eitaa logo
تکلیف بزرگ
521 دنبال‌کننده
531 عکس
507 ویدیو
172 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
7️⃣توقع نابجا ➖بعضى توقع دارند كه هرچه گفتند عمل شود. آنها به خاطر توقعى كه دارند، امر به معروف و نهى از منكر نمى كنند و مى گویند : «نگرانیم كه به گفته ما عمل نشود.» ➖ این گونه افراد توقع نابجایى دارند؛ زیرا مگر مردم سخنان انبیا و امامان معصوم را گوش دادند؟ ما باید مسائل را نسبى و درصدى بررسى كنیم و اگر به تمام اهداف نرسیدیم : ➕به همان چند درصد شویم. حضرت رسول اكرم (ص) به حضرت على (ع) فرمود : «به خدا سوگند كه اگر حتى یك نفر را خداوند توسط تو كند، براى تو از آنچه خورشید بر او مى تابد، بهتر است.» در این حدیث، پیامبر عزیز به هدایت یك نفر نیز قانع است. ➗نمونه دیگر از توقع نابجا آن است كه مى خواهد امروز و همین الان در كمال رفاه و آسایش با حفظ همه شؤون و عزّت، آن هم با یك تذكر كار انجام شود و اگر به یكى از مسائل فوق اى وارد شود، مى گوید : «من وظیفه اى ندارم!
🔻حرفِ احمق‌ها🔻 ✍ کسی که در راهِ قدم میذاره، دیگه حرف‌ها و طعنه‌های احمق‌ها ناراحتش نمیکنه. چون میدونه که این حرف و حدیث‌ها، یکی از امتحاناتِ این راهه.🙂 ❌ احمق‌ها، نه تاييدشون منفعتی برای آدم داره، و نه تكذيب‌شون ضرری برای آدم داره. ❌ نه عزّتی به آدم میدن، و نه عزّتی از آدم می‌گیرند. تمامِ دستِ خداست.☝️ بذار هر حرفی دوست دارند بزنند.🗣 داره تو رو می‌بینه، و حواسش به تو هست: 🕋 لَا یَحْزُنکَ قَوْلُهُمْ، إِنَّ الْعِزَّةَ لِلهِ جَمِیعًا، هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (یونس/۶۵) 💢 سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزّت و قدرت، از آنِ خداست. و او شنواو داناست. اگر کسی به جایی برسه که دیگه حرف‌های بیهوده‌ی دیگران روش تاثيری نگذاره، به مقامِ خیلی والایی رسیده.😌 👈 چنين كسی از جهانِ احمق‌ها عبور کرده. پس برادرم!! خواهرم!! از تاريکی‌های نافهمی و بدفهمی، به سمتِ پروردگارت هجرت كن، و سخنانِ دیگران رو به هيچ بگير.😇 ✔ نه دنبالِ این باش که تو رو تایید کنند، و نه اگر تو رو تکذیب کردند، به دلت راه بده. و همیشه مثل حضرت ابراهیم بگو: 🕋 إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَی رَبِّی (عنکبوت/۲۶) 💢 من بسوی پروردگارم هجرت می‌کنم. @fatemi5
✅ آنچه زمینه و احساس عزت نفس را در انسان به وجود آورد چیزی جز و اعمال و رفتار مذهبی نیست. 🔹پس باید برای کسب نشاط بیشتر و مصونیت از اضطراب و به سوی دین و روی آوریم و با یاد خدا و انجام اعمال و رفتار مذهبی به احساس نشاط بیشتر دست یابیم. 🔹چه دستورات فردی و چه دستورات اجتماعی اسلام همگی براساس ، شادی، ‌ و تحرک است. 🔹اعیاد اسلامی مانند عید فطر، عید قربان، عید غدیر، و اندیشه‌های شادمانه زیستن را القاء می‌کنند. با صحه‌گذاشتن اسلام بر عید نوروز و تأیید و تکمیل آن، نیز تاکید بر رفتارها و لحظه‌های شادی کردن برای انسان‌ها است. 🔹مؤمن، شادترین انسان از نظر اسلام و قرآن، مؤمن شادترین انسان است. چون هر گونه از سختی روزگار و شکوه و ناله نمی‌کند. دنیا را محل نمی‌داند، و یک توقفگاه موقت به حساب می‌آورد. 🔹سختی‌ها را تحمل می‌کند. و در انتظار پروردگار، لحظه‌ها را با احساس رضایت و سیری می‌کند. 🔹 خداوند تبارک و تعالی نیز به خاطر این رضایت و مؤمن، او را دعوت به بهشت مخصوص خود می‌کند. 🔹 و لحظه‌های شادمانگی را برای او رقم می‌زند؛ یا ایتها النفس المطمئنه الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی 🔹به ارزش ها پایبند باشید پایبندی به ارزشها و اعتقادات ثابت و تعریف شده به موفقیت انسان در زندگی کمک می‌کند و همچنین را پایدار می‌سازد. انسان بی‌اعتقاد و هرهری مذهب، با زندگی احساس بیگانگی می‌کند. و به طرف پوچی‌گرایش پیدا می‌کند. احساس ، یکی از علل اساسی افسردگی‌ها و بی نشاطی انسان است. انسان بی‌اعتقاد، در هستی و خلقت، بی‌ریشه است. 🔹 احساس شادی واقعی نخواهد کرد. همانگونه که انسان بی‌برنامه نمی‌تواند در کارها، موفق عمل کند، انسان بی‌اعتقاد و ارزشهای متعالی نیز نمی‌تواند به طور مداوم از زندگی لذت برده و احساس خوشبختی نماید. 🔹از زندگی خود باشید رضایت از زندگی، یکی از عوامل شادمانه 🔹امید، زیباترین ویژگی یک خیال است. اگر می‌خواهیم از زندگی ببریم، بایستی با امید زندگی کنیم 🔹در زندگی هدفمند باشید هدفمندی نه تنها موفقیت انسان را تضمین می‌کند، بلکه موجب شادکامی انسان نیز می‌گردد. انسان بی‌هدف، مانند فردی سرگردان در کویری سوزان است. هیچ وقت احساس آرامش و شادمانی نخواهد کرد. 