💠 پاسخ ادیبانه
🔹 مرحوم آیةاللهزاده مازندرانی¹، اصرار داشت که صاحب «مجمع البيان» اهل مازندران بوده و «طَبَرسی» صحیح است و اگر کسی خلاف این مطلب را میگفت، ناراحت میشد.
🔸 وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامهای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت کرد و به این نتیجه رسیدیم که وی اهل تفرش و «طَبرِسی» صحیح است. ایشان برای اینکه مرحوم آیةاللهزاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند: «ما هر چه کردیم که تمیمه او را از چوبهای جنگل مازندران تهیه کنیم، فراهم نشد!» تمیمه به چوبهایی میگویند که بعنوان حرز برای بچهها استفاده میشود.
1⃣ شیخ محمّد باقر آیةاللهزاده مازندرانی متوفای ۱۳۸۸ فرزند شیخ حسین ابن شیخ زینالعابدین مازندرانی از رفقای مرحوم والد. (ش)
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۶۳
#امینالاسلامفضلبنحسنطبرسی
#آیتاللهسیداحمدزنجانی
#آیتاللهسیدموسیشبیریزنجانی
@feghh_osoul
💠 كتاب «الضعفاء»¹
🔹 مرحوم آقای خویی² و شیخ آقابزرگ تهرانی³، کتاب «الضعفاء» را از ابن غضائری نمیدانند.
🔸 ابن غضائری یا هر کس که مؤلف کتاب «الضعفاء» است، چون به متنشناسی عنایت داشته، براساس تشخیص خود، با ملاحظه متن و بدون شاهد خارجی به قضاوت پرداخته و راویان را جرح کرده است؛ مثلاً اگر روایتی به عقیده او دارای مضمون غلوآمیز در مسأله ولایت بوده، آن را جعلی میشمرد.
🔹 مؤلف کتاب که مظنون است ابن غضائری باشد، هر چند متنشناسانه جرح کرده و این روش چندان معتبر نیست، ولی در بیان طبقات روات و كنى و القاب و نسب و امثال آن بسیار دقیق بوده و نظر او در این جهت حتی بر نجاشی هم تقدّم دارد.
🔸 ابن غضائری علاوه بر «الضعفاء»، كتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرحهای او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است.
🔹 نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامَّيْن من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کردهاند، جرح کرده و در مواردی هم برخلاف دیگران، تعدیل کرده است.
1⃣ رجال الطوسي ؛ ص ۴۲۵ الرقم ۶۱۱۷.
2⃣ معجم رجال الحدیث ؛ ج ۱ ص ۹۶.
3⃣ الذريعة ؛ ج ۱ ص ۸۸ - ۸۹ ، الرقم ۱۶۴.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۵۵
#ابنغضائری
#شیخآقابزرگتهرانی
#آیتاللهسیدابوالقاسمخویی
@feghh_osoul
🔵 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔵 #تفسیر_سدرة_المنتهی
👈 قوله سبحانه:
{ إنّ الّذین قالوا ربُّنا الله ثمّ استقاموُا تتنزّل علیهم الملائکة }
اگر مثلاً هیزم تری یا اِنگِشت ذغالی را مکرر در جوار آتش بگذارند و بردارند آن هیزم و ذغال، آتشین نمی شوند؛
استقامت در جوار آتش می خواهد تا به وصف آتشین متصف شود؛ مراقبت که کشیک نفس کشیدن است از استقامت فروغ می گیرد و ملکه و اقتدار حاصل می شوند.
بهره ای که از اعمال بدون استقامت عائد می شود، حال است نه ملکه؛
و مکاشفات و القاءات سبّوحی که :
{ تتنزّلُ علیهمُ الملائکة }
اشارت بدان است،
از ملکه حاصل می شوند نه از حال.
@feghh_osoul
استاد ربانی بیرجندی +.mp3
29.35M
💥نشست علمی "سیر تطور کتب کلامی و اعتقادات شیعه"
🎤استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی
🏢موسسه علمی پژوهشی کلامُنا - مشهد
#تاریخ_کلام
#کتابشناسی
#کلام_اسلامی
🌸 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«تسلط و تدریس خوب رسائل، كفايه و سطح اسفار تازه اول درس خواندن است...»
حوزه علمیه در هر عصری باید 8، 10 تا در حد مرحوم نائینی و آقاضیاء و علّامه طباطبائی داشته باشد. کمتر از این اتلاف عمر است!
مبادا کسی خودش را قانع کند به اینکه کتاب نوشتم.
٩٢/١١/١٠
👈🏻 کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
@feghh_osoul
#رسول_اکرم ص
⚫️ مسمومیّت رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) ، در منابع شیعی
👈🏻 شیخ مفید (ره):
«قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر.»
📓المقنعه ، صفحه ۴۵۶ .
👈🏻 شیخ طوسی (ره):
«قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر سنة عشرة من الهجرة.»
📚 تهذیب الاحکام، ج ۶ ، ص ٢ .
👈🏻 علّامه حلیّ (ره):
«قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقینا من صفر سنة عشرین من الهجرة.»
📚 الاحکام ، جلد ٢ ، صفحه ١١٨ .
@feghh_osoul
یک عمر ملامت شدی و طعنه شنیدی
ای وای که از دوست و دشمن چه کشیدی
از دورۀ شش سالگیات تا دم آخر
دائم ز خدا مرگ خودت را طلبیدی
یک لحظۀ شیرین اگرت بود، همان بود
کآن زهرِ شرربارِ جگرسوز چشیدی
چل سال ز خارِ نگهِ قاتل مادر
بر سینه چو گل، پیرهن صبر دریدی
پای سخنِ تلختر از زهرِ خطیبان
بنشستی و خون خوردی و انگشت گزیدی
مظلومتر از حیدر اگر هست، تویی تو
کآن قصه که بابای تو نشنیده، تو دیدی
روزی که عدو بی ادبی کرد به مادر
صدبار پریدی و به دستش نرسیدی
دنبال تو میگشت در آن کوچۀ تاریک
چشمی که نه میدید سیاهی نه سفیدی
نه دیدۀ دیدن، نه توانایی رفتن
تا خانه تو دستش بگرفتی و کشیدی
گفت ای پسرم، چشم پدر بر دهن توست
از واقعۀ کوچه، ندیدی، نشنیدی
علیرضا_قاسمی
#امام_حسن علیه السلام
#شعر
@feghh_osoul
🔺سیره
🎤آیت الله سید احمد #مددی:
1.سیرۀ متشرعه برعکس سیرۀ عقلا متاثر به شریعت است. بهعبارت دیگر سیرۀ عقلا عادتاً مؤثر در استنباط و سیرۀ متشرعه متاثر از آن است.
2. اگرچه هر دو سیره احتیاج به اثبات دارند (باید ثابت شود که این سیرۀ عقلاست و آن سیرۀ متشرعه است)، اما در باب سیرۀ عقلا بعد از ثبوت باید ثابت شود شارع ـ ولو با عدم ردع ـ آن را امضا کرده. به هر حال اگر مطلبی در عرف عمومی ـ نه عرف متساهل ـ ثابت شد که عادتاً عامۀ مردم انجام میدهند و در منظر شارع بوده و شارع ردع نکرده، همین کافی و یکی از راه های اثبات حکم است، اما در سیرۀ متشرعه نکتۀ اساسی این است که بعد از ثبوت سیره (به اتصال تا زمان معصوم) دیگر عدم ردع لازم نیست و خود سیره بنفسه ارزش علمیای مانند ارزش علمی اجماع دارد (کاشف از قول امام (ع) است).
3. در سیرۀ متشرعه اگر دلیلی بر خلافش آمد دیگر نوبت به انعقاد سیره نمیرسد.
(خارج فقه ۱۳۹۷/۱۱/۶ )
#اصول
@feghh_osoul
الفرق بين بناء العقلاء وبناء المتشرعة
"إنّ الفرق بين بناء العقلاء وبناء المتشرعة يكون في تغايرهما من ناحية الكاشف والمنکشف وفي شرط الكشف.
ففي بناء العقلاء لابد وأن يكون لجميع العقلاء بلا فرق بين مللهم ونحلهم جري عملي على شيء، وهذا هو الكاشف، ولكن في سيرة المتشرعة لابدّ وأن يكون امتیاز جماعة عن سائر العقلاء بمشي عملي، مثل الذهاب إلى الحج وصوم شهر رمضان وغيره، وذلك لاتباعهم لمشرّع ومقنّن.
والمنكشف في بناء العقلاء عبارة عن حكم إمضائي للشارع، وفي السيرة حكم تأسيسي.
وطريقة الكشف في بناء العقلاء إنما يكون فيما إذا لم يردع عنه الشارع، وفي سيرة المتشرعة لا يحتاج إلى عدم الردع؛ إذ السيرة جري على اتباع المشرّع، وهذا الامتياز لابدّ وأن يحرز سبقه التاريخي، بمعنى: أن امتیاز هذه الفرقة يداً بيد وصل إليهم من الشارع المقدس، ولم يتسرّب إليهم من سائر الملل."
#ارسالی_مخاطبین_کانال
📚 مباحث الحجج، تقريراً لأبحاث سماحة آية الله العظمى السيد علي الحسيني السيستاني، بقلم السيد محمد علي الرباني: ص١٥٠
@feghh_osoul
🏴 عظّم الله أجورنا وأجوركم بالرزية العظمى والمصيبة الكبرى ذكرى استشهاد سيد الأنبياء والمرسلين رسول الله الأعظم وعبده الأكرم محمد بن عبد الله صلى الله عليه وآله، رزقنا الله وإياكم زيارته في الدنيا وشفاعته في الآخرة وأسألكم الدعاء 🏴
@feghh_osoul
حضرت استاد #حسن_زاده_آملی میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم.
_ استاد #یزدان_پناه
@feghh_osoul
4_5902050651214450427.mp3
2.38M
🎧 آقا ضیاء عراقی در لحظات احتضار برخاست و سه ساعت مقدمات انسداد را تدریس کرد و سپس از دنیا رفت
🎙 آیت الله مددی
@feghh_osoul
💥تدریس مبحث انسداد حرام است!!
🔷عالم وارسته و مخلص مرحوم آیت الله احمدی #میانجی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت:
🔷 روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم #علامه_طباطبایی صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.»
📚جمع پریشان؛ ج1؛ ص167
@feghh_osoul
وقتی که به همراه مرحوم #علامه_طباطبایی به ملاقات پرفسور کربن رفته بودیم، نوه ی مرحوم حاج ملا هادی #سبزواری به آنجا آمد و عکسی از مرحوم ملا هادی سبزواری به همراه داشت. حاج ملا هادی سبزواری از عرفا وحکمای بزرگ ایران است وکتاب معروف منظومه اثر اوست.ماحالات مرحوم حاجی را ازنوه ی او سوال کردیم. نوه ی آن مرحوم می گفت که پدرش برای آن ها نقل کرده بود که حاجی یک هفته مانده به وفاتش به اغما رفت ، یعنی حالت غش به او دست داد.در آن مدت اصلا" آب و غذا نخورد،گوشش نمی شنید وچشمش نمی دید.اطرافیانش فقط درآن مدت از او دوحالت مشاهده می کردند،او با این که در حال اغما بود، فقط الله الله می گفت و دومین حالتش نیز این بود که در وقت نماز وسیله ی وضو می خواست تا وضو بگیرد ونشسته نماز بخواند. بعد از دادن سلام نماز دوباره به حال اغما می رفت.
آیا این واقعه « عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ » نیست؟
خداوند می فرماید: کسانی که شهید می شوند در محضر خدا در برزخ روزی می خورند. پس مرحوم ملا هادی سبزواری هم در آن مدت از شدت محبت خدواند در برزخ روزی میخورد. افرادی هستند که کشته ی دوست اند
غازی ز پی شهادت اندر تک و پوست
وان را که غم تو کشت فاضل تر از اوست
فردای قیامت این بدان کی ماند؟
کان کشتهٔ دشمن است و این کشتهٔ دوست؟
این آیه کاملا" صریح و روشن است که برای اهل برزخ روزی وجود دارد رزق و روزی افراد سعادتمند رزقی شادآور ولذیذ ومناسب عالم برزخ است وهمین طور که ارباب مکاشفه دیده اند که رزق افراد شقی همان آب صدید است.
📚از كتاب '' حیات برزخی '' سلسله بیانات آيت الله صائنی زنجانی(ره)
#خاطرات_علما
@feghh_osoul
📸تصویر دیده نشده از آیتالله خرسان و امام خمینی
🔺از سمت راست: حضرت امام خمینی(ره) ، آیتالله سیدمحمدمهدی خرسان (ره)، حجتالاسلام والمسلمین استاد سید ضیاء بکاء
🗓 مسجد بهبهانی در نجف اشرف سال 56، قبل از تشییع جنازه آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)
🆔 @feghh_osoul
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کوتاه از سبک زندگی مرحوم آیتالله خِرسان
@feghh_osoul
💽 مجموعه آثار آیتالله سید محمدمهدی موسوی الخرسان (ره)
📚متن ۱۵ عنوان کتاب در ۶۰ جلد از آثار آیتالله سید محمدمهدی موسوی الخرسان، به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبانهای عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: کتابشناسی و شخصیتشناسی، امامت و پیامبران، احادیث و چهارده معصوم(ع)
📖ارائه کتابهایی همچون: موسوعه عبدالله بن عباس (۲۱ جلد)؛ موسوعه ابن ادریس الحلی (۱۴ جلد)؛ علی(ع) امام البررة (۳ جلد)؛ مقدمات کتب تراثیة (۲ جلد)؛ هدیة العارفین، اسماء المؤلفین وآثار المصنفین (۲ جلد)
🔗 دانلود و خرید نرمازار به همراه تخفیف
🆔 @feghh_osoul
⚫️إنّا لله وإنّا إليه راجعون
انتقل إلى رحمة الله تعالى امس (الاثنين ٢ ربيع الأول ١٤٤٥ هـ) العالم الجليل سماحة آية الله السيد محمد حسين المرتضوي اللنگرودي عن عمر ناهز ٩٨ عاماً.
الفقيد هو نجل آية الله العظمى السيد مرتضى اللنگرودي قدس سره
#اللنگرودي
@feghh_osoul
📘ست رسالات فقهية استدلالية
من مؤلفات سماحة آية الله السيد محمد حسين المرتضوي اللنگرودي قدس سره
#اللنگرودي
@feghh_osoul
💠 محقّق طراز اوّل
🔹 احمد بن محمّد اردبیلی معروف به « #محقّق_اردبیلی » که در تعبیرات متعارف مردم، به «مقدّس» مشهور است، از محقّقین طراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست.
🔸 او در فقه صاحب مکتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. صاحب مدارك صاحب معالم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند.
🔹 سخن مشهوری است که میگویند:
مطالبی را که محقّق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارك گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است. اینها با اینکه خود از بزرگان و متفکراند، به «اتباع اردبیلی» مشهورند.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۸۰
#مقدس_اردبیلی
@feghh_osoul
💠 ویژگیهای محقّق اردبیلی
🔹 استقلال در نظر، یکی دیگر از ویژگیهای فقهی محقّق اردبیلی است. در بسیاری از مباحثی که وارد میشود، در برابر دیدگاه اصحاب و فقهای پیشین، نظریهای مستقل ابراز میکند. در نهایت، چون مانند شیخ انصاری فکر جوّالی دارد، نظریهاش را به طور قطع نمیگوید و به صورت احتمال بیان میکند.
🔸 شاید این متفکّر بودن ایشان جنبه ارثی نیز داشته باشد؛ چرا که دایی ایشان از ریاضیدانان بسیار مهم بود و خود محقّق اردبیلی در بحث قبله میگوید: دایی من پس از خواجه طوسی، بر همه ریاضیدانان پیشی داشت.¹
🔹 در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر، در بحث عدالت به معنای اخصّی که میرسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفتهاند، میفرماید: «با این حساب، جز محقّق اردبیلی و سیّد هاشم بحرانی کسی باقی نمیماند»²؛ یعنی محقّق اردبیلی نمونه اعلای تقوا و عدالت است.
1⃣ مجمع الفائدة و البرهان؛ ج ۲ ص۷۱.
2⃣ جواهر الکلام؛ ج ۱۳ ص ۲۹۵؛ عبارت این است: «بل عليه لا يمكن الحكم بعدالة شخص أبداً إلا في مثل المقدس الأردبيلي و السيد هاشم على ما ينقل من أحوالهما».
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۸۰
#مقدس_اردبیلی
#صاحب_جواهر
#شیخ_انصاری
@feghh_osoul
✳️ #اجماع_تشرفی
✔️ استاد سید محمد صادق علم الهدی:
🔸 «اجماع تشرفی» مختصّ متشرفین به محضر ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) است؛ که به محضر حضرت میرسند و به صورت حضوری حکم را از حضرت دریافت میکنند. یا کسانی که می توانند با ارواح پاک ائمه (علیهم السلام) ارتباط داشته باشند. از کسانی که اینگونه بوده معروف است که مقدّس اردبیلی است؛ او نزد امام زمان (علیهالسلام) میرسیده و پرسش از احکام میکرده؛ و یا به حرم امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مشرف میشده و مستقیماً با ضریح مقدسه مکالمه داشته و بسیاری از معضلات فقهی را از حضرت سؤال میکرده.
🔹 میگویند بسیاری از دعاوی اجماع مقدّس اردبیلی(ره) از قبیل همین اجماعات تشرفی است که او مستقیماً از لسان مبارک امام (علیه السلام) شنیده، منتهی به خاطر مصالحی که هست تعبیر اجماع را آورده است.
🔸 مستند این گونه اجماعات «حس» است؛ باید عن حسٍ صوت امام (علیهالسلام) را بشنوید و یا لا أقل متن مبارک امام (علیه السلام) را ببینید.
#اصول_فقه #امام_زمان #فقه
@feghh_osoul
روش شناسی کلامی محقق اردبیلی .pdf
737.5K
📕 #مقاله "روش شناسی کلامی محقق اردبیلی"
✍استاد محمد رضا امامی نیا ، عادل فرساددوست
💦چکیده
مقدس #اردبیلی، از علمای به نام شیعه است که علاوه بر مقام شامخ علمی، در زهد و ورع و تقوی ضرب المثل است. ایشان، در کنار مباحث و تحقیقات فقهی، به مباحث اعتقادی نیز اهتمام داشته و کتاب «الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» مهمترین اثر کلامی او است. وی در مباحث کلامی روش عقلی- نقلی داشته و بسیاری از مباحث را با براهین عقلی اثبات کرده و در ناسازگاری بین عقل و نقل، از روش تأویل استفاده میکند، و در عین حال در جاهای مختلف از روایات بهره میگیرد. او در پژوهش های کلامی خود از علوم مختلف و مرتبط استفاده کرده و در مواجهه با آراء دیگران جانب انصاف را فرو نمیگذارد.
مقاله علمی - پژوهشی
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
@feghh_osoul