eitaa logo
تکلیف بزرگ
578 دنبال‌کننده
634 عکس
660 ویدیو
186 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات: مکّه وبیت‌المقدّس، هر دو سرزمین مقدّسند. امّا موسى علیه السلام که به قوم خود فرمود: وارد آن شوید و با دشمن بجنگید، بهانه آورده و از فرمان او تخلّف کردند، ولى مسلمانان در سال ششم هجرى که به قصد عمره در رکاب پیامبرصلى الله علیه وآله تا نزدیکى مکّه آمدند، اگر ممانعت آن حضرت نبود، به شهر حمله مى‌کردند. در این سفر، «صلح حدیبیه» واقع شد. آرى هر دو قوم به دروازه دو شهر مقدّس رسیدند، ولى یکى چنان گریزان از جنگ ویکى چنین سلحشور. سستى بنى‌اسرائیل در مبارزه با دشمن، چنان مشهور بود که مسلمانان نیز پیش از شروع جنگ بدر (در سال دوّم هجرى) وهنگام ورود به مکّه (سال ششم) مى‌گفتند: ما همچون بنى‌اسرائیل نیستیم که «انّا ههنا قاعدون» بگوییم، همواره در رکاب تو آماده‌ى جنگیم. تلاش رهبران الهى در انجام وظایفى که بر عهده دارند، تنها در صورت همراهى مردم به ثمر مى‌رسد. پیام ها: 1- بنى‌اسرائیل، نمونه‌ى بى‌ادبى، بهانه‌جویى، ضعف و رفاه‌طلبى بودند. «یا موسى انّا لن ندخلها ابدا...» در کلمه «لن ندخلها»، جسارت آنان در مقابل فرمان خدا آشکار است. در کلمه‌ى «أبداً»، اصرار بر جسارت دیده مى‌شود. در کلمه‌ى «اذهب»، توهین به حضرت موسى مشاهده مى‌شود. در کلمه‌ى «ربّک»، توهین به ذات پروردگار وجود دارد و نشانگر ضعف ایمان آنان است. «قاعدون»، رفاه‌طلبى آنان را مى‌رساند، نه عزّت‌جویى را. 2- مردم باید خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنکه تنها از خداوند و رهبران دینى توقّع اصلاح داشته باشند. «فقاتلا إنّا ههنا قاعدون» 3- آرزوى پیروزى بدون کوشش، خردمندانه نیست. «فقاتلا إنّا ههنا قاعدون» مائدة - 24 https://eitaa.com/fatemi5
ای مومنین از کسانی نباشیم که چون قوم موسی گفتند ای موسی تو‌و پروردگارت برو ...👆👆👆👆 افرادی هستند که میگویند باید دولت درست کند پلیس میگوید باید مردم درست کنند زن میگوید باید مرد بگوید،مرد میگوید باید زن نهی از منکر کند. هیچکس انگشت اشاره به خود ندارد. چطور است در عراق که دولتی ضعیف دارد در بغداد زنان پوشش ندارند.و‌در کربلا همان زنان جرأت کنار زدن پوشیه حتی چه برسد به چادر ندارند؟ اینجا مگر دولت یا پلیس یا ... قانون گذاشته یا جلوگیری میکند؟ نخیر اینجا همه اعم از پلیس, مردم ,بازاری و غیر بازاری اهل تذکر چه با اشاره چه زبان و...هستند و زن جرأت کنار زدن پوشش در نجف و کربلا ندارد. اینجا نرفته اند قانون درست کنند،قبل از قانون خودشان اجازه نمیدهند در حریم ولایت.گرچه که مطالبه قانون درست حق ماست.و آن هم امر بمعروف است. مگر ایران حریم ولایت نیست؟ چرا بدنبال بهانه ؟مگر برای نماز باید قانون باشد پلیس باشد که نماز بخوانیم؟ امر بمعروف هم مثل نماز واجب است،به اندازه ی نصف ارزش گذاری به نماز لااقل این واجب را انجام بدهیم.از تمام واجبات بالاتر است. چرا موقع اذان حساسیت ما بالا میرود و افتخار میکنیم که سجاده مان در مسجد همیشه بوده و هیچ کوتاهی نداریم ؟چرا برای رفتن به سوریه بعضی ها دست و پا میشکنیم؟ دنبال پارتی هستیم که خودمان مثلا افغانی جا بزنیم که از جهاد در راه حق عقب نمانیم، ولی در واجب بزرگتری که همه کوچه و محله و ادارات خدا برایمان مهیا کرده است ،سکوت داریم؟مگر ایران حریم ولایت نیست؟چرا جهادی که حاضر و نقد است به نسیه عوض میکنیم؟چرا واجبی که دریاهای عمیق است در مقایسه و قیاس و اندازه ،نسبت به سایر واجبات مثل جهاد در راه خدا که در سنگینی وزن و ارزشش رطوبت دهانی است(البته منظور آب دهان است)،رها کرده ایم؟ رحمت خدا را ببینید و نگویید درباغ شهادت بسته است.رحمتش از شب‌های قدر اقیانوس ها ی عمیق بیشتر است.لحظه به لحظه اقیانوس ها عمیق‌تر است.لحظه به لحظه تذکر بدهید.این رحمتی است که فراهم شده.چطور برای رسیدن به این فیض بزرگ امر بمعروف به قول معروف دست و پا نمیشکنید؟ما را چه شده؟ چرا غافلیم ؟ https://eitaa.com/fatemi5
به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ آنها دلها [= عقلها] یی دارند که با آن (اندیشه نمی‌کنند، و) نمی‌فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی‌بینند؛ و گوشهایی که با آن نمی‌شنوند؛ آنها همچون چهارپایانند؛ بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همه‌گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)! اعراف - 179 https://eitaa.com/fatemi5
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ اعراف - 179 https://eitaa.com/fatemi5
↩️امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی می فرمایند: اسلام بر ۵ پایه بنا شده: ۱- نماز ۲- روزه ۳- زکات ۴- حج ۵- ولایت 🔺در ادامه این حدیث می فرمایند: «و به هیچ کدوم از این 5 مورد آن‌قدر تاکید نشده که به "ولایت" تاکید شده.»[۱] پس ۵ پایه هستند که اسلام را نگه داشته اند.... بیاییم اسلام را به صورت یک "خیمه" تصور کنیم که بر "ستون"هایی استوار است. در حدیثی دیگر از پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است که: "نماز" عمودِ دین است. [۲] منظور از عمود، اون ستونِ وسطِ خیمه است که اگر سقوط کند، هر چند که ستون های دیگر سر جایشان باشند، خیمه فرود میاد و میفته. نماز، در اسلام همچین جایگاهی دارد. 🔺در حدیثی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است که: «مرز بین ایمان و کفر، ترک نماز هست» [۳] یعنی کسی که نماز نمی خواند کافر است.... 🔺در حدیثی دیگر از امام جعفر صادق علیه‌السلام داریم:«کسی که نماز را سبک بشمارد هرگز از شفاعت ما برخوردار نمی شود.» [۴] 🔺تصویر ذهنی خیمه را در نظر بگیرید فرض کنید اسلام یک خیمه است و ستون های مختلف دور تا دور این خیمه هست و یک ستون محکم در وسط این خیمه هست به نام "نماز". 🔺پس جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در کجای این خیمه است؟ در مضامین اسلامی گفته شده که: امر به معروف و نهی از منکر "اساس" این خیمه است. 🔺اساس یعنی چی؟ یعنی اون زمین، اون پِی، اون شالوده و اون فونداسیونی که این خیمه روی اون بنا شده 🔺 اون زمینی هست که - حتی نماز هم که ستون دین هست- روی اون زمین بنا شده 🔺یعنی تمام اون ستون ها به قوت اون زمین هست که ایستادند... با همه این تفاسیر و مطالب مطرح شده حالا شما فرض کنید که: نمازمون بهترین نماز باشه، روزه هامون بهترین روزه باشه، همه مستحبات و واجبات ما خیلی خوب و در حد عالی باشه اما امر به معروف و نهی از منکر نکنیم... مثل این میشه که بهترین خیمه یا بهترین برج رو ما بسازیم اما روی یک باتلاق یا زمین سست! 🔺پس یادمون باشه که: اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم، همه اعمال ما رفته رفته سست میشه... همونطور که دارید در جامعه میبینید: امر به معروف و نهی از منکر فراموش شد 🔺در نتیجه: گناه ها داره روز به روز زیادتر میشه فسادها داره روز به روز بیشتر میشه دزدی و غارت بیت‌المال داره روز به روز بیشتر میشه چادری ها دارن روز به روز کمتر میشن مساجد دارن مملو از جمعیت غیر جوان میشن 🔺شهید مطهری حدیثی درباره آخر الزمان از امام محمد باقر علیه‌السلام مطرح می‌کنن که خیلی حدیث تکان‌دهنده‌ای هست: در آخرالزمان مردم ریاکاری پیدا می شوند، که دائما آیه قرآن و دعا میخوانند، اظهار مقدّس مَآبی می‌کنند، یک مردم تازه به دوران رسیده احمقی هستند که تنها چیزی که این مقدس مآب ها به آن اعتنا ندارند امر به معروف و نهی از منکر است. 🔺این ها تا مطمئن نشوند که امر به معروف و نهی از منکر "کوچکترین ضرری" به ایشان نمی زند، به آن تن نمی دهند. دائما دنبال این هستند که یک راه فراری برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا بکنند، یک عذری بتراشند که خب دیگر نمی شود، دیگر ممکن نیست!!! 🔺 نماز و روزه هایشان را خوب انجام می‌دهند، دنبال آن عبادت‌هایی هستند که نه به جانشان، نه به مالشان و نه به حیثیتشان ضرر میزند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفه‌ای ضرری به جایی میزند دیگر آن را قبول ندارند.اگر نماز هم روزی به کارشان یا حیثیتشان یا جانشان ضرر می زد "نماز را هم رها می کردند" همانطور که رها کردند عالی ترین و شریف ترین فریضه ها را. [۵] خواهران، برادران! 🔺اگه می‌خواین نماز خون ها زیاد بشن، اگه می‌خواین مومن‌ها زیاد بشن، اگه می‌خواین زائران کربلا و مکه و مدینه و مشهد بیشتر بشن، اگه می‌خواین روزه‌بگیرها زیاد بشن، اگه می‌خواین حجاب و حیا و عفاف و پاکدامنی زیاد بشه، اگه می‌خواین ازدواج‌ها آسون بشه، اگه می‌خواین کلاهبرداری‌ها کم بشه، اگه می‌خواین رشوه‌ها کم بشه، اگه می‌خواین دروغ و غیبت و سخن چینی‌ها کم بشه، اگه می‌خواین کینه‌ها در خانواده‌ها کم بشه، اگه می‌خواین که هر واجبی، هر کار خوبی و معروفی رواج پیدا کنه، اگه می‌خواین هر منکری رخت ببنده از جامعه طبق احادیث شریف و طبق آیات قرآن کریم: 🔺تنها راه درمان این هست که امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنیم نه فقط خودمون امر به معروف و نهی از منکر بکنیم بلکه دیگران رو هم دعوت کنیم و امر کنیم به انجام این دو واجب فراموش شده --------------- (۱). کلینی، ۱۳۸۵، جلد۲، ص ۱۸ (۲). میزان‌الحکمه، ج۵، ص ۳۷۰ (۳). كنز العمّال : ۱۸۸۶۹ (۴). سفینه البحار، جلد۲، ص ۱۹ (۵). مجموعه آثار، ج۱۷، ص ۳۰۷ جلسه سوم https://eitaa.com/fatemi5/2826
