eitaa logo
تکلیف بزرگ
522 دنبال‌کننده
531 عکس
508 ویدیو
172 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
شعر
شعر
شعر
اشعار شهادت
حرمت نامادری
پنج علامت مومن اثر دعا اخلاق
اخلاق حتی با شتر
مردم شش دسته‌اند
گناه متغیر نعمت
عبادات حضرت
امام و دشنام گو
برخورد با فقرا
خوف قیامت
برخورد با کودک
زبان
صبر
ارزش انسان
🌸
◾️به بهانه شهادت امام سجاد علیه السلام مقداری مطالعه از زندگی این امام داشته باشیم. 🔰آیت الله مرعشی نجفی صحیفه شریفه سجادیه میگوید https://eitaa.com/fatemi222/2495 🔰سخاوتمندي حضرت سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/381 🔰سخاوتمندي حضرت سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/381 🔰مدیریت زبان از نگاه امام (ع) https://eitaa.com/fatemi222/379 🔰زیادی سجده ها-انفاق پنهانی وگذشت و بخشش امام سجاد (علیه السلام ) https://eitaa.com/fatemi222/393 🔰نشانه های حضرت مهدی عج الله در بیان حضرت امام سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/548 https://eitaa.com/fatemi222/2500 صبور بودن https://eitaa.com/fatemi222/2501 قناعت 🔰خوف از حساب روز قیامت https://eitaa.com/fatemi222/2504 🔰وجه عمیق به بینوایان https://eitaa.com/fatemi222/2505 🔰طبقات شش‏گانه مردم از منظر امام سجاد(ع) https://eitaa.com/fatemi222/2510 ◾️اشعار روضه https://eitaa.com/fatemi222/1602 👇 https://eitaa.com/fatemi222/1600 👇 https://eitaa.com/fatemi222/1601
بسم الله الرحمن الرحیم ✍دهه دوم محرم ☑️راهی به قلب حسین علیه السلام جلسه اول: ✋ارزش محبوب دل امام شدن · 👌 هدف و ماهیت بحث: 👌ایجاد انگیزه در مخاطب جهت محبوب شدن در نزد امام با بیان آثار و برکات آن 👌انگیزه سازی: در زمان امام رضا و جواد فردي است به نام يونس بن عبدالرحمن که بسیار مورد توجه ائمه بوده، امام رضاعلیه السلام می‌فرماید: 👈يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ فِي زَمَانِهِ كَسَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فِي زَمَانِهِ 👈يونس براي ائمه زمان خودش مانند سلمان براي پيامبر صلی الله علیه و آله بود. 👈یونس سي جلد كتاب دارد. امام جواد علیه السلام یکی از کتاب‌هایش را از ابتدا تا انتها ورق می‌زدند، و برای هر صفحه، برای او طلب رحمت می‌کردند 👈فَجَعَلَ يَتَصَفَّحُهُ وَرَقَةً وَرَقَةً، حَتَّى أَتَى عَلَيْهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ، وَ جَعَلَ يَقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ يُونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ يُونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ يُونُس‏. 👈چنین فردی طبیعتا باید خیلی مردم باشد و در بین مردم جایگاه داشته باشد، 📌اما جالب است که بدانید از برخی روایات اینطور معلوم می‌شود که بود و مردم او را دوست نداشتند. 👌روزي یونس ميهمان امام رضا علیه السلام بود. عده‌اي از اهل بصره نزد حضرت آمدند و اجازۀ خواستند. امام رضا علیه السلام از يونس خواستند كه در اتاق بماند. و إيّاك أن تحرّك حتّى يؤذَن لك. 👈 آن عده بعد از احوالپرسي شروع به بدگويي از يونس كردند؛ امام علیه السلام سرشان را به زير انداخته بودند و چيزي نمي‌فرمودند. چراکه حتي اين مقدار ظرفيت نداشتند كه امام علیه السلام در نزد آنان از يونس دفاع كنند. 👈بعد كه آن افراد رفتند، حضرت، يونس را صدا زدند. 👈فَخَرَجَ بَاكِياً فَقَالَ: جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ إِنِّي أُحَامِي عَنْ هَذِهِ الْمَقَالَةِ وَ هَذِهِ حَالِي عِنْدَ أَصْحَابِي 👈يونس گريه مي‌كرد و مي‌گفت: آقا مي‌بينيد اینها که از شیعیان هستند، با من چه مي‌كنند؟ 👌امام رضا علیه السلام فرمودند: يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ‏ مِمَّا يَقُولُونَ‏ إِذَا كَانَ‏ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً 👌چه اشكالي دارد؟ وقتي كه امام تو از تو راضي است. بگذار هر چه مي‌خواهند، بگويند. 👈يَا يُونُسُ حَدِّثِ النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَ اتْرُكْهُمْ مِمَّا لَا يَعْرِفُونَ 👌بعد حضرت به یونس فرمودند: يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ الْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ النَّاسُ بَعْرَةٌ أَوْ قَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ، أَوْ بَعْرَةٌ فَقَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ، هَلْ يَنْفَعُكَ ذَلِكَ شَيْئاً 👌اگر در دست راست تو مرواریدی باشد، و مردم بگویند: پشگل است، یا پشگلی در دست تو باشد، و مردم بگویند مروارید است، آیا تو را سودی می‌رساند؟ یونس گفت: خیر. حضرت فرمودند: هَكَذَا أَنْتَ يَا يُونُسُ وضع تو هم اینگونه است 👌إِذْ كُنْتَ عَلَى الصَّوَابِ وَ كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً لَمْ يَضُرَّكَ مَا قَالَ النَّاسُ[۱] 👌وقتی تو بر راه صحیح هستی، و امامت از تو راضی است، سخن مردم ضرری به تو نمی شود. 👈شاید بشه گفت بهترین لحظه عمر انسان وقتی است که احساس می کند : 👈امامش از او راضی است، امامش مشتاق دیدار اوست ، امامش دلتنگ او است، امامش دوستدار اوست و خلاصه در یک کلام محبوب دل امام خود شده است و جایی تو دل امام خودش باز کرده. ☑️اقناع اندیشه : 🔹ارزش محبت آنقدر زیاد است که یک نفر آمد خدمت امام صادق علیه السلام و سؤال کرد: 🔹 آیا دوست داشتن جزئی از ایمان است؟ حضرت به او فرمودند: وَ هَلِ الْإِيمَانُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْضُ[۱] آیا ایمان چیزی جز دوست داشتن و دشمن داشتن است. 🔹در روایات دیگر هم این مضمون فراوان آمده که دین و حب از هم ناگسستنی هستند و حقیقت و ماهیت دین همان محبت است. دین یعنی: 🔹دوست داشتن خدا و اولیاء خدابغض داشتن نسبت به دشمنان خدا و دریک کلام: 🔹دین یعنی عشق به تمام خوبیها و بیزاری از تمام بدیها اما چرا تمام دین خلاصه در محبت شده؟ 🔹شاید اصلی ترین علت آن این باشد که محبت و علاقه سرچشمه تمام حرکات و سکنات انسان تمام کارها و فعالیت های کوچک و بزرگ انسان است. 🔹 از طرف می پرسی چرا این غذا را می خوری؟ می گوید دوست دارم. چرا فلان تیپ را می زنی یا فلان لباس را می پوشی؟ می گوید دوست دارم. 🔹چرا با فلانی رفت و آمد می کنی؟ می گوید دوست دارم. یا اگر بپرسی چرا به فلان مجلس نمی روی؟ یا چرا فلان فیلم را تماشا نمی کنی؟ می گوید از آن جلسه یا فیلم بدم می آید. 👇
🔹دریک کلام؛ این علاقه های ماست که زندگی و حرکت ما را مشخص می کند، لذا علاقه ما به خوبیها است که آینده خوبی را برای ما به ارمغان می آورد و خود محبت، موتور محرکه انسان به سوی آن خوبی ها خواهد بود و بالعکس؛ علاقه به بدیها ما را به سمت بدیها سوق می دهد و در نهایت انسان به اسفل السافلین کشیده و شقی و بدبخت خواهد شد. آنقدر در دین ما بحث محبت جایگاه دارد که ملاک ایمان محبت شدید به خداست. وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه[۲] محبت آنقدر در دین جایگاه دارد که حتی اساس بهترین عبادات هم بر محور محبت تبیین شده است. قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام إِنَّ النَّاسَ يَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَوْجُهٍ: فَطَبَقَةٌ يَعْبُدُونَهُ رَغْبَةً فِي ثَوَابِهِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْحُرَصَاءِ وَ هُوَ الطَّمَعُ وَ آخَرُونَ يَعْبُدُونَهُ خَوْفاً مِنَ النَّارِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ هِيَ رَهْبَةٌ وَ لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْكِرَامِ وَ هُوَ الْأَمْنُ امام صادق علیه السلام فرمود: مردم خداوند را سه گونه عبادت مى‏كنند گروهى او را براى رسيدن به پاداش و ثواب پرستش مى‏نمايند اين را عبادت طمع مى‏گويند. دسته‏اى خداوند را براى ترس عبادت مى‏كنند و اين عبادت بردگان مى‏باشد. اما من او را براى محبت عبادت مى‏كنم و اين عبادت بزرگان مى‏باشد، كه آن را عبادت امن مى‏گويند. از آیه مذکور قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ برمیاید که رسیدن به رابطه محبتی با خداوند متعال تنها از راه بدست آوردن رضایت امام میسر خواهد بود. بهترین و راحت ترین راه برای رسیدن به محبوبیت خداوند، برقراری رابطه محبتی با اهل بیت خصوصاً امام حسین علیه السلام است: رَوَى سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ يَقُولُ: ‏ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ‏ ابْنَايَ مَنْ أَحَبَّهُمَا أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ اللَّهُ أَدْخَلَهُ الْجَنَّة[۳] اگر بتوانیم در محبت به اباعبدالله علیه السلام تا جایی پیش برویم که رضایت و محبت ارباب بی کفن رو بدست بیاوریم، می توانیم به مقام محبوبیت الهی دست پیدا کنیم؛ چرا که محبت یک رابطه دو طرفه است و باید در محبت امام علیه السلام طوری تبعیت کنیم تا راهی به قلب حضرت پیدا نماییم که نتیجه آن محبوب خدا شدن خواهد بود: فَمَنْ أَحَبَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ تَعَالَى كَانَ مِنَ الْآمِنِينَ[۴] اما برای رسیدن به مقام محبوبیت در نزد خدا و اهل بیتD باید هزینه بپردازیم : در بسیاری از موارد رضایت امام علیه السلام با رضایت مردم تعارض پیدا میکنند! و باید برای جلب رضایت ارباب رضایت مردم را فدا نمود. در چنین مواقعی سخت است که انسان بتواند بر جو عمومی مقابل خود غلبه نماید و رضایت خدا و اهل بیت D را بدست بیاورد. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:‏ إِذَا أَرَدْتُمْ أَنْ تَكُونُوا إِخْوَانِي وَ أَصْحَابِي فَوَطِّنُوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الْعَدَاوَةِ وَ الْبَغْضَاءِ مِنَ النَّاسِ وَ إِلَّا فَلَسْتُمْ لِي بِأَصْحَابٍ‏[۵] اگر خواستيد از برادران و اصحاب من باشيد، بايد خود را براى دشمنى و كينه مردم نسبت به خود آماده سازيد، و گر نه اصحاب من نيستيد. شاید کسی بگوید خب ما طوری عمل میکنیم که هم رضایت امام علیه السلامرا بدست بیاریم و هم رضایت مردم را. این حرف خوبی است ولی در بسیاری از موارد این شدنی نیست. مردى بحسين بن على علیه السلام نوشت : يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مرا از خير دنيا و آخرت آگاه كن. فَكَتَبَ إِلَيْهِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ فَإِنَّهُ مَنْ طَلَبَ رِضَا اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‏ كَفَاهُ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَام‏[۶] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏ اما بعد هر كه رضاى خدا جويد در برابر خشم مردم خدا امورش را كفايت كند و هر كه رضاى مردم جويد در برابر خشم خدا، خدا او را بمردم واگذارد و السلام. آری آنچه ما عاشقان حسینی را به اربابمان می رساند ، جلب رضایت الهی و خشنودی ارباب است. نگران جایگاه اجتماعی خود هم نباشیم . چرا که با رسیدن به مقام محبوبیت الهی و راه پیداکردن به قلب ابی عبدالله علیه السلام خداوند محبت ما را در دل مردم خواهد انداخت.
اولویت ما باید این باشد که محبوب قلب اهل بیت D قرار بگیریم، زیرا اگر محبوب اهل بیت D و خدای سبحان قرار گرفتیم، ممکن است حکمت خدا بر این قرار گیرد که بین مردم هم محبوب شویم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : ‏ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً قَالَ لِجَبْرَائِيلَ إِنِّي‏ أُحِبُ‏ فُلَاناً فَأَحِبُّوهُ وَ يُوضَعُ لَهُ الْقَبُولُ هر گاه خدا بنده‏اى را دوست دارد بجبرئيل ميفرمايد كه من او را دوست دارم شما هم او را دوست داريد و او را در زمين مورد قبول قرار ميدهد.
پرورش احساس : آری کسی که بتواند محبوب امام علیه السلام شود ، محبوب خداوند خواهد شد و کسی که به این مقام دست یابد نه تنها در این دنیا که فردای قیامت نیز به بالاترین جایگاه ها دست خواهد یافت. امام صادق علیه السلام در هنگام وفات عبدالله بن ابی یعفور که از یاران مطیع و مورد رضایتشان بوده است، نامه‌ای به مفضل که جانشین علمی و عملی او محسوب می‌شده، نوشته‌اند که حسرت برانگیز است و جا دارد همه ما به عبدالله بن ابی یعفور غبطه بخوریم، ایشان می‌نویسند: «ای مفضل با تو عهد و پیمانی می‌بندم که قبلا با عبدالله بن ابی یعفور داشتم، که درود خدا بر او باد که به عهدی که با خدا و رسول خدا و امامش داشت وفا کرد و به رحمت ایزدی پیوست، درود خدا بر روحش باد که اعمالش پسندیده و سعیش مشکور و مورد رحمت خدا قرار گرفت، که خدا و رسول و امام از او راضی‌اند. در ادامه حضرت مدالی کم نظیر به او داده‌اند و نوشته‌اند: «به ولادتم از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوگند که در عصر ما هیچ‌کس مانند او از خدا و رسول و امامش اطاعت نکرد و این حالت ادامه داشت تا خدا او را به نزد خود فرا خواند و در بهشت بین خانه محمدصلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام جای داد و به اضافه اینکه منزلش با پیامبر یکی است. خداوند به دلیل فضل خود و رضایت من از او راضی و خشنود گردید.»[۷] چه لذتی بالاتر از این که ارباب ما را انتخاب کند ؟ هر کدوم از ما ها می تونیم نور چشمی امام بشیم . مثل حجت الاسلام و المسلمین جلال افشار. بعد‌ها که شهید شد، عکسش را بردند خدمت آیت الله بهاء‌الدینی؛ ایشان بی ‌اختیار گریه کردند، طوریکه شبنم اشکهایشان از گونه سرازیر می‌شد و روی عکس جلال می‌افتاد و فرمودند: امام زمان f از من یک سرباز می‌خواستند، من هم آقای افشار را معرفی کردم. اشک من اشک شوق است، ‌ایشان جلال ”ذاکر قریب البکاء”‌ است[۸]. شاید راز و کلید موفقیت جلال افشار این بود که قریب البکاء بود و زود اشکش برای امام حسین علیه السلام سرازیر می شد. ذکر جلال افشار در توسل به امام زمان f این بود : بیا بیا که سوختم ز هجر روی ماه تو بهشت را فروختم به نیمی از نگاه تو اگرکه نیست باورت بیا که رو برو کنم بدان امید زنده ام که باشم از سپاه تو ما باید طوری باشیم که او ما را انتخاب کند رفتارسازی : راستی ما چه کنیم که محبوب دل خدا و ائمه بشویم و آیا اصلا این امکان پذیر هست یا نه؟ متأسفانه بعضی از افراد به جای اینکه خودشان را دردل خدا و اولیاء خدا و در دل رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام جا کنند به دنبال گدایی نگاه از انسانها هستند. تمام تلاششان این است که انسانهای ضعیف از آنها تعریف و تمجید کنند. در روایات وارد شده کسی که برای مردم کاری را انجام دهد هدفش خدا نباشد هیچ بهره ای از اعمالش نمی برد. این فرد با امید به اینکه کارهای خیر زیادی انجام داده وارد قیامت می شود ولی وقتی نامه اعمالش بدستش داده می شود، می بیند که نامه خالی از حسنات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبَلُ عَمَلًا فِيهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ رِيَاءٍ[۹] می دونید چرا بعضی مبتلا به ریا هستند؟ چون می خواهند محبوب شوند، می خواهند دیگران دوستشان داشته باشند، ریشه درست است چون انسان میل به محبوب شدن دارد اما راه را اشتباه رفته است به قول شاعر : برداشتیم مهره رنگین را بگذاشتیم لؤلؤ لالا را آموزگار خلق شدیم اما نشناختیم خود الف و با را آخه چه چیز از این بدتر که انسان محتاج و فقیر برای رفع نیازش بره در خانه یک کسی مثل خودش، شخص فقیر باید نیازش را پیش غنی و بی نیاز برطرف کند قرآن می فرماید : يا أَيُّهَا النَّاسُ‏ أَنْتُمُ‏ الْفُقَراءُ إِلَى‏ اللَّهِ‏ وَ اللَّهُ‏ هُوَ الْغَنِيُ‏ الْحَمِيد[۱۰] انسانی که نفع و ضرر خودش را هم نمی تواند تأمین کند چگونه می تواند تکیه گاه من و شما باشد؟ به قول شاعر : بر در ارباب بی مروت دنیا چند نشینی که خواجه کی به درآید نیازت را پیش ارباب حاجات بیار، تو کار را برای خدا انجام بده ببین چطور جبران می کند. از محضر آیت الله بهجت پرسیدند: گاهی اوقات در عبادات ریا می کنم و بعداً سخت رنج می برم، علاج آن چیست؟ بسمه تعالی علاج این است که ریا بکند، ولی اگر در مقابل شاه و گدا است، ریا برای شاه بکند؛ فافهم إن کنت من أهله[۱۱]
شهيد پور خسرواني می گوید: کلاس پنج دبستان و شيفت عصر بودم. آن روز کارهايم طول کشيد نتوانستم در خانه نماز بخوانم. در راه مدرسه تمام ذهن و فکرم پيش نماز بود، براي همين قبل از وارد شدن به مدرسه راهم را کج کردم و رفتم به مسجد نزديک مدرسه و با خيال راحت نماز ظهر و عصر را خواندم. وقتي به مدرسه رسيدم زنگ خورده بود و همه سر کلاس بودند. ناظم با چوب خشک و بلندش در سر راه ايستاده و مچ هر کس را که دير مي رسيد مي گرفت. تا من را ديد گفت: خسرواني چرا دير کردي؟ جوابي براي ناظم نداشتم، تنها سرم را زير انداختم. ناظم هم براي اينکه درس عبرتي براي ديگران باشد، تا جا داشت با چوبش مرا زد. اما نمي دانم چرا هر ضربه اي که بر بدنم فرود مي آمد به جاي درد، لذتي زيبا و جاودان در وجودم مي پيچيد، شايد به خاطر کاري بود که از روي خلوص انجام داده بودم و ارزش چوب خوردن را داشت[۱۲]! والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
[۱] رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، النص، ص: ۴۸۷ [۲] بقره /۱۶۵ [۳] طبرسى، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص۲۲۱ [۴] امام صادق علیه السلام/ وسائل الشيعة، ج‏۱، ص: ۶۲ [۵] مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص: ۲۸۶ [۶] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة) ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۴۳ [۷]. احمدى ميانجى، مكاتيب الأئمة عليهم‌السلام، قم، چاپ اول، ج‏۴، ص۳۳۵٫ [۸] سایت تبیان http://www.tebyan.net [۹] عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: ۲۲۸ [۱۰] فاطر ۱۵ [۱۱] پایگاه اطلاع رسانی حوزه http://www.hawzah.net/fa/Article/View/93045 [۱۲] مقیم کوی رضا ص ۱۴