قرایتی میگوید
معتادی سالی چند صد نفر را معتاد میکند
یک مسلمان چند نفر را نمازگزار کرده؟
چند نفر را یک چادری محجبه کرده؟
قهر را آشتی میدهید؟نه
روزخوار را روزه گیر کردی؟ نه
بی نماز را نماز خوان کردی؟نه
اولین مشکل مذهبی ها اینست که ما خوبیم
اولا که خوب نیستیم.حدیث است که نشانه مومن این است که بگوید همه از من بهتر اند.
استاد تقوی
MobarezClip - امام خامنه ای - رهبری - امر به معروف و نهی از منکر.mp3
2.52M
امام خامنه ای - امر به معروف و نهی از منکر
دلگرمی مومنان ، ذلت کافران
📜#حدیث
🌸امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام:
(( فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ نَهَی عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الکافِرینَ))
( 📚نهج البلاغه ، حکمت ۳۱)
✍ترجمه :
«هر کس امر به معروف کند، پشت مؤمنان را محکم کرده و هر کس نهی از منکر کند، بینی کافران را به خاک مالیده است».
#تکلیف_بزرگ
@fatemi5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️هر کسی را در قبر خود میخوابانند!
♦️ جواب قاطعانه شهید مطهری به کسانیکه میگن در جامعه فضای دو قطبی ایجاد نکنید
#تکلیف_بزرگ
@fatemi5
هدایت شده از نفوس مطمئنه
#فرار_از_گناه_به_سبک_شهدا
💠حکم انفصال💠
حکم انفصال از خدمت را که دستم دید.
پرسید: «جریان چیه؟»
گفتم: «از نیروهای تربیت بدنی گزارش رسیده که رییس یکی از فدراسیونها با قیافهی زننده سرِ کار میاد؛ با کارمندهای خانم برخوردهای نامناسبی داره، مواضعش مخالف انقلابه و خانمش بیحجابه! الان هم دارم حکم انفصال از خدمتش رو رد میکنم شورای انقلاب».
با اصرارِ ابراهیم رفتیم برای تحقیق. همه چیز طبق گزارشها بود، ولی ابراهیم نظر دیگری داشت؛ گفت: «باید باهاش حرف بزنیم».
رفتیم درِ خانهاش و ابراهیم شروع به صحبت کرد. از برخوردهای نامناسب با خانمها گفت و از حجاب همسرش، از خونِ شهدا گفت و از اهداف انقلاب. آنقدر زیبا حرف میزد که من هم متأثر شدم. ابراهیم همانجا حکم انفصال از خدمت را پاره کرد تا مطمئن شوم با امر به معروف و نهی از منکر، میشه افراد رو اصلاح کرد.
یکی دو ماه نگذشته بود که از فدراسیون خبر رسید: «جناب رییس بسیار تغییر کرده. اخلاق و رفتارش در اداره خیلی عوض شده، حتی خانمش با حجاب به محل کار مراجعه میکنه».
شهید ابراهیم هادی
کتــاب سلام بر ابراهیم
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)
امر به معروف و نهى از منكر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا كند، در امر و نهى خود ميانهروى نمايد و به آنچه امر و نهى مىكند، دانا باشد.
📚دعائم الاسلام، ج1، ص 368
#نهی_از_منکر
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
نفوس مطمئنه
@fatemi48
من وقتی تنها هستم امر بمعروف نمیکنم
یک جواب👇
سلام
اگر کسی به شما بگه نماز نخون
آیا نماز نمی خونید
امربه معروف ونهی از منکر هم واجب هست
پیشنهاد می کنم قدری روی مخاطب شناسی ،وجامعه شناسی افراد اطلاعات کسب کنید
و روش های کسب اعتماد به نفس وغلبه بر استرس 👇👇👇👇
توجه به قدرت خدا و وعده نصرت او نسبت به مومنین وکسانی که او را یاری می کنند
آیه ۴۷ سوره روم
توجه به غضب خدا برای ترک این واجب فراموش شده به جای ترس از بنده خدا
توجه به ارزش سیلی خوردن وشهادت برای خدا ( آخرش اگر توفیق داشته باشیم)
توسل به معصومین علیه السلام وبا ذکر صلوات وظیفه الهی رو انجام بدهید
اجازه همسر لازم نیست
سلام
در حد یک جمله بگید و رد شین اما محترمانه و محکم نه با ترس
که خانم حجابتو رعایت کن
اول تپش قلب ممکنه بگیری استرس بگیری از بتوچه شنیدن و اینا ناراحت شی اما بمرور قوی میشی
کلاس استاد تقوی شرکت کنید
استاد قمی
گلپایگانی
وقتی آموزش ببینیم خوب مسلط تریم
و فعلا در حد یک جمله کافیه و اصلا نمونید جواب بدین بگین و ردشین.
زود رد شوید
محکم بگید
محترمانه
کوتاه
و رد شوید اصلا نمانید.
سلام علیکم
امشب برای اولین بار به همسایه مون گفتم بیا بریم مسجد
این ارزشمند است
هر نماز گزاری که در راه آمدن به مسجد به دوست غریبه و...بگوید این جمله را و رد شود.
تاثیر دارد
فقط بزرگ کردن مسجد که مهم نیست.
زیاد کردن نماز گزاران هم اهمیت دارد
در حد یک لیوان آب خوردن اگر در دهنمان اهمیت داشته باشد و بقیه همچنین،چه ها که میشود
دیگر صف های نماز خلوت نخواهد بود
نماز ستون دین است و ستون دین باید بر زیر بنای خوبی باشد
زیر بنای تمام واجبات امر بمعروف است
امر به واجبات واجب است.
✅ باید گروهی باشند تا امر به معروف و نهی از منکر کنند !
🌙 ولْتَکن مِّنکمْ أُمَّه يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ وَأُوْلَـئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(سوره آل عمران، آیه ۱۰۴)
🌸ترجمه : «و بايد از ميان شما گروهی باشند دعوتگر به خير که به نيکی فرمان دهند و از ناشايستی باز دارند و اينان رستگارند»،
✍️ توضیح و تفسیر :
🔹بخش اول آيه، يعني يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْر، که دعوت به سوی خير است و به تعليم جاهل باز ميگردد، امر به معروف نيست.
🔸 آنان بر اين باورند که اگر کسي از تکليفی بیخبر باشد و بدين دليل آن را انجام ندهد، آموزش اين تکليف به او امر به معروف نيست، بلکه امر به معروف يادآوری تکليفی است که کسی آن را میداند، ولی انجام نمیدهد.
بنابراين مفهوم متعارف امر به معروف هنگامی مصداق پيدا ميکند که حکومت اسلامی مقتدر بوده، ارزشهای اسلامی در جامعه حاکم است. در اين زمان ، مردم از انجام کار زشت و گناه خجالت میکشند و نهی از منکر بر آنها تأثير میگذارد.
اين نوع امر به معروف همان شرايطي را دارد که در منابع فقهی و رساله های عمليه آمده است. البته اين شرايط، شامل امر به معروفي نمیشود که به معنای جهاد است ؛ زيرا امر به معروفی که مصداق جهاد باشد، ديگر مشتمل بر شرط عدم خوف از ضرر نيست و ازاین روی امام خمينی (رحمه الله) تأکيد داشتند در چنين مواردی تقيه جايز نيست؛ هرچند با هزينه های سنگين همچون کشته شدن شمار زيادی از انسانها همراه باشد.
📚بزرگترین فریضه، آیت الله مصباح یزدی(ره) ،ص۱۱۱
#اندیشه_معروف
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
⭕️ سکوت در برابر منکرات اجتماعی ، سبب هلاکت با بدان جامعه است !
⚠️لزوم مخالفت و انتقاد از گناه دسته جمعی و کوچک انگاری حرام های الهی در جامعه !
🔅ماجرای اصحاب السَّبت 🔅
«اصحاب السّبت» گروهي از يهوديان بودند كه در كنار دريا به شغل ماهي گيري اشتغال داشتند.
روز شنبه كه روز تعطیل و عبادت بود و ماهی گیری هم ممنوع بود، براي بهره مندي از ماهي ها اقدام به حفر حوضچه ها يا پهن كردن تورهاي صيد كردند و ماهي ها را روز بعد صيد كردند.
در ميان آنها، عده اي سكوت كرده و عده اي نهي از منكر نموده و عده اي هم با آنها همراهي كردند؛ اما وقتي عذاب الهي آمد، جز گروه نهي از منكر كنندگان باقي مردم عذاب شدند.
📌اکنون به آیاتی از قرآن کریم در این زمینه میپردازیم:
🌙و آنگاه كه گروهى از ايشان گفتند: «براى چه قومى را كه خدا هلاككننده ايشان است، يا آنان را به عذابى سخت عذاب خواهد كرد، پند مىدهيد؟ گفتند:تا معذرتى پيش پروردگارتان باشد، و شايد كه آنان پرهيزگارى كنند.
🌙امّا هنگامىكه تذكّراتى را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند، [و لحظه عذاب فرا رسيد]؛ نهىكنندگان از بدى را رهايى بخشيديم؛ و كسانى را كه ستم كردند، به خاطر نافرمانيشان به عذاب شديدى گرفتار ساختيم. (آیات ۱۶۴ و ۱۶۵ سوره اعراف)
امام صادق علیه السلام در حدیث شریفی پیرامون این قوم میفرمایند :
((كانوا ثلثة اصناف: صنف ائتمروا و امروا فنجوا و صنف ائتمروا و لم يأمروا فمسخوا ذرّا و صنف لم يأتمروا و لم يأمروا فهلكوا.))
اهل سبت سه صنف بودند: صنفى فرمان بردار و آمر، پس نجات يافتند؛ و صنفى مطيع، لكن امر ننمودند، پس مسخ شدند؛ و صنفى نه مطيع و نه آمر، هلاك شدند. قتاده نقل كند كه جوانانشان بوزينه و پيرانشان خوك شدند، سه روز باقى، روز چهارم همه هلاك و مردند. (📚کافی جلد 8 صفحه 158)
در روایت دیگری حضرت صادق (علیه السلام ) فرمودند:
(( إِنَّهُ هَلَكَتِ الْفِرْقَتَانِ،وَ نَجَتِ الْفِرْقَةُ النَّاهِيَةُ))
دو فرقه به هلاکت رسیدند و فرقهی نهیکننده نجات یافت.
( 📚تفسیر مجمع البيان ،ج۴)
✍️مرحوم علامه طباطبائی(ره) در اثر نفیس "المیزان" ذیل این آیات اینگونه توضیح میدهند : مقصود از نسیان همین بى اثر شدن تذکرات است .
و در خود آیه دلالت هست بر اینکه نجات یافتگان از ایشان تنها همان اشخاصى بوده اند که نهى از منکر مى کردند، و خداوند مابقى ایشان یعنى مرتکبین صید ماهى در روز شنبه و آن کسانى را که سکوت کرده بودند و تازه به دسته اول اعتراض مى کردند که چرا ایشان را موعظه مى کنید، همه را به عذاب خود هلاک کرده است .
و نیز آیه دلالت مى کند که خداوند اعتراض کنندگان را بخاطر سکوتشان و ترک نکردن مراوده با ایشان شریک ظلم و فسق متجاوزین شناخته است .
و نیز آیه شریفه دلالت مى کند بر یک سنت عمومى الهى - نه اینکه این روش تنها اختصاص به بنى اسرائیل داشته باشد - و آن سنت این است که جلوگیرى نکردن از ستم ستمگران و موعظه نکردن ایشان در صورت امکان ، و قطع نکردن رابطه با ایشان در صورت عدم امکان موعظه ، شرکت در ظلم است ، و عذابى که از طرف پروردگار در کمین ستمگران است در کمین شرکاى ایشان نیز هست .
( 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج ،۸ص ۳۸۵)
✍️در تفسیر جامع نمونه نیز چنین بیان داشته شده است :
هنگامى كه اين جمعيت از بنىاسرائيل در برابر اين آزمايش بزرگ كه با زندگى آنان كاملًا آميخته بود قرار گرفتند، به سه گروه تقسيم شدند:
گروه اول كه اكثريت را تشكيل مىدادند، به مخالفت با اين فرمان الهى برخاستند.
گروه دوم كه قاعدتاً اقليت كوچكى بودند، در برابر گروه اول به وظيفه امر به معروف و نهى از منكر قيام كردند.
گروه سوم، ساكتان و بىطرفان بودند، كه نه همگامى با گناهكاران داشتند و نه وظيفه نهى از منكر را انجام مىدادند.
🔹از جمله «قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» چنین استفاده مىشود : اندرزدهندگان براى دو هدف اين كار را انجام مىدادند:
يكى به خاطر اين كه در پيشگاه خدا معذور باشند و ديگر اين كه: شايد در دل گنهكاران مؤثر افتد.
مفهوم اين سخن چنين است كه حتى اگر احتمال تأثير هم ندهند بايد از پند و اندرز خوددارى ننمايند، در حالى كه معروف اين است: شرط وجوب امر به معروف و نهى از منكر احتمال تأثير است.
ولى بايد توجه داشت گاهى بيان حقايق و وظائف الهى بدون احتمال تأثير نيز واجب مىشود و آن در موردى است كه اگر حكم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد، كم كم به دست فراموشى سپرده مىشود، بدعتها جان مىگيرند و سكوت دليل بر رضايت و موافقت محسوب مىشود، در اين گونه موارد لازم است حكم پروردگار آشكارا همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهكاران نگذارد.
(📚تفسیر نمونه جلد ۶)
#اندیشه_معروف
#تکلیف_بزرگ
@fatemi5