حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حداقل کتب ممکن ❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...)
آیت الله #جوادی_آملی:
🔸 علوم فراوان است ولی خطوط کلی و اصلی علم سه رشته است:
آیه محکمه،
فریضه عادل
و سنت قائمه
🔸 الحمدلله بخشی از این رشته ها به نام #فقه و #اصول در حوزه رایج است. اما بخش عظیم آن که آیه محکمه و #تفسير و #فلسفه و #کلام و بحث های عمیق مناظره ای است، در حوزه یا نیست یا بسیار اندک است. این سه رشته همه اش که فقه نیست.
🔸 مگر بدون فلسفه و کلام و #جهان_بينى قوى مى توان آن پنجاه اشکالی را که درباره اثبات خدا مطرح است پاسخ داد؟!
🔸 آن ها می گویند جهان پایان پذیر است
ولی ما می گوییم جهان پایان ندارد.
آن ها می گویند انسان با مردن می پوسد
ولی ما می گوییم انسان با مردن از پوست به در می آید و مهاجرت می کند.
🔸 آیا این گونه اشکال ها را فقه حل می کند؟!
📔 حوزه و روحانیت در آثار آیت الله جوادی آملی، ص۲۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 ضرورت پرداختن به فلسفه و علوم عقلی
علامه #مصباح_یزدی :
حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند.
اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد.
حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟
بنابراين فقط با خواندن #ادبیات_عرب، #فقه و #اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد.
اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است،
بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود.
گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است.
پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد.
اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند.
با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟
📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
_ برخی آدمها عجولند ... در نگارش، در نظردادن و در چیزهای دیگه ...
_ به نظرم تامل چیز مهمیه به ویژه برای کسانی که میخوان هادی خلایق باشن
#تامل_و_تأنی
#دقت
علامه #حسینی_طهرانی:
بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛
و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟
و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ #توحید و #فطرت و #قضاء_و_قدر ، و امر بین الأمرین، و #مبداء و #معاد، و حقیقت #ولایت، و کیفیت #ربط مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟
راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده،
بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛
و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛
و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند.
فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است.
📕 سرالفتوح, ص ۴۰تا۵۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی
💢 آداب تحصیل حکمت اسلامی
💢 #سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان اسلامی
🍃 استاد #امینی_نژاد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://efteghar.blog.ir/1392/10/02/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 مرحله مقدماتی فلسفه؛ سه سال
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 مرحله تخصصی فلسفه و عمومی عرفان؛ هفت سال
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 مرحله تخصصی عرفان اسلامی؛ پنج سال
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
ای خدا ، من باید از نظر علم از همه برتر باشم، تا مبادا که دشمنان مرا از این راه طعنه زنند.
باید به آن سنگدلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر میفروشند، ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد.
باید همه آن تیره دلان مغرور و متکبر را به زانو در آورم، آنگاه خود خاضع ترین و افتاده ترین مرد روی زمین باشم.
_ شهید چمران
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 آیا #فلسفه و #عرفان، کشک است؟
⭕️ یک جملهی معروف : «عرفان پیش من است، همه #مولوی را می خواهی پیش من است، هر جا را می خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول #اسفار تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه #کشک است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و #وحدت_وجود و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....»
🔴 نقد و نظر
۱. اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟
توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ها از قرآن و روایات محسوب می شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است.
درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ها، راه حقّ را پیموده اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده اند؟!
همه شیعیان با گرایش های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل بیت تمسک می کنند. آیا همه، در هر مساله ای واقع را ادراک کرده اند؟
هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می کند. از این رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند.
۲. انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین.
هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است.
۳. اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است.
مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم.
اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است.
۴. این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟
اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است!
اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است.
۵. بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد.
🍃 حجه الاسلام دکتر واحدجوان (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
https://t.me/vahedjavan
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 برای درک «محییالدین #ابن_عربی » خبرگان تیزهوشتان را به قم بفرستید...
▫️بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت #امام_خمینی در نامه خطاب به گورباچف، صدر هیأت رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی(۱۱دی۱۳۶۷):
🔹...دیگر شما را خسته نمیکنم و از کتب عُرفا و بخصوص «محیالدین ابنعربی» نام نمیبرم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد عبدالرسول #عبودیت :
قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ ویژهنامه وزین «الحاد جدید»
💢 آیتالله #سبحانی: آیا علم #فیزیک می تواند ماورای طبیعت را نفی کند؟
💢 حمیدرضا شاکرین: جریان شناسی الحاد جدید
💢 گفتگو با محمد سربخشی «رابطه الحاد جدید و فیزیک کوانتوم»
💢 نقد و بررسی تلقی #هاوکینگ از خداوند به قلم همایون همتی
❇️ معرفی ۲۵ منبع در پاسخ به شبهات الحاد جدید و اثبات وجود خدا (۷ صفحه پایانی)
✅ t.me/feghheakbar
🔰 @ofogh_howzah
➕ فایل پی دی اف 👇
1_182206562.pdf
7.59M
⭕️ ویژهنامه وزین «الحاد جدید»
💢 آیتالله #سبحانی: آیا علم #فیزیک می تواند ماورای طبیعت را نفی کند؟
💢 حمیدرضا شاکرین: جریان شناسی الحاد جدید
💢 گفتگو با محمد سربخشی «رابطه الحاد جدید و فیزیک کوانتوم»
💢 نقد و بررسی تلقی #هاوکینگ از خداوند به قلم همایون همتی
❇️ معرفی ۲۵منبع در پاسخ به شبهات الحاد جدید و اثبات وجود خدا (۷صفحه پایانی)
✅ t.me/feghheakbar
🔰 @ofogh_howzah
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️ ویژهنامه وزین «الحاد جدید» 💢 آیتالله #سبحانی: آیا علم #فیزیک می تواند ماورای طبیعت را نفی کن
۷ صفحه پایانی رو حتما مطالعه بفرمایید
🍃 یک تنه مصاف با خناسان مسلط
#رهبرمعظم انقلاب:
آقای مصباح جزء شخصیت های برجسته ای است که هیچگاه در تقدم نظام بر خود تردید نداشته
و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود، به دل خطر رفته
و گاهی یک تنه با "خناسان مسلط" مصاف داده است.
💢 تفاوت جوهری امام خمینی با دیگر علماء و مراجع
علامه #جوادی_آملی:
این سخن خواجه نصیر #طوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی ( #ابن_سینا ) است . او در مقامات العارفین اشارات در مورد #عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . عارف از موت تقیّه ای ندارد .
خصوصیّت بارز امام (رضوان الله علیه) این بود که از مرگ نمی ترسید ؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود . وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود ، وقتی که ترس از مرگ نباشد ، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است . از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می فرمودند : این ها می ترسیدند ، من نمی ترسیدم .
هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند
🔴👈و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند : وقت تقیّه است و ساکت شدند ،
اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند : شما روی مُغول را سفید کردید!
کسی که از مرگ نترسد ، چنین آثاری دارد : اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد ، که بالاتر اش را تجربه کرده باشد ، و آن مرگ ارادی است . انسان وقتی امیال اش را اِماته کند ، متحرّک بِالهَواء نباشد ، متحرّک بِالهَوس نباشد ، متحرّک بِالمِیل نباشد ، بلکه متحرّک بِالولایه باشد ، از مرگ هراسی ندارد . وقتی که از مرگ هراسی نداشت ، چنین می شود . در انجام وظیفه آن چه که جلوی دیگران را می گرفت و می گیرد ، همان ترس از مرگ است .
🔴👈بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند .
او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند ،
ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود .
امّا امام حرف جهاد را می زد ،
فکر جهاد را می کرد ،
و قلبش برای جهاد می تپید.
✅ t.me/feghheakbar