eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
500 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
سفینة البحار، کتابی برای تبیین معنای احادیث ✍ محمد مهدی احسانی فر سفینة البحار، مجموعه‌ای موضوعی از احادیث بحار الانوار و تعداد اندکی از احادیث برگرفته از غیر بحار الانوار است. این مجموعه را مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی (م1359ق) تهیه کرده است. ایشان مقدّمه‌ای بر این اثر نگاشته و روش خویش را توضیح می‌دهد. اگر فارغ از اینکه نویسنده، چه در نظر داشته و در مقدّمه، چه نگاشته، به سراغ این کتاب برویم، با چند قوّت و ضعف مواجه می‌شویم: 1⃣ موضوعی‌شدن احادیث بحار الانوار بر اساس مادّه، رویداد مبارکی بود که صاحب مفاتیح الجنان آن را رقم زد؛ چراکه این کار به طور طبیعی باید به کاربردی‌تر شدن بحار الانوار می‌انجامید. 2⃣ گزینش احادیث بحار الانوار ذیل هر ریشه، رویداد مبارک دیگری بود که موجب می‌شد مخاطب بتواند در دریاهای پرنور این کتاب با سرعت شنا کند و به طور خلاصه یک دور بحار الانوار را بخواند. 3⃣ در برابر، گزینش‌های صاحب منتهی الآمال، از حیث موضوعی، نه جامع است وج نه مانع؛ از این رو نمی‌تواند جای تلخیصی موضوعی و روشمند (با روش امروزین) از بحار الانوار را پر کند. 4⃣ نگارنده با مطالعه هر چهار جلد سفینة البحار در تابستان امسال که از مرحوم روح الله یارعلی طلبه متّقی، کوشا و فاضل مدرسه علمیه حقّانی به بنده رسیده، این کتاب را بسیار ارزشمند یافتم و از اینکه پیشتر به مطالعه مروری آن اقدام نکرده و به مراجعه اتّفاقی، اکتفا کرده بودم، پشیمان شدم. به نظر می‌رسد که بهره اصلی این کتاب برای کسانی که به ادبیات عرب به ویژه فقه اللغة و بلاغت اهمّیت می‌دهند و نیز برای کسانی که به صورت تخصّصی به فعالیت علمی در زمینه حدیث مشغولند، نَه موضوعی‌شدن روایات بحار الانوار باشد و نه گزینش‌های مرحوم شیخ عبّاس قمی (رحمة الله علیه) بلکه این اثر ارزشمند دارد: با مطالعه هر مادّه از سفینة البحار، بهره فقه اللغوی فراوانی عاید مخاطب (با ویژگی یادشده در بالا) می‌شود. گویا نویسنده، روایاتی را گزینش کرده که بتواند با آن، معنای یک مادّه را در مشتقّات مستعمَل متعدّد آن و نیز معنای یک ترکیب را در امکنه استعمالی مختلفش تبیین نماید. هرچند شاید چنین نیّتی در قلم نویسنده نبوده ولی کتاب سفینة چنین هدفی را تأمین می‌کند. توضیحات لغوی و معناشناسی راهگشای مرحوم قمی ذیل برخی از مواد، نشان می‌دهد که ایشان با احادیث انس بسیاری داشته و با نگاهی همه‌جانبه‌نگر، لغت و ترکیب را معنا می‌کند؛ به گونه‌ای که این معنا با روایات دیگر، تناسب داشته باشد. 🔰بنابراین مهم‌ترین بهره سفینة البحار برای اهالی بلاغت و فقه اللغة و حدیث، تبیین معنای مواد و ترکیبات حدیثی است که این امر از دو طریق «گزینش و چینش روایات مشیر به معنا و یا مفید در معنا» و «توضیحات مستند و تحلیلی نویسنده» محقّق می‌شود. می‌توان گفت که با یک دور مطالعه‌کردن این کتاب، می‌توان تسلّطی با نسبتی قابل قبول بر معنای احادیث پیدا کرد و این بهره، بسیار ارزشمند است. خداوند کریم آن عالِم توانا و متواضع را رحمت کند. از خداوند رحمن و رحیم برای مرحوم حجت الاسلام روح الله یارعلی رحمت و مغفرت را مسألت می‌کنم. والحمد لله ربّ العالمین 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
📣📣📣 ان‌شاءالله به زودی دوره ای جدید با موضوعی ویژه و متفاوت از طریق همین مجموعه برگزار خواهد شد منتطر باشید ...
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌱 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره برگزار می کند🌱 📝دوره علمی "متن خوانی لغت" 🎙توسط استاد احسانی فر 🎯اهداف دوره: ۱. "شیوه بهره گیری از متن منابع لغوی اصیل به صورت تطبیقی" ۲. "آشنایی با ظرفیتهای متنی منابع لغوی" ۳. "آشنایی با محورها و چگونگی معناکردن لغت در منابع اصیل" ⏰ شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا 🖥 به صورت مجازی 🏅 با ارائه گواهی معتبر _________________ پیوند ثبت نام https://HYjBM5j4.formaloo.com/matn-khani _________________ 🗞جهت کسب اطلاعات بیشتر 💬 شناسه @mykarin ☎️۰۹۹۲۷۶۳۸۲۱۳ 🆔مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
متن خوانی لغت،ج۱،هشتم مهر۱۴۰۲.mp3
14.22M
🎙متن خوانی کتاب العین ماده «ض ر ب» 🔻جهت آشنایی عزیزان با روند جلسات علمی «متن خوانی لغت» تنها جلسه اول به عنوان نمونه بارگزاری می شود. باقی جلسات تنها در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
ج10.mp3
27.52M
🎙 روش شناسی "خلیل بن احمد فراهیدی ره" 🔸هویت و شخصیت خلیل بن احمد 🔸 پیشینه علمی خلیل بن احمد 🔸ویژگی های علمی خلیل بن احمد 📅 تاریخ: 8 اسفند 1396 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
بسم الله الرّحمن الرّحیم ✍️ استفاده از شعر در فهم قرآن و حدیث یکی از مقدّمات ضروری برای فهم برخی از احادیث، آشنایی با شعر عرب است. در این راستا توجّه به چند نکته مهم است: 1. شعر آینه فرهنگ عرب است. بسیاری از آداب و رسوم، تفکّرات، زاویه دید، مصطلحات، قوّت‌ها و ضعف‌های عرب، در شعر آمده است. 2. شعر می تواند فضای نزول قرآن و فضای صدور برخی از احادیث، به ویژه احادیث نبوی را بازگویی کند. 3. به عنوان نمونه در کتاب الاصنام، اشعاری وجود دارد که به فهم فضای نزول آیاتی از قرآن کریم که درباره بت و بت‌پرستی و اَشکال و گستره آن نازل شده، کمک می کند. 4. جوهری در الصحاح نمونه هایی از اشعار را آورده که به طور روشن برای فهم حدیث نبوی کاربرد دارد. 5. در کتاب تاریخ العرب قبل الاسلام ص 23 درباره شعر عرب، نکات سودمندی آمده است. برای آشنایی ضروری با شعر عرب، باید مطالعاتی 200 ـ 300 ساعته را ساماندهی کرد. این حجم از مطالعه برای کارشناسان قرآن و حدیث که سالهایی را به تحصیل و پژوهش در این حوزه از دانش گذرانده اند، می‌تواند مسیر معنایابی آیات و روایات را هموار کند. پس از آن، مراجعات و مطالعات موردی به منابع مختلف شعر عرب، لازم است. والحمدلله رب العالمین محمّد مهدی احسانی فر 18 مهر 1402 آغاجاری 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
چگونگی جبران جهاد در صورت عدم امکان.mp3
1.2M
🎙جبران جهاد 🔹لزوم ثبت جهاد در کارنامه مؤمن 🔹چگونگی جبران جهاد جانی در صورت عدم امکان 🔹انواع جهاد 🇸🇩 🆔مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🏴🏴🏴 بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ 🇵🇸🇵🇸🇵🇸 🆔مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
📣 سلسله دوره های آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره دهم) با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های و آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید. 🖥 برگزاری دوره به صورت 🏅همراه با اعطای گواهی معتبر ————————————————— 🔹اهداف دوره ۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت ۲. توانایی به کتاب های لغت ۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند ۴. فهم متعالی قرآن و حدیث 🔹سرفصل‌ها (روی پیوند بزنید) 1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه 2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر 3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن 4️⃣ حجیت قول لغوی 5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها) ————————————————— 💵 هزینه دوره: 70 هزار تومان 📝 فرم ثبت نام👇 https://hyjbm5j4.formaloo.com/loghat : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ : 22 آبان 1402 🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گونه های اطلاعات به دست آمده از متن خوانی کتاب العین.mp3
2.08M
🎙گونه های اطلاعات لغوی در العین 1 🔰در سلسله جلسات متن خوانی لغت، در ضمن خوانش متن ماده "ض ر ب" از معجم العین، اطلاعات مختلفی به دست آمد که در یک فهرست کلی ارائه شده است. 🔰این اطلاعات تمام اطلاعات موجود در العین نیست بلکه بخشی از اطلاعات آن است که در بررسی این ماده لغوی به دست آمد و در صورت بررسی دیگر مدخل ها، اطلاعات دیگری نیز قابل افزودن است که در قطعه های صوتی دیگر تقدیم خواهد شد. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
بسم الله الرحمن الرحیم امروز کلمه‌ای در غـزه شـهید شد. شما دارید به عکس نگاه می‌کنید. او نـظامی نبود. اگر بخواهم کامل صدایش کنم، باید بگویم استاد دکتر رفعت العریر. رفعت در دانشگاه ادبیات درس می‌داد. شعر می‌گفت. داستان می‌نوشت. رفعت کلمات را می‌فهمید. وزن واژه‌ها را حس می‌کرد. در صفحه‌اش به میوه‌ها و گل‌ها دقیق می‌شد. ظرافت‌شان را ادراک می‌کرد. رفعت زبان می‌دانست. به شاگردانش انگلیسی درس می‌داد. داستان نوشتن یادشان می‌داد. رفعت، شصت روز مداوم، پشت یک صفحه ایستاده بود [که نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داشت] این ایدهٔ او بود: «ما عدد نیستیم.» او شصت روز، لاینقطع، قصهٔ شـهدای غـزه را برای دنیا تعریف می‌کرد. با چشم خیس می‌نوشت و می‌نوشت و می‌نوشت تا دنیا بداند بیست هزار نفر شـهید طی دو ماه، یک گزارش آماری از غـزه نیست، بیست‌هزار زندگی، بیست‌هزار روایت، بیست‌هزار داستان است که در گور دسته‌جمعی زیر خاک رفته. امروز، دکتر رفعت العریر، تبدیل شد به شـهید رفعت العریر. امروز اسـرائیل خانهٔ او را بمــباران کرد و رفعت و هر شش نفر عضو خانواده‌اش با هم شـهید شدند. امروز، تمام شاعران آزادهٔ جهان، تمام نویسندگان روشن‌ضمیر جهان در غـزه شهید شدند. امروز کلمه‌ای در غـزه زیر آوار ماند که مثلش نبود و نیست. واژه‌ای به آسمان رفت که بلند بود، خیلی بلند، آن‌قدر که به سرانگشت آرزو، دستم به بلندای قامت نستوهش نرسد؛ رفیع، درست مثل اسمش. رفعت العریر، اسطورهٔ من بود. تقلا می‌کردم بین او و خودم قرابتی پیدا کنم از جنس ادبیات و کلمات و زبان. آرزوبه‌دل بودم مثل او مؤثر باشم. او نظامی نبود، اما کلمه را مثل سـلاحی بی‌مانند میان انگشتانش می‌چرخاند و سمت ظالمان جهان شـلیک می‌کرد. رفعت، حاشیه‌نگار رنج فلـسطین بود. عکسش را ورق بزنید. به کلماتش برسید. این شعر اوست. رفعت نوشته «اگر من باید بمیرم، پس تو باید زنده بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی. تا خرت‌وپرت‌هایم را بفروشی… و از لباس‌هایم، از بند کفنم، نخ بلند بادبادکی بسازی تا بچه‌ای در غـزه که بهشت در نگاهش خانه کرده در جست‌وجوی پدری که در چشم‌به‌هم‌زدنی شـهید شده، این بادبادک را، بادبادکی را که تو از من ساختی، ببیند و شده برای لحظه‌ای تصور کند فرشته‌ای‌ست که عشق را به او بازگردانده. اگر من باید بمیرم، بگذار این مرگ امیدی بیافریند، بگذار این مرگ افسانه‌ای باشد.» کلمهٔ عزیز من که امروز شـهید شدی تو کلمه‌ای. عدد نیستی. دنیا شاید اعداد را فراموش کند، اما کلمات را هرگز از یاد نخواهد برد؛ به‌خصوص اگر این کلمات، حماسه‌ای باشند، چنان که تو بودی. نوشته‌ی: پرستو علی‌عسگرنژاد @hamshenasi https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
مجموعه پست های به مناسب پنجم ماه رجب سالروز شهادت از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهما السلام 🆔 @Bonyad_Emamat
ویژگی های شخصی ابن سکیت .mp3
8.31M
🎙ویژگی های شخصی ابن سکیت اهوازی 🔰ابن سکّیت اهوازی از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهما السلام بود که به دست متوکل به شهادت رسید. 🔰 در این بخش کوتاه با ویژگی های شخصی این ادیب گرانقدر و برخی اطلاعات تاریخی دیگر آشنا خواهید شد. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📜 يعقوب بن إسحاق السكيت أبو يوسف كان متقدما عند أبي جعفر الثاني وأبي الحسن عليهما‌السلام ، وله عن أبي جعفر رواية ومسائل ، وقتله المتوكل لاجل ، وأمره مشهور ، وكان وجها في علم العربيه ، ثقة ، مصدقا ( صدوقا ) ، لا يطعن عليه. ✍️رجال النجاشی (مؤسسة النشر الإسلامي)، ج1 ص 449، مدخل 1214 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📜 تحذیر از آرزو (منیه) وَ عَنْهُ ، قَالَ: أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ ، عَنْ أَبِي اَلْمُفَضَّلِ ، قَالَ: حَدَّثَنَا رَجَاءُ بْنُ يَحْيَى أَبُو اَلْحُسَيْنِ اَلْعَبَرْتَائِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : إِيَّاكُمْ وَ اَلْإِيكَالَ بِالْمُنَى، فَإِنَّهَا مِنْ بَضَائِعِ اَلْعَجَزَةِ. قَالَ: وَ أَنْشَدَنِي اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ : إِذَا مَا رَمَى بِيَ اَلْهَمُّ فِي ضِيقِ مَذْهَبٍ رَمَتْ بِيَ اَلْمُنَى عَنْهُ إِلَى مَذْهَبٍ رَحْبٍ . الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۵۸۰ برگرفته از برنامه اندرویدی جامع الاحادیث 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیاز به زبانشناسی - قائمی نیا.mp3
6.95M
🔵 زبانشناسی مادر علوم انسانی / ادبیات دریچه اجتهاد ❓ چرا باید زبان شناسی بخوانیم؟ ❓ با وجود مبانی پشت صحنه علوم غربی مثل زبانشناسی چگونه میتوان وارد این حوزه شد ❓ نقش ادبیات و زبان شناسی در فهم آیات و روایات
🇵🇸روز قدس، لیلة القدر و استعاره (۱) ✍️ محمد مصطفی یکتایی 🔸«لیلة القدر» یک مفهوم بلند اسلامی است که با «مطلع الفجر» به پایان می رسد. این مفهوم عمیق علاوه بر به کارگیری در ادبیات اسلامی به شکل استعاره، تضمین، تلمیح و ...، در ادبیات دینی نیز مورد توجه ویژه قرار داشته و تفسیر آن همواره مورد توجه مخاطبان و پرسشگران از معصومین علیهم السلام بوده است؛ به گونه ای که در برخی از روایات و در پرسش از تفسیر آن، بر وجود نورانی «حضرت فاطمه سلام الله علیها» تطبیق داده شده است. (ر.ک الکافی ج1 ص 478، ح 4) 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
🇵🇸روز قدس، لیلة القدر و استعاره (۲) ✍️ محمد مصطفی یکتایی 🔸یکی از گونه‌های بهره‌گیری از این مفهوم کاربری استعاره‌ای است. مقام معظم رهبری به شکل هوشمندانه ای از این تعبیر برای بهره برده است: "اكنون، جمعه‌ی آخر ماه مبارك رمضان كه از سوی امام راحل عظیم ما (رضوان‌اللَّه‌علیه) روز قدس نامیده شده، در پیش روی ماست و در این ماه رمضان كاملاً مجاور لیالی قدر، باید همان‌طور كه شب قدر را تا صبح به بیداری می‌گذرانیم و با دعا و تضرع خود به درگاه الهی، می‌خواهیم كه آینده‌ی مطلوب برای ما رقم زده شود، روز قدس را و همه‌ی این ایام حساس را كه است، به بیداری و هشیاری بگذرانیم و تا نجات ملتهای مسلمان و مخصوصاً ملت شجاع و مظلوم فلسطین، دست از تلاش نكشیم." (۱۳۶۹/۰۱/۲۴) 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره