جهان شدید؟
شیخ فرمود: چون جراءت نکردم حتی نان زیر حلوا را بخورم، ولی تو با کمال جراءت نان و حلوا را تناول نمودی.
#بین_الصلاتین
#امام_جواد
#تقوا
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧
✳️ به مناسبت 10 رجب ولادت امام محمد تقي (ع) ( جواد الائمه) (195 هجري قمري)
🌀ثواب تشرف به مکه و مدینه و کربلا و کاظمین ، بیشتر است ، یا مشهد؟
🔸 محمّد بن سلیمان، مىگوید:
از حضرت جواد علیه السّلام راجع به مردى که حجّ بجا مىآورد پرسیدم:
🔻وى براى انجام حج تمتّع داخل مکّه شد و خداوند بر انجام حج و عمره کمکش کرد
🔻 سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سلام داد و آن جناب را زیارت کرد
🔻پس از آن به زیارت شما آمد در حالى که به حق شما عارف بوده و مىداند که شما حجت خدا بر خلائق هستید.و توجّه دارد که شما همان بابى هستید که شخص براى توجّه الى اللَّه باید از آن باب وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان مىکند،
🔻 سپس به زیارت حضرت ابا عبد اللَّه الحسین سلام اللَّه علیه رفته و به آن حضرت سلام مىدهد
🔻 آن گاه به بغداد رفته و بر حضرت ابى الحسن موسى بن جعفر علیهما السّلام سلام مىدهد و بعد به شهر خودش مراجعت مىکند،
🔻 و پس از رسیدن موسم حج خداوند متعال حج را روزى او مىکند
▪️ حال بفرمائید کدامیک از این دو افضل و برتر هستند؟
حجه الاسلامى که بجا آورد و برگشت و دوباره حجّ روزى او شده ، یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان حضرت على بن موسى علیه السّلام را سلام داده و زیارت کند؟
▫️حضرت در جواب فرمودند: بلکه افضل آن است که به خراسان رود و بر پدرم حضرت ابى الحسن الرضا سلام داده و آن جناب را زیارت کند و شایسته است که این زیارت را در ماه رجب انجام دهد…
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حِجَّهَ الْإِسْلَامِ- فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالْعُمْرَهِ إِلَى الْحَجِّ فَأَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى حَجِّهِ وَ عَلَى عُمْرَتِهِ ثُمَّ أَتَى الْمَدِینَهَ فَسَلَّمَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَتَاکَ عَارِفاً بِحَقِّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِی یُؤْتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَیْکَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنَ علیه السلام فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ فَسَلَّمَ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى بِلَادِهِ فَلَمَّا کَانَ وَقْتُ الْحَجِّ رَزَقَهُ اللَّهُ مَا یَحُجُّ بِهِ فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ لِهَذَا الَّذِی قَدْ حَجَّ حِجَّهَ الْإِسْلَامِ یَرْجِعُ فَیَحُجُّ أَیْضاً أَوْ یَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِیکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام فَیُسَلِّمُ عَلَیْهِ قَالَ بَلْ یَأْتِی خُرَاسَانَ فَیُسَلِّمُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ أَفْضَلُ …
منبع :کامل الزیارات. صفحه ۹۲۴ .باب صد و یکم
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧
✳️ امام جواد علیه السلام میفرمایند : مَنْ أصْغى إلى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ، وَ إنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ. (کافی، ج6، ص434)
هر کس به شخصى سخنران علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست، پس چنانچه سخنور براى خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست، و اگر از زبان شیطان و هوا و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.
🚫وجود مبارک امام جواد(سلام الله عليه) فرمود: مواظب باشيد اگر کسي کتابي يا مقالهاي يا مجله و روزنامهاي یا شبکه های رسانه ای اعم از مجازی یا ماهواره ای را مي خواند یا میبیند و میشنود و حرف کسي را گوش مي دهد که بپذيرد، فرمود: اين استقا و اين گوش دادن و قبول يک نحو عبادت است و عبادت به معناي اطاعت؛ اگر آن گوينده آن نويسنده حق گو و حق نويس بود اين شخص حق را عبادت کرد و اگر باطل گو و باطل نويس بود اين شخص باطل و ابليس را عبادت کرده، آنگاه اين آيه نوراني سوره مبارکه «زمر» روشن مي شود «فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» يعني اقوال و آراء مکتب هاي گوناگون را بررسي مي کند و گوش مي دهد نه گوش شنوا دارد که قبول کند. بعبارتي مي گويد ما گوش مي دهيم تا تحقيق بکنيم يا خودمان تحقيق مي کنيم يا از ديگران که محقق اين رشتهاند مي پرسيم اين عيب ندارد.
🔸امام صادق عليه السلام می فرمایند:
فَرَضَ عَلى السَّمعِ أن يَتَنَزَّهَ عنِ الاستِماعِ إلى ما حَرَّمَ اللّه ُ ، و أن يُعرِضَ عَمّا لا يَحِلُّ له مِمّا نَهَى اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عَنهُ ، و الإصغاءِ إلى ما أسخَطَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ ، فقالَ في ذلكَ : «و قَدْ نَزَّلَ علَيْكُمْ فِي الكِتابِ أنْ إذا سَمِعْتُم آياتِ اللّه ِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهزأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُم حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيرِهِ إنَّكُم إذا مِثْلُهُم إنَّ اللّه َ جامِعُ المُنافِقِينَ و الكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعا» .
بر گوش فرض شده است كه از گوش دادن به آنچه خداوند حرام كرده دورى كند ، از آنچه خداوند عزّ و جلّ نهى كرده و شنيدنش بر آن حلال نيست اعراض كند و به آنچه خداوند عزّ و جلّ را ناخشنود و خشمگين مى كند گوش ندهد . پس در اين باره فرمود : «و در اين كتاب بر شما نازل كرد كه چون شنيديد كسانى آيات خدا را انكار مى كنند و آن را به ريشخند مى گيرند ، با آنان منشينيد تا آن گاه كه به سخنى ديگر پردازند و گرنه شما نيز همانند آنها خواهيد بود و خدا همه منافقان و كافران را در جهنم گرد مى آورد» .الکافی، ج:۲، ص۳۵
#بین_الصلاتین
#امام_جواد
#امام_صادق
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧
در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان؟.pdf
581.7K
🌀 در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان؟
✳️ مناسبت: ولادت امام جواد علیه السلام
⏰زمان منبر: حدود30 دقیقه
#ماه_رجب
#رجب
#ولادت_امام_جواد
#امام_جواد
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧
🔰 امام جواد علیه السلام میفرمایند : مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ. (بحارالانوار، ج75، ص82)هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در [عِقاب]آن شریک است.
🔻گاهی وقتها در اجتماع های کوچک یا بزرگ میبینیم که فردی کار حرام یا قضاوت بدون استنادی را مطرح میکند ، یا اظهار نظر باطلی نسبت به مسئله ای دارد و مستمعین هم بدون اینکه واکنشی در برابر او نشان دهند سکوت اختیار میکنند و با سکوت و سر تکان دادن او را همراهی میکنند یا اینکه به جهت دلیل دیگری ، با وجود اینکه میدانند حرفهای گوینده دلیل یا استناد موجهی ندارد ، او را تایید و تحسین میکنند .
▪️آنچه در این جنس روایات میتوان فهمید این است که کسانی که تحسین کنند گناه را در گناه شریکند .
🚨خصوصا تحسین گناه در فضای مجازی و اجتماعی در غالب به اصطلاح مرسوم لاتینی لایک کردن عینیت بیشتری پیدا میکند .
🔻کسی که به جنایتی راضی باشد، در آن شرکت نموده است. چنان که امیرمؤمنان علی (علیهالسّلام) در فرازی از یکی از خطبهها( خطبه ۲۰۱ ) میفرماید: «ناقه صالح را تنها یک نفر به هلاکت رسانید، ولی خداوند همه را مشمول عذاب ساخت، چرا که همه آنها به این امر رضایت دادند.»
🔻امام رضا علیه السلام فرمود:
« اگر کسی در شرق عالم قتلی انجام دهد و دیگری در غرب عالم راضی به آن قتل باشد در پیشگاه خدا شریک قاتل خواهد بود»وسائل الشیعه ج16 ص139
🔻امام صادق علیه السلام فرمود:
« کسی که ظلم کند و کسی که او را یاری کند و کسی که راضی به ظلم آنان باشد هر سه در گناه شریکند»الکافی ج2 ص333
▪️بنابراین نه تنها شرکت در عمل یا تهیه مقدمات و اعانت بر اثم سبب شرکت در نتیجه است بلکه رضایت قلبی نیز همین کار را می کند لذا در زیارت اربعین می خوانیم: « خداوند لعنت کند گروهی را که جنایت جانیان را در کربلا شنیدند و به آن رضایت دادند»(زیارت اربعین امام حسین علیه السلام )
#بین_الصلاتین
#امام_جواد
#امام_رضا
#امام_علی
#نهج_البلاغه
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧
شاه مردان - باکلام.mp3
9.52M
سرود: شاه مردان
باکلام
#امام_علی🌼🌺🌸
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