#معرفی_کتاب ۱۱
#معرفت_شناسی
#حکمت_متعالیه
💎 «نظام معرفت شناسی صدرایی»
مولف: عبدالحسین #خسروپناه | پناهیآزاد
تعداد صفحات: ۴۲۰
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۱ #معرفت_شناسی #حکمت_متعالیه 💎 «نظام معرفت شناسی صدرایی» مولف: عبدالحسین #خسروپناه |
#معرفی_کتاب ۱۱
#معرفت_شناسی
#حکمت_متعالیه
💎 «معرفت شناسی صدرایی»
مولف: عبدالحسین #خسروپناه | پناهیآزاد
تعداد صفحات: ۴۲۰
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
صدرالمتألهین شیرازی فیلسوف بلند آوازه و مؤسس حکمتی جامع مکاتب پیش از خود و همساز با معارف وحیانی اسلام است.
حکمت ایشان مباحث گستردۀ #خدا_شناسی، #هستی_شناسی، #انسان_شناسی و #فرجام_شناسی را با عمق و دقت بسیار کاوید و از رهگذر تلاش ها و تحقیقات و تبعیت کامل از دستورات دین، به کشف و اثبات معارف بلندی نایل گشت.
بخشی از مباحث ایشان به معرفت، احکام و احوال آن اختصاص یافته است. او در سخنان خود در این موضوع، که با حوزه های پیشگفته ارتباط متقابل دارد، آرا و نظرات مختلف دیگران را به تفصیل ذکر و بررسی و گاه نقد و سپس نظر خویش را تبیین، اثبات و از آن دفاع کرده است.
#ملاصدرا نظام معرفت شناسی خویش را با تکیه بر اندوخته های حمکت اسلامی پیش از خود و با ارائه نظریات بدیع و گاه با نقد های مفصل بر دیدگاه های پیشینیان شکل داد. ایشان اثری ویژه و مستقل را به این موضوع اختصاص نداد، اما مبانی معرفت شناختی خود را آنچنان در آثار گوناگون خود و در مسیر اثبات نظرات مختلف حکمی، عرفانی و دینی به کار برد که حاکی از انسجام ساختار و نظم سازمان معرفت شناسی وی دارد که این معنا با نظری کوتاه بر نظریات نو و گاه نقدهای مبسوط و مبنایی او بر دیگران روشن تر می شود.
کتاب نظام معرفت شناسی صدرایی در یک مقدمه و دو بخش تدوین شده است.
بخش اول این کتاب با عنوان هستی شناسی معرفت به مباحثی چون
_ چیستی معرفت،
_ اقسام معرفت،
_ هویت معرفت،
_ ماهیّت معرفت،
_ ارکان معرفت
_ و ترابط معرفت با عالم و معلوم
می پردازد.
بخش دوم این کتاب با عنوان معرفت شناسی به
_ امکان معرفت،
_ فرایند و مکانیزم معرفت،
_ منابع معرفت،
_ قلمرو معرفت،
_ تئوری های صدق،
_ ارزش و معیار معرفت،
_ و شرایط و موانع معرفت
اشاره دارد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#پرسش_پاسخ
⁉️ پرسش: جناب استاد #ملکیان در یک سخنرانی در باب تفسیر متون مقدس میگوید: اگر ما تفسیر ید الله فوق ایدیهم در قرآن را تفسیر به قدرت الهی کردیم باید به همان ترتیب متن انجیل و تورات را که مثلا یعقوب با خدا کشتی میگیرد و العیاذبالله زنای با محارم پیامبران در کتاب مقدس را هم تفسیر عرفانی و متعالی کنیم و بگوییم مفهوم بدی ندارند، واگرنه گرفتار یک بام و دو هوا میشویم. آیا نظر ایشان صحیح است؟
پاسخ:
تفسیر یدالله فوق ایدیهم به قدرت الهی توجیه زبانشناختی و نصوص دینی دارد یعنی قواعد زبانشناختی و نیز روایات معصومین علیهالسلام چنین تفسیری را بیان کردهاند، پس قیاس این مطلب با توجیه عبارتهایی که ضوابط زبانشناختی ندارند، قیاس مع الفارق است.
➖➖➖➖➖➖
📩 شما میتوانید پرسشهای خود از استاد #خسروپناه را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید.
🔻پیامگیر ایتا:
https://eitaa.com/admin_drkhosropanah
🌐 @khosropanah_ir
💎 تفاوت فيلسوف و متکلم
علامه #حسن_زاده_آملى:
فيلسوف اول استدلال مى کند و بعد معتقد مى شود
و متکلم بالعکس.
📙 هزار و يک نکته، نکته ۸۷۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #دینانی:
انسانهای یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت میشوند.
انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتابهای یک اندیشه را بخواند.
انسانهای همه کتابی و بیکتابی خطرناک نیستند و میتوان با آنها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 درجازدن و داشتن همت پست
آیت الله #جوادی_آملی :
مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید
اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید
این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم
اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است
چرا بیست سال یک جا ماندی؟!
کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست
چرا ده سال یک جا ماندی؟!
معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها
همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد
کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب :
خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد.
«لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند.
دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید.
از #وحدت_وجود ، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی #ملاصدرا، اگر نگوییم از همهی این ها، از بسیاری از اینها - می شود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛
فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی #اخلاق، فلسفهی #اقتصاد و... و.
این، یکی از کارهای اساسی است.
این کار را هم هیچکس غیر از شما نمی تواند بکند؛
شما باید این کار را انجام دهید.
🍃 بیانات در دیدار نخبگان حوزه علمیه - ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
مگه مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟!
🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar