eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 کتاب "تمام‌نهج‌البلاغه" ▫️ کتاب شریف تمام نهج البلاغه می‌ارزد که انسان بگوید کلمات حضرت امیر است. آنچه الان در نهج البلاغه‌ای که سید رضی نوشته، هست خطابه است نه خطبه. حضرت وقتی می‌خواهد خطبه‌ای بخواند اول سه چهار جمله دارد که آن حرف‌های فلسفی عمیق آنجاست و آنها در نهج البلاغه نیامده ولی در کتاب تمام نهج البلاغه آمده است. ▫️ بر همه ما لازم است که برای احیای علوم اهل بیت این کتاب شریف تمام نهج البلاغه را بحث کنیم و درس بدهیم چون با آن می‌تواند علی بن ابیطالب علیه السلام، معرفی شود. _ آیت الله در پایان درس خارج فقه خود (۶بهمن۱۴۰۰) در روز چهارشنبه که به مباحث اخلاقی اختصاص می‌دهند
◾️ السلام علیك يا زينب الکبری ... صلّ الله علیك، صلّ الله عليك، صلّ الله علیك.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 کتاب "تمام‌نهج‌البلاغه" ▫️ کتاب شریف تمام نهج البلاغه می‌ارزد که انسان بگوید کلمات حضرت امیر است
کتاب تمام نهج البلاغه باید عمومی شود تا شخصیت علمی حضرت امیر(ع) به صورت کامل شناخته شود چرا که بسیاری از فرمایشات حضرت در نهج البلاغه سید رضی نیست. به همت خیرین باید این مهم صورت بگیرد و کتاب تمام نهج‌البلاغه به متخصصان و محققان عرضه شود و آنان نیز این کتاب را تدریس کنند. / آیت الله
💢 این دو گروه (عالم متهتک و جاهل متنسک)، کمر رسول الله را شکستند. 🔸 [علامه ] بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌ الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ 🔸 و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📗 مهرتابان، علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▪️در صورت امکان یک و برای همه مومنان و یکی از اعضای خانواده که تازه فوت شدند، قرائت فرمایید. ▫️ اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم امام صادق علیه السلام فرمود: هر که هر روز بیست و پنج بار گوید: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَ المُؤْمِناتِ و المُسْلِمینَ وَ المُسْلِماتِ» خداوند به تعداد هر مؤمنی که در گذشته و هر مؤمنی که تا روز رستاخیز به دنیا خواهد آمد بر او حسنه نویسد و گناهی از او پاک گرداند و درجه ای او را بالا برد.
علامه : بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛ و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟ و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ و و ، و ، و و ، و حقیقت ، و کیفیت مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟ راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند. فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است. 📕 سرالفتوح، ص ۴۰تا۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar