eitaa logo
فقه و اصول
299 دنبال‌کننده
230 عکس
44 ویدیو
45 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
فائدة استظهارية: حول استعمال لفظ (لا أحب) في الروايات الشريفة يقول المحقق البحراني (قدس سره): « و أما لفظ لا أحب فإنه و إن اشتهر بينهم أنه من ألفاظ الكراهة، إلا أنا قد حققنا في غير موضع مما تقدم أن هذا من الألفاظ المتشابهة، لاستعماله في الأخبار بمعنى التحريم كثيراً مع استعماله فيها بمعنى الكراهة، فلا يحمل على أحدهما إلا بالقرينة » 📍انظر الحدائق الناضرة ج ١٩ ص٢٨٠ @feghh_osoul
إضاءة_حول_الفرق_بين_مصباح_الفقاهة_والتنقيح_في_شرح_المكاسب_.pdf
63.1K
يوجد تقريران مطبوعان للسيد الخوئي -قدس سره-على مكاسب الشيخ الأعظم -قدس سره-، فما هو الفرق بينهما؟ في هذه الإضاءة أستعرض جوابا قررته من أحد الفضلاء. @feghh_osoul
«لا شك في أن السبيل الى طاعة الإمام [المهدي] عليه السلام والقرب منه ونيل رضاه هو الالتزام بأحكام الشريعة المقدسة والتحلّي بالفضائل والابتعاد عن الرذائل والجري وفق السيرة المعهودة من علماء الدين وأساطين المذهب وسائر أهل البصيرة التي لا يزالون يسيرون عليها منذ زمن الأئمة عليهم السلام، فمن سلك طريقاً شاذاً أو سبيلاً مبتدعاً فقد خاض في الشبهة وسقط في الفتنة وضل عن القصد». - السيّد السيستانيّ دام ظله، من جواب له في موقعه الإلكتروني. @feghh_osoul
📸 تصویر دوران کودکی آیت‌الله شبیری زنجانی 🗓حدود سال ۱۳۱۰ ه‍ ش 🔺ردیف بالا از راست: سیّد ابوالحسن تهرانی، سیّد محمّد ولائی زنجانی، سیّد روح‌الل‍ه خمینی، سیّد علینقی تهرانی، سیّد احمد لواسانی، فرزندش سیّد محمّد (کودک)، سیّد محمّدصادق لواسانی. 🔻ردیف پایین از راست: شیخ مهدی فرزند شیخ عبّاس تهرانی (کودک) شیخ عبّاس تهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب تهرانی، سیّد احمد زنجانی، شیخ عبدالل‍ه آل آقا، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی، سیّد موسی شبیری زنجانی (کودک). 🆔 @feghh_osoul
🔺 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانی‌ها به وجود آوردند ✔️رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگره‌ی ملی شهدای سبزوار و نیشابور: شرح کتاب لمعه‌ی دمشقیّه، کتاب درسی امروز طلبه‌های ما است. اصلاً خود کتاب لمعه به درخواست سبزواری‌ها نوشته شده. سبزواری‌ها در زمان سربداران نامه نوشتند به شهید اوّل در شام، گفتند: آقا ما حکومت تشکیل داده‌ایم، شما بیایید اینجا بمانید. شهید گفت: من نمیتوانم بیایم امّا این کتاب را برایتان میفرستم. لمعه را در واقع خراسانی‌ها به وجود آوردند. امروز شرح این کتاب بعد از پانصد ششصد سال جزو کتابهای درسی ما است؛ اینها چیزهای کمی‌ است؟ اینها چیزهای کوچکی است؟ اینها شناسنامه‌ی این شهرهای شما [نشابور و سبزوار] است. 🆔 @feghh_osoul
💢مطالبه استاد فاضل لنکرانی از حوزویان برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره) 🔹متأسفانه در حوزه‌های علمیه هنوز قدر علمی امام (ره) روشن نیست‌. مظلومیت علمی امام را در حوزه‌ها می‌بینیم و این حرفی از روی تعصب و علاقه مفرط به امام نیست‌... به‌گونه‌ای در حوزه وانمود کرده‌اند که امام نسبت به اقران خودش از جهت علمی‌ عقب‌تر بوده است. 🔸یکی از بزرگان مشهد که از شاگردان آیت‌الله خوئی بود، در اواخر عمرشان یک دوره اصول شروع کرده بود، گفتم در این دوره اصول‌تان نمی‌خواهید مبانی امام را بیان کنید؟ ایشان گفت مگر آقای خمینی اصول دارد؟ خیلی تعجب کردم، با اینکه شخصیتی بود که با امام و انقلاب هم بی‌ارتباط نبود!. گفتم این چه حرفی است؟ وقتی به قم برگشتم به دفتر نشر آثار امام پیغام دادم که اصول امام را برای ایشان بفرستید. سفر بعد که خدمتشان رفتم گفت من از اصول امام هیچ خبر نداشتم. 🔹هر چه بیشتر روی کتاب مناهج امام کار می‌کنم در می‌یابم امام این کتاب را به عنوان یک متن درسی نوشته‌اند چون قلم شان در مناهج با قلم شان در کتاب البیع خیلی فرق می‌کند، اما در ذهن آقایان نمی‌آید که یک بار این مناهج را باز کنند، یا به گروهی بدهند آن را ببینند و متن درسی قرار دهند. متأسفانه در اثر این بی‌توجهی مسئولین حوزه، اصلا محلی از اعراب برای مکتب قم باقی نمانده است! 🔸خیلی‌ها 20 تا 30 سال است درس خارج می‌گویند آخرش قائل به همان فرمایش آقای خوئی هستند. این که مبنا نشد! باید بعد از این همه سال بتواند یک پایه‌ علمی بگذارد‌. @feghh_osoul
Untitleتعتتتd.pdf
21.63M
🔖 دانلود ویــژه‌نامه محــقـق نـستــوه ✔️بمناسبت آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی استاد محقق سیدعلی شهرستانی، ویژه نامه دیجیتال «محقق نستوه» به همت موسسه علمی پژوهشی کلامنا در 87 صفحه منتشر شد. 🔻فهرست: 🔹زندگینامه 🔸آشنایی با آثار استاد 🔹مصاحبه‌ها 🔸مقالات و نوشتار 🔹نامه‌ها و اسناد 🔸کتب 🆔 @feghh_osoul
مراجع تقلید شیعه معاصر ایران حضرات آیات مرحومین : سید محمدرضا گلپایگانی ، سید روح الله ، سید کاظم شریعتمداری ، سید شهاب الدین مرعشی . @feghh_osoul
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (۱) 🔸امام خمینی (ره) موضوع جواز عمل مجتهد بر اساس نظر و رای خود مجتهد را دو چیز می دانند: ۱. تحصیل حکم شرعی استنباطی ۲. تحصیل عذر 🔸هم استنباط و هم تحصیل عذر هر دو به واسطه راه های متعارف میان اهالی فن به دست می‌آید. این فرآیند تنها از طریق تحصیل مقدمات اجتهاد به دست می آید. 🔸امام خمینی ره اولین مقدمه را دانستن فنون علوم عربی می داند: منها:‏‏ العلم بفنون العلوم العربیّة بمقدار یحتاج إلیه فی فهم الکتاب والسنّة،‏‎ ‎‏فکثیراً ما یقع المحصّل فی خلاف الواقع؛ لأجل فی فهم اللّغة‏‎ ‎‏وخصوصیّات کلام العرب لدی المحاورات به فلابدّ له من التدبّر فی محاورات أهل‏‎ ‎‏اللّسان، وتحصیل وسائر العلوم العربیّة بالمقدار المحتاج إلیه.‏ 🔸همچنان که از متن بالا مشخص است، ریشه بسیاری از خطاهای در فهم در فهم زبان و نیز شناخت خصوصیات کلام محاوره ای عرب است. 🔸نکته مهم دیگر در کلام امام میزان یادگیری علوم ادبیاتی است؛ فقیه و اسلام شناس قرار نیست عربی پژوه باشد بلکه به میزان استفاده خود این علوم را یاد بگیرد. ❓یک سوال مهم: با توجه به‌ مبنای لزوم اجتهاد در مقدمات اجتهاد، آیا میزان یادگیری ادبیات عرب در کلام امام‌ خمینی، با صاحب نظر شدن در مباحث ادبیاتی مرتبط با فهم قرآن و حدیث منافات دارد؟ سیره عملی فقها کدام رویکرد را نشان می دهد؟ منبع: الاجتهاد و التقلید، ص ۹ 🆔 @feghh_osoul
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پاسخ آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی به شش سوال در باره مبانی حکومتی حضرت امام خمینی(ره) 1️⃣حکومت از منظر امام خمینی...؟ 2️⃣مبنای امام راحل درباره حکومت چه آثاری دارد؟ 3️⃣آیا دین از منظر امام راحل در عرض حکومت است...؟ 4️⃣حقیقت غدیر و ولایت از نگاه امام خمینی...؟ 5️⃣جوهر، حقیقت و روح حکومت از منظر امام خمینی...؟ 6️⃣اسلام بدون حکومت از منظر امام راحل....؟ @feghh_osoul
«ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوّع‌تر است!» بخشی از بیانات امروز : امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشته‌ای، در هر بخشی از بخشهای معارفی و عملیِ انسانها دارای عظمتند. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضی‌ها یک سر و گردن از دیگران برترند که به اینها میگوییم سرآمد. در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضی‌ها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخند. سرآمدان را نمیشود از حافظه‌ی تاریخ حذف کرد؛ نکته‌ی مهمّ مورد توجّه ما این است. سرآمدان را نه میشود حذف کرد، نه میشود تحریف کرد. نه اینکه تبلیغات مخالفین نتواند چهره‌های سرآمدان را بد معرّفی کند؛ چرا، رسانه‌های تبلیغاتی که روزبه‌روز هم مدرن‌تر میشوند، امروزی‌تر میشوند، مجهّزتر میشوند، میتوانند شب را روز و روز را شب معرّفی کنند، میتوانند درباره‌ی چهره‌های برجسته و منوّر هم دروغ‌پردازی کنند، امّا این کفِ روی آب است، این «فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفاءً» است. ابن‌سینا و شیخ طوسی، بعد از هزار سال از دورانِ خودشان، امروز میتوانند خودشان را با صدای رسا معرّفی کنند؛ شخصیّت آنها را نمیشود محو کرد، نمیشود از حافظه‌ی تاریخ زدود، نمیشود تحریف هم کرد. ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابن‌سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوّع‌تر است. خصوصیّاتی که در تشکیل شخصیّت امام بزرگوار دخالت دارند، بمراتب بیشتر است از خصوصیّاتی که در شخصیّت آن‌گونه برجسته‌ها و سرآمدها حضور دارند. امام یک سرآمدِ همه‌جانبه است؛ هم در دانشهای دینی سرآمد است ــ امام در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری، سرآمد است ــ هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزکارانه سرآمد است، هم در استحکام شخصیّت و قوّت اراده سرآمد است، هم در قیامِ لله و سیاست‌ورزیِ انقلابی و ایجادِ تحوّل در نظامِ بشری سرآمد و یگانه است. این خصوصیّات در هیچ‌کدام از سرآمدانِ تاریخِ ما با هم جمع نشده است، [امّا] در بزرگوار این خصوصیّات با همدیگر جمع است. نتیجه اینکه این امام بزرگوار را هیچ‌کس نمیتواند از حافظه‌ی تاریخ محو کند، نه امروز و نه در قرنهای آینده، و نمیتواند شخصیّت او را تحریف کند؛ چند صباحی ممکن است دروغ‌پردازی بشود، تحریف شخصیّت بشود، امّا در نهایت چهره درخشان امام، خود را با صدای رسا به همه معرّفی میکند؛ این خورشید را پشت ابر نمیشود نگه داشت. @feghh_osoul
💠 روش امام خمینی (ره) در تحقیق و تدریس: 🔹 خصلت امام خمینی (ره) در تدریس و تدوین هر یک از علوم اسلامی، این بود که نظرات علمای بزرگ همان علم را نقد و دقیق می کرد و همچنین شاگردان کلاس درسش را به وا می‌داشت. ایشان کلاس ساکت را نمی‌پسندید و نسبت به سکوت شاگردانش می‌کرد. 🔸 حتی زمانی که شاگردانش نوشته های درسی خود را به ایشان عرضه می کردند تا ملاحظه نمایند، اگر در انتهای مطالب اشکالی از شاگرد بر استادش وجود نداشت آن را و می‌فرمود: اینها فایده ای ندارند. 🔸 ایشان برای تدریس، به های مختلف رجوع ، و می‌فرمود: باید درباره مطالب، خودم و بعد تدریس یا تدوین کنم. به سبب همین تفکر، تتبع و تحقیقی که پشتوانه تدریس و تدوین ایشان بود، موجب گردید که ایشان غالباً مطالب نو و تازه ای از خود ارائه کنند. 🔹 ایشان بر خلاف نظر علمای گذشته که برای هر یک از علوم موضوع واحدی قائل بودند، می‌فرمود: نیازی نیست که هر یک از علوم موضوع واحدی داشته باشد، بلکه می‌تواند دارای چند موضوع باشد. و برای تمیز علوم از همدیگر، هدف و غایت علوم را کافی می ‌انست؛ و در تعریف علم اصول، نظر بزرگان این فن را قبول نکرده و از آن ارائه نمودند. 📚 تهذیب الأصول، آیت الله سبحانی، ص 1120؛ خاطرات استاد خاتم یزدی، ص 85. @feghh_osoul
| امام و سلطه یا تعالی حکمت متعالیه خمینی 🧩 در میان متفکران صدرایی و پیروان حکمت متعالیه، تلاشهای زیادی برای تبیین یا تصحیح و بلکه تکمیل حکمت متعالیه صورت پذیرفته است. به گونه ای که امروزه می توان مدعی جریانی تحت عنوان «نوصدراییان» شد. 🌐 در چهار قرن پس از ملاصدرا، برخی تلاش وافری برای ارائه تقریری نو از مسائل فلسفی داشته‌اند و گروهی به بازنویسی یا نونویسی آن پرداخته اند. بعضاً مبانی آن را مورد دقت قرار داده و گاهی مسائل آن مورد واکاوی واقع شده است. عده‌ای حرکت جوهری، برخی تشکیک در وجود و نسبتش با وحدت شخصی وجود، گروهی وجود ربطی و جمعی اتحاد عاقل و معقول را مطالعه کرده و احیانا تکامل بخشیده اند. 💠 مدرس طهرانی، معاد صدرایی را دستخوش تغییر کرده است و علامه طباطبایی در روش صدرا تفاوتی ایجاد نموده است. برخی مبانی عرفانی اش را مستحکم کرده اند و برخی تاثیرات کلامی اش را امتداد بخشیده اند. 🏴 اما در این میان آنکه بزرگترین و هوشمندانه ترین تکامل را در حکمت متعالیه ایجاد کرده است، امام خمینی است و اگر او را از این جهت بزرگترین فیلسوف صدرایی بنامیم گزاف نگفته ایم. ✔️ او با دقت و هوشمندی، اساسی ترین نقطه نفوذ حکمت صدرایی را ترمیم کرده است و حکمت متعالیه را از نفوذ و سلطه اجانب ایمنی بخشیده، علاوه بر استقلال بخشی به آن، قوت سلطه و حاکمیت داده است. ♦️ امام به عنوان یک حکیم متأله، بیشترین تأکید را از میان همه مفاهیم بر «استقلال» و عدم سلطه پذیری داشته معتقد است نهایت حکمت می بایست حاکمیت الله و نفی سلطه اجانب باشد. 🔰 همین امر او را معنون به بزرگترین مرمت کننده و تکامل بخش حکمت متعالیه و فلسفه صدرا می کند. ♻️ بازسازی امام خمینی از حکمت متعالیه، منحصر در برخی مبانی یا مسائل نیست، بلکه جهت گیری حکمت اسلامی را از سلطه پذیر به نافی سلطه و مستقل تغییر می دهد و نهایتا به توازن تمدنی مفقود میان اسلام و غرب منتهی می شود. 🌀 آنچه امام با حکمت اسلامی کرد، علاوه بر منحصر به فرد بودن، انقلاب ساز، تمدن ساز و در جهت نفی سلطه و بلکه با لحاظ ابزار سلطه بودن علم است. ⭕️ به واقع می توان حکمت اسلامی را به دو بخش پیش و پس از خمینی تقسیم نمود. امام با فهم دقیق از ابزار سلطه بودن علم، با مرمت ضعفی که در حکمت اسلامی و به جهت تاکید بر انزوا و تحدید تأثیر علم بر نفس انسان، وجود داشت، موازنه اسلام و غرب را در مسأله علم به سود اسلام تغییر داد. و این بزرگترین تحولی است که در چهار قرن پس از ملاصدرا، در حکمت اسلامی پدید آمده است. ✏️ دکتر @feghh_osoul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب» 🎤آیت‌الله خارج 1395/11/19 @feghh_osoul
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مناظره جالب ملاصدرا با استاد اخباری خود ✂️بخشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه ) @feghh_osoul
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (2) 🔸امام خمینی (ره) در ادامه شمارش مقدمات اجتهاد، دومین مورد را شناخت محاورات عرفیه و فهم موضوعات عرفیه دانسته اند: 🔸ومنها: الانس بالمحاورات العرفيّة وفهم الموضوعات العرفيّة؛ ممّا جرت محاورة الكتاب والسنّة على طبقها، والاحتراز بين دقائق العلوم‌ والعقليّات الرقيقة وبين المعاني العرفية العاديّة؛ فإنّه كثيراً ما يقع لأجله، كما يتّفق كثيراً لبعض المشتغلين بدقائق العلوم- حتّى‌ اصول الفقه بالمعنى الرائج في أعصارنا- الخلطُ بين المعاني العرفيّة السوقيّة الرائجة بين أهل المحاورة المبنيّ عليها الكتاب والسنّة، والدقائق الخارجة عن فهم العرف. بل قد يوقع الخلط لبعضهم بين الاصطلاحات الرائجة في العلوم الفلسفيّة أو الأدقّ منها، وبين المعاني العرفيّة، في خلاف الواقع لأجله. (الاجتهاد و التقلید، ص۹و۱۰) 🔸ایشان یکی دیگر از مهم ترین ریشه های خطای فقهی را خلط بین معانی عرفیه عادیه با اصطلاحات دقیق علوم مختلف دانسته اند. 🔻 این خطا برای کسانی پیش می آید که اشتغال فراوان به یک علم دارند و برداشت آنها از مفاهیم بر اساس ذهنیتی است که در علم مورد ممارست خود اصطلاح شده است. 🔻بر اساس بیان امام این خطا حتی برای کسانی که مشغول به علم اصول فقه هستند نیز پیش می آید؛ علمی که به عنوان مقدمه دانش قویم فقه شمرده می شود. البته ایشان مثالی برای آن ذکر نکرده اند 🆔 @feghh_osoul
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد (۱) 📂امام خمینی ره در شمارش مقدمات اجتهاد دومین مقدمه را انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی دانستند؛ زیرا ریشه بسیاری از خطاها را خلط دقایق علوم با معانی عرفی عادی می دانند. برخی پشتوانه های علمی این نظر در ذیل آمده است: 1️⃣ در دانش فقه اللغة مبحثی با عنوان مطرح است. یکی از این مراتب، معنای استعمالی خاص است؛ معنایی که همیشه توسط فرد خاص یا صنف خاص در معنایی خاص به کار می رود. مثل این که «طهارت» در فقه به معنای «عملی است که سبب اباحه و مجوز برای انجام نماز است». (شرائع الاسلام، ج۱، ص۸). معنای استعمالی خاص در برابر معنای استعمالی عام، یعنی معانی کاربردی همگانی قرار دارد؛ مثل «طهارت» که در معنای پاکیزگی به کار رفته است و اختصاص به صنف خاصی ندارد. (صحاح، ج2 ص727) 2️⃣ معانی اصطلاحی با معنای لغوی، و معنای استعمالی عام یا خاص با معنای ماده دارای ارتباط هستند. مثلاً طهارت اصطلاحی نوعی خاص از تنزیه است؛ یعنی تنزیه از نجاست باطنی که مجوز انجام عمل عبادی می شود. غفلت از این ارتباط باعث همسان انگاری دو معنا می شود. 3️⃣ با یک معنا مخاطب را دچار مغالطه در برداشت می کند. به گونه ای که کاربر عمومی در مواجهه با واژگان تخصصی معنای عمومی و کاربر تخصصی در مواجهه با واژگان عمومی معنای اصطلاحی را برداشت می کند. ♻️ بنابراین دو عامل عمده سبب خلط در برداشت از معنا می شود: ۱- ارتباط معنایی بین معنای استعمالی و معنای ماده؛ که با ایجاد مشابهت سبب همسان انگاری دو معنا می شود. ۲- انس ذهنی کاربر یا مخاطب؛ زیرا موجب می شود در مواجهه با واژگان بر اساس تبادر ذهنی خود که برخاسته از این انس ذهنی است، برداشت داشته باشد. 🆔 @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مى‏فرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارج‏خوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مى‏پرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مى‏شد و مى‏گفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد. هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مى‏شود، طلبه درس خارج‌خوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مى‏بازد و معلوماتش را فراموش می‌کند و شكست می‌خورد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج2 ص691 @feghh_osoul
🔶 عرفان، تیغ دو لبه! 🔹استاد حسن رمضانی: [در دیداری که چند سال پیش با آیت الله سیستانی حفظه الله داشتیم]، ایشان فرمودند: عرفان، تیغ دو لبه است، یعنی: اگر این علم در مسیر اصلی خود قرار بگیرد آثار و برکات فوق العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد ولی اگر خدای نکرده از مسیر اصلی منحرف شود و در اختیار افرادی قرار بگیرد که آن را وسیله‌ای برای دست اندازی به مناصب دنیوی قراردهند، موجب خسارت‌های فراوان و جبران ناپذیری خواهد شد. سپس گفتند: شما که در قم متصدی تدریس عرفان هستید، به شاگردانتان (به خودتان نمی‌گویم) توصیه کنید عرفان را با اهتمام به شریعت دنبال کنند و این دو را با هم داشته باشند. البته فرمایش ایشان حتما با توجه به عملکرد سوء بعضی از مدعیان عرفان بود و گرنه روشن است که عرفان اصیل، با شریعت کاملا گره خورده است. اصلاً عرفان اصیل اسلامی غیر از شریعت چیزی نیست. ولی چون برای برخی ازافراد شبهه‌هایی به وجود آمده، لازم بود چنین توصیه‌ای را هم بفرمایند. (حدیث سهر، ص۴۸۲) حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) https://eitaa.com/hadisesahar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مرحوم آیت الله خویی (رضوان الله علیه) 🌀برشی از درس خارج فقه محقق خویی پیرامون بحث سندی حدیث رفع 🔸هذا مع أنّا ذكرنا في الأُصول عند التكلّم حول الحديث حديث رفع التسعة أنّ‌ سنده ضعيف، نظراً إلى أنّ‌ الصدوق يرويه عن شيخه أحمد بن محمّد بن يحيى و لم يوثّق، و مجرّد الشيخوخة و روايته عنه كثيراً لا تقتضي التوثيق كما مرّ غير مرّة، فإنّه يروي عن الثقة و الضعيف، لأنّ‌ دأبه الرواية عن كلّ‌ من سمع منه الحديث، و لم يلتزم بأن لا