💎 تفاوت جوهری امام خمینی با دیگر علماء و مراجع
علامه #جوادی_آملی:
این سخن خواجه نصیرطوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی است . او در مقامات العارفین اشارات در مورد عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . عارف از موت تقیّه ای ندارد .
خصوصیّت بارز امام (رضوان الله علیه) این بود که از مرگ نمی ترسید ؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود . وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود ، وقتی که ترس از مرگ نباشد ، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است . از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می فرمودند : این ها می ترسیدند ، من نمی ترسیدم .
هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند
و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند :
وقت تقیّه است و ساکت شدند ،
اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند : شما روی مُغول را سفید کردید !
کسی که از مرگ نترسد ، چنین آثاری دارد : اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد ، که بالاتر اش را تجربه کرده باشد ، و آن مرگ ارادی است . انسان وقتی امیال اش را اِماته کند ، متحرّک بِالهَواء نباشد ، متحرّک بِالهَوس نباشد ، متحرّک بِالمِیل نباشد ، بلکه متحرّک بِالولایه باشد ، از مرگ هراسی ندارد . وقتی که از مرگ هراسی نداشت ، چنین می شود . در انجام وظیفه آن چه که جلوی دیگران را می گرفت و می گیرد ، همان ترس از مرگ است .
👈⭕️ بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند .
او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند ،
ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود .
امّا امام حرف جهاد را می زد ،
فکر جهاد را می کرد ،
و قلبش برای جهاد می تپید.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم : این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوز
💎 این حقیقتاً فاجعه است.
#رهبرمعظم انقلاب:
... عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب #کلام است که این، حقیقتاً فاجعه است.
از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است.
حوزهی اسلام و حوزهی علمیهی اهل بیت، در درجهی اوّل، حوزهی کلام و بعد حوزهی #فقه بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند.
شما نگاه کنید، در حوزههای ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.
همانطور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی می گفت، فوراً جوابش حاضر بود؛
ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح میشود که حوزهی علمیه از آنها مطّلع نیست.
می دانید امروز چقدر در دنیا مسألهی دین شناسی و #فلسفه_دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟
این عیب بزرگی است.
البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافتهی آن - نیست.
کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است.
نظام حوزه بایستی جواب بدهد.
حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقهای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت.
انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.
🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از آقا تنها نیست
علامه حسن زاده آملی.mp3
444.5K
حتماً گوش دهید👆
⚡️نظر علامه حسنزاده آملی دربارهی امام خامنهای⚡️
🔸ایشان رهبر الهیاند.
گوشِ شما باید به فرمان رهبر باشد،چون گوشِ ایشان به فرمان حضرت خاتم انبیاست.
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist
#ردمخالفان
💎 نقد نظرات فلسفهستیز استاد «محمدرضا #حکیمی » از سوی استاد حوزه علمیه آیت الله حسن #رمضانی
⭕️ ۱۰ نقد
حجتالاسلام رمضانی از اساتید #عرفان و حکمت #حوزه_علمیه قم، ضمن انتقاد از قَلب و تغییر برخی کلمات توسط «محمدرضا حکیمی»، نسبتهایی که این استاد مکتب #تفکیک به #ابن_سینا ، #خواجه نصیر طوسی ، #ملاصدرا ، علامه #طباطبایی و #امام_خمینی داده است را 《 ناصواب و دور از انصاف 》 دانست.
ایشان در گفتوگوی ۳ ساعته با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، برخی مطالب منتشر شده در آثار استاد محمدرضا حکیمی را نقد کرد که مشروح آن تقدیم خوانندگان عزیز میشود:
👇👇👇👇👇
http://www.598.ir/fa/news/44790/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
💎 شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید این گونه مسائل را از قرآن استفاده کنید.
#امام_خمینی (س) :
قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است،
و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛ مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که
شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید این گونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛
لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ #صدرالمتالهین و شاگرد عالیمقدار آن، #فیض_کاشانی، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می کنند.
آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید.
📙 کشف الاسرار، ص۳۲۳
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
💎 آیا فلسفه و عرفان کشک است؟
⭕️ در پاسخ به سخن معروف یکی از مراجع
👇👇👇
💎 آیا #فلسفه و #عرفان، کشک است؟
⭕️ جملات معروف یکی از #فقها این است: «عرفان پیش من است، همه #مولوی را می خواهی پیش من است، هر جا را می خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول #اسفار تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه #کشک است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و #وحدت_وجود و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....»
🔴 نقد و نظر
۱. اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟
توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ها از قرآن و روایات محسوب می شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است.
درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ها، راه حقّ را پیموده اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده اند؟!
همه شیعیان با گرایش های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل بیت تمسک می کنند. آیا همه، در هر مساله ای واقع را ادراک کرده اند؟
هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می کند. از این رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند.
۲. انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین.
هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است.
۳. اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است.
مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم.
اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است.
۴. این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟
اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است!
اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است.
۵. بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد.
🍃 حجه الاسلام دکتر واحدجوان
@vahedjavan
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
💎 آیا فقیهی که در مباحث اعتقادی تخصّص ندارد، حقّ دارد در این امور اظهار نظر کند؟
علامه سیدکمال #حیدری:
🔶 فقیه از آن جهت که فقیه است، حقّ نظر دادن در امور تخصصیِ اعتقادی را ندارد!
🔶 فقط فقیهی که علاوه بر فقه، در کلام یا فلسفه و یا عرفان هم متخصّص و مجتهد باشد، می تواند در مباحث اعتقادی اظهار نظر کند
🔶 «ممکن است کسی بگوید آقای حیدری شما به نظر عارف و فیلسوف و متکلم دربارۀ توحید اشاره کردید، اما پس چرا به نظر فقیه اشاره ننمودید؟!
🔶 در جواب باید بگویم بحث توحیدی ربطی به فقیه ندارد! زیرا فقیه – از آن جهت که فقیه است – دایرۀ بحثش حلال و حرام و احکام تکلیفی و عملی است و نه اصول دین. فقیه تخصصی در اعتقادات ندارد تا اینکه بخواهد دربارۀ توحید اظهار نظر کند! فقیه فقط باید در حیطۀ تخصّصش که #فقه_اصغر است بحث کند، نه فقه اکبر و عقاید که خارج از حوزۀ تخصّص اوست.
🔶 👈 بنابراین اگر دیدید فقیهی دربارۀ امور تخصّصی اعتقادی و فقه اکبر سخن می گوید [و نه امور کلی و واضح اعتقادی که هر کسی می داند!]، از او بپرسید آیا شما اصلاً در زمینۀ بحث های اعتقادی و اصول دین تخصصی دارید یا نه؟! اگر اثبات شد که در مباحث اعتقادی تخصّص دارد، می تواند سخن بگوید و اظهار نظر کند، اما اگر ثابت نشد که در عقائد متخصص و مجتهد است، فتوا و نظر او دربارۀ مباحث اعتقادی را به دیوار بزنید! 👉
🔶 اگر دیدید از فقها بر ضدّ نظرات عرفا و فلاسفه و متکلمین فتوایی صادر شده، بدانید که این فتوا از روی جهل و بی اطلاعی صادر شده و نه از روی علم و آگاهی تفصیلی و تخصّصی؛ چرا که او در زمینۀ اعتقادات، مطالعات و تحقیقات و تأملات تخصصی و تفصیلی نداشته است که بخواهد اظهار نظر کند!
🔶 مگر اینکه ثابت شود او علاوه بر اینکه فقیه است، متکلم یا فیلسوف یا عارف هم هست که در این صورت، حق دارد به عنوان یک متخصّص و اهل فنّ در اعتقادات، نظر خودش را بیان کند. اما کسی که از بحث های دقیق و پیچیدۀ کلامی و عرفانی و فلسفی آگاهی ندارد، چه حقّی دارد که علیه دیگران فتوا صادر کند؟! این فتوای او باطل است؛ چون مبتنی بر جهل و نادانی است! این نوع فتاوا، فتاوای بی ارزشی هستند که پشتوانۀ علمی و تحقیقی ندارند!
🎙 مطارحات فی العقیدة، مشروعیة تعدّد القرائات فی مدرسة اهل البیت (علیهم السلام)، جلسۀ دوّم، ماه رمضان 1434 ق.
https://eitaa.com/alhaydari
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #اخباری_گری_در_حد_فاجعه
♦️کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 #اخباری_گری_در_حد_فاجعه ♦️کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
🔴 #اخباری_گری_در_حد_فاجعه
به راستی چرا حوزه ها در مباحث غیر از فقه این قدر غیر محققانه کار می کنند و صرفا با یک حدیث می آیند در زمینه #فقه_اکبر (هستی شناسی و اصول دین و عقاید) نظر می دهند در حالی که در #فقه_اصغر حتی در مورد احکامی مثل مسح پا شاید حدود یک ماه درس خارج تمام استدلالی برقرار کنند ؟؟!!
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
⭕️ دوستان در مورد کلیپ فوق و مباحث مربوط به آن می توانند نظرات خود را به صورت پرمغز و استدلالی به شخصی بنده ارسال کنند ... مستدل ترین و با کیفیت ترین دیدگاه ها در کانال قرار خواهند گرفت.
علامه سید کمال #حیدری :
نگویید حوزه علمیه بگویید حوزه فقهیه؛ چون در حوزه های ما محوریت با فقه و اصول است.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی : حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ...
💎 دست اکثریت حوزویان در علوم عقلی خالی است.
آیت الله #جوادی_آملی :
اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است.
#فقه دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، #کلام در آن نيست، #فلسفه در آن نيست، #تفسیر در آن نيست، #نهج_البلاغه نيست، صحيفه سجاديه نيست.
ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج البلاغه.
اين نهج البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می خوانند، بخشی از نهج البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج البلاغه بفهم نمی شوند. نهج البلاغه يك علم جان گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند،
وگرنه نهجالبلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست.
وقتي در نهج البلاغه شما می خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی #دکارت است يكی #کانت است، اين دارد عليّت را ثابت ميكند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است.
اگر كسی بخواهد اين بخش از نهجالبلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می كند،
گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود،
الآن شبهه كانْت و دكارت است.
اين را مطئمن باشيد كه نهجالبلاغه در حدّ كفايه و مكاسب قابل فهم نيست، حواسّ شما جمع باشد؛ اما براي ضرورت اين است كه نهج البلاغه را دو قسمت بكنند: يك قسمتش خطبه و نامه و كلماتي تا حدودی نرم تر اين برای رسائل خوان، آن بخش دومش يك مقدار دشوارتر هست برای كفايه و كسی كه بخش دوم مكاسب و اينهاست، همراه با بدايه و نهايه و منظومه و #اسفار و اين ها.
🍃 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
🔴 کانال فلسفه اسلامی در تلگرام
(در این کانال مطالب متفاوتی با کانال های فلسفه اسلامی در ایتا و سروش ارایه می شود)
👇👇👇
t.me/feghheakbar