eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
504 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 در سه پست فوق تعمق کنیم
💢 نمی‌خواهم مرجع شوم، می‌خواهم به وظیفه عمل کنم. حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی: یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت امام این بود که اگر تشخیص می‌دادند که با اجرای کاری و برنامه‌ای به مقصد و قرب الهی می‌رسند، ملاحظه خشنودی مردم و یا ناخشنودی آنان را نمی‌کردند و ملامت ملامتگران تردیدی در اراده الهی ایشان ایجاد نمی‌کرد. در اوایل مبارزات که اعلامیه‌های متعدد، متعاقبا از ایشان صادر می‌شد، یکی از علمای تهران توسط بنده پیامی برای حضرت امام به قم فرستاد، به این مضمون: چون حضرت عالی در عداد مراجع و صاحبان رساله هستید، زیبنده شما نیست این اندازه اعلامیه بدهید، قدری آنها را کم کنید. بنده پیام را به امام تقدیم کردم. ایشان فرمودند: «سلام مرا به ایشان برسانید، بگویید من نمی خواهم مرجع شوم، می خواهم به وظیفه عمل کنم». ____________________________ پی‌نوشت کانال: چه‌بسا یک استاد سطح عالی دارای باشد، و چقدر این توهم، موجب رویکردهای انفعالی و محافظه‌کارانه آن‌ها می‌شود؛ چه بسا رخ می‌دهد که به خاطر این ، دست از امور اهمّی که تشخیص داده‌اند بر می‌دارند و روال متعارف را پی می‌گیرند تا مبادا از "آستانه" و "در معرض مرجع شدن" خارج شوند. اما علمای موثر و کارآمدی مثل ، علامه ، علامه و ... از این نیّات پست و شهوات مقطعی و موهوم، مبرّا بودند و بر اساس تکلیف صحیح، عمل می‌کردند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
شهید علامه : تعلیمات خلاف حقیقت برخی مبلغین موجب گشت که مردم از دین فراری شوند و خداشناسی را مستلزم قبول محرومیت و تحمل بدبختی و ذلت این جهانی بپندارند. 📗 علل گرایش به مادی‌گری ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 حوزه علمیه بدون شجره علامه طباطبایی امتیازی ندارد. علامه : مرحوم آقای صدوقی می فرمودند، اگر آقای را از حوزه علمیه برداریم امتیازی برای حوزه قم باقی نمی ماند و امتیاز حوزه علمیه قم به وجود آقای طباطبایی است، مرحوم آقای میلانی می فرمود در عالم تشیع شخصی به جامعیت آقای طباطبایی یا نیست یا بسیار کم است، برکات ایشان مخفی نیست. اما چیزی که ما باید یاد بگیریم این است که بدانیم برای بقا و رشد حوزه و این که حوزه بتواند در برابر سیل بنیان کن کفر و الحادی که از ناحیه غرب به کل دنیا پخش می شود و موجی ایران را گرفته و گاهی موج های جدیدی به وسیله رسانه ها، اینترنت و سایر رسانه ها در اختیار جوانان قرار می گیرد ایستادگی کند ما وظیفه سنگینی داریم. _ http://www.mesbahyazdi.ir پی‌نوشت: شجره علامه طباطبایی را می‌توان به دو شاخه تقسیم کرد: ۱. شاخه عملی و سلوکی؛ با تربیت سلوکی آیت الله سعادت‌پرور (پهلوانی طهرانی) و آیت الله سعادت‌پرور نیز با تربیت حدود ۲۰ شخصیت سلوکی و عرفانی، مانند: حضرات تحریری، مجاهدی، نجفی، مویدی، فروغی و ... ۲. شاخه علمی؛ با تربیت حضرات حسن زاده آملی، مصباح یزدی و جوادی آملی. و سپس شاگردان این ۳ بزرگوار. و شاگردانِ شاگردان آن‌ها. (در عرصه وسیع علوم انسانی) البته این دو شاخه قابل جمع‌اند و تباینی ندارند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 تفاوت فيلسوف و متکلم علامه : فيلسوف اول استدلال مى کند و بعد معتقد مى شود، و متکلم بالعکس. 📙 هزار و يک نکته، نکته ۸۷۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هم اکنون 📡 پخش زنده جلسه اخلاق از طریق آپارات: 🔗 https://www.aparat.com/alfetrah/live کانال حضرت استاد حاج آقای مجاهدی (از اساتید سلوکی و عرفانی / و از توثیق شدگان مرحوم آیت الله پهلوانی تهرانی) 👇 @Alfetrah
💢 پذیرش طلاب در کارشناسی ارشد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 آخرین آرزوی آیت‌الله مصباح یزدی از زبان فرزندش حجت الاسلام علی مصباح فرزند ارشد مرحوم آیت الله در جلسه کانون طلوع مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: «ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می‌توانستند صحبت کنند ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح کردند. یک شب، در نیمه شب مرا صدا زدند و فرمودند: تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات مورد نیاز و مشکلات فکری جامعه، آماده و برای آن‌ها جواب تهیه کنید.» آیت الله مصباح یزدی در ادامه گفتند: «اگر این کار انجام شود. دیگر آرزویی ندارم. یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید.» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 بزرگترین نیاز حوزه، نیاز به مربی اخلاق است علامه : یکی از مسائلی که برای طلاب واجب مؤکد است، خدمت برای مسائل اخلاقی و تربیتی حوزه و جامعه است؛ امروز بزرگترین نیاز حوزه و جامعه اسلامی، نیاز به مربی اخلاق است. متأسفانه زمینه‌های فراوان فساد، نگران کننده است و در درجه اول، رفع نیاز حوزه در زمینه اخلاق و مربی اخلاق، و در درجه بعد، رفع نیاز جامعه، از امور واجب است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 این کتب، تفسیر انفسی قرآن مجیدند. علامه : بعضى از بزرگان در ماه مبارک رمضان شرح فصوص قيصرى تدریس مى‌فرمودند، از ايشان سؤال شد که در ماه رمضان به چه اشتغال دارید؟ فرمود به تفسیر قرآن مشغول هستیم. و به راستی اين طور است که کتب عرفانی تفسیر انفسى قرآن مجيدند ... کتب عرفانی، فتوحات و مصباح‌الانس و فصوص و تمهیدالقواعد ... اين ها تفسیر انفسى قرآن مجيدند. 📔 کتاب "گفت و گو" با علامه حسن زاده آملی، ص۲۱۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
کلیپ‌جناب‌صادق‌آملی‌ را دوباره‌ مشاهده‌ نماییم👆 سپس به تصویر زیر نگاه کنیم 👇
⭕️ ملیون‌ها نفر پابرهنه یا ۱۰۰ نفر رانت‌خوار؛ اولویت با کدام است؟ دارایی‌های مردم به آتش کشیده شد و بسیاری به خاک سیاه نشستند. البته قبلش، رانت‌خواران و دولت از این بازار بار خود را بستند. چه کسی پاسخ گوست؟
شهید علامه : فکر دینی ما باید اصلاح بشود. تفکر ما درباره دین غلط است غلط. به جرأت می گویم از چهارتا مساله فروع آن هم در عبادات چندتایی هم از معاملات از این ها که بگذریم دیگر فکر درستی ما درباره دین نداریم؛ نه در این منبرها و در این خطابه‌ها می گوییم و نه در این کتاب‌ها و روزنامه‌ها و مقاله‌ها می نویسیم و نه فکر می‌کنیم ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 از علل تکفیر و مخالفت با دانشمندان بزرگ اسلامی (مانند فلاسفه) _ شهید علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 وحدت حوزه و دانشگاه ... و ضرورت توجه طلابِ باسواد، متفکر و عمیق به این عرصه _ انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ پذیرش مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد مقدس برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ / سطح ۱و۲و۳ تخصصی فلسفه و کلام ادمین پذیرش : @Hmohammadpour 👇 🌐 @pazire1_2magk
4_5766969540298672540.pdf
3.88M
💢 پنهان: بررسی انتقادی انديشه‌های دکتر داود ⭕️ با نوشتارها و گفتار‌هایی از: _ استاد سيدمحمدمهدی ميرباقری _ استاد حميد _ استاد عبدالحسين _ و ... 🔰 https://iki.ac.ir@Islamicphilosophy_ir
💢 در مطالعه، به روش کمال انقطاع فرازی دلنشین از مصاحبه مرحوم آیت الله : اوایل دوران طلبگی چگونه بود؟ اولش سرگردان بودم؛ یعنی مدارسی که می­‌رفتم، استاد حسابی نبود با این که یک روز استاد بود و یک روز نبود. خیلی به من سخت می­‌گذشت و چند مدرسه عوض کردم، چون همکلاسی‌های من در حوزه با مدرک ششم ابتدایی طلبه شده بودند و من گرفته بودم و سنم از آن‌ها بیشتر بود. بالاخره به مدرسه آقاباباخان آمدم. آشیخ محمدعلی که شخص تعیین کننده­‌ای بود، پذیرفت مدتی به من درس دهد. این آقا در کار حوزه؛ یک آدم منقطع الی الله بود این مسأله کمال انقطاع، بسیار مهم است و من کمی از بحثم را اختصاص دهم به این مسأله کمال انقطاع که از نظر من خیلی مهم است؛ ادامه در پست‌های بعد ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 یک سال درس خواندن به روش کمال انقطاع، به اندازه ده سال درس خواندن معمولی جواب می‌دهد. ... من کمی بحثم را اختصاص می دهم به مسأله انقطاع که از نظر من خیلی مهم است. کمال انقطاع در زیارت مناجات شعبانیه است:‌‌«الهی هب لی کمال الانقطاع الیک» خدایا مرا نسبت به خودت منقطع کامل کن؛ کاملا از دیگران بریده باشم و منقطع به سوی تو شده باشم. آدم منقطع، همیشه موحد است؛ دیگر پراکندگی ندارد. این کمال انقطاع خیلی موفقیت ایجاد می­‌کند. یک سال درس خواندن با کمال الانقطاع خیلی موفقیت ایجاد می­‌کند. یک سال درس خواندن با کمال انقطاع به اندازه ده سال خواندن معمولی و متعارف جواب می‌دهد. این آقای شیخ محمدعلی خودش کامل انقطاع بود؛ یعنی هم و غمش این بود که طلبه تربیت کند. حالا مردم بدانند که ایشان این کار را می‌کند یا ندانند، اصلا به فکر این حرف­‌ها نبود فقط هدفش این بودکه طلبه تربیت کند و به عرصه برساند و خود ایشان برایم تعریف کرد که به آقای مکارم گفته بود ناصر! من پنج سال ساله تا آخر  سطح را برایت تمام می‌کنم. الان برای طلبه ها تعجب آور است که کسی در پنج سال تا اتمام سطح پیش برود. بعد در عین حال هم مثل طلبه‌های معمولی تمام نکند. وقتی از ایشان سؤالاتی می­‌کردند؛ بسیار خوب هم پاسخ می­‌داد. به من هم گفت سه ساله سطح را شما را تمام می­‌کنم ... نیم ساعت از این حرف­‌ها می­‌زد؛ چون خودش به کامل انقطاع بود؛ در این نیم ساعت، طلبه خیلی  متأثر می‌شد، بعد از این نیم ساعت صحبت آشیخ محمدعلی، طلبه­‌ای که با ایشان قرار بسته بود، حوصله هیچ چیزی جز درس خواندن نداشت؛ نه حوصله روزنامه، نه حوصله رادیو، نه حوصله پای منبر کسی رفتن، نه حوصله حوصله پای منبر کسی رفتن، نه حوصله کتاب‌های غیر درسی، حتی حوصله دید و بازدید در حد ضروت را به روز داشت، یعنی شش دانگ در درس می افتاد. _ آیت الله @feghheakbar
چنین انقطاعی، کیفیت درس خواندن را بسیار تقویت می‌کند. درست است؟ بله! این شدنی است که طلبه­‌ای که یک سال به صورت کامل انقطاع درسش را خوانده از کسی که چندین سال معمولی درس خوانده، سرتر باشد. خدا رحمت کند اقای ارسنجانی چنین مسأله‌ای اتفاق افتاد و او هم تحت تأثیر آشیخ محمدعلی روی دور افتاده بود؛ سال دوم طلبگی­‌اش از کسانی که هفده سال سابقه طلبگی داشتند، بالاتر بود. خودم پایه یک را چهار ماهه تمام کردم و در آخرش همان را در پایان سال اول تدریس می­‌کردم؛ این شدنی است. عمده، این مسأله کمال انقطاع است که در تحصیل درس حوزوی تأثیر دارد؛ در پیکار و مبارزه تأثیر دارد؛ «ایاک نعبد و ایاک نستعین» همان کمال انقطاع است. واقعا شاگردهای آشیخ محمدعلی پس از این نیم ساعت صحبت ایشان، روزی هجده ساعت کار می‌کردند، خسته نمی­‌شدند. استاد می‌دوید، شاگردان هم می‌خواستند به پای ایشان برسند. روزی ده تا تدریس می‌کرد؛ با آن سن و سال بالایی که داشت، اصلا احساس خستگی نمی‌کرد؛ احساس نشاط می کرد؛ طلبه یعنی همین. _ آیت الله @feghheakbar
در دوره کمال انقطاع، انسان یک نوع ترقی می‌کند که در حالت عادی نمی‌تواند آن رشد را داشته باشد. زمانی خدا این توفیق را داده بود و همکلاسی‌ هایمان زبان انگلیسی می‌خواندند؛ من هم می‌خواندم. بعد آنها نمی‌توانستند صحبت بکنند. چرا این‌جوری شد؟ من یک وقت به ذهنم آمد که تمام فکر و ذکرم را بگذارم روی کار انگلیسی؛ همین کار را کردم و در یک دوره چندماهه به زبان انگلیسی مسلط شدم. تیراندازی هم همین‌طور بود؛ رفقای ما گاهی تیر می‌انداختند. من زمانی تمام وقتم را، فکرم و ذکرم را گذاشتم روی تیراندازی و الان در مسابقات شرکت می‌کنم و بسیاری از اوقات برنده می‌شوم. در هر کاری، اگر انسان در یک دوره به کمال انقطاع برسد، بارش را می‌بندد. من زبان ترکی را در زندان، چهل‌ روزه طوری یاد گرفتم که مسائل شرعی را نیز به ترکی پاسخ می‌دادم. چرا؟ چون هیچ چیز دیگری در زندان نبود، کتاب و این‌ها در اختیار من نبود، به صورت کمال‌الانقطاعی ترکی یاد گرفتم. من به طلبه‌ها هم توصیه می‌کنم که ادبیات را به صورت کامل‌الانقطاعی بخوانند؛ یعنی فکر و ذکرشان ادبیات باشد. یک سال، دو سال این کار را بکنند که درس‌ها را خوب فهمیده و کار کرده باشند. تا کامل‌الانقطاع هستند، بارشان را ببندند. داغ داغ اثر دارد. اگر این تنور یخ کرد، نانش خوب نمی‌شود. تا تنور داغ است، بزنند به تنور. _ آیت الله ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ رفته‌اند ۳۴ نوجوان را که از متهمان و دستگیرشدگان حوادث چهارشنبه‌سوری هستند را در شهر چرخانده‌اند تا خسارت‌هایی که زده‌اند را با چشم ببینند! 🔸 اشتباه نشنیده‌اید، ما هم اشتباه ننوشتیه‌ایم؛ خیالتان راحت؛ عکس‌هایش هم موجود است. چند پلاکارد هم به دست این بی‌نواها داده‌اند که رویش نوشته ترقه بد است و آتش خطرناک! 🔸 از تبعات اجتماعی و روانی این ماجرا بر این نوجوانان بگذریم، آیا شما تا کنون از تشهیر و چرخاندن در ملأ عامِ دستگیرشدگان و متهمان اصلی حوادث سکه، بالا رفتن قیمت دلار و اخلال ارزی، آبان‌ماه ۹۸، مدیریت کرونا و ... چیزی شنیده‌اید؟ 🔸 آیا تاکنون شنیده‌اید مسئولانی که با تصمیماتشان زندگی انسان‌ها را بالا و پایین کرده‌اند در شهرها چرخانده باشند، تا خسارت‌هایی که با تصمیماتشان زده‌اند را با چشم ببینند؟ 🔸 آیا تا کنون به دست این مسئولان پلاکاردهایی داده‌اند که رویش نوشته باشد «حقوق نجومی بد است»، «افزایش قیمت بنزین اشتباه بود»، «املاک نجومی چیز بدی است»، «ما الآن در پیک چهارم کروناییم»؟ _ مستضعفین: 🎬 @Mostazafin_TV
💢 چه اتفاقی رخ می‌دهد که نوجوانان ترقه‌باز را در ملاء عام می‌چرخانند اما میانسالان و کهنسالانِ ابر مفسد و همین‌طور مفسدین میانی را در ملا عام نمی‌چرخانند؟ پاسخ در ضمن چند نکته: ۱. حفره‌های قانونی فراوان نظام قضایی کشور، مفرّی برای ابر خلافکاران و خلافکارانِ میانی شده؛ آنان با استفاده از وکلایی که تخصصشان پیدا کردن خلاء قانونی و در هم آمیختن مواد قانونی است، قوانین را دور می‌زنند؛ وکلایی که به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ای که اساسا اعتقادی به حلال و حرام الهی ندارند. و دسته‌ای هم که در عین -مثلا- مذهبی بودن، به توجیه می‌پردازند و بلاخره برای رفع عذاب وجدانِ احتمالی خود دست به تاویلات و توجیهات پرداخته ولی در نهایت به اقامه ادله‌ برای تبرئه کردن مفسدان (در عین پایمال کردن حق مظلومین) می‌پردازند، و در پی آن پول وکالت خود را که چیزی جز اکل مال به باطل (و لقمه‌هایی خونین و آتشین) نیست به چنگ می‌آورند. ۲. مردم عادی به خاطر عدم اشراف به خلاء‌های قانونی از یک طرف، و به خاطر احیانا صداقت و اعتراف زود هنگام به تخلف خود از طرف دیگر، نوعا سریعا محکوم و زندانی می‌شوند. لذا در دادگاه‌ها نوعا دیده می‌شود که مفسدان کلان و متوسط، با کت‌وشلوار و سامسونت و داشتن چند وکیل (چه وکیل کراواتی و چه معمم) و با بوی ادکلن، تردد می‌کنند و رنگ زندان را نمی‌بینند ... اما تخم مرغ دزدها نوعا زنجیر در پا، از این اتاق به آن اتاق کشیده می‌شوند. ۳. عملکرد ضعیف حکومت در نهادینه کردن روش امام علی (ع) در ظلم ستیزی و تقدم مردم بر مفسدین: ببینید 👈 https://eitaa.com/feghheakbar/4990 ۴. اما چرا وضعیت قوه قضائیه در دوران آیت الله رئیسی کن‌فیکون نشده است؟ پاسخ روشن است: دوره‌های متمادی، این قوه تحت مدیریت دیگران بوده ... و بدنه بدنه‌ی فشل و لَشی است که تخدیر شده است ...لذا آقای رئیسی باید با قدرت، مدیران سطوح عالی و سطوح میانی قوه قضائیه را تغییر دهد و از هم فکران خود (غیرتی و ظلم ستیز) بگمارد؛ و گرنه روال سابق به حال خود باقی خواهد بود. _ امین دهقانی
💢 برخی به درد دعای کمیل می‌خورند نه ظلم‌ستیزی و مدیریت آیت الله : حضرت علی (ع) کمیل را مسئول هیت (شهری در عراق) کردند، زمانی که غارتگری‌های معاویه شروع شد و شهر را غارت کرد، کمیل، آگاهی،‌ صلاحیت و قدرت نظامی نداشت که جلوی غارتگری‌ها را بگیرد، لذا حضرت نامه ای گلایه آمیز به ایشان نوشتند و فرمودند: تو به درد دعای کمیل می خوری تو نمی توانی جایی را اداره کنی. این عبارت توی نهج البلاغه نیست، ولی معنایش هست. بعضی‌ها به درد دعای کمیل می خورند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری ندارند.