هدایت شده از عبدالحسین
image_2023-08-01_14-18-35.png
67.1K
سخنران اول : دکتر نجفی
موضوع : نسبت شیخ فضل الله نوری و دهه پنجم انقلاب
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
سخنران دوم : دکتر سید مصطفی تقوی
موضوع : شیخ فضل الله و نهاد دین و سلطنت
• من با تاملاتی که در مسائل مشروطه داشتم این نکته به ذهنم رسید که برای حضار عزیز یک نگاه پژوهشی بدهم.
• ما شاید چندین دهه است که در میدانی که دیگران باز کرده اند بازی می کنیم و تحقیق می کنیم
• طبیعتا ما به عنوان مسلمان الگو اولیه ما پیامبر اسلام جمع میان دین و حکومت کرده اند
• ما در سیر تحول تاریخی در شاخه امامت و تشیع قرار گرفتیم و الگو سیاسی ما امامت و ملت شد
• رابطه ما و سیاست ما بر اساس این مکتب طرح و مطرح می شود
• تا زمان ائمه تقریبا شیعه تکلیفش با سلطنت روشن بود و امام حاضر بود و حاکم مشروع امام و مابقی حاکم جور
• بعد از اغاز غیبت کبری ، کلام سیاسی تشیع نیامند یک چهارچوب نظری بود که این رابطه را تبیین کند
• در دوران غیبت کبری یک کلام ایجاد شد که کلامش نفی حاکم جور و تقابل شد
• حدود شصد سال این روند ادامه داشت تا صفویه که برای نخستین بار کل سرزمین ایران تحت یک حکومت واحد با محوریت شیعی قرار گرفتند
• در اینجا نهاد دین و سلطنت در یک مرحله جدیدی قرار گرفتند به این معنا که از تقابل و نفی حاکم جور ، الان در دوره صفویه کسانی حاکم شده اند که شعارشان این است که من کلب آستان علی هستم و خوب فقیه الان چه محوری برای خودش تعیین می کند و بر مبنی قبلی می ماند یا این را یک فرصت می داند که تشیع را رشد و ترقی بدهد و خدمت تشیع کند که عقل دومی را انتخاب می کند
• این شد که رابطه نهاد دین و سلطنت بر مبنی تعامل شد
• این تعامل یک لوازم نظری و عملی داشت که در این چند صد سال تنقیح شدند و تدوین شدند
• با صفویه ایران یک بار دیگر در ساختار سیاسی جهان احیاء و تثبیت شد
• عامل این احیاء هم فقط و فقط تشیع بود و نه گفتمان ناسیونالیسم و نه گفمان اهل سنت نمی توانستد ملتی این چنین تشکیل بدهند
• به عبارتی می توان گفت که اصل وجود ایرانی که ما تا به امروز در آن هستیم مرهون تشیع است
• تشیع نه تنها علت پدید است ، علت ابقاء این ایران هم بوده است به این دلیل که ما می دیدیدیم که حکومت ها گاهی در تنگنا حفظ ایران قرار می گرفتند و این ملت شیعی بودند که عامل بقا ببوده اند
• بنابر این یک ضرورت اعتقادی تاریخی موجب شد که نهاد دین و سلطنت به این تعامل رو بیاورد
• البته این تعامل در این دوره 500 ساله دچار تقابض و تسابط شده است .
• بنابر این رابطه این تعامل گاهی تضاربی بود و تسالم و گاهی تآلم و تلاتم
• بنابر این یک قرار داده نا نوشته ای میان نهاد دین و سلطنت مصوب شد که فقیه شیعه میدید که ایران با این حاکمیت شیعه ، عامل توسعه و بسط است و شاه شیعه هم می دید بقای حکومتش بدون این پشتوانه ممکن نیست
• این فضا با این روند تا مشروطه هم ادامه داشت ، به یک تعبیری تا اول بهلوی و به یک تعبیری تا 57
• اما رسما 57 این دوره پایان یافت
• در مشروطه هم چنان هم مبنی نظری فقهای شیعه نیز همین بوده است
• یعنی مبنی بر حذف سلطنت و .... نبوده است
• حالا در یک تضاربی میان نهاد دین و سلطنت اتفاقی می افتد که به آن مشروطه می گویند
• در یک تضارب فقهای شیعه سرانجام توانستند مشروطه را کسب کنند
• بنابر این وقتی مشروطه محقق شد ، در مشروطه یک اتفاق افتاد که ساختار سیاسی کشور که تک محور و تک پایه بود و نهاد فقاهت و مرجعیت در مقابل ان ، دو پایه شد و رکنی به عنوان مجلس هم تشکیل شد.
• بر اساس این منطق تعامل ، فقهای شیعه بنایشان بر این بوده که با این حاکمیت جدید هم همین برخورد تعامل را داشته باشند
• وقتی که این شد عملا بر همین تعامل رفتار سیاسی تنظیم شد
• خب مهم ترین کار این بوده است که مشروطه را تثبیت و نهادینه بشود.
• در این وسط اتفاقی افتاد که یک شرایط دیگر را رقم زد و آن جریانی بود که تشکیل شد که کل این جریان تعامل را قبول نداشت و می خواست آن را بهم بزند و متاثر از انقلاب خشن فرانسه می خواستند بر اساس همین الگو فکر می کردند که هم نهاد سلطنت و هم نهاد دیانت باید از صحنه تصمیمی گیری حذف شود که این خیلی خطرناک بود.
• این جریان ظهور کرد و مسائلش را مطرح کرد و معلوم بد که هردو ضربه می خوردند و اولین کسی که متوجه شد و عمق ضرر آن را فهمید شیخ فضل الله بوده است
• که ما باید با یک خطری مقابله کنیم به عنوان انحراف
• بنابر این بعد از پیروزی انقلاب دو مسئله مهم شد
• مسئله استبداد
• مسئله انحراف
• و از آنجایی که متاسفانه در مشروطه رهبر واحد قرار نداشت در تشخیص اولویت کدام یک از مسئله میان آقایان اختلاف شد
• شیخ فضل الله قائل به این بودند که باید اول انحراف را جلویش را گرفت ، و محمد علی شاه و ناصرالدین شاه هرچقدر هم بد باشند منکر این تعامل نیستند ولی این جریان انحرافی منکر هردو است و به هردو ضربه می زدند
• اقایان بهبهانی و طباطبایی گفتند که خیر اینها چیزی نیست و ... و شیخ گفت که اینها هردو مارا نابود می کنند.
هدایت شده از عبدالحسین
• اینها را می توانید در کتاب فراز و فرود های مشروطه مطالعه کنید.
• این کشمکش باعث شد که رهبران به یک واگرایی بروند
• این جریان انحراف جدید آمدند و گفتند که مشروطه همین است که ما هستیم و شیخ فضل الله مامور محمدعلی شاه است و می خواهد که این را بهم بزند و با غوغای رسانه ای شلوغ کنند
• اینها یک طرفتند هم که دارند این است که ابتدا می آید پشت یک طرف را می گیرند تا طرف دیگر را نابود کنند و بعد به سراغ نابودی طرف دیگر می رفتند
• در اینکه مشروطه باید مشروعه بمانند این هیچ اختلافی میان علما نبوده است واین جعلیات تاریخ است و میان علمای شیعه اختلاف نظری نبوده است و سخن از این بودها ست که ایا این همان مشروطه است که ملت می خواهند و یا آنچه آنها می خواهند و دعوا بر سر مصادیق بوده است.
• اصلا دعوای مشروطه و مشروعه مسئله انحراف و ... بوده است که از افات تعدد رهبری بوده است
• هم رفتار آخوند و هم شیخ فضل الله در تضارب با محمد علی شاه و این بخش همه در ذیل این تعامل است که اصلاح باشد
• ما اگر در چاچوب مطالعاتی این منطق و رفتار را پایه قرار بدهیم ، پژوهش هایمان متفاوت می شود.
خیلی از مطلبشون خوشم اومد و واقعا عالی بود
پیشنهاد می کنم که بخوانید.
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر مظفر نامدار
شهید اولین شهید مقابله با تهاجم نظم سکولار در تاریخ معاصر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• ما بیش از صد سال است که در یک قابی داریم تحلیل می کنیم که این قاب نوع نگاه ما به تحولات سیاسی و اجتماعی نیست.
• ما در دو نهظت بزرگ خودمون که مشروطه و انقلاب باشد ما خیلی تقلیل می دهیم و در مقابل یکسری حرکت هایی قرار می دهیم این ها شاید ارزش تقابل با اینها را نداشت باشد.
• از بعد از جنگ های ایران و روس یک تحول بزرگی در دنیا رخ داده بود که اول به شکل نسیم و بعد به شکل طوفان داشت به سمت ایران می آمد که خیلی از علمای ما این را تشخیص داده بودند که نوع نگاه ما را به چیز هایی که ملت ها برای دوام و قوام خودشون نیاز داشتند را دگرگون میکرد
• و ما به جای اینکه اون دگرگونی را ببینیم داشتیم عوارض آن را نگاه می کردیم
• این طوفان نظم سکولار است
• ما عظمت کار شیخ فضل الله و مابقی علما را که امدند وسط صحنه را به نظر من باید در فهم این واژه توجه داشته باشیم.
• نظم سکولار وقتی آمد خوب طوفانش از اروپا بود و آروم اروم ما سر وکله اش را در ایران دیدیم
• دو شعار بزرگ دارد که همه تحولات اجتماعی مارا دگرگون می کرد
1. رستگاری امر شخصی است و این اموزه های ادیان و ... را یک گوشه بیاندازید
2. اصلا رستگاری امر دنیایی است و امر آخرتی نیست و این حرف های کشیش ها و روحانیون اینها حرف الکی است
• از دوره بعد از جنگ های ایران و روس ، شما فرایند سیطره این نظم را می بینید
1. کسب حیطه سکولار
2. حفظ این حیطه
3. بسط این حیطه
که من امروز می خواهم در مورد این حیطه ها بحث کنم
• اولین مسئله تعلیم و تربیت است.