✔️جلسات مقدماتی امر به معروف و نهی از منکر ♦️اول : واقعا دو واجب دینی https://eitaa.com/fatemi5/2817 ♦️دوم: محب واقعی یا شعاری هستیم برای امام حسین ع https://eitaa.com/fatemi5/2820 ♦️سوم :امر به معروف و نهی از منکر "اساس" خیمه https://eitaa.com/fatemi5/2826 ♦️چهارم : آش نخورده و دهن سوخته https://eitaa.com/fatemi5/3421 ♦️پنجم :دشمن شناسی https://eitaa.com/fatemi5/3422 ♦️ششم: اما فرهنگ عاشورا به ما چی میگه؟ https://eitaa.com/fatemi5/2978 ♦️هفتم:تأکید ویژه‌ دین مبین اسلام https://eitaa.com/fatemi5/2838 ♦️ هشتم: افضل الاعمال https://eitaa.com/fatemi5/3544
نشر🙏
هدایت شده از هادی صدیقی
۱. علم به معروف و منکر. ۲. احتمال تأثیر. ۳. اصرار بر گناه. ۴. نداشتن مفسده. ۱. علم به معروف و منکر شرط اول امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است یعنی امر و نهی‌کننده باید معروف و منکر را بشناسد و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه نباید چنین کاری بکند؛ زیرا ممکن است در اثر جهل و نادانی امر به منکر و نهی از معروف کند، بنابراین نهی از منکر کردن کسی که نمی‌دانیم کارش حرام است یا نه (مثلاً معلوم نیست موسیقی که گوش می‌دهد از نوع مبتذل و حرام آن است یا حلال) واجب بلکه جایز نیست. ۲. احتمال تأثیر شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر است یعنی امر و نهی‌کننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجه‌یی ولو در آینده دارد. توجه: اگر برای مسؤولین به طور قطعی ثابت شود که بعضی از کار مندان ادارات در خواندن نماز کوتاهی کرده و یا اصلاً نماز نمی‌خوانند و نصیحت و راهنمایی هم تأثیری نداشته باشد واجب است از تأثیر مداومت بر امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن غفلت نکنند، و در صورت نا امیدی از تأثیر امر به معروف نسبت به آنان، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن این گونه افراد از مزایای شغلی مجاز باشد باید در مورد آنان اجرا شود و به آنان تذکر هم داده شود که این محرومیت بر اثر سستی و کوتاهی‌شان در انجام این فریضه‌ی الهی اتخاذ شده است. ۳. اصرار بر گناه شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر اصرار بر گناه است یعنی باید شخص گناهکار بر استمرار گناه، اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دست بر می‌دارد یعنی معروف را به‌جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند امر و نهی او واجب نیست. ۴. نداشتن مفسده شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر، نداشتن مفسده است یعنی باید امر و نهی مفسده نداشته باشد، بدین‌ترتیب اگر امر و نهی موجب شود به شخص امر و نهی‌کننده و یا به مسلمان دیگر مفسده‌یی از قبیل ضرر جانی و یا آبرویی و یا مالی برسد، در این‌جا امر و نهی واجب نیست. البته مکلف موظف است ملاحظه‌ی اهمیت را بکند یعنی باید در تمام معروف و منکرها بین مفسده‌ی امر و نهی و مفسده‌ی ترک امر و نهی مقایسه کند و سپس به آنچه مهمتر است عمل نماید. موضوعات مرتبط: علم، دوام، مفسد، امربه معروف و نهی ازمنکر، نادان، موسیقی، مبتذل، اثرگذاری، مسئولیت، نماز، غفلت، امید، شغل، تذکر، سماجت، ضرر، مقایسه
هدایت شده از عفاف و حجاب
سلام 🔺فردا ۲۱ تیر سالروز ملی عفاف و حجاب 🔺مباحثی جهت مطالعه تهیه شده در لینک زیر https://eitaa.com/Chastity/750