eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
515 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
ما عموما دنبال اصلاح گری فوری هستیم و می خواهیم فوری عالم را اصلاح کنیم، اصلاح خوب است اما نه به قید فوری بودن. اصلاح همان طور که عرض کردم بالا بردن عقلانیت است و سخن تازه گفتن. _ استاد @Islamicphilosophy_ir t.me/Islamicphilosophy_ir
🍃 💢 «دین و معنویت»، اثر محمود مقدمی ‌ بحران معنوی و خلأ روحی بشر امروز، حرکت فزاینده‌ای را برای اقبال به معنویت ایجاد و غبار از فطرت انسانی کنار می‌زند. و بحث درباره معنویت و رابطه آن با دین، به بحثی جدی تبدیل شده است ... _ معرفی کتاب:👇👇👇 https://www.instagram.com/p/CHGe6BwHgJF/?igshid=109tewj1usei7 🌐 Poiict.ir/16449 🆔 @PoiictNewst.me/Islamicphilosophy_ir
يك روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است. آخر كسى به آنان نمی گوید: كدام فلسفه؟! آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟ و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟ كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛ تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى و ، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است. پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم. 📚 امام شناسى علامه ، ج۵، ص ۱۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود. علامه : 🔶 اگر فلسفه در حوزه رواج پيدا کند؛ تجرد روح ثابت بشود، ملکات راسخه روح ثابت شود، ابديت و ازليت روح ثابت شود، اوصاف نفسانی روح ثابت شود. اين عذاب، عذاب نقد است. اين[ کافر] خدا را قبول ندارند نه در دنیا نه در برزخ نه انجا، الان هم به خدا مى گوید تو نيستى. چنین روحی است. خب اين بايد عذاب ابدی ببیند. 🔶 اگر فلسفه از زندان ازاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح يعنى چه، تجرد روح يعنى چه، عذاب روح يعنى چه آن وقت اين سؤال ها جواب خودش را نقد مى يابد. 🍃 تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 💢 کتاب "کلام اسلامی" جلد دوم نوشته جناب آقای دکترحسن یوسفیان به همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=11118 @hekmateislami
💢 فرصتی بزرگ برای جمهوری اسلامی در راستای تمدن سازی اسلامی 💢 باید گام دوم طلاب در حوزه‌های علمیه گشودن ابواب باشد حداد عادل: اگر بتوان با احاطه بر سخن فيلسوفان اروپایی مشكل گشای فلسفه غربی از زبان فلسفه اسلامی بود، فرصتی براي جمهوری اسلامی در راستای تمدن سازی اسلامی ايجاد خواهد شد.  توجه به فلسفه غرب در حوