eitaa logo
تکلیف بزرگ
560 دنبال‌کننده
548 عکس
524 ویدیو
174 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹دریک کلام؛ این علاقه های ماست که زندگی و حرکت ما را مشخص می کند، لذا علاقه ما به خوبیها است که آینده خوبی را برای ما به ارمغان می آورد و خود محبت، موتور محرکه انسان به سوی آن خوبی ها خواهد بود و بالعکس؛ علاقه به بدیها ما را به سمت بدیها سوق می دهد و در نهایت انسان به اسفل السافلین کشیده و شقی و بدبخت خواهد شد. آنقدر در دین ما بحث محبت جایگاه دارد که ملاک ایمان محبت شدید به خداست. وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه[۲] محبت آنقدر در دین جایگاه دارد که حتی اساس بهترین عبادات هم بر محور محبت تبیین شده است. قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام إِنَّ النَّاسَ يَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَوْجُهٍ: فَطَبَقَةٌ يَعْبُدُونَهُ رَغْبَةً فِي ثَوَابِهِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْحُرَصَاءِ وَ هُوَ الطَّمَعُ وَ آخَرُونَ يَعْبُدُونَهُ خَوْفاً مِنَ النَّارِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ هِيَ رَهْبَةٌ وَ لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْكِرَامِ وَ هُوَ الْأَمْنُ امام صادق علیه السلام فرمود: مردم خداوند را سه گونه عبادت مى‏كنند گروهى او را براى رسيدن به پاداش و ثواب پرستش مى‏نمايند اين را عبادت طمع مى‏گويند. دسته‏اى خداوند را براى ترس عبادت مى‏كنند و اين عبادت بردگان مى‏باشد. اما من او را براى محبت عبادت مى‏كنم و اين عبادت بزرگان مى‏باشد، كه آن را عبادت امن مى‏گويند. از آیه مذکور قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ برمیاید که رسیدن به رابطه محبتی با خداوند متعال تنها از راه بدست آوردن رضایت امام میسر خواهد بود. بهترین و راحت ترین راه برای رسیدن به محبوبیت خداوند، برقراری رابطه محبتی با اهل بیت خصوصاً امام حسین علیه السلام است: رَوَى سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ يَقُولُ: ‏ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ‏ ابْنَايَ مَنْ أَحَبَّهُمَا أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ اللَّهُ أَدْخَلَهُ الْجَنَّة[۳] اگر بتوانیم در محبت به اباعبدالله علیه السلام تا جایی پیش برویم که رضایت و محبت ارباب بی کفن رو بدست بیاوریم، می توانیم به مقام محبوبیت الهی دست پیدا کنیم؛ چرا که محبت یک رابطه دو طرفه است و باید در محبت امام علیه السلام طوری تبعیت کنیم تا راهی به قلب حضرت پیدا نماییم که نتیجه آن محبوب خدا شدن خواهد بود: فَمَنْ أَحَبَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ تَعَالَى كَانَ مِنَ الْآمِنِينَ[۴] اما برای رسیدن به مقام محبوبیت در نزد خدا و اهل بیتD باید هزینه بپردازیم : در بسیاری از موارد رضایت امام علیه السلام با رضایت مردم تعارض پیدا میکنند! و باید برای جلب رضایت ارباب رضایت مردم را فدا نمود. در چنین مواقعی سخت است که انسان بتواند بر جو عمومی مقابل خود غلبه نماید و رضایت خدا و اهل بیت D را بدست بیاورد. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:‏ إِذَا أَرَدْتُمْ أَنْ تَكُونُوا إِخْوَانِي وَ أَصْحَابِي فَوَطِّنُوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الْعَدَاوَةِ وَ الْبَغْضَاءِ مِنَ النَّاسِ وَ إِلَّا فَلَسْتُمْ لِي بِأَصْحَابٍ‏[۵] اگر خواستيد از برادران و اصحاب من باشيد، بايد خود را براى دشمنى و كينه مردم نسبت به خود آماده سازيد، و گر نه اصحاب من نيستيد. شاید کسی بگوید خب ما طوری عمل میکنیم که هم رضایت امام علیه السلامرا بدست بیاریم و هم رضایت مردم را. این حرف خوبی است ولی در بسیاری از موارد این شدنی نیست. مردى بحسين بن على علیه السلام نوشت : يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مرا از خير دنيا و آخرت آگاه كن. فَكَتَبَ إِلَيْهِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ فَإِنَّهُ مَنْ طَلَبَ رِضَا اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‏ كَفَاهُ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَام‏[۶] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏ اما بعد هر كه رضاى خدا جويد در برابر خشم مردم خدا امورش را كفايت كند و هر كه رضاى مردم جويد در برابر خشم خدا، خدا او را بمردم واگذارد و السلام. آری آنچه ما عاشقان حسینی را به اربابمان می رساند ، جلب رضایت الهی و خشنودی ارباب است. نگران جایگاه اجتماعی خود هم نباشیم . چرا که با رسیدن به مقام محبوبیت الهی و راه پیداکردن به قلب ابی عبدالله علیه السلام خداوند محبت ما را در دل مردم خواهد انداخت.
اولویت ما باید این باشد که محبوب قلب اهل بیت D قرار بگیریم، زیرا اگر محبوب اهل بیت D و خدای سبحان قرار گرفتیم، ممکن است حکمت خدا بر این قرار گیرد که بین مردم هم محبوب شویم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : ‏ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً قَالَ لِجَبْرَائِيلَ إِنِّي‏ أُحِبُ‏ فُلَاناً فَأَحِبُّوهُ وَ يُوضَعُ لَهُ الْقَبُولُ هر گاه خدا بنده‏اى را دوست دارد بجبرئيل ميفرمايد كه من او را دوست دارم شما هم او را دوست داريد و او را در زمين مورد قبول قرار ميدهد.
پرورش احساس : آری کسی که بتواند محبوب امام علیه السلام شود ، محبوب خداوند خواهد شد و کسی که به این مقام دست یابد نه تنها در این دنیا که فردای قیامت نیز به بالاترین جایگاه ها دست خواهد یافت. امام صادق علیه السلام در هنگام وفات عبدالله بن ابی یعفور که از یاران مطیع و مورد رضایتشان بوده است، نامه‌ای به مفضل که جانشین علمی و عملی او محسوب می‌شده، نوشته‌اند که حسرت برانگیز است و جا دارد همه ما به عبدالله بن ابی یعفور غبطه بخوریم، ایشان می‌نویسند: «ای مفضل با تو عهد و پیمانی می‌بندم که قبلا با عبدالله بن ابی یعفور داشتم، که درود خدا بر او باد که به عهدی که با خدا و رسول خدا و امامش داشت وفا کرد و به رحمت ایزدی پیوست، درود خدا بر روحش باد که اعمالش پسندیده و سعیش مشکور و مورد رحمت خدا قرار گرفت، که خدا و رسول و امام از او راضی‌اند. در ادامه حضرت مدالی کم نظیر به او داده‌اند و نوشته‌اند: «به ولادتم از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوگند که در عصر ما هیچ‌کس مانند او از خدا و رسول و امامش اطاعت نکرد و این حالت ادامه داشت تا خدا او را به نزد خود فرا خواند و در بهشت بین خانه محمدصلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام جای داد و به اضافه اینکه منزلش با پیامبر یکی است. خداوند به دلیل فضل خود و رضایت من از او راضی و خشنود گردید.»[۷] چه لذتی بالاتر از این که ارباب ما را انتخاب کند ؟ هر کدوم از ما ها می تونیم نور چشمی امام بشیم . مثل حجت الاسلام و المسلمین جلال افشار. بعد‌ها که شهید شد، عکسش را بردند خدمت آیت الله بهاء‌الدینی؛ ایشان بی ‌اختیار گریه کردند، طوریکه شبنم اشکهایشان از گونه سرازیر می‌شد و روی عکس جلال می‌افتاد و فرمودند: امام زمان f از من یک سرباز می‌خواستند، من هم آقای افشار را معرفی کردم. اشک من اشک شوق است، ‌ایشان جلال ”ذاکر قریب البکاء”‌ است[۸]. شاید راز و کلید موفقیت جلال افشار این بود که قریب البکاء بود و زود اشکش برای امام حسین علیه السلام سرازیر می شد. ذکر جلال افشار در توسل به امام زمان f این بود : بیا بیا که سوختم ز هجر روی ماه تو بهشت را فروختم به نیمی از نگاه تو اگرکه نیست باورت بیا که رو برو کنم بدان امید زنده ام که باشم از سپاه تو ما باید طوری باشیم که او ما را انتخاب کند رفتارسازی : راستی ما چه کنیم که محبوب دل خدا و ائمه بشویم و آیا اصلا این امکان پذیر هست یا نه؟ متأسفانه بعضی از افراد به جای اینکه خودشان را دردل خدا و اولیاء خدا و در دل رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام جا کنند به دنبال گدایی نگاه از انسانها هستند. تمام تلاششان این است که انسانهای ضعیف از آنها تعریف و تمجید کنند. در روایات وارد شده کسی که برای مردم کاری را انجام دهد هدفش خدا نباشد هیچ بهره ای از اعمالش نمی برد. این فرد با امید به اینکه کارهای خیر زیادی انجام داده وارد قیامت می شود ولی وقتی نامه اعمالش بدستش داده می شود، می بیند که نامه خالی از حسنات است. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبَلُ عَمَلًا فِيهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ رِيَاءٍ[۹] می دونید چرا بعضی مبتلا به ریا هستند؟ چون می خواهند محبوب شوند، می خواهند دیگران دوستشان داشته باشند، ریشه درست است چون انسان میل به محبوب شدن دارد اما راه را اشتباه رفته است به قول شاعر : برداشتیم مهره رنگین را بگذاشتیم لؤلؤ لالا را آموزگار خلق شدیم اما نشناختیم خود الف و با را آخه چه چیز از این بدتر که انسان محتاج و فقیر برای رفع نیازش بره در خانه یک کسی مثل خودش، شخص فقیر باید نیازش را پیش غنی و بی نیاز برطرف کند قرآن می فرماید : يا أَيُّهَا النَّاسُ‏ أَنْتُمُ‏ الْفُقَراءُ إِلَى‏ اللَّهِ‏ وَ اللَّهُ‏ هُوَ الْغَنِيُ‏ الْحَمِيد[۱۰] انسانی که نفع و ضرر خودش را هم نمی تواند تأمین کند چگونه می تواند تکیه گاه من و شما باشد؟ به قول شاعر : بر در ارباب بی مروت دنیا چند نشینی که خواجه کی به درآید نیازت را پیش ارباب حاجات بیار، تو کار را برای خدا انجام بده ببین چطور جبران می کند. از محضر آیت الله بهجت پرسیدند: گاهی اوقات در عبادات ریا می کنم و بعداً سخت رنج می برم، علاج آن چیست؟ بسمه تعالی علاج این است که ریا بکند، ولی اگر در مقابل شاه و گدا است، ریا برای شاه بکند؛ فافهم إن کنت من أهله[۱۱]
شهيد پور خسرواني می گوید: کلاس پنج دبستان و شيفت عصر بودم. آن روز کارهايم طول کشيد نتوانستم در خانه نماز بخوانم. در راه مدرسه تمام ذهن و فکرم پيش نماز بود، براي همين قبل از وارد شدن به مدرسه راهم را کج کردم و رفتم به مسجد نزديک مدرسه و با خيال راحت نماز ظهر و عصر را خواندم. وقتي به مدرسه رسيدم زنگ خورده بود و همه سر کلاس بودند. ناظم با چوب خشک و بلندش در سر راه ايستاده و مچ هر کس را که دير مي رسيد مي گرفت. تا من را ديد گفت: خسرواني چرا دير کردي؟ جوابي براي ناظم نداشتم، تنها سرم را زير انداختم. ناظم هم براي اينکه درس عبرتي براي ديگران باشد، تا جا داشت با چوبش مرا زد. اما نمي دانم چرا هر ضربه اي که بر بدنم فرود مي آمد به جاي درد، لذتي زيبا و جاودان در وجودم مي پيچيد، شايد به خاطر کاري بود که از روي خلوص انجام داده بودم و ارزش چوب خوردن را داشت[۱۲]! والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
[۱] رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، النص، ص: ۴۸۷ [۲] بقره /۱۶۵ [۳] طبرسى، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص۲۲۱ [۴] امام صادق علیه السلام/ وسائل الشيعة، ج‏۱، ص: ۶۲ [۵] مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص: ۲۸۶ [۶] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة) ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۴۳ [۷]. احمدى ميانجى، مكاتيب الأئمة عليهم‌السلام، قم، چاپ اول، ج‏۴، ص۳۳۵٫ [۸] سایت تبیان http://www.tebyan.net [۹] عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: ۲۲۸ [۱۰] فاطر ۱۵ [۱۱] پایگاه اطلاع رسانی حوزه http://www.hawzah.net/fa/Article/View/93045 [۱۲] مقیم کوی رضا ص ۱۴
اول
وصیت امام حسین در امر معروف و چهار نکته https://eitaa.com/fatemi222/4588 جایگاه معروف در کلام امام باقر علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/4589 اول از خودت شروع کن https://eitaa.com/fatemi222/4590 اصل فراموش شده است و.. https://eitaa.com/fatemi222/4591 دوره آخرالزمان و امر به معروف https://eitaa.com/fatemi222/4592 و خشم خداوند را ببینیم https://eitaa.com/fatemi222/4593
ریا باعث بطلان اعمال ❇️یأیها الذین ءامنوا لا تبطلوا صدقتکم بالمن و الأذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس و لا یؤمن بالله و الیوم الاخر فمثله کمثل صفوان علیه تراب فأصابه وابل فترکه صلداً لا یقدرون علی شی ء مما کسبوا و الله لا یهدی القوم الکفرین؛(1658) ❇️ ای کسانی که ایمان آورده اید! بخششهای خود را با منت و آزار، باطل نسازید! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم، انفاق می کند؛ و به خدا و روز رستاخیز، ایمان نمی آورد؛ (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن، (قشر نازکی از) خاک باشد؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود؛) و رگبار باران به آن برسد، (و همه خاکها و بذرها را بشوید) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند. آنها از کاری که انجام داده اند، چیزی به دست نمی آورند؛ و خداوند، جمعیت کافران را هدایت نمی کند.
❇️وای بر ریا کار 👈فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یراءون؛(1659) 👈پس وای بر نماز گزارانی که... در نماز خود سهل انگاری می کنند، همان کسانی که ریا می کنند. ❇️ریا از صفات منافق 👈ان المنافقین یخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الی الصلوة قاموا کسالی یراءون الناس و لا یذکرون الله الا قلیلاً مذبذبین بین ذلک لا الی هؤلاء و لا الی هؤلاء و من یضلل الله فلن تجدله سبیلاً؛(1660) 👈منافقان می خواهند خدا را فریب دهند؛ در حالی که او آنها را فریب می دهد؛ و هنگامی که به نماز بر می خیزند، با کسالت بر می خیزند؛ و در برابر مردم ریا می کنند؛ و خدا را جز اندکی یاد نمی نمایند! آنها افراد بی هدفی هستند که نه سوی اینها، و نه سوی آنهایند! (نه در صف مؤمنان قرار دارند، و نه در صف کافران!) و هر کس را خداوند گمراه کند، راهی برای او نخواهی یافت. ❇️نهی از ریا 👈و لا تکونوا کالذین خرجوا من دیرهم بطراً و رئاء الناس و یصدون عن سبیل الله و الله بما یعملون محیط؛(1661) 👈و مانند کسانی نباشید که از روی هوی پرستی و غرور و خودنمایی در برابر مردم، از سرزمین خود به (سوی میدان بدر) بیرون آمدند؛ و (مردم را) از راه خدا باز می داشتند؛ (و سرانجام شکست خوردند) و خداوند به آنچه عمل می کنند، احاطه (و آگاهی) دارد!
❇️مذمت ریاکار 👈یقول أهلکت مالا لبداً أیحسب أن لم یره أحد؛(1662) می گوید: مال زیادی را (در کارهای خیر) نابود کرده ام! آیا (انسان) گمان می کند هیچ کس او را ندیده (که عمل خیری انجام نداده) است؟! ❇️خودنما محروم از محبت خدا 👈و اعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئاً و بالولدین احسناً و بذی القربی و الیتمی و المسکین و الجار ذی القربی و الجار الجنب و الصاحب بالجنب و ابن السبیل و ما ملکت أیمنکم ان الله لا یحب من کان مختالا فخوراً؛(1663) 👈 و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکی کنید؛ همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانی که مال آنها هستید؛ زیرا خداوند، کسی را که متکبر و فخر فروش است، (و از ادای حقوق دیگران سرباز می زند،) دوست نمی دارد. ❇️ربا مبطل عمل 👈الذین یبخلون و یأمرون الناس بالبخل و یکتمون ما ءاتاهم الله من فضله و أعتدنا للکفرین عذاباً مهیناً و الذین ینفقون أمولهم رئاء الناس و لا یؤمنون بالله و لا بالیوم الاخر و من یکن الشیطن له قریناً فساء قریناً؛(1664) 👈 آنها کسانی هستند که بخل می ورزند، و مردم را به بخل دعوت می کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان می نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوار کننده ای آماده کرده ایم. و آنها کسانی هستند که اموال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می کنند، و ایمان به خدا و روز بازپسین ندارند؛ (چرا که شیطان، رفیق و همنشین آنهاست؛) و کسی که شیطان قرین او باشد، بد همنشین و قرینی است.
روایات ❇️بندگان گمنام 👈قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) طوبی لعبد نومة عرفه الله و لم یعرفه الناس أولئک مصابیح الهدی و ینابیع العلم ینجلی عنهم کل فتنة مظلمة لیسوا بالمذاییع البذر و لا بالجفاة المراءین؛(1665) 👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: خوشا بنده گمنامی که خدا او را می شناسد و مردم او را نمی شناسند. آنان، چراغهای هدایت و چشمه های دانش هستند که هر فتنه تاریکی از آنان برطرف می شود. آنان نه فاش کننده راز هستند؛ نه خشن و نه ریا کار. 👈دشمنی با خدا عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال من أظهر للناس ما یحب الله و بارز الله بما کرهه لقی الله و هو ماقت له؛(1666) 👈امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس در برابر مردم آنچه خدا دوست می دارد انجام دهد و در برابر خدا آنچه دوست نمی دارد، آشکار کند، خدا را در حالیکه دیدار می کند که دشمن اوست.
❇️بهترین شریک 👈عن علی بن سالم قال سمعت أبا عبدالله (علیه السلام) یقول قال الله عزوجل أنا خیر شریک من أشرک معی غیری فی عمل عمله لم أقبله الا ما کان لی خالصاً؛(1667) 👈راوی می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرماید: خداوند عزوجل فرموده است: من بهترین شریک هستم و هر کس در عملی که انجام می دهد جز مرا شریک کند از او نمی پذیرم مگر چیزی که فقط برای من باشد. 👈نشانه های ریا کار 👈قال امیرالمؤمنین (علیه السلام) ثلاث علامات للمرائی ینشط اذا رأی الناس و یکسل اذا کان وحده و یحب أن یحمد فی جمیع أموره؛(1668) 👈 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: برای ریا کار سه نشانه است: چون مردم را ببیند، نیرو می گیرد، چون تنها شود تنبلی و کاهلی می کند و دوست دارد که در همه کارهایش او را ستایش کنند. 👌قصد خدا در کارها 👈قال النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) ان الملک لیصعد بعمل العبد مبتهجاً به فاذا صعد بحسناته یقول الله عزوجل اجعلوها فی سجین انه لیس ایای أرادبها؛(1669) 👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: گاهی فرشته عمل بنده را شادمانه بالا می برد و چون نیکیهایش به بالا می رسد خداوند عزوجل می فرماید: آنها را در سجین (دفتر بدکاران) بنویسید که از این نیکی ها، مرا قصد نکرده است.
❇️هر ریا شرک است 👈قال أبو عبدالله (علیه السلام) کل ریاء شرک انه من عمل للناس کان ثوابه علی الناس و من عمل لله کان ثوابه علی الله؛(1670) 👈امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر ریایی شرک است. همانا هر کس به خاطر مردم عملی انجام دهد پاداش او به گردن مردم است و هر کس عملی برای خدا انجام دهد، پاداشش به عهده خدا است. 👈پرهیز از ریا 👌عن أبی عبدالله (علیه السلام) أنه قال لعباد بن کثیر البصری فی المسجد و یلک یا عباد ایاک و الریاء فانه من عمل لغیر الله و کله الله الی من عمل له؛(1671) 👈 امام صادق (علیه السلام) فرمود: وای بر تو ای عباد! (نام شخص است). از ریا بپرهیز که هر کس برای جز خدا عملی انجام دهد، خدا او را به همان شخصی که برایش عمل را انجام داده است، واگذار می کند. 👈نگاه داشتن عمل 👈عن أبی جعفر (علیه السلام) أنه قال الابقاء علی العمل أشد من العمل قال و ما الابقاء علی العمل قال یصل الرجل بصلة و ینفق نفقة لله وحده لا شریک له فکتب له سراً ثم یذکرها و تمحی فتکتب له علانیة ثم یذکرها فتمحی و تکتب له ریاء؛(1672) 👈امام باقر (علیه السلام) می فرماید: نگاه داشتن عمل دشوارتر از خود عمل است. راوی گفت: نگاه داشتن عمل چیست؟ فرمودند: مردی برای خرسندی خدای یگانه بی شریک بخشش می کند یا خرجی می دهد و برایش نهان نوشته می شود. 👈سپس آن را به زبان می آورد و نوشته از بین رفته، برایش پاداش آشکار نوشته می شود، سپس دوباره از آن سخن می گوید و آن نوشته نیز از بین می رود و برایش ریا نوشته می شود
❇️آخر الزمان و دینهای ریا کاری 👈قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) سیأتی علی الناس زمان تخبث فیه سرائرهم و تحسن فیه علانیتهم طمعاً فی الدنیا لا یریدون به ما عند ربهم یکون دینهم ریاء لا یخالطهم خوف یعمهم الله بعقاب فیدعونه دعاء الغریق فلا یستجیب لهم؛(1673) 👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: روزگاری بر مردم خواهد آمد که به جهت طمع به دنیا درون ها پلید و ظواهر نیکو می شوند و با ظاهر نیکو آنچه را نزد خدا است قصد نمی کنند، دینشان ریا کاری است و هیچ ترسی به آن نیامیخته است. 👈آنگاه خداوند عذابی فراگیر بر آنان می فرستد و وقتی آنان همچون غرق شدگان دعا کنند، خداوند دعایشان را نمی پذیرد. ❇️کار برای خدا 👈ما کان لله فهو لله و ما کان للناس فلا یصعد الی الله؛(1674) 👈امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر چه برای خدا باشد از آن و اوست و آنچه برای مردم انجام شود، به سوی خدا بالا نمی رود.
❇️ریا کاری 👈عبدالاعلی سلمی ریا کار بود. و روزی گفت: مردم پندارند که من ریا کارم و حال آن که من دیروز روزه داشتم و امروز نیز روزه دارم و هیچکس را نگفتم.(1675) 👈چهار نام 👈یکی از شاگردان پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آن حضرت را ملاقات کرده و پرسید: در روز قیامت، راه نجات در چیست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نجات برای کسانی است که خدا را فریب ندهند و در نتیجه خداوند آنها را فریب دهد، زیرا کسی که خدا را فریب دهد، خداوند او را فریب خواهد داد،(1676) به این که ایمان را از او سلب می کند. در این صورت اگر او بفهمد در حقیقت خود را فریب داده است. شخصی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید: چگونه بنده، خدا را فریب می دهد؟! پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: این گونه که آن چه را خدا به او فرمان داده، برای غیر خدا انجام می دهد. بپرهیزید از ریا کاری، زیرا ریا، شرک به خدا است و آدم ریا کار، در روز قیامت به چهار نام خوانده می شود: 1 ای کافر 2 ای فاجر [گنهکار] 3 ای غادر [نیرنگباز] 4 ای خاسر [زیانکار] عمل تو پوچ شد و پاداش تو نابود گردید و امروز برای تو بهره ای نیست. پاداش خود را از کسی که برایش عمل کردی، تقاضا کن.(1677) فریب دادن بشر به خدا و به عکس درست شبیه داستان معروفی است که از بعضی از بزرگان نقل شده است که به جمعی از بازرگانان گفت: بترسید که مسافران غریب، بر سر شما کلاه بگذارند. کسی گفت: اتفاقاً آنها افراد بی خبر و ساده دل هستند، بلکه ما می توانیم بر سر آنها کلاه بگذاریم. مرد بزرگ گفت: منظور من هم همان است، شما سرمایه ناچیزی از این راه فراهم می سازید و سرمایه بزرگ ایمان را از دست می دهید. بنابراین کلاه بر سر شما می رود.(1678) ❇️قضای سی سال نماز شخصی اهل مسجد و نماز بود، نماز جماعتش ترک نمی شد، به قدری مقید بود که زودتر از دیگران به مسجد می آمد و در صف اول جماعت قرار می گرفت و آخرین نفری بود که از مسجد بیرون می رفت. روشن است که چنین انسانی، باید فردی خداترس و متدین و متعهد باشد. یکی از روزها اموری باعث شد که اندکی دیر به مسجد رسید. دید در صف اول جماعت جا نیست. مجبور شد در صف آخر قرار گیرد، پیش خود خجالت می کشید و آثار شرمندگی از چهره اش پدیدار شد. با خود می گفت چرا در صف آخر قرار گرفتم و... . ناگهان به خود آمد که این چه فکر باطلی است که بر من چیره شده است؟ اگر خلوص باشد که روح عبادت است، صف اول و آخر ندارد. به خود گفت: عجب! معلوم می شود سی سال نماز تو آلوده به ریا بوده، وگرنه نمی بایست صف آخر، شائبه ای در دل تو ایجاد کند. این فکر، نوری در قلبش به وجود آورد که باید چاره جویی کرد و تا دیر نشده، غول ریا را از کشور تن بیرون نموده، به سوی خدا پناه برد و از شر شیطان به پناه الهی رفت. با صبر و حوصله، توبه حقیقی کرد و خود را اصلاح نمود و تصمیم گرفت که تمام نمازهای سی ساله اش را قضا کند. زیرا دریافت که در صف اول بوده و در آنها شائبه ریا وجود داشته است. آری! از خواب غفلت بیدار گشت و با همتی قوی روح و روان خود را با آب توبه حقیقی شستشو داد و نمازهای سی ساله اش را قضا نمود.(1679)
❇️منصور و زاهد ریایی 👈شخصی برای طلب حکومت ناحیه ای از نواحی عراق پیش منصور خلیفه عباسی آمد، در حالتی که آثار زهد و تقوا از او نمایان و بر پیشانیش آثار سجود به مثل زانوی شتر نمودار بود! بعد از اظهار مطلب، خلیفه از او سؤال کرد که این چیست بر پیشانیت؟ گفت: اثر سجود است. منصور گفت که این حایل است بین تو و این عمل که خواهان آن هستی. آن شخص گفت: چگونه حایل خواهد بود؟ منصور گفت: به جهت آن که اگر از کثرت عبادت و خداپرستی شده است، پس روانیست که تو را از خداوند مشغول داریم و اگر برای ما کرده ای، سزاوار نیست که فریب و خدعه تو بر ما اثر کند. آن شخص منفعل شده، نومیدانه از مجلس بیرون رفت!(1680) ❇️عبادت سری و آشکارا امام باقر (علیه السلام) می فرماید که ابقاء بر عمل نیک مشکل تر از خود عمل است. راوی گوید پرسیدم: مراد از ابقاء بر عمل چیست و چگونه است؟! امام (علیه السلام) می فرماید یک انسان مسلمان که محرمانه به دیدار یک مسلمان می رود و برای خدا و به قصد خالص پروردگار به او انفاق می کند و مساعدت می نماید، این عمل او چون مخفیانه بوده است، به عنوان یک عبادت سری در نامه عملش نوشته می شود و عبادت سری اجر بسیار بسیار بزرگی دارد. چندی نمی گذرد که این مرد انفاق کننده از خدمت و انفاق خود نام می برد و به دیگری می گوید که من از آن شخص دیدار کردم و به او رسیدگی نمودم. در نتیجه این اظهار، جنبه سری بودن عمل از میان می رود و به جای آن علانیه(1681) نوشته می شود. بعداً چندی نمی گذرد که باز با دیگری صحبت می کند که من نیمه شب برای رسیدگی به او به در منزل او رفتم و سری هم رفتم. پرده او را می درد، آبروی او را می برد، فلذا به جای عمل خالصانه سری، عمل ریای علنی برای او نوشته می شود و عمل ریا کیفر و مجازات دارد.(1682) مسلک روزنامه مرحوم اعلم الدوله ثقفی در مقالات خود نقل کرده است که وقتی ناپلئون از جزیره آلپ مراجعت می کرد، روزنامه های پاریس از روز حرکت تا روز ورود او به پایتخت عبارات ذیل را در شماره های متوالی نوشتند: از قراری که خبر رسیده باز این غول بی شاخ و دم از مغاره خود بیرون آمده و به خیال آشامیدن خون ملت از جای خویش حرکت کرده است... . بر حسب اخباری که به اداره ما رسیده ببر خون آشام در سواحل مملکت از کشتی پیاده شده است... . بنابر خبری که داریم، بیوه کننده زنان و به کشتن دهنده جوانان به شهر رسیده است... . خبرنگار ما می نویسد که آن ستمکار ظالم به شهر لیون وارد گشت.... اخبار رسیده حاکی است که ناپلئون به پایتخت نزدیک می شود. آخرین خبر آن است که امپراطور به شهر رسیده است! موکب ظفر انتساب اعلی حضرت همایونی امپراطور کل ممالک دیروز به پاریس وارد شدند و در قصر سلطنتی نزول اجلال فرمودند!(1683)
نکات ای برادر! در مکاید نفس و شیطان دقیق شو! بدان که نمی گذارد توی بیچاره یک عمل خالص بکنی و هم اعمال غیر خالصه را که خداوند به فضلش از تو قبول کرده نمی گذارند به منزل برسانی... . همه از خلوص و خدا خواهی فرسنگها دوریم.(1684) ریا، نشانه عدم ایمان واقعی به پروردگار و قیامت است. تنها عبادت خدا کافی نیست، دوری از هر گونه شرک و ریا لازم است. غرور و ریا، از آفات قدرت در جبهه جنگ است. به شرطی خیر و برکات انفاق به شما برمی گردد که در راه خدا باشد، نه از روی ریا، سمعه، خودنمایی و روابط و ملاحظات. عمل برای دنیا و یا از روی ریا، در آخرت پوچ و تباه است. اگر بدانیم همه چیز برای او روشن است، ریا و نفاق چرا؟ بهترین کار اگر همراه با اخلاص نباشد باطل است. انسان، زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادی و عنوانی و زبانی نخواهد. زیربنای دریافت الطاف الهی، اخلاص است. توجه به اخلاص، مسأله ای جدی است و باید با تأکید بیان شود، زیرا کار و تلاش بدون انگیزه الهی، ارزشی ندارد
توکل 🌹 مقاومت فعال در برابر فشار حداکثری با توکل بر خدای متعال قالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (249/بقره) . امّا آنها كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قيامت ايمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندك كه با اذن خدا بر گروهى بسيار پيروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت كنندگان) است. 🌹پیامهاا: 1- كسانى كه تا پایان را ه استوار بمانند ، اندك هستند. «إِلَّا قَلِيلًا» 2- ايمان به معاد و وعدههاى الهى، توانايى ايستادگى در برابر سختىها و مشكلات را ايجاد مىكند. «مُلاقُوا اللَّهِ» 3- مجاهدان واقعی اگر اهل استقامت باشند، نبايد از تعداد زياد دشمن هراس داشته باشند. زيرا خداوند با صابران است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 🌲🌳تدوین : رجبعلی بازیاد @a_fatemi24
✍️اعتماد و توکل به خدا 🤔عجیبه‼️ خیلی از ماها تو مشکلاتمون به خانواده‌مون، به رفیقامون میکنیم👇 ☜رازِ دلمون رو پیششون میگیم ☜درد و دل میکنیم ☜ازشون کمک میخواهیم ☜و از راهنماییشون استفاده میکنیم 😳😳ولی به خدا اعتماد نمیکنیم.‼️ 🔚 فقط میگیم 🗣 😟😰 در حالیکه تو کارهامون پُر از تشویش و نگرانی هستیم‼️ 🤔پس اون توکّلی که ازش دم میزنیم چی میشه⁉️ ✨✨✨✨✨ 💢امام صادق(ع) فرمودند: 👈هر که به خدا کند، خداوند کارهاى دنیا و آخرتش را، که او را کرده‌اند، کفایت می‌کند. 📚 تحف العقول، ص۳۰۴ ✨✨✨✨✨ 👌کافی است بخواهد، به یکباره همه چیز کن فیکون خواهد شد.😍 🕋 إنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(یس) ✨فرمان نافذ او چنان است که چون اراده چیزی کند به محض اینکه گوید: «موجود باش» بلا فاصله موجود خواهد شد. ☝️پس قول بدیم که از اعماق دلمون به خدا کنیم، و با همه وجودمون بگیم: 👇👇👇 🕋 ومَا تَوْفِیقِی إِلا بِاللَّهِ عَلَیهِ تَوَکلْتُُ (هود/۸۸) ✨توفیق من جز به(کمک) خداوند نیست. بر او توکل کردم‌‌. @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 👌اطمینان به خدا 👈در بدترین شرایط هم، به خدا امیدوار باشیم.. و بهش اطمینان کنیم 👈همیشه زیباترین بارانها، از سیاهترین ابرها می‌باره 🔅ما حکمتِ بسیاری از کارهای خدا رو نمیدونیم، پس به خدا توکل کنیم. ما خوب بلد نیستیم بندگی کنیم، ولی او خوب بلده خدایی کنه. 🔆عَسَی أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ، وَ عَسَی أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَّکُمْ، وَاللهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. 🔅چه بسا از چیزی خوشتان نمی‌آید، در حالی که خیرِ شما در آن است. و برعکس.. چه بسا چیزی را دوست دارید، در حالی که شرِّ شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید. سوره بقره، آیه ۲۱۶ 🔆قسمت آخر آیه رو دقّت کنیم: «و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید» ✅پس تسلیمِ فرمانِ خدایی باشیم، که بر اساسِ علمِ بی نهایتش به ما دستور میده.. 🔅گرچه ما دلیلِ بسیاری از کارهاش رو ندونیم، و قرار هم نیست که بدونیم. چون به نفعمون نیست... 🔆گاهی بعضی از دونستن‌ها، به تموم میشه... و این لطف خداست که نمیذاره ما از این مسائل خبردار بشیم @fatemi5
⛔️آیا امام می ترسید؟! 🔻 مقاومت در اندیشه ی سیاسی امام 🔹 با اطمینان میتوان گفت ترس از تهدیدات آمریکا در ادراک و سیستم امام راحل اصلاً یافت نمیشد. 👈اما این سخن بدین معنا نیست که امام با مفهوم ترس هیچ ای نداشت. امام می ترسید اما نمی ترسید! ؛ 🔹امام میترسید اما از خدا و نه از کدخدا! ؛ 👈 امام می ترسید از روزی که انقلاب به دست نااهلان بیفتد و مستضعفین به پای مانور اشرافیت قربانی شوند. 👈 امام میترسید که در قاموس سیاست خارجی ج.ا.ایران کدخداخوانی و کدخداباوری جایگزین خداوباوری و توکل برخدا شود. 🔻اما ترس امام الهی داشت: 1️⃣ هیچگاه بخاطر منافع مادی، شخصی و حزبی هراسی به دل نداشت. نگران او از خطر ارتجاع و انحراف انقلاب بود. 2️⃣ ترس او از قدرت ها نبود بلکه از استحاله انقلابیون فرسوده و موج سواری نفوذی ها بود. 3️⃣ از تهدیدات نظامی و ناو های جنگی آمریکا نمی ترسید؛ ترس او از مرعوبین و ساده لوحان داخلی بود که مبادا با راهبرد فشار و جنگ روانی تسلیم تاکتیک مذاکره با شیطان بزرگ شوند و توئیت بزنند که بایست " " بدهیم! 🔻 اما خمینی نمی ترسید ؟ چرا که پرچمدار رسالت الهی بود " الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّه " 👈؛ آن حکیم الهی با منطق قرآنی، توکل برخدا و اعتماد به ملت اهل بود. کلید واژه شخصیتی امام بود ولی از تحقیر و بدگویی علیه خودش، تبعید به نجف و نوفل لوشاتو ، تحریم ، تهدید غرب و شرق با فانتوم و آواکس و میراژ ابایی نداشت.. 🔻 نترسیدن امام ریشه در داشت؛ منطقی با مختصات زیر: 1️⃣ فقط باید از خدا ترسید: لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّه 2️⃣ پیروزی نهایی با جبهه حق است: وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 3️⃣ استقامت و شرط یاری خداوند است: إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا 4️⃣ عهد الهی بر نصرت مومنان است: وَكانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ @fatemi5
🔻در مقابل شیطان 👌پناهنده بخدا 🔹وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ 36 فصلت 🔸«قٰالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاّٰ عِبٰادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»سوره صاد: - آيه 82 الى 83 لذا «إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ»«كه بر بندگانم تسلّط نخواهى یافت» ❤️یوسف خود را به خدا سپرد و پناه به لطف او برد (قالَ مَعاذَ اللَّهِ)، 🔸 و ديگری توجّه به نعمت هاى بى ‏پايان خداوند که در تمام مراحل پشتیبان او بود و او را چنین عزیز و گرامی داشته بود و همچنین نمك شناسى نسبت به عزيز مصر كه در خانه ی او زندگى مى ‏كرد (إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ)، سوّم اين كه خودسازى يوسف و بندگى توأم با اخلاص او كه از جمله ی «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ» استفاده مى‏ شود، 🔹(وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُون) 🔸«إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُون»( نحل/99.)شیطان را بر كسانى كه ایمان آورده‏اند و بر خدا توكل مى‏كنند تسلطى نیست». 🔹بنابراین انسانی که به خداوند ایمان واقعی دارد و توکلش در کارها به ذات اوست خداوند هم ولی و سرپرست او می شود «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا»[ بقره/257] خودش امور او را در دست می‌گیرد 🔸و کارهای او را سر و سامان می‌دهد و مدیریت چنین انسانی را بر عهده می‌گیرد و او را از ظلمت و تاریکی به نور هدایت می‌کند «یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور»جایی که شیطان در آنجا حضور و وسوسه ای ندارد. @fatemi5
✍ دژ پروردگار 😈 و قبیله‌اش، از نقطه‌ای به ما می‌کنند و وارد میشن، که ما نمی‌فهمیم! ❌ برای همه از یک نقطه حمله نمی‌کنه. 💰 به یه نفر از طریق حمله میکنه. 💪 به یه نفر از طریق حمله میکنه. 👁 به یه نفر از طریق حمله میکنه. 😢 به یه نفر از طریق حمله میکنه. و... ‼️حالا مشکل اصلی ما اینه که نمی‌دونیم این حمله ها، 📡از کجا، 🙄چجوری، 👤توسط چه کسی، 📱یا چه چیزی، 👈به ما هجوم میاره تا بتونیم جلوشونو بگیریم. ✅ به خاطر همین قرآن میگه؛👇 🕋فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ ✨از شر شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر.👇 ✅ اما قرآن میگه در پناهِ خدا بودن، دوشرط✌️لازم داره؛ 👈 و 🕋إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ(نحل،۹۸و۹۹) ✨البتّه شيطان را بر كسانى كه ايمان آورده و بر پروردگارشان توكل مى‌كنند، غلبه و سلطه ای نیست. ✨✨✨ ✅ پناه بردن به خداوند، نشانه‌ى و بر اوست. 📣📣 پس هر جا کم آوردی، به خدا پناه ببر و توکل کن و ایمان داشته باش که خدا حامیِ توست.💯 @talangoremazhabi @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 ﷽ ✍️توکل ⭕️معنای توکل ‌ 🍃توکل، اعتماد قلب در امور، بر خدا می‌باشد بطوری‌که بندگان جمیع امور خویش‌ را بر خداوند حواله دهند و از هر نیرو و قدرتی دیگر در امور خویش جویند و تنها به‌ یک قدرت وابسته باشند و او خدا است و تنها او را اساس عمل و تاثیر بدانند و اگر برای‌ انسان‌های مومن در حوزه‌ی عملیات روحی و جسمی، فردی و اجتماعی خویش چنین حالتی‌ پیش آید اینان متوکلین‌ به خدا بشمار می‌آیند.‌ 📌درجه نخست: در این درجه فرد به‌گونه‌ای به خدا اعتماد دارد که به یک وکیل اعتماد می‌کند. ملا محمدمهدی نراقی این مرتبه را ضعیف‌ترین درجه توکل دانسته است. 📌درجه دوم: در این درجه حال متوکل نسبت به خدا مانند حال نسبت به مادرش است که جز او را نمی‌شناسد و به غیر او پناه نمی‌برد و جز او به کسی اعتماد نمی‌کند. تفاوت این مرحله از توکل با مرحله اول این است که اینجا متوکل فقط به کسی که بر او توکل کرده، توجه می‌کند و حتی به خودِ توکل نیز توجه ندارد. علمای اخلاق دست‌یابی به این مرتبه از توکل را مخصوص خواص می‌دانند. 📌درجه سوم: به گفته علمای اخلاق در این درجه، متوکل خود را مرده‌ای در دست‌های می‌بیند که از خود اختیاری ندارد و تنها به اختیار او حرکت می‌کند. تفاوت این مرحله با مرحله دوم توکل در این است که در آن مرحله متوکل، دعا و تضرع را ترک نمی‌کند؛ اما در اینجا ممکن است متوکل به سبب اعتماد به عنایت پروردگار، دعا و تضرع به درگاه او را نیز ترک نماید. 🌱نراقی این درجه از توکل را بالاترین درجه آن شمرده و دست‌یابی به آن را بسیار نادر دانسته است. به باور وی توکل حضرت ابراهیم در ماجرای پرتاب او به سوی آتش از این نوع بوده است ⭕️آثار توکل 🔹در برخی از آیات قرآن و روایات آثاری برای توکل ذکر شده است. برای مثال در آیه ۳ سوره طلاق آمده است، کسی که بر خدا توکل می‌کند، خداوند او را کفایت خواهد کرد. در برخی از احادیث نیز با استناد به این آیه، چنین اثری برای توکل بیان شده است.در حدیثی از امام علی(ع) آمده است: هرکس به خدا توکل کند، سختی‌ها برایش آسان می‌شود و اسباب برایش فراهم می‌گردد. ⭕️علمای اخلاق با استناد به آیه «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ؛هر شخصی که بر خدا توكل كند [بدون ترديد پيروز می‌شود] زيرا خدا تواناى شكست‏‌ناپذير و حكيم است»،بر این باورند که انسان متوکل در برابر دیگران احساس ذلت نمی‌کند.همچنین بر پایه روایتی از امام رضا(ع) هر کس که می‌خواهد قوی‌ترین مردم باشد، باید به خداوند توکل کند. https://eitaa.com/fatemi5/2739