eitaa logo
تکلیف بزرگ
520 دنبال‌کننده
529 عکس
505 ویدیو
172 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
👌اخلاق در لغت به معنی صفت نفسانی یا هیأت راسخهای است که انسان در اثر آن حالتِ نفسانی، بدون فکر، اعمال، رفتار و گفتارهایی را انجام میدهد. این معنای لغوی، اخلاق را به فاضله و رذیله تقسیم میکند. گزاره های اخلاقی از حُسن و قبح، باید و نباید و صفات خوب و بد اعمال و رفتار آدمی، سخن میگویند. بنابراین اخلاق عبارت است از صورت درونی و باطنی انسان. اگر اخلاق آدمی، خداپسند، خوب و دارای صفات حسنه باشد، چهره و باطن انسان زیبا و خدایی خواهد شد و اگر دارای صفات رذیله، باشد، باطن فرد، زشت و حیوانی خواهد شد. همچنین به اخلاقیات خوبی که موجب سعادت انسان می شود فضایل اخلاقی گفته می شود. خداوند در درون انسان چهار قوه، نهاده است: ۱) قوه عاقله ۲) قوه شهوت ۳) قوه غضب ۴) وهم و خیال انسان با حیوان در سه قوهی اخیر مشترک است. اگر انسان بتواند با راهنمایی عقل و دین، سه قوهی اخیر را مهار، کنترل و تعدیل نماید، به سعادت و تکامل میرسد و دارای فضایل و کمالات اخلاقی و انسانی میشود. در صورت عدم کنترل و تعدیل، روبه افراط و تفریط کشیده میشود و باعث هلاکت خواهد شد. اساس صفات و فضایل اخلاقی عبارتند از: حکمت، عفّت، شجاعت و عدالت. در صورت عدم کنترل غرایز و قوای فوق، صفات رذیله زیر شکل میگیرد: جهل، بیبندوباری یا سرکوبی شهوت، ترس، ظلم کردن و ظلم پذیر شدن. هر کدام از این صفات، منشأ بسیاری از صفات رذیله دیگر میشود. در یک تقسیم دیگر اخلاق به دو شاخه تقسیم میشود: ۱) اخلاق فردی ۲) اخلاق اجتماعی. اخلاق فردی، صفاتی است که در رابطه انسان با خود و خداوند مطرح میشود: اخلاق فردی حسنه و اخلاق فردی رذیله.اخلاق فردی حسنه: توجه به خداوند، صبر، رضا، توکل، شکر، خوف، رجا، قناعت، خضوع، خشوع، اخلاص و … 🔹اخلاق فردی رذیله: بیتابی، غفلت، ناسپاسی، ناامیدی، غرور، عجب و ریا … . 🔹اخلاق اجتماعی: صفاتی که در رابطهی فرد با اجتماع حاصل میشود. 🔹صفات پسندیده ی آن: سخاوت، وفای به عهد، تواضع، عدالت، محبت، صداقت، راستی، گذشت و ایثار، خیرخواهی و… . 🔹صفات ناپسند آن: حسادت، بخل، ظلم، کینه، خیانت، غضب و… 🔰راههای کسب فضایل فردی ۱. انسان باید به طور جدی تصمیم بگیرد که خود را اصلاح کند. ۲. رسیدن به این باور که میتوان در برابر وسوسههای نفسانی و شیطانی مقاومت کرد. ۳. مبارزه و ریاضت (مشارطه، مراجثه، محاسبه، معاقبه) ۴. با تکرار و تدین، به تدریج میتوان روح را تربیت کرد و فضایل را کسب نمود. 🔹راههای نهادینه کردن اخلاق و فضائل اخلاقی در فرد و جامعه: ۱. معرفت و آگاهی بخشی به فرد و جامعه نسبت به فضایل و رذایل و بیان آثار و نتایج آنها با توجه به آیات و روایات و سیرهی معصومین. ۲. استفاده مصوب و بهینه از رسانههای دیداری، شنیداری و نوشتاری (رادیو، تلویزیون، سمینار، تاتر، مجلات و روزنامه ها، کتب) ۳. معرفی الگوهای برتر اخلاقی و ایجاد الگوهای رفتاری در بین اقشار مختلف جامعه. ۴. عدم برخورد سلیقهای و شخصی و برخورد کریمانه و بزرگوارانهی مبلغان اخلاق در جامعه. ۵. مبارزه مستقیم و غیر مستقیم با مظاهر فساد، ظلم و بیعدالتی در جامعه.
✍ چطوری می‌شه یدونه گناه بتونه همه کارهای خوب رو از بین ببره! یک بمب که منفجر می‌شه، یک ساختمون رو نابود می‌کنه و همه زحمات آدم‌ها توی چند ثانیه از بین میره یک قاشق سم، همه مراقبت‌های بهداشتی از اول عمر رو بر باد میده یک لحظه خوابیدن توی رانندگی، می‌تونه راننده و ماشین رو نابود کنه بعضی گناه‌ها هم اینطوریه مثل آتش میفته وسط جنگل و می‌سوزونه قرآن مى‏فرماید: «حَبِطَت اعمالهم» یعنی میسوزونه میبره! البته از اونطرف کارهای خوبی هم داریم که میزنه بدی‌ها رو درجا نابود می‌کنه 🔅 «مَن یؤمن باللّه و یَعمل صالحاً یُکفّر عنه سیّئاته»«و أقمِ الصلوة ... انّ الحَسنات یُذهِبنَ السَّیئات» انتخاب هر رفتاری با ما هست که بزنیم خوبی هامونو نابود کنیم، یا یه کار بکنیم بدی‌ها از بین برن ⚠️ ای انسان؛ یادت باشد؛ اگر وارد دوزخ شدی،از " تلخـــی عذاب" به خداشکایت نکن این همان " شــیرینی گناهی" است که دردنیا ازآن لذت میبردی..!! ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌@fatemi222
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🥀 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ 🥀 📌منافقین پیش خودشون فکر میکنن باخدا و مؤمنین نیرنگ می‌کنند، 👈 درحالی که خودشون رو فریب میدن!!! ♨️نمی فهمند. اینا فکر می‌کنند کلاه سرت گذاشتن!!! 💟 در قرآن داریم وَمَکَروا، کلک می زنند!! 👈ولی!!.. وَاللَّهُ خُیرُ الماکرین، خدا بهترین تدبیر رو میکنه 💥وجای دیگه داریم که، یعنی کلک های بدی که می زنی، تدبیرهای بد به خودت برمیگرده هااا👌 ⭕️ یک مثال بزنم برای مَکَرو و مَکرالله ؛ و برای يُخَادِعُونَ اللَّهَ، باخدا خُدعه میکنند ♨️مثل های منو رو بیشتر از حرفام گوش بدین... ➖چون حرف ها ممکن هست تو کتاب های دیگه باشه، اما مَثَل ها جای دیگه نیست بنابراین رو مَثَلها عنايت کنید😊👌 💯پزشکی میاد بالا سر بیمار، شربتی میده میگه از این شربت دو ساعت به دوساعت یبار بخور، من فردا میام می بینمت!! میگه باشه،. فردا پزشک میاد مریض نخورده شربت رو میبینه !!!حالا دکتر میاد شیشه شربت پُر، این مریض یکم از شربت رو خالی میکنه تو دستشویی بره!!! ➖دکتر میاد میگه شربت رو خوردی؟ میگه آقای دکتر مگه نمیبنی سَر شیشه خالیه!!! 👈بعد هم میگه کلاه سَر دکتر گذاشتم!! 💯قرآن میگه کلاه سر خودت گذاشتی👌 ✨ولَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إلَّا بِأَهْلِهِ ۚ✨ این کلک ها به خودت برمیگرده ✨ : مَن حَفَرَ بِئرا لِأخيهِ وَقَعَ فيه✨ کسی چاه برای کسی بِکَنه خودش می افته توش ✅ نمونه های زیادی رو قرآن نقل کرده که طرح هايي ریختن! اما طرح ها علیه خودشون شد! @fatemi222 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
مقصود از انتظار فرج چیست❓ ✳️ فرج، یعنی نصرت ، پیروزی و گشایش. مقصود از فرج ، نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومت های کفر و شرک و بی داد است؛ بنابراین، انتظارفرج، یعنی انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانی. ✅ منتظر حقیقی، کسی است که به حقیقت خواهان تشکیل چنین حکومتی باشد. 💢 این خواسته ، آن گاه جدی و راست است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهی باشد و گرنه انتظار فرج، درحد یک ادعا و شعار بی محتوا باقی خواهد بود؛ از این رو، در روایات آمده است که انتظار فرج، خود، فرج است؛ زیرا کسی که حقیقتا منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حکومت عدل گستر او است؛ زندگی خود را بر پایه عدل و داد استوار می سازد. او، انسانی است که حضور و غیبت امام ، در نحوه ی رفتار و سیر و سلوکش تفاوتی ایجاد نمی کند و پیش از تشکیل حکومت عدل او ، چنین حکومتی را در زندگی خود پایدار ساخته است. ♻️ انتظار فرج، یعنی : ــ معرفت امام معصوم و عادل و پیشوای فضیلت؛ ــ عشق به عدالت و ارزش های انسانی؛ ــ امید به آینده ای روشن و نوید بخش؛ ــ تلاش برای برقراری حکومتی عدل پیشه و عدل گستر؛ ــ داشتن روحیه تعهد و مسئولیت پذیری. 💯 این نوع انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظری ، مقامی عالی دارد و هرگاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله کسی است که پس از ظهور حضرت حجت علیه السلام زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد می کند. 1 منبع📗 1. بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۵. @fatemi222 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰٓ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ 💥خداوند بر دل‌ها و گوش‌هایشان مُهر زده ، و در برابر چشم‌های انها پرده‌ای قرار داده و برای آنان عذاب بزرگی است. 💯اینکه خدا بر دل مهر میزنه؛ یعنی چه ؟ هم خَتَمَ داریم و هم طَبَعَ ⬅️منتها خداوند با کسی قرارداد قبلی نداره ؛ اینها خودشون با دست خودشون یک کاری میکنند ؛ خدا مهر بزنه !! 💢یک مثال 👈 وارد خونه میشی میبینی دزد اومده؛ هیس هیس میکنی وقتی وارد اتاقی شد ، سریع در رو قفل میکنی ! بعد پلیس میاد بگیره ؛ میگه این در رو قفل کرد !!! ♨️میگی بله صاحبخونه قفل کرد چون با پای خودت رفتی دزدی کنی 👌 در رو به روت قفل کرد ✅ خدا قلب رو قفل میکنه ، منتها رو قلب چه کسی ؟ 💯در ایه ۳۵ سوره مومن میفرماید : کسی که متکبر و جبار و ستمگر بود، خدا مهر میزنه!!! ⬅️ پس خداوند الکی کاری رو نمیکنه ! 💟 قلب چیه ؟؟ مراد از قلب 👈 روحِ !! 🔺در فارسی هم میگیم که قلبم از دست فلانی تنگه .. دلم گرفته (یعنی روحم گرفته ) 🔸در قران سه نوع قلب داریم ➖ قلب مریض ➖ قلب سلیم ➖ قلب منیب 🔹آیه قلب مریض 👈 فی قلوبهم مرض👌 🔹آیه قلب سلیم 👈 الا من اتی الله به قلب سلیم 🔹آیه قلب منیب 👈 و جأ به قلبٍ مُنیب ❤️ قلب سلیم قلبی است که دست نخورده ؛ هیچ شرکی درونش نیست ! سالم سالم 👌 نه کینه ، نه حرص ، نه حب دنیا ، نه شرک .. هیچی توش نیست !!! 💛 قلب منیب قلبی است که کج میشه ؛ ولی انابه میکنه مثل ظرفی که کثیف میشه ولی میشورنش !!! 🖤 قلب مریض قلبی است که نه بیماریهای قلب منظور باشه 😊 یعنی ادم کینه اس ، حسوده .... 💢قلب مریض ویژگیهایی داره ➖ قلبی که از خدا غافله ، که اصلا به درد رهبری هم نمیخوره ! کسی که قلبش غافل از ذکر و اطاعته ➖ قلبی که مریضه دنبال دستاویز و فتنه میره 👌 👈 برای فتنه دنبال جاهایی اس که برجسته کنه ؛ یا حذف کنه ! گاهی با یک کلمه بالا و پایین کردن فتنه میشه 👌 قلب مریض دنبال سوژه میگرده که اَلَم شَنگه راه بندازه !!! ➖قلب مریض؛ سنگدله ! زنگ گرفته 👌 ♻️قران برای قلب کفار چند تا تعبیر داره 👇 ➖ انکار میکنه ! قلوبٌ مُنکَرَ هر چی میگی پس میزنه ➖ تعصب داره ! ➖ منحرفه ! ➖ دلش مُرده ! ➖روحش تنگه ! یه ناراحتی دیده تا اخر عمرش دست برنمیداره👌 💟 باید انسان مواظب خودش باشه ؛ نه هر چی رو ببینه ، نه هر چی رو بگه ، نه هر غذایی رو بخوره!! 💥یعنی همینطور که خونه به خاطر ۴ تا قالی و اثاثیه؛ در داره !! یخورده هم باید برای روح مون هم در بذاریم !! 💥شما یک نوار یا سی دی بخرید ؛ حاضرید هر چی روش ضبط کنی ؟؟ 👈 ما هم در سرمون یک نوار داریم هر چی روش ضبط نکنیم👌 💞حضرت فرمود : گوش به حرف هر کی بدی ؛ بنده ی اون هستی 👈اگر دری وری میگه؛ بنده ی دری وری هستی ! اگه حق میگه؛ بنده ی حق هستی 👌 ❣️مواظب باشید نه هر حرفی رو بزنید و نه هر حرفی رو گوش بدید شهید مطهری نقل میکنه؛ با دوستی جلسه رفتیم ،در اون جلسه حرفای نامناسبی گفته شد ! وقتی اومدیم بیرون ... گفتیم که امشب دیگه ما نماز شب خون نیستیم 👌👌 👈👈 یعنی روحمون آلوده شد !! وحدیث هم داریم که یک سری گناه که در روز میکنید ؛ شب دیگه توفیق نماز شب ندارید 💕قلب انسان متغییره و لذا مومنین جز دعاهاشون اینه که رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةًۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ ✅ خدایا قلبمون رو بعد از اینکه هدایت کردی منحرف نکن ! 💠افراد کافر قلبشون سنگدل و قساوت داره ؛ و خدا به قلب شون مهر میزنه ، قلبشون زنگ زده است ؛ الودگیهایی داره ؛ به خاطر این الودگی ها اینها از لیاقت افتادن و ⬅️ گناه باعث میشه که انسان اینطور بشه 🔺 بد نیست دعا کنیم خدایا تو رو به حق اونهایی که قلب سلیم دارند ؛ و آنهایی که قلب منیب دارند ؛ خودت روح ما رو از همه رقم خطرات حفظ بفرما **🤲 @fatemi222 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🦋 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ✅گروهی از مردم ؛ به زبون میگن ایمان آوردیم! خدا رو قبول داریم قیامت رو قبول داریم منافقین ده، سیزده تا آیه ؛خدا مایه گذاشته، پیداست منافقین خیلی خطرناکند🛑 🍃حدیث هم داریم که پیغمبر فرمود: من از خوبان نمی‌ترسم، از بدها هم نمی ترسم 👈از منافقین میترسم!!! ولذا قرآن در مورد منافقین میگه، :منافقین فی الدَّرک الاسفل یعنی در عمیق ترین درجه جهنم هستن🔥 @fatemi222 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
✋سلام علیکم ✍️فهرست بندی مباحث 1⃣👈فهرست اول مباحث موضوعی https://eitaa.com/fatemi222/6606 2⃣👈فهرست دوم مباحث موضوعی https://eitaa.com/fatemi222/6610 3⃣👈فهرست سوم احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617 4⃣👈فهرست روضه ها https://eitaa.com/fatemi222/6620 5⃣👈اهلبیت ومناسبتها https://eitaa.com/fatemi222/6674 🔺"شهادت امام هادی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/3790
💠 هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ✨ این آفرینش خداست؛ امّا به من نشان دهید معبودانی غیر او چه چیز را آفریده‌اند؟! ولی ظالمان در گمراهی آشکارند. سوره لقمان / ۱۱ @fatemi222
⭕️ تا دهان بسته نشد،دل باز نمی شود‼️ ✅علامه حسن زاده آملی می فرمودند تا دهان بسته نشد، دل باز نمی شود. ✅ از سید کائنات صلی الله علیه و آله روایت است،که چون فرزندان و نبیره های آدم بسیار شدند، در نزد وی سخن می گفتند و وی ساکت بود. 🔹گفتند: ای پدر چرا شما صحبت نمی کنید، و ساکت هستید؟ 🔸گفت: ای فرزندان من: هنگامی که از جوار قرب آلهی بیرون رانده شدم،جبرئیل نزد من آمد و گفت: 🔹پروردگار متعال فرمود: 🔸اگر می خواهی دوباره به مقام اول خود بازگردی،أهل سکوت باش. ✅ زاده عاملی @fatemi222
🔴 فضیلت انتظار فرج 🔵 امام محمد باقر (ع) فرمودند: 🌕 ما ضر من مات منتظرا لأمرنا ألا يموت في وسط فسطاط المهدي و عسكره؛ 🟢 كسى كه در انتظار امر (فرج و ظهور) ما از دنیا رفته است زيانى نمی‌کند كه در ميان خيمه حضرت مهدى و در لشکر او نمرده باشد.(و همان منزلت را دارد). 📚 الكافي ج ۱ ص ۳۷۲ 🌸 تعجیل در فرج صلوات @fatemi222
💥چه کسانی برخداوندحقی دارند!?💥 🌹وقتی خداوند متعال در قیامت اعلام می کند: هر کسی که بر گردن من حق دارد، بلند شود. ❗️همه تعجب می کنند. ❤️از سوی خدا خطاب می آید: 👈 هر کسی هنگام نزاع از خود بخشش نشان داده، تا مسأله اصلاح شود، بر گردن من حقی دارد. 🌸قرآن می فرماید: «فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ(شوری 40)» خدا می فرماید: "اجرت بر من است" 🌿 انسان باید خیلی کوچک باشد، که این مدال و این جایگاه را رها کرده و بگوید: نه ،من نمی بخشم ،من می خواهم دلم را خنک کنم!! 🔸@fatemi222 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انتشارپست‌ثواب‌جاریه‌در‌پی‌دارد🌹
✅سه حقیقت از زبان امام صادق ✍️حضرت امام صادق (علیه السلام): سه چیز است که به خدا قسم حق‌اند: 1️⃣هیچ ثروتی بر اثر پرداخت صدقه و خمس و زکات کم نشد؛ 2️⃣در حق هیچ کس ستمی نشد که بتواند تلافی کند، اما خویشتنداری ورزید مگر این که خداوند در عوض آن، به او عزّت داد. 3️⃣و هیچ بنده‌ای دَرِ نیاز خواهی و خواهشی از دیگران را به روی خود نگشود مگر این که دری از فقر و نیازمندی به رویش گشوده گشت. 📚بحارالأنوار، ج78، ص209 🔸 @fatemi222 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انتشارپست‌ثواب‌جاریه‌در‌پی‌دارد🌹
💐 به امام صادق عليه السلام گفتند: كار خود را به‌ چه اساسى‌استوار ساخته‌اى؟ فرمود: بر چهار بنيان: 🔸 [اول] دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم 🔸 [دوم] دانستم كه خداى بر من آگاه است پس حيا كردم. 🔸 [سوم] دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم 🔸 [چهارم] دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم. 📚 بحارالانوار جلد78 صفحه228 @fatemi222 انتشارپست‌ثواب‌جاریه‌در‌پی‌دارد🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدام زدے دعوت شدم باز اومدم مهمونے من همونم روسیاه قدیمے الهے
˚∘❃❁🌺﷽🌺❁❃∘˚ 🎷 آثار نفخ صور در قرآن🎷 1⃣ آغاز قیامت 💐 «وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ» (آیه ۷۳)سوره انعام و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. 2⃣ آغاز همه سختی ها 💐 «عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (آیه۱٠)سوره مدثر کافران را هیچ گونه در آن راحتی و آسایش نیست. 3⃣ اجتماع انسان ها 💐 «وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا» (آیه ۹۹)سوره کهف و روز آن وعده که فرا رسد (طایفه یأجوج و مأجوج یا) همه خلایق محشر چون موج مضطرب و سرگردان باشند و درهم آمیزند، و نفخه صور دمیده شود و همه خلق را در صحرای قیامت جمع آریم. 4⃣ قطع نسب و سبب 💐 «فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ» (آیه۱٠۱)سوره مومنون پس آن‌گاه که نفخه صور قیامت دمیده شد دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند و کسی از کس دیگر حال نپرسد. 5⃣ روز رستاخیز 💐 «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ» (آیه ۵۱)سوره یس و (چون بار دوم) در صور دمیده شود به ناگاه همه از قبرها به سوی خدای خود به سرعت می‌شتابند. 6⃣روز تحقق وعیدهای الهی 💐 «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ» و آن گاه در صور بدمند (و ملایک ندا کنند که) این است روز تهدید (های الهی به خلق). «وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ» و هر نفسی را فرشته‌ای (برای حساب به محشر) کشاند و فرشته‌ای (بر نیک و بدش) گواهی دهد. «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» و تو (ای آدمی نادان) از این (روز سخت مرگ) در غفلت بودی تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختیم و امروز چشم بصیرتت بیناتر گردید. «وَقَالَ قَرِينُهُ هَٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ» و قرین وی (یعنی فرشته موکّل و شاهد او بدو) گوید: این همان اعمالی است که نزد من (برای امروز تو) محفوظ و مهیّاست. (آیات ۲٠ تا ۲۳)سوره ق
💧 مراتب ✍️ جناب می فرماید: براي حضور قلب مراتب و درجاتي است و نمازي‌ كه از جميع مراتب حضور خالي باشد، بر صاحبش برگردانده مي‌شود، ولي چنين نمازي بسياركم است؛ 💓 چون حركات اختياري انسان قطعاً درجه‌اي از حضور قلب را به همراه دارد، هر چند اندك؛ والا آن عمل، عمل اختياري نخواهد بود. 💓 توضيح آنکه حركات انسان چند گونه است: 1⃣ اعمال و حركاتي كه از جميع مراتب قصد و حضور قلب خالي است؛ 👈 مثل حركات شخص خوابيده كه عملي را بدون قصد و نيت انجام مي‌دهد. 2⃣ اعمالي كه قصد و نيت انسان در آن بي دخالت نيست، ولي قصد با مقصود انطباق ندارد؛ 👈 مثل بعضي از كارهاي شخص ساهی [ اشتباه کننده] و غافل. 3⃣ اعمالي كه انسان با نيت و قصد به انجام آن همت مي‌گمارد و منطبق با مقصود هم هست، ولي نيت و قصدي اجمالي و در باطن قلب وجود دارد و اثر آن نيت در اين عمل، همين اندازه است كه آن را در شمار كارهاي ارادي انسان درآورده است؛ 👈 مثل اينکه اصل نماز را براي خدا و به قصد انجام فرمان او انجام مي‌دهد و به اين امر توجه دارد. 4⃣ اعمالي كه قصد و نيّت درباره صورت ظاهري آن عمل، تفصيلي و درباره معناي آن اجمالي است؛ 👈 مثل اينکه به اعمال و حرکات نماز، مانند رکوع و سجده توجه دارد، ولي از حقيقت اين افعال غافل است. 5⃣ اعمالي كه قصد و نيت، هم درباره صورت و هم درباره معنا تفصيلي است و قلب به‌صورت کامل نزد صورت و معناي آن حضور دارد؛ 👈 مثل اينکه در و توجه دارد که مشغول انجام اين اجزاي نماز است و به معناي آن که همانا تعظيم خداوند است، متوجه است. 👈 بنابراين، همان‌گونه که به نيت رکوع خم مي‌شود و به قصد تعظيم حضرت حق کرنش مي‌کند، با قلب خود در برابر پروردگار حالت خضوع و تسليم مي‌گيرد و اين حضور قلب تمام و كامل است؛ 📖 آداب نماز؛ محمد مهدی حائری پور ؛ ص 74.
🕊🍃 بِسْم الله الرحمن الرحيم ❇️سلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَ حَقِّهِ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ❇️ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ألسَّلاَمُ، اُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ ❇️أنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، ❇️وأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، ❇️وأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ ❇️والْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ ❇️ومُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، ❇️وموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ، ❇️ومُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، ❇️والْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، ❇️أنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا ❇️يوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، ❇️وأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، ❇️وأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ، وَالْبَعْثَ حَقٌّ، ❇️وأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ، وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، ❇️والْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، ❇️والْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَق ٌّ، ❇️والْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ، ❇️يا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ، ❇️فأَشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، ❇️فالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، ❇️والْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، ❇️فنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ، ❇️ونُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ آمِينَ آمِينَ
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره مقید بودند که هر صبح امام زمان را با این زیارت کنند اللَّهُمّ بَلِّغْ مَوْلَايَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ، عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا، حَيِّهِمْ وَ مَيِّتِهِمْ، وَ عَنْ وَالِدَيَّ وَ وُلْدِي وَ عَنِّي، مِنَ الصَّلَوَاتِ وَ التَّحِيَّاتِ، زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ‏ وَ مُنْتَهَى رِضَاهُ، وَ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ، اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْدًا وَ عَقْدًا وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ كَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعًا غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. مؤلّف گوید: علاّمه مجلسی در کتاب «بحارالانوار» فرموده است: من در بعضی از کتاب‌های قدیمی دیده‌ام که پس از این زیارت، دست راست را به دست چپ بگذارد، مانند قراردادن در بیعت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ به مناسبت ولادت امام جواد علیه السلام امام جواد علیه السلام در روایتی میفرمایند : اِعلَم أنَّك لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللهِ، فَانظُر كيفَ تَكونُ؛بدان که از دید خداوند پنهان نیستی، پس بنگر چگونه ای. تحف العقول، ص 455 🔻مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله علیه می‌فرمودند : تقوا یعنی این که اگر یک هفته مخفیانه از همه کارهای ما فیلم گرفتندو گفتند اعمال هفته گذشته‌ات در تلویزیون پخش شده، ناراحت نشویم… 🔻[از عارفی درباره] تقوا پرسش شد، گفت: آیا راه پرخار و خاشاک را پیموده ای؟ سائل گفت: آری. گفت: چه کردی؟ گفت: از خارها پرهیز می کردم که مبادا به پایم نَخلد. گفت: در دین خدا نیز چنین [با احتیاط و پرهیزکار] باش تا به درجه متقین نائل شوی. از کوچک و بزرگ گناهان دست بکش که این تقوا است و همانند کسی باش که بر روی زمینِ خاردار راه می رود که از هرچه می بیند می پرهیزد. هرگز گناهان کوچک را ناچیز مشمار که کوه ها از سنگ های ریز تشکیل یافته است [و گناهان بزرگ نیز از انباشته شدن گناهان کوچک تشکیل می یابد.] 🔻مرحوم (شیخ مرتضی انصاری) با برادر خود از کاشان به مشهد مقدس مسافرت نمود، پس از آن به تهران آمد، در مدرسه مادرشاه در حجره یکی از طلاب منزل گرفت. روزی شیخ به همان محصل مختصر پولی داد تا نان خریداری کند، وقتی برگشت شیخ دید حلوا هم گرفته و بر روی نان گذاشته است. به او گفت: پول حلوا را از کجا می‌آوری؟ گفت: به عنوان قرض گرفتم. شیخ فقط آنچه از نان، حلوائی نبود برداشت و فرمود: من یقین ندارم برای اداء قرض زنده باشم. روزی همان طلبه پس از سال‌ها به نجف آمده بود و خدمت شیخ عرض کرد: چه عملی انجام دادید که به این مقام رسیدید و خداوند شما را موفق نمود اینک در راءس حوزه علمیه قرار گرفته‌اید و مرجع همه شیعیان جهان شدید؟ شیخ فرمود: چون جراءت نکردم حتی نان زیر حلوا را بخورم، ولی تو با کمال جراءت نان و حلوا را تناول نمودی. @fatemi222 ═✧❁🌸❁✧
✳️ به مناسبت 10 رجب ولادت امام محمد تقي (ع) ( جواد الائمه) (195 هجري قمري) 🌀ثواب تشرف به مکه و مدینه و کربلا و کاظمین ، بیشتر است ، یا مشهد؟ 🔸 محمّد بن سلیمان، مى‏گوید: از حضرت جواد علیه السّلام راجع به مردى که حجّ بجا مى‏آورد پرسیدم: 🔻وى براى انجام حج تمتّع داخل مکّه شد و خداوند بر انجام حج و عمره کمکش کرد 🔻 سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سلام داد و آن جناب را زیارت کرد 🔻پس از آن به زیارت شما آمد در حالى که به حق شما عارف بوده و مى‏داند که شما حجت خدا بر خلائق هستید.و توجّه دارد که شما همان بابى هستید که شخص براى توجّه الى اللَّه باید از آن باب وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان مى‏کند، 🔻 سپس به زیارت حضرت ابا عبد اللَّه الحسین سلام اللَّه علیه رفته و به آن حضرت سلام مى‏دهد 🔻 آن گاه به بغداد رفته و بر حضرت ابى الحسن موسى بن جعفر علیهما السّلام سلام مى‏دهد و بعد به شهر خودش مراجعت مى‏کند، 🔻 و پس از رسیدن موسم حج خداوند متعال حج را روزى او مى‏کند ▪️ حال بفرمائید کدامیک از این دو افضل و برتر هستند؟ حجه الاسلامى که بجا آورد و برگشت و دوباره حجّ روزى او شده ، یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان حضرت على بن موسى علیه السّلام را سلام داده و زیارت کند؟ ▫️حضرت در جواب فرمودند: بلکه افضل آن است که به خراسان رود و بر پدرم حضرت ابى الحسن الرضا سلام داده و آن جناب را زیارت کند و شایسته است که این زیارت را در ماه رجب انجام دهد… عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حِجَّهَ الْإِسْلَامِ- فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالْعُمْرَهِ إِلَى الْحَجِّ فَأَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى حَجِّهِ وَ عَلَى عُمْرَتِهِ ثُمَّ أَتَى الْمَدِینَهَ فَسَلَّمَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَتَاکَ عَارِفاً بِحَقِّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِی یُؤْتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَیْکَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنَ علیه السلام فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ فَسَلَّمَ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى بِلَادِهِ فَلَمَّا کَانَ وَقْتُ الْحَجِّ رَزَقَهُ اللَّهُ مَا یَحُجُّ بِهِ فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ لِهَذَا الَّذِی قَدْ حَجَّ حِجَّهَ الْإِسْلَامِ یَرْجِعُ فَیَحُجُّ أَیْضاً أَوْ یَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِیکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام فَیُسَلِّمُ عَلَیْهِ قَالَ بَلْ یَأْتِی‏ خُرَاسَانَ فَیُسَلِّمُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ أَفْضَلُ … منبع :کامل الزیارات. صفحه ۹۲۴ .باب صد و یکم @fatemi222 ═✧❁🌸❁✧
✳️ امام جواد علیه السلام میفرمایند : مَنْ أصْغى إلى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ، وَ إنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ. (کافی، ج6، ص434) هر کس به شخصى سخنران علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست، پس چنان‌چه سخنور براى خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست، و اگر از زبان شیطان و هوا و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود. 🚫وجود مبارک امام جواد(سلام الله عليه) فرمود: مواظب باشيد اگر کسي کتابي يا مقاله‌اي يا مجله‌ و روزنامه‌اي یا شبکه های رسانه ای اعم از مجازی یا ماهواره ای را مي‌ خواند یا میبیند و میشنود و حرف کسي را گوش مي‌ دهد که بپذيرد، فرمود: اين استقا و اين گوش دادن و قبول يک نحو عبادت است و عبادت به معناي اطاعت؛ اگر آن گوينده آن نويسنده حق گو و حق نويس بود اين شخص حق را عبادت کرد و اگر باطل گو و باطل نويس بود اين شخص باطل و ابليس را عبادت کرده، آن‌گاه اين آيه نوراني سوره مبارکه «زمر» روشن مي‌ شود «فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» يعني اقوال و آراء مکتب هاي گوناگون را بررسي مي ‌کند و گوش مي‌ دهد نه گوش شنوا دارد که قبول کند. بعبارتي مي‌ گويد ما گوش مي‌ دهيم تا تحقيق بکنيم يا خودمان تحقيق مي کنيم يا از ديگران که محقق اين رشته‌اند مي ‌پرسيم اين عيب ندارد. 🔸امام صادق عليه السلام می فرمایند: فَرَضَ عَلى السَّمعِ أن يَتَنَزَّهَ عنِ الاستِماعِ إلى ما حَرَّمَ اللّه ُ ، و أن يُعرِضَ عَمّا لا يَحِلُّ له مِمّا نَهَى اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عَنهُ ، و الإصغاءِ إلى ما أسخَطَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ ، فقالَ في ذلكَ : «و قَدْ نَزَّلَ علَيْكُمْ فِي الكِتابِ أنْ إذا سَمِعْتُم آياتِ اللّه ِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهزأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُم حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيرِهِ إنَّكُم إذا مِثْلُهُم إنَّ اللّه َ جامِعُ المُنافِقِينَ و الكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعا» . بر گوش فرض شده است كه از گوش دادن به آنچه خداوند حرام كرده دورى كند ، از آنچه خداوند عزّ و جلّ نهى كرده و شنيدنش بر آن حلال نيست اعراض كند و به آنچه خداوند عزّ و جلّ را ناخشنود و خشمگين مى كند گوش ندهد . پس در اين باره فرمود : «و در اين كتاب بر شما نازل كرد كه چون شنيديد كسانى آيات خدا را انكار مى كنند و آن را به ريشخند مى گيرند ، با آنان منشينيد تا آن گاه كه به سخنى ديگر پردازند و گرنه شما نيز همانند آنها خواهيد بود و خدا همه منافقان و كافران را در جهنم گرد مى آورد» .الکافی، ج:۲، ص۳۵ @fatemi222 ═✧❁🌸❁✧
در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان؟.pdf
581.7K
🌀 در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان؟ ✳️ مناسبت: ولادت امام جواد علیه السلام ⏰زمان منبر: حدود30 دقیقه @fatemi222 ═✧❁🌸❁✧
🔰 امام جواد علیه السلام میفرمایند : مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ. (بحارالانوار، ج75، ص82)هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در [عِقاب]آن شریک است. 🔻گاهی وقتها در اجتماع های کوچک یا بزرگ میبینیم که فردی کار حرام یا قضاوت بدون استنادی را مطرح میکند ، یا اظهار نظر باطلی نسبت به مسئله ای دارد و مستمعین هم بدون اینکه واکنشی در برابر او نشان دهند سکوت اختیار میکنند و با سکوت و سر تکان دادن او را همراهی می‌کنند یا اینکه به جهت دلیل دیگری ، با وجود اینکه میدانند حرفهای گوینده دلیل یا استناد موجهی ندارد ، او را تایید و تحسین میکنند . ▪️آنچه در این جنس روایات میتوان فهمید این است که کسانی که تحسین کنند گناه را در گناه شریکند . 🚨خصوصا تحسین گناه در فضای مجازی و اجتماعی در غالب به اصطلاح مرسوم لاتینی لایک کردن عینیت بیشتری پیدا میکند . 🔻کسی که به جنایتی راضی باشد، در آن شرکت نموده است. چنان که امیرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) در فرازی از یکی از خطبه‌ها( خطبه ۲۰۱ ) می‌فرماید: «ناقه صالح را تنها یک نفر به هلاکت رسانید، ولی خداوند همه را مشمول عذاب ساخت، چرا که همه آنها به این امر رضایت دادند.» 🔻امام رضا علیه السلام فرمود: « اگر کسی در شرق عالم قتلی انجام دهد و دیگری در غرب عالم راضی به آن قتل باشد در پیشگاه خدا شریک قاتل خواهد بود»وسائل الشیعه ج16 ص139 🔻امام صادق علیه السلام فرمود: « کسی که ظلم کند و کسی که او را یاری کند و کسی که راضی به ظلم آنان باشد هر سه در گناه شریکند»الکافی ج2 ص333 ▪️بنابراین نه تنها شرکت در عمل یا تهیه مقدمات و اعانت بر اثم سبب شرکت در نتیجه است بلکه رضایت قلبی نیز همین کار را می کند لذا در زیارت اربعین می خوانیم: « خداوند لعنت کند گروهی را که جنایت جانیان را در کربلا شنیدند و به آن رضایت دادند»(زیارت اربعین امام حسین علیه السلام ) @fatemi222 ═✧❁🌸❁✧