🔹بعضی‌ها هدفمندی و هدف‌یابی را مساوی آرزوهای بزرگ و بیشتر می‌دانند 🔹خوشبختی خود را باور کنید بزرگترین مشکل انسانهای بی نشاط و افسرده و ناراضی این است که نه خودشان را باور کرده‌اند و نه خوشبختی و شاد زیستن خود را. 🔹انسانی که خود را باور کند، می‌تواند شاد زندگی کند‌. ما باید باور کنیم که می‌توانیم بشویم و خوشبخت و شاد هستیم. 🔹برنامه‌ریزی و نظم در زندگی را فراموش نکنید نظم و انضباط و داشتن برنامه در زندگی انسان، شادمانگی او را حفظ می‌کند. انسانهای منظم و دارای برنامه، بسیار موفق‌تر و شادتر هستند. 🔹با تشریفات زائد و غلط خود را به زحمت نیاندازید راحت بودن در زندگی، موجب شادمانگی است. 🔹🔹انسانها هر چه خود را با آداب و رسوم و تشریفات زائد و به زحمت و عذاب می‌اندازند، همانقدر از شادمانگی دور می‌شوند. خیلی از افراد. زندگی ساده، زیبا و راحت را، بسیار مشکل، بغرنج و سخت می‌کنند 🔹صداقت و راستی داشته باشید صداقت، مانند آب زلالی است که چمنزار زندگی شادمانه را سیراب می‌کند، و گلهای خوشبختی و لذت را شکوفا می‌سازد. 🔹 انسانهای صادق، لحظه‌های شادمانه‌ای را تجربه می‌کنند و از لحظه لحظه زندگی لذت می‌برند. انتخاب صداقت، به معنی انتخاب «شادمانگی» است. 🔹از بیکاری بپرهیزید بیکاری، یکی از مشکلات عمده جوامع بشری است که امنیت شهرها و کشورها را تهدید می‌کند 🔹داوری مثبت داشته باشید داوری مثبت و زیبا، یکی از بهترین راههای شادمانه زیستن است. اگر انسان یاد بگیرد که مثبت داوری کند. و از داوریها و پیشداوریهای منفی و بدبینانه و خودخواهانه پرهیز نماید، ‌عصبانی نخواهد شد، حرص نخواهد خورد. 🔹توجه به سیره بزرگان و الگوهای جامع با مطالعه و بررسی شیوه زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی اهلبیت – علیهم السلام- و نیز علما و بزرگان، به روشنی در می یابیم که همانگونه که آنها اهمیت به عبادات و واجبات الهی داشتند در کنار آن اهتمام ویژه ای به نشاط و امور جانبی و تفریحات سالم داشته اند.
۲. خودباوری و عزت نفس 👈سبک زندگی‌ای که انسان‌ها در سال‌های اخیر آن را برگزیده‌اند و یا بهتر بگوییم گرفتارش شده‌اند موجب شده که انسان وقتی به خود نگاه می‌اندازد هر روز بیشتر از قبل، خود را ضعیف تصور کند. 📌 انسانی که ممکن است در خوشی‌های دنیا غرق باشد و یا حتی نباشد اما زندگی‌اش در هر صورت پر از غم‌های باشد. افسردگی‌های گسترده، زمانی می‌توانند در جان انسان ریشه بدوانند که او خود را ضعیف بپندارد و خودباوری نداشته باشد. 📌وقتی سیره امام رضا (ع) را مورد مطالعه قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که نفس او و قوت درونی اوست که با تمام فشارهایی که بر ایشان (ع) آورده می‌شد باز آنچنان با صلابت و محکم مسیر خود را ادامه می‌دادند و خم به ابرو نمی‌آوردند. 📌 امام رضا (ع) این حقیقت که موجودی ارزشمند است را به روش‌های مختلف به افراد گوناگون گوشزد می‌کردند. 📌 زکریا بن آدم می‌گوید از امام رضا (ع) پرسیدم که مردی از اهل ذمه که به فقر و مبتلا شده بود فرزندش را آورد و گفت: فرزندم مال تو، او را خوراک بده و او برده تو باشد. 📌 امام (ع) فرمود: «لاَ یُبْتَاعُ حُرٌّ فَإِنَّهُ لاَ یَصْلُحُ لَکَ وَ لاَ مِنْ أَهْلِ اَلذِّمَّةِ؛ انسان آزاد خرید و فروخته نمی‏‌شود این کار شایسته تو نیست، از ذمیان نیز روا نمی‏‌باشد .»[ بحار الأنوار ج3 ص5] 📌توجه به حقیقت وجودی انسان همان چیزی است که می‌تواند زندگی این روزهای ما را که پر است از تنش‌ها و ضعف‌های خودساخته اصلاح نماید.
حادثه کربلا، نه به عنوان واقعه‌ای غم‌انگیز یا مبارزه‌ای حماسی که در گذشته اتفاق افتاده و سپری شده؛ بلکه به عنوان حادثه‌ای که الگوی دینداری، حق‌مداری و باطل‌ستیزی است؛ از این رو درس‌های بسیاری دارد که می‌تواند برای عصر حاضر نیز الهام‌بخش باشد؛ درس‌هایی همچون: آزادگی، وفا، حق‌طلبی، مبارزه با ظلم، بصیرت، ایثار، شجاعت، عزّت، فتوّت و جوانمردی، شهادت‌طلبی، رضا و تسلیم، تکلیف‌محوری، عدالت‌خواهی، امر به معروف و نهی از منکر، امتحان، تولّی و تبرّی، احیای دین، اقامه نماز، پیروی از امام و… . یکی از درس‌های مهم حادثه عاشورا، «صبر و استقامت» است که در گفتار، رفتار، جهاد و شهادتِ عاشوراییان جلوه‌گر است. بررسی عوامل صبورساز و جلوه‌های صبر اصحاب امام در واقعه عاشورا، می‌تواند الگویی شایسته برای درس‌آموزی از آنان و نهادینه کردن صبر در وجود هر یک از ما باشد.
الف) عوامل صبرآفرین ۱. جهان‌بینی صابرانه یکی از عوامل صبرآفرین، نگاه و بینش انسان به زندگی، مسائل آن و جهان امروز و آخرت است. وقتی دنیا ناپایدار است و مرگ به سراغ همه خواهد آمد، وقتی هر کس در هر شرایطی باید این جهان را بگذارد و برود، تحمل سختی‌ها و آمادگی برای شهادت بیشتر خواهد شد. امام حسین (ع) در یکی از سروده‌های خود با این نگرش چنین می‌فرماید: فَإِنْ‏ تَکُنِ‏ الدُّنْیَا تُعَدُّ نَفِیسَهً // فَإِنَّ ثَوَابَ اللَّهِ أَعْلَی وَ أَنْبَلُ وَ إِنْ تَکُنِ الْأَبْدَانُ لِلْمَوْتِ أُنْشِئَتْ // فَقَتْلُ امْرِئٍ بِالسَّیْفِ فِی اللَّهِ أَفْضَلُ اگر دنیا ارزشمند شمرده می‌شود، پاداش الهی برتر و شریف‌تر است و اگر بدن‌ها برای مرگ پدید آمده‌اند، کشته شدن انسان با شمشیر در راه خدا، برتر است. شهدای دفاع مقدس و نیز شهدای مدافع حرم و تمام کسانی که در راه حفظ دین و اعتلای کلمهالله، دنیای فانی را با تمام زیبایی‌ها و امکاناتش رها کرده و از ایثار جان شیرین خویش نیز ابایی ندارند، در حقیقت از این آموزه بزرگ عاشورائیان الگو گرفته‌اند که این‌چنین مشتاقانه به سوی مرگ در راه خدا قدم بر می‌دارند.
۲. کسب رضایت الهی خداوند، صابران را دوست دارد و به آنان مژده می‌دهد و از آنان راضی است. بنابر آیات قرآن، خوف و هراس در راه خدا و تحمل آسیب‌های جسمی، جانی، ضررهای مالی، مرگ و میر عزیزان و مصیبت‌های مختلف، همه امتحان‌های الهی است و به کسانی که از این آزمون‌ها رو سفید بیرون آیند و صبر کنند، بشارت داده شده است: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرین‏». عرصه جهاد، تمامی این موارد را در بردارد. عاشورائیان با درس‌آموزی از این نکته قرآنی، اهل صبر بر سختی‌های آن جهاد فی سبیل الله شدند و اجر الهی را دریافت کردند. معاذ بن جبل، صحابی رسول‌خدا (ص) وقتی فرزند خود را از دست داد، بسیار بی‌تابی می‌کرد. خبر که به رسول‌خدا (ص) رسید، حضرت برای او نامه‌ای نوشت و به او فرمود: به من خبر بی‌تابی تو بر فرزندت که خداوند به مرگ او حکم کرده، رسیده است. همانا فرزند تو از هدیه‌های گوارای خدا و از عاریه‌های به ودیعه گذاشته او نزد تو بود. خداوند تا مدتی تو را از آن بهره‌مند ساخت و در وقتی که مشخص شده بود، او را گرفت. پس ما از خداییم و به سوی خدا بازمی‏گردیم
ثواب بالا
۳. صبر، پل عبور به بهشت امام حسین (ع) برای اینکه یاران خود را بهشتی کند، چشم‌انداز روشن و امیدبخشی از فرجام کار صابران را به آنان نشان داد و شهادت همراه با صبر را پل عبور به آن فضای دل‌انگیز معرفی کرد. امام (ع) برای امیدبخشی، دلداری و انگیزه‌آفرینی در یاران خویش و خانواده‌اش و آمادگی آنان برای تحمّل سختی‌های این راه، ‌فرمود: صَبْراً بَنِی‏ الْکِرَامِ‏ فَمَا الْمَوْتُ‏ إِلَّا قَنْطَرَهٌ یَعْبُرُ بِکُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّاءِ إِلَی الْجِنَانِ الْوَاسِعَهِ وَ النَّعِیمِ الدَّائِمَهِ: صبر و مقاومت کنید ای بزرگ‌زادگان! چرا که مرگ، تنها پُلی است که شما را از رنج و سختی عبور می‌دهد و به سوی بهشت گسترده و نعمت‌های همیشگی می‌رساند. همچنین خطاب به خانواده خود و دعوت آنان به صبوری نیز ‌فرمود: «بنگرید! اگر من کشته شدم، به خاطر من گریبان چاک ندهید و صورت مخراشید».
۴. ایمان به هدف کسی که در انتخاب هدف و راه بصیرت نداشته باشد، راه را با تردید می‌پیماید و در مواجهه با مشکلات، کم‌طاقت می‌شود؛ اما آنکه «حق» را هدف قرار دهد و با بصیرت گام در راهی بنهد، نه سست می‌شود و نه از سختی‌ها می‌هراسد، حتی مرگ در راه هدف حق را هم با آغوش باز می‌پذیرد. وقتی امام (ع) در مسیر کربلا، عبارت «إِنَّا لِلَّهِ‏ وَ إِنَّا إِلَیْهِ‏ راجِعُونَ» را که گویای شهادت بود، بر زبان جاری کرد؛ حضرت علی اکبر (ع) از پدر پرسید: «أَوَلَسْنَا عَلَی الْحَقِّ: مگر ما بر حق نیستیم؟». امام فرمود: «بَلَی وَ الَّذِی إِلَیْهِ مَرْجِعُ الْعِبَادِ: آری! قسم به خدایی که بازگشت همگان به سوی اوست، ما بر حقّیم». حضرت علی اکبر (ع) گفت: «فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ‏ نَمُوتَ‏ مُحِقِّینَ: پس ما را باکی از مرگ در راه حق نیست». امام حسین (ع) هنگام آخرین وداع با اهل‌بیت خویش نیز ضمن آنکه آنان را آماده تحمل بلا و رنج ‌ساخت، فرجام خوش این مصیبت‌ها را نیز بیان کرد تا آنان به سلاح صبر مجهز شوند: وَ یُعَوِّضُکُم عَنْ هَذِه الْبَلیّهِ اَنواعَ النِّعَمِ وَ الْکِرامهِ فَلاتَشْکُوا وَ لا تَقُولُوا بِاَلْسِنَتِکُم مَا یَنْقُصُ قَدْرَکُم: خداوند انواع نعمت‌ها و کرامت را در عوض این بلا و گرفتاری به شما عطا می‌کند. پس شکوه نکنید و چیزی بر زبان نیاورید که قدر و منزلت شما را کم کند. از همین رو بود که حضرت زینب (ع) در مجلس ابن‌زیاد و در پاسخ به وی، عزتمندانه و صبورانه فرمود: «مَا رَأَیْتُ‏ إِلاَّ جَمِیلاً». این بیان، گویای روحیه صبر در آن بانوی کرامت و قهرمان صبر است که دشمن را در هم شکست. چنین ایمانی به درستی راه و حق بودن هدف، آستانه تحمل و صبوری انسان را در برابر همه مشکلات، از جمله کشته شدن در راه عقیده حق را بالا می‌برد.
۵. حضور در محضر خدا از دیگر عواملی که هم سبب افزایش آستانه تحمل و صبوری انسان می‌شود و هم برای آدمی آرامش روحی به ارمغان می‌آورد، خود را در محضر خدا دیدن و پروردگار را حاضر و ناظر و باخبر از احوال خویش دانستن است. همچنان که وقتی حضرت ابراهیم (ع) به آتش افکنده شد، فرشتگان بزرگ الهی می‌آمدند و می‌گفتند: آیا نیازی داری؟ آن حضرت به آنان می‌فرمود: به شما احتیاجی ندارم. جبرئیل گفت: پس از خدا بخواه. حضرت فرمود: «حَسبی مِن سُؤالی عِلمُهُ بِحالِی: همین که او از حال من خبر دارد، برایم کافی است». امام حسین (ع) در اوج سختی‌ها و بلاهای جانکاه، درباره میزان و عامل صبر و تحمل خویش فرمود: «هَوَّنَ عَلَیَّ مَا نَزَلَ بِی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ: آنچه این داغ‌ها و مصیبت‌ها را برایم قابل تحمل می‌سازد، این است که در برابر چشم خداست و خداوند می‌بیند و شاهد است». یاد خدا و انس با پروردگار، قدرت تحمل شداید را بالا می‌برد. از همین روست که خداوند فرموده است: «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ». توکل نیز عنصری صبرآفرین است؛ زیرا نوعی احساس پشتوانه الهی در امور سخت و تکلیف‌های سنگین و به عبارتی همان احساس حضور در محضر الهی و برخورداری از نصرت و امداد و عنایت اوست. از همین روست که سیدالشهداء (ع) در صبح عاشورا با حمله سپاه دشمن، این‌گونه با خدا مناجات می‌کند: «اَللَّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتِی فِی کُلِّ کَرْبٍ، وَ أَنْتَ رَجَائِی فِی کُلِّ شِدَّهٍ…: خدایا! تو در هر گرفتاری تکیه‌گاه منی و در هر شدت و سختی، مایه امید منی».
قال الصادق(ع): «یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِیعَتَنَا اسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَه‏»[۱] «ای پسر جندب! اگر شیعیان ما استقامت ورزند، ملائکه با آنها دست می‌دادند و …». وجود انگیزه، یکی از عوامل مهم برای رسیدن به ‌هدف است. اما این عامل به‌ تنهایی کارایی چندانی ندارد، به همین دلیل باید عنصر مکملی وجود داشته باشد تا رسیدن به هدف میسّر گردد. یکی از مهم‌‌ترین مکمّل‌ها، صبر است. زیرا حوادث و مشکلات در مسیر رسیدن به مقصد بسیار است ،از اینرو باید روحیه استقامت را در خود پرورش داد تا بتوان این راه را به‌ بهترین شکل طی کرد و به مقصد رسید.
📌صبر و تصبّر «تصبّر» یعنی خود را به صبر عادت دادن. حضرت علی(ع) در وصیّت خود به فرزندش امام حسن(ع) می‌فرماید: «وَ أَشْعِرْهُ بِالصَّبْرِ»، «لباس صبر بر قلب بپوشان». در اینجا منظور این است که صبر، همانند لباس زیر به قلب می‏چسبد و با متن و حاق قلب تماس پیدا می‏کند. این نوع لباس که در قلب تأثیر دارد، حالتی را در قلب بوجود می‌آورد که او را از جزع و بی‏تابی رها می‌سازد. ناگفته نماند که تصبر با صبوری تفاوت دارد، چرا که گاهی انسان در ظاهر اظهار بی‌تابی نمی‌کند ولی در واقع همانند انسان‌های مضطرب، در عمق جانش بی‌قرار است. امّا وضعیت مطلوب آن است که حالت آرامش از ظاهر به عمق قلب سرایت کند. در این صورت است که انسان موفق خواهد بود. البتّه این هرگز به معنای آن نیست که انسان زندگی بی‌دغدغه‏ای داشته باشد، چرا که زندگی دنیا با سختی‏ها عجین است؛ {لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَد} «و البته آدمی را در سختی و رنج آفریدیم». تصبر در یادگیری علوم دینی نیز در همین راستاست. علی‌(ع) بعد از توصیه به تفقّه در دین، می‌فرمایند: «عَوِّد نَفْسِکَ التصبر علی المکروه، و نعم الخُلْقُ التَّصَبُّرُ فی الحَقّ» «نفست را به شکیبایی بر نامطلوب عادت بده و چه نیکو خویی است شکیبا بودن در راه حق»البته باید توجه داشت که این امر (تصبّر) باید به تدریج بوجود آید، آن گونه که قرآن کریم می‌فرماید: {إِنَّ مَعَ الْعسر یسراً}؛ «همانا به همراه هر سختی، آسانی است»
صبر بدنی در مقابل مشقت‌هایی است که بر بدن و جسم انسان وارد می‌شود. این صبر یا با عمل تحقق می‌یابد، مثل قیام به عبادات مشکل، یا با تحمل و استقامت، مثل صبر بر کتک‌های شدید، امراض بزرگ و جراحات هولناک، که قرآن کریم درباره‌ صبر ایوب نبی در برابر امراض و مصیبت‌هایش این‌گونه از او یاد‌ می‌کند: «وَاذْکُرْ عَبْدَنا أَیُّوبَ إِذْ نادی‌ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ‌... إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا؛ و به خاطر بیاور بنده ما حضرت ایّوب را، هنگامی که پروردگارش را خواند (و گفت: پروردگارا!) شیطان مرا به رنج و عذاب افکنده است‌... ما ایوب را شکیبا یافتیم.» حضرت ایوب (علیه‌السلام) یکی از انبیاء بزرگ الهی است که دارای مال و فرزندان فراوان و بسیار اهل بخشش بود. او مورد امتحان‌های سخت الهی قرار گرفت، اموال او از بین رفت، فرزندان او هلاک شدند، بدن او دچار امراض سخت شد، اما او در برابر کوه مصائب و مرض‌های شدیدی که بر او وارد شد، صبر نمود و هیچ شکایتی نکرد، لذا به عنوان اسوه و الگوی صبر شناخته شد.
در بیان علت رسیدن بعضی از بنی‌اسرائیل به مقام امامت و هدایت مردم‌ می‌فرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ؛ [۵۳] و از آنان امامان (و پیشوایانی) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.»
💵 یه کارمند بانک، گاهی اوقات از مردم پول می‌گیره، و گاهی اوقات به مردم پول میده. نه اون موقعی که پول از مردم می‌گیره خوشحالی میکنه، و نه اون موقعی که پول به مردم میده ناراحت میشه. چون میدونه این پول‌ها دستش امانت هستند.☝️ 📣 در واقع، میخواد با این دادن‌ها و گرفتن‌ها، تحمّل و ظرفیتِ ما آدمها رو بالا ببره. خدا میخواد روحِ ما انقدر بزرگ بشه که تلخی‌ها و شیرینی‌ها در اون اثر نکنه:👇 ✔ حضرت زینب(سلام الله علیها) بعد از اونهمه حوادثِ سختِ کربلا فرمود: «مَا رَأیتُ اِلّا جَمیلا». من به جز زیبایی چیزی ندیدم. ✔ امام حسین(علیه السلام) در گودال قتلگاه، و در آخرین لحظاتِ زندگی فرمود: «اِلهی رِضاً بِقَضائِک، صَبراً عَلی بَلائِک». خدایا! به حکمِ تو راضی هستم، و بر این بلاها و امتحانات صبر میکنم. 👌 اگر کسی حوادث عالم رو اینطوری ببینه، و بر اساسِ علم و حکمتِ بدونه، دیگه به میرسه. دیگه: ✖️ حرص نمیخوره ✖️ عصبانی نمیشه ✖️ دشمنی نمیکنه ✖️ حسد نمی‌ورزه ✖️ و... چون میدونه همه‌ی این صحنه‌ها از قبل، به صورتِ حکیمانه‌ای طراحی شده: فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ👈 از قبل در لوح محفوظ ثبت شده. ⚡️ لذا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تمامِ در دو کلمه‌ی قرآن است.☝️ سپس همین آیه را تلاوت کردند: 🕋 لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ. 💢 بر آنچه از دست دادید، تأسف نخورید، و بر آنچه به شما داده می‌شود، دلخوش نباشید. و بعد حضرت فرمودند: کسی که اینگونه باشد، زاهدی جامع الاطراف است. ✅👌 سلام الله علیها اینگونه نسبت به حوادث نگاه میکردند چون خداوند میبیند و میداند و طبق مصلحت امتحان میکند لذا برادر و فرزند و مال ....را که از دست میدهند افسرده نمیشوند چون اینها امانت خداوند هستند
🔻ثُباتِ قدم🔻 ✍ در قرآن کریم، بارها از صحبت شده، ✅️ حتّی قرآن به ما یاد داده که در دعاهامون، از خداوند طلب کنیم:👇 🕋 رَبَّنٰا أَفْرِغْ عَلَیْنٰا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدٰامَنٰا وَ انْصُرْنٰا عَلَی الْقَوْمِ الْکٰافِرِینَ (بقره/۲۵۰) 💢 پروردگارا! صبر و شکیبایی بر ما فرو بریز! 💢 و قدمهای ما را ثابت و استوار بدار! 💢 و ما را بر گروه کافران پیروز بفرما! 🕋 رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (آل عمران/۱۴۷) 💢 پروردگارا! گناهانِ ما را ببخش! 💢 و از تندرویهای ما در کارها، چشم پوشی کن! 💢 و قدمهای ما را استوار بدار! 💢 و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان! ☝️ سعی کنیم این دعا رو همیشه داشته باشیم، و حتّی در قنوت نمازهامون بخونیم: 🌴رَبَّنٰا... ثَبِّتْ أَقْدٰامَنٰا🌴 👈 خدایا! ما را ثابت قدم کن. کسانی که به خدا دارند، دارند.❤️ «ثُباتِ قَدم» یعنی اینکه:👇 ✔ در بحران‌ها نلرزیم، ✔ در پیچیدگی‌ها فریب نخوریم، ✔ پامون نلغزه، ✔ در شبهات و فتنه‌ها فریب نخوریم، ✔ در مسیری که در پیش گرفتیم، سست و بی‌انگیزه نشیم. «ثُباتِ قَدم» یعنی اینکه:👇 ✔ هرچی شرایط سخت‌تر و حادتر شد، ما محکم‌تر باشیم. ⁉️میدونی مهمتر از «خوب بودن» چیه؟ 👈 «خوب موندن». خوب موندن👈 یعنی ثابت قدم موندن.. در یک کلمه... یعنی👈 عاقبت به خیر شدن..😍 @a_fatemi24
✍خوشبختیِ کاذب؛ قاتل خاموش ✅ این یک قاعدۀ کلّی هست، که خدا همۀ ما رو با چیزهای مختلفی میکنه: 🕋 وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ. (بقره/۱۵۵) 💢 قطعا همۀ شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی، زیانِ مالی، جانی و فرزندان آزمایش می‏‌كنیم، و بشارت ده به صابران.   ☝️یعنی اینکه حالات روحی ما، یکسان نیست، همیشه نوسان داره؛↶ 🤦‍♂ یه روز خانواده‌مون مشکل دارن، 😷یه روز خودمون مریض میشیم، 🚘 یه روز تصادف میکنیم، 💵 یه روز کار نداریم، بی‌پول میشیم، و...‌.... ⛔️ اکثر مردم از این اتفاقات ناراحت میشن و گله میکنن که چرا هیچ وقت نمیتونیم باشیم و راحت زندگی کنیم؟😔😣 🗣 بزارید اینطوری بگم؛ 👇👇👇 🖥 دیدید بالای سر بیمار، دستگاه مانیتور میزارن که علائم حیاتی بیمار رو نشان بده؟؟ اون خطی که در صفحه‌ی مانیتور در حال حرکته تا وقتی نوسان داره،_\/_|/_\/ علائم حیات رو نشون میده، ولی همینکه ممتد شد، ــــــــ یعنی تمام!✋ 👌یعنی این نوسانات،_\/_|/_\/ برای زنده بودن لازمه. ✅ این نوسانات و که خدا به ما میده هم همینطوره، برای ما لازمه و مشخص میکنه تا چه اندازه ما راسته؛↶ ❤️کی قلبش است و با خداست؟ 🖤کی قلبش است و بی‌خداست؟ 👇👇👇 🕋 وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ(عنکبوت/۳) 💢در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را معلوم نمايد. ✅ بعضیا تو این نوسانات، به خدا پناه میبرن و میکنند، خدا هم بهشون بشارت میده.😍 🕋 بَشِّرِ الصَّابِرین ✅ ولی بعضیا میگن؛ نخیر❌ ❗️ما باید به هر قیمتی که شده، باشیم و راحت زندگی کنیم.🤨 ☝️اینا ممکنه از هر راهی که شده به برسند، ولی در عوض، سر از ناکجا آباد در بیارن.😱 🔚و کم‌کم به جایی میرسند که خدا رهاشون میکنه❗️ 👇👇👇 🕋 وَ نَذَرُهُمْ فِى طُغْيَنِهِمْ يَعْمَهُونَ(انعام/۱۱۰) ✨آنان را در طغیانشان رها میسازیم تا سرگردان بمانند. ☝️خدا نکنه کسی به اینجا برسه❗️ 😱به اینجا که برسیم یعنی مماتِ واقعی❗️🔔 🔚 هر راحتی، به معنی نیست.❌ @talangoremazhabi
بسم الله الرحمن الرحیم- 👌کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : 👈 چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل) 👌برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند. 3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛ مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: ✍قرآن نيز يكي از علل اصلی بي ايماني را جهل و ضعف معرفتي انسان ها مي داند؛ 👌چنانچه حضرت نوح(عليه السلام)به قوم خود مي فرمايد: (وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردماني ناآگاه مي بينم. 👈امير مؤمنان(عليه السلام) نيز درباره علت كفر مي فرمايد:اگر مردم در موارد ناآگاهي درنگ و تأمّل مي كردند، هرگز به كفر و گم راهي نمي گراييدند.( ميزان الحكمة،ج 2، ص 153) 👌بنابراين، يكي از علل روان شناختي دين گريزي در همه انسان ها، به ويژه جوانان، ضعف و عدم تفكر درباره دين است ✋برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1- خانواده: خانواده ها با تربیت نادرست وناقص خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می كنند. پیامبر(ص) فرمود: كلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى كه به دنیا مى‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور كرده، باعث انحراف وى از دین‏مى‏شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2- دوستان ورفیقان ناباب: 👌دوستان نقش مهمی در زندگی انسانها دارند. امام صادق(ع)می فرمایند: «المرءُ على دینِ خلیله.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). 👌به همین دلیل است كه گاهى یك فرد فاسق در مدتى كوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏كند. در قیامت نیز شكایت اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3- مطبوعات ورسانه های جمعی تحت قدرت مستكبرین: 👌 مستكبران در هر زمانى با شیوه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، شایعه و تهمت، و زدن برچسب‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شك و شبهه، تحقیر و استهزاى باورهاى دینى مردم، موجبات دین‏گریزى را فراهم كرده‏اند. مردم را از دین گریزان مى‏كنند. 👌براى نمونه، هنگامى كه شعیب علیه‏السلام مردم را به ترك بت‏پرستى و پرهیز از كم‏فروشى دعوت مى‏كرد، به او مى‏گفتند: 👈 این دعوت تو مخالف با آزادى انسان‏هاست. آزادى انسان حكم مى‏كند هر كه را خواست، بپرستد و هرگونه كه خواست در اموالش تصرف كند. 4-نداشتن الگوهای مناسب: 👌گاهی بجای اینکه الگوگیری از شهدا،علما ،متفکرین و دانشمندان داشته باشند؛برخی از بازیگران و هنرمندان فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد.
🌹فویل للمصلین 💠💠 پس: 🔹بی حوصله به نماز نایستیم، خسته و کسل نماز نخوانیم ، اذکار نماز را با تامل و توجه بخوانیم ، 🔔🔔 حواسمان باشد که: 🔸بی حوصلگی و کسلی و بی‌توجهی در نماز از نشانه های ست ، 🙏🙏 خدا عاقبت همه مان ختم بخیر کنه ،با این اوضاعی که در ظاهر نماز داریم ، تا برسد به باطن آن که ست.
🌐💠⚜️⚜️💠🌐 ✅ اما برگردیم به آیه. ابتدا میفرماید؛ 🌸 یاایهاالذین آمنوا؛ اهل ایمان مواظب باشند. ⚠️ یعنی شیطان دنبال اهل ایمانه ... ⚠️ با بی دینها و کافرا و ... کاری نداره. ⚠️ اونا که خودشون یه پا شیطانند. بعضیهاشون که از شیطان هم جلوترند در جنایتکاری. 🔔🔔شیطان روی اهل ایمان، بچه شیعه ها، معتقدین به خدا و پیغمبر و چهارده معصوم، روی اهل نماز، اهل دعا و مجلس امام حسین ووو ... کار میکنه و تا داغونشون نکنه دست بردار نمیشه. ❌❌اگه شده تا آخر عمرشون ... پنجاه, شصت سال روشون کار میکنه و نقطه ضعفشون رو پیدا میکنه و بلاخره نمیزاره عاقبت به خیر بشن. 📛📛پس چون با دشمنی خطرناک مواجه هستیم ,..., باید خوب بشناسیمش و راههای نفوذش رو شناسایی کنیم و فرصت عرض اندام بهش ندیم.
🔻حقیقتِ نماز🔻 ✍ در کلّ قرآن، حتّی یک آیه هم نداریم که بگه بخونید😳 تعجّب کردید؟! بله درسته. خدا در موردِ می‌فرماید: هر چقدر که میتونید بخونید: 🕋 فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (۲۰/مزمل) ❌ امّا هیچ جا نمیگه بخونید. چون اصلاً خوندنی نیست. ❌ درباره‌ی نمیگه: اقْرَءُوا الصَّلَاةَ☜ نماز بخوانید. ✅️ درباره‌ی می‌فرماید: أَقِیمُوا الصَّلَاةَ☜ نماز را اقامه کنید، برپا دارید. ☝️ هیچ جای قرآن صحبت از «خواندنِ نماز» نیست، همه جا صحبت از «اقامه‌کردن و برپاداشتنِ نماز» هست. این حدیث معروف رو شنیدیم: 👈 الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ. ستونِ دین است. خُب، ستون رو که نمی‌خونند. اصلاً ستون خوندنی نیست.😊 ستون رو برپا می‌کنند، اقامه می‌کنند. پس هم که ستونِ دین هست، باید اقامه کنیم. حالا اقامه کردن چطوریه⁉️👇 قرآن در سوره‌ی ماعون می‌فرماید: 🕋 أَرَأَیْتَ اَلَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (ماعون/۱) ⁉️ آیا کسی که دائماً ، و روزِ جزا رو تکذیب می‌کنه، دیدی؟!😳 کسی که ظاهراً داره، ولی در واقع و خدا و پیغمبر و.. همه رو تکذیب میکنه. (یُکَذِّبُ بِالدِّینِ)🙄 ⁉️ تا به حال یه همچین فردی رو دیدی؟! ✔ بعد، چند ویژگی برای چنین شخصی بیان میکنه:👇 1⃣ فَذٰلِکَ اَلَّذِی یَدُعُّ اَلْیَتِیمَ. ☝️ او كسى است كه حواسش به نیست. و رو به زور از درِ خونه‌ش ردّ میکنه، و بهش جفا میکنه. 2⃣ وَ لاٰ یَحُضُّ عَلیٰ طَعٰامِ اَلْمِسْکِینِ. ☝️ حواسش به هم نیست. مردم رو به اطعامِ و تشويق نمیکنه. 3⃣ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ. 😱 پس وای بر نمازگزاران، اون نمازگزارانی که از خودشون غافل هستند. 4⃣ اَلَّذِینَ هُمْ یُرٰاؤُنَ. ☝️ چنین کسانی در واقع می‌کنند. خودشون رو جلوی مردم نشون میدن🙂 ولی در واقع نیستند. 5⃣ وَ یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ. ☝️ و کسانی که حوائجِ زندگیِ رو برآورده نمی‌کنند. حواسشون به نیست. حواسشون به نیست. ماعون👈 از مادّه‌ی مَعن، به معنی چیزِ کم و اندکه؛ چیزهای کوچکی که حاجتى از حوائجِ زندگى‌ِ مردم رو برآورده میکنه. یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ👈 یعنی حتّی حوائجِ اندک و ناچیزِ رو هم برآورده نمی‌کنند. و به ها خدمت نمی‌کنند.☹️ 📣 امّا یک نکته‌ی بسیار بسیار بسیار مهم در این سوره وجود داره. خوب دقّت کنیم. در این سوره، ویژگی کسانی که رو تکذیب می‌کنند، بیان کرد: ☜ ابتدایِ سوره گفت: حواسشون به و نیست. ☜ آخرِ سوره هم گفت: حواسشون به نیست. ☜ امّا وسطِ سوره گفت: وای بر کسانی که از نمازشون هستند. وسطِ صحبت از و و ، فرمود: عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ☜ از نمازشون هستند. ☝️ گویا خدا میخواد به ما بگه: خدمت به مردم، فقرا، ایتام و.. همگی جزئی از هستند. لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه، از نمازش شده. یعنی چی اینها جزوِ هستند⁉️👇 مثل نماز جمعه است. بعضی از فُقَها میگن اون ۲ تا خطبه‌ی نماز جمعه، جزوِ نماز هست و جای ۲ رکعت نماز رو می‌گیره. یعنی ۲ تا خطبه و ۲ رکعت نماز، جمعاً میشه ۴ رکعت، که جای نماز ظهر رو می‌گیره. لذا بعضی از فُقَها میگن اگر کسی به خطبه‌ها نرسید، بعد از نماز جمعه، نماز ظهرش رو دوباره خودش بخونه. 👈 حالا اینجا هم در سوره‌ی ماعون، قرآن می‌فرماید خدمت به یتیم و فقیر و مردم و... همگی جزوِ هستند. ❌ لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه از نمازش غافل شده، چون اینها جزوِ هستند. حالا این شعر باباطاهر رو بهتر می‌فهمیم: خوشا آنانکه دائم در نمازند📿 یعنی ما از صبح که بیدار میشیم، تا شب که می‌خوابیم دائماً در حالِ هستیم. 👈 توی اداره، توی مغازه، توی کوچه و خیابون، سرِ کلاسِ درس، توی خونه، در ارتباطِ با پدر و مادر و زن و شوهر و بچّه و.. دائماً در حالِ هستیم. ❌ هر جایی که ظلمی به بندگانِ خدا کنیم، از نمازمون غافل شدیم. ❌ هر جایی که از بندگانِ خدا غافل بشیم، از نمازمون غافل شدیم. خلاصه اینکه عزیزِ دلم! ☜ خوندنی نیست، برپاداشتنی است. ☜ اقامه‌کردن و برپاداشتنِ یعنی خدمتِ به خلقِ خدا. حقیقتِ اینه. ☜ این نمازی هم که ما روزی ۵ وعده می‌خونیم، این «خوندن» باید مقدّمه‌ی «اقامه‌کردن و برپاداشتن» باشه. ✔ باید منشأ و خدمتگزاری باشه. 💯 واقعی، خدمتگزارِ صدیقِ مخلوقاتِ خداست،😌 و غیر از این نمی‌تونه باشه. واقعی👈 "یَمنَعُونَ الماعُونَ" نیست، و مانع از رسیدن مایحتاجِ روزمره‌ی مردم نیست. از این به بعد، کنارِ نمازهایی که می‌خونیم، یه خورده هم سعی کنیم رو اقامه کنیم.🙂 @fatemi5
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻آخرین وصیّتِ امام صادق(ع)🔻 ✍ امّ‌حمیده، همسر امام صادق (ع) می‌گوید: هنگام شهادتِ امام صادق (ع) صحنه عجیبی از امام مشاهده شد.😳😦 👈 ایشان در آخرین لحظاتِ عمر شریف خود، چشم‌های خود را باز کردند و فرمودند: «تمام خویشاوندان و بستگان مرا جمع کنید». ☝️ وقتی همه خویشان و بستگان بر بالین حضرت جمع شدند، امام نگاهی به آنان کردند و فرمودند: ⚡️ «انَّ شَفاعَتَنَا لا تَنالُ مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ». شفاعت ما به هر کس که را سبک بشمارد نخواهد رسید. 📚 ثواب الاعمال صدوق، ص ۲۰۵. ✨✨✨✨✨ ⚠ دقّت کنیم... حضرت نفرمود: شفاعتِ ما به «تَارِکُ الصَّلَاه» و بی‌نماز نمی‌رسه.. ❌ بی‌نماز که اصلاً تکلیفش مشخّصه👇 پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ" ❌ هر کس نماز را عمداً ترک کند کافر شده است. (بحار الانوار، ج ۳۰، ص ۶۶۷) پس تکلیف بی نماز که مشخّصه.. 📣📣... اینجا امام‌ صادق (ع) فرمود: شفاعتِ ما به «مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ» نمیرسه. یعنی کسی که را سبک و خفیف بشمره. ⛔️ «مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ» 👈 یعنی کسی که برایش خیلی اهمّیت نداره.. کسی که نمازش رو یه بار دیر میخونه، یه بار زود میخونه.. یا نمازش رو با بی‌حالی و کسالت میخونه. خلاصه اینکه براش اولویت اوّل نیست.😔 گاهی بخاطر یه مسابقه فوتبال، یا یه فیلم یا... نمازش رو به تاخیر میندازه.💔 این آدم میشه:👈 «مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ» حرف قرآن هم همینه. قرآن می‌فرماید مراقب نمازهاتون باشید: 🕋 حَافِظُوا عَلَی الصَّلَوَاتِ (بقره/۲۳۸) 💢 از نمازهای خود محافظت کنید، و مراقب نمازهایتان باشید. اگر کسی مراقبِ نمازش باشه و از نمازش حفاظت کنه، هم از این شخص محافظت میکنه.😌 یعنی حفاظت دو طرفه است.. گویم ‌زِ امامِ صادق این طُرفه حدیث تا شیعه‌ی او، به لوحِ دل بنگارد فرمود که بر شفاعتِ ما نرسد هر کس که نماز را سبک بشمارد ، @fatemi5