eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
549 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
1_31486668.mp3
1.05M
⭕️ کثرت عمل یا کیفیت عمل؟ 🍃 استاد مویدی (از شاگردان توثیق شده مرحوم پهلوانی تهرانی) 🆔 @Arefane
⚫️ مراسم تشییع و وداع شهید حجت‌الاسلام دهقانی از شهدای مدافع حرم _ امروز (سه‌شنبه) ۱۵ آبان، ساعت ۱۴/۳۰ _ قم، از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) ✅ @feghheakbar
💎 تأکید حضرت بر بیان مسائل حکمت متعالیه و عرفان 🔸يكى از آقايان مى‌گفت كه ظاهراً مرحوم آقا شيخ محمد بهارى اسم يك كسى آمد، گفت: عادل كافرى است. گفتيم: خوب، عادل است يعنى چه؟ كافر است يعنى چه؟ گفت: اما عادل است، براى اينكه روى موازين عمل مى‌كند؛ هيچ معصيت نمى‌كند؛ اما كافر است، براى اينكه آن خدايى كه او مى‌پسندد، خدا نيست، آنكه او مى‌پرستد اصلًا خدا نيست... 🔹عمده نظر من به اين است كه حيف است يك دسته‌اى از اهل علم كه مردم صالح و خوبى هستند، این ها محروم بمانند از يك مسائلى. 🔸ما كه آمديم قم، مرحوم آقا ميرزا على اكبر حكيم ـ خدا رحمتش كند ـ در قم بود؛ وقتى كه حوزه علميه قم تأسيس شد، يكى از مقدّسين ـ آن هم خدا رحمتش كند ـ گفته بود: ببين اسلام به كجا رسيده است كه درِ خانه آقا ميرزا على اكبر باز شد! 🔹علما مى‌رفتند آنجا درس مى‌خواندند. مرحوم آقاى [سید محمد تقی] خوانسارى، مرحوم آقاى اشراقى، اين آقاى [سید احمد] خوانسارى، اينها مى‌رفتند پيش آقا ميرزا على اكبر درس مى‌خواندند؛ آن آقا گفته بود كه ببين اسلام به كجا رسيده است كه درِ خانه ميرزا على اكبر باز شد! و حال آنكه خيلى مرد صالحى بود؛ و بعد از اينكه ايشان فوت شده بود، گوينده‌شان در منبر گفته بود كه من خودم ديدم قرآن مى‌خواند! مرحوم آقاى شاه‌آبادى ناراحت شده بود از اينكه اين آقا گفته است كه من‌ ديدم قرآن مى‌خواند آقا ميرزا على اكبر. 🔸 در هر صورت اين سوء ظن ها و اين جداكردنِ [يك عده‌] خودشان را از يك خيراتى، اين موجب تأثر است كه يك حوزه‌اى از يك خيراتى كه هست، محروم بماند؛ حتى از فلسفه كه يك امر عادى است، تا برسد به آن مسائل ديگر. 🔹و عمده اين است كه به مطلب يكديگر نرسيده‌اند؛ چون نرسيده‌اند، اين صحبتها پيش آمده؛ اگر برسند به مطلب يكديگر، نزاعى در كار نيست. ... اين نمى‌داند او چه مى‌گويد، انكار مى‌كند... 🔸 اين عرفا و شعراى عارف مسلك، و فلاسفه هم، همه يك مطلب مى‌گويند؛ مطالب مختلفه نيست. تعبيرات مختلفه است، زبانهاى مختلفه. زبان شعر، خودش يك زبانى است. حافظ، زبان خاصى دارد. همان مسائل را مى‌گويد كه آنها مى‌گويند؛ اما با يك زبان ديگرى. زبانهاى مختلف است و نبايد از اين بركات مردم را دور كرد، بايد مردم را به اين سفره پهن الهى كه قرآن و سنت و ادعيه باشد، دعوت كرد؛ تا هر كس به اندازه خودش استفاده بكند. 🔹اين مقدمه بود براى همه مسائلى كه بعدها هم اگر پيش بيايد و عمرى باشد كه اگر ما هم يک وقتى يك احتمال داديم، نگوييد كه اين تعبيرات را شما آورديد دوباره در ميدان، مثلًا دوباره عرفا. خير، بايد بيايد! 🔸مرحوم آقاى شاه‌آبادى رحمه‌الله براى عده‌اى از كاسب ها [كه‌] مى‌آمدند آنجا، مسائل را همان طورى كه براى همه مى‌گفت، براى آنها هم مى‌گفت. من به ايشان عرض كردم: آخر ين ها [كه سنخيتى ندارند!]» گفت: «بگذار اين كفريات به گوششان بخورد! 🔹خوب، ما يك چنين اشخاصى داشتيم؛ حالا به سليقه من درست در نمى‌آيد كه نمى‌شود گفت كه این ها اشتباهات است. 📚 امام خمینی، تفسیر سوره حمد @fvtt_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #دینانی : با این که #امام_خمینی دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند. با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم. کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔹ترم آموزشی پژوهشیِ متا یکشنبه ها از 27 آبان ، ساعت 16 ✍همراه با جلسات گفتگوی تخصصی و مزایای علمی @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
حوزه علمیه تمدن ساز
از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند، جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و
🔴 فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند ... 💎 از (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند، جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید. مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ): چندی بود می‌خواستم نکته را تذّکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی می‌فرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: «من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.» و اوقاتی‌ که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال می‌شد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود، البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمی‌داند ارشاد به أهلش فرماید. بنده تعجّب می‌کنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال می‌کند جواب می‌دهند! مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟! شما می‌دانید طبیب نیستید، چرا معالجه می‌فرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه می‌گوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمی‌دانید اهل شعر نیستید، چرا شعر می‌گوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی می‌کنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه می‌دانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمی‌شود. و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمی‌تواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت می‌خواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد. 📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
◼️ بیست و هشتم ماه صفر، سالروز شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، تسلیت باد ... @khosropanah_ir
1_30013300.docx
618.7K
📜معناپژوهی «تحول در حوزه» در دیدگاه آیت الله ؛ 🔻حوزه علمیه نیازمند تحول است/ اصلاح گرایی در حوزۀ علمیه آرمان ما است/ برای شناسایی کاستی های حوزه، سراغ طلاب و نخبگان بروید/ بایسته های روحانیِ طراز تمدن نوین اسلامی چیست؟ 📲 @mesbahbasir_com ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مکرراً به آقای #جوادی_آملی و آقای #مصباح_یزدی گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد. #رهبرمعظم انقلاب: مرکز فلسفه هم باید حوزه ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارت هایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ می گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس می کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می دهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب  اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. - در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۲۹ دی ۸۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فرزند #آخوند_خراسانی (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین #آشتیانی (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 با این حال، حوزه و حوزویان چگونه می توانند با انواع مکاتب فلسفی و ماتریالیستی جهان، مبارزه کنند؟! علامه #مصباح_یزدی : حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند. اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد. حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟ بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد. اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است، بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود. گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است. پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد. اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند. با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟ 📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹ ♦️کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 چه اتفاق عظیمی می افتد؟!! #رهبرمعظم انقلاب: وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد. وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند. همه ی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 📙 شریعه شهود به کوشش استاد #خسروپناه ، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم و حکیم: چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیرلازم #اصول ، معطّل شویم؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #موفقیت 🍃 صفحه ای از کتاب "فکرتان را عوض کنید تا زندگی تان تغییر کند" اثر برایان تریسی ... - صفحه ۵ 🌸
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
🔴 سکولاریسم در بیانیه مراجع بزرگوار موج می‌زد بیانیه‌ای که برخی مراجع بزرگوار در اعتراض به سخنرانی حسن صادر کرده‌اند، خود سرشار از روحیه سکولار است. یکی از این بزرگواران فرموده است: «حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبار ستیز بود حال این گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد». این گفتار نشان از ناآشنایی با مقوله سکولاریسم است. سکولاریسم (به فرانسوی sécularisme) به این معناست که دین، از حوزه‌های مختلف زندگی انسان زدوده شود و به عبادات و ارتباط فردی و عبادی با خداوند بسنده کند. آیا امروزه حوزه علمیه در متن زندگی مردم حضور دارد و در طول این چهل سال توانسته‌ است که نیازهای واقعی فرد و جامعه را پاسخ‌گو باشد؟ یا این‌که تنها به امور عبادی تن داده و حداکثر آن‌چه در حوزه سیاست و اجتماع بیان کرده است، بسیار کلی، مبهم و ناکارآمد بوده است؟ وقتی حوزه علمیه نتواند برنامه حرکت و سبک زندگی اسلامی‌اش را بصورت عینی و عملی طراحی نماید و جاذبه‌های عمل به آن‌را نسبت به الگوهای غربی برتری دهد، عملاً و ذاتاً سکولار است. حرف رحیم‌پور ازغدی که ریشه و اساس سکولاریسم حوزه است، دقیقاً به همین معناست که اگر حوزه علمیه و علمای دینی، توان عملی‌شدن آموزه‌های وحیانی و عینی‌سازی و تمدن‌سازی دستورات دین را نداشته باشند، خود به خود سکولار هستند و زمینه سکولاریسم را فراهم کرده‌اند. بزرگوار دیگری خدمات حوزه علمیه را چنین بیان کرده است: ... ⭕️ مطالعه کامل در؛ 👇👇👇 https://bineshetamadoni.ir/2018/08/%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%87-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ac%d8%b9-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af%d9%88%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%ac/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 مداحان را باید سر جای خود نشاند انتقاد ابراهیم فیاض از برخی مداحان در گفتگو با مجله خیمه: مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است... مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیه‌ها آباد هستند. این ها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر به وجود آورده‌اند و علما را کنار گذاشته‌اند. در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کرده‌اند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را می‌کنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین می‌کنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی می‌خواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداح‌ها تا اینجا پیش رفتند. مداحان باید سر جای خود بنشینند، آن ها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونه‌ای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر‌ نشست و تاریخ و قرآن ‌گفت. اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام تمثیلی و تشریعی – ادبیات و استقرایی بود. نتیجه‌اش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد. هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحث‌ها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کرده‌اند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی می‌کنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست. مبنای این گونه مداحی‌ها است. اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد. فقط می گفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است. اولین هیئت‌هایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل را بالای دار بردند. بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار می‌زند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. می‌خواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است. (به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی می‌کنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم‌ محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام بر باد فنا می‌رود. باید به نوعی و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوب‌های عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای انجام می‌داد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال ۶۳_۶۴ می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب : معرفت دینی خود را ارتقاء دهید. معرفت دینی به شکل فنی و علمی اش، نه به شکل ذوقی و من درآوردی. گاهی اوقات بعضی ها راجع به دین حرف می زنند، اما در واقع می بافند! متکی به یک مدرکی، سندی، نگاه عالمانه ای، تحقیق عالمانه ای نیست؛ این خیلی به درد نمی خورد. 🍃 در دیدار جمعی از شعرا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد ازغدی: کلّ سال را تبدیل به مراسم عزاداری نکنید تعدادی از مراجع این حرف را زدند، به آنها حمله شد مدام ایام خلق می کنند، دهه محسنیه و... سالی که شش ماه آن عزاداری باشد، دیگر عزاداری ارزش ندارد. کتابی که درمورد حضرت محسن چاپ شده، از تمام کتابهایی که برای حضرت زهرا(س) چاپ کردند، قطورتر است! @BisimchiMedia
آیت الله #جوادی_آملی: اون دینی که به ما گفته طلب العلم فریضه ... اون دینی که به ما گفته اطلب العلم ولو بالصین گفته چی بخون یا نگفته؟ گفتن چی بخون انما یعنی انما برا حصره دیگه ... انّما العلم ثلاثه آیه محکمه فریضه عادله سنّته قائمه ما متاسفانه تو حوزه گفتیم: آیه محکمه؛ فقه و اصول فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ فقه و اصول اما علامه ( #طباطبایی ) فرمود: آیه محکمه؛ تفسیر و فلسفه فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ اخلاق و حقوق ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: معصومین اول فرمودند "آیةمحکمة" ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#تشیع_انگلیسی