💢 چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم!
صفایی حائری:
🔸 افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ايم.
🔸 ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ايم. چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم!
🔸 نمى توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم.
🔸 پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى رسد.
📔 علی #صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 انتقاد شدید آیتالله #میرباقری (عضو مجلس خبرگان رهبری) از نحوۀ تقسیم اَنفال ▫️ انفال نباید براسا
💢 سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت.
✍️ دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است.
📃 منبع: http://mgolshani.ir/331/
▫️ به اینجا رجوع کنید.
✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 خیانت بانکها در بلعیدن سرمایه های ملت.
▫️ مطالعه مطلب
✍ پن:
حجم سرمایهای که بانکها از ملت بلعیدهاند، حیرت انگیز است. ساختمان های فراوان بیفایده و کم فایده تنها گوشهای از این ربایش است که بروز و ظهور دارد. وام های کلان و بدون سود و بلکه بلاعوض و دیگر چپاولگری های آنها، بیانگر ضعف نظارت بر آنان است.
#حکمرانی_نظارت
1_2184194503.pdf
767.9K
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
_ استاد #پارسانیا
17.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 جامعه مقدس و اعتراض!
▫️ جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعه ای است که به فرمایش پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱
▫️ قبل از کمپین ها و ثبت اعتراضات در سایتهای وزارتخانه های دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات)۲ درست کرد.
▫️ نشستن کارگر معترض بر روی ریل راه آهن، بد؛ اما آن بدتر است یا نشستن ۴۰ساله روی اصل۲۷ و بستن آن؟!
▫️ نخبگان باید روی #روشهایدرست و کم هزینه اعتراض فکر کنند بلکه بر سر تحقق همین اصل۲۷ قانون اساسی هم!
* برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل این سخنرانی که در تاریخ ۷آذر۱۴۰۱ ایراد شده را اینجا ببینید
................................
۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع
(نامه۵۳نهج البلاغه)
۲. https://zaya.io/lx0wy
✍ محسن قنبریان @m_ghanbarian
💢 حوزه علمیه اهل بیت(ع)
🔸 برنامه درسی اهل بیت و امام صادق (ع) این سه رشته بود.
علامه #جوادی_آملی:
از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل»
اسلام همزمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است:
مطلب اول:
دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامهریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشتههایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمیشود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد.
مطلب دوم:
آنچه ضرورت آن همزمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزههاست:
«إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.»
تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است.
فقه، سنت قائمه است.
اخلاق و حقوق، فریضه عادله است.
دانشپژوهان حوزههای ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سهگانه بودند. حالا حوزهها تکبعدی شده است.
حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت.
کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد میشدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن میپرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع میداد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، میفرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه میکردند، میفرمود: با هشام بن الحکم گفتوگو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام میگفت: با خود شما میخواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام میفرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز میشوی.
امام صادق به شاگردان خود فرمود:
هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما میتواند، یکی نمیتواند، یکی پرواز میکند، اوج میگیرد و یکی نمیتواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمیگشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل میکرد.
این برنامهریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿 سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس #ابن_سینا در مورد امام علی (علیه السلام)
_ استاد #دینانی
@Islamicphilosophy_ir
🍃 #تازه_های_نشر
💢 نقد مکتب #تفکیک: دفتر دوم (مسائل کلامی)
▫️ اثر قدردان #قراملکی
🔸 برای معرفی اجمالی کتاب اینجا کلیک کنید.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
ماشینهای کرمان خودرو بدون قرعهکشی زیرپای کارکنان سازمان حج و زیارت
🔹شرکت کرمان خودرو چندین ماشین جک s5 را با قیمت پایینتر از کارخانه خارج از نوبت و بدون قرعهکشی و البته با اقساط بلندمدت به کارکنان سازمان حج و زیارت میدهد.
🔹این ماشینها به قیمت یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به کارمندان این سازمان داده میشود. قیمت جک s5 در بازار حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
🔹در این ثبتنام محدودیتهای عرضه خودروها برای عموم که نداشتن پلاک فعال است هم در نظر گرفته نشده است.
🔸در سالهای گذشته هم چندین خودروی دیگنیتی به مدیران حج و زیارت با وامهای کمبهره و قیمت پایینتر از بازار عرضه شده بود.
@Farsna - Link