eitaa logo
فقه و اصول
285 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
790.5K
💥تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب» 🎤آیت‌الله خارج 1395/11/19 @feghh_osoul
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مناظره جالب ملاصدرا با استاد اخباری خود ✂️بخشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه ) @feghh_osoul
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (2) 🔸امام خمینی (ره) در ادامه شمارش مقدمات اجتهاد، دومین مورد را شناخت محاورات عرفیه و فهم موضوعات عرفیه دانسته اند: 🔸ومنها: الانس بالمحاورات العرفيّة وفهم الموضوعات العرفيّة؛ ممّا جرت محاورة الكتاب والسنّة على طبقها، والاحتراز بين دقائق العلوم‌ والعقليّات الرقيقة وبين المعاني العرفية العاديّة؛ فإنّه كثيراً ما يقع لأجله، كما يتّفق كثيراً لبعض المشتغلين بدقائق العلوم- حتّى‌ اصول الفقه بالمعنى الرائج في أعصارنا- الخلطُ بين المعاني العرفيّة السوقيّة الرائجة بين أهل المحاورة المبنيّ عليها الكتاب والسنّة، والدقائق الخارجة عن فهم العرف. بل قد يوقع الخلط لبعضهم بين الاصطلاحات الرائجة في العلوم الفلسفيّة أو الأدقّ منها، وبين المعاني العرفيّة، في خلاف الواقع لأجله. (الاجتهاد و التقلید، ص۹و۱۰) 🔸ایشان یکی دیگر از مهم ترین ریشه های خطای فقهی را خلط بین معانی عرفیه عادیه با اصطلاحات دقیق علوم مختلف دانسته اند. 🔻 این خطا برای کسانی پیش می آید که اشتغال فراوان به یک علم دارند و برداشت آنها از مفاهیم بر اساس ذهنیتی است که در علم مورد ممارست خود اصطلاح شده است. 🔻بر اساس بیان امام این خطا حتی برای کسانی که مشغول به علم اصول فقه هستند نیز پیش می آید؛ علمی که به عنوان مقدمه دانش قویم فقه شمرده می شود. البته ایشان مثالی برای آن ذکر نکرده اند 🆔 @feghh_osoul
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد (۱) 📂امام خمینی ره در شمارش مقدمات اجتهاد دومین مقدمه را انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی دانستند؛ زیرا ریشه بسیاری از خطاها را خلط دقایق علوم با معانی عرفی عادی می دانند. برخی پشتوانه های علمی این نظر در ذیل آمده است: 1️⃣ در دانش فقه اللغة مبحثی با عنوان مطرح است. یکی از این مراتب، معنای استعمالی خاص است؛ معنایی که همیشه توسط فرد خاص یا صنف خاص در معنایی خاص به کار می رود. مثل این که «طهارت» در فقه به معنای «عملی است که سبب اباحه و مجوز برای انجام نماز است». (شرائع الاسلام، ج۱، ص۸). معنای استعمالی خاص در برابر معنای استعمالی عام، یعنی معانی کاربردی همگانی قرار دارد؛ مثل «طهارت» که در معنای پاکیزگی به کار رفته است و اختصاص به صنف خاصی ندارد. (صحاح، ج2 ص727) 2️⃣ معانی اصطلاحی با معنای لغوی، و معنای استعمالی عام یا خاص با معنای ماده دارای ارتباط هستند. مثلاً طهارت اصطلاحی نوعی خاص از تنزیه است؛ یعنی تنزیه از نجاست باطنی که مجوز انجام عمل عبادی می شود. غفلت از این ارتباط باعث همسان انگاری دو معنا می شود. 3️⃣ با یک معنا مخاطب را دچار مغالطه در برداشت می کند. به گونه ای که کاربر عمومی در مواجهه با واژگان تخصصی معنای عمومی و کاربر تخصصی در مواجهه با واژگان عمومی معنای اصطلاحی را برداشت می کند. ♻️ بنابراین دو عامل عمده سبب خلط در برداشت از معنا می شود: ۱- ارتباط معنایی بین معنای استعمالی و معنای ماده؛ که با ایجاد مشابهت سبب همسان انگاری دو معنا می شود. ۲- انس ذهنی کاربر یا مخاطب؛ زیرا موجب می شود در مواجهه با واژگان بر اساس تبادر ذهنی خود که برخاسته از این انس ذهنی است، برداشت داشته باشد. 🆔 @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مى‏فرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارج‏خوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مى‏پرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مى‏شد و مى‏گفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد. هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مى‏شود، طلبه درس خارج‌خوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مى‏بازد و معلوماتش را فراموش می‌کند و شكست می‌خورد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج2 ص691 @feghh_osoul
هدایت شده از حدیث سهر
🔶 عرفان، تیغ دو لبه! 🔹استاد حسن رمضانی: [در دیداری که چند سال پیش با آیت الله سیستانی حفظه الله داشتیم]، ایشان فرمودند: عرفان، تیغ دو لبه است، یعنی: اگر این علم در مسیر اصلی خود قرار بگیرد آثار و برکات فوق العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد ولی اگر خدای نکرده از مسیر اصلی منحرف شود و در اختیار افرادی قرار بگیرد که آن را وسیله‌ای برای دست اندازی به مناصب دنیوی قراردهند، موجب خسارت‌های فراوان و جبران ناپذیری خواهد شد. سپس گفتند: شما که در قم متصدی تدریس عرفان هستید، به شاگردانتان (به خودتان نمی‌گویم) توصیه کنید عرفان را با اهتمام به شریعت دنبال کنند و این دو را با هم داشته باشند. البته فرمایش ایشان حتما با توجه به عملکرد سوء بعضی از مدعیان عرفان بود و گرنه روشن است که عرفان اصیل، با شریعت کاملا گره خورده است. اصلاً عرفان اصیل اسلامی غیر از شریعت چیزی نیست. ولی چون برای برخی ازافراد شبهه‌هایی به وجود آمده، لازم بود چنین توصیه‌ای را هم بفرمایند. (حدیث سهر، ص۴۸۲) حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) https://eitaa.com/hadisesahar
کانال مسیرفقاهت.mp3
727.6K
🔰مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه) 🌀برشی از درس خارج فقه محقق خویی پیرامون بحث سندی حدیث رفع 🔸هذا مع أنّا ذكرنا في الأُصول عند التكلّم حول الحديث حديث رفع التسعة أنّ‌ سنده ضعيف، نظراً إلى أنّ‌ الصدوق يرويه عن شيخه أحمد بن محمّد بن يحيى و لم يوثّق، و مجرّد الشيخوخة و روايته عنه كثيراً لا تقتضي التوثيق كما مرّ غير مرّة، فإنّه يروي عن الثقة و الضعيف، لأنّ‌ دأبه الرواية عن كلّ‌ من سمع منه الحديث، و لم يلتزم بأن لا يروي إلّا عن الثقة. نعم، في بعض نسخ الخصال رواية هذا الحديث عن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي هو من الثقات، و لكن هذا الرجل من مشايخ الكليني و لا يمكن أن يروى عنه الصدوق، لاختلاف الطبقة، و إنّما يروي هو عن ابنه أحمد بن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي عرفت أنّه مجهول. فهذه النسخة مغلوطة جزماً، أو فيها تقديم و تأخير، و الصحيح ما في الفقيه كما عرفت (موسوعه آیت الله خویی ، ج22،ص381) @feghh_osoul @masire_feghahat
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌علامه امینی برای ده شب دعوت میشن اصفهان برای سخنرانی موضوع ده شب سخنرانی خودشون رو اثبات کفر شیخین(ابوبکر و عمر) میذارن. شب اول رو منبر میرن. ◼️آیت‌الله بروجردی متوجه میشن و به ایشون تذکر میدن که موضوع منبر رو عوض کن ولی علامه امینی اعتنایی نمیکنن و شب دوم هم همون منبر رو میرن! اقای بروجردی دستور میده که منبر ایشون رو توی اصفهان تعطیل کنن و این اتفاق میفته! ◻️علامه امینی از این اتفاق عصبانی میشن و پیش اقای بروجردی میرن و از این کارشون گله میکنن. دلیل اقای بروجردی برای تعطیلی منبر علامه امینی، فتوای شیخ شلتوت رییس الازهر مصر بوده که مذهب تشیع رو به رسمیت شناخته بودن کنار چهار مذهب عامه ◼️آیت‌الله بروجردی طبق بیان شیخ علی اکبر مهدی پور که در فیلم می بینید گفته من حاضرم ده تا علامه امینی رو فدا کنم اما این فتوای شیخ شلتوت از بین نره! @feghh_osoul
میگه که: فقهاء هم ز "نگاهت" دلشان میلرزد من بیچاره که یک حوزوی پایه یکم؛) @feghh_osoul
🔖 رویکرد شیخ صدوق و شیخ مفید [اعلی الله مقامهما] درباره اعتبار اخبار آحاد ضعیف در حوزه اعتقادیات 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.html&sw=%D8%B5%D8%AF%D9%88%D9%82 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.pdf ✔️ اعتبار اخبار آحاد در از بحث­ برانگیزترین مسائل در میان عالمان در حوزه است. حجیّت این قبیل اخبار در نگاه با دو مشکل اساسی روبه‌روست: عدم در روایات که این دسته روایات را در مقابل در طبقه قرار می­‌دهد و فقدان در عقاید. پژوهش حاضر که با بهره‌مندی از روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، در پی بررسی عوامل رویکرد اختلافی و ، پیرامون عمل بر پایه خبرهای واحد ظنّی (ثقه)، در حوزه است که در ظاهر یکی به حجیّت این گونه خبر باور دارد و دیگری هیچ‌گونه اعتباری برای آن قائل نیست. در این راستا برخی عوامل، زمینه‌ساز تفاوت رویکرد در رویارویی با حدیث آحاد و در پی آن و اعتبار آن‌ها محسوب می­‌شود: ۱. شیخ صدوق به مستنداتی در باب مفهوم و مصادیق خبر آحاد دست یافته که بر شیخ مفید، مجهول مانده است. ۲. شیخ مفید نیز برای اخبار آحاد، اعتبار قائل بوده، مگر اخبار آحادی که از سوی عامّه وضع شده بود. ۳. شیخ صدوق نظیر متکلّمان شیعی زمان خود خبر واحد را نمی‌دانسته و اعتقادی به خبر آحاد نداشته است. ۴. یکی از مفاهیم خبر آحاد ثقه، خبر ضعیف است و این مفهوم در منظر شیخین به سبب قرائن مورد توجه شیخین متفاوت بوده و بدیهی است، این رویکرد اختلافی در مفهوم حدیث ضعیف در پذیرش اعتبار و یا عدم اعتبار خبر آحاد از سوی ایشان تأثیر گذار خواهد بود. @feghh_osoul
از حضرت امام جواد -علیه السلام- پرسیدند : چرا امام زمان -علیه السلام- را «مُنتَظَر» می نامند؟ حضرت فرمودند : «لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ». «زیرا او غیبتی طولانی دارد که در آن مخلصان چشم به راه ظهورش می مانند، و شک کنندگان وجودش را انکار می نمایند، و بی دینان یادش را مسخره می کنند، و گروهی به دروغ برای ظهور زمان تعیین می کنند، و شتاب کنندگان هلاک می شوند، و اهل تسلیم نجات می یابند». 📗 کمال الدین ، ج ۲ ، ص ۳۷۸ . ◾️ سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت جواد الأئمة (ع) تسلیت باد. 🔹 @feghh_osoul