eitaa logo
تکلیف بزرگ
520 دنبال‌کننده
529 عکس
505 ویدیو
172 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ آل عمران - 104
باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. آل عمران - 104
نکات: قرارگرفتن آیه مربوط به امر به معروف ونهى از منکر در میان دو آیه‌اى که دستور اتّحاد و یکپارچگى مى‌دهد، شاید از آن رو باشد که در نظام اجتماعىِ متفرّق و از هم پاشیده، یا قدرت دعوت به خیر و معروف وجود ندارد و یا اینکه چنین دعوت‌هایى مؤثّر و کارساز نیست. امر به معروف ونهى از منکر، به دو صورت انجام مى‌شود: 1- به عنوان وظیفه‌اى عمومى و همگانى که هرکس به مقدار توانایى خود باید به آن اقدام نماید. 2- وظیفه‌اى که یک گروه سازمان یافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پى‌مى‌گیرد. چنانکه اگر راننده‌اى در خیابان خلاف کند، هم سایر رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض مى‌کنند و هم پلیس راهنمایى براى برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه مى‌شود. درباره امربه‌معروف ونهى از منکر، روایات بسیارى آمده که از نقل آنها صرف‌نظر و به این مقدار بسنده مى‌کنیم که على علیه السلام فرمود: اگر امر به معروف و نهى از منکر ترک شود، کارهاى نیک و خیر تعطیل و اشرار و بَدان مسلّط مى‌شوند. [130] 130) نهج‌البلاغه، نامه 47. پیام ها: 1- در جامعه اسلامى، باید گروهى بازرس و ناظر که مورد تأیید نظام هستند، بر رفتارهاى اجتماعى مردم نظارت داشته باشند. «ولتکن منکم امّة» 2- اصلاح جامعه و جلوگیرى از فساد، بدون قدرتِ منسجم و مسئول مشخّص امکان ندارد. «منکم امّة» 3- دعوت‌کننده‌ى به خیر ومعروف باید اسلام‌شناس، مردم‌شناس وشیوه‌شناس باشد. لذا بعضى از امّت این وظیفه را به عهده دارند، نه همه آنها. «منکم‌امّة» 4- دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منکر، باید به صورت دائمى باشد، نه موسمى و موقّتى. [131] «یدعون، یأمرون، ینهون» 5 - امر به معروف، بر نهى از منکر مقدّم است. اگر راه معروف‌ها باز شود، زمینه براى منکر کم مى‌گردد. «یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» 6- کسانى که براى رشد و اصلاح جامعه دل مى‌سوزانند، رستگاران واقعى هستند وگوشه‌گیرانِ بى‌تفاوت را از این رستگارى سهمى نیست. «اولئک هم‌المفلحون» 7- فلاح و رستگارى، تنها در نجات و رهایى خود خلاصه نمى‌شود، بلکه نجات و رشد دیگران نیز از شرایط فلاح است. «یأمرون، ینهون، اولئک هم المفلحون» 131) فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار است. آل عمران - 104
کیفیت و چگونگی حکم امر به معروف و نهی از منکر (از حیث واجب عینی یا کفایی بودن) فقهای معاصر شیعه از جمله امام خمینی رضوان الله علیه فتوا به وجوب کفایی این دو فریضه داده و در این زمینه فروعی را مطرح ساخته اند که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم. ۱٫    «اگر اقامه­ی فریضه یا ریشه کن ساختن منکری متوقف بر اقدام گروهی در امر و نهی باشد، با اقدام و قیام تعدادی از آنان، به تکلیف عمل نشده و لازم است به اندازه کفایت بر تعداد خود بیفزایند.» ۲٫    «اگر عده ای که کمتر از مقدار کفایتند قیام کنند و بقیه با آنان همکاری ننمایند و برای قیام کننده، جمع کردن بقیه ممکن نباشد، واجب از اقدام کننده ساقط می شود و گناه بر گردن متخلف باقی می ماند.» ۳٫    «اگر شخص یا اشخاصی به وظیفه خود قیام نمایند، ولی اثر نکند، اما دیگری یا دیگران احتمال تأثیر بدهند، با اجتماع شرایط بر آنان واجب می باشد.» رساله تحریر الوسیله امام خمینی https://eitaa.com/fatemi5/2772
احتمال یا گمان به اینکه دیگری قیام نموده ، یا کسی که قیام می کند کفایت می کند، کافی نیست، بلکه با دادن احتمال یا داشتن گمان نیز بر او واجب است. ولی اگر بینه (شهادت دو عادل) قائم شود کفایت می کند.» ۶٫    «احتمال یا گمان به اینکه دیگری قیام نموده ، یا کسی که قیام می کند کفایت می کند، کافی نیست، بلکه با دادن احتمال یا داشتن گمان نیز بر او واجب است. ولی اگر بینه (شهادت دو عادل) قائم شود کفایت می کند.» ۷٫    «اگر برپا داشتن واجب یا برکندن منکری متوقف بر ارتکاب حرام یا ترک واجبیباشد، ظاهر آن است که باید ملاحظه اهمیت را بنماید.» ۸٫    «در امر کردن و نهی نمودن، قصد قربت و اخلاص معتبر نیست، بلکه اینها دو واجب توصّلی هستند، برای ریشه کن کردن فساد و به پا داشتن واجبات. البته اگر قصد قربت داشته باشد در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مأجور خواهد بود.»(۳) رساله تحریر الوسیله امام خمینی قدس سره الشریف https://eitaa.com/fatemi5/2772
ویژگیهای آمر به معروف ناهی از منکر «سزاوار است امر کننده و نهی کننده در امر و نهی و در مراتب جلوگیری از خلاف ، مثل طبیب مهربان و پدر رؤفی که رعایت مصلحت بیمار و فرزند را می کند، باشد، و اینکه انکارش لطف و رحمتی خاص بر فاعل و لطف و رحمتی عام برای امت باشد (چون برای او تأدیب است نه انتقام، و تأدیب ، رحمت است و برای عموم چون عبرت است) و اینکه نیت خود را برای رضای خدای عزوجل خالص کند و این عمل خود را از شوائب هواها و از اظهار علو پاک بدارد و در حال نهی از منکر خود را شخصی منزه و مافوق فاعل نبیند؛ چون بسیار می شود که مرتکب یک گناه و یا چند گناه فضائلی دارد که خدای تعالی آن را دوست می دارد، هرچند که از عمل او خشمگین است و چه بسیار می شود که خود آمر به معروف و ناهی از منکر برعکس این فرض است، یعنی در باطن صفات نکوهیده ای دارد که مورد خشم خداست و خودش خبر ندارد.»(۵) رساله تحریر الوسیله امام خمینی قدس سره الشریف https://eitaa.com/fatemi5/2772
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱ داستان صندوقی که آسان به دست ملت نرسید 👏 رهبر انقلاب امروز به نسلی که روزهای دوران طاغوت را ندیدند، یادآوری کردند که کشور ما تحت استبداد مطلق بود و انتخاباتی وجود نداشت و بعد هم که ظاهر انتخابات بوجود آمد، ظاهری بود و لیست‌ها را در دربار و بعضاً حتّی در سفارتخانه‌های خارجی تنظیم میکردند، آن لیست‌ها را میدادند میگفتند اینها باید نماینده بشوند! 📣 گزارش «» را ببینید درباره راهی که طی شد تا امروز ملت پای صندوق رای بروند و تعیین کننده‌ی سرنوشت خود باشند. 👈 این گزارش، چهل و سومین شماره از «» است که به کاوش در یک نکته مطرح شده از سوی رهبر انقلاب می‌پردازد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ آل عمران - 105
و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند؛ (آن هم) پس از آنکه نشانه‌های روشن (پروردگار) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند. آل عمران - 105
پیام ها: 1- از تاریخِ تلخِ اختلافات پیشینیان، درس بگیریم. «و لاتکونوا کالّذین...» 2- همیشه ریشه‌ى اختلافات جهل نیست، هوس‌ها نیز اختلاف برانگیز است. «واختلفوا من بعد ما جائهم البینات» 3- اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت شما را در دنیا مى‌شکند، بلکه در قیامت نیز گرفتار عذاب جهنّم مى‌سازد.«لهم عذاب عظیم» آل عمران - 105
قبل از این آیه قرآن کریم میفرماید امت و گروهی شوید برای امر به معروف و دو آیه قبلش میفرماید وعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقو یعنی این گروه باید همدل باشند.رمز همدلی کنار گذاشتن هوس های دنیایی است. https://eitaa.com/fatemi5/2772
سلام علیکم خدمت دوستان عزیز.دوباره پیشنهاد می شود 1 عکس پروفایل انتخاباتی شود2 هرکسی به صورت تلفنی با...به دوستان قابل اعتماد تماس بگیرد وانها را دعوت به انتخابات کند. https://eitaa.com/amrbmarofnahyazmonkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 لطفا این کلیپ را هرگز نبینید... ابتذال و هنجارشکنی در انتخابات گناباد و بجستان 🔸برخی چه لقمه ها که گلوگیر می‌خورند 🔸خوبان ولی به شام بلا تیر می‌خورند 🔸اهل رفاه و بزم که در ناز و نعمتند 🔸کی غمگسار ملت و کی اهل خدمتند؟ ⛔️ ورود بانوان ممنوع!
🚨اگر فردی با پوشش هنجارشکن(کشف حجاب،نیم تنه و...) در شعب اخذ رأی دیدیم چه کنیم؟ 1⃣اگر می توانید با شیوه مناسب تذکر دهید.🟢 2⃣پس از تذکر به فرد خاطی درصورت عدم رعایت پوشش ، به نماینده فرماندار در شعب مرکز اخذ رای اطلاع دهید.🟡 3⃣در صورت عدم همکاری نماینده فرماندار، نام و نام خانوادگی ایشان با ذکر نام شهر و شماره شعبه اخذ رأی به همراه آدرس به سامانه مردم رسی با شماره پیامکی ۱۰۰۰۴۹۹۶ یا نشانی اینترنتی UU1.ir پیام دهید.🟠 4⃣درصورت همکاری نماینده فرماندار و تذکر به فرد هنجار شکن نسبت به رعایت پوشش ، و عدم رعایت پوشش هنجارشکن می توانید مستندات و روایت خود را به سامانه مردم رسی ارسال نمایید.🔴 ________________________________ 🔰طبق اصل بیستم قانون اساسی: افراد با «رعایت موازین اسلامی» از همه حقوق انسانی،سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی برخوردارند. ▪️▪️▪️▪️ 🇮🇷 سامانه هوشمند نظارت مردمی، مردم رسی 📩 10004996
پاسخ های انتخاباتی از منظر قرآن کریم✨ ✅ ۱- چرا رای بدهیم؟🧐 - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند ✅ ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟🤦🏻‍♂ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید ✅ ۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ . ✅ ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟😮 جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن✖️ ✅ ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟🙁 جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند ✅ ۶- به چه کسی رای بدهیم؟😬 "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند. 🇮🇷 🍃🌹🍃 @fatemi222
موسیقی ها جشن ها غذاها پول های هنگفت خرج کردن ها شما را از تفکر باز ندارد مگر تاثیر در 👈فکر👉دارد؟ بله که تاثیر می‌زاره همون طور که ظهر عاشورا توی کربلا تاثیر گذاشت و ۳۰۰۰ نفر بخاطر غذا و رقص و شادی آزادی در برابر ۷۲ نفر ایستادن https://eitaa.com/fatemi5/2772
🟢 قبل از این رو بخونیم 🤲 تا با دلی مطمئن و زبانی گویا تذکر بدیم😌 ✨رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي پروردگارا سينه‏ ام را گشاده گردان ✨وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي و كارم را براى من آسان ساز ✨واحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي و از زبانم گره بگشاى ✨يفْقَهُوا قَوْلِي [تا] سخنم را بفهمند 🍀 🌺🍀 💠💠💠💠 📲👇 https://eitaa.com/fatemi5/2772
🔶برگزاری گفتمان امر به معروف و نهی از منکر به کلام حجت الاسلام فاطمی ویژه طلایه داران امربه معروف ونهی ازمنکر 🔹زمان: فرداشب همزمان با نماز مغرب و عشاء مورخه 1402/12/14دوشنبه شب 🔹مکان: مسجد جامع و مصلی شهرستان گناباد ضمن حضور اطلاع رسانی فرمائید 🔰کانال ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گناباد 🆔 @abm_gonabad
