eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
515 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است 🔴 نقدی بر سروش محلاتی توسط محمد تاجیک طلبه درس خارج حوزه علمیه و دانشجوی فلسفه اخلاق محمد تاجیک: 💢 برای تسری یک حکم اخلاقی یا فقهی، یگانگی موضوع شرط است و الا در دام قیاس فقهی یا تمثیل منطقی خواهیم افتاد. در تسری احکام انتقام حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه به شهادت سپهبد سلیمانی نیز، موضوع باید مشترک باشد، در حالیکه به نظر می‌رسد به دلایل زیر مساله شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء با ترور سیدالشهداء مقاومت علیهما سلام الله متفاوت است. 💢 الف) حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه در جنگ به شهادت رسیدند و سردار سلیمانی ترور شدند، در کشوری ثالث و در فرودگاه در حالیکه به دعوت رسمی دولت آن کشور در آن کشور حضور داشتند. در حالیکه حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام شمشیر کشیده و جنگیده بودند و در میانه جنگ به شهادت رسیدند. 💢 ب) حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در روایت مذکور می‌فرمایند «لئن ظفرت لأمثلن و لأمثلن و لأمثلن» مُثله نوع خاصی از انتقام است که در منابع ما از آن نهی شده است، یعنی ما حتی از مثله کردن جنازه ترامپ و ابوبکر البغدادی نیز نهی شده‌ایم، چنانکه امیرالمومنین سلام الله علیه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل می‌فرمایند « إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ‌»(نهج البلاغة ص362) فلذا در واقع در اینجا از نوع خاصی از انتقام نهی شده است. 💢 ج) اما نکته اساسی و محوری این است که انتقام بعد از جنگ محدود است، ما از بسیاری کارها که در میدان جنگ جایز است، در بیرون از میدان جنگ نهی شده‌ایم، مثلا اگر بعد از شکست، سربازی در حال فرار از میدان است از کشتن آن نهی شده‌ایم ولو تا لحظاتی قبل همان سرباز قصد کشتن ما را داشته است (کافی، ج5، ص38) و یا زنی که در میدان جنگ حاضر نشده است و در حال جنگ نیست را نمی‌توانیم بکشیم( تهذیب، ج6، ص156) در حالیکه عقلا و نصا اگر زنی در میدان جنگ با ما جنگید باید با او مقاتله کنیم(مگر اینکه جنگیدن او به ما آسیبی نرساند). در فضای بعد از جنگ است که «و ان عاقبتم، فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به». 💢 ولی اگر کشوری کاری کرد که در عرف بین‌الملل اعلان جنگ محسوب می‌شود، نمی‌توان گفت که آنها یکی کشتند پس ما هم باید یکی بکشیم یا حتی صبر کنیم «و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین». 💢 اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است و در آنجا باید گفت « قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ»التوبة : 14 در میدان جنگ کشتنِ یک به یک بی‌معنا و مسخره است، این هر چه باشد اخلاق نیست، اینجا عقل و نقل به ما می‌گویند که اخلاقی بودن به قاطعیت است، در فضای جنگ قرآن می‌گوید این‌قدر بکشید تا زمین از خون آنها سیراب شود بعد از آن تازه می‌توانید اسیر بگیرید «فَإِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها» محمد : 4 آنجا جنگ است و هدف پیروزی است و البته نه از هر راهی؛ ولی محدودیت‌ها و اخلاق میدان جنگ مشخص شده است. 💢 در میدان جنگ و زمانی که دشمن شمشیر را از رو بسته است، عفو و صفح بی‌معناست، مگر آنکه کسی از جان خود و قومش سیر شده باشد؛ فلذا انتقام سخت ما، انتقام جنگی است و مطابق با اخلاق عقلی و نقلی جنگ و با شرایط روایت ذکر شده متفاوت است، به همین دلیل گمان می‌کنم انتقام باید بازدارنده و سخت باشد، به گونه‌ای که دشمن هر زمان دیگری گمان تعدی به ذهنش خطور کرد، به سرعت پشیمان شود. 💢 نظام جمهوری اسلامی اخلاقِ انتقام در شرایط صلح را در شرایط بعد از جنگ تحمیلی به خوبی نشان داده است، در شرایط بعد از جنگ نه تنها انتقام نگرفت بلکه با اسرای عراقی طوری رفتار کرد که بعد از مدتی اسارت، بسیاری از آنها می‌خواستند در ایران بمانند. جابه‌جا «ک نعبد»، جابه‌جا «ک نستعین» ❇️ @antitez_enqelab
#امام_خمینی: «اینها را باید رسوا کرد، تا اگر آبرو دارند در بین مردم رسوا شوند، ساقط شوند. اگر این‌ها در اجتماع ساقط نشوند امام زمان را ساقط مى‌‌کنند، اسلام را ساقط مى‌‌کنند. باید جوانهاى ما عمامه این‌ها را بردارند. عمامه این آخوندهایى که به نام فقهاى اسلام، به اسم علماء اسلام این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد مى‌‌کنند باید برداشته شود. من نمى‌‌دانم جوانهاى ما در ایران مرده‌‌اند؟ کجا هستند؟ما که بودیم این طور نبود؟ چرا عمامه‌هاى اینها را برنمى‌‌دارند؟ من نمى‌‌گویم بکشند؟! اینها قابل کشتن نیستند، لکن عمامه از سرشان بردارند. مردم موظف هستند، جوان‌هاى غیور ما در ایران موظف هستند که نگذارند این نوع آخوندها معمم در جوامع ظاهر شوند و با عمامه در بین مردم بیایند. لازم نیست آنها را خیلى کتک بزنند! لیکن عمامه‌‌هایشان را بردارند، نگذارند معمم ظاهر شوند. این لباس، شریف است نباید بر تن هر کسى باشد.» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 زمان پرداختن به فلسفه غرب استاد عبدالرسول (شاگرد علامه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی): 🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ برود که او را به می‌کشاند. وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را می‌گیرد و اشتباهاتشان را فرو می‌گذارد. 🔸 تا وقتی انسان صاحب‌نظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمی‌کند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم را گفته باشند. 🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع می‌کنند، در روح خود قبول می‌کنند که فلسفه اسلامی یاوه‌هایی است که فیلسوفان جزم ‌گرا بافته‌اند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند 👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند. 🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست. 🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
این عملیات با رمز یا زهراء پاسخ عزیزانه و محکمی است به دهان برخی از معممین و مکلاهایی که با تحریف تاریخ اسلام، مستند برای ذلت مسلمین درست می‌کنند. _ استاد 👇 🆔 @khosropanah_ir
💎 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند علامه #حسن_زاده_آملی: 🔶 ... ما رساله اى در این واقعیت و حقیقت, به نام "قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند" نوشته ایم که در موضوع مذکور، اهمیت بسیار شایان توجه دارد. 🔶 و حقا دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيکبختى و رستگاری است. این رساله مکرر به طبع رسیده است و در دانشگاه تهران از کتب برگزیده سال شناخته و معرفی شده است. 📙 کتاب ارزشمند "گفتگو"، ص۱۶۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 کانال درس‌خارج نهاية‌الحكمة استاد سيديدالله : 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
1_165818113.pdf
129.8K
شهادت سردار سلیمانی در بیان استاد 💢 اطلاع رسانی دروس استاد: 👇 ⭕️ @nasimehekmat ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 حوزه علمیه و سپاه پاسداران توصیه می‌کنم یک‌بار به صورت محققانه بیایم بررسی زیر رو انجام بدیم: و اون اینکه ببینیم رهبر معظم انقلاب در این دهه‌های اخیر چه توصیه‌هایی به دو مجموعه‌ی مهم کشور و نظام اسلامی یعنی نیروهای سپاه پاسداران و حوزه‌های علمیه کرده‌اند و اینکه این دو مجموعه فرامین و دستورات رهبری رو تا چه حدی اجرا کرده‌اند. به نظر بنده سپاه به واسطه این فرمان‌پذیری پیشرفت چشمگیری کرده و کشور به جایگاه بسیار رفیعی در جهت نظامی و امنیتی نایل شده اما آیا حوزه‌های کشور هم تا این درجه فرمان‌پذیری و به تبع اون، پیشرفت داشته‌اند؟ و آیا هم اکنون ایران به واسطه حوزه علمیه جزء تئوری پردازان برجسته علوم انسانی در سطح جهان به حساب میاد؟ به نظر بنده بین حوزه علمیه و فرامین رهبری فاصله‌ای بسیار بسیار محسوس وجود دارد؛ که البته این فاصله رو فقط معدودی از حوزویون (که از طرفی فرامین رهبری رو مطلع‌اند و از طرف دیگر نسبت به مجامع علمی_ دانشگاهی ایران و جهان آشنایند) واقفند. به نظر بنده سپاه به‌واسطه این تبعیت، به این‌جا رسیده که هیچ کشوری حتی به یک وجب ما تعدی نکرده ... اما حوزه‌ها به‌واسطه بی‌توجهی به این فرامین کار رو به جایی رسوندن که الان در دانشگاه‌های ما میلیون‌ها دانشجو و میلیون‌ها فارغ‌التحصیل در زمینه‌های علوم انسانی با مبانی الحادی و غربی تربیت شده و وارد جامعه و مدیریت کشور شده‌اند. من آنچه شرط بلاغ است با تو مى‌گويم تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید سردار سلیمانی: _ ده کیلومتر مربع محیط مسجد است، نه دویست متر _ گذاشتن امام‌جماعت پرمشغله و خسته هنر نیست؛ این فرد محیط به این بزرگی را نمی‌تواند حفظ کند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا هماهنگی عجیب رسانه‌های آمریکایی از ساعات اولیهٔ سقوط این هواپیما و تأکید یک‌صدای‌شان بر اینکه پدافندِ خود ایران، هواپیما را زده، کاملا اتفاقی بوده؟! 🔹 یک شهروند، همین‌طور ⟨اتفاقی⟩ و ⟨دقیقاً از همان موقعیت برخورد موشک به هواپیما⟩ فیلم می‌گرفته و این فیلم سر از نیویورک‌تایمز درمی‌آورد؟! 🔹 ضمن‌این‌که او در پشت دوربین، وقتی چنین انفجاری را در آسمان می‌بیند چرا هیچ واکنش کلامی ندارد؟! حتی تغییری در صدای نفس‌های او ایجاد نمی‌شود؟! 🔹 ببینید چقدر با آرامش و دقیق، در آسمانِ تاریک، که هیچ چیز در آن نیست، روی موقعیتِ برخورد موشک با هواپیما متمرکز شده!!! 🔹 گویی از قبل، منتظره سوژه‌ای بوده!! حتی پس‌از برخورد هم، هیچ واکنش هیجانی ندارد؛ چون در این مواقع، یک واکنش احساسی عادی از سوی هر کسی رُخ می‌دهد! 🔹 هنوز یادمان نرفته در قضیه «گلوبال هاوک»، از پدافند ما کرده بود که پرنده‌ای که سرنشین داشت را تشخیص داده و آن را منهدم نکردید آن یکی که بی‌سرنشین بوده را زدید! هواپیمای به آن بزرگی را پدافند ما تشخیص نداده؟! @basijtv پایگاه بسیج🇮🇷
❇️ مهلت ثبت نام کارشناسی موسسه امام خمینی(ره)تمدیدشد؛ 👇 Paziresh.iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 بدون شرح؛ حوصله‌ی شرح قصه نیست. #سردار_حاجی_زاده
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #سرخط_فارس| هدف ترور نرم آمریکا کیست؟ fna.ir/deduns @Farsna
نکته‌ی دقیق استاد مویدی درباره شرایط کنونی: طبق آیات قرآن، تمام حوادث خیر و شر، مایه‌ی امتحان بشر است. خداوند دارد مردمی که با «شور و احساس» در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی شرکت کردند یا از شهادتش ناراحت شدند را با حادثه سقوط هواپیما امتحان می‌کند تا از مرحله «شور و احساس» به «عقلانیت و بصیرت الهی»، و از مرحله «ایمان احساسی» به «ایمان عقلانی» ترقّی پیدا کنند. طبیعتا ممکن است عده ای در این امتحان مردود شوند. @Arefane
💢 علت وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی ریشه در دانش «سایبرنتیک» دارد/ نقش خطای انسانی منتفی است بیانیه شماره ۱
💢 علت وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی ریشه در دانش «سایبرنتیک» دارد/ نقش خطای انسانی منتفی است + اسناد بیانیه شماره ۱ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ‌داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه‌ پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است. ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛ به‌دنبال سانحه‌ دلخراش هواپیمای مسافربری ایران-اوکراین که باعث داغی بزرگ بر پیکره ملت عزیز و به‌خصوص جامعه علمی و دانشگاهی شده و سوگ شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دوچندان کرده است، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شریف شهدای این سانحه و ملت بزرگ ایران؛ در خصوص چگونگی وقوع این سانحه از جنبه فنی و تخصصی، موارد زیر به اطلاع می‌رسد: با اتکا به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و توضیحات سردار سرتیپ پاسدار حاجی‌زاده، فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸ و همچنین با عنایت به اسناد راهبردی ایالات متحده‌ آمریکا و بررسی علمی و فنی موارد مشابه نظیر خطای سامانه‌ پدافند موشکی سوریه در سال 2018، شلیک موشک به هواپیمای MH-17 مالزی بر فراز اوکراین در سال 2014 و حمله‌ سایبری به هواپیمای AC130s و EC130s آمریکا توسط روسیه در سال 2018؛ این نتیجه علمی با قطعیت اعلام می‌شود که سانحه رخ‌داده به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است. مستندات علمی این بیانیه را در فایل زیر بخوانید: مستندات علمی از سوی دیگر بررسی تجهیزات جنگ سایبری ارتش آمریکا نظیر هواپیماهای «آواکس» و «ریوِت جوینت» حاکی از آن است که موارد مذکور اساساً به‌منظور چنین اقداماتی طراحی، تولید و به‌کارگیری شده است و این تجهیزات در اغلب منازعات نظامی از سوی ارتش جنایتکار آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این بار نیز آمریکا در قالب یک عملیات نظامی سایبری با چنین اقدامی باعث شده که هواپیمای مسافربری به‌عنوان موشک کروز در سامانه‌ پدافند، شناسایی شده و مورد هدف واقع شود. به‌طور دقیق‌تر علت وقوع عملیات فریب فرماندهی و کنترل که ریشه در دانش سایبرنتیک دارد، استفاده‌ تمامی کشورها از استانداردهای بین‌المللی در حوزه محاسبات، ارتباطات و کنترل است که موجب می‌شود علی‌رغم طراحی و تولید سامانه‌های پدافند موشکی توسط کشورهای مختلف، حفره‌ فنی برای ایالات متحده آمریکا ـ که طراح استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های مربوطه است ـ همواره باز و دسترس‌پذیر باشد. به‌عبارت دیگر اگر تمامی اجزای یک سامانه پدافند موشکی و به‌طور کلی هر سامانه مبتنی بر C4I  به‌صورت کاملاً بومی طراحی و تولید شود اما از استانداردهای بین‌المللی (پروتکل‌های عمومی) برای عملکرد آن استفاده گردد، ظرفیت تهدیدپذیری سامانه به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. بر این اساس در شرایط مشابه هر کاربر انسانی همان اقدامی را انجام خواهد داد که در سانحه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین واقع شد، زیرا این خطا نه به‌دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری بلکه به‌دلیل اعمال عملیات فریب فرماندهی و کنترل بر سامانه‌ پدافند موشکی واقع شده است. از این رو مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود. آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران ۲۲ دی ۱۳۹۸
1_171166789.pdf
455.8K
💢 مستندات اجمالی بیانیه شماره ۱ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران در خصوص سانحه دلخراش هواپیمای مسافربری اکراینی (۲۳ دی ۹۸)
فیلم‌بردار صحنه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی برای تحقیقات دستگیر شد 🔹در پی انتشار تصاویر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری تهران -کی‌اف در فضای مجازی، قرارگاه ثار‌ا... تهران جهت بررسی و مشخص شدن علل و عوامل دخیل در این حادثه مذکور اقدام به شناسایی و در اختیار گرفتن فرد منتشر کننده فیلم مذکور نموده که نتایج بررسی‌های صورت گرفته متعاقباً در اختیار ملت شریف ایران قرار می‌گیرد. @Farsna
فراخوان مقاله بیست و چهارمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «فلسفه و هنر» منتشر شد. http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/Latest/Farakhan99.htm
Farakhan 99-Final.pdf
229.7K
فراخوان مقاله بیست و چهارمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «فلسفه و هنر» منتشر شد
#معرفی_کتاب ۸ 💎« هستی شناسی مبتنی بر نصوص دینی » تعداد صفحات: ۱۹۲ مولف: قاسم اخوان نبوی انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۸ 💎« هستی شناسی مبتنی بر نصوص دینی » تعداد صفحات: ۱۹۲ مولف: قاسم اخوان نبوی انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی در این کتاب ابتدا بحثی درباره دلالت لفظ بر معنا و اقسام دلالت و راهکار فهم معانی از دیدگاه فلاسفه و عرفا بیان می شود ، و سپس این بحث مطرح می شود که استنباط دارای اقسامی است ، که عبارتند از: قیاسی ، استقرائی و استنباط از راه بهترین تبیین یا استنباط فرضیه ایی ، و سپس در دو فصل به اصلی ترین مباحث هستی شناسی می پردازد: در یک فصل با عنوان احکام وجود به مباحثی از جمله: اثبات واقعیت جهان، بداهت وجود، اشتراک معنوی وجود، اصالت وجود، وحدت و جود و تشکیک آن، تخصص هستی، وجود ذهنی پرداخته می شود. و درفصل دوم با عنوان اقسام وجود به مباحثی از جمله وجود رابط و مستقل، مباحث وجوب و امکان، علت و معلول، قوه و فعل، حدوث و قدم، تقدم و تأخر که قابل استنباط از متون دینی می باشد ، پرداخته شده است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
📚معرفی کتاب عقل و دین رابطه عقل و دین بر تعامل سازنده استوار است؛ شناخت باورهای اساسی دین، استنباط احکام شرعی، فهم مفاهیم وحیانی و دفاع از اصول و فروع دین، کارکردهای مهم عقل در دین شناسی است. از سوی دیگر دین، عقل را حرمت نهاده و کارکردهای اصیل معرفتی آن را به رسمیت شناخته و با آسیب های نظری و عملی آن مبارزه کرده‌ است. در این اثر، پس از بحث های مقدماتی درباره عقل و دین، نقش‌های کلامی، تفسیری و فقاهتی عقل درباره دین تبیین و بررسی شده است. . 📕نام : عقل و دین در پرتو قرآن کریم ✍️نویسنده: استاد علی ربانی گلپایگانی 📖تعداد صفحات: ۴۳۲ صفحه وابسته به موسسه امام صادق (ع) ☎️تلفن مرکز پخش: 02532812900 09197463133 🔴 @Kharejkalam