استاد #یزدان_پناه:
طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد.
همانگونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یکسری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم.
آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداختهاند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد #عرفان_نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با #حکمت_متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهميدند.
🍃 در مصاحبه با نشریه خط
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک نیست؟
ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 استاد شهید #مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص)
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
#سوالات_اعضا و علیکم السلام به نظر بنده، حداقل کتابهایی که باید ما طلاب در زمینهی فلسفه دین بخو
#فلسفه_دین
#کلام_جدید
🍃 کتابی بسیار عالی و پرمغز و ضروری برای طلاب و دانشجویان در همه سطوح
🔸 با مطالعه روزی یک ساعت از این کتاب، میتوان یک ماهه آن را به پایان برد
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی :
کسی که جهان بینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است. منبع و مبنا ندارد.
- در دیدار رئیس موسسه حکمت و فلسفه / ۲۴ آبان ۹۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
بحث های بی ثمر مرحوم نائینی در #اصول اولی به توبه است تا تشکر ... مانند بسیاری از مباحث بیثمری که در اصول از آنها بحث میشود.
_ #امام_خمینی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 توضیحات و شاید فصلالخطابی در مورد "علم اصول و زوائد آن"
توضیحاتی در مورد فضای حوزوی ما و فضای دانشگاهی ما و فضای غربی و مباحث فلسفه تحلیلی و زوائد علم اصول.
@feghheakbar
👇👇👇
💢 عضویت در کانال فلسفه اسلامی تلگرام (با مباحثی متفاوت) 👇👇
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
#سیرمطالعاتی
💎 بیاناتی از علامه #جوادی_آملی راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه #طباطبایی
🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد.
🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید #مطهری کمتر تربیت می شود ...
🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود.
🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود.
پ ن:
با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث #معرفت_شناسی است و قدری سنگین. با صیغه نذر یا عهد میتوان آرام آرام و بخش بخش، مطالعه آن را بر خود واجب کرد و پیش برد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 ما که در فلسفه استاد غربیم، پس چرا...
#رهبرمعظم انقلاب:
ببینید، ما اگر بخواهیم عمودی را که به میزان زیادی به طرف چپ رفته است، متعادل کنیم، یک مقدار آن را به طرف راست می کشیم، تا متعادل بایستد؛ قاعدهاش این است.
الان وضعیت اینگونه است. شما ببینید در داخل کشور ما مثلاً «فیاض لاهیجی» را که یک فیلسوف است، چه کسی می شناسد؟ اصلاً نمیخواهم او را با «کانت» و «دکارت» و امثال اینها مقایسه کنم. «ملاصدرا» را هم که معروف است، به قدر «کانت» نمی شناسند؛ چه برسد به «فیاض لاهیجی»!
ما که در فلسفه از آنها عقبتر نیستیم؛ ما که در فلسفه استاد غربیم. همه قبول دارند که در فلسفه، شرق استاد غرب است و ایران جزو پیشروان فلسفه در دنیاست؛ کسی که دیگر در این بحث ندارد. اینکه تکنولوژی و الکترونیک نیست که بگوییم آنها جلویند؛
درعینحال فلان فیلسوفِ نصفهکارهی ناقصِ غربی، با شرح حالش، تماماً در همهی مراحل معرفت عمومی در اینجا حضور دارد؛ در حالی که یک فیلسوف ایرانی، یک شاعر بزرگ ایرانی، یک عارف ایرانی، اصلاً شناخته شده نیست؛ حالا فقیه که هیچ!
🍀 بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 صحنه از شما آقایان خالی است
اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بیسوادی و بیمایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالیها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمیتوانند توپ بزنند و نزدهاند.
سطح درگیریها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی میکرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیفنژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفیپورها جور کار را میکشند.
_ دکتر پرویز امینی