یکی از شاگردانِ مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) دربارهی اهتمام ایشان به لزومِ ارتباطِ مستمرِّ طلّاب و روحانیّون با #حوزه_علمیه از ایشان نقل میکند:
"حدودِ سال ۱۳۵۲ روزی به همراهِ حجّت الإسلام و المسلمین... بیست دقیقه قبل از درس خدمتِ آقا مُشرَّف شدیم ایشان [به آقا] گفت: بعضی از آقایان اِصرار دارند مرا به یکی از شهرها و بخشهای کاشان ببرند تا روحانیِ آن شهر باشم.
آقا فرمودند: آیا آن جا #حوزه_علمیه دارد؟
ایشان گفت: نه، #حوزه_علمیه ندارد.
آقا فرمودند: به جایی که #حوزه ندارد نروید.
بنده عرض کردم: اگر امثالِ ایشان برای هدایت و ارشادِ مردم از قم بیرون نروند چه کسی باید به دادِ مردم برسد؟
ایشان با نارضایتی از گفتارم تنها فرمودند: هَذا مَا عِندی."
✴️@fegh_osoul_rafiee
24.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ امام! ای بلند آیتِ آسمانی...
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
حجت الإسلام ریشهری (رضوان الله علیه) در مورد توصیههای مؤکَّد آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) مینویسد:
آیت الله بهجت در دیداری که پیش از سفر حجّ در تاریخ ۱۳۸۵/۹/۲ با ایشان داشتم پس از احوالپرسی بدون مقدمه تاکید کردند: "حداقل هر روز یک ساعت درس و بحث فقه و اصول داشته باشید. اینمطلب را به آقای خامنهای هم گفتهام. هر مسئولیتی دارید این کار را رها نکنید".
در ادامهی دیدار نیز این رهنمود را تکرار کردند. همچنین وقتی به ایشان عرض کردم: "توصیهای برای بهرهبرداری از حجّ بفرمایید". فرمودند:
"از خدا بخواهید موفق شوید به این مطلب فقه و اصول".
جالب توجه این که پس از بازگشت بنده از سفر حجّ نیز در دیداری که به تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۱۲ با ایشان داشتم مجدداً همین توصیه را تکرار فرمودند.
(زمزم عرفان؛ ص۶۴)
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی تصحیح، شرح و تبیینِ #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_الاختیار
#اِکراه
📚 ۱١۵- قوله (ج۳، ص۳٢۲): و احتمل في المسالك عدم الصحّة؛ نظراً إلى أن الإكراه يُسقِط حكم اللفظ... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در مورد احتمالی که مرحوم شهید ثانی در #مسالک_الأفهام بیان میکند مینویسد: ظاهر این است که -همان طوری که #شیخ_انصاری فرموده است- در صورتی که مکرِه، خودِ مالک یا زوج باشد و مکرَه، تنها عاقد باشد عقدِ مذکور صحیح است.
🔸️ زیرا #اِکراه تنها موجبِ رفعِ آثاری است که رفعشدنِشان، امتنان و منّت و تسهیل بر شخصِ مکرَه به شمار بیاید، و رفعِ صحّتِ چنین عقدی -که از وکیل (عاقدِ مکرَه) صادر شده است- امتنان و منّت و تسهیلی بر وکیل (عاقدِ مکرَه) به شمار نمیآید تا با رفعشدنش منّت و تسهیلی بر شخصِ عاقد باشد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #شروط_المتعاقدين #شرط_الاختیار #اِکراه 📚 ۱١۵-
دوستان مکاسب!
مطالعه بفرمایید.
📌 مرحوم #آخوند_خراسانى در حالی که با مرحوم #شیخ_انصاری همنظریه است، اما از راه و استدلالِ دیگری آن نظریه را تقریر و تبریر میکند.
5-مهذّب اصول الفقه للمظفّر-مفاهیم.pdf
768.2K
✅ مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر
📖 ۲- #المفاهیم
🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه" مرحوم مظفّر با برخی تصرّفات به زیاده.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر 📖 ۲- #المفاهیم 🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه"
✅ ادامهی بارگذاریِ "مهذِّب أصول الفقه".
مرحوم حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (رضوان الله علیه) در نصایحی به طلّاب میفرمودند:
"اگر طلبهی جوان بخواهد خدمتِ دینی داشته باشد باید بُنیهی علمیِ خود را قوی کرده، بعد به امورِ دیگر مثلِ #زیارت و مستحبّات بپردازد؛ #زیارت از امور مستحبّ است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی تصحیح، شرح و تبیینِ #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_الاختیار
#اِکراه
📚 ۱١۶- قوله (ج۳، ص۳٢۴): و الأوّل أقوى... .
(در فرضی که مکرَه -به صورت غیر معیَّن- تنها بر بیعِ یکی از دو عبدش #اِکراه شده است، اما هر دو عبدش را در یک دفعه و یک زمان میفروشد #شیخ_انصاری میفرماید: اقوی این است که بیع نسبت به هر دو عبد صحیح است، اگر چه نسبت به اصلِ بیع، مکرَه بوده است)
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در اعتراض به نظر #شیخ_انصاری مینویسد: زمانی میتوانیم نظریهی ایشان را اقوی بدانیم که بیعِ هر دو عبد به داعی و انگیزهای غیر از #اِکراه انجام شده باشد، اما اگر تنها داعی و انگیزهی مکرَه برای بیعِ هر دو عبدش #اِکراه باشد نمیتوان به صورت مطلق چنین گفت.
🔹️ مثلاً اگر غرضِ مکرَه به گونهای است که بیعِ یکی از آن دو عبد با بیعِ عبدِ دیگر ملازمه داشته باشد، زیرا #اِکراهِ چنین شخصی بر بیعِ یکی #اِکراه بر دیگری محسوب میشود.
🔸️ ایشان در ادامه میفرماید: با توجه به همین نكته، حکمِ فرض دیگری که #شیخ_انصاری بیان میکند -یعنی عبارت "و لو أكره على بيعِ معيَّنٍ فضمّ إليه غيره و باعهما دفعة فالأقوي الصحة في غير ما أكره عليه" روشن میشود، حتی همین نکتهی ما را میتوان در جایی که مکرَه دو عبد را تدریجاً فروخته است نیز جاری دانست؛ فتأمَّل جيّداً!
✴️@fegh_osoul_rafiee
✳️ درسهای نیمسال دومِ حقیر در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسهی علمیهی میرزاجعفر):
📖 #رسائل شیخ انصاری (تعادل و تراجیح)
⏰ ساعت ۸
📖 #حلقه_ثالثه شهید صدر
⏰ ساعت ۹
✴️@fegh_osoul_rafiee