eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
527 ویدیو
89 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 پرسش‌های شما و پاسخ‌های استاد #خسروپناه نظر استاد درباره آیت الله #حیدری چیست؟ پاسخ استاد: جناب حیدری الان به شدت متاثر از روشنفکران سکولاریسم معاصر شده و اندیشه هایش همانند نصر حامد ابوزید و سروش شده و لذا نقدهایی جدی بر ایشان وارد است. 🌿 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 این حرف نزد آدم‌های بسیط، صورت خوبی دارد شهید علامه : به مردی از اهل علم گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز می‌کنم و به در فشار می‌آورم. به کسانی می‌گوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید می‌گویند به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنیم. این‌ها نمی‌دانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمی‌توانیم بفهمیم. علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که می‌گوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه می‌کنم. در حکمت ۲۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لم‌یکن المطبوع». کسانی که می‌گویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که می‌گویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم. ♦️ کانال «بنیاد شهید مطهری»: 💢 @motahari_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : 💢 تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصه‌های فلسفی کرده‌اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته‌ای نیست. هر سال ده‌ها کتاب در این زمینه‌ها در عمیق‌ترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته می‌شود، که بعضی از آن‌ها مورد استفاده‌ دانشگاه‌های مهم دنیا واقع می شود. بعضی از این کتاب‌هایی که طلبه‌های جوان ما در حوزه می‌نویسند، در دانشگاه‌های مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس می‌شود. 💢 حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 تا فلسفه اسلامی قوی نشده‌اید، وارد تحصیل نشوید سوال از استاد : حقیر طلبه سطح ۲ حوزه هستم و می‌خوام در کنار دروس حوزه تحصیلات دانشگاهی رو هم دنبال کنم، با مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم که در رشته فلسفه دین ادامه تحصیل بدم.از استاد محترم خواهشی دارم و اینکه حقیر رو راهنمایی کنند و کتب و جزواتی که برای کنکور کارشناسی ارشد نیاز هست رو معرفی کنند و در کنار این‌ها ، کتب و رساله هایی که به بنده در جهت رسیدن به این هدف، کمک میکنه رو خواستارم که معرفی کنند. با تشکر و آرزوی طول عمر و صحت برای استاد عزیز پاسخ استاد: پیشنهادم این است که تا فلسفه اسلامی قوی نشده وارد تحصیل فلسفه دین نشوید و در تحصیل فلسفه آموزش فلسفه و نهایه الحکمه و الشواهد الربوبیه خوانده شود و بعد وارد تحصیل ارشد فلسفه دین بشوید. 🍃 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ ایرانی‌ها چقدر دروغ می‌گویند؟ : 🔻در موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (دفتر طرح‌های ملی ارشاد 1395) از 19 هزار نمونه در سطح شهر و روستاهای کل کشور پرسیده شده که به نظر آنها چقدر دروغ در جامعه رواج دارد. از نظر 23.4 درصد از مردم دروغ در سطح خیلی زیاد، 48.4 درصد زیاد، 19.6 درصد متوسط، 6.9 درصد کم و 2.2 درصد خیلی کم رواج دارد. 🔸پژوهش‌های تجربی اندکی درباره میزان دروغگویی مردم در ایران انجام شده اما باور عمومی این است که بیشتر مردم دروغ می گویند. در یک نمونه منحصر به فرد در نظرسنجی تلفنی انجام شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری (1386) با 1200 نمونه از مردم تهران درباره دروغ، اکثریت مطلق پاسخ گویان، معادل 99 درصد، وجود دروغ را در جامعه تأیید کرده‌اند و بقیه (13 نفر) پاسخ داده‌اند که «نمی‌دانم»؛ یعنی، کسی وجود دروغ را در جامعه رد نکرده است. http://l1l.ir/2wo1 و اما اسفناک‌تر اینکه: 🔸موید عدم اهمیت رواج دروغ نزد مردم، پیدایش ملی ایسپا، در بهار 1393 است که در آن بر اساس سؤالات بسته، میزان رواج دروغ در شهر و روستای پاسخگویان 3.56 (در میانگینی از 1 تا 5) و در بین وابستگان و خویشانشان 2.53 توسط پاسخگویان برآورد شده است که در رده سوم آسیب‌های اجتماعی شایع (پس از فقر و بیکاری اعتیاد) است. اما در همین پیمایش، وقتی در سوالی باز از پاسخ گویان خواسته شد سه مورد از مسائل مهم جامعه را بیان کنند، دروغ توسط 3.2 درصد افراد جامعه به عنوان مهم‌ترین مسئله اجتماعی بیان شده که بیانگر کم اهمیتی آن میان مردم (رده هجدهم) به رغم رواج آن در جامعه است (رده‌های اول بیکاری با 54.8 درصد است). یعنی مردم با وجود اعتقاد به رواج دروغ در جامعه، آن را چندان مسئله مهمی نمی‌دانند. 📖هفته‌نامه صدا ◇◇◇◇◇ باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇 ♦️ https://t.me/joinchat/AAAAAD8PyleRbBTN2G5eCQ
👆نشر حداکثری به آدم‌های ساده‌لوح و طلبه‌های بسیط
💢 استمرار مبارزه خستگی‌ناپذیر
علامه #مصباح_یزدی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌲 توصیه‌ای به معتادان فضای مجازی با صیغه‌ی نذر یا عهد می‌توان استفاده از فضای مجازی را برای خود وجوباً محدود کرد مثلا: واجب کنید در تیر۹۸ روزانه فقط ۳۰ دقیقه از فضای مجازی استفاده شود و در صورت استفاده بیشتر، به ازای هر دقیقه ۱۰ هزار صدقه پرداخت گردد. (خواهید دید همان ۳۰ دقیقه به حکیمانه ترین شکل استفاده شده) #وقت_ما_ارزشمند_است
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند؟! ... این کار هرکسی نیست ... مگر مردم حرف هرکسی را گوش می دهند؟! علامه #جوادی_آملی: در ارث مال مرگ مورث شرط است، در ارث مرگ وارث شرط است، تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمی‌رسد تا «موتوا قبل أن تموتو» نشود او را وارث انبیا نمی‌کنند، سید با مرگ ارادی از بازیگری‌، بیراهه‌رفتن و راه کسی را بستن مرد، سید لیاقت پیدا کرد که وارث سلسله انبیا شود. وظیفه فقیه ترساندن مردم از جهنم است ... ممکن است کسی بیاید فقیه، فیلسوف متکلم و مفسر شود اما منذر نشود، انذار کار آسانی نیست، نه به سخن‌خوانی نه به سخن‌دانی و نه به تألیف و کتاب نوشتن و تدریس است، مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند، این کار هر کسی نیست، وقتی وجود مبارک رسول گرامی از جهنم سخن می‌گفت، تمام صورتش سرخ می‌شد مانند این‌که یک فرمانده لشکر از حمله ارتش جرار بیگانه خبر دهد، ترساندن از جهنم کار آسانی است، مگر مردم حرف هر کسی را گوش می‌دهند. فقیه نیامده درس بخواند تا کتاب بنویسد، فقیه آمده درس بخواند تا جامعه را جهنم‌هراس کند ... سید تنها فقیه جامد ایستای یک بعدی نبود، مناجات‌ها و گریه‌ها داشت، نامه‌های سیاسی داشت، فقها باید بفهمند وارثان انبیا هستند و تا نمردند چیزی به آنان نمی‌دهند و مهم‌ترین میراث انبیا انذار مردم است. 🍃 کنگره بزرگداشت سیدکاظم یزدی (صاحب عروةالوثقی) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ هنجارشکنی در خیابان‌های قم! 👇👇👇👇👇 💢 @antitez_enqelab
🔴 به زودی سلسله بحوث : ♦️ اهم مبانی فقه معاصر ♦️ توسط آیت الله سیفی مازندرانی (دام برکاته) در نجف اشرف و کاظمین برگزار می‌گردد. eitaa.com/sharehnews
🍃 تدریس توسط فقیه بصیر آیت الله همین‌طور مباحث و و توسط ایشان ⭕️ توضیحاتی در مورد شبهه تعدد قرائات (به تعبیر علامه : شیطانی ترین شبهه طول تاریخ بشریت) در پست‌های بعدی 👇👇👇👇👇
🔴 🔴 💎 سرایت شیطانی ترین طول تاریخ بشریت به همه‌ی اقشار استاد : روزی در شهرستان قم با تاکسی به محل درس می‌رفتم که راننده تاکسی سؤالی پرسید. سؤال راننده درباره نماز مسافری بود که سفرش مقدمه شغلش باشد؛ مانند معلمی که سفر می‌کند تا به محل تدریس‌اش برسد. آیا نماز چنین مسافری قصر است یا تمام؟ بنده عرض کردم، فتوای مشهور فقها، این است که نماز چنین مسافری تمام است؛ ولی برخی نیز به نماز قصر فتوا داده‌اند. ایشان پرسید حالا نمی‌توان فتوا داد که این مسافر، نماز نخواند و نمازش ساقط گردد؟! گفتم نماز از هیچ مکلفی در هیچ حالتی ساقط نمی‌شود؛ هرچند ممکن است نمازش، شکسته یا نشسته گردد. راننده تاکسی گفت: مگر نه این است که دین، قرائت‌های مختلف دارد؛ پس اگر یک قرائت این است که نماز مسافر، قصر است و قرائت دیگر، تمام است؛ پس چرا قرائت سومی، مبنی بر نماز نخواندن نباشد؟! این پرسش، به شدت مرا تکان داد که عجبا، مسأله قرائت‌های مختلف از دین که به تعبیر استاد ، شیطانی‌ترین شبهه دینی در طول تاریخ بشریت بوده، چگونه به راننده تاکسی نیز سرایت کرده است. در فرصت کوتاهی توانستم با زبان ساده به او بفهمانم که تعدد فتوا با قرائت‌های مختلف از دین تفاوت دارد و اینکه تعدد فتوا، زاییده اجتهاد است و اجتهاد، خود مبتنی بر روش‌شناسی و معینی است. نباید از تعدد فتوا، نتیجه هر فهم سقیم و نادرستی از دین را داشت. همانگونه که از اختلاف پزشکان، نباید به نظری خارج از روش‌شناسی پزشکی روی آورد. دیدگاه قرائت‌های مختلف از دین، در واقع، به معنای نفی مدرن گونه دین و حقایق و معارف و احکام و ارزش‌های دینی است. 🍃 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
🔴 علامه : امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر ص مواجه می شوند... 📛و آن شبهه ی است📛 @mesbahbasir_com@feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شيطان زير عمامه _ علامه #مصباح_یزدی ❇️ @mesbahedustan ✅ @feghheakbar
آیت الله در جمع طلاب انقلابی فعال در فضای مجازی: کسی که هنوز این معنی را هضم نکرده است که : گستره ولایت فقیه محدود به الزامات داخلی نیست ، واینگونه فکر می کند که الزامات معاهدات بین المللی با ایران، خارج از گستره ولایت فقیه است ، جایگاهی در مسئولیتهای حوزه علمیه ندارد. همچون عقابان شکارچی نسبت به مهم ترین تحرکات نمایندگان مجلس و مسئولین حساسیت داشته باشید و نگذارید تصمیمات غلط آنان به حیثیت نظام و انقلاب ضربه وارد کند و فعالین فضای مجازی با روشنگری مانع وارد شدن این ضربات به انقلاب شود و همچنین از تصمیمات درست آنان تقدیر ، دفاع و حمایت کنید. 🔷 @ayatollhseyfi
#رهبرمعظم انقلاب 💢 غفلت حوزه‌های علمیه ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم : این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوزه فقه ... ✅ @feghheakbar
💢 اگر دست ما پُر بود، در مقابل شبهات دعوا و جار و جنجال نمی‌کردیم ... استدلالی جواب می‌دادیم انقلاب: حوزه باید در زمینه‌هاى كلامى، فكرهاى نو تولید كند.  ‌ عزیزان من! امروز شبهه‌هاى نو و خطرناكى وجود دارد. آن شبهه‌هاى قدیمى تمام شد؛ امروز، شبهه‌ى «ابن كمونه» را كسى مطرح نمى‌كند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینه‌هاى كلامى وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسأله‌ى ولایت و مسائل گوناگونى كه در زمینه‌هاى دینى و اسلامى وجود دارد، برسید. همه‌ى اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه‌ى اینها شبهه وجود دارد. چه كسى باید به این شبهات پاسخ دهد؟  مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهاى عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه كسى در مقابل ایتام آل محمّد صلوات‌اللَّه علیهم اجمعین كه بى‌دفاع در معرض این امواج قرار گرفته‌اند، جواب خدا را خواهد داد؟  نتیجه این مى‌شود كه وقتى كسى بر جامعه‌ى ما گستاخى كرد و یك شبهه را به صداى بلند گفت، به جاى این‌كه ناگهان از ده نفر صدایى بلند شود و بدون عصبانیت و خشم، جواب شبهه را بدهند، عصبانى مى‌شویم و دعوا و جنجال مى‌كنیم؛ در حالى كه اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا كنیم؟  یك نفر مقاله‌اى مى‌نویسد و حرف بى‌منطق و بى‌استدلالى را بیان مى‌كند و یا با استدلال غلط و مغالطه جلو مى‌آید - مثل قضیهِ معروفِ كشیدن عكس مار به جاى نوشتن آن - آن گاه بلافاصله ده، بیست مقاله و یا صد مقاله از حوزه‌ى علمیه قم بیرون مى‌آید و در هر روزنامه و مجلّه‌اى جوابش داده مى‌شود و تمام مى‌شود مى‌رود. براى كسى كه عصبانى شود، جایى باقى نمى‌ماند. چرا عصبانى شویم؟ حیف نیست كه حوزه‌ى اسلام و این دینِ منطقى و مستدل را متّهم كنند كه استدلالى نیست و شما اهل دعوا هستید!؟ یك دروغ هم رویش بگذارند و بگویند شما اهل تكفیرید! ما چه كسى را تكفیر كردیم؟ چقدر كافر هستند كه ما تكفیرشان هم نكردیم؟ امروز، حوزه كسى را تكفیر نمى‌كند. پس عیب اوّل مربوط به فقه بود و عیب دوم كه به نظر من بیش از عیب اوّل است و واقعاً درد بزرگى است،مربوط به كلام است كه باید زودتر به دادش برسیم. شما هم باید چنین كنید. 🍃 بیانات در دیدار جمعى از نخبگان حوزوی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 #اصول_و_زوائد آیة الله العظمی #مکارم_شیرازی : پرداختن به این امور( زوائد و قیل و قال های بی وریه ) بخش عمده ای از بهترین ایّام جوانی طلبه ها را از بین می برد و نشاط علمی و قوای فکری آن ها را می سوزاند! و مانع از پرداختن به امور مهم تر و نافع تر می گردد! این مشکل تبدیل به بلای خانمان سوزی برای علم و اهل عمل گردید!! از خدای متعال عاجزانه درخواست داریم گروهی را با اراده های قوی برای درست کردن این امر و تهذیب علوم دینی و هدایت طالبان علم به راه راست برانگیزد. 📚 قواعد الفقهیة، ج۱، ص ۱۴-۱۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا فلاسفه و عرفا همه چیز را خدا می دانند؟ ... چرا فلاسفه و عرفا را تکفیر می کنند؟ ✴️ درد و گرفتاری و تعبیرات فلاسفه و عرفا را نفهمیدند ✳️ گمان نکنید هر کسی که حرف عرفانی زد کافر است ♨️ موجب تاثر است که حوزه از خیرات (فلسفه و عرفان) محروم بماند ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar