eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله : اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم، متحجر می‌شویم. چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، امروز روزنه‌های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◾️ السلام علیك یا فاطمه الزهرا
💢 سلسله نشست‌های علمی "کار بر زمین مانده" استاد : درمورد کارهای برزمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی می‌گذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، می‌فهمیم مسیر نرفته‌ی بسیار زیادی داریم در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. مهم‌ترین بار زمین مانده دو چیز است: «فقه نظام» و دیگر «فلسفه‌های مضاف». ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است مهم‌ترین خلا امروز دو چیز است: ۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام ۲. نظام عینی و حکمرانی طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود. نکته آخر: مهم‌ترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفه‌های مضاف است لذا تولید فلسفه‌های مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیده‌اند ... 📔 ، ولایت فقیه، ص۹ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 نقدهای استاد محمدرضایی بر آقای مجتهد شبستری ۱. استاد (بعد از بیان دیدگاه شلایر ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند): ... همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را از شلایر ماخر گرفته است؛ البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای ، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزه‌های روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزه‌هاست، مطرح ساخته که وصله‌ای ناهماهنگ شده است ... 📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶) ۲. نقدی دیگر: بر اساس کدام مکتب فلسفی می‌گویید خدا را نمی‌توان اثبات کرد؟/ مبهوت بحث­‌های فلسفی تجربه‌گرایانه، مادی‌گرایانه، علم‌گرایانه و پوزیتیویستی معاصر نشوید. ۳. کتاب نواندیشی و احیاگری دینی، تألیف محمد محمدرضایی که به نقد دیدگاه‌های عبدالکریم و محمد مجتهد شبستری، پرداخته است. ✅ @Islamicphilosophy_ir
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فقه جواهری | فقه فتوحاتی و فصوصی 💢 فقه اصغر | فقه اکبر پ‌ن: آیت الله نامه به گورباچف را شرح داده‌اند و در جلد سوم سرچشمه اندیشه چاپ شده است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 ثبت نام پذیرش تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی نیم‌سال دوم/ از طریق سایت سنجش و پذیرش از تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۰ تا ۳۰ دی ۱۴۰۰ ▫️ اطلاعات تکمیلی (شرایط و مراحل پذیرش و لیست مراکز داری مجوز پذیرش) در: paziresh.ismc.ir@feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفه
💢 ذخایر داریم، عُرضه استفاده نداریم. : «اسلام را همچو بد معرفى كرده‌اند به ما كه ما هم باورمان آمده است كه اسلام [را] به سياست چه! سياست مال قيصر و محراب مال آخوند!- محراب هم نمى‏‌گذارند براى ما باشد- اسلام دين سياست است؛ حكومت دارد. شما بخشنامه حضرت امير و كتاب حضرت امير به مالك اشتر را بخوانيد ببينيد چيست. دستورهاى پيغمبر و دستورهاى امام- عليه السلام- در جنگ‌ها و در سياسات ببينيد چه دارد. اين ذخاير را ما داريم، عُرضه استفاده‏‌اش را نداريم. ذخيره موجود است، همه چيز داريم، عُرضه استفاده نداريم.» 📚 صحیفه امام، ج۶، ص۴۳ ....................................... ✍ پی‌نوشت کانال حوزه تمدن‌ساز: در عرصه‌های سیاست، اقتصاد، روانشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه‌های مضاف، مدیریت، عرفان و ... منابع غنی و سترگ اسلامی داریم، اما باید با ذهنی گسترده و اشرافی بالا به استخراج و تبویب این معارف بپردازیم و برتری آن را بر دیدگاه‌های غربی به کرسی بنشانیم. وگرنه با کلی‌گویی ره به جایی نتوان برد و دل مجامع علمی داخلی و خارجی را برای معارف اسلامی نتوان ربود. ✅ @feghheakbar
قوه قضائیه دست ماست، سپاه و نیروی نظامی دست ماست، رسانه ملی دست ماست. یعنی نمی‌توان با نیروی نظامی و با قوه قضائیه، مافیای خودرو را دستگیر و محاکمه کرد و سپس با رسانه‌ای کردن و تبیین و تشریح تک‌تک جرایم آن‌ها و قصاص علنی آن‌ها، هم مردم را امیدوار کرد و هم یکی از جرثومه‌های فساد را از بین برد و خودروسازی را در خدمت مردم بکار گرفت؟! آیا فلان سبزی فروش و فلان معلم و فلان کارگر باید آتش به اختیار عمل کنند؟! مگر تا کجا می‌توانند این طفلکان، کار را پیش ببرند؟! صرفا با یک فرمان راهبردی، قوای گفته‌شده، قابل تجمیع و اثرگذاری‌اند.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالت‌خواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلط‌ها، قیاس‌مع‌الفارق‌ها و
💢 تصلّب و انعطاف‏ ناپذيرى در اجرای عدالت شهید علامه : از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً از طرز عملى كه در دوره زعامت و حكومت خود انجام داد، معلوم مى‏ شود كه عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه مولاى متقيان بوده و آن را تلقى مى‏ كرده و از هر چيزى بالاتر مى ‏دانسته، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود، ممكن نبود به خاطر منظورى و هدفى انحراف و انعطافى از آن پيدا كند. همين امرْ يگانه چيزى، بله يگانه چيزى بود كه مشكلاتى زياد برايش ايجاد كرد و ضمناً همين مطلب يك مفتاح و كليدى است براى يك نفر مورخ و محقق كه بخواهد حوادث خلافت على را تحليل كند. على عليه السلام فوق‏ العاده در اين امر تصلّب و تعصب و انعطاف‏ ناپذيرى به خرج مى‏ داد. درباره تصلّب على عليه السلام در امر عدالت- كه از نظر و تعبيرى بايد گفت عدالت و از نظر و تعبيرى بايد گفت حقوق بشر- همين بس كه: فلسفه پذيرفتن خلافت را بعد از عثمان، بهم خوردن عدالت اجتماعى و منقسم شدن مردم به دو طبقه سيرِ سير و گرسنه گرسنه ذكر مى ‏كند و مى‏ فرمايد: در چنين اوضاع و احوالى، اين دانايان و روشن‏ ضميران نمى ‏توانند بنشينند و تماشاچى و حد اكثر متأسف باشند. اگر چنين وظيفه ‏اى را در حال حاضر احساس نمى‏ كردم، كنار مى ‏رفتم و افسار خلافت را در دست نمى‏ گرفتم و مانند روز اول پهلو تهى مى‏ كردم.(بخشی ازخطبه ۳نهج البلاغه). برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه ‏اش اين بود كه حقوق پايمال ‏شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى ‏دانستند برگرداند، روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى‏ دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج‏۲۵، ص: ۲۳۰-۲۳۱ (با تلخیص و ویرایش جزئی)
شاید برخی‌ از علمای‌ دین، با دعوت‌ و تبلیغ‌ یا با سکوتشان، در نشاندنِ‌ عبادت‌ به‌ جای‌ عدالت، سهیم‌ بوده‌ باشند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اسلام‌ اعلام‌ داشته‌ است: افضل‌ العبادات‌ کلمه‌ حق‌ عند سلطان‌ جائر! برترین‌ عبادت‌ سخنِ‌ حق‌ گفتن‌ در برابر سلطان‌ ستمکار است. عدل‌ ساعه‌ خیر من‌ عباده‌ سبعین‌ سنه‌! روشن‌ است‌ که‌ نتیجه‌ این‌ روش‌ تربیتی‌ بوده‌ است، چرا که‌ نبودِ‌ عدالت‌ در جوامع‌ از مرحله‌ خطرهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ گذشته‌ و به‌ مرحله‌ انحرافات‌ ایدئولوژیک‌ رسیده‌ و موجب‌ ناامیدی‌ بزرگی‌ از دین‌ و مؤ‌سسه‌های‌ دینی‌ و علمای‌ دین، مخصوصاً‌ از آن‌ دسته‌ از علمای‌ دین‌ که‌ در برابر بیدادگری‌ها سکوت‌ می‌کنند و برای‌ احقاق‌ حقوق‌ مردمِ‌ زیرِ‌ ستم‌ مبارزه‌ نمی‌کنند، شده‌ است. هرگاه‌ عدالت، در برخی‌ جوامع، به‌ صورت‌ جزئی‌ و جدا از قاعده‌ و زیربنای‌ اعتقادی‌- اسلامی‌ تحقق‌ یابد، مشکلات‌ بزرگ‌تری‌ به‌ جای‌ می‌گذارد. زیرا این‌ نوع‌ عدالت‌ موجباتِ‌ متعارف‌ و فرهنگیِ‌ خود را همراه‌ می‌آورد و شکل‌ خاصی‌ از مصرف‌ را به‌ جامعه‌ تحمیل‌ می‌کند؛ در نتیجه، شیوه‌ای‌ تازه‌ از زندگی‌ را در پیشاروی‌ انسان‌ می‌نهد که‌ او را به‌ گمراهی‌ می‌کشاند. ▫️ امام موسی ، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.