eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
504 دنبال‌کننده
53 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗒 مروری بر فعالیت های مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) در سالی که گذشت بسم الله الرحمن الرحیم با استعانت از خداوند متعال و لطف ویژه اهل بیت علیهم السلام، در سایه استقرار نظام جمهوری اسلامی، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) در سال گذشته، سال 1401، توانست فعالیت های متعددی رقم بزند که در ذیل به آنها پرداخته می شود. 1️⃣ پیشینه مجموعه این مجموعه پس از تشکیل هسته اولیه خود در سال های میانی دهه 90، فعالیت منسجم خود را از سال 1398 با انجام فعالیت های پژوهشی در زمینه ادبیات عرب، مخصوصا دانش لغت، آغاز کرد. حاصل این فعالیت ها نگارش مقالات متعدد علمی و بین المللی از جمله: 1. روش شناسی علامه حلی در مواجهه با واژگان قرآن و حدیث 2. طرح تحقیق روش‌شناسی فقیهان در مواجهه با لغت 3. استشهادات به قصیده لامیه ابوطالب در ادب عربی 4. ویژه واژه ها در شعر حضرت ابوطالب 5. شیوه روش شناسی تحلیلی لغویان 6. مقالات و طرح های تحقیقاتی در دست اقدام 2️⃣ فعالیت های آموزشی این مجموعه در یک سال گذشته اقدام به فعال سازی بخش آموزشی خود کرده و دوره های زیر را به صورت حضوری برگزار کرد: 1. دوره رمضانی آشنایی با کلیات دانش فقه اللغة 2. دوره تابستانی آشنایی با دانش فقه اللغة 3. دوره های پاییزی آشنایی با دانش فقه اللغة در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته 4. دوره آشنایی موضوعی با دانش فقه اللغة با موضوع حجیت قول لغوی در مجموع این مجموعه توانست در یک سال اخیر اقدام به برگزاری 6 دوره موفق در زمینه دانش فقه اللغة (آشنایی با کلیات - آشنایی با موضوعات) در فصل های مختلف از سال داشته باشد. اهداف کلی این دوره ها دانش افزایی و مهارت یابی در عرصه ادبیات عرب و در نهایت خدمت به قرآن و حدیث است. 3️⃣ فعالیت پژوهشی ترویجی (نشست ها) مجموعه ابن سکیت در فصل انتهایی از سال 1401 برگزاری نشست های علمی در زمینه «روش شناسی لغویان» را شروع کرد که تاکنون دو نشست در این زمینه برگزار شد: 1. روش شناسی لغوی «جوهری» و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث 2. روش شناسی لغوی ابن جنّی و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث این مجموعه در سال آینده نیز تلاش خود را خواهد کرد تا در زمینه های آموزشی، پژوهشی، برگزاری نشست و ... گام های بلندتری بردارد؛ ان شاءالله. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
🎙خطبه غرای حسنی (ع) بعد از نرمش قهرمانانه امام سجاد علیه السلام نقل کرده اند: لَمَّا أَجْمَعَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَلَى صُلْحِ مُعَاوِيَةَ خَرَجَ حَتَّى لَقِيَهُ، فَلَمَّا اِجْتَمَعَا قَامَ مُعَاوِيَةُ خَطِيباً، فَصَعِدَ اَلْمِنْبَرَ وَ أَمَرَ اَلْحَسَنَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَنْ يَقُومَ أَسْفَلَ مِنْهُ بِدَرَجَةٍ 🔸معاویه بعد از این کار چنین گفت: أَيُّهَا اَلنَّاسُ، هَذَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ وَ اِبْنُ فَاطِمَةَ ، رَآنَا لِلْخِلاَفَةِ أَهْلاً، وَ لَمْ يَرَ نَفْسَهُ لَهَا أَهْلاً، وَ قَدْ أَتَانَا لِيُبَايِعَ طَوْعاً. (یعنی امام حسن ع خود را شایسته خلافت ندید و از روی اطاعت با ما بیعت کرد) 🔹آنگاه معاویه دستور داد تا امام برخیزد که ایشان برخاست و خطبه شان را آغاز کردند. در این خطبه امام حسن ع بعد از حمدی بلیغ به رسالت رسول الله شهادت داده و آنگاه رو به مردم چنین گفت: اى مردم من مى‌گويم تا بشنويد. شما دل و گوش داريد،پس به خاطر بسپاريد: «إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ أَكْرَمَنَا اَللَّهُ بِالْإِسْلاَمِ ، وَ اِخْتَارَنَا وَ اِصْطَفَانَا وَ اِجْتَبَانَا ...». 🔸 حضرت بعد از فضایل متعددی که برای خاندان خود برشمردند افزودند که اگر بخواهند فضایل خود را بشمارند نخواهند توانست: «أیها الناس! انی لو قمت حولا، اذکر الذی أعطانا الله عزوجل، و خصنا به من الفضل فی کتابه و علی لسان نبیه (صلی الله علیه و آله) لم أحصه، و انا ابن النبی النذیر البشیر و السراج المنیر، الذی جعله الله رحمة للعالمین، و ابی علی (علیه السلام) ولی المؤمنین و شبیه هارون 🔹ایشان در خطابه بلیغ خود در پاسخ به ادعای معاویه چنین گفت: و ان معاویة بن صخر زغم انی رأیته للخلافة اهلا، و لم ار نفسی لها اهلا، فکذب معاویة، و أیم الله لانا اولی للناس بالناس فی کتاب الله و علی لسان رسول الله (صلی الله علیه و آله)، غیر انا لم نزل اهل البیت مخیفین مظلومین مضطهدین، منذ قبض رسول الله. 🔸فالله بیننا و بین من ظلمنا حقنا، و نزل علی رقابنا، و حمل الناس، علی اکتافنا و منعنا سهمنا فی کتاب الله من الفیء و الغنائم، و منع امنا فاطمة علیها السلام ارثها من ابیها. 🔹انا لا نسمی احدا و لکن اقسم بالله قسما تألیا، لو ان الناس سمعوا قول الله و رسوله لاعطتهم السماء قطرها، و الارض برکتها، و لما اختلف فی هذه الامة سیفان، و لاکلوها خضراء خضرة الی یوم القیامة، 🔸پس اگر چنین می شد ... و اذا ما طمعت یا معاویة فیها. ولکنها لما اخرجت سالفا من معدنها، و زحزحت عن قواعدها تنازعتها قریش بینها و ترامتها کترامی الکرة، حتی طمعت فیها انت یا معاویه و اصحابکم من بعدک 🔹این خطبه با ذکر ایمان جناب ابوطالب ره به پایان رسید و سپس حضرت رو به مردم چنین گفتند: أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِسْمَعُوا وَ عُوا وَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ رَاجِعُوا وَ هَيْهَاتَ مِنْكُمُ اَلرَّجْعَةُ إِلَى اَلْحَقِّ وَ قَدْ صَارَعَكُمُ اَلنُّكُوصُ وَ خَامَرَكُمُ اَلطُّغْيَانُ وَ اَلْجُحُودُ "أَ نُلْزِمُكُمُوهٰا وَ أَنْتُمْ لَهٰا كٰارِهُونَ" وَ اَلسَّلاٰمُ عَلىٰ مَنِ اِتَّبَعَ اَلْهُدىٰ. 🔰 شدت بلاغت و این خطبه چنان بود که معاویه خود می گوید: به خدا قسم تا زمانی که حسن از منبر پایین بیاید زمین بر دیدگانم تیره و تار گشت و نزدیک بود که دست بنجبانم و به او حمله ور شوم؛ اما دانستم چشم‌پوشی کردن به عافیت نزدیک تر است. منبع: امالی شیخ طوسی، ج1، ص 561 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
▪️نهج البلاغه و زبان شناسی از دیرباز چگونگی پیدایش و شکل گیری زبان ها مسئله مورد توجه زبان شناسان بوده است. ❓زبان اولیه بشر چه بوده است؟ ❓این زبان چگونه و توسط چه کسی شکل گرفته بود؟ خدا؟ فرشتگان خدا؟ موجودات قبل از بشر؟ یا توسط خود بشر؟ ❓چرا زبان های ديگر به وجود آمد؟ ❓این زبان‌ها چگونه ساخته شدند؟ ساخت مستقل یا از روی زبان اول بشر؟ توسط خدا یا توسط خود بشر؟ ❓اگر منشا ساخت زبان ها انسانی بوده است چرا در دوره اخیر با وجود پیشرفت انسانی، زبان های جدیدی شکل نگرفته است؟ 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه نورانی ۱۸۵ نهج البلاغه، در شمارش نشانه هاى خداوند در آفرینش حیوانات و کائنات چنین می فرماید: "فَانْظُرْ إِلَى اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ اَلنَّبَاتِ وَ اَلشَّجَرِ وَ اَلْمَاءِ وَ اَلْحَجَرِ وَ اِخْتِلاَفِ هَذَا اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ وَ تَفَجُّرِ هَذِهِ اَلْبِحَارِ وَ كَثْرَةِ هَذِهِ اَلْجِبَالِ وَ طُولِ هَذِهِ اَلْقِلاَلِ وَ وَ " به خورشيد و ماه، گياه و درخت، آب و سنگ، آمد و شد اين شب و روز، روان شدن اين درياها، وجود اين كوههاى بسيار، درازى اين قلّه‌ها، و اختلاف اين لغات و زبانهاى گوناگون دقّت كن. "فَالْوَيْلُ لِمَنْ أَنْكَرَ اَلْمُقَدِّرَ وَ جَحَدَ اَلْمُدَبِّرَ" 📝 با توجه به‌ شمارش "زبان های مختلف" و "گوناگونی زبان ها" در شمار در آفرینش کائنات و نیز آن که این نشانه ها برای بر منکران تدبیرگر آفرینش شمرده شده است، از این می توان نتیجه گرفت زبان های عربی، فارسی، چینی، ترکی، انگلیسی، اسپانیولی و ... همگی توسط خالق مقدر یعنی الله تبارک و تعالی ایجاد شده است. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🔔 از نرم‌افزار قاموس‌نور - نسخه 3 رونمایی می‌شود! 👤حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی، مدیر طرح قاموس نور: ✅ در حال حاضر بیش از 2 میلیون مدخل با توصیفاتشان را در اختیار داریم که 480 هزار مدخل از کتب لغت فارسی و باقی آنها از کتب لغت عربی هستند. ✅ با کمک سامانه صرف هوشمند مرکز نور، تاکنون بیش از 2 میلیارد کلمه ریشه‌یابی شده و مورد بررسی و تایید کارشناسان مرکز قرار گرفته است. 👈 مطالعه خبر کامل در نورسافت: www.noorsoft.org/fa/News/View/111372 مراسم رونمایی از 📀 نرم‌افزار قاموس نور 3 به همراه 📱 نسخه همراه و 🌐 پایگاه اینترنتی آن، برگزار خواهد شد. 🗓 زمان: پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه ⏰ ساعت 10 صبح 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) 👤 سخنران مراسم: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇 @Karasy
💠 نشست علمی «نقش بلاغت در تفسیر قرآن کریم» با حضور استاد سید کاظم شامیری 🔸زمان: شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه 🔸️ساعت: ۱۷:۳۰-۱۹ 🎯 مکان: سالن نشست‌های مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین علیهماالسلام @s_k_shamiri 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
با توکل بر خدا مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره برگزار می نماید: 🔶 سلسله دوره های آشنایی با دانش 🔸ترادف، توارد و تباین 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🎙مدرس: حجت الاسلام احمد براریان ▫️مدرسه امام محمد باقر علیه السلام (نیروگاه. ابتدای خیابان توحید) 📆 شنبه ها/ دوشنبه ها ساعت ۱۸ 💎 لینک ثبت نام ☎️ 09927638213 🆔@mykarin 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ بررسی امکان و رخداد پدیده ترادف از جمله مسائل چالش برانگیز دانش فقه اللغة و اصول فقه بوده است. پذیرش هر کدام از نظریات مطرح در این زمینه در های فقهی، تفسیری، فقه الحدیثی و کلامی تفاوت های قابل توجهی ایجاد می کند. مجموعه ابن سکیت در صدد است به این موضوع با رویکردی جدید بپردازد. ♨️شروع دوره از دوشنبه ۲۵ اردیبهشت 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
♨️ دوره آشنایی با سرفصل ترادف، توارد و تباین این هفته و شروع آن از خواهد بود. ان‌شاءالله
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (۲۰) ✅ روش شناسی لغوی "ثعالبی" و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🎙با ارائه: حجت الاسلام سیدمحمدعلی هاشمی ( پژوهشگر حوزه علمیه قم) 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام محمدمصطفی یکتایی 🗓 شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۷ 🔻مدرسه عالی امام حسین علیه السلام ___ 🏢 برگزارکننده موسسه علمی و فرهنگی سید مرتضی (ره) مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) 🆔 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
🔰 از روش شناسی لغویان دنبال چه هستیم؟ ۴ هدف عمده از روش شناسی هر لغوی دنبال می شود: 1⃣ شناخت روش‌های مختلف در گردآوری، تجزیه و تحلیل داده‌های لغوی 2⃣ شناخت جایگاه هر روش در تحلیل لغوی 3⃣ ارزیابی و اعتبارسنجی روش های مختلف 4⃣ تکامل الگوی فهم متن که منجر به تکامل الگوی می‌شود. ♻️ علاوه بر اهداف بالا بهره های زیر نیز قابل دستیابی است: ▫️شناخت و بهره‌گیری از زمینه‌های علمی دیگری که دانشمندان لغت در آنها سررشته داشته‌اند. ▫️آشنایی با تاریخ دانش و دانشمندان علوم ادبی ▫️ آشنایی با تاریخ علوم در جهان اسلام 🆔 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
هدایت شده از محتوای روش شناسی
♨️ ابن جنی و متنبی (۱) 🔷 در نشست علمی «روش‌شناسی لغوی ابن جنّی و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث» مطرح شد: یکی از نقاط قابل توجه در زندگانی علمی ابن جنی رابطه دوستانه و علمی او با متنبی است. شخصیت «متنبّی» از آن جهت قابل توجه است که او آخرین فردی است که به استعمالات اصیل بادیه دسترسی داشته است و پس از دوره او توجه داشتن به استعمالات بادیه برای فهم قرآن و حدیث مورد اشکال جدی است. با وجود این ارتباط وثیق میان ابن جنی و متنبی، تعامل استاد ابن جنی و متنبی دارای شکاف جدی بوده است. جناب «یوسف البدیعی» در کتاب «الصبح المنبی عن حیثیة المتنبی» داستانی جالب از ابتکار ابن جنّی برای آشتی دادن استادش ابوعلی فارسی با متنبی ارائه داده است. روایتگر این داستان «عبدالعزیز بن یوسف الجرجانی» کاتب دربار «عضدالدوله بویهی» در شیراز است. 🔻🔻🔻 مسیر عبور متنبی به خانه عضدالدوله از مقابل خانه ابوعلی می گذشت و وقتی او از آنجا می گذشت، دیدن روی متنبی بر ابوعلی گران می آمد؛ زیرا سبک زندگی او قبیح بود و نیز رفتار متکبرانه به خود می گرفت. اینها همگی در حالی بود که شاگرد اول ابوعلی فارسی، ابن جنّی، علاقه مند به متنبی بود و نه تنها به مذمت دیگران توجهی نمی کرد بلکه پرگویی ابوعلی در مذمت متنبی برایش گران می آمد. روزی ابوعلی از اطرافیان خواست تا شعری بخوانند تا درباره اش صحبت کنند. 🆔 روش‌شناسی تحلیلی لغویان