eitaa logo
تکلیف بزرگ
582 دنبال‌کننده
632 عکس
659 ویدیو
186 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تعریف معنویت چیست؟ 🔻پس معنویت چیست؟ معنویت آن چیزی نیست که ما تعریف می‌کنیم چون با تعریف ما، دشمنان اهل‌بیت هم معنویت داشته‌اند. 🔻یزید نماز می‌خواند، خانم‌هایش همه حجاب داشتند. پس معیار دین‌داری چیست؟ 🔻روایت برای ما مشخص می‌کند. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید نازل شد و به پیامبر فرمود خدا سلام می‌رساند و می‌فرماید هر دسته از مسلمين، كه از امام (حاكم) جائرى كه از خدا نيست اطاعت کرده‌اند، هرچند در اعمالشان نيكوكار و پرهيزگار باشند، عذاب خواهم كرد، و هر دسته از مسلمين، كه از امام هدایت‌كننده از جانب خدا اطاعت كرده‌اند، بخشيد، هرچند آن دسته، در اعمال خود، ستمكار و گناهكار باشد ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋چهار نکته ✍️از منظر امام رضا ( علیه السلام ) هیچ عملى برتر و ارزشمندتر از نماز نیست، چرا که بهترین و میانبرترین راه براى رسیدن به قرب الهى است. 1️⃣👈امام رضا علیه السلام همواره مى ‏فرمود: «الصّلاة قربان کل تقىٍّ؛ ( من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 210) نماز هر انسان پارسائى را به خداوند نزدیک مى‏کند.» به همین جهت آن حضرت به ابراهیم بن موسى فرمود: انجام نماز را بدون از اول وقت آن تأخیر نینداز، همیشه در اول وقت آن شروع کن!». ( بحارالانوار، ج 49، ص 49) 2️⃣👈امام رضا ( علیه السلام ) در مورد اثرات نماز فرمود: نماز و مداومت یاد خدا در شب و روز سبب مى‏شود که انسان مولا، و مدبّر و خالق خود را فراموش نکند و روح سرکش و طغیانگرى در برابر خدا بر او غالب نیاید.( تفسیر نمونه، ج 16، ص 294.) 3️⃣👈در وسط مناظره امام با عمران صابی، هنگامى که بحث و مناظره به اوج خود رسید و چیزى به تحول درونى آن دانشمند زبردست صابئین نمانده بود حضرت رضا ( علیه السلام ) احساس کرد وقت اذان ظهر و هنگام نماز است. 👌امام (علیه السلام) به مأمون فرمود: «الصّلاة قد حضرت؛ وقت نماز فرا رسید.» عمران صابى که به حقایقى دست یافته بود با التماس گفت: آقاى من! گفتگو و پاسخهاى خویش را قطع نکن دل من آماده پذیرش سخنان شما است. امّا حضرت رضا ( علیه السلام ) تحت تأثیر سخنان عاطفى و احساس برانگیز او قرار نگرفت و فرمود: عیبى ندارد نماز را مى‏خوانیم و دوباره به گفتگو ادامه خواهیم داد.( توحید صدوق، ص 434) 4️⃣👈 از امام رضا (علیه السلام) در مورد شخصى پرسیدند که پسر نوجوانش را به انجام نماز وادار مى‏کند و این فرزند گاهى نماز را ترک مى‏کند. امام فرمود: این پسر چند سال دارد؟ گفتند: آقا، 8 ساله است. حضرت رضا ( علیه السلام ) با تعجب فرمود: سبحان اللّه! 8 ساله است و نمازش را ترک مى‏کند؟! گفته شد! بچه است گاهى خسته و ناراحت مى‏شود. امام فرمود: هر طورى که راحت است نمازش را بخواند.( وسائل الشیعه، ج 4، ص 20. ) 👌از منظر حضرت رضا ( علیه السلام ) نه تنها نماز و نمازگزاران ارزشمند هستند بلکه لباسهائى هم که با آن نماز خوانده مى‏شود امتیاز ویژه‏اى دارد. آن حضرت به برادر دعبل پیراهنى را هدیه داده و فرمود: دعبل! این پیراهن را قدر بدان و خوب محافظت کن! که من در آن هزار شب و هر شبى هزار رکعت نماز خوانده ‏ام و در آن هزار ختم قرآن به جاى آورده ‏ام.( بحارالانوار، ج 79، ص 309) خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
بسم ­الله الرحمن الرحیم 1⃣از پگاه تاریخ زندگی بشر بر روی کره خاکی و از آن هنگام که دست به خون آلوده گشت، پایه دو جریان حق و باطل نهاده شد. 2⃣ هابیل که مظهر ایمان و صدق و اخلاص بود، تاریخ است 👈و در نقطه مقابل، قابیل، که نفسی داشت و حقد و حسد وجود او را مالامال از نفرت نموده بود 👈 و به ناحق دست خویش را به خون برادر آلود 👈، اولین تاریخ و بدین ترتیب این حادثه آغاز شکل‌گیری دو جریان حق و باطل در تاریخ شد. 3⃣چرخ روزگار همچنان گردید و گاه نورانی حق، وجه را در جوامع می‌یافت 👈 و گاه جریان ظلمانی باطل، را به سوی تباهی و پلیدی و پلشتی سوق می‌داد 👈و در مقاطع مختلف پیامبران الهی برای زدودن زنگار از حق و ایجاد انگیزه در انسان برای بازگشت به فطرت الهی خویش، از ناحیه پروردگار متعال مبعوث می‌گردیدند. 4⃣کاروان بشریت بایستی در طول تاریخ، منزل به منزل ره­ می­‌پیمود تا بستر مناسب برای پدیدار گشتن آخرین دین الهی شود و بدین ترتیب نوبت به ختم رسل حضرت محمد مصطفی (ص) رسید. 5⃣ پیامبر اکرم (ص) ۲۳ سال در راه استقرار مکتبی جامع و انسان‌ساز از جان کوشید و پایه­ گذار یک نظام فکری – عملی بی بدیل و یک مکتب جامع و فرهنگی سترگ و تمدنی عظیم گردید. 6⃣پیامبر اعظم (ص) پس از ۲۳ سال مجاهدت در راه استقرار مکتب ­ بخش اسلام به دیدار معبود شتافت، در حالی که دو میراث گرانقدر از خویش به عنوان راه، برای نجات انسان از انحراف به سوی کژراهه­ ها برای همیشه تاریخ به یادگار نهاد. 7⃣از یک­سو قرآن­ کریم، این­ نامه دادار هستی به بشریت را، و از سوی دیگر عترت ­اش، اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) را، به عنوان قرآن مجسم و برترین الگوها در عرصه ­های ایمان و عمل صالح. گرچه جریان وحی متوقف گردید 👈 اما این دو میراث گرانقدر پیامبر اکرم (ص)، چراغ راه بشریت گشتند تا انسان در هر عصری و هر نسلی تا منتهی­ الیه تاریخ بشریت، بتواند با بهره ­گیری از آنها، راه را از بیراهه و حق را از باطل تشخیص دهد. 8⃣ دنیاپرستان از همان ابتدا تلاش نمودند تا جریان را سرکوب کنند و بدین­ ترتیب معصومین (ع) «غیراز آن ذخیره الهی حضرت بقیه الله الاعظم (ع) که جان­ های شیفته در انتظار ظهور اوست» یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.
✍مردان ثابت قدم 🔰به دشمن پشت نکنیم! 🔻«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا». (آیه ۲۳ سوره احزاب) 🔺از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند. 🔻حضرت امیر می فرماید منظور از این آیه من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده هستیم. 🔺که سر عهدی که با خدا بستیم تا آخر ایستادیم؛ عده ای شدند و عده ای منتظرند و من منتظر شهادتم. 🔺 «وَ لَقَدْ کُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ أَنَا وَ عَمِّی حَمْزَهُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّی عُبَیْدَهُ عَلَى أَمْرٍ وَفَیْنَا بِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ فَتَقَدَّمَنِی أَصْحَابِی وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لِمَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِینَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا حَمْزَهُ وَ عُبَیْدَهُ وَ جَعْفَرٌ ع قَضَوْا نَحْبَهُمْ وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِر » خصال؛ ج ۲، ص ۳۷۵ 🔻 حال آن عهدی که بستند چه بود؟ علامه در المیزان می فرماید : 🔺عهدی که کردند طبق این آیه شریفه: «وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا یُوَلُّونَ الْأَدْبارَ» (احزاب ۱۵) 👈این بود که هیچ گاه پشت به دشمن نکنند. 🔻 در مقابل دشمن؛ این عنصر اصلی در شخصیت حضرت حمزه است. ✍اگر می خواهم مثل شهدا شویم چه کنیم؟ 👌امروز اگر ما می خواهیم از امام زمان مان رفع غربت کنیم و در رسیدن حضرت نقشی ایفاء کنیم باید ها را کنیم. 👈 این روحیه حمزه را خودمان تقویت کنیم و در روح جامعه بدمیم. 🔻جامعه ای که شهدایی باشد که اساسا پشت به دشمن نمی کند اگر این روحیه و سازش نکردن با دشمن که موفقیت در برابر دشمن است؛ 🔺توضیح داده شود؛ دیگر کسی جرائت نمی کند دم از با دشمن بزند. جامعه ای که حمزه ای دارد که هرگز پشت به دشمن نکرد؛ سازش و کرنش دربرابر دشمن را عیب و عار می داند. 🔻بنابراین تا مشکلی برایمان بوجود آمد سریع کنار دشمن نرویم. 👈 از مبارزه با دشمن زود خسته نشویم. ما تا روزی که هستیم با دشمن مبارزه خواهیم کرد. 🔺تا روزی که بیرق اباعبدالله علیه السلام سر در خانه هایمان باشد ما همین طور تحریم خواهیم شد. همان طور که امام حسین علیه السلام در آب تحریم شد. طبیعی است ما هم که پیرو این امام هستیم همین طور تحریم خواهیم شد. @fatemi5
🔺 ثبات ، امنیت و حفظ تمامیت ارضی 🔰از باب نمونه مقام معظم رهبری جنگ هشت ساله را بعنوان معجزه مطرح میکنند 🔻معجزه جنگ برای بیان معجزه بودن جنگ، نشان دادن همین یک کافی است: 🔻معجزه ما همین هایی بودند که به جبهه رفتند و بسیاری از آنها شهید شدند، ما با همین مادی بحث میکنیم: همان طور که در تصویر مشخص است، از کره زمین با ما وارد جنگ شدند یعنی بیش از کشورهایی که در یک طرف جنگ جهانی حضور داشتند. 🔻از لحاظ تجهیزات نظامی منطقا کشوری که حمله می کند، بیشترین تجهیزات نظامی را دارد و هر چه جنگ ادامه پیدا می کند، باید تجهیزات نظامی او کم شود که برای عراق اینطور نبود. 🔺عراق اول جنگ 2700 تانک داشت و آخر جنگ بیش از 4500 تانک و ما در اول جنگ 1740 تانک داشتیم که حدود 700 تانک قابل استفاده بود و آخر جنگ با آنچه غنیمت گرفته شد ویا تعمیر شد به 1000 تانک رسید. ⭕️عراق اول جنگ 332 داشت و آخر جنگ بیش از 500 فروند و ایران فقط در عملیات کمان 99 در 2روز ابتدایی جنگ بخش عمده ای از تجهیزات هوایی عراق را نابود کرده بود . ➖اما ایران اول جنگ 445 هواپیما داشت که حدود 100 هواپیما قابل استفاده بود و آخر جنگ با آنچه غنیمت گرفته شد ویا تعمیر شد به 65 فروند رسید که تماما تعمیراتی بود. ⭕️✔️امنیت 🔻زمانی نا امن ترین کشور دنیا بودیم و سال 60 و 61 هزار شهید ترور دادیم، در کشور دنیا رییس جمهور، نخست وزیر، عالی ترین مقام قضایی، در عرض یک روز 15 وزیر، 15 معاون وزیر، و 17 نماینده مجلس و امثال اینها ترور شدند؟ 🔹اما امروز گزارشی که گلوبال تروریست دیتابیس (GTD) می دهد، ایران را در ناامن ترین دنیا، جزء ترین کشور های دنیا می داند. 🔄آمریکا که همسایه هیچ گروه تروریستی نیست! و جمهوری اسلامی ایران که با وجود پایگاه های نظامی آمریکا در دور تا دور ایران و در ناامن ترین نقطه دنیا جزء پایین ترین حد عملیات های تروریستی می باشد. نقشه ی پایگاه های نظامی آمریکا در اطراف ایران دقت بشه: این نقشه نشان دهنده حجم زیاد تهدیدات منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران است. ⭕️✔️حفظ تمامیت ارضی نقشه 200 سال گذشته ایران (شتر ایستاده ای که به گربه ای نشسته تبدیل شد) با عهدنامه های گلستان، ترکمن چای، پاریس، گلد اسمیت، آخال، مک ماهون، جنگ جهانی اول و قتل عام ملیون ها ایرانی بر اثر وبا و گرسنگی،جنگ جهانی دوم و اشغال ایران 🔴و جدایی بحرین از ایران در سال 1350 (که به چند دلیل فاجعه بود: گلستان و ترکمن چای بعد از جنگ از ایران جدا شد اما بحرین تقدیم شد، شاهراه نفتی را از ایران گرفت، شیب نفتی را از سمت ایران گرفت، در تاریخ نداشتیم جایی از کشوری جدا بشود و یک مقام پیام تبریک بدهد، اولین کسی که پیام داد محمدرضا پهلوی بود!) 🔻اما بیش از 40 سال است که نه تنها حتی یک وجب از این سرزمین جدا نشده و هیچ امتیازی به دشمن داده نشده بلکه به گزارش یواس نیوز( US New) ایران روز به روز نقشه اش را پهناورتر کرده است. ادامه دارد👇👇 ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
اشعار شهادت حضرت علی اکبر (ع) 👇👇👇👇 نقـش بـیـابـان دیـدم آخـر پـیـکـرت را از مـن نـگـیـر اکـبـر نـگـاه آخــرت را داغت تمام خیمه گاهم را به هم ریخت حـالا چـه گـویـم مـن جواب مادرت را مـن هـم شبیه خاک صحرا تشنه هستم بـالا بـگـیـر ای شـبه پـیغمبر سرت را دشمـن مـیـان مـقـتـلت بـا خنده میگفت حــالا بـیــا بــردار جـسـم اکــبـرت را فریاد بابا گفـتـنـت خـیلی ضعیف است از بس که خون پُر کرده راه حنجرت را گـفـتـم خـدایـا اسـتـجـابـت کـن دعــایـم از مــن نـگـیـر یـارب تـمـام کـربـلایم بـرخـیـز تـا تـنـها نـمانم عصر امروز ای اولـیـن ذبـح عـظـیـم در مـنــایـــم ای نــور دیـده پـیـش چشمم دلبری کن در بـیـن مـیدان بـاز کـاری اکبری کن خـیـلی عـلی دلـتـنگ روی مـصطفایم ای شــبـه پـیغـمـبـر کمی پیغمبری کن در پیش عـمه پا نکـش برخاک صحرا برخیز و در این عرصه کار دیگری کن داغ جـگـر سـوزت امـانــم را بـریــده از بس شـمـردم زخـمهای بی شمارت در خاک وخون افتادنت دیگر روانیست برخـیــز از جا عـمـه مـی آیـد کنارت ◼ التماس دعا
جلسة چهارم مقايسة شرايط زماني دو قيام حسيني و مهدوي / توسعة کفر در تمام ابعاد و شکل گيري استکبار مقدمه حادثه و قيام اجتماعي، در بستر يک سري شرايط اجتماعي رخ مي دهد. حادثة عاشورا و قيام حسيني و قيام و انقلاب مهدوي از اين اصل کلي مستثني نمي‌باشد. آن چه مهم است اين است که وقتي تاريخ و روايات را بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم که وقوع شرايط اجتماعي مشابه، باعث ايجاد اين دو قيام در گذشته و آينده مي‌شود. اين شرايط اجتماعي را که به وجود آورندة اين دو قيام است، در يک تقسيم بندي مي توان به سه سطح طولي تقسيم نمود : توسعة کفر در تمام ابعاد در جامعة اسلامي اين تغيير در جامعة اسلامي به عنوان ريشه‌اي‌ترين و بنيادي‌ترين تغيير در جهت انحراف جامعة اسلامي از اهداف شمرده مي‌شود و نقش اصلي را در اين چرخش و انحراف، حاکمان و خواص جامعه در سطوح مختلف به عهده دارند. گسترش جهالت ، ضلالت ، حيرت و بدعت در جامعة اسلامي اين چهار عنوان مرتبط با هم، در واقع ابزار و پياده نظام گسترش کفر در جامعه هستند و در واقع حاکمان و خواص چاره‌اي ندارند، به جز اين‌که از طريق گسترش اين‌ها کفر را در جامعه نهادينه نمايند. پس عامل گسترش آن‌ها در جامعه، خواص هستند، اما ظهور و بروز آن را در تودة مردم بايد جستجو کرد. اين‌ها هستند که امر و تشخيص حق از باطل را براي عوام مشتبه مي کنند. تبدل و دگرگوني ارزش‌هاي اخلاقي و مناسک فردي ـ اجتماعي گسترش خيانت ، دروغ ، بي اعتمادي ، بي نمازي ، ريا ، حرص ، بخل و... نتيجة طبيعي توسعة کفر و گسترش ضلالت و جهالت در جامعه است. مناسک و شريعت اسلامي اگر چه در جاي خود مهم است، ولي بود و نبود آن در يک جامعه علامت وجود کفر ، ضلالت و جهالت در آن جامعه نيست، يک جامعة اسلامي ممکن است با وجود به يدک کشيدن پسوند اسلامي، چنان کفر در نهاد آن رسوخ کرده باشد که عمل به مناسک و ارزش‌هاي اخلاقي نه تنها ارزش نباشد بلکه ضد ارزش تلقي شود و بالاتر ممکن است مذاق جامعه چنان تغيير کند که ضد ارزش را ارزش تلقي کند و اين همان تبدل و دگرگوني ارزش‌ها مي‌باشد. جالب است که بگوييم حاکمان و خواص جامعه متوجه تبدل ارزش‌ها هستند و با حرکت و موضع گيري ارادي خود، آن را ايجاد مي کنند، ولي تودة مردم تنها تأثير پذيرند و متوجه تغيير تدريجي در مذاق خويش نيستند. در اين بحث ما به تبيين محور اول؛ يعني توسعة کفر در تمام ابعاد جامعه مي‌پردازيم و آن را در شرايط اجتماعي دو قيام حسيني و مهدوي نشان مي‌دهيم، و در بحث‌هاي آينده به تبيين محور دوم و سوم از شرايط اجتماعي اين قيام خواهيم پرداخت. توضيح بيان: يک وقت سخن از کفر فردي است که اين مربوط به انکار وجود خدا در اعتقاد و انديشة انسان‌ها مي‌باشد. کفر و شرک در زمان قبل از بعثت، از اين نوع بود، کفر در جامعه، بالاتر از کفر اعتقادي و فردي است، به خصوص اگر يک جامعه با پسوند اسدالله باشد. اگر کفر فردي تنها يک بعد دارد ، کفر و باطل در اجتماع داراي سه بعد است: کفر و باطل در بعد قدرت و مناصب اجتماعي (کفر سياسي) : از اين کفر در فرهنگ قرآن با عنوان « طاغوت» از آن ياد شده‌است. [68] اين کفر در زمان ما در چهرة دمکراسي و حکومت مردم بر مردم ظاهر شده است، نه حکومت خدا و ولي خدا بر مردم. کفر و باطل در بعد ثروت و مال (کفر اقتصادي) : اين کفر در لسان قرآن، با عنوان «ملا» آمده ‌است. [69] و در زمان ما در چهره سرمايه‌داري و کاپيتاليسم بروز کرده است. کفر و باطل در مورد لذت و برخورداري هاي اجتماعي (کفر و باطل فرهنگي): از اين کفر در قرآن با عنوان « أتراف» نام برده شده و به کسي که در اين بعد کافر باشد (مترف) گفته مي‌شود [70]. اين کفر در زمان ما در چهرة اباحي گري ليبراليسم فرهنگي ، عرفان هاي نو ظهور، امانيسم و.... جلوه گري کرده است. اگر چه اين تقسيم را براي ابعاد کفر اجتماعي مي‌توان داشت ولي بايد گفت: غالباً اين سه بعد در يک جامعه در فرد يا افرادي جمع مي‌شوند و هميشه درگيري است و به مبارزه مي‌پردازد نه يک بعد سرمايه داري و يا قسمت خواهي و يا.... ظاهر سه بعد کفر و باطل ‌را در شرايط اجتماعي زمان قيام سيد الشهداه و قيام حضرت مهدي(عج) مي‌بينيم: باطل و کفر سياسي (طاغوت): در بعد سياسي و کفر در قدرت، مي‌بينيم که مناصب اجتماعي جامعة اسلامي را کساني چون يزيد که به سگ بازي ، بوزينه بازي ، نوشيدن شراب و هزاران فسق، فجور و فساد مبتلاست، به عهده دارند ، امام حسينه در پاسخ مروان (حاکم مدينه) که گفت : من تو را امر مي‌کنم با امير المؤمنين يزيد بيعت کني که خير دين و دنيا در اين است. فرمودند : «انا لله و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الأمّ‍َة براع مثل يزيد و لقد سمعت رسول الله يقول»: الخلافه محرمه علي آل ابي‌سفيان‌، فاتحه؛ فاتحة اسلام را بايد خواند آن‌گاه که امت دچار رهبر و پيشوايي چون يزيد شود و من
از زمان پيامبر شنيدم که فرمودند : حکمراني و خلافت بر آل ابي سفيان حرام است.» [71] حاکم طاغوتي اختصاص به يزيد و پدرش معاويه ندارد، بلکه مناصب اجتماعي و قدرت در سطوح پايين تر نيز به دست کساني چون عبيد الله بن زياد ، مروان و.... است و اين‌ها قدرت را در قضاوت ، مشاورت و.... به افرادي چون عمر و عاص، شريح قاضي و.... مي دهند و بهترين روش در توسعة کفر در بعد سياسي اين است که مناصب اجتماعي به کساني داده شود که سابقة نسبتا خوبي در اذهان مردم دارند يا بالاخره سابقه اي براي خود دست و پا کردند، کساني چون عمر‌بن‌سعد با پشتوانة سابقة پدرش سعد بن ابي وقاص و شريح قاضي که در زمان امير المؤمنين منصب قضاوت را به يدک مي‌کشيد. در توصيف شرايط قبل از قيام حضرت مهدي‌(عج) نيز، شرايط مشابهي در استقرار طاغوت و حاکميت کفر سياسي بيان شده است. در روايتي از پيامبر اسلام وارد شده، اولين چيزي که در جامعة اسلامي نقض مي‌شود حکومت و حاکميت ديني است. «لينقضن عر الاسلام عروة عروة..... و اولهن نقضا الحکم و آخر‌هن الصلوة»؛ ريسمان‌هاي اسلام يکي يکي نقض و پاره مي شود و اولين چيزي که نقض مي شود، حکومت و حاکميت ديني و آخرين آن‌ها نماز است. [72] جالب است که در اين روايات، نقض حاکميت اسلامي، ريشه و شروع نقض مناسک و اخلاق ديني دانسته شده است و از نماز به عنوان سر سلسله و ستون در بين مناسک ياد شده است، چرا که وقتي ولايت و حاکميت معصوم بر جامعه نقض شد ، نماز در اين جامعه تقرب به ابليس است نه تقرب به خدا. در برخي روايات نيز، پيامبر اسلام خطر پيشوايان گمراهي را بالاتر از هر خطري دانسته است [73] و از حکومت سفها بعد از خود خبر داده‌اند و نسبت به تبعيت از آن‌ها هشدار داده‌اند. [74] در برخي از روايات نيز دربارة سطوح مختلف مناصب اجتماعي قبل از قيام مهدوي سخن رانده شده و گفته شده ، حاکمان دروغ‌گو، وزراي فاجر، علماي منافق و... هستند [75] که حاکميت را بدست مي‌گيرند، چنان‌چه در زمان سيد الشهدا، اوباشي چون شمر ، شبث بن ربعي و.... حاکميت يافتند و کساني چون حجاج بعد از آن به مسند خلافت مسلمين در بخشي از جغرافياي اسلام رسيدند. خلاصه اين‌که شرايط اجتماعي در هنگام قيام مهدوي و حسيني مشابه است و مناصب اجتماعي و قدرت بدست منحرفين از دين مي‌باشند، کساني مانند اراذل و اوباش که با نام اسلام کافرانه حکمراني مي نمايند. و در اين جامعه محبوب مي‌شوند. [76] باطل و کفر فرهنگي: يکي از جلوه‌هاي کفر در حاکميت زمان قيام سيد الشهداه و حضرت مهدي‌(عج)، فرهنگ جامعه است. کفر در اين بعد در جهت گسترش فساد و فضيلت زدايي از جامعه است، به طوري که مذاق آحاد جامعة اسلامي را عوض نمايد و لذت قرب و عبوديت خداوند تبديل به لذت پرستش شيطان و اهوا شود. تحقق کفر در بعد فرهنگ جامعه به معناي توسعة لذت و شهوت مادي در جامعه است، به طوري که گناه، فسق و فجور در جامعه و بين تمام سطوح اجتماعي لذيذ شود و عبوديت خدا و لذت پرستش او از سکه بيفتد. براي گسترش اين کفر بايد انسان را در سطح دهان، شکم، خوردن و خالي کردن نگه داشت و بايد او را از خويش و از مفاهيم توحيد و ضد او (کفر) غافل کرد تا نتواند مرز توحيد و کفر را بشناسد و بايد لذت زودگذر گناه ، مي گساري و زن بارگي را به او چشاند. در روايتي از امام صادقه در مورد بني اميه در باب توسعة کفر در جامعه به اين مطلب اشاره شده است. امام صادقه مي‌فرمايد: «ان بني اميه اطلقوا تعليم الايمان و لم يطلقوا تعليم الکفر اذا احملوهم عليه ام يعرفوا»؛ همانا بني اميه آموزش ايمان به مردم را آزاد گذاشتند، ولي آموزش کفر و مفهوم ، مظاهر و ابعاد آن را آزاد نگذاشتند تا وقتي مردم را عملا به طرف کفر بردند، آن‌ها نتوانند تشخيص دهند». [77] امام صادقه نکتة عجيبي در اين روايت اشاره مي‌فرمايند و آن اين‌که براي شناخت چهرة حاکم اسلامي بايد مقابل آن، يعني چهرة حاکم طاغوتي نيز شناخته شود و براي اين‌که معناي صحيح و واقعي توحيد در جامعه فهميده شود، بايد کفر و ابعاد آن براي آن جامعه تبيين شود تا به اسم اسلام، حاکميت طاغوت را بر ذهن، قلب و عمل مردم سوار نکنند. جالب است بدانيم که کفر فرهنگي، تغيير مذاق جامعه و بردن جامعه به طرف اشراف و لذت‌جويي، تنها از طريق آموزش غلط به جامعه صورت نگرفت، بلکه حاکمان و خواص فساد و تباهي را به جامعه تزريق کردند، به طوري که فساد حکام اسلامي و جامعة اسلامي به خصوص در نيمة دوم قرن اول و قرن دوم باعث شد پايگاه اسلام، يعني مکه و مدينه در زمان بني اميه و بني‌عباس تبديل به مرکز فساد شود. دقيقا همان گسترش کفر فرهنگي که منجر به قيام سيد الشهدا شد و فسادي که در حاکمان و خواص چون معاويه، يزيد، خالد بن وليد، محمد بن اشعث و هم‌چنين در آحاد جامعة اسلامي مي‌بينيم، در توضيحات زمان قيام امام مهدي‌(عج) ديده مي‌شود. در روايتي از اميرالمؤمنينه زواياي مختلف گسترش کفر در بع