• نقطه کلید گفت و گو ؟ با عباس میرزا این است که می گویند مشکل شما این است که آموزش صحیح ندارید و رخ نمایی این نظم سکولار است و این تلقای امیرکبیر و عباس میرزا برای فرستادن محصل به اروپا و استاد و ... این فکر بوده است.
• خب عوض کرد دید مردم مارا در خیلی از چیز ها که ما بعدا اثرات این تعلیم و تربیت را دیدیم
• رخ نمایی دیگر اقتصاد بود
• ما در تعلیم و تربیت مقابله نکردیم اما در اقتصاد کردیم
• اولین قیام حوزه علمیه بود که عالمان فهمیدند که اگر جلوی این نظم نیایستند ، این همه چیز را عوض می کند
• سومین رخ نمایی سیاست بود
• که خودش را در جنبش مشروطه نشان داد خودش را که تغییر شیوه حکمرانی به نظم سکولار
• علمای ما زور زدند که این را یک وجه مذهبی بدهد ولی این زور زدن ها در مقابل این طوفان چیزی نمی باشد.
• تنها کسی که جانانه ایستاد ، شیخ فضل الله بوده است که این نظم علاوه بر مدافعان داخلی داشت یک تاریخ اروپا پشت این نظم بود و شیخ فضل الله مقابل این تاریخ ایستاد.
• که علما سعی می کردند آن را به تاریخ اسلام ربط بدهد که شیخ فضل الله گفت که این تاریخ اروپا پشت آن است که یک اروپایی به من گفت که می دانید ما اول مشروطه کردیم دینمان را حلق آویز کردیم.
• وظیفه نظم سکولار در تعلیم و تربیت
• قطع رابطه اصول و فروع
○ که اگر اصول بر فروع نتابد ، این فروع گسستگی پیدا می کند
• جدا کردن زبان تولید دانش از زبان معیشت
○ همه ما گفتیم که کار علمی می خواهی ، انگلیسی
○ تجارت می خواهی بکنی ، فارسی
○ این گسست تاریخی ایجاد میکند و ...
• وظیفه در حوزه اقتصاد
• از بین بردن بینه های رشد و پیشرفت کشور
• وابسطه کردن ایران به اقتصاد جهانی
• وظیفه در حوزه سیاست
1. تبدیل استبداد بسیط به استبداد مرکب ( مدرن)
○ خودش را در مشروطه نشان داد
○ فرق
§ استبداد کلاسیک این است که بر همه امور مردم سیطره نداشته است اما استبداد مدرن بر همه امور سیطره دارد
§ کلاسیک ایدئولوژی ندارد
• ابعاد نظم سکولار
1. فلسفی
○ سردمدار این بعد آلمان است
○ وظیفه
§ علقی
§ ضروری
§ مقدس
2. تحصلی و تجربی
○ انگلستان
§ تجربی
§ قابل دسترس
§ تکنیکی
3. عمل گرایی
○ آمریکا
○ وظیفه
§ جهانی کردن
§ نگهبانی
§ سرکوب مخالفین
• همه داستان ما در دوران معاصر و بعد از انقلاب اسلامی همین است.
• چرا همیشه در مقابل ما این چهار کشور قرار دارند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر شهیدانی
نسبت عدالتخانه با نهضت امام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• اولین نکته این است که چرا باید به مشروطه بپردازیم و آیا مطالعات مشروطه تماما در جهت مصالح عالیه تشیع برگزار می شود یا خیر
• در پاسخ به این سوال باید تولیداتی که در رابطه با مشروطه درست شده است برسی کنیم
○ یک چریان جریان اصیل و در زمن اسلام ناب به مشروطه نگاه می کند تا بهره بگیرد برای حل مسائل امروز
§ لذا جریان اسلامی ناب اگر به مشروطه وارد می شود متوقف نیست و وارد انقلاب اسلامی می شود.
○ در مشروطه چه گذشت؟
§ یکی از دغدغه های تمام علمای حاضر در مشروطه پیوند فقاهت و سیاست بود
§ بی توجههی به محکمات علما و توجه به متشهابهات توسط جریان غرب زده باعث شده است این مسئله دیده نشود
□ محکمات
® سیاست ورزی در مدار شریعت
◊ علمای نجف در این مسئله هیچ اختلافی با شیخ فضل الله نداشته اند
◊ بله اختلاف نظر در مقام تطبیق وجود دارد
} غیر معصوم در مقام تطبیق اختلاف می کند
} ولی نمی توان این را به تئوریک بسط داد
® هم شیخ فضل الله در رساله تحریم ، تعبیر قدر میسور دارند که به قدر میسور بتواند احکام تحقق پیدا کند
◊ که همین را مرحوم نائینی هم دارد
◊ ولی شیخ می فرماید که این محقق نشد.
• حالا جریانی به وجود آمده است به عنوان مشروطه شناس که می خواهد که کلام استعمار را از زبان آقای نائینی بیان کند
○ چیکار می کند؟ مجاهد علما را حذف میکند
○ قیام آقای بروجردی را حذف می کند
○ پشت سر بزرگان سنگر می گیرند و از قول علما حرف خودشان را می زنند
سلاح این جریان دروغ و تحریف است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
ایشون رو یکم عقب افتادم و فکر کنم مطلبش ناقص باشه.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر مهدی ابوطالبی
مقایسه غرب شناسی آیات حاج شیخ فضل الله و علامه نائینی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• در بحث مشروطیت ما یک مواجهه داریم با یکسری از مفاهیم مدرنی که در دنیا شکل گرفته است که مشروطه و قانون اساسی و ... که بر روی این تعابیر خیلی بحث می شده است
• در مشروطیت ما دو جریان کلان داریم
• علمای شیعه
○ خواهان یک مجلسی برای تحقق عدالت بوده اند
§ ریشه اصلی مشکلات را ظلم حاکمان می دانستند و جاری شدن قوانین شرع را کلید آزادی از آن
• غرب گرا
○ الگو آن نهضت ها و انقلاب های غربی با محور شعار برابری ، برادری انقلاب فرانسه و مجلس و پارلمان و ....
• در مواجهه با این جریان نوع نگاه علمای موضع گیرنده نسبت به غرب خیلی مهم است و اینکه اینها با چه نگاهی مواضع را بیان کرده اند.
• شما تنبیه الامة را که نگاه می کنی می بینی که مرحوم نائینی خیلی می گوید که این آزادی چیز مطرحی است و بد نیست و اصلا غربی ها خیلی از این مطالب را از معارف ما برگرفته اند و ما ترک کرده ایم و اینها آمده اند دارند به ما بر می گردانند.
○ این نگاه مرحوم خیلی خوش بینانه است به غرب و لذا مرحوم نائینی می خواهد بگوید که نگران نباشید و اینها چیز های دور از آبادی و مخالف قوانین اسلامی ما نیست.
• در مقابل این نگاه مرحوم شیخ فضل الله که شناخت عمیق تری نسبت به غرب دارد و مرحوم شیخ فضل الله که مخالفت هایش را بیان می کند با مجلس و آزادی و ... نیست و نگرانی شیخ آزادی از دین است و ... است.
ما نوشته ها و اثار شیخ را که برسی می کنیم ، نشان می دهد که بیشتر شناخته است.
نگاه عمیق شیخ باعث می شود که بیشتر بر علیه ایشان هجمه واقع شود و مورد هجمه قرار بگیرند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر ابوذر مظاهری
موضع آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری و آیت الله مصباح یزدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• به نظر من دو شخصیت در این موقعیت مانند شیخ فضل الله قرار گرفتند که یکی شهید مطهری و دیگری آیت الله مصباح یزدی
• این موقعیت چیست؟
• وقتی یک تحولی رخ می دهد دو مرحله دارد
a. انقلاب
§ در انقلاب چون تقابل با حاکم است ، معمولا همه در یک خط و یک شعار واحد عمل می کنند و معمولا به مرحله نظام سازی که می رسد تفاوت ها نمایان می شود.
b. نظام سازی
• بعضی از علما هستند که شامه قوی دارند و در همان مرحله اول و انقلاب تشخیص می دهند که این قرار است به کجا برسد و سر انجام این مطلب چیست.
• تفاوت های بنیادی وجود دارد که این را همه تشخیص نمی دهند و بعضی آن را تشخیص می دهند.
• مثلا در مشروطه که چند فقیه رهبر مشروطه به حساب می آیند ، این تیز بینی را شیخ فضل الله داشت و آیت الله نائینی و بهبهانی نداشتند.
• شما همین نگاه و تیز بینی را در علامه مصباح با مجاهدین و منافقین می بینید که خیلی از علما اصلا صلاح نمی دیدند که با اینها برخورد کنند و خیلی ها اینها را قبول داشتند ، اما علامه مصباح هیچ گاه حاضر نشد که به لحاظ فکری همراهی کند.
در عین حال در عرصه انقلاب به عنوان یک شخصیت انقلابی شناخته می شدند .
• این افراد به دلیل شامه قوی که دارند و تیز بین هستند معمولا متهم به خشونت ، استبداد و تهجر و ... می شوند.
• شما ببینید که همین عناوین را به شیخ فضل الله زدند و همین اتهامات را به جناب آقای مصباح هم می زدند.
• در مسئله نظام سازی هم جنگ جنگ الگوها است ، جنگ جنگ ایدئولوژی هاست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر جواد سلیمانی
به شرط عدالت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• یکی از حوادث بسیار اعجاب انگیز تاریخ معاصر ما شهادت شیخ فضل الله نوری است
• یک شیخ مهدی مازندرانی در شهر ما بود که استاد حضرت امام و مرحوم آیت الله خویی بوده اند.
ایشون فلسفه و فقه می دانست و آدم بسیار زاهدی بوده است
می گویند که من در مدرسه مروی درس می خواندم و امدم در داخل حیاط مدرسه و دیدم کسی نیست داخل مدرسه و رفتم در کوچه ها و خیابان ها دیدم که همه دارند به سمت میدان توپخانه می رفتند و می گفتند که ما نمی خواهیم و یکسری هم می گفتند که ما می خواهیم
از اولی پرسیدم که چی را نمی خواهی ؟ گفت والا من نمی دانم ولی همه میگن و منم میگم
رفتم پیش دومی و از او پرسیدم ؟ دیدم او هم نمی دانست
یکی بود که خیلی رگ گردنش بیرون زده بود و ... از او پرسیدم ؟ او هم نمی دانست و با جمعیت داشتند می گفتند
رفتم میدان توپخانه و دیدم که دارند شیخ فضل الله را به دار می آویزند
• یکی می گفت من برایم عاشورا درک نمی شد تا اینکه شیخ فضل الله را به دار آویختند تا من فهمیدم که مردم چگونه اند چون مردم تهران شیخ را خیلی قبول داشتند
• ملت ایران تمنای تحول داشتند ، چرا؟
• دو محاکم در آن زمان موجود بود:
○ محاکم عرف
§ مردم که این محاکم عرف می آمدند و می دیدند که قانون گذار دولتی بوده است و خوب با منافع خودشون کار می کردند و مردم مظلوم بودند
○ محاکم شرع
§ به این محاکم که می رفتند و حکم را باید قانون اجرا می کرد و اون هم دوباره رشوه می خواست و باز ظلم و ...
• خب تمام مردم این ظلم را احساس می کنند و محاکم شرع هم مبسوط الید نبود.
• اینجا ضرورت عدالت خانه احساس می شد و یک تمنای تحولی در ایران احساس می شد
• این تحول را
○ سفارت انگلستان
○ فراماسونری ها
○ مذهبی ها
درک کردند
• یکی از سران فراماسونری می رود با پدر آقای طباطبایی جلسه می گذارد که این را چه کنیم و به این نتیجه می رسند که باید علما را وسط بیاورند اما به غرض ایجاد ساختار غربی
• در قبل از انقلاب مشروطه و عدالتخانه هم عناوین به این صورت در جامعه مطرح بوده است اما هیچ گاه به صورت رسمی بیان نمی شده است .
• آنچه که اول علما خواستند ، عدالت خانه بوده است و شعار ها هم عدالت خانه بود و هیچ حرفی از مشروطه نبوده است .
• استاد منظر از علی الوردی که کتابی دارد ، نخستین بار کلمه شرط و مشروطه از وابستگاه سفارت شنیده شد و قبل از آن ابدا کسی این لفظ را به کار نمی آورد
• چه شد مردم به سفارت رفتند
○ علما اول مهاجرت صغری به حرم حضرت عبدالعظیم کردند
○ بعد دیدند که محمدعلی شاه تن نمی دهد
○ مهاجرت کردند به قم
○ بعد از مهاجرت صحنه خالی شد و مردم بی پناه شدند و ترسیدند که دولت حکم تیر بدهد و گفتند که کجا برویم ؟
○ گفتند سفارت و اینها که به سفارت رفتند دیدند که از قبل اینها آماده بوده اند
○ و کم کم در سفارت به اینها الغا کردند که مشروطه خوب است که در غرب نیز اجرا شده است
○ گفته اند سفیر انگلیس می گفت که ما در اروپا که مشروطه کردیم هم سر پادشاهانمان را زدیم و هم سر روحانیونمان را
که کم کم داشتند به مردم کنار گذاشتن دین را الغا می کردند.
• شیخ از همان قم می گفت که شعار آزادی ول و رها ندهید و آزادی از قرآن می خواهیم.
• بعد شیخ رفت حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شد.
• ما چیکار کنیم که مانند مذهبی های زمان مشروطه نشویم:
1. اطلاعات پشت پرده را داشته باشیم
○ که فراماسونری ها پشت پرده بودند و بهائیان و بابیان بوده اند
○ که این مربوط به افراد خاص جامعه است
2. مبانی دینی ما قوی باشد
○ در این صورت می توانیم بفهمیم که شعار هرکس به کدام سمت می خورد
○ فلذا حضرت آقا فرمودند که گذراندن دوره های مبانی اندیشه اسلامی از کار های مهم است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر علی احمدی خواه
پشیمانان از مشروطه انگلیسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• چندتا نکته مقدمی عرض کنم:
1. پشیمانان یعنی چی؟
○ از کسانی حرف می زنیم که مشروطه خواه بوده اند و پشیمان شده اند.
○ منظور ما از پشیمانان کسانی بوده اند که مشروطه خواه بوده اند و پشیمان شده اند.
○ اینجا دیگر جای اثبات مشروطه خواهی نیست
2. مشروطه انگلیسی یعنی چی؟
○ همون مشروطه ای که یحی دولت آبادی جانشین صبح ازل می گوید که این مشروطه گهواره اش سفارت انگلیس است
○ ضد دین است و با دین در می افتد
○ از دیگ پلوی سفارت انگلیس درآمد
3. شیخ شهید پیشوای عدالت خانه و مشروطه بود و علمای ثلاث را به وادی مشروطه کشاند.
• می خواهم فهرست بگویم
• پشیمانان اولیه
○ آخوند خراسانی
§ تکفیر تقی زاده و همفکران تقی زاده
□ به مردم غیور آذربایجان اعلام کنید هرکس در این فکر است او هم در این حکم مشترک است
○ مرحوم نائینی
§ تنبیه الامة را جمع کرد و می گویند که با پول گزاف می خرید و می سوزاند
○ مرحوم نورالله اصفهانی
○ شیخ احمد شاهرودی
○ علمای سنی کردستان
• پشیمانان از رجال کشوری
○ شاه
§ برای حفظ ایران و اسلام و امنیت با این مفسدان همکاری نکردم
○ ادیب الممالک فراهانی
دبیر روزنامه مجلس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
هدایت شده از عبدالحسین
دکتر مجید احمدی کچائی
واکاوی مناسبات شیخ با عالمان نجف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• جریان روشن فکری در ایران هیچ گاه به درستی نفهمید که مردم چه می خواهند؟
• جناب اقای صادق هدایت ، نمی توانست رمانی بنویسد که عموم مردم استفاده کند.
• جریان روشن فکری که در یک طیف خاصی هستند
• اشکالی که بر جریانات روشن فکری است این است که فقط اوضاع تهران را نگاه می کنند.
• کسی عالم است که بتواند همه فضاهارا رسد کند
• تبلیغات و توپخانه های روشن فکران شروع می کند بر علیه شیخ کار کردن.
• اختلاف میان عالمان نجف و شیخ و طیفی از علما
• کتابی است به نام مقاومت شکننده ، که در این کتاب تاریخ انقلاب و صفویه و مشروطه و ... برسی می شود
• می گوید که سه انقلاب در ایران شد
a. مشروطه
b. ملی شدن صنعت نفت
c. انقلاب ایران
می گوید که می توانیم در انقلاب ایران نیز این را میان سرکردگان اختلاف بیاندازیم ، به این دلیل که در دو انقلاب دیگه شد.
• اینها علمای نجف حرف های شیخ را بهانه تصور می کردند چون به علمای نجف اخبار اشتباه می رسید.
• نتیجه این مشروطه به نفع انگلستان شد.
• در الفاظ دقت کنیم
• نگیم بریتانیا ، بریتانیای کبیر
• نگیم پیامبر اسلام
• یک جوی در روحانیت پدید آمد که ما را چه به سیاست و دیدید که در مشروطه دخالت کردیم و باختیم
تبدیل مجلس به یک مجلس کاملا فرمایشی تا پیروزی انقلاب اسلامی از ثمرات مشروطه بوده است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
یک نتیجه ای که از دوران مشروطه و زندگی شیخ فضلالله نوری گرفتم اینه که واقعا آدم باید به داشتن نعمتی به نام ولایت فقیه افتخار کنه و هر چقدر هم شکرگزار این نعمت باشیم کمه
آدم وقتی اتفاقات دوره مشروطه رو مطالعه میکنه و دیدگاه علمای اون زمان رو بررسی میکنه به یک نتیجه میرسه
حضرت امام و حضرت آقا بهترین و با درایت ترین رهبران جامعه اسلامی تو دوران غیبت هستن با اختلاف زیاد
امامین انقلاب انقدر در فقه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و... قوی هستند که با گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی هنوز هیچکدام از دشمنان نتوانسته اند کوچکترین ضربه ای به این انقلاب و مملکت بزنن
و فقط باید گفت
اللهم احفظ قائدنا خامنهای...
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
هدایت شده از حسن مرادی
#موکب_سیار_مدرسه_علمیه_امام_خمینی_ره_۲
شش سال پیش با طلبه ها جلسات همفکری برگزار کردیم که چی کار کنیم هم از ثواب #زیارت و #پیاده_روی استفاده کنیم و هم از خدمت به #زوار_ابی_عبدالله علیه السلام محروم نشیم.
جمع بندی جلسات این شد که از صبح زود تا ساعت دو بعداز ظهر راه برویم و بعد یک #موکب_سیار راه بیندازیم.
این طوری ما هم می تونستیم، اسممون را جزو خادم های امام حسین علیه السلام بنویسیم.
و الحمدلله چند سال است که این طرح را داریم پیاده می کنیم.
چند تا حصیر از ایران می بریم، یک بنر هم که عکس های همدلی و مودت #ایران_و_عراق را دارد، آماده می کنیم.
ساعت دو حصیرها را پهن می کنیم و چند نفر مشغول ماساژ دادن زوار می شوند.
تعداد زیادی سربند داخل کوله ها می بریم و سر بچه هایی که از جلوی موکبمون رد می شوند، می بندیم.
خوراکی از مغازه های اطراف می خریم و به بچه ها خوراکی می دهیم.
یک عده ای از بچه ها هم زباله های اطراف را جمع آوری می کنند.
میوه هم تهیه می شود و توزیع می گردد.
چند نفری هم به موکب های اطراف می روند و ضمن تشکر از خدمات آن ها، به کادر موکب ها، #نبات_های_متبرک حرم #حضرت_معصومه سلام الله علیها را می دادند و در حد توان به آن ها کمک می کنند.
و... در مجموع بیش از بیست نوع خدمت انجام می دهیم.
خلاصه سه روز موکب سیار داریم و طلبه ها لذت نوکری زائران پیاده را می چشند.
پ ن: تمامی کاروان هایی که نوجوانان را می برند، می توانند با هزینه کم این طرح را اجرا کنند
شیوه نامه برگزاری هم مکتوب هست، هر کدام از عزیزان خواستند، تقدیم می کنم.
@hasanemoradi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چقدر سعی میکنم که اون لحظات رو برای خودم تداعی کنم نمیشه
عید فطر ، وسط بینالحرمین ، بعد از یک ماه چشم انتظاری توی سامرا
عشق تو دین و دنیامه
کربلای تو رویامه...
نمیدونم ولی انگار خدا اجر یک ماه نوکری توی سامرا رو داده بود
حسین جان
اربعین نزدیکه
رومون رو زمین نزن
مادرش بگه:
خسته نباشید...
اجرتون اینه اربعین کربلا باشید💔
#شب_جمعه
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
بسم الله...
اومدیم اردوگاه شهید مصطفی خمینی شهر دماوند
قراره یک هفته برای یه سری از دانش آموزا برنامه داشته باشیم
انشاالله میگم این دانش آموز ها از کجا اومدن و قراره چه کارهایی بکنیم
این اردو یک تجربه جدیدی که تا حالا شاید افراد خیلی کمی تجربه اش کرده باشن
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بالاخره دانش آموزان رسیدن
حدود ساعت هشت شب
همه دانش آموزان از استان کرمانشاه هستن
شهرستان های
ثلاث باباجانی
جوانرود
روانسر
پاوه
همه از اهل سنت هستن و کار کردن با همچین قشری خیلی سخته و حساسیت بالایی داره
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
این سین کامل برنامه های اردوی یاوران امین هست که داره برای دانش آموزان اهل سنت برگزار میشه
من خودم با بچه های شهرستان پاوه هستم
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم از حادثه دیشب شاهچراغ خیلی حرف توش خوابیده
بابا داره از دست داعشی ها فرار میکنه و میخوره زمین
بلافاصله پسرش از راه میرسه تا بلندش کنه
اعتقادی که تو دل بچه های این دوره و زمونه هست دقیقا همون عقیده عاشورای سیدالشهدا است
دشمن تو خواب و خیالش ببینه که بخواد این نسل رو منزوی کنه
چون امام زمان به این بچه ها نیاز داره
#عبداللهبنالحسن
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
محمدفاضل خدادادی
این فیلم از حادثه دیشب شاهچراغ خیلی حرف توش خوابیده بابا داره از دست داعشی ها فرار میکنه و میخوره ز
پا شو بابا!
❤️زیر بارش همه فشارها و تهدیدها و تحریمها، پا شو بابا! پا شو! من هستم! پسر کوچکت که نمرده، مردانه کنارت هستم، کمکت میکنم بر خیزی. غیرت را خودت یادم دادی. پا شو!
❤️بلند شو! اینجا حرم شاه «چراغه»! مرا آوردی که برخاستن را یاد بگیرم. یاد بگیرم سایه بر سر دارم، فراموش نکنم نور امام رضاع را. که هویت ایران را پر کرده از کلمه« لااله الا الله». و حول این کلمه بارگاهی ساخته که همه اش حرم است، همه اش بهشتی امن از همه زشتی ها و رذالتهای زورگوها «حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی».
❤️بلند شو! ببین چه مردی شدم برای خودم. کودک دهه نودی ات را ببین! این جا ایران است درش سرو میروید و لاله. پر است از قاسم ع و عبدالله ع، پر است از عزیزاللهی و بهنام محمدی و فهمیده، پر است از علی لندی، پر است از خونی که میجوشد...
❤️پا شو ببین دشمن آمده! همان که روسری از سر خواهرانم میکشید، همانکه نان و آب مان را بریده بود، همانکه درد بیکاری و خجالت بابا ها سر سفره غذا را چشانده بود، همانکه از سینهزنیها و اشک روضه هامان عصبانی بود، همانکه برادر دانشمندم را کشت همانکه تیرهای زهرآلود شهوت و بی غیرتی و بی ناموسی را به سوی جوانهای ما رها کرده بود، حالا اسلحه گرفته در دست و آمده کنار شاه «چراغ»، که چه کند؟ خون بریزد. چرا؟ چون آن روی سگش بالا آمده لابد. وقتی دید خواهرم روسری اش را سفت چسبید و بی حیا نشد، بابایم کمرش خم شد ولی حسین حسینش ترک نشد، مادرم بغض کرد ولی لقمه نان و غیرت درست کرد و در کیف «مدرسه» مان گذاشت.
❤️دشمن آمده تا یادم نرود دشمن دارم. تا یادم نرود اینها «عقیده» مرا میخواهند و نه هیچ چیز دیگر را. تا یادم نرود «حجاب» و «چادر» مادرم چند میارزد. تا یادم نرود آینده را خودم باید بسازم. دشمن آمده تا برخاستن را فراموش نکنم.نترس بابا!...
«ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون»
❤️پاشو بابا! قصه در و دیوار را تماشا میکنی؟ قصه مادری که زمین خورد تا ما زمین نخوریم؟
یا علی بگو! چیزی نمانده.
چیزی نمانده تا نام حسینش را در عالم فراگیر کنیم. و آن وقت اماممان بیاید و فریاد بزند
الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین قتلوه عطشانا....
و باز با روضه امام حسین ع باز هم قیامت کند! بیدارمان کند! همه را برخیزاند! و اینگونه آراممان کند! و بسوزاندمان! و این قصه سر دارز دارد...
پا شو بابا!
@ali_mahdiyan
یه سری شبهه تو ذهن این بچه ها هست که شاید تا به حال یکی دوبار یا شایدم اصلا نشنیده باشیم
خیلی عجیبه انگار تو این چهل و چند سال انقلاب یک نفر نبوده که بره میون کرد ها و دو کلوم حرف حساب بزنه
و متاسفانه دشمن کارش رو خیلی خوب بین کرد ها و مخصوصا نوجوان هاشون انجام داده
یه قسمت بزرگ از این ذهنیت بچه ها بر می گرده به اتفاقات سال پیش و مخصوصا کردستان و مهسا امینی و...
حیف نمیتونم چیزی بیشتر از این بنویسم ولی تو این دو روز یه چیزایی شنیدم و دیدم که شاخ درآوردم
الحمدلله امروز یک جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و بچه ها سوالاتشون رو پرسیدن
حاضر بودن تا شب بمونن و سوال بپرسن ولی وقت...
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
آنقَدَر ذکر حسین از حَنجرِ من شد بلند
میتوان از تارهایش چوبهی منبر گرفت
کربلا😭💔
امروز روز آخر دوره بچههای کرمانشاه بود
روز آخر دوره ها بچه هارو میبریم برج میلاد و پل طبیعت و باغ موزه دفاع مقدس
قراره شب بچه هارو ببریم استخر
امشب که بخوابن فردا بعد از صبحانه برمیگردن کرمانشاه
از این دو سه روز به اندازه یک ماه حرف برای زدن دارم
از اینکه ماها واقعا در حق این بچه ها کم کاری کردیم و اون دنیا باید جواب بدیم
خدایی این بچه ها خیلی حیف ان
انقدر میشه از این ها برا انقلاب و مملکت کمک گرفت که خدا میدونه
مخصوصا بین کردها
اما
هی...😔
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
خودم فکر میکردم وقتی بچه هارو میبریم برای تهران گردی هیچ جایی به اندازه برج میلاد جذبشون نمیکنه
اما وقتی اومدیم باغ موزه دفاع مقدس با اینکه خیلی خسته بودند ولی استقبالشون خیلی از جاهای دیگه بهتر بود
خداروشکر
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
ولی خداییش لباس هاشون خیلی قشنگه
و خیلی هم راحت
دیگه اونایی که شلوار کردی میپوشن میفهمن چی میگم😁😉
و خیلی هم گرون هستن دستی دو سه میلیون تومان
یکی از بچه های ثلاث باباجانی قول داده یکی برام بدوزه پست کنه آخه باباش کارش اینه
ببینیم خدا چی میخواد 😅
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
واقعا نمیدونم این بچه های پاوه چه علاقه ای به ای لشگر صاحب زمان صادق آهنگران دارن
انقد شنیدم تو این سه روز که مغزم نیم سوز شده
شب ها هم نمیخوابن نمیدونم چرا اصلا انرژی شون تموم نمیشه ساعت یک شب با دعوا میخوابن صبح ساعت شیش بلند میشن
خدااااااااااااااااا😭😭😭
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
بالاخره امروز صبح دوره بچههای کرمانشاه تموم شد و به سمت خونه هاشون حرکت کردن
فعلا تا بعدازظهر فرصت نفس کشیدن هست تا بچههای کردستان برسن😱
خداییش تا حالا شر و شلوغ مثل کردها ندیده بودم
مربی ها پیر شدن
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍بچههای کردستان رسیدن😍
خداییش هرچی خستگی تو وجودمون بود این بچه ها از تنمون بیرون کردن
خداروشکر اول کار خیلی خوب بود
با نشاط و پر انرژی
ببینیم بقیش چی میشه...
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi
انصافا چهار شب تو حسرت همچین صحنه ای بودیم
چون همیشه این ساعت هیچکس تو اردوگاه خواب نبود و آدم تا مرز دیوونگی پیش میرفت
اما بچههای کردستان تا اینجا گل کاشتن و رو سفیدمون کردن
مخصوصا بچههای مریوان
دمشون گرم...
#یاوران_امین
#ملت_ابراهیم
#اهل_سنت
عضو شوید 👉 محمدفاضل خدادادی
@fazel_khodadadi