تجمع علمای نجف در صحن شریف حضرت مولا امیرالمومنین(ع) به مناسبت اعلام حمایت از مردم فلسطین
از راست به چپ حضرات آیات:
١-شیخ محمدتقی جواهری
٢-سید علی #سیستانی
٣-سید محمد باقر صدر
۴-سید نصرالله مستنبط
۵-استاندار کربلا
۶- سید ابوالقاسم #خویی
٧- سید جمالالدین خوئی
@feghh_osoul
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی
🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد
🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود
🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را
🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند
🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر
🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم
🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود
🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم
🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر
🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت
🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود
🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار
🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم
🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم
🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم
🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم
🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد
🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم
🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی
🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست
🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره
🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم
🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است
🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم
🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم
🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است
🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم
🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم
🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک
🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز
🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر
🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود
🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم
🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود
🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم
🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد
🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد
🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا
🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند
🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند
🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست
🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است
🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است
🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت
🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست
🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم
منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ من از خودم بیشتر از همه غلط گرفتم!
✔️ تفسیر المیزان به روایتِ مرحوم علامه طباطبایی
@feghh_osoul
در اوج مظلومیت !!!
آیت الله شیخ مهدی مصلی از طلاب و فضلای مدینه منوره ،در اوج غربت از دنیا میرود و در اوج غربت دفن میشود...
@feghh_osoul
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدفین پیکر مطهر جناب آیت الله مهدی مصلی
هر چند دفاتر و بیوت مراجع پیام تسلیت دادند ، ولی به معنای واقعی کلمه مظلوم از دنیا رفت.
جهت شادی روح مطهرش صلواتی هدیه فرمایید.
@feghh_osoul
القواعد الأصولية
المؤلف: العلامة الشيخ مهدي المصلي 👇
http://alfeker.net/library.php?id=4227
من الكتب المفيدة للشيخ مهدي المصلي (رحمه الله) ومن ميّزاته ذكر أدلة القواعد الأصولية وتطبيقاتها بشكل مختصر وبسيط.
@feghh_osoul
بعض کتب العلامة الفقيد:,
١ - كتاب الأصول النقية 📘
۲ - كتاب القواعد الأصولية 📘
۳ - كتاب أوضح الأمالي 📘
۴- كتاب القواعد الرجالية
۵ - كتاب هداية الناسك 📘
۶ - كتاب خيارات المكاسب 📘
۷ - كتاب الشروط والخيارات 📘
پنجاه بار در اینترنت سرچ کنید.
هیچ اطلاعاتی در مورد ایشان پیدا نخواهید کرد!!!!
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين دروس امانتهای الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيش مطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم بشويم استاد، اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی #تدريس كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانتهای الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم.»
درس اخلاق ٩٢/٧/۴
@feghh_osoul
الدفاع عن المظلوم في كلمات آية الله العظمى الوحيد الخراساني حفظه الله تعالى مع قطع النظر عن اعتقاده و مذهبه
#وحید_خراسانی #غزه #فلسطین
@feghh_osoul
✅ مباحث رجالی مثل استدلالات ریاضی نیست.
صاحب «قاموس الرجال» با اینکه آدم دقیقی است، در مواردی که اسامی راوی و مروی عنه متّحد و قهراً يک نفر مراد است، دقّت ریاضی کرده و کوشیده است آنها را به دو نفر تبدیل کند.
وی برای توجیه این کار به مطلبی از ابن خلّکان در «وفيات الأعيان» (ج ۵، ص ۲۲۴، رقم ۷۲۶) استناد میکند و میگوید:
وقتی میشود در یک زمان دو نفر به نام «أبوالفرج المعافى بن زکریا النهروانی»، در تمام ویژگیها متّحد باشند، چرا ما فوراً به اتحاد اسماء حکم کنیم؟
به نظر من این حرف ناتمام است همین که وقتی این قضیه را میخوانیم اعجاب میکنیم، دلیل بر ندرت آن است و مباحث رجالی مثل استدلالات ریاضی نیست که یک مورد نقض در کلّیت مطلب خلل وارد کند.
تفصیل این مطلب در جلد اوّل جرعه (ص ۸۲ - ۸۴) وجود دارد.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۲۵
#شبیری_زنجانی
@feghh_osoul
📚 دو کتاب مهم اصول
🔹آيت الله استاد سيد موسى شبيری زنجانی :
اگر طلبه ای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظة دو کتاب، عمده اصول را یاد می گیرد:
یکی کفایه آخوند و دیگری دُرر الأصول مرحوم حاج شیخ [ عبدالكريم حائري ]، چون دو سبک اصول است.
حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید محمد فشارکی استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است.
اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود.
@feghh_osoul
کتاب شریف مستمسك العروة الوثقى
22 جلدی
مؤلف: آیت الله سید محسن الحكيم
دانلود 👇
http://alfeker.net/library.php?id=6186
نظرات برخی از بزرگان در مورد این کتاب 👇
آیت الله جوادی آملی:
کتاب مستمسک العروة الوثقی، از آثار قابل اعتماد عمیق فقهی است.( در بیان دیگری : طلبه موقع خواب هم باید با این کتاب بخوابد!!!)
آ سید احمد حسینی اشکوری کتابشناسِ شیعه:
در بین آثار فقهی موجود، این اثر فقهی با توجه به قوت ادله، از گستردهترین و جامعترین کتابهای فقهی بوده است؛ بههمین جهت محور مباحث فقهی در محافل علمی نجف و سایر محافل علمیِ شیعی، قرار میگرفته است.
@feghh_osoul
#صدر_حدیثا
کتاب تنقیح اسانید الکتب الأربعة تالیف جناب #شیخ_جواد_قیومی توسط انتشارات بوستان کتاب .
کتابی که ارزش رجوع کردن را دارد .
#رجال #درایه
@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 شهید مطهری:
اگر حسین بن علی بود میگفت اگر میخواهی برای من عزاداری کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
@feghh_osoul
✅ حجیت مرسلات جزمی قدما
🔹 گاهی شیخ مفید یا شیخ طوسی روایتی را به صورت جزمی به یکی از ائمه (ع) اسناد میدهند. از آنجا که برای ایشان راههای حسی دریافت روایت از امامان ع وجود داشته، اِخبار ایشان محتمل الحس و الحدس و حجت است.
🔸 به طور مثال مرحوم صدوق در کتاب معانی الأخبار روایتی را نقل میکند که در آن آمده است: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا زَبْرَ لَهُ» و در پایان میفرماید «وَجَدْتُ بِخَطِّ اَلْبَرْقِيِّ أَنَّ الزَّبْرَ هُوَ الْعَقْل» (معانی الأخبار 344)
🔹 این جمله نشان میدهد که در آن عصر برای ایشان و برخی دیگر ازاصحاب مانند شیخ مفید و کلینی و شیخ طوسی شناخت دست خط روات و اصحاب ائمه ع ممکن بوده است و بدون نیاز به سند، راههای حسی متعددی برای احراز اینکه روایتی مربوط به راوی است راه های حسی متعددی داشتند مثل اینکه خط او را میشناختند و نیاز نبوده که سند تا آن راوی داشته باشند.
🔸 بنابراین روایات ایشان محتمل الحس و الحدس است و سیره عقلا اعتماد به چنین خبرهایی است. فقیهان بزرگی مانند امام خمینی نیز چنین روایاتی را حجت میدانند. (ر.ک: کتاب الطهارة (امام خمینی) 1: 81).
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
@feghh_osoul
💠 غلطگیری از فرهاد میرزا
🔹 روزی حاج ملّا محمّد صادق قمی به تهران رفت و در مجلس فرهاد میرزا شرکت کرد. معروف است که فرهاد میرزا اعلام کرده بود که هر کس از گفتار و نوشتار من، خطا و اشتباه بگیرد، من به او یک لیر طلا خواهم داد.
🔸 در این حال فرهاد میرزا چیزی را نوشت و به خادمش داد و به او گفت: این را نزد حاج ملا علی کَنِی ببر و بگو آن را به خاتم خود ممهور کند. حاج ملا صادق فرمود: حضرت والا، لطفا یک لیره طلا مرحمت بفرمایید، چون "ممهور" غلط است و صحیح آن "مُهر" است. مُهر کلمه فارسی است و بر وزن اسم مفعول عربی درنمیآید.
🔹 فرهاد میرزا گفت: شما صحیح میفرمایید. من چند روزی است ناخوشم و متوجه گفتار خود نبودم. الان هم که میآمدم خاکشیر خوردم. حاج ملا صادق فرمود: لطفا یک لیره دیگر مرحمت بفرمایید؛ چون "خاکشیر" غلط و "خاکشی" -یعنی آمیخته با خاک- صحیح است.
🔸 فرهاد میرزا گفت: شما درست میفرمایید. آقا من از اینکه تاکنون شما را ندیده و از علم و فضل شما آگاه نبودهام، احساس غَبْن میکنم. حاج ملا صادق فرمود: آقا! لطفا یک لیرهی دیگر مرحمت بفرمایید؛ چون "غَبْن" به سکون باء مختص به معاملات است، اما در ضرر علمی، باید "غَبَن" گفته شود. (رجوع کنید: لسان العرب؛ ج ۱۳ ص ۳۰۹)
🔹 فرهاد میرزا گفت: آقا! مثل اینکه شما تا لیرههای ما را تمام نکنید، دست از سر ما برنمیدارید. 😂
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۲۴
@feghh_osoul
✨
آیت اللهی که در حال بیهوشی پرفسوری را مسلمان کرد❗️
مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی دچار بیماری معده شده بود ، پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که در آن زمان (۱۳۸۲ ه ق) در شهر مشهد مشغول کار بود ، ایشان را عمل کرد.
پرفسور پس از یک عمل ۳ ساعته زمانیکه آن مرجع تقلید درحال به هوش آمدن بود، به مترجمش گفت : تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن میگوید را برایش ترجمه کند.
آیت الله میلانی در آن لحظات فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت میکرد.
پروفسور برلون بعد از دیدن این صحنه گفت:
برای مسلمان شدن چه باید بکنم و چه بگویم ؟!
وقتی علت را پرسیدند، گفت:
تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود.
در آن حال به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش درهمین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های جوانان آن روزگار را زمزمه میکرد، در آن لحظه فهمیدم حقیقت نزد کدام مکتب است.
طبق وصیت پرفسور، او را در شهری که قبر مرحوم میلانی بود دفن کردند. (مشهد،خواجه ربیع)
📚 گلشن راز ۲ ، ۷۶۸
🌼 @feghh_osoul
خيارات_المكاسب_دروس_الشيخ_المصلي.pdf
1.78M
دروس في خيارات المكاسب على متن مهذب الأحكام للسيد السبزواري قدس سره
تقرير دروس الشيخ مهدي المصلي طاب ثراه
@feghh_osoul
من نصائح الشیخ المصلي طاب ثراه
مع الأسف ، ابتلئ الى هذه الامور كثير من الطلبة في حوزة العلمية ...
@feghh_osoul
💠 وسواس
🔹 وسواس، بیماری عجیبی است! آقای حاج آقا نصرالله شاهآبادی میگفت: آقای خویی میگفت: گاهی وسواس به جایی میرسد که وسواسی سرش به ته حوض میخورد، ولی میگوید: من در آب نرفتم! من به ایشان عرض کردم: آقا، چطور ممکن است؟ آقای خویی گفت: «خود من اینجور بودم. سرم به ته حوض میخورد، ولی باورم نمیشد که غسل محقق شده باشد».
🔸 آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی، نقل میکرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو میرفت، ولی میگفت غسل محقّق نشد.
🔹 سرانجام نزد میرزای رشتی میرود و میگوید که موقع غسل نیّتم نمیآید. میرزای رشتی میگوید: «احتیاج به نیّت ندارد. تو بدون نیّت غسل کن؛ گناهش به گردن من».
🔸 آن شخص اوقاتش تلخ میشود که این چه حرفی است که بدون نیّت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت میکند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان میکند، ایشان میفرماید: «پیش خداوند گردنی کلفتتر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغهای بینیّت به جا بیاور!».
🔹 آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کردهاند. بعد از آن برای غسل داخل آب میشد و پیوسته در آب فرو میرفت و بیرون میآمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد.
🔸 آن شخص گفته بود: در حال غشوه دیدم حضرت امیر (سلام الله علیه) بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشارهای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع میکنیم، ولی شما از اینها قبول نمیکنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۳۶
#میرزاحبیباللهرشتی
#آخوندملامحمدکاظمخراسانی
#آیتاللهسیدابوالقاسمخویی
@feghh_osoul