eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
259 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدا: 🔰خاطره‌های شهدا باید با زبان هنر زنده نگه داشته شود. ✅هرکدام از این شهدا، موضوع یک کار هنری با ارزش اند.
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣 (وابسته به مدرسه فقه هنر) با امکان تحصیل همزمان و ❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️ برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رسانده‌ا‌ند از طریق مصاحبه ورودی طلبه می‌پذیرد. ✅ عناوین رشته‌ها: 1️⃣ فقه هنر 2️⃣ حکمت هنر 3️⃣ هنر اسلامی 🟢 ثبت نام از طریق لینک: https://isoa.ir/fh-register/ ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰. 👈.... مهلت ثبت نام ۱۰ تیر ۱۴۰۲....👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢💢اطلاعیه✳️✳️ سایت جدید مدرسه فقه هنر ✅حاوی بخش های: 1️⃣اخبار 2️⃣همایش ها 3️⃣کرسی های علمی ترویجی 4️⃣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 5️⃣مجله الکترونیکی 🌐https://isoa.ir/fh/
📌گزارش هفتمین ️⃣ ❇️ موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیبایی‌شناسی صدرالمتألهین» 🎤 خلاصه توضیحات آقای دکتر جلیلی: 💢یکی از مواردی که به عنوان مرجح مطرح است، صباحت وجه است، می گوید: «فالأصبح وجهاً»، در روایت این را دارد. ✳️ در بررسی فقهی و جایگاه فقهی مسئله نفر اولی که این مطلب را مطرح فرموده جناب صدوق پدر است که این را مطرح می‌کند و خود جناب صدوق هم به تبع از ایشان مطرح می‌کنند و جناب شیخ طوسی در برخی از آثارشان دارند، جناب سلار دیلمی هم هستند و این سیر فقهی در مقاله هست. ✅بحث بررسی مسئله از منظر جناب صدر المتألهین: 1️⃣جناب صدر المتألهین می‌فرماید: طبایع مردم از قبیح تنفر دارد، در حالی که به زیبایی گرایش دارند و لذا فرد زیبارو با زیبایی خودش به نحو ابزار می‌تواند خیلی از خواسته‌هایش را محقق کند. 2️⃣ استدلال دوم ایشان مبتنی بر یک قاعده‌ی فلسفی است که «الظاهر عنوان الباطن» که حکما و عرفا این مطلب را قبول دارند. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل: https://b2n.ir/f90529 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گروه فقه فرهنگ؛ هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه برگزار میکند : 🔹 کرسی علمی؛ترویجی با عنوان : موضوع شناسی فقهی نمایش چهره معصومین علیهم الاسلام در هنرهای دراماتیک 🔶 ارائه دهنده : 🟢 استاد نصرت الله تابش 🔷 ناقد : 🔴 حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی 🕒 زمان: سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴٠۲ ساعت: ۱۸ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
📺 فیلم و متن کامل فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین همایش فقه هنر / دی ماه 1394 🌏https://b2n.ir/b10300 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
مدرسه فقه هنر
📌گزارش هفتمین #کرسی_علمی_ترویجی7️⃣ ❇️ موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت
ادامه گزارش هفتمین مدرسه فقه هنر 🖋 موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیبایی‌شناسی صدرالمتألهین.» 🎤ناقد اول، حجت الاسلام دکتر سرانجام: من مباحث خودم را در دو عنوان کلی قرار می‌دهم: 1️⃣ بحث رابطه‌ی فقه و فلسفه: چه نسبتی بین این دو علم وجود دارد؟ این بحث مهمی است که بالأخره فلسفه‌ی فقه چیست و چرا ما به علم فقه نیاز داریم و با دلایل و استدلال‌های عقلی چرا به این روش‌شناسی نیاز داریم؟ 2️⃣ رشته‌ی فلسفه‌ی هنر یا استِتیکس: شاید بتوان گفت با تسامح و یا به اشتباه در فارسی زیبایی‌شناسی ترجمه می‌شود. 💢 خود الفاظی که در همین روایات استفاده شده و بعضا در صحبت‌های آقای جلیلی هم مکرر به تنوع الفاظ اشاره شده است، یعنی صباحت وجه، حسن صورت و یا حسن وجه و جمال، در عربی معاصر و حتی عربی قدیمی که زمان فقها است، معانی این سه هم متفاوت است. 💠 یعنی ما جمال را برای یک‌سری از زیبایی‌ها استفاده می‌کنیم، حسن را برای یک ویژگی‌های دیگری استفاده می‌کنیم که زیبایی را هم دربرمی‌گیرد و آن زیبایی ممکن است لزوما زیبایی جمالی نباشد و اصلا صباحت وجه معنای دیگری دارد. 💢یکی دیگر از بحث‌هایی که در این زمینه جای کار دارد جایگاه امام جماعت است و چرا باید صباحت وجه در این جایگاه مهم باشد❓ در مورد زیبایی و ازدواج شاید این بحث خیلی راحت‌تر پذیرفته شود. تفاوت بین این دو نکته و یا دلیلی که برای امام جماعت صباحت وجه را ذکر می‌کند، این هم باز جای کار در بحث فقهی دارد. 👈 بحث زیبا، زیبایی، زیباشناسی و هنر : این چهار لفظ که متأسفانه در کارهایی که عمده‌ی دوستان طلبه‌ی ما انجام می‌دهند با یک اشتراک لفظی جابه‌جا استفاده می‌شود و اهمیت بسیار زیادی دارد. ⛔️بحث‌های زیبایی اخلاقی به واسطه، بالعرض و با بحث‌های فلسفی می‌تواند با زیبایی ظاهری گره بخورد نه به لحاظ مبانی لفظی و این‌که بگوییم این همان است. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل: https://b2n.ir/f90529 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋امام های علیه السلام: مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲) 1️⃣ هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، 2️⃣ هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، 3️⃣ هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم مخلوق ندارد، 4️⃣ هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود. 🌹میلاد علیه السلام مبارک🌹
ادامه گزارش هفتمین مدرسه فقه هنر 🖋موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیبایی‌شناسی صدرالمتألهین.» 🎤 بیانات آقای دکتر مجید احسن (ناقد): ✳️ آدرس‌های درجه دوم در کار کمی رهزن است، آن هم کار به این ارزشمندی. مثلا در شکل‌گیری علم زیبایی‌شناسی، با مسامحه فلسفه‌ی هنر و امثال این عناوین مشابه. 🔰 مقاله از بعضی از مباحث به لحاظ شکلی سریع عبور کرده است و چه بسا خوب بود به اختلافات اشاره می‌کرد. ❇️در بحث خود زیبایی، در نحوه‌ی تحقق زیبایی، اختلاف نظرهای شدیدی وجود دارد، بین خود اندیشمندان این حوزه و کسانی که در سنت فلسفه‌ی اسلامی هم در دوران متأخر به این مسئله اندیشیده‌اند اتفاق نظر ندارند. یعنی نویسنده باید این توجه را به خواننده بدهد که من می‌دانم مثلا در نحوه‌ی تحقق زیبایی ممکن است بین اندیشمندان حتی حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود داشته باشد . 💠 اما چند نکته‌ی محتوایی: 1️⃣در بحث مرحوم ابن فحد حلی که «فالأصبح وجها» مطرح شده است، این تعبیر «و عرَضاً» یا «عَرضاً» و یا «عِرضاً»، هر سه قابل خواندن است. 2️⃣در بخش ادله‌ی نقلی وقتی می‌رسد روایات متعدد ذکر می‌شود، اما در همان ابتدا به یک آیه استناد داده می‌شود که «فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيا»، اما آیات دیگر ذکر نمی‌شود. 3️⃣آن چیزی که به نظر می‌رسد در کل ساختار مقاله اتفاق افتاده این اشکال به نحو جدی وجود دارد که خلط حقیقت به اعتبار شده است. این خلط خیلی خلط جدی است که به نظرم کل آن هدف‌گذاری مقاله را محل اشکال بنیادین و جدی قرار می‌دهد. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل: https://b2n.ir/f90529 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا