eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
573 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی : یکی دیگر از ویژگی های حضرت امام این بود که اگر تشخیص می دادند که با اجرای کاری و برنامه ای به مقصد و قرب الهی می رسند، ملاحظه خشنودی مردم و یا ناخشنودی آنان را نمی کردند و ملامت ملامتگران تردیدی در اراده الهی ایشان ایجاد نمی کرد. در اوایل مبارزات که اعلامیه های متعدد، متعاقبا از ایشان صادر می شد، یکی از علمای تهران توسط بنده پیامی برای حضرت امام به قم فرستاد، به این مضمون: چون حضرت عالی در عداد مراجع و صاحبان رساله هستید، زیبنده شما نیست این اندازه اعلامیه بدهید، قدری آنها را کم کنید. بنده پیام را به امام تقدیم کردم. ایشان فرمودند: «سلام مرا به ایشان برسانید، بگویید من نمی خواهم مرجع شوم، می خواهم به وظیفه عمل کنم». ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #خسروپناه: آیات قرآن مملو از حکمت است ولی چون نقل قرآنی هست، می گوییم خب ربطی به حکمت فلسفی ندارد که این غلط است و همین باعث شده که ما در #تمدن_سازی محروم بشویم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، جایگزین آن می شود آیت الله العظمی : اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم متحجر می شویم چراکه امروز در غرب هفته ای یک کتاب کلامی با آن مکتب های الحادی که در تضاد با آموزه های اسلامی است نوشته و کتابت می شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه است، امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می شود. اگر حب اهل بیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیت اهل بیت برداشتید نتیجه اش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزه های دینی می شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد ( که بر اساس آثار فلسفی شهید تدوین نموده) می توان آن را در  ۴۵ روزه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد  ششم از مجموعه آثار شهید که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده)  می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند توجه: استاد در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد یا یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند. ⭕️ جمع بندی: کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند. حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید... نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ... ⭕️ نکته راهبردی: می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید. حضرت علامه تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #موفقیت 🌺 برگرفته از کتاب مبانی موفقیت اثر جک کنفیلد (انتشارات نسل نو اندیش) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆 🔴 واقعیت ها و چالش ها در حیطه ی فکر و عمل، از آن چه گفت، رادیکال تر است ...
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد 🔴 آن هایی که خوب فلسفه را میفهمیدند آن هایی بودند که طلبگی کار می کردند عبدالرسول : 🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔸 اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔸 من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔸 دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔸 نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔸 می‌‌گویند فلسفه اسلامی به چه دردی می‌خورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار می‌آید؟ مرحوم امام می‌گوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهم‌تر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیده‌اش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمی‌شود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کم‌فایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفه‌های مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست. 🍃 در گفتگو با مباحثات ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #رحیم_پور_ازغدی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar