eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
491 دنبال‌کننده
50 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️نهج البلاغه و زبان شناسی از دیرباز چگونگی پیدایش و شکل گیری زبان ها مسئله مورد توجه زبان شناسان بوده است. ❓زبان اولیه بشر چه بوده است؟ ❓این زبان چگونه و توسط چه کسی شکل گرفته بود؟ خدا؟ فرشتگان خدا؟ موجودات قبل از بشر؟ یا توسط خود بشر؟ ❓چرا زبان های ديگر به وجود آمد؟ ❓این زبان‌ها چگونه ساخته شدند؟ ساخت مستقل یا از روی زبان اول بشر؟ توسط خدا یا توسط خود بشر؟ ❓اگر منشا ساخت زبان ها انسانی بوده است چرا در دوره اخیر با وجود پیشرفت انسانی، زبان های جدیدی شکل نگرفته است؟ 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه نورانی ۱۸۵ نهج البلاغه، در شمارش نشانه هاى خداوند در آفرینش حیوانات و کائنات چنین می فرماید: "فَانْظُرْ إِلَى اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ اَلنَّبَاتِ وَ اَلشَّجَرِ وَ اَلْمَاءِ وَ اَلْحَجَرِ وَ اِخْتِلاَفِ هَذَا اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ وَ تَفَجُّرِ هَذِهِ اَلْبِحَارِ وَ كَثْرَةِ هَذِهِ اَلْجِبَالِ وَ طُولِ هَذِهِ اَلْقِلاَلِ وَ وَ " به خورشيد و ماه، گياه و درخت، آب و سنگ، آمد و شد اين شب و روز، روان شدن اين درياها، وجود اين كوههاى بسيار، درازى اين قلّه‌ها، و اختلاف اين لغات و زبانهاى گوناگون دقّت كن. "فَالْوَيْلُ لِمَنْ أَنْكَرَ اَلْمُقَدِّرَ وَ جَحَدَ اَلْمُدَبِّرَ" 📝 با توجه به‌ شمارش "زبان های مختلف" و "گوناگونی زبان ها" در شمار در آفرینش کائنات و نیز آن که این نشانه ها برای بر منکران تدبیرگر آفرینش شمرده شده است، از این می توان نتیجه گرفت زبان های عربی، فارسی، چینی، ترکی، انگلیسی، اسپانیولی و ... همگی توسط خالق مقدر یعنی الله تبارک و تعالی ایجاد شده است. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🔔 از نرم‌افزار قاموس‌نور - نسخه 3 رونمایی می‌شود! 👤حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی، مدیر طرح قاموس نور: ✅ در حال حاضر بیش از 2 میلیون مدخل با توصیفاتشان را در اختیار داریم که 480 هزار مدخل از کتب لغت فارسی و باقی آنها از کتب لغت عربی هستند. ✅ با کمک سامانه صرف هوشمند مرکز نور، تاکنون بیش از 2 میلیارد کلمه ریشه‌یابی شده و مورد بررسی و تایید کارشناسان مرکز قرار گرفته است. 👈 مطالعه خبر کامل در نورسافت: www.noorsoft.org/fa/News/View/111372 مراسم رونمایی از 📀 نرم‌افزار قاموس نور 3 به همراه 📱 نسخه همراه و 🌐 پایگاه اینترنتی آن، برگزار خواهد شد. 🗓 زمان: پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه ⏰ ساعت 10 صبح 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) 👤 سخنران مراسم: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇 @Karasy
💠 نشست علمی «نقش بلاغت در تفسیر قرآن کریم» با حضور استاد سید کاظم شامیری 🔸زمان: شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه 🔸️ساعت: ۱۷:۳۰-۱۹ 🎯 مکان: سالن نشست‌های مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین علیهماالسلام @s_k_shamiri 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
با توکل بر خدا مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره برگزار می نماید: 🔶 سلسله دوره های آشنایی با دانش 🔸ترادف، توارد و تباین 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🎙مدرس: حجت الاسلام احمد براریان ▫️مدرسه امام محمد باقر علیه السلام (نیروگاه. ابتدای خیابان توحید) 📆 شنبه ها/ دوشنبه ها ساعت ۱۸ 💎 لینک ثبت نام ☎️ 09927638213 🆔@mykarin 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ بررسی امکان و رخداد پدیده ترادف از جمله مسائل چالش برانگیز دانش فقه اللغة و اصول فقه بوده است. پذیرش هر کدام از نظریات مطرح در این زمینه در های فقهی، تفسیری، فقه الحدیثی و کلامی تفاوت های قابل توجهی ایجاد می کند. مجموعه ابن سکیت در صدد است به این موضوع با رویکردی جدید بپردازد. ♨️شروع دوره از دوشنبه ۲۵ اردیبهشت 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
♨️ دوره آشنایی با سرفصل ترادف، توارد و تباین این هفته و شروع آن از خواهد بود. ان‌شاءالله
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (۲۰) ✅ روش شناسی لغوی "ثعالبی" و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🎙با ارائه: حجت الاسلام سیدمحمدعلی هاشمی ( پژوهشگر حوزه علمیه قم) 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام محمدمصطفی یکتایی 🗓 شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۷ 🔻مدرسه عالی امام حسین علیه السلام ___ 🏢 برگزارکننده موسسه علمی و فرهنگی سید مرتضی (ره) مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) 🆔 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
🔰 از روش شناسی لغویان دنبال چه هستیم؟ ۴ هدف عمده از روش شناسی هر لغوی دنبال می شود: 1⃣ شناخت روش‌های مختلف در گردآوری، تجزیه و تحلیل داده‌های لغوی 2⃣ شناخت جایگاه هر روش در تحلیل لغوی 3⃣ ارزیابی و اعتبارسنجی روش های مختلف 4⃣ تکامل الگوی فهم متن که منجر به تکامل الگوی می‌شود. ♻️ علاوه بر اهداف بالا بهره های زیر نیز قابل دستیابی است: ▫️شناخت و بهره‌گیری از زمینه‌های علمی دیگری که دانشمندان لغت در آنها سررشته داشته‌اند. ▫️آشنایی با تاریخ دانش و دانشمندان علوم ادبی ▫️ آشنایی با تاریخ علوم در جهان اسلام 🆔 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
هدایت شده از 
♨️ ابن جنی و متنبی (۱) 🔷 در نشست علمی «روش‌شناسی لغوی ابن جنّی و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث» مطرح شد: یکی از نقاط قابل توجه در زندگانی علمی ابن جنی رابطه دوستانه و علمی او با متنبی است. شخصیت «متنبّی» از آن جهت قابل توجه است که او آخرین فردی است که به استعمالات اصیل بادیه دسترسی داشته است و پس از دوره او توجه داشتن به استعمالات بادیه برای فهم قرآن و حدیث مورد اشکال جدی است. با وجود این ارتباط وثیق میان ابن جنی و متنبی، تعامل استاد ابن جنی و متنبی دارای شکاف جدی بوده است. جناب «یوسف البدیعی» در کتاب «الصبح المنبی عن حیثیة المتنبی» داستانی جالب از ابتکار ابن جنّی برای آشتی دادن استادش ابوعلی فارسی با متنبی ارائه داده است. روایتگر این داستان «عبدالعزیز بن یوسف الجرجانی» کاتب دربار «عضدالدوله بویهی» در شیراز است. 🔻🔻🔻 مسیر عبور متنبی به خانه عضدالدوله از مقابل خانه ابوعلی می گذشت و وقتی او از آنجا می گذشت، دیدن روی متنبی بر ابوعلی گران می آمد؛ زیرا سبک زندگی او قبیح بود و نیز رفتار متکبرانه به خود می گرفت. اینها همگی در حالی بود که شاگرد اول ابوعلی فارسی، ابن جنّی، علاقه مند به متنبی بود و نه تنها به مذمت دیگران توجهی نمی کرد بلکه پرگویی ابوعلی در مذمت متنبی برایش گران می آمد. روزی ابوعلی از اطرافیان خواست تا شعری بخوانند تا درباره اش صحبت کنند. 🆔 روش‌شناسی تحلیلی لغویان
هدایت شده از 
♨️ ابن جنی و متنبی(۲) روزی ابوعلی از اطرافیان خواست تا شعری بخوانند تا درباره اش صحبت کنند. پس ابن جنی در پاسخ به این درخواست چنین آغاز کرد: 🔶 حلت دون المزار فاليوم لو زر * ت لحال النحول دون العناق ابوعلی این شعر را پسندید و ضمن درخواست تکرار برای خواندن آن، گفت: "لمن هذا البيت؟ فإنه غريب المعنى" 🔶 فقال ابن جنى: "للذي يقول: أزورهم وسواد الليل يشفع لي * وأنثنى وبياض الصبح يغرى بي پس ابوعلی چنین گفت: «واللّه هذا أحسن، بديع جدا، فلمن هما؟» 🔸 قال «للذي يقول: أمضى إرادته فسوف له قد * واستقرب الأقصى فثمّ له هنا فكثر إعجاب أبى على، واستغرب معناه، و قال: "لمن هذا؟' 🔸فقال ابن جنى "للذي يقول: و وضع الندى في موضع السيف بالعلا * مضر كوضع السيف في موضع الندى" 🔸فقال:"هذا واللّه أحسن! واللّه لقد أطلت يا أبا الفتح، فأخبرنا من القائل؟" فقال: "هو الذي لا يزال الشيخ يستثقله، ويستقبح زيّه و فعله. و ما علينا من القشور إذا استقام اللب!" قال أبو علي: أظنك تعني المتنبي؟ قلت نعم. قال "والله
لقد حبّبته إلي
" 🔸کاتب دربار می گوید بعد از این اتفاق ابوعلی برخاست و به دربار عضدالدوله رفت و در ثناگویی از متنبی اطاله کلام کرد و هرگاه بر او می گذست درخواست همنشینی کرده و از او می خواست انشاد شعر کند و البته ابیاتی از شعر را نیز از متنبی اخذ و کتابت کرد. منبع: الصبح المنبی عن حیثیة المتنبی؛ ج1 ص 208 🆔 روش شناسی تحلیلی لغویان
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (۱) 🔸امام خمینی (ره) موضوع جواز عمل مجتهد بر اساس نظر و رای خود مجتهد را دو چیز می دانند: ۱. تحصیل حکم شرعی استنباطی ۲. تحصیل عذر 🔸هم استنباط و هم تحصیل عذر هر دو به واسطه راه های متعارف میان اهالی فن به دست می‌آید. این فرآیند تنها از طریق تحصیل مقدمات اجتهاد به دست می آید. 🔸امام خمینی ره اولین مقدمه را دانستن فنون علوم عربی می داند: منها:‏‏ العلم بفنون العلوم العربیّة بمقدار یحتاج إلیه فی فهم الکتاب والسنّة،‏‎ ‎‏فکثیراً ما یقع المحصّل فی خلاف الواقع؛ لأجل فی فهم اللّغة‏‎ ‎‏وخصوصیّات کلام العرب لدی المحاورات به فلابدّ له من التدبّر فی محاورات أهل‏‎ ‎‏اللّسان، وتحصیل وسائر العلوم العربیّة بالمقدار المحتاج إلیه.‏ 🔸همچنان که از متن بالا مشخص است، ریشه بسیاری از خطاهای در فهم در فهم زبان و نیز شناخت خصوصیات کلام محاوره ای عرب است. 🔸نکته مهم دیگر در کلام امام میزان یادگیری علوم ادبیاتی است؛ فقیه و اسلام شناس قرار نیست عربی پژوه باشد بلکه به میزان استفاده خود این علوم را یاد بگیرد. ❓یک سوال مهم: با توجه به‌ مبنای لزوم اجتهاد در مقدمات اجتهاد، آیا میزان یادگیری ادبیات عرب در کلام امام‌ خمینی، با صاحب نظر شدن در مباحث ادبیاتی مرتبط با فهم قرآن و حدیث منافات دارد؟ سیره عملی فقها کدام رویکرد را نشان می دهد؟ منبع: الاجتهاد و التقلید، ص ۹ 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (2) 🔸امام خمینی (ره) در ادامه شمارش مقدمات اجتهاد، دومین مورد را شناخت محاورات عرفیه و فهم موضوعات عرفیه دانسته اند: 🔸ومنها: الانس بالمحاورات العرفيّة وفهم الموضوعات العرفيّة؛ ممّا جرت محاورة الكتاب والسنّة على طبقها، والاحتراز بين دقائق العلوم‌ والعقليّات الرقيقة وبين المعاني العرفية العاديّة؛ فإنّه كثيراً ما يقع لأجله، كما يتّفق كثيراً لبعض المشتغلين بدقائق العلوم- حتّى‌ اصول الفقه بالمعنى الرائج في أعصارنا- الخلطُ بين المعاني العرفيّة السوقيّة الرائجة بين أهل المحاورة المبنيّ عليها الكتاب والسنّة، والدقائق الخارجة عن فهم العرف. بل قد يوقع الخلط لبعضهم بين الاصطلاحات الرائجة في العلوم الفلسفيّة أو الأدقّ منها، وبين المعاني العرفيّة، في خلاف الواقع لأجله. (الاجتهاد و التقلید، ص۹و۱۰) 🔸ایشان یکی دیگر از مهم ترین ریشه های خطای فقهی را خلط بین معانی عرفیه عادیه با اصطلاحات دقیق علوم مختلف دانسته اند. 🔻 این خطا برای کسانی پیش می آید که اشتغال فراوان به یک علم دارند و برداشت آنها از مفاهیم بر اساس ذهنیتی است که در علم مورد ممارست خود اصطلاح شده است. 🔻بر اساس بیان امام این خطا حتی برای کسانی که مشغول به علم اصول فقه هستند نیز پیش می آید؛ علمی که به عنوان مقدمه دانش قویم فقه شمرده می شود. البته ایشان مثالی برای آن ذکر نکرده اند 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
ان‌شاءالله به تدریج پشتوانه های فقه اللغوی سخن بالا در همین رسانه مطرح خواهد شد منتظر باشید ...
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد (۱) 📂امام خمینی ره در شمارش مقدمات اجتهاد دومین مقدمه را انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی دانستند؛ زیرا ریشه بسیاری از خطاها را خلط دقایق علوم با معانی عرفی عادی می دانند. برخی پشتوانه های علمی این نظر در ذیل آمده است: 1️⃣ در دانش فقه اللغة مبحثی با عنوان مطرح است. یکی از این مراتب، معنای استعمالی خاص است؛ معنایی که همیشه توسط فرد خاص یا صنف خاص در معنایی خاص به کار می رود. مثل این که «طهارت» در فقه به معنای «عملی است که سبب اباحه و مجوز برای انجام نماز است». (شرائع الاسلام، ج۱، ص۸). معنای استعمالی خاص در برابر معنای استعمالی عام، یعنی معانی کاربردی همگانی قرار دارد؛ مثل «طهارت» که در معنای پاکیزگی به کار رفته است و اختصاص به صنف خاصی ندارد. (صحاح، ج2 ص727) 2️⃣ معانی اصطلاحی با معنای لغوی، و معنای استعمالی عام یا خاص با معنای ماده دارای ارتباط هستند. مثلاً طهارت اصطلاحی نوعی خاص از تنزیه است؛ یعنی تنزیه از نجاست باطنی که مجوز انجام عمل عبادی می شود. غفلت از این ارتباط باعث همسان انگاری دو معنا می شود. 3️⃣ با یک معنا مخاطب را دچار مغالطه در برداشت می کند. به گونه ای که کاربر عمومی در مواجهه با واژگان تخصصی معنای عمومی و کاربر تخصصی در مواجهه با واژگان عمومی معنای اصطلاحی را برداشت می کند. ♻️ بنابراین دو عامل عمده سبب خلط در برداشت از معنا می شود: ۱- ارتباط معنایی بین معنای استعمالی و معنای ماده؛ که با ایجاد مشابهت سبب همسان انگاری دو معنا می شود. ۲- انس ذهنی کاربر یا مخاطب؛ زیرا موجب می شود در مواجهه با واژگان بر اساس تبادر ذهنی خود که برخاسته از این انس ذهنی است، برداشت داشته باشد. 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره 🆔 روش شناسی تحلیلی لغویان
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد(۲) 📂امام خمینی ره انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی را مقدمه اجتهاد دانستند. از جمله ریشه های فقه اللغوی این بیان: 1⃣ امام خمینی در بیان خود به اشتراک لفظی در برداشت از واژگان تأکید دارند که عدم توجه به آن، یکی از آسیب های فهم را رقم می زند. 2⃣ مسئله اشتراک لفظی و ریشه های پیدایش آن، ذیل سرفصل «گونه‌های واژگان» در دانش فقه اللغة مطرح است. 3⃣ یکی از این ریشه ها پیدایش عام و خاص متعدد است. زمانی که کاربرد این معانی کثرت قابل توجهی پیدا می کند، "اشتراک لفظی" پدید می آید. 4⃣ بنابراین "ترادف" از این جهت ارتباط وثیقی با مبحث "مراتب معنا" پیدا می کند. در یادداشت بعدی نکات دیگری در مورد مراتب معنا مطرح خواهد شد. 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره 💬گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
📣📣📣 به زودی اطلاعات دوره جدید آموزش دانش فقه اللغة در همین کانال منتشر خواهد شد؛ ان شاءالله منتظر باشید ... 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📣 سلسله دوره های آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره هشتم) با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در بسته تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های و آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید. 🖥 برگزاری دوره به صورت 🏅همراه با اعطای گواهی معتبر ————————————————— 🔹اهداف دوره ۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت ۲. توانایی به کتاب های لغت ۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند ۴. فهم متعالی قرآن و حدیث 🔹سرفصل‌ها 1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه 2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر 3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن 4️⃣ حجیت قول لغوی 5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها) ————————————————— 💵 هزینه دوره با 50% تخفیف ویژه : 50 هزار تومان 📝 فرم ثبت نام👇 https://HYjBM5j4.formaloo.com/csqpv : 13 تیر : 14 تیر 🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ رابطه ابن جنی با ابوعلی فارسی 🔶 ابو الفتح عثمان ابن جنی از جمله مشهورترین و پرکارترین ادبا در زمینه دانش لغت و فقه اللغة است. وی در شهر موصل به دنیا آمده است. از دوران كودكى و نوجوانى او اطلاعى در دست نيست جز اين‌كه در آغاز جوانى، در جامع موصل، به تدريس صرف مشغول بوده و در آنجا با ابوعلی فارسی که پس از مبرد به امامت نحو بصره رسید، آشنا شده است. آشنایی او با ابوعلی داستان جالبی دارد که در ادامه مطرح خواهد شد: 🔻 ابوعلى فارسی در سفری که به موصل داشت با او مواجه شد و او را در مسأله‌اى صرفى آزمایش کرد و وقتی ابن جنى نتوانست به سوال او پاسخ بدهد به او این جمله را گفت: «زببت قبل أَن تحصرم» یعنی قبل از این که تبدیل به انگور (رسیده) شوی کشمش شدی. این جمله در حقیقت یک ضرب المثل است و برای شخصی به کار میرود که قبل از کسب آمادگیهای لازم برای انجام یک کار یا قرار گرفتن در یک موقعیت نسبت به آن اقدام کند. این ماجرا باعث شد که ابن جنی شاگرد ابوعلى شود و تا پایان عمر استادش، یعنی حدودا ۳۶ سال (و به نقل دیگر ۴۰ سال) در سفر و حضر، ملازم او باشد. 🔷 ابن جنی همواره با عظمت از استادش یاد می‌کرد و دانش او را می‌ستود. عبارت زیر از کتاب خصائص، دیدگاه او در مورد ابوعلی را به خوبی روشن می‌کند: «و للّه هو، و عليه رحمته! فما كان أقوى قياسه، وأشد بهذا العلم اللطيف الشريف أنسه، فكأنه إنما كان مخلوقا له، و كيف لا يكون كذلك و قد أقام على هذه الطريقة مع جلة أصحابها و أعيان شيوخها سبعين سنة، زائحة علله، ساقطة عنه كلفه و جعله همه و سدمه. لا يعتافه عنه ولد، و لا يعارضه فيه متجر، و لا يسوم به مطلبا، و لا يخدم به رئيسا إلا بأخرة، و قد حط عنه أثاله، و ألقى عصا ترحاله» 💬 گروه علمی روش‌شناسی لغویان
حدیث آغازین جلسه 6.mp3
3.38M
🏴 نفس المهموم لنا المغتم لظلمنا تسبیح ... ▪️شرح واژگانی حدیث ▪️ضرورت فقه اللغة در فهم معنا ▪️تفاوت "همّ" با "غمّ" ▪️معناشناسی "جهاد" ▪️و ... 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 سلسله دوره های آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره نهم) با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های و آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید. 🖥 برگزاری دوره به صورت 🏅همراه با اعطای گواهی معتبر ————————————————— 🔹اهداف دوره ۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت ۲. توانایی به کتاب های لغت ۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند ۴. فهم متعالی قرآن و حدیث 🔹سرفصل‌ها (روی پیوند بزنید) 1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه 2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر 3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن 4️⃣ حجیت قول لغوی 5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها) ————————————————— 💵 هزینه دوره با 50% تخفیف ویژه ایام : 50 هزار تومان 📝 فرم ثبت نام👇 https://HYjBM5j4.formaloo.com/onlinecourse_mordad1402 : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ : ۲۱ مرداد 🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
بسم الله خاطره‌ای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی کوروش صفوی استاد زبان‌شناسی دانشگاه‌های ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبان‌شناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی‌ آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده: 1) این‌که وقتی از تریبون سخنرانی‌اش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت می‌کردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بنده‌خدا بنشیند. 2) فراموش نمی‌کنم که در خلال سخنرانی‌اش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژی‌بنیادِ غرب وقتی می‌خواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، می‌گوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غول‌پیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملی‌اش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود). 3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کرده‌ام، برای مطالعات زبان‌شناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبان‌شناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یاد‌ماندنی‌اش گفت: شما در زبان‌شناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاه‌هایشان را دسته‌بندی و منقح کنید و در اختیار زبان‌شناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است. رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد. محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
[ عکس ] فراخوان پذیرش مقاله دوفصلنامۀ (مطالعات ادبی زبان قرآن) بدین‌وسیله به استحضار می‌رساند که دوفصلنامۀ مطالعات ادبی زبان قرآن وابسته به مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی جامعة المصطفی العالمیة، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمارۀ 77326 آماده دریافت مقالات و با هدف «مرجعیت‌بخشی علمی در عرصۀ زبان قرآن» میباشد. این دوفصلنامه یک نشریۀ معتبر و زیر نظر دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) است از همه نخبگان، فرهیختگان، اساتید حوزوی و دانشگاهی، دانشجویان، طلاب، پژوهشگران و همۀ علاقه‌مندان به زبان و ادبیات عربی دعوت به عمل می‌آید تا یافته‌های علمی خود را در محورهای زیر، برای دوفصلنامه ارسال کنند: مطالعات دانش‌ لغت، صرف، نحو و بلاغت با محوریت قرآن کریم؛ مطالعات دانش زبان‌شناسی و معناشناسی با محوریت قرآن کریم؛ مطالعات شبهات زبانی قرآن مشخصات مجله: نوع اعتبار:علمی-تخصصی (در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی) صاحب امتیاز:جامعة المصطفی العالمیة مدیر مسئول:سید حسین ساجد سردبیر:سیدحمید جزایری جانشین سردبیر:علیرضا بابایی اعضای هیات تحریریه:اساتیدمعظم آقایان سیدحمید جزایری، محمد جنتی‌فر، سیدمحمدحسن جواهری، حسین شیرافکن، سیدمحمود طیب‌حسینی، عبدالمطلب فریدی‌فر، علیرضا قائمی‌نیا، علیرضا محمدرضایی، عبداللّه موحدی محب آدرس سایت جهت ارسال مقاله: http://pam.journals.miu.ac.ir ☎️ راههای ارتباطی تماس:جانشین سردبیر علیرضا بابایی09127172316 و ایمیل Pam.journals@miu.ac.ir نوع داوری:دو سر ناشناس میانگین زمان داوری:14روز درصد پذیرش:بخش آماری هزینۀ انتشار: ندارد نوع انتشار:برخط
سفینة البحار، کتابی برای تبیین معنای احادیث ✍ محمد مهدی احسانی فر سفینة البحار، مجموعه‌ای موضوعی از احادیث بحار الانوار و تعداد اندکی از احادیث برگرفته از غیر بحار الانوار است. این مجموعه را مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی (م1359ق) تهیه کرده است. ایشان مقدّمه‌ای بر این اثر نگاشته و روش خویش را توضیح می‌دهد. اگر فارغ از اینکه نویسنده، چه در نظر داشته و در مقدّمه، چه نگاشته، به سراغ این کتاب برویم، با چند قوّت و ضعف مواجه می‌شویم: 1⃣ موضوعی‌شدن احادیث بحار الانوار بر اساس مادّه، رویداد مبارکی بود که صاحب مفاتیح الجنان آن را رقم زد؛ چراکه این کار به طور طبیعی باید به کاربردی‌تر شدن بحار الانوار می‌انجامید. 2⃣ گزینش احادیث بحار الانوار ذیل هر ریشه، رویداد مبارک دیگری بود که موجب می‌شد مخاطب بتواند در دریاهای پرنور این کتاب با سرعت شنا کند و به طور خلاصه یک دور بحار الانوار را بخواند. 3⃣ در برابر، گزینش‌های صاحب منتهی الآمال، از حیث موضوعی، نه جامع است وج نه مانع؛ از این رو نمی‌تواند جای تلخیصی موضوعی و روشمند (با روش امروزین) از بحار الانوار را پر کند. 4⃣ نگارنده با مطالعه هر چهار جلد سفینة البحار در تابستان امسال که از مرحوم روح الله یارعلی طلبه متّقی، کوشا و فاضل مدرسه علمیه حقّانی به بنده رسیده، این کتاب را بسیار ارزشمند یافتم و از اینکه پیشتر به مطالعه مروری آن اقدام نکرده و به مراجعه اتّفاقی، اکتفا کرده بودم، پشیمان شدم. به نظر می‌رسد که بهره اصلی این کتاب برای کسانی که به ادبیات عرب به ویژه فقه اللغة و بلاغت اهمّیت می‌دهند و نیز برای کسانی که به صورت تخصّصی به فعالیت علمی در زمینه حدیث مشغولند، نَه موضوعی‌شدن روایات بحار الانوار باشد و نه گزینش‌های مرحوم شیخ عبّاس قمی (رحمة الله علیه) بلکه این اثر ارزشمند دارد: با مطالعه هر مادّه از سفینة البحار، بهره فقه اللغوی فراوانی عاید مخاطب (با ویژگی یادشده در بالا) می‌شود. گویا نویسنده، روایاتی را گزینش کرده که بتواند با آن، معنای یک مادّه را در مشتقّات مستعمَل متعدّد آن و نیز معنای یک ترکیب را در امکنه استعمالی مختلفش تبیین نماید. هرچند شاید چنین نیّتی در قلم نویسنده نبوده ولی کتاب سفینة چنین هدفی را تأمین می‌کند. توضیحات لغوی و معناشناسی راهگشای مرحوم قمی ذیل برخی از مواد، نشان می‌دهد که ایشان با احادیث انس بسیاری داشته و با نگاهی همه‌جانبه‌نگر، لغت و ترکیب را معنا می‌کند؛ به گونه‌ای که این معنا با روایات دیگر، تناسب داشته باشد. 🔰بنابراین مهم‌ترین بهره سفینة البحار برای اهالی بلاغت و فقه اللغة و حدیث، تبیین معنای مواد و ترکیبات حدیثی است که این امر از دو طریق «گزینش و چینش روایات مشیر به معنا و یا مفید در معنا» و «توضیحات مستند و تحلیلی نویسنده» محقّق می‌شود. می‌توان گفت که با یک دور مطالعه‌کردن این کتاب، می‌توان تسلّطی با نسبتی قابل قبول بر معنای احادیث پیدا کرد و این بهره، بسیار ارزشمند است. خداوند کریم آن عالِم توانا و متواضع را رحمت کند. از خداوند رحمن و رحیم برای مرحوم حجت الاسلام روح الله یارعلی رحمت و مغفرت را مسألت می‌کنم. والحمد لله ربّ العالمین 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان