انشاءالله به تدریج پشتوانه های فقه اللغوی سخن بالا در همین رسانه مطرح خواهد شد
منتظر باشید ...
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (2) 🔸امام خمینی (ره) در ادامه شمارش مقدمات اجتهاد، دومین مورد ر
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد (۱)
📂امام خمینی ره در شمارش مقدمات اجتهاد دومین مقدمه را انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی دانستند؛ زیرا ریشه بسیاری از خطاها را خلط دقایق علوم با معانی عرفی عادی می دانند. برخی پشتوانه های علمی این نظر در ذیل آمده است:
1️⃣ در دانش فقه اللغة مبحثی با عنوان #مراتب_معنا مطرح است. یکی از این مراتب، معنای استعمالی خاص است؛ معنایی که همیشه توسط فرد خاص یا صنف خاص در معنایی خاص به کار می رود. مثل این که «طهارت» در فقه به معنای «عملی است که سبب اباحه و مجوز برای انجام نماز است». (شرائع الاسلام، ج۱، ص۸).
معنای استعمالی خاص در برابر معنای استعمالی عام، یعنی معانی کاربردی همگانی قرار دارد؛ مثل «طهارت» که در معنای پاکیزگی به کار رفته است و اختصاص به صنف خاصی ندارد. (صحاح، ج2 ص727)
2️⃣ معانی اصطلاحی با معنای لغوی، و معنای استعمالی عام یا خاص با معنای ماده دارای ارتباط هستند. مثلاً طهارت اصطلاحی نوعی خاص از تنزیه است؛ یعنی تنزیه از نجاست باطنی که مجوز انجام عمل عبادی می شود. غفلت از این ارتباط باعث همسان انگاری دو معنا می شود.
3️⃣ #انس_ذهنی با یک معنا مخاطب را دچار مغالطه در برداشت می کند. به گونه ای که کاربر عمومی در مواجهه با واژگان تخصصی معنای عمومی و کاربر تخصصی در مواجهه با واژگان عمومی معنای اصطلاحی را برداشت می کند.
♻️ بنابراین دو عامل عمده سبب خلط در برداشت از معنا می شود:
۱- ارتباط معنایی بین معنای استعمالی و معنای ماده؛ که با ایجاد مشابهت سبب همسان انگاری دو معنا می شود.
۲- انس ذهنی کاربر یا مخاطب؛ زیرا موجب می شود در مواجهه با واژگان بر اساس تبادر ذهنی خود که برخاسته از این انس ذهنی است، برداشت داشته باشد.
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
🆔 روش شناسی تحلیلی لغویان
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد(۲)
📂امام خمینی ره انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی را مقدمه اجتهاد دانستند. از جمله ریشه های فقه اللغوی این بیان:
1⃣ امام خمینی در بیان خود به #مغالطه اشتراک لفظی در برداشت از واژگان تأکید دارند که عدم توجه به آن، یکی از آسیب های فهم را رقم می زند.
2⃣ مسئله اشتراک لفظی و ریشه های پیدایش آن، ذیل سرفصل «گونههای واژگان» در دانش فقه اللغة مطرح است.
3⃣ یکی از این ریشه ها پیدایش #معناهای_استعمالی عام و خاص متعدد است. زمانی که کاربرد این معانی کثرت قابل توجهی پیدا می کند، "اشتراک لفظی" پدید می آید.
4⃣ بنابراین "ترادف" از این جهت ارتباط وثیقی با مبحث "مراتب معنا" پیدا می کند. در یادداشت بعدی نکات دیگری در مورد مراتب معنا مطرح خواهد شد.
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
💬گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
📣📣📣
به زودی اطلاعات دوره جدید آموزش دانش فقه اللغة در همین کانال منتشر خواهد شد؛ ان شاءالله
منتظر باشید ...
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📣 سلسله دوره های #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره هشتم)
با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در بسته تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های #متوالی و #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید.
🖥 برگزاری دوره به صورت #مجازی
🏅همراه با اعطای گواهی معتبر
—————————————————
🔹اهداف دوره
۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت
۲. توانایی #مراجعه_تحلیلی به کتاب های لغت
۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند
۴. فهم متعالی قرآن و حدیث
🔹سرفصلها
1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه
2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر
3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن
4️⃣ حجیت قول لغوی
5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها)
—————————————————
💵 هزینه دوره با 50% تخفیف ویژه #عید_غدیر: 50 هزار تومان
📝 فرم ثبت نام👇
https://HYjBM5j4.formaloo.com/csqpv
#مهلت_ثبت_نام: 13 تیر
#تاریخ_شروع_دوره: 14 تیر
🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
🏴🏴🏴
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
ضمن عرض تسلیت به مناسبت آغاز ایام عزای حسینی و حزن آل البیت علیهم السلام، فهرست یادداشت های علمی منتشر شده در بهار 1401 از طریق پیوندهای زیر قابل دسترسی است:
یادداشت های مناسبتی👇
1️⃣خطبه غرای حسنی (ع) بعد از نرمش قهرمانانه
https://eitaa.com/feghhalloghat/246
2️⃣نهج البلاغه و زبان شناسی
https://eitaa.com/feghhalloghat/248
یادداشت های روش شناسی 👇
3️⃣از روش شناسی لغویان دنبال چه هستیم؟
https://eitaa.com/feghhalloghat/260
4️⃣ ابن جنی و متنبی (۱)
https://eitaa.com/feghhalloghat/264
5️⃣ ابن جنی و متنبی(۲)
https://eitaa.com/feghhalloghat/265
یادداشت های دانشی👇
6️⃣دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (۱)
https://eitaa.com/feghhalloghat/267
7️⃣دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (2)
https://eitaa.com/feghhalloghat/269
8️⃣پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد (۱)
https://eitaa.com/feghhalloghat/271
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
💬 گروه علمی روش شناسی لغویان
♨️ رابطه ابن جنی با ابوعلی فارسی
🔶 ابو الفتح عثمان ابن جنی از جمله مشهورترین و پرکارترین ادبا در زمینه دانش لغت و فقه اللغة است. وی در شهر موصل به دنیا آمده است. از دوران كودكى و نوجوانى او اطلاعى در دست نيست جز اينكه در آغاز جوانى، در جامع موصل، به تدريس صرف مشغول بوده و در آنجا با ابوعلی فارسی که پس از مبرد به امامت نحو بصره رسید، آشنا شده است. آشنایی او با ابوعلی داستان جالبی دارد که در ادامه مطرح خواهد شد:
🔻 ابوعلى فارسی در سفری که به موصل داشت با او مواجه شد و او را در مسألهاى صرفى آزمایش کرد و وقتی ابن جنى نتوانست به سوال او پاسخ بدهد به او این جمله را گفت: «زببت قبل أَن تحصرم» یعنی قبل از این که تبدیل به انگور (رسیده) شوی کشمش شدی. این جمله در حقیقت یک ضرب المثل است و برای شخصی به کار میرود که قبل از کسب آمادگیهای لازم برای انجام یک کار یا قرار گرفتن در یک موقعیت نسبت به آن اقدام کند. این ماجرا باعث شد که ابن جنی شاگرد ابوعلى شود و تا پایان عمر استادش، یعنی حدودا ۳۶ سال (و به نقل دیگر ۴۰ سال) در سفر و حضر، ملازم او باشد.
🔷 ابن جنی همواره با عظمت از استادش یاد میکرد و دانش او را میستود. عبارت زیر از کتاب خصائص، دیدگاه او در مورد ابوعلی را به خوبی روشن میکند:
«و للّه هو، و عليه رحمته! فما كان أقوى قياسه، وأشد بهذا العلم اللطيف الشريف أنسه، فكأنه إنما كان مخلوقا له، و كيف لا يكون كذلك و قد أقام على هذه الطريقة مع جلة أصحابها و أعيان شيوخها سبعين سنة، زائحة علله، ساقطة عنه كلفه و جعله همه و سدمه. لا يعتافه عنه ولد، و لا يعارضه فيه متجر، و لا يسوم به مطلبا، و لا يخدم به رئيسا إلا بأخرة، و قد حط عنه أثاله، و ألقى عصا ترحاله»
#روششناسی_لغویان
#ابن_جنی
💬 گروه علمی روششناسی لغویان
حدیث آغازین جلسه 6.mp3
3.38M
🏴 نفس المهموم لنا المغتم لظلمنا تسبیح ...
▪️شرح واژگانی حدیث
▪️ضرورت فقه اللغة در فهم معنا
▪️تفاوت "همّ" با "غمّ"
▪️معناشناسی "جهاد"
▪️و ...
#آل_البیت
#حدیث_طلایی
💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
📣 سلسله دوره های #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره نهم)
با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های #متوالی و #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید.
🖥 برگزاری دوره به صورت #مجازی
🏅همراه با اعطای گواهی معتبر
—————————————————
🔹اهداف دوره
۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت
۲. توانایی #مراجعه_تحلیلی به کتاب های لغت
۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند
۴. فهم متعالی قرآن و حدیث
🔹سرفصلها (روی پیوند بزنید)
1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه
2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر
3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن
4️⃣ حجیت قول لغوی
5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها)
—————————————————
💵 هزینه دوره با 50% تخفیف ویژه ایام #عزای_حسینی : 50 هزار تومان
📝 فرم ثبت نام👇
https://HYjBM5j4.formaloo.com/onlinecourse_mordad1402
#مهلت_ثبت_نام: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
#تاریخ_شروع_دوره: ۲۱ مرداد
🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
بسم الله
خاطرهای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی
کوروش صفوی استاد زبانشناسی دانشگاههای ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبانشناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده:
1) اینکه وقتی از تریبون سخنرانیاش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت میکردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بندهخدا بنشیند.
2) فراموش نمیکنم که در خلال سخنرانیاش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژیبنیادِ غرب وقتی میخواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، میگوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غولپیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملیاش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).
3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کردهام، برای مطالعات زبانشناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبانشناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یادماندنیاش گفت: شما در زبانشناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمیشود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاههایشان را دستهبندی و منقح کنید و در اختیار زبانشناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است.
رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد.
محمد عشایری منفرد
حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲
#استاد_عشایری_منفرد
#یادداشت
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared