eitaa logo
فضائل‌ امیرالمومنین‌ علیه‌السلام
529 دنبال‌کننده
513 عکس
100 ویدیو
11 فایل
«ـ﷽ـ» 🚩السلام علیک یا مولای یا امیرالمومنین روحی لک الفداء 🔸قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ذكرُ عليٍّ عبادة 📚 فضائل امیرالمومنین علیه‌السلام از منابع معتبر شیعی Admin: @ad_fazaael110
مشاهده در ایتا
دانلود
«ـ﷽ـ» 💠 (۴۲) 🔹در کریم اسمها و کلمات زیادی آمده که منظور از آنها حضرت مولی الموحدین عليه السلام و ولایت و محبت ایشان است؛ ان شاءالله به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: {۴۲} 👈 « » در آیه شریفه ۲ سوره مبارکه تین «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ (۱) وَ طُورِ سِینِینَ (۲) وَ هَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ (۳) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ (۴)» «سوگند به انجیر و زیتون (۱) و سوگند به طور سینا (۲) و سوگند به این [مکه] شهر امن (۳) که ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال و ارزش آفریدیم. (۴)» 💠 عليه السلام در مورد این آیات: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ» فرمودند: مقصود از «تين و زيتون» و علیهما السلام، و «طور سينين» عليهما السلام هستند. 📚 تفسیر برهان، ج ۵، ص ۶۹۳ ، سوره تین 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
«ـ﷽ـ» ▫️سفارش خداوند به صلی الله علیه و آله در مورد علیه السلام ...👇👇 💠 قال صلی الله علیه و آله: إنّ اللّه عزّ وجلّ عَهِدَ إليَّ في عليِّ عَهْدا 🔹قلتُ: يا ربِّ بَيِّنْهُ لي 🔸قالَ: اسْمَعْ 🔹قلتُ: قد سَمِعْتُ 🔸قالَ: «إنّ علِيّا رايةُ الهُدى و إمامُ أوليائي و نورُ مَن أطاعَني، و هُوَ الكلمةُ الّتي ألْزَمْتُها المتّقينَ، مَن أحبَّهُ أحبَّني، و مَن أطاعَهُ أطاعَني» 💠 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: همانا خداوند عز و جل درباره به من سفارشى فرمود. 🔹عرض کردم: بار پروردگارا! آن را برايم روشن فرما. 🔸فرمود: بشنو! 🔹عرض كردم: گوش به فرمانم. 🔸فرمود: «همانا على پرچم هدايت و پيشواى دوستان من و روشنايى [راه] كسانى است كه مرا اطاعت مى كنند. اوست آن كلمه اى كه پرهيزگاران را ملزم به همراهى آن كردم. هر كه او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر كه از او اطاعت كند از من اطاعت كرده است.» 📚 تفسیر برهان ج ۵ ص ۹۱ ، ذیل آیه ۲۶ سوره فتح 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
«ـ﷽ـ» 💠 (۴۳) 🔹در کریم اسمها و کلمات زیادی آمده که منظور از آنها حضرت مولی الموحدین عليه السلام و ولایت و محبت ایشان است؛ ان شاءالله به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: {۴۳} 👈 « » (خبر بزرگ) در آیه شریفه ۲ سوره مبارکه نبأ: «عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ (۱) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ (۲) الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ (۳) کَلَّا سَیَعْلَمُونَ (۴) ثُمَّ کَلَّا سَیَعْلَمُونَ (۵)» «درباره چه چیز از یکدیگر می‌پرسند؟ (۱) از آن خبر بزرگ (۲) که همواره درباره آن با یکدیگر اختلاف دارند (۳) چنین نیست [که می‌پندارند] به زودی آگاه خواهند شد. (۴) باز هم چنین نیست [که می‌پندارند] به زودی آگاه خواهند شد. (۵)» 💠 در روایات متعددی «نبأ عظیم» امیرالمومنین علیه السلام معرفی شده از جمله: 🔹اصبغ بن نباته روایت می کند که علیه السلام فرمودند: 🔹«و الله أنا النبأ العظيم الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُون، حين أقف بين الجنة و النار و أقول هذا لي و هذا لك» 🔹«به خدا قسم آن نبأ عظیم (خبر بزرگی) که همواره در مورد آن اختلاف دارند من هستم، چنین نیست (که می پندارند) به زودی آگاه خواهند شد، چنین نیست (که می پندارند) به زودی آگاه خواهند شد، زمانی که بین بهشت و جهنم ایستاده ام و می گویم این برای من و این برای تو (جهنم)» 📚 تأويل الآيات الظاهرة، ص ۷۳۵ 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
«ـ﷽ـ» ▫️جبرئيل و ميكائيل به جاي عليه السلام ميجنگند...👇👇 💠 خدا صلي الله عليه و آله به غزوه اي [۱] رفتند و عليه السلام را به جاى خود مامور رسيدگي به خاندانش در مدينه گذاشتند. 💠 وقتي كه به مدينه برگشتند و غنيمتها را تقسيم كردند، به على عليه السلام دو سهم (از غنائم را) دادند. 🔹مردم گفتند: اي رسول خدا! به كه در مدينه مانده بود دو سهم دادى؟! 💠 صلی الله علیه و آله فرمودند: اى مردم! شما را به خدا و رسولش قسم مي دهم، آيا نديديد كه اسب سوارى از سمت راست بر مشركان يورش برد و آنها را شكست داد سپس برگشت نزد من و گفت اى من سهمى از غنيمت دارم و آن را به على بن ابى طالب بخشيدم؟؟ او بود. 💠 اى مردم! شما را به خدا و رسولش قسم مي دهم،‌ آيا نديديد آن اسب سوارى كه بر مشركان از سمت چپ يورش برد و به نزد من برگشت و گفت اى محمد با تو سهمى دارم و آن را بر على بن ابى طالب نهادم؟؟ او بود. 💠 به خدا قسم! جز سهم جبرئيل و ميكائيل به على چيزي ندادم. 🔹(با شنیدن این سخنان از پیامبر) همه مردم تكبير گفتند. 📚 امالي شيخ صدوق ص ۳۶۵ مجلس ۵۸ حديث ۸ [۱] غزوه، به جنگهايي مي گفتند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله شخصا در آن حضور داشتند. 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
«ـ﷽ـ» 💠 (۴۴) 🔹در کریم اسمها و کلمات زیادی آمده که منظور از آنها حضرت مولی الموحدین عليه السلام و ولایت و محبت ایشان است؛ ان شاءالله به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: {۴۴} 👈 « » در آیه شریفه ۷ سوره مبارکه نازعات: «يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ (۶) تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ (۷)» «روزى كه لرزاننده همه چيز را به شدت بلرزاند (۶) در حالى كه لرزاننده ديگرى از پى آن در آيد (۷)» 💠 عليه السّلام در تأويل اين آيه شريفه «يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ - تَتْبَعُهَا الرَّادِفَة»ُ فرمودند: «راجفه»، بن على عليهماالسلام و «رادفه» عليهماالسلام است. 🔹نخستين كسى كه در از قبر بيرون مى ‏آيد و خاك از سر و روى خود مي تكاند حسين بن على عليهماالسلام است كه با هفتاد و پنج هزار نفر برانگيخته ميشوند. چنان كه خداوند مي فرمايد: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ يَوْمَ لا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» (يعنى: ما پيغمبران خود و مردم با ايمان را در زندگى دنيا و در روزى كه شهيدان برمى‏ خيزند يارى مى ‏كنيم روزى كه عذر ستمگران سودى به حال آنها ندارد، لعنت خدا و عاقبت بد؛ براى آنهاست ‏(غافر – ۵۱ و ۵۲) ) 📚 مختصرالبصائر ص ۴۹۲ ♦️نكته: اصل «رجعت» يكي از اعتقادات ما شيعيان است تا جايي كه امام صادق عليه السلام فرمودند: «از ما نيست هر كس به رجعت ما ايمان نياورد (من لايحضره الفقيه ج ۳ ص ۴۵۸)» ؛ اما در مورد خصوصيات و كيفيت آن روايات مختلفي وجود دارد. براي مطالعه بيشتر در مورد آن مي توانيد به كتاب بحارالانوار ج ۵۳ ص ۳۹ باب ۲۹ (باب الرجعة)، مراجعه كنيد. 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
🏳 صَلَّی اللهُ عَلَیْكَ یا أَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی أَیُّهَا الزَّکِیُّ الْعَسْکَرِیُّ 💐 ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام مبارک باد. @fazaael110
«ـ﷽ـ» ▫️چرا به علي عليه‌السلام اميرالمومنين مي‌گويند؟ چرا شمشير ايشان را ذوالفقار مي‌نامند؟...👇👇👇 ♦️ابوحمزه ثمالى، می گويد: از حضرت عليه‌السّلام سؤال نموده و عرض كردم: اى فرزند صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله براى چه عليه‌السّلام به موسوم گرديده و اين اسم، اسمى است كه هيچكس قبل از آن حضرت به آن ناميده نشده و براى كسي هم بعد از ايشان جايز نيست موسوم به آن گردد؟ 💠 حضرت فرمودند: 🔸«لِأَنَّهُ مِيرَةُ الْعِلْمِ يَمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا يَمْتَارُ مِنْ أَحَدٍ غَيْرُه‏» 🔹زيرا حضرتش سلام الله عليه طعام و آذوقه علم بود كه ديگران از او تغذيه مى‏ كردند و از هيچكس غير از آن حضرت بهره نمي بردند. ♦️عرض كردم: چرا شمشيرش را مى ‏نامند؟ 💠 حضرت فرمودند: 🔸«لِأَنَّهُ مَا ضُرِبَ بِهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ الله إِلَّا أَفْقَرَهُ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ أَفْقَرَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْجَنَّة» 🔹زيرا احدى را با آن ضربت نمى‏ زد مگر آن كه در اين دنيا او را از اهل و فرزند و در آخرت از بهشت مأيوس و ممنوع مى‏ نمود. 📚 علل الشرايع ج ۱ ص ۱۶۰ باب ۱۲۹ 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
🏴 یا فاطمة اشغعي لنا في الجنة ▪️شهادت کریمه اهل بیت، شفیعه محشر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد. @fazaael110
«ـ﷽ـ» 💠 (۴۵) 🔹در کریم اسمها و کلمات زیادی آمده که منظور از آنها حضرت مولی الموحدین عليه السلام و ولایت و محبت ایشان است؛ ان شاءالله به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: {۴۵} 👈 « » در آیه شریفه ۲ سوره مبارکه شمس: «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا (۱) وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا (۲) وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا (۳) وَ اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا (۴)» «سوگند به خورشید و گسترش پرتو آن (۱) و سوگند به ماه هنگامی که در پی آن آید (۲) و سوگند به روز آن گاه که زمین را روشن و فضا را نورانی و خورشید را هویدا سازد (۳) و سوگند به شب آن گاه که خورشید را بپوشاند و آفاق و هوا را تاریک نماید (۴)» 💠 ابومحمد می گوید از عليه السّلام پيرامون آيه: «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» پرسيدم؟ حضرت عليه السّلام فرمود: مقصود از «شمس»، صلّى اللَّه عليه و آله است كه خداوند عزّ و جلّ به وسيله او دين را براى مردم روشن كرد. 💠 عرض كردم تفسير: «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها» چيست؟ فرمود: (قمر) عليه السّلام است كه پس از صلّى اللَّه عليه و آله مى آيد و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم دانش را به كمال در او مى دمد. 💠 عرض كردم مقصود از: «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» چيست؟ فرمود: امامان ظلم و جور هستند كه در برابر خاندان پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله خودرأيى مى كنند، و در جايى مى نشينند، كه خاندان پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از ايشان به آن شايسته تر هستند و دين خدا را، با ستم و ظلم بپوشانند و خداوند كار ايشان را حكايت كرده مى فرمايد: وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها. 💠 پرسيدم: مقصود از: «وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» چيست؟ پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: مقصود از آن امام بر حق از نسل عليها السّلام است كه وقتی در مورد دين رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پرسش مى شود، آن را براى كسى كه پرسيده است روشن مى كند و خداوند از گفتار او حكايت مى كند. 📚 کافی ج ۸ ص ۵۰ ح ۱۲ 🆔 sapp.ir/fazaael110 🆔 eitaa.com/fazaael110
«ـ﷽ـ» ▫️همراهی ، ، و در جنگها با علیه السلام...👇👇 🔹 جابر بن عبدالله از صلی الله علیه و آله نقل می کند که حضرت فرمودند: 🔹 در هیچ جنگی را نفرستادم مگر اینکه دیدم جبرئیل از سمت راستش و میکائیل از سمت چپش و ملک الموت جلویش روی ابری که بر علی سایه می افکند، او را همراهی می کنند تا زمانی که خداوند به حبیب من نصرت و پیروزی عنایت می کند 🔸 در روایت دیگری نیز آمده که رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز جنگ ، علی علیه السلام را سوار بر مَرکب خود کردند و با دستان مبارکشان عمامه بر سر او گذاشته و لباسشان را به تن او کردند 🔸 سپس فرمودند: برو علی جان که جبرئیل از سمت راستت ، میکائیل از سمت چپت ، عزرائیل در جلوی رویت ، اسرافیل از پشت سرت ، نصرت خداوند بالای سرت و دعای من بدرقه راهت است. 📚 مدينة المعاجز، ج ۲، ص ۳۰۷ ، منقبت ۴۰۱ @fazaael110
«ـ﷽ـ» 💠 (۴۶) 🔹در کریم اسمها و کلمات زیادی آمده که منظور از آنها حضرت مولی الموحدین عليه السلام و ولایت و محبت ایشان است؛ ان شاءالله به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: {۴۶} 👈 « » (حُسْنا) در آیه شریفه ۷ و ۹ سوره مبارکه لیل: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى‏ وَ اتَّقَى‏(۵) وَ صَدَّقَ بِالحُسْنىَ‏(۶) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى‏(۷) وَ أَمَّا مَن بَخِلَ وَ اسْتَغْنىَ‏(۸) وَ كَذَّبَ بِالحُسْنىَ‏(۹) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى‏(۱۰) وَ مَا يُغْنىِ عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّى(۱۱)» «اما كسى كه انفاق كرد و پرهيزكارى پيشه ساخت (۵) و وعده نيكوتر را باور كرد (۶) پس به زودى او را براى راهِ آسانى آماده مى ‏كنيم (۷) و اما كسى كه بخل ورزيد و خود را بى‏ نياز نشان داد (۸) و وعده نيكوتر را تكذيب كرد، (۹) پس او را براى راه سخت و دشوارى آماده مى‏ كنيم، (۱۰) و هنگامى كه [به چاه هلاكت و گودال گور] سقوط كند ثروتش [چيزى از عذاب خدا] را از او دفع نمى ‏كند. (۱۱)» 💠 عليه السلام فرمودند: «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى»‏ يعني (تصديق) ، «وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‏» يعني (تكذيب) ولايت. 🔹در روايت ديگري فرمودند: «وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى» يعني تكذيب ولايت عليه السلام ، «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‏» (عُسر و سختي يعني) آتش 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۴۶ @fazaael110
«ـ﷽ـ» ▫️تبرئه شدن زن بی گناه به عنایت علیه السلام ...👇👇 💠 مرحوم آيت اللَّه العظمي اراكي فرمودند: در رجب سال ۱۳۹۷ هجری قمری [۱] كه به نجف اشرف مشرّف شدم، مرحوم آيت اللَّه العظمي آقاي خويي فرمودند كه امام جماعت مسجد مزار ميرزاي شيرازي كه بسيار صالح و متقي بود، گفت: 💠 در حرم حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام براي زيارت رفته بودم، ديدم دو قبيله از قبايل عرب به حرم آمدند، قبيله اول به طرف ضريح مطهّر رفتند و قبيله دوم نيز به دنبال آنان. 💠 در بين قبيله دوم زني بود كه تا چشمش به حرم اميرالمؤمنين عليه السلام افتاد، صدا زد: «بَرِئْنِي»؛ يعني اي اميرالمؤمنين! مرا از نسبتي كه به من داده شده، تبرئه كن. 💠 ناگهان ديدم مردي از قبيله اول از زمين بالا برده شد و چنان به زمين كوبيده شد كه تمام استخوان هايش درهم شكسته و مانند گوشت بدون استخوان به طرفي افتاد، او را از حرم بيرون بردند و در همان حال جان سپرد. 💠 جريان را پرسيدم، گفتند: اين مرد و زن، زن و شوهر بودند و هنوز عروسي نكرده بودند بين آنان اختلاف افتاد، اين مرد در خفا نزد آن زن رفته و او را اغفال كرده كه ما با هم اختلافي نداريم و با او همبستر شده و بعداً به اختلاف ادامه داده. 💠 وقتي كه زن حملش ظاهر شده نسبت زنا به آن زن داده. قبيله او قصد قتل آن زن را كرده، زن هرچه گفته بود حمل من از شوهرم مي‌باشد، كسي باور نكرده تا عاقبت تصميم قتل او را مي‌گيرند. 💠 زن تقاضا مي‌كند كه من از كشته شدن حرفي ندارم، ولي به شرط اين كه شوهرم به نزد حضرت ابوالفضل عليه السلام برود و قسم بخورد كه اين حمل از من نيست، آن وقت مرا بكشيد. 💠 همه قبول كرده و به راه مي‌افتند، وقتي به حرم اميرالمؤمنين عليه السلام مي‌رسند، زن مي‌گويد: من حال آمدن تا حرم عليه السلام را ندارم، همين جا نزد پدر او قسم بخورد، كافي است. به حرم حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مي‌آيند و ديديد كه چه شد. 📚 روزنه هایی از عالم غیب (آیت الله خرازی) ص ۸۵ _ چاپ مسجد جمکران [۱] تیر ۱۳۵۶ @fazaael110