eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
552 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
نداشتن اندیشه سیاست اسلامی و داشتن اندیشه عوام‌فریب دولت قبل، آثارش کماکان در حال بروز و ظهور است ... تعجب و تاسف از کسانی که هم‌اکنون نیز فریب‌خورده و دنباله‌رو آن اندیشه هستند.
💢 رنجی به نام فقدان حکمرانی اقتصادی استاد : 🔸 ما در حکومت اسلامی، وزارت اقتصاد و بازرگانی داریم ولی حکمرانی اقتصادی نداریم. کشور ما از فقدان حکمرانی اقتصادی رنج می‌‌برد؛ یعنی در سیاست‌ها، قوانین، ساختار‌ها و عالم خارج؛ یعنی آشفتگی زیادی در عالم خارج داریم؛ مثلا اینکه همه می‌‌دانیم قاچاق بد است ولی چون حکمرانی اقتصاد اسلامی نداریم، از این رو اراده همه جانبه برای مقابله با اختاپوس‌های اقتصادی وجود ندارد. اختاپوس اقتصادی اجازه نمی‌‌دهد شرکت‌های دیگر رشد کنند. 🔸 اگر سیاستگذاری و فعالیت‌های اقتصادی دولت موفق بود و یا حداقل ثبات اقتصادی ایجاد می‌‌کرد، بحث اسلام و اقتصاد نیز شاید به این اندازه داغ نمی‌‌شد ولی چون در این بحث ناکام بودند و مردم نیز در زندگی روزانه خود چالش‌های بسیار دارند و حکومت نیز اسلامی است مردم نیز سوال می‌‌کنند که اگر این حکومت اسلامی است چرا سفره ما این شکلی است؟ 🔸 به همه رسانه‌ها و صداوسیما تاکید می‌‌کنم که حتما به این بحث بپردازند. اگر این کار را نکنید خیانت به اسلام است. ممکن است مردم این عملکردهای غلط را به اسلامی نسبت دهند که به بسیاری از توصیه‌های آن عمل نمی‌‌کنیم و نتیجه عکس هم می‌‌گیریم. 🔸 رهبری محورهای اقتصاد مقاومتی را بیان می‌‌کنند، ولی قوانین و ساختارها متناسب با این محور نیستند. اگر می‌‌خواهیم این بی ثباتی را حل کنیم باید بگوییم که تحریم‌ها ۳۰ درصد نقش دارد و ۷۰ درصد آن در ضعف حکمرانی است. ▫️ اردیبهشت ۱۴۰۰/ موسسه فقه اقتصادی طیبات Tyb.ir @khosropanah_ir ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
اختاپوس های متعددی در این مملکت شکل گرفته ... اختاپوس خودروسازان، اختاپوس بانکداران، اختاپوس مافیا و رانت و قاچاق. علت آن هم عمدتا نداشتن غیرت‌ظلم‌ستیزی مسئولان مربوطه و نهادهای بالادستی است. ساده‌لوحی در بخش اندیشه و جزم، و عدم غیرت کافی در بخش انگیزه و عزم. اینکه خود مسئول، گلایه کند، چیزی جز طنز تلخ نیست. نظارت قاطع باید میشد که نشد، در مرحله بعد مدعی‌العموم باید ورود می‌کرد که نکرد. الان هم احتمالا انتظار دارید نانوا و سبزی‌فروش محله، آتش به اختیار وارد عمل شوند.
💢 فرق جوهری امام خمینی و انبیاء با دیگران علامه : ما دو دعوت داریم؛ ۱. یک دعوت این است که کسی یک جا می‌نشیند و به مردم می‌گوید بروید. این صدا با فطرت مردم سازگار نیست به همین خاطر مردم آن را قبول نمی‌کنند. ۲. یک دعوت این است که به مردم گفته شود «مردم من رفتم شما هم بیایید». این صداست که با فطرت مردم آشنا و مردم به دنبالش راه می‌افتند. فرق امام خمینی(ره) و دیگران نیز همین بود. امام قائد بود دیگران سائق بودند. دیگران می‌گفتند بروید امام می‌گفت بیایید. سر موفقیت امام این بود که قائد و پیشرو بود نه سائق. انبیاء نیز اینطورند. 🌿 در تفسیر آیات ۲۰ تا ۲۷ سوره مبارکه یس
💢 تحریم و تقیه در هندسه فکری علامه جوادی آملی ✍ امین دهقانی بر اساس ده‌ها و صدها جلسات درس اخلاقی که در پای منبر علامه جوادی آملی توفیق حضور داشته‌ام، به تبیین دیدگاه ایشان در این زمینه می‌پردازم: در سال‌های اخیر (عمدتا منظور ۸سال دوره حسن روحانی است) استاد جوادی آملی به اقتضای مواضع سیاسی و بین المللی و اقتصادی دولت وقت، مواضعی را اتخاذ می‌کردند. به عنوان نمونه: 🔸وقتی که واژه "تحریم" ورد زبان رئیس جمهور بود، علامه جوادی به تندی و با سجع و قافیه خاص به خود فرمودند: این کشور به خون شهدا معطره اونی که میگه تحریمیم تحریمیم معطله. 🔸و بارها و به کررات فرمودند: این کشور همه چیز دارد. اگر دور این کشور را سیم خاردار بکشید از جهت غنا به خوبی روی پای خود می‌تواند بایستد. این کشور همه چیز دارد الا عرضه [مدیران] 🔸در زمینه نقد دیدگاه سست کنار آمدن و انفعال در مواضع هسته‌ای هم می‌فرمودند: کشور موش و گاو پرست هند امور هسته‌ای داشته باشد اما ایران که کشور حسین‌بن‌علی است، این‌ها را نداشته باشد؟!! 🔸در مورد مراوده با غرب بر سر مسائل کشوری هم برای اولین بار واژه "دیاثت سیاسی" را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد. 🔸جمله دیگر ایشان هم که شناخته شده و معروف است: وقتی به آمریکایی ها دست دادید، بعدش انگشتان خودتان را بشمارید، شاید کم شده باشند. 🔸و بخوانید: روابط بین‌الملل در اسلام 🔸حاصل آنکه: ۱. نه مشکل عمده کشور تحریم است. بلکه بی‌عرضگی مدیران و اختلاس و... است. ۲. نه با انفعال و عقب‌نشینی در مقابل استکبار کاری درست می‌شود، بلکه بدتر می‌شود. ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅@feghheakbar
علامه : موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «نماز مسافر، چرا باید قصر باشد؟». می‌آید می‌گوید: «عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد. خاتمیت، یعنی کمال عقل بشر» ........................................ ✍ پ‌ن حوزه علمیه تمدن ساز : به ایرانداک (سامانه پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری) رجوع کنید، به وفور و سونامی‌وار، موضوعات علوم انسانی غربی را می‌بینید. آن‌هم نه نقد و بررسی بلکه عمدتا و غالبا تبیین و تشریح و امتداد. در حیطه‌های: فلسفه، علوم اجتماعی، سیاست، فلسفه های مضاف، مدیریت، روانشناسی ... و کلیه علوم انسانی. ده‌ها هزار عنوان. که نتیجه آن صدها هزار مقاله می‌شود. محیرالعقول است ... چه باید کرد؟! چنین بستری در دانشگاه هست و ملیون‌ها دانشجو بر سر آن سفره نشسته‌اند و ماه‌ها و سال‌ها هوش و ذهنشان غرق در این دیدگاه‌های التقاطی و سکولار و الحادی و ... است. و انتظار داریم با یک منبر یا یک نکته، نظام فکری شکل گرفته آن‌ها دگرگون گردد! حوزه علمیه چه برنامه راهبردی دارد؟ شورای انقلاب فرهنگی چه برنامه راهبردی دارد؟ ✅ @feghheakbar
💢 فیلم کوتاه بی‌عرضه اثر آنتوان چخوف برخی از مذهبیون در غایت غباوت و کرختی هستند؛ خانه و خودروی خودش را فروخته و در بورس به فنا داده (و رانت‌خواران آن را به جیب زده‌اند) و الان به خاک سیاه نشسته، اما کماکان حاکمیت (قوه قهریه) را معصومانه نگاه می‌کند و یک سر سوزن آن را متهم به تخدیرشدگی نمی‌کند و مطالبه‌گری ندارد. فیلم (۵دقیقه‌ای) بی‌عرضه اثر آنتوان چخوف را اینجا نگاه کنید. در روز روشن، شاخص بورس در قله و هنگامی که رانت‌خواران قصد خروج داشتند به رئیس جمهور گفتند که درخواست ورود مردم به بورس را دهد (که همه چیز خود را به بورس بسپارند) تا موازنه برقرار شود و بتوانند سهام خود را در اوج بفروشند. 👈ستون فقرات ملیون‌ها ایرانی را خورد کردند.👉 این دزدان و رانت‌خواران قابل شناسایی هستند اما در سران حکومت نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کدام نمایندگی ولی فقیه پرچم عدالتخواهی درست را بلند کرده است؟ .................................................... پ‌ن: واژه ، دارای دقت بالاست. و یعنی: ۱. عدالت‌خواه باید اصل نظام و اصل ولایت فقیه و انقلاب را قبول داشته باشد و در این چارچوب باشد و نیز استکبار ستیز باشد. ۲. غیرت و جوهره ظلم ستیزی داشته باشد و حقیقتا ظلم را برنتابد. نه اینکه طوطی وار از عدالت بگوید و سپس سر در تدریس و تدرّس فرو ببرد و پیگیر اقامه عدل نباشد. ۳. محافظه کار و ضعیف نباشد و مرد این میدان باشد. و اهل توجیه نباشد. ۴. ملتزم جدی به فقه و فقاهت باشد و یک عدالت‌خواه فقه‌ورز باشد. وقتی در جبهه حق پرچم عدالت‌خواهی درست اقامه نشود، قطعا پرچم‌های التقاطی (که استکبارپذیری نیز از مصادیق آن است) برافراشته خواهد شد و مردم به آن سمت خواهند رفت.
💢 مواجهه حوزه علمیه قم با فلسفه غرب ▫️ گزارشی از سخنرانی برگزار شده استاد محمد @dreshkevari 👈 متن گزارش فوق ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مدیریت عقلانی حوزه علمیه به سبک ، در بیان آیت الله در مطالب پیش‌رو، به سبک عقلانی سید مرتضی در تربیت شاگرد و مدیریت حوزه می‌پردازیم @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 مدیریت عقلانی حوزه علمیه به سبک #سید_مرتضی، در بیان آیت الله #جوادی_آملی در مطالب پیش‌رو، به سبک
💢 سید مرتضی، یکسان شهریه نمی‌داد علامه : مرحوم بحر العلوم(رضوان الله تعالی علیه) نقل می‌کند که سید مرتضی که درس می‌گفت ضمن درس از اشکال مستشکل، از سؤال سائل می‌فهمید که او قابل رشد است یا نه؟ او از طلبه‌ها که اشکال می‌کردند یا سؤال می‌کردند، می‌فهمید که او از نبوغِ آینده برخوردار است. اگر شهریه می‌داد یکسان شهریه نمی‌داد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 مدیریت عقلانی حوزه علمیه به سبک #سید_مرتضی، در بیان آیت الله #جوادی_آملی در مطالب پیش‌رو، به سبک
💢 اگر سید مرتضی نبود، شیخ طوسی شیخ طوسی نمیشد علامه : مرحوم بحر العلوم نقل می‌کند که سید مرتضی دید دوتا طلبه خیلی با استعداد هستند، به یکی ماهی دوازده دینار شهریه داد و به یکی ماهی هشت دینار؛ آن کسی که ماهی دوازده دینار به او شهریه داد، شد شیخ محمد حسن طوسی که دو کتاب از «کتب أربعه» را نوشت، و به آن‌ کسی که ماهی هشت دینار شهریه داد، شد همین «قاضی إبن البرّاج»، اینها را او تربیت کرد، نهال‌فروشی نکرد. اگر یک نعمتی را ذات أقدس الهی به یک کسی داد، سید مرتضی می‌خواهد که این نعمت را بپروراند. مرحوم سید مرتضی دید که این دو طلبه لایق هستند و اگر سید مرتضی نبود این آقا شیخ محمد حسن بعد از چند سال که زن و بچه گرفت و هزینه زندگی نداشت، او هم یا امام جماعت می‌شد یا امام جمعه می‌شد، دیگر شیخ حسن طوسی نمی‌شد که دوتا کتاب از «کتب أربعه» را بنویسد؛ «إبن البرّاج» هم همین‌طور است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مرکز ثقل آن، حسن روحانی است؛ تبیین آن از بزرگترین مصادیق "جهادتبیین" است. این جهاد را انجام دهید، خواهید دید که مردم چگونه و بدون درخواست شما "جهادتبیین" خواهند کرد و پشت نظام و انقلاب خواهند ایستاد. ..................................... آیت الله : در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد.
💢 ضرورت حمایت از طلاب محقق و مستعد علامه : گرچه حفظ نظام بر همه ما واجب است، اما این واجب کفایی است، حیف است یک طلبه فاضل که می تواند استاد خارج شده و فقیه باشد، برای تامین عائله خود وارد کارهای اجرایی شود. یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است. کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید. 👈 پست بعدی را مطالعه فرمایید ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 طرح پیشنهادی به حوزه علمیه برای حمایت از طلاب محقق و مستعد 💢 مقایسه حقوق شهرداری یک شهر و حقوق طلاب محقق ▫️ در شفافیت سازی اخیر که شهرداری کرمان انجام داد روشن شد که کارکنان شهرداری آنجا بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر هستند و میانگین حقوق آن‌ها ۹الی۱۰ ملیون تومان. ▫️ دقت بفرمایید؛ یک شهر آن‌هم فقط یک صنف از آن این هزینه را دارد. ▫️ حال مقایسه نمایید با طلابی که حقیقتا در صورت بورسیه و تامین مالی و تمحض علمی، کارهای راقی و آثار مفید و ضروری در راستای اسلامی کردن علوم و ساختن تمدن، خلق می‌کنند. حمایت از این‌ها تقریبا هیچ است. ▫️ اگر به اندازه کارکنان یک صنف از یک شهر برای این دسته از طلاب هزینه شود، می‌توان ۳۰۰۰ طلبه را در عرصه های تحقیقات اسلامی با ماهیانه ۷-۸ ملیون تومان تامین کرد. ▫️ اگر امیدی به تمدن سازی اسلامی باشد، این کار فقط از عهده حوزویان مستعد (که توان ارتباط با منابع اصیل فقهی یا فلسفی) و نیز ابعاد و مسائل جدید دارند، میسور است و انجام آن توسط اصناف و ارگان‌های دیگر قریب به استحاله است. ▫️ در ضرورت چنین اقدامی تردید وجود ندارد ولی در کیفیت تحقق آن باید نشست و فکرها را به کار گرفت. ▫️ به نظر، راهکار ایجاد و یا گسترش پژوهشگاه‌های حوزوی راحت‌ترین مصداق بتواند باشد. به این شکل که اعضای هیئت علمی‌های موسسات و پژوهشگاه‌های حوزوی چند برابر شوند و طلاب مستعد به آن‌ها راه یابند. / البته شاید با تامل بیشتر راه‌کارهای نظام‌مندتر و آینده‌دارتری هم یافت. ▫️ مثلا در گام اول جذب ۲۰۰۰ طلبه توانمند در رشته‌های متنوع: فلسفه، اقتصاد، کلام، سیاست، مدیریت و ... ▫️ عدم اقدام‌های راهبردی در جهت خیز برداشتن حوزه به سمت ساختن دولت اسلامی و ساختن تمدن اسلامی، تمدن را به خیالی خام و رویایی غیر قابل تعبیر تبدیل خواهد کرد، که راه ۵۰ ساله را ۵۰۰ ساله هم طی نخواهد کرد. اینکه اصناف و ارگان‌های گوناگون و مشاغل فراوان که برخی کم‌ارزش و بعضا بی‌ارزش هستند، به راحتی از خزانه حکومت اسلامی برخوردار باشند اما یگانه امیدهای تاثیرات بنیادین و پیشبرنده، اینچنین مطرود باشند، موجبات لعن تکوینی خداوند و صاحب‌العصر را برای برنامه‌ریزان فراهم خواهد کرد که کمترین آن تاخیر هزاران ساله در ایجاد تمدن اسلامی خواهد بود. ▫️ البته به اقتضای حمایت‌ها باید از آن‌ها به جدّ کار علمی کشید و خروجی علمی طلب کرد. کار علمی هم باید راهبردی باشد، نه اینکه در دور باطل مقالات سطحی نوشتن برای ارتقا کاذب پیدا کردن بیفتند. ▫️ توصیه‌های علامه جوادی آملی در این زمینه: مورد اول، مورد دوم ، مورد سوم. هداناالله باحسن طرقه ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیك یا اباعبدلله السلام علیك و رحمةالله و برکاته
👈 صفحه اینستاگرام آیت الله جوادی آملی ▫️ مملکت تنها با شعار اداره نمی‌شود. ▫️ حفظ نظام از اوجب‌واجبات است. ▫️ برخی فقط به درد دعای کمیل می‌خورند نه مدیریت.
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «ن
💢 فرهیخته ارجمند، از شما دعوت می شود جهت مشارکت در گام دوم «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» به سامانه هم‌اندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آدرس hamandishi.sccr.ir مراجعه فرمایید. ✅ @sccmedia
💢 مصاحبه مهم پروفسور درباره درد بزرگ این روزهای دانشگاه‌های ما ⏪ لینک https://www.javanonline.ir/fa/news/1078562
🌸 اللهمّ صلّ علی محمدبن‌علی الجواد بعدد ما احاط به علمك.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 فراخوان عضویت در «انجمن علمی تمدن نوین اسلامی» • لینک فرم عضویت: https://survey.porsline.ir/s/rQag1z0 • ایمیل انجمن: assoc.new.islamic.civilization@gmail.com • گروه واتساپ: https://chat.whatsapp.com/BUt6RfW1rACECjLRAsD9DC • کانال بله: https://ble.ir/sanic_isu • کانال ایتا: https://eitaa.com/SANIC_ISU • کانال تلگرام: https://t.me/SANIC_ISU 👈 توضیحات ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
1_1457230193.mp3
3.34M
💢 امتداد فلسفه اسلامی استاد در جلسه درس اسفار اربعه ۱۸ بهمن‌۱۴۰۰، در خلال تدریس به مناسبت بحث، به مساله امتداد فلسفه اسلامی پرداختند که اهم مطالب ذکر شده به قرار ذیل است؛ 🔸 آمادگی فلسفه اسلامی برای امتدادهای بسیار گسترده در حوزه‌های گوناگون 🔸 بیان نمونه‌هایی برای امتدادبخشی به مبانی فلسفی 🔸 نمونه‌ای از امتدادبخشی به مبانی فلسفی در کتاب جهان‌های اجتماعی استاد 🔸 لزوم انباشتگی مباحث فلسفی در سطوح مختلف دانشی و جامعه برای امتدادیابی فلسفه اسلامی 🔸 بهره‌گیری از قالب‌های متنوع هنری برای امتدادبخشی مباحث فلسفی ⏱ زمان: ۵ دقیقه و ۲۴ ثانیه 💿 حجم فایل: ۳ مگابایت @nafahat_eri ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar