eitaa logo
فتح الفتوح لحظه های یاد شهدا در راه شهدا
507 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
187 فایل
پرورش جوانان خداجوی بسیجی، فتح الفتوح امام خمینی است. مقام معظم رهبری یاد مسئول گروه تحقیقاتی فتح الفتوح؛ حاج محمد #صباغیان که انتظار بر شهادت را رسم پرواز می دانست، صلوات.🌷 مدیر گروه @fathol_fotooh نذر صاحب الامر عجل الله فرجه الشریف 🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
هر کسی شهدا را یاد کند شهدا او را نزد اباعبدالله یاد خواهند کرد. شهید به ياد حاج محمد که هر شب جمعه این پیام را میفرستاد و همه شهدا صلوات.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال «عاشورا» آماده پخش شد بخشی از مجاهدت‌های فرمانده لشگر عاشورا، و برادرش حمید باکری را روایت می‌کند. نسخه سینمایی این سریال بود که بهترین فیلم چهلمین جشنواره فجر شد. پخش جمعه‌ها ساعت ٢٢ | شبکه یک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بدون تعارف با کسی که تروریست داعشی حرم شاهچراغ(ع) را زمین گیر کرد 🔹"بدون تعارف" جمعه بعد از خبر۲۰:۳۰
🌷شهید محسن وزوایی والله قسم وقتی کمی از فشار کارم کم می‌شود در خود احساس ضعف و کوچکی می‌کنم @fatholfotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسرار کودتای ۲۸ مرداد .pdf
4.68M
ها نام کتاب:اسرار کودتای ۲۸ مرداد نویسنده: سی. ام. وود هاوس مترجم: نظام الدین دربندی درباره کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال ‌متن روضه
Mirdamad 1402 shab03 a.mp3
25.01M
|⇦حالا که اومدی پیشم... و توسل حضرت رقیه سلام الله علیها اجرا شده شبِ سوم محرم ۱۴۰۲ به نفس سید مهدی میرداماد•✾• ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ گرچه سه سال بیشتر ندارد، اما صدسال شکایت از این اندک سال دارد شکایت‏ هایی که تاب باز گفتن‏شان را ندارد. 🆔 @babolharam_net 🖥 www.babolharam.net
سلام هم اکنون بر سر بزرگواری که افتخار خادمی را به من داد🌸 به یادتونم🌺 🕊سلام قبول باشه .التماس دعااااا ان شاءالله شهید عزیز دعاگوتون باشه @fatholfotooh
🌷📝(فرازی از وصیت‌نامه سردار شهید محمدتقی سالخورده ) ما سالهاست که در راه خدا برای مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش و اهل بیت به سر و سینه زدیم و عزاداری کردیم آیا ما فقط تا حد عزاداری و سینه‌زنی شیعه اهل بیت هستیم اگر مرحله آزمایش ما سخت‌تر شود آیا قبول می‌شویم یا از صراط مستقیم خارج می‌شویم. آیا به مرحله عمل رسیدی، عمل می کنی یا جا می زنی؟ بین حرف و عمل خیلی فاصله هست باید عمل کرد. @fatholfotooh
فتح الفتوح لحظه های یاد شهدا در راه شهدا
#یکشنبه ها #چهل_حدیث #جهادبانفس #حدیث_ششم #فصل_چهارم 🍃🍃🍃🍃 هرکسی برحسب حال و مقام خودش ، کمال را ت
ها 🍃🍃🍃🍃 امام صادق علیه السلام فرمودند: خشم ،کلید همه شرهاست. غضب در حقیقت حرکتی است نفسانی که به وسیله آن خون در قلب به جوشش می‌آید . کار عقل در این حالت ضعیف می‌شود. مَثل غاری پر از آتش و دود هست که هرچه برای خاموش کردن آن رویش انداخته شود بیشتر آتش می‌گیرد به همین دلیل انسان در حال غضب ، کور می‌شود از رشد و هدایت و کر می‌شود از موعظه و پند، چه بسا باعث ازدیاد غضب شود. 👇 🌟قوه غضبیه باعث حفظ بقای شخص و نوع نظام جامعه می‌گردد در حیوانات باعث طبیعت دفاعی هست تا دستخوش زوال و اضمحلال نشوند. در انسان برای مواجه شدن با ترس، ضعف، سستی ، تنبلی و طمع و کم صبری و قلت ثبات، راحت طلبی و خمودی و زیر بار رفتن و رذایل و فضایح و بی غیرتی و کم همتی هست. امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود و تعزیرات و سایر سیاست‌های دینی و عقلی زیر سایه قوه غضبیه هست. کشتن قوه غضب خطایی بزرگ است.❌ جهاد با دشمن دین و حفظ نظام بشر و دفاع از جان و مال و ناموس و جهاد با نفس از خیرات و برکات قوه شریفه غضبیه است. انسان باید اگر در حال خاموشی، سستی، بی‌غیرتی هست برای معالجه، بر ضد آنها اقدام کند مثلاً ترس، رسیدن به شجاعت. شادی روح امام خمینی رحمة ‌الله علیه صلوات 💐 @fatholfotooh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان اردبیل ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ 💠درباره اردبیل 👈بنده اصرار دارم در دیدار با مردم و اهالی هر منطقه‌ای برجستگی‌هایی از آنها را مطرح کنم تا: 👌همه بشنوند، همه‌ی مردم ایران بفهمند 👌خود آن مردم هم قدردان این خصوصیّات باشند 🏷درباره برجستگی‌های اردبیل ↙️اردبیلی‌ها دو کار بزرگ برای ایران کرده‌اند: 🔷کار ملّی ⏪ وحدت کشور ❇️این یکپارچگی و وحدتی که شما امروز در ایران می‌بینید، کار صفویّه است؛ 🔺این از اردبیل و از زمان شاه اسماعیل شروع شد. 🔶کار مذهبی ⏪ اشاعه‌ی مذهب اهل‌بیت 🔻ایرانی‌ها از قدیم به اهل‌بیت (علیهم ‌السّلام) ارادت و علاقه داشتند، لکن مذهب اهل‌بیت رایج نبود، در غربت بود. ❇️خدمت بزرگی که صفویّه به کشور کردند، این بود که مذهب اهل‌بیت را در سرتاسر کشور ایران منتشر کردند. ✅این محبّتی که امروز شما به اهل‌بیت دارید، ✅این درسی که ما از مکتب اهل‌بیت در همه‌ی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و مذهبی و غیره میگیریم، 🔺به برکت آنها است. 🔷از همان زمان صفویّه 👈ملّای بزرگی مثل محقّق اردبیلی (رضوان الله علیه) در نجف محور علم و فقه شد 🔹تا دوران اندکی قبل از ما 👈مرحوم آمیرزا علی‌اکبر آقای اردبیلی، ملّای متنفّذ و فعّال که مسجد ایشان امروز معروف است 🔹تا زمان ما 👈مرحوم آقای آسیّد یونس اردبیلی، که مرجع تقلید و عالِم درجه‌ی یک مشهد بود 🔶در مسئله‌ی جهاد و حضور در میدان مجاهدت هم اردبیلی‌ها انصافاً جزو صفوف مقدّمند 🔸در حدود ۳۵ هزار رزمنده از اردبیل روانه‌ی جبهه‌ها شده 🔸این منطقه حدود ۳۴۰۰ یا بیشتر شهید داده 🔸جانبازهای فراوان و خانواده‌های معظّم شهیدان دارد 🔺اینها را باید حفظ کرد؛ شناسنامه‌ی اردبیل اینها است🔻 💠درباره مسئله شهادت ⭕️شهید جان خودش را داده است ❇️و رضای الهی را که بالاترین ارزشهای عالم وجود است کسب کرده. ✨در همه‌ی ادیان الهی، فداکاری در راه خدا، جان دادن در راه خدا، این ارزش والا را دارد. ❇️شهدا در حریم ربوبیّتند، در حریم الوهیّت قرار دارند. ✔️این بالاتر از این حرفهایی است که ما در باب زنده بودن به عقلمان میرسد ❤️در این راه بیم و اندوه نیست؛ این راه، راه مسرّت، راه انفتاح، راه خشنودی و خوش‌دلی است. 👌این پیامِ اینها است 💌یعنی شهدا ما را تشویق میکنند، به ما میگویند در این راهی که ما رفتیم شما هم دنبال ما بیایید، حرکت کنید. 🏷درباره راه روشن شهیدان ♦️ما با شهدا معاصر بودیم، از نزدیک دیدیم شهدا را؛ 👌هم جهادشان را دیدیم، 👌هم شهادتشان را دیدیم. 👌دیدیم شهدا چطور توانستند گره‌های بزرگ را باز کنند ❇️هشت سال دفاع مقدّس، نقش رزمندگان ما را، نقش مجاهد‌تهای ما و شهدای ما را در گشودنِ گره‌ها آشکار کرد. 💢بعد از دوران دفاع هشت‌ساله، جنگ نظامی ما تمام شد امّا: 🚨جنگ شناختی، 🚨جنگ معرفتی، 🚨جنگ اقتصادی، 🚨جنگ سیاسی، 🚨جنگ امنیّتی ⭕️روزبه‌روز شدّت پیدا کرده، تا همین امروز. ☝️همه‌ی اینها به برکت ایستادگی‌ها، به برکت مقاومتها، به برکت شهادتها خنثی شده. ❇️بنابراین، راه برای ما روشن است. راه، راه مجاهدت، ایستادگی و استقامت است. ⏫این راهی است که ما باید برای هموار کردن آن تلاش و فکر کنیم؛ 📌علما 📌روشنفکران 📌دانشگاهی‌ها 📌صاحبانِ مناصبِ گوناگونِ دولتی ✅هر کدام یک جور باید تلاش کنند. 💎خدای متعال هم برکت میدهد، کمااینکه به خون شهدا برکت داد. مثلا: ❇️شهیدی مثل شهید سلیمانی در راه خدا به شهادت میرسد، ⬅️یک ملّت حرکت میکند و تمام این خطوط توهّمی‌ای که بین آحاد ملّت هست به هم میریزد و ملّت یکپارچه راه می‌افتند. 🔆بارزترین مثال؛ خون مطهّر اباعبدالله (علیه ‌الصّلاة و السّلام) است. ⬅️امسال دشمن چه تلاشی کرد تا شاید بتواند رونق محرّم را کم کند؛ ❌نتوانست و بعکس شد، امسال محرّم و دهه‌ی عاشورا گرم‌تر، پُرشورتر، پُرمعناتر، معرفت‌برانگیزتر از همه‌ی سالهای قبل بود. ◀️فِرَق مختلف مسلمان به امام حسین اظهار عشق میکنند؛ غیر مسلمانها [هم همین‌طور؛] ◀️این راه‌پیمایی اربعین را شما مشاهده کنید و ببینید! 📌اینها همه نشان‌دهنده‌ی ارزش‌گذاری خداوند بر روی شهادت و خون شهید و راه شهدا است 💎در واقع امروز مسئولیّت شما که این کار بزرگ را دارید انجام میدهید و نام شهدا را احیا میکنید، شبیه کار امام سجّاد (علیه‌ السّلام) و حضرت زینب است. 🍀امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال به شماها توفیق بدهد که برای حفظ نام شهیدان، یاد شهیدان، خاطره‌ی شهیدان، حوادث شهادتهای اینها، داستانهای اینها، همه‌ی روشهای لازم را دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1697054635.mp3
7.93M
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ ‌ @Fanous قدم قدم پا می‌زارم تو جاده ها تا برسم به کربلا حسین حسین 🎤 حاج مهدی رسولی
📝🌷(فرازی از وصیت‌نامه شهید مدافع حرم محمد بلباسی) در این برهه از زمان ایران اسلامی، ام‌القرای جهان اسلام شده است و مسلمانان جهان که در بند طاغوت و پادشاهی هستند با تشکیل جبهه مقاومت چشم به ایران دوختند و می‌خواهند از الگوی انقلاب اسلامی ایران که به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و همراهی مردم عزیز توانستند استکبار جهانی را با دست خالی از ایران بیرون کنند، استفاده کنند و گوش به‌ فرمان حضرت امام خامنه‌ای هستند و دشمنان اسلام و شیعیان ایران از این جایگاه انقلاب اسلامی هراس پیدا کرده و به‌ دنبال گسترش اسلام آمریکایی هستند. @fatholfotoog
هدایت شده از راويان نور، سربازان ظهور
4_5789750317419596086.mp3
22.63M
عنوان: مروری بر خیانتهای منافقان و یهودیان علیه اسلام
هدایت شده از راويان نور، سربازان ظهور
در دوران منتهی به سال۲۶۰، که سال شروع غیبت صغری است. دوران پیچیدهای از لحاظ، روایات و اشخاص و اتفاقاتی که می افتد. ما باید اینها را به طور کامل بررسی کنیم تا به خط نفوذ دست پیدا کنیم. بنده از بعضی دوستان خواسته بودم در مورد بعضی افراد،که اینها اسامی مشترک ولی عقاید کاملا متفاوتی داشتن تحقیق کنند. من جمله این افراد " احمد بن حسین" است. یکی از اینها استاد صدوق، ودیگری شاگرد سید مرتضی یا سید رضی است. یکی امامی صد در صد و دیگری ناصبی صد در صد مرحوم صدوق در روایتی در مورد او می فرماید: انصب الناس. یعنی، من از او ناصبی تر ندیدم. در جای دیگر می فرماید: من اینقدر در او شدت و نصب می دیدم؛ که وقتی صلوات می فرستاد، بعدش" و ال " را نمی گفت. از این بیان شیخ صدوق متوجه می شویم، که صلواتهای ایران حتی در دوران حاکمیت اهل سنت" ال " داشته یعنی ایرانی حاضر نبوده،" ال " را از صلوات بیندازه. بعدها که خطوط جدا شد" ال" ازش افتاد. والا ایران در زمان اهل سنت ،ال را می گفته. که مرحوم صدوق در توصیف ناصبی بودن این آدم می گوید: با وجودیکه در ایران " ال" گفته می شده، ولی این حاضر نبوده بگه. آن وقت از همین آدم ناصبی، یه روایتی نقل می کند: که او علی(علیه السلام) را همتای پیامبر( صلی الله) معرفی می کند. یعنی خدای متعال کسی را بخواهد جهنم ببرد. اگر نور را هم ببیند به دردش نمی خورد. در مورد روایات دوتا نگاه هست. یکی اینکه، بخواهیم محتوی را قبول کنیم. نگاه دیگه، اینکه نمی خواهیم این مطلب را از روایت قبول کنیم، ولی می توانیم بفهمیم این مطلب آن موقع مطرح بوده. حالا اینکه مطرح بوده، چرا مطرح شده، ریشه اش کجاست؟ چرا قبل آن مطرح نبوده؟ اینها ما را به یک سلسله حقایق می رساند. بر می گردیم به ادامه بحث جلسه قبل در روایت مطرح شده از شیخ صدوق، در مورد احمد بن اسحاق و آل یعقوب. اینها که خدمت امام رسیده بودند. حضرت می فرماید: " ولما حال اخبرنی من الصدیق و الفاروق اصل ما طوعا و کرها" وقتی حضرت پرسید: بگو ببینم، این بنده خدا، از روی رغبت و طاعت اسلام آورده‌ است یا از روی فشار و سختی و اجبار؟ که اگر بگویی "طوعا" بود، از تو می پرسد، که نفاق یعنی چی؟ وقتی با میل و رغبت آمد و قبول کرد پس نفاق یعنی چه؟ اگر بگویی " کرها" بود، در آن موقع پیامبر قدرتی نداشت که بخواهد فشار بیاورد. هرکسی می آمد مسلمان میشد تازه کتک می خورد. اسلام در مکه مساوی بود با کتک اما اسلام در مدینه مساوی بود با گرفتن سهمیه زکات و اینها... لذا قرآن می فرماید: لایستوی من انفق من بعد فتح و اتت اولیک اعظم درجه من الذین انفقو بعد و قاتلو... یعنی اینهایی که قبل از پیروزی اسلام آمدند درجاتشان بالاتر است. چرا؟ چون هم باید کتک می خوردند هم پول می دادند. درسته که بعد از پیروزی اسلام، مسلمانان وارد فاز جنگ شدند. ولی بعد از این جنگها مثلا بدر و احد، مسلمانان غنایم می بردند. در جنگ خندق که غنایم کمتری بردند، بعضی ها کم آوردند. بعد حضرت می فرماید: "لما لم تقل له" چرا در پاسخش نگفتی: " بل استما طمعا و ذلک بان هما کانا یجالسان لیهود و یستغفرونهم، عما کانوا یجدون فی التورات فی سایر الکتب المتقدمة الناطقة بالملایم من حال الی حال من قسوة محمد(ص) (اکمال الدین صدوق ص ۴۶۲) اینها با یهود نشست و برخاست داشتند. ♦️در میان بحث، یه نکته رو یاداور شویم. ما در اوایل بحث تاریخ گفتیم، هیچ پیامبر اولی العزمی در منطقه ای که غافل از عصر ظهور باشه، ظهور نکرده. یعنی، هر پیامبر اولی العزمی که آمده، در منطقه ای آمده، که مردم انتظار ظهور در آنجا می کشیدند.مثلا حضرت آدم، خودش منتظر خودش بود تا خدا توبه اش رو قبول کنه.حتی خانمش منتظر قبولی توبه او بود.بعد از او نوح، که بعد از ۹۰۰۰ سال امد و منتظر بودند. بعد ایشون حضرت ابراهیم، که نمرود به دنبال کشتن ایشون بود تا می رسه به حضرت موسی که بنی اسراییل منتظرش بودند. بعد ایشان حضرت عیسی است. که خود حضرت عیسی می فرماید: شما که می دانید من رسول خدا هستم چرا اذیتم می کنید؟ در مورد پیامبر هم که مطالب رو می دونید. قبلا گفتیم. که‌ منتظر حضرت محمد (ص)بودند. در ادامه، بحث، حضرت می فرماید: " کانا یجالسان" ، حضرت هر دو را خطاب قرار می دهد، که اینها مجالست دارند با یهود.چرا؟ چون اینها همه چی رو می دونند، اینها صاحب کتاب "ملاحم"هستند. یهود احساس می کرداگر مردم را با خودشان همراه سازند، قدرت به خودشون برمی گرده. لذا دنبال این بودند که نطفه را به خودشان انتقال دهند. لذا آن خانم یهودی که سر راه عبدالله سبز می شه.این فاحشه نبوده. می خواسته نطفه به یهود منتقل بشه.
هدایت شده از راويان نور، سربازان ظهور
که نتوانست چون ایشون آمنه رو گرفته بود و نطفه بسته شده بود. لذا اینها می نشستند و می پرسیدند از خصلت حضرت محمد و عاقبت یهود. ولی تا آنها این روایات رو می شنیدند. می گفتند این دروغ است( یعنی ادعای ظهور حضرت محمد) سوال؟ چطور با وجود این مباحث در تورات، حضرت را انکار می کردند؟ یهود در مبارزه اش با پیامبر، با حقی که می دانست با حضرت مبارزه می کرد.هیچکس به حقانیت اسلام بیشتر از خاخام ها اطلاع نداشت. آنها تورات را خوب می دانند و می دانند حضرت موسی تمام تلاش شان این بوده که زمینه را برای پیامبر مهیا کنند. قرآن می فرماید :"یعلمون الحق و هم یجهدون" علامه طباطبایی عرض می کنند: این تورات آن تورات نیست. یهودی ها، در ترجمه تورات، کلمات را از مواضعش تحریف می کنند. یعنی چه؟ مثلا: "علی کلمه الله" است می آمدند می گفت نه این یوشع است، که در اینجا نوشته، علی نیست. تحریف عن مواضعه یعنی؛ مصداق را جا به جا کنی.نه عبارات را. مثلا هر کجا " الذین امنوا " با پیوست کار خوب آمده، مرادش اهل بیت(علی) است. اما در خیلی از تفاسیر به این معنا اشاره نشده.. خود همین قضیه نیز تحریف است. در مورد انجیل هم همین است علامه در ادامه می فرمایند، این انجیل ۶۰ سال بعد از مسیح نوشته شده. حال انکه خود پیامبر با همین انجیل با اینها محاجه می کرده. لذا به همین جهت که این بنده خدا که داره با اینها نشست و برخاست می کند. او اهل اطلاع است ولی در اطلاعات توراتی اش می اید این را اضافه می کند. و می گوید:" الا عن غیر انه کاذب فی دعوا انهم نبی" ولی در اینکه ادعا می کند. من پیغمبرم، دروغگو است پیغمبر نیست. بخت النحس، دارد. ایشون می فرماید، ‌وقتی این اطلاعات را گرفته بودند " محمد(امدند) فصاعدات علی شهادت ان لا اله اله الله( کمکش کردند بر این شهادت) و باهاش بیعت کردند، ولی این به طمع این امده بود که حاکم شود) اینها از اینکه به حکومت جزیی برسند، مایوس شدند. پس صورتشان را پوشاندند، رفتند بالای تنگه، با تعدادی از منافقین که بکشند... که حضرت در اینجا به ماجرای عقبه اشاره دارد. در واقع ماجرای عقبه دو بعد دارد و محل اختلاف است. یکی در "تبوک" ودیگری در "ربیع" در دو جا به سازمان یهود ضربه وارد شد. یکی از انها، ماجرای تبوک است. که ماجرای بسیار پیچیده ای در تاریخ دارد.گفته اند نبرد تبوک بعد از موته بوده. یعنی پیامبر سال هفتم رفت موته و سال نهم رفت تبوک. موته کجاست؟ موته در مرز اردن فعلی با اسراییل است.تبوک کجاست؟ ۳۰۰ کیلومتری موته. یعنی ۳۰۰ کیلومتر مانده به موته می شود تبوک. کدام منطق نظامی می گوید که پیامبر اول به موته می رود و درگیر می شود، در حالیکه پشتش دشمن است. در انجا شکست می خورد و بعد باز می اید در موته درگیر می شود. بعد سال بعد بخواهد بیاید برود با موته بجنگد. از طرفی کسی شبهه ندارد که سپاه اسامه برای سال نهم و دهم است. اسامه قرار بود در کجا درگیر شود؟ در موته. وقتی که اسامه فرمانده شد به پیامبر التماس کرد. گفتند: آقا شما یه بچه رو گذاشتی فرماندهی کند. حضرت فرمودند: این بهانه تان است. والا من بابای اسامه را هم که فرمانده کردم. شما اعتراض کردید. دقت کنید، اعتراض اینها مال ۳ سال قبل بوده. وقتی حضرت این را می فرمایند، اینها خاموش می شوند. دقت کنید؛ یعنی اعتراض اینها به فرماندهی یه مسئله بوده، که در سیر تحولات داغ مانده. این مال کجاست؟ مال سال قبل، که رفتن موته جنگ کردند. زید شهید شد. خالد بن ربیع اینها را برگرداند. حضرت اینها را سرزنش کرد که چرا برگشتید. دارند تجدید قوا می کنند که برن موته یعنی قضایای موته در ذهنشان زنده است. که حضرت می فرمایند، اگر الان اعتراض دارید بگویید. شما به پدرش هم اعتراض داشتید. این نمی تونه برای ۴ سال قبل باشه. خوب پس تبوک می شود برای سال هفتم. یعنی بین تبوک و فتح مکه یکسال فاصله است. حالا ماجرا پیوند می خورد به حوادث فتح خیبر و ماجرای تبوک و فتح مکه. چطور؟ خیبر فتح میشود. یهود خود را در معرض خطر میبیند. می روند با مشرکین مکه(ابوسفیان) طرح مشترک میریزند آنها میگویند ما پیغمبر را از مدینه بیرون میکشیم شما از مکه نیرو راه بیندازید منافقین هم در مدینه کودتا کنند وقتی مدینه را گرفتید پیامبر میان زمین و اسمان می ماند. چون مدینه دست شما میفتد. اینها بین خود قرار داد میبندند جبرئیل به پیغمبر خبر میدهد به او میگوید:به عمره برو. یاران پیامبر میگویند
هدایت شده از راويان نور، سربازان ظهور
ما نمی توانیم سلاح ببریم. حضرت می فرماید:سلاح ها را توی بار شتر ها بگذارید.1800 نفر با حضرت به راه می افتند. یاران میگویند: مکه دست ابوسفیان است.ولی پیامبر می فرمایند: عمره برای همه آزاد است. حضرت به حدیبیه که رسید، ابوسفیان فهمید و غافل گیر شد. ابوسفیان گفت:نمیگذارم وارد شوید.حضرت فرمودند: با زور می آییم. ابوسفیان گفت: زور ندارید. حضرت فرمودند:سلاح ها در بار شترهاست. ابوسفیان دید با لباس احرام جنگیدن سخت است به پیشنهاد حضرت بیعت کردند. از مفاد صلح نامه این بود:1- دیگر نجنگید 2-با احدی حق پیمان بر علیه ما ندارید هرکس بر خلاف پیمان عمل کند طرف مقابل حق دارد سرزمین او را بگیرد. از آن طرف مشرکین با یهودی های مکه، قرار داد بسته بودند. حضرت به مدینه رسید. آنها تضارب حمله را شروع کردند حضرت فرمودند:به تبوک میرویم. حال آنکه منافقین مدینه آماده اند اگر ایشان از مدینه بیرون رفت کودتا کنند. حضرت امام علی را داخل مدینه گذاشتند و رفتند. چون خلاف قرار داد عمل کردند مکه به دست مسلمانان افتاد