eitaa logo
فقه و اصول
299 دنبال‌کننده
230 عکس
44 ویدیو
45 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
يكى از مشايخ ما اصرار مى ‏فرمود اگر مى ‏خواهيد بصيرت پيدا كنيد و چشم دلتان باز شود، در محضر قرآن باشيد. درس و بحث نيز مغتنم است. زيرا همه اين علوم، شعبه ‏ها و جدول‏هايى ‏اند كه به كتاب الله پيوند دارند. ولى اين طور نباشد كه اين ها رهزن باشند و ما را از حريم قرآن دور كنند. به طورى كه صبح كه از خواب برخاستيم به فلان درس و مباحثه و يا تأليف كتاب و مقاله برويم و بعد ببينيم كه شب و روز بر ما مى ‏گذرد و در محضر إله و كتاب الله نبوديم و همه گونه درس‏ ها را داشتيم ولى درس اصلى را كه قرآن بود فراموش كرديم. پس درس و بحث باشد، ولى در محضر قرآن بودن اصل باشد كه قرآن به انسان ديد و روشنايى و صفا و نور و توحد مى‏ دهد. روايات نيز همانند قرآن اين چنين‏ اند. علامه حسن حسن زاده آملی دروس شرح فصوص الحکم قیصری @feghh_osoul
🏴🏴عظّم الله أجورنا وأجوركم بذكرى استشهاد سيدنا الزكي النقي الإمام الحسن بن علي العسكري عليه السلام، رزقنا الله وإياكم زيارته في الدنيا وشفاعته في الآخرة وأسألكم الدعاء🏴🏴 @feghh_osoul
عیدکم مبروک...😍 اسعدالله ایامکم...🥳🥳🥳 @feghh_osoul
💢ضرورت يا تهديد علم رجال برای مراجعه به تراث روایی! ✔️برخی معتقد‌ند علم رجال برای تراث روایی تهدیدی ویران‌گر است، چرا‌که بر‌اساس داده‌های علم رجال جز تعداد کمی از روایات، روایاتی صحیح نخواهند بود. آیا چنین اعتقاد و نگرشی صحیح است؟ استاد شیخ محمد سند به این سؤال پاسخ می‌دهد. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73422 🆔 @feghh_osoul
✔️ مرحوم آیت الله تبریزی(ره) تعاریف را از قبیلِ «شرح الإسم» می‌داند، نه تعریف حقیقی 🔸«الأمر الثالث: في تقسيمات الواجب. منها: تقسيمه إلى المطلق و المشروط، و قد ذكر لكلّ منهما تعريفات و حدود، تختلف بحسب ما أخذ فيها من القيود، و ربما أطيل الكلام بالنقض و الإبرام في النقض على الطرد و العكس، مع أنّها- كما لا يخفى- تعريفات لفظية لشرح الاسم، و ليست بالحد و لا بالرسم...» 📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج2 ص5 @feghh_osoul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| سخنرانی در جمع (۱۳۶۴) إنّ الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص مقصد ما از این سفر زیارت این قیافه‌های نورانی و این چهرههای درخشان به نور ایمان [است] که راستی تا کسی نبیند این مناظر را نمی‌تواند دریابد که این رشیدمردها چه کردند. ما البته می‌شنیدیم ولکن شنیدن کی بود مانند دیدن این فتیان بودند که توانستند این منطقه را خلاص کنند و آنچه که آدم فکر کند بدون گفت و گو کمیت فکر لنگ است و سرش این است که این مردم در این قدرتی که نشان دادند به دنیا فماندند قوت ایمان و قدرت یقین را و راستی دست و بازوی این مردم مجلای قدرت الهی شد. این داستان بازیچه نبود یعنی بعد از پیدایش این انقلاب و ظهور قوت ایمان و قدرت دین در این مرز و بوم، آن هم قدرت ایمانی که از مرکز حکومت شیعه به‌وسیله شخص اول روحانیت تشیع جلوه کرد، کمر دنیا را شکست. این بود که خواه ناخواه تصمیم گرفتند که با این جنبش الهی آسمانی بجنگند. بدون تردید هرکسی اینجا بیاید و بگذرد از تمام این خرابه‌ها قدرت ایمان و دین را می‌بیند که آنان چه کردند و اینان چه کردند. من خودم مدت‌هاست که آرزو داشتم به این سرزمین و دیار سفری کنم آن هم فقط به حساب این‌که خودم بیایم از این سفر استفاده کنم و فقط مقصد خودم این بوده که در مجلس شما شرکت کنم چون مجلس شما مجلس دعاست و این دعا به نظر من مستجاب است و تمام شرایط اجابت دعا در این سرزمین فراهم است اصلا خود من در اینجا برای تجارت آمده‌ام برای کسب آمده‌ام. @feghh_osoul
🔰 قنوات الدروس الفعلية للأبحاث العالية العربية في حوزة قم المقدسة 🔰 🔹 الشيخ محمد تقي الشهيدي الزنجاني الأصول: http://t.me/usolarabi الفقه: http://t.me/shahidi_sowm 🔹 السيد حسين الحسيني الشاهرودي الفقه والأصول: https://t.me/alshahroudi_h 🔹 السيد رياض الطباطبائي الحكيم الفقه والأصول: https://t.me/+M5CpW2BhVK9mOGUy 🔹 السيد جعفر علم الهدى البروجردي الفقه والأصول: https://t.me/alamalhoda_j 🔹 الشيخ معين دقيق العاملي الأصول: https://t.me/osouldakik الفقه: https://t.me/moeindakik التفسير: https://t.me/tafssirdakik 🔹 السيد مصطفى حسينيان الفقه والأصول والتفسير: https://t.me/alsaqeb 🔹 السيد جعفر الحسيني الأصول: https://t.me/osolSayedJaffar الفقه: https://t.me/feqhSayedJaffar 🔹 السيد جعفر الحسيني الشيرازي الفقه والأصول: https://t.me/shajara14_kharejalosoul 🔹 السيد زهير القزويني الفقه والأصول: https://t.me/zqazweeni أبحاث فقهية وأصولية: https://t.me/z_qazweeni 🔹 الشيخ يحيى الطائي الفقه والأصول والمحاضرات: https://t.me/+P2s8aWbGFaiOLb2r 🔹 السيد محمد حسن الرضوي الطوسي كتاب الصلاة للشيخ عبدالكريم الحائري: https://t.me/radhawisalah 🔹الشيخ محمد باقر الشيخ البحراني فروع العلم الإجمالي (مستند العروة الوثقى): https://t.me/almostand مصباح الأصول: https://t.me/misbahalasool @feghh_osoul
✍🏻 🔺 جابر بن حیان و جعفر الصادق روی کارت‌ تبلیغاتی شرکت لایبگ: بزرگداشت و تحریف 🔺 مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی: یوستوس فون لیبش[۱] (۱۸۰۳-۱۸۷۳) دانشمند آلمانی بود که به دلیل ابداعاتش در حوزه شیمی ارگانیک و تولید فراورده عصاره گوشت شهرت یافته است. او در سال ۱۸۶۵ به همراه جورج کریستین گیبرت[۲] «شرکت عصاره گوشت لایبگ[۳]» را در لندن پایه گذاشت. این محصول از چنان محبوبیتی در اروپا برخوردار شد که تولید سالانه آن در اواخر دهه ۱۸۷۰ به میزان ۵۰۰ تن رسید و پایه‌گذار یک تحول در صنایع غذایی و فرهنگ آشپزی شد. یکی از نوآوری‌های تبلیغاتی این شرکت چاپ کارت‌های کلکسیونی با طیف وسیعی از موضوعات از اقصی نقاط دنیا بود که با چاپ سنگی رنگی[۴] تکثیر می‌شد. این کارت‌ها نیز به اندازه خود محصولات این شرکت برای مخاطبان جذابیت داشت و هم‌اکنون در بسیاری از بایگانی‌ها و حراجی‌ها مواردی از کارت‌های کلکسیونی این شرکت به چشم می‌خورد. از جمله این مجموعه کارت‌ها مجموعه «تاریخ شیمی» و «شیمی‌دانان معروف» بود که در اوایل قرن بیستم در فرانسه توزیع شد. در این مجموعه کارتی با عنوان «جابر همراه با استادش جعفر الصادق (قرن ۸)» در سال ۱۹۰۳ به چاپ رسیده است که یک پیرمرد را با لباس شرقی در کنار جوانی با جامه چینی در یک محیط آزمایشگاهی نسبتا مدرن به تصویر می‌کشد. در نگاه اول ممکن است تصور شود که شخص سپیدموی بازنماگر چهره امام صادق است، اما در قاب دایره‌ای مجزایی که چهره پیرمرد را از روبرو تصویر کرده است، نام اروپایی جابر (Geber) درج شده است. بنابراین به نظر می‌رسد طراح با یک مبنای مخدوش تصویر یک جوان با ظاهر چینی را به امام صادق به عنوان استاد جابر بن حیان منتسب کرده است. پشت کارت در قسمت بالا توضیحاتی درباره مزایای عصاره گوشت ارائه شده است و در کادر پایین این جملات درج شده است: «حتی مردمان زمان‌های بسیار قدیم هم با شیمی سروکار داشتند، اگرچه به شکلی ابتدایی. در آن زمان هدف از صنعت شیمی در وهله‌ی اول یافتن فرمول ساخت طلا یا اکسیر کیمیاگری بود که، به باور رایج آن مردمان، تمام آرزوها را برآورده می‌کرد. عرب‌ها پس از لشکرکشی‌هایشان در اروپا این دانش را جدی‌تر پی گرفتند. جابر، که نام واقعی‌اش ابو عبدالله جابر بن حیان بود، شاگرد جعفر الصادق [بود]، مشهورترین شیمی‌دان زمانه‌اش بود، و دانش بسیار گسترده‌ای درباره شیمی داشت. او در نیمه دوم قرن هشتم در دانشگاه سویل تدریس می‌کرد». توضیحات بالا نشان می‌دهد که علاوه بر تصویرسازی بصری مخدوش از سوژه‌ این کارت، اطلاعات متنی کاملا اشتباهی نیز در این باره عرضه شده است. اول اینکه تعمق دانشمندان مسلمان و عرب در علم کیمیا و شیمی ارتباطی با لشکرکشی‌ در اروپا نداشت، همچنان‌که جابر بن حیان هیچگاه سفری به مغرب اسلامی و اسپانیا نداشت. دومین نکته عجیب، ادعای تدریس جابر بن حیان در دانشگاه سویل یا اشبیلیه در اسپانیا در نیمه دوم قرن ۸ میلادی است. دانشگاهی که اکنون با نام دانشگاه سویل[۵] شهرت دارد در سال ۱۵۰۵ تاسیس شده است و ارتباطی با جابر بن حیان در قرن ۸ و یا مسلمانان ساکن اسپانیا در قرون بعدی نداشته است. احتمالا نویسنده این توضیحات جابر بن حیان را با شخصیت «جابر بن افلح اشبیلی» (ستاره‌شناس و ریاضی‌دان مسلمان، مخترع اختریاب و صاحب کتاب إصلاح المجسطی) اشتباه گرفته است که در قرن ۱۲ میلادی در اسپانیای اسلامی فعال بوده است. جابر بن افلح نیز در ادبیات اروپایی با نام Geber شهرت داشته است. [۱] Justus Freiherr von Liebig [۲] George Christian Giebert [۳] Liebig’s Extract of Meat Company [۴] chromolithograph [۵] University of Seville علیه السلام @feghh_osoul
تجمع علمای نجف در صحن شریف حضرت مولا امیرالمومنین(ع) به مناسبت اعلام حمایت از مردم فلسطین ‏از راست به چپ حضرات آیات: ١-شیخ محمدتقی جواهری ٢-سید علی ٣-سید محمد باقر صدر ۴-سید نصرالله مستنبط ۵-استاندار کربلا ۶- سید ابوالقاسم ٧- سید جمال‌الدین خوئی @feghh_osoul
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی 🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد 🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود 🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را 🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند 🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر 🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم 🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود 🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم 🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر 🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت 🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود 🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار 🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم 🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم 🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم 🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم 🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد 🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم 🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی 🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست 🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره 🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم 🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است 🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم 🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم 🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است 🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم 🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم 🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک 🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز 🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر 🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود 🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم 🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود 🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم 🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد 🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد 🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا 🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند 🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند 🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست 🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است 🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است 🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت 🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست 🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ من از خودم بیشتر از همه غلط گرفتم! ✔️ تفسیر المیزان به روایتِ مرحوم علامه طباطبایی @feghh_osoul
در اوج مظلومیت !!! آیت الله شیخ مهدی مصلی از طلاب و فضلای مدینه منوره ،در اوج غربت از دنیا می‌رود و در اوج غربت دفن می‌شود... @feghh_osoul
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدفین پیکر مطهر جناب آیت الله مهدی مصلی هر چند دفاتر و بیوت مراجع پیام تسلیت دادند ، ولی به معنای واقعی کلمه مظلوم از دنیا رفت. جهت شادی روح مطهرش صلواتی هدیه فرمایید. @feghh_osoul
القواعد الأصولية المؤلف: العلامة الشيخ مهدي المصلي 👇 http://alfeker.net/library.php?id=4227 من الكتب المفيدة للشيخ مهدي المصلي (رحمه الله) ومن ميّزاته ذكر أدلة القواعد الأصولية وتطبيقاتها بشكل مختصر وبسيط. @feghh_osoul
بعض کتب العلامة الفقيد:, ١ - كتاب الأصول النقية 📘 ۲ - كتاب القواعد الأصولية 📘 ۳ - كتاب أوضح الأمالي 📘 ۴- كتاب القواعد الرجالية ۵ - كتاب هداية الناسك 📘 ۶ - كتاب خيارات المكاسب 📘 ۷ - كتاب الشروط والخيارات 📘 پنجاه بار در اینترنت سرچ کنید. هیچ اطلاعاتی در مورد ایشان پیدا نخواهید کرد!!!! @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين دروس امانت‌های الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيش‌ مطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم بشويم استاد، اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانت‌های الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم.» درس اخلاق ٩٢/٧/۴ @feghh_osoul
هم اکنون تجمع طلاب حوزه علمیه قم در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در محکومیت جنایات رژیم غاصب اسرائیل با مداحی مهدی رسولی و مهدی سلحشور و میرزا محمدی
الدفاع عن المظلوم في كلمات آية الله العظمى الوحيد الخراساني حفظه الله تعالى مع قطع النظر عن اعتقاده و مذهبه @feghh_osoul
مباحث رجالی مثل استدلالات ریاضی نیست. صاحب «قاموس الرجال» با اینکه آدم دقیقی است، در مواردی که اسامی راوی و مروی عنه متّحد و قهراً يک نفر مراد است، دقّت ریاضی کرده و کوشیده است آن‌ها را به دو نفر تبدیل کند. وی برای توجیه این کار به مطلبی از ابن خلّکان در «وفيات الأعيان» (ج ۵، ص ۲۲۴، رقم ۷۲۶) استناد می‌کند و می‌گوید: وقتی می‌شود در یک زمان دو نفر به نام «أبوالفرج المعافى بن زکریا النهروانی»، در تمام ویژگی‌ها متّحد باشند، چرا ما فوراً به اتحاد اسماء حکم کنیم؟ به نظر من این حرف ناتمام است همین که وقتی این قضیه را می‌خوانیم اعجاب می‌کنیم، دلیل بر ندرت آن است و مباحث رجالی مثل استدلالات ریاضی نیست که یک مورد نقض در کلّیت مطلب خلل وارد کند. تفصیل این مطلب در جلد اوّل جرعه (ص ۸۲ - ۸۴) وجود دارد. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۲۵ @feghh_osoul
📚 دو کتاب مهم اصول 🔹آيت الله استاد سيد موسى شبيری زنجانی : اگر طلبه ای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظة دو کتاب، عمده اصول را یاد می گیرد: یکی کفایه آخوند و دیگری دُرر الأصول مرحوم حاج شیخ [ عبدالكريم حائري ]، چون دو سبک اصول است. حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید محمد فشارکی استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است. اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود. @feghh_osoul
کتاب شریف مستمسك العروة الوثقى 22 جلدی مؤلف: آیت الله سید محسن الحكيم دانلود 👇 http://alfeker.net/library.php?id=6186 نظرات برخی از بزرگان در مورد این کتاب 👇 آیت الله جوادی آملی: کتاب مستمسک العروة الوثقی، از آثار قابل اعتماد عمیق فقهی است.( در بیان دیگری : طلبه موقع خواب هم باید با این کتاب بخوابد!!!) آ سید احمد حسینی اشکوری کتاب‌شناسِ شیعه: در بین آثار فقهی موجود، این اثر فقهی با توجه به قوت ادله، از گسترده‌ترین و جامع‌ترین کتاب‌های فقهی بوده است؛ به‌همین جهت محور مباحث فقهی در محافل علمی نجف و سایر محافل علمیِ شیعی، قرار می‌گرفته است. @feghh_osoul
کتاب تنقیح اسانید الکتب الأربعة تالیف جناب توسط انتشارات بوستان کتاب . کتابی که ارزش رجوع کردن را دارد . @feghh_osoul