eitaa logo
تکلیف بزرگ
521 دنبال‌کننده
530 عکس
507 ویدیو
172 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات: حضرت یوسف که در آیات قبل از او با تعابیرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» یاد شده، یقیناً بیت المال را به پدر وبرادران خود نمى‌بخشد و ممکن است که پول غلّه را از سهم و ملک شخصى خود داده باشد. پول را برگرداند تا بى‌پولى، مانع سفر دوم آنها نشود. «لعلّهم یرجعون» علاوه بر آنکه برگرداندن پول، نشانه صمیمیّت و نداشتن سوءقصد از اصرار برآوردن برادر است و مخفیانه در بین کالا گذاردن نشانه بى‌منّت بودن وحفظ از دستبرد سارقین است. یوسف که دیروز برده و خدمتکار بود، امروز غلام و خدمتکار دارد. «لفتیانه» اما در هنگام ملاقات برادران، نه انتقام گرفت و نه گلایه‌اى نمود و نه کینه‌اى داشت. بلکه با برگرداندن سرمایه آنان، به آنها توجّه داد که من شما را دوست مى‌دارم. پیام ها: 1- مدیر و رهبر لایق باید طرحهایش ابتکارى باشد. «اجعلوا» 2- بدى‌ها را با خوبى جبران کنید.«اجعلوا بضاعتهم» 3- صله رحم، یعنى کمک نمودن، نه معامله کردن. «اجعلوا بضاعتهم» 4- پول گرفتن در زمان نیاز از پدر پیر و برادران، با کرامت نفس سازگار نیست. «اِجعلوا بضاعتهم فى رحالهم» 5 - یوسف، کار گذاردن بضاعت برادران را بر عهده چند نفر گذاشت تا هر گونه زمینه را براى اتهام مسدود کند و برده‌اى سوء استفاده نکند که مبلغ را براى خود بردارد و بگوید در رحال مسافران گذاشتم. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»* 6- کمک به دیگران را حتّى الامکان مخفیانه انجام دهید. «فى رحالهم»* 7- نه انتقام و نه کینه، بلکه هدیه‌دادن براى ارتباط بعدى. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم... لعلّهم یرجعون» 8 - براى بازیافتن انسان‌ها، باید از پول گذشت. «اجعلوا بضاعتهم... لعلّهم یرجعون» 9- خوبى کردن بهترین وسیله جذب افراد است. «اجعلوا بضاعتهم... یرجعون»* 10- مسئولان، کارگزاران خود را نسبت به برنامه‌ها و طرحها کاملاً توجیه کنند تا مدیران موفقى باشند. (یوسف به همه فهماند که هدف این کار، بازگشت این کاروان است) «لعلّهم یرجعون»* 11- در طرح‌ها و برنامه‌ها، یقین صددرصد به عملى شدن آن لازم نیست. «لعلّهم یرجعون» يوسف - 62
خوبی کردن بهترین وسیله جذب افراد است برای باز یافتن انسان ها باید از پول گذشت در برنامه ها بایدکارگزاران را توجیه واگاه نمود
يَاصَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ https://eitaa.com/fatemi5/2772
ای دوستان زندانی من! آیا خدایان پراکنده بهترند، یا خداوند یکتای پیروز؟! يوسف - 39 https://eitaa.com/fatemi5/2772
نکات: انسان‌ها سه دسته‌اند: گروهى قالب پذیرند، مثل آب و هوا که از خود شکلى ندارند ودر هر ظرفى به شکل همان ظرف در مى‌آیند. گروهى نفوذ ناپذیر و مقاوم هستند، همچون آهن و فولاد که در برابر فشار بیرونى ایستادگى مى‌کنند. اما گروهى امام و راهبرند که دیگران را به رنگ حقّ درمى‌آورند. یوسف نمونه‌اى از انسان‌هاى دسته سوم است که در زندان نیز از مشرک، موحّد مى‌سازد. در قرآن در جاهاى مختلف، از روش مقایسه و پرسش استفاده شده است که به نمونه‌هایى از آن درباره خداوند اشاره مى‌کنیم: 1. «قل هل من شرکائکم من یبدأ الخلق ثمّ یعیده »(58)؛ آیا از شرکایى که براى خدا گرفته‌اید کسى هست که بیافریند و سپس آنرا برگرداند؟ 2. «قل هل من شرکائکم من یهدى الى الحقّ»(59)؛ آیا از شرکایى که براى خدا قرار داده‌اید کسى هست که به حقّ راهنمایى کند؟ 3. «قل أغیر اللَّه اَبغى ربّاً و هو ربّ کلّ شى‌ء»(60)؛ آیا غیر خداى یکتا پروردگارى بپذیرم در حالى که او پروردگار همه چیز است؟ 4. «آللَّه خیرٌ امّا یشرکون»(61)؛ خداوند بهتر است یا آنچه شریک او مى‌گردانید؟ 58) یونس، 34. 59) یونس، 35. 60) انعام، 164. 61) نمل، 59. پیام ها: 1- مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنید. «یا صاحبى» 2- انسان در برابر هم نشینان خود نیز مسئول است. «یا صاحبى السجن»* 3- از مکان‌ها وزمان‌هاى حسّاس براى تبلیغ استفاده کنید. «یا صاحبى السجن ءارباب متفرّقون...» (یوسف در زندان همین که مى‌بیند به تعبیر خواب او نیاز دارند، فرصت را غنیمت شمرده و تبلیغ مى‌کند.) 4- پرسش و مقایسه، یکى از راه‌هاى ارشاد و هدایت است. «ءارباب متفرّقون خیر...» 5 - اعتقاد به توحید اساس ایمان است. (یوسف سرآغاز دعوت خود را توحید قرار داد) «ءارباب متفرّقون خیر...»* 6- خدایان متعدّد، عامل تفرقه و پراکندگى، و خداى واحد عامل یگانگى است. «ءارباب متفرّقون خیر أم اللّه...»* 7- فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بیزار است و یوسف از همین امر براى اثبات توحید بهره گرفته است. «ءارباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد...»* 8 - وحدت و یگانگى، عامل قدرت و غلبه است. «الواحد القهّار»* يوسف - 39 https://eitaa.com/fatemi5/2772
روش مقایسه نمونه جملاتی قرآنی در تفسیر وجود دارد، که در جواب نهی از منکری , جواب های پراکنده ای میدهند مثل اینکه بگویند.ما خدا را قبول نداریم
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️واکنش مردم به یک خبر فوری! ❌ مشارکت در انتخابات اجباری شد!!! ‌ 📽 براساس اعلام مقامات رسمی: مشارکت در انتخابات، اجباری است! ⁉️ یعنی دادن اینقدر اهمیت داره؟
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌️چرایی عصبانیت و دروغ پراکنی دشمن از مدافعان‌حرم در متــروها.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. (ره) : 《امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که برهمه است.》
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️رأی شما شمرده می‌شود، هم در زمین و هم در آسمان!/ حواست به امتحان انتخابات هست؟ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چنان کار کنید که عالم مهیا بشود برای آمدن حضرت مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه شریف) 🔹 اینهایی که می‌گویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلاف انتظار فرج است. اینها نمی‌فهمند چی دارند می‌گویند. اینها تزریق کرده‌اند بهشان که این حرفها را بزنند. 💡 ما اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست. 📆 امام خمینی (ره)، ۱۴فروردین۱۳۶۷ انتشار حداکثری با شما ✅
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ آل عمران - 103
و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید. آل عمران - 103
نکات: حضرت علىّ‌علیه السلام مى‌فرماید: قرآن، حبل اللّه است. [125] واز امام صادق‌علیه السلام نقل شده است که فرمود: «نحن حبل اللّه» ما اهل‌بیت، حبل اللّه هستیم. [126] و در روایت دیگرى آمده است: علىّ‌بن ابى‌طالب‌علیهما السلام حبل اللّه است. [127] تألیف دلها تنها به دست خداست. «فالّفَ بینَ قلوبکم» قرآن خطاب به پیامبر مى‌فرماید: «لو اَنفقتَ ما فِى الارضِ جَمیعاً ما اَلّفتَ بینَ قلوبِهم» اگر همه‌ى سرمایه‌هاى زمین را خرج کنى نمى‌توانى بدون خواست او بین دلها ایجاد الفت نمایى. [128] 125) نهج‌البلاغه، خطبه‌176. 126) تفسیر مجمع‌البیان. 127) تفسیر نورالثقلین. 128) انفال، 63. پیام ها: 1- وحدت و دورى از تفرقه، یک وظیفه‌ى الهى است. «واعتصموا» 2- محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت، و... . «بحبل اللّه» 3- از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید. «اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم» 4- وحدت، عامل اخوّت است. «فأصبحتم بنعمته اخواناً» 5 - اتّحاد، نعمت بزرگ الهى است. [129] «فاصبحتم بنعمته» 6- تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شفا حفرة من النار» 7- نعمت‌هاى خداوند ،آیات او هستند. «واذکروا نعمت اللّه...یبین اللّه لکم آیاته» 8 - یادآورى نعمت‌هاى الهى عامل عشق و زمینه‌ساز هدایت است. «واذکروا نعمت اللّه... لعلکم تهتدون» 129) تفرقه، در ردیف عذاب‌هاى آسمانى وزمینى ویک مجازات الهى است. همچنین در اسلام دروغ گفتن براى ایجاد وحدت، جایز و راست گفتنِ تفرقه‌انگیز، حرام است. آل عمران - 103
در آیه بعدی از امت برای امر به معروف میگوید. یعنی در امر خدا وحدت داشته باشید و تفرقه نکنید.
در کربلا کسانی بودند که بین یزید و امام حسین علیه السلام بیطرف بودند. این ها نماز می‌خواندند روزه می‌گرفتند. مسلمان بودند. ولی بخاطر رای ندادن و بی تفاوتی امام حسین علیه السلام را در کربلا تنها گذاشتند. علت شهادت امام حسین علیه السلام این افراد بودند.بیتفاوت ها https://eitaa.com/amrbmarofnahyazmonkar
در زمان امام علی علیه السلام در سقیفه مردمی بودند که هم غدیر را میدانستند. هم اینکه پیامبر چرا میخواهد وصیت کند. هم قرآن خوان بودند و با معانی قرآن و ذریه پیامبران آشنا بودند.ولی در هنگامی که حضرت زهرا سلام الله علیها میخواست برای ولی خدا بیعت بگیرد یا به عبارتی رای بگیرد،بیطرف بودند. بیتفاوت ها باعث شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خانه نشینی امام علم و سیاست تغییر نظام اسلامی تا قرن ها در ان زمان شدند. آیا ما باید در رای دادن بیتفاوت باشیم؟ https://eitaa.com/fatemi5/2772
علت غیبت امام زمان علیه السلام بیتفاوت هایی هستند که به خیال خود هیچ طرفی نیستند.در حالی که با رای ندادن با سکوت،باعث آشوب هستند ،باعث تغییر به نفع هر انچه ظلم و شیطان هستند. تاریخ در حال تکرار است.
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ آل عمران - 104
باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. آل عمران - 104
نکات: قرارگرفتن آیه مربوط به امر به معروف ونهى از منکر در میان دو آیه‌اى که دستور اتّحاد و یکپارچگى مى‌دهد، شاید از آن رو باشد که در نظام اجتماعىِ متفرّق و از هم پاشیده، یا قدرت دعوت به خیر و معروف وجود ندارد و یا اینکه چنین دعوت‌هایى مؤثّر و کارساز نیست. امر به معروف ونهى از منکر، به دو صورت انجام مى‌شود: 1- به عنوان وظیفه‌اى عمومى و همگانى که هرکس به مقدار توانایى خود باید به آن اقدام نماید. 2- وظیفه‌اى که یک گروه سازمان یافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پى‌مى‌گیرد. چنانکه اگر راننده‌اى در خیابان خلاف کند، هم سایر رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض مى‌کنند و هم پلیس راهنمایى براى برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه مى‌شود. درباره امربه‌معروف ونهى از منکر، روایات بسیارى آمده که از نقل آنها صرف‌نظر و به این مقدار بسنده مى‌کنیم که على علیه السلام فرمود: اگر امر به معروف و نهى از منکر ترک شود، کارهاى نیک و خیر تعطیل و اشرار و بَدان مسلّط مى‌شوند. [130] 130) نهج‌البلاغه، نامه 47. پیام ها: 1- در جامعه اسلامى، باید گروهى بازرس و ناظر که مورد تأیید نظام هستند، بر رفتارهاى اجتماعى مردم نظارت داشته باشند. «ولتکن منکم امّة» 2- اصلاح جامعه و جلوگیرى از فساد، بدون قدرتِ منسجم و مسئول مشخّص امکان ندارد. «منکم امّة» 3- دعوت‌کننده‌ى به خیر ومعروف باید اسلام‌شناس، مردم‌شناس وشیوه‌شناس باشد. لذا بعضى از امّت این وظیفه را به عهده دارند، نه همه آنها. «منکم‌امّة» 4- دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منکر، باید به صورت دائمى باشد، نه موسمى و موقّتى. [131] «یدعون، یأمرون، ینهون» 5 - امر به معروف، بر نهى از منکر مقدّم است. اگر راه معروف‌ها باز شود، زمینه براى منکر کم مى‌گردد. «یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» 6- کسانى که براى رشد و اصلاح جامعه دل مى‌سوزانند، رستگاران واقعى هستند وگوشه‌گیرانِ بى‌تفاوت را از این رستگارى سهمى نیست. «اولئک هم‌المفلحون» 7- فلاح و رستگارى، تنها در نجات و رهایى خود خلاصه نمى‌شود، بلکه نجات و رشد دیگران نیز از شرایط فلاح است. «یأمرون، ینهون، اولئک هم المفلحون» 131) فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار است. آل عمران - 104