يروي إلّا عن الثقة. نعم، في بعض نسخ الخصال رواية هذا الحديث عن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي هو من الثقات، و لكن هذا الرجل من مشايخ الكليني و لا يمكن أن يروى عنه الصدوق، لاختلاف الطبقة، و إنّما يروي هو عن ابنه أحمد بن محمّد بن أحمد بن يحيى الذي عرفت أنّه مجهول. فهذه النسخة مغلوطة جزماً، أو فيها تقديم و تأخير، و الصحيح ما في الفقيه كما عرفت (موسوعه آیت الله خویی ، ج22،ص381) @feghh_osoul @masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌علامه امینی برای ده شب دعوت میشن اصفهان برای سخنرانی موضوع ده شب سخنرانی خودشون رو اثبات کفر شیخین(ابوبکر و عمر) میذارن. شب اول رو منبر میرن. ◼️آیت‌الله بروجردی متوجه میشن و به ایشون تذکر میدن که موضوع منبر رو عوض کن ولی علامه امینی اعتنایی نمیکنن و شب دوم هم همون منبر رو میرن! اقای بروجردی دستور میده که منبر ایشون رو توی اصفهان تعطیل کنن و این اتفاق میفته! ◻️علامه امینی از این اتفاق عصبانی میشن و پیش اقای بروجردی میرن و از این کارشون گله میکنن. دلیل اقای بروجردی برای تعطیلی منبر علامه امینی، فتوای شیخ شلتوت رییس الازهر مصر بوده که مذهب تشیع رو به رسمیت شناخته بودن کنار چهار مذهب عامه ◼️آیت‌الله بروجردی طبق بیان شیخ علی اکبر مهدی پور که در فیلم می بینید گفته من حاضرم ده تا علامه امینی رو فدا کنم اما این فتوای شیخ شلتوت از بین نره! @feghh_osoul
میگه که: فقهاء هم ز "نگاهت" دلشان میلرزد من بیچاره که یک حوزوی پایه یکم؛) @feghh_osoul
🔖 رویکرد شیخ صدوق و شیخ مفید [اعلی الله مقامهما] درباره اعتبار اخبار آحاد ضعیف در حوزه اعتقادیات 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.html&sw=%D8%B5%D8%AF%D9%88%D9%82 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.pdf ✔️ اعتبار اخبار آحاد در از بحث­ برانگیزترین مسائل در میان عالمان در حوزه است. حجیّت این قبیل اخبار در نگاه با دو مشکل اساسی روبه‌روست: عدم در روایات که این دسته روایات را در مقابل در طبقه قرار می­‌دهد و فقدان در عقاید. پژوهش حاضر که با بهره‌مندی از روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، در پی بررسی عوامل رویکرد اختلافی و ، پیرامون عمل بر پایه خبرهای واحد ظنّی (ثقه)، در حوزه است که در ظاهر یکی به حجیّت این گونه خبر باور دارد و دیگری هیچ‌گونه اعتباری برای آن قائل نیست. در این راستا برخی عوامل، زمینه‌ساز تفاوت رویکرد در رویارویی با حدیث آحاد و در پی آن و اعتبار آن‌ها محسوب می­‌شود: ۱. شیخ صدوق به مستنداتی در باب مفهوم و مصادیق خبر آحاد دست یافته که بر شیخ مفید، مجهول مانده است. ۲. شیخ مفید نیز برای اخبار آحاد، اعتبار قائل بوده، مگر اخبار آحادی که از سوی عامّه وضع شده بود. ۳. شیخ صدوق نظیر متکلّمان شیعی زمان خود خبر واحد را نمی‌دانسته و اعتقادی به خبر آحاد نداشته است. ۴. یکی از مفاهیم خبر آحاد ثقه، خبر ضعیف است و این مفهوم در منظر شیخین به سبب قرائن مورد توجه شیخین متفاوت بوده و بدیهی است، این رویکرد اختلافی در مفهوم حدیث ضعیف در پذیرش اعتبار و یا عدم اعتبار خبر آحاد از سوی ایشان تأثیر گذار خواهد بود. @feghh_osoul