✋ملا حسن یزدی ناهی از منکر در زمان (فتح علی شاه قاجار) در یزد عالمی بود به نام (ملاحسن یزدی) که مورد احترام مردم بود. فرماندار شهر یزد به مرد ظلم و بدی می‌کرد. ملاحسن ایشان را از کردار ناپسندش تذکر داد ولی سودی نبخشید. شکایت او را برای فتح علی شاه نوشت باز فایده ای نداشت. چون در امر به معروف و نهی از منکر ساعی بود، مردم یزد را جمع کرد و همگی فرماندار را به دستور او از شهر بیرون کردند. جریان را به فتح علی شاه گزارش دادند. بسیار ناراحت شد و دستور داد ملاحسن یزدی را به تهران احضار کردند. شاه به آخوند گفت: حادثه یزد چه بوده است؟ گفت: فرماندار تو در یزد حاکم ستمگری بود، خواستم با اخراج او از یزد، شر او را از سر مردم رفع کنم. شاه عصبانی شد و دستور داد چوب و فلک بیاورند و پاهای آخوند را به فلک ببندند، و همین کار کردند. شاه به امین الدوله گفت: ایشان تقصیری ندارد، و اخراج فرماندار بدون اجازه او توسط مردم انجام شد. آخوند با اینکه پاهایش به چوب و فلک بسته بود گفت: چرا دروغ بگویم، فرماندار را من به خاطر ظلم از یزد اخراج نمودم. سرانجام به اشاره شاه، امین الدوله وساطت کرد، و پای آخوند را از بند فلک باز کردند. شب شاه در عالم خواب پیامبر صلی الله علیه و آله را دید که دو انگشت پای مبارکش بسته شده است پرسید: چرا پای شما بسته شده است؟ فرمود: تو پای مرا بسته ای! شاه گفت: هرگز من چنین بی ادبی نکردم. فرمود: آیا تو فرمان ندادی که پای آخوند ملاحسن یزدی را در بند فلک نمودند؟! شاه وحشت زده از خواب بیدار شد و دستور داد لباس فاخری به او بدهند و با احترام به وطنش بازگرداند. آخوند آن لباس را نپذیرفت و به یزد بازگشت و پس از مدتی به کربلا رفت و تا آخر عمر در کربلا بود. https://eitaa.com/fatemi5/2772
♦️ خلیفه بر بام خانه (خلیفه دوم) شبی در کوچه‌ها جستجو می‌کرد تا از وضع عمومی اطلاع به دست آورد. گذرش به در خانه ای افتاد که صدائی مشکوک از آن بلند است. از دیوار خانه بالا رفت و مشاهده کرد، مردی با زنی نشسته و کوزه از شراب در پیش خود نهاده‌اند. با درشتی خطاب کرد: در پنهانی معصیت می‌کنید خیال می‌کنید خدا سر شما را فاش نمی‌کند؟! مرد رو به خلیفه کرد و گفت: عجله نکن، اگر من یک خطا کرده‌ام از تو سه خطا سر زده است. اول، خداوند قرآن می‌فرماید (تجسس نکنید) تو تفحص و پی گیری کردی. دوم در قرآن فرمود: (از در خانه‌ها وارد شوید) تو از دیوار وارد شدی. سوم فرمود: (هر گاه وارد خانه شدید سلام کنید) تو سلام نکردی. خلیفه گفت: اگر ترا ببخشم تصمیم بکار نیک می‌گیری؟ جواب داد: آری به خدا دیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد. گفت: اکنون آسوده باش تو را بخشیدم. https://eitaa.com/fatemi5/2772
♦️دیگر از این کارها نکن یکی از ماموران شهربانی زمان شاه استعفا داد و به کار آزاد پرداخت. او با نگارنده (‌محمد شریف رازی) آشنا بود دلیل کارش را پرسیدم. گفت: بینش و بصیرت آیه الله العظمی نجفی باعث شد که از شغل کارمندی استعفا دهم. گفتم: جریان چیست ؟ گفت: شبی از ساعت دوازده تا هشت صبح مامور خیابان ارم بودم و نیاز به حمام برای انجام دادن غسل داشتم و پول هم نداشتم. حدود ساعت دو شب بود که اتوبوسی از اصفهان رسید و جلوی در صحن توقف کرد تا مسافر پیاده کند. من رفتم و گفتم: چرا اینجا توقف کردی ؟ گواهینامه ات را بده. راننده پنج تومان کف دست من نهاد و من هم گفتم پس زودتر برو، و با خود گفتم پول حمام رسید. منتظر بامداد بودم که بروم غسل کنم و نماز بخوانم. هنوز در صحن باز نشده بود که دیدم آیه الله مرعشی مثل همیشه به طرف حرم می‌رود، اما آن شب راه را کج کرد و به آن سوی خیابان نزد من آمد. وقتی به من رسید سلام کرد، فرمود: بیا جلو. رفتم. پنج تومان به من داد و فرمود با این پول غسل کن، با آن پول نمی‌شود غسل کرد. گفتم چشم. رفتار ایشان چنان در من تاثیر گذاشت که به فکر افتادم و تصمیم گرفتم از شهربانی استعفا دهم و کار آزاد را برگزینم، و چنین هم شد و اینک بحمدالله وضعم خوب است و مکه هم رفته‌ام [۵۴]. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): لعن الله الرّاشی و المرتشی و الماشی بینهما . رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: خدا رشوه دهنده و رشوه گیرنده و آن کس را که واسطه بین آنها ست لعنت کند. https://eitaa.com/fatemi5/2772
5 روش 5 داستان براي امر به معروف و نهي از منكر نمونه اول : طرح دوستی حجة الاسلام قرائتی در یکی از خاطرات خود می گوید : در قم دوستی داشتم که می گفت: وقتی می خواهم به مسافرت بروم، مقداری سوهان قم و شیرینی می خرم و همین که وارد اتوبوس شدم به راننده و شاگرد راننده تعارف می کنم. در بین راه یا موسیقی روشن نمی کند و یا اگر روشن کرد با تذکّر من خاموش می کند. (خاطرات قرائتی - بهشتی - ج2 ص 36) نمونه دوم: بیان غیر مستقیم یک راننده می گفت زمانی در کارخانه ای کار می کردم ، وقتی می دیدم دوستان فحاشی می کنند مطالبی را می نوشتم در خصوص فوائد زبان و اینکه با زبان چه فضائلی را می توان کسب کرد و این که نباید این نعمت الهی را در مسیر فحاشی صرف نمود سپس آن را در تابلو اعلانات نصب می نمودم . و یا هر چند وقت یک بار سخنرانی را دعوت می نمودم و مواردی که دوستانم رعایت نمی کردند را به سخنران می گفتم تا وی پیرامون همان مسائل سخنرانی خود را تنظیم نماید که این اقدامات تاثیر بسیار زیادی بر نوع رفتار افراد می گذاشت نمونه سوم: نامه نگاری سید جمال الدین اسد آبادی در سال 1308 توسط عوامل ناصرالدین شاه در حرم حضرت مطهر عبدالعظیم حسنی دستگیر و از کشور اخراج شد وی برای روشنگری شروع به نامه نگاری می کند و نامه های متعددی به سران قبائل و علمای اسلام می فرستد که یکی از آن نامه های مهم و سرنوشت ساز نامه ای است که به میرزای شیرازی ارسال می کند و منجر به حکم معروف تحریم استعمال تنباکو را صادر می کند و به این طریق استعمار به زانو در می آید . به دنبال همین مبارزات ، شاه امتیاز « رژی » را در جمادی الثانی 1309 برابر 5 دی 1371 لغو می کند . (کتاب پیکار با منکر در سیره ابرار – ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر – نشر معروف - ص 95) حجاب اسلامی الگوی کشوری است نمونه چهارم : تذکر و یادآوری مرد فقیری پسر خردسالی داشت. روزی به او گفت: بیا امروز قدری میوه از باغی سرقت کنیم. پسر خردسال با نارضایتی با پدر به راه افتاد. وقتی به باغ رسیدند پدر به فرزندش گفت: تو در این جا نگهبان باش و اگر کسی آمد زود مرا خبر کن تا کسی ما را در حال دزدی نبیند و مشغول چیدن میوه از درخت مردم شد. لحظه ای بعد پسر فریاد زد: یک نفر ما را می بیند! پدر با ترس و عجله از درخت پایین آمد و پرسید چه کسی؟ کجاست؟ پسرک زیرک گفت: همان خدائی که از همه چیز آگاه است و همه چیز را می بیند! پدر از گفتار نیکوی فرزند شرمنده شد و بعد از آن دزدی نکرد. ( امر به معروف و نهی از منکر - محمد رضا اکبر ص 71) نمونه پنجم : تبیین و تشریح حقیقت منکر در زمان « مجلسیِ اوّل» که از علمایِ بزرگ اصفهان بود، لوطی هایِ اصفهانی مزاحم مردم می شدند و آن ها را اذیّت می کردند. روزی لوطی ها جلویِ یکی از مؤمنان را گرفتند و به او گفتند:« ما می خواهیم امشب مهمانِ تو باشیم. » مرد مؤمن با خود اندیشید:« اگر آن ها را دعوت نکنم در آینده مزاحم خانواده ام می شوند و اگر آن ها را دعوت نمایم با وسایلِ موسیقی و لهو و لعب به خانه ام می آیند و در خانه کارهای زشت و گناه آلود انجام می دهند.» مرد به ناچار، نزدِ مجلسی رفت و مشکلِ خود را با او در میان گذاشت. مجلسی چند لحظه فکر کرد و سپس گفت:« آن ها را دعوت کن که به خانه ات بیایند.» هنگام شب، مجلسیِ اوّل، زودتر از مهمانان به خانه ی مرد مؤمن رفت و به انتظار لوطی ها نشست. وقتی لوطی ها آمدند و مجلسی را دیدند، پکر شدند و تصمیم گرفتند کاری کنند که مجلسی قهر کند و برود تا مویِ دماغشان نباشد. با این تصمیم، رئیس لوطی ها به مجلسی گفت:« جناب آقا! مگر راه و روشِ ما لوطی ها چه عیبی دارد که به ما اعتراض می کنید. و شما چه خوبی دارید که ما باید شما را ستایش نمائیم؟» مجلسی گفت:« ما هزاران عیب داریم ولی نمک شناسیم. اگر نمک کسی را خوردیم، دیگر نمکدان نمی شکنیم و به او خیانت نمی کنیم و لطف او تا پایانِ عمر از خاطرمان نمی رود ولی من این صفت را در شما نمی بینم.»
نکته ای که هرگز نباید فراموش کرد این است که در زمینه ای که دیگران را امر به معروف می کنیم خود نیز کوشا باشیم تا عمل ما تأثیر داشته باشد در غیر این صورت مورد خشم خداوند واقع خواهیم شد لوطی گفت:« در اصفهان، از هر کس می خواهید، بپرسید تا ببینید ما نمکِ چه کسی را خورده ایم که نمکدانش را شکسته باشیم و به او بد کرده باشیم.» مجلسی گفت:« خودم گواهی می دهم که شما همگی نمک نشناس هستید. آیا شما نمک خداوند را نخورده و نمکدانِ او را نشکسته اید؟ خداوند که این همه نعمت به شما داده، نعمت سلامتی و چشم و گوش و دهان و دست و پا و … به شما داده و هر روز شما را بر سفره ی خود نشانیده و روزی شما را رسانیده است، چرا نمک به حرامی می کنید. این همه از نعمت های الهی استفاده می کنید و باز هم سرکشی و گناه و پیروی از هوی و هوس می نمائید. لوطی ها مانند برق گرفته ها در جای خود خشکشان زد و به ناگاه از خواب غفلت بیدار شدند. سکوت مطلق بر خانه حکمفرما شد. پس از مدّتی، لوطی ها که سر به زیر انداخته بودند، یکی یکی از خانه خارج شدند. صبح روز بعد، لوطی ها به خانه ی مجلسی رفتند و در حضورِ او از گناهانِ خود توبه کردند. ما نیز در عمر خودمان از نعمت های بی شمار الهی استفاده می کنیم ولی خدا را فراموش کرده ایم. آیا ما از آن لوطی هایِ گناهکار نیز بدتر شدیم که متوجّه لطف و محبّتِ بی پایانِ خداوند نمی شویم؟ ( داستان های شهید دستغیب ص 60 -62) این نمونه ها به ما یادآوری می کند که مشکل در امر "امر به معروف و نهی از منکر " نیست، بشر ذاتا به خوبی گرایش دارد و از بدی روی گردان است، ما باید با توکل بر خدا با مطالعه با تفکر و ... بیاموزیم که چگونه می توان امر به معروف و تهی از منکر در خور و کارآمدی اشته باشیم،باید از سیره ی ائمه اطهار (علیهم السلام) کمک بگیریم تا در این امر مهم موفق باشیم. امام علی علیه السلام در این مورد فرمایش گرانقدری دارند که «وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛ همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق. »(نهج البلاغه، حكمت374 ) نکته ای که هرگز نباید فراموش کرد این است که در زمینه ای که دیگران را امر به معروف می کنیم خود نیز کوشا باشیم تا عمل ما تأثیر داشته باشد در غیر این صورت مورد خشم خداوند واقع خواهیم شد. https://eitaa.com/fatemi5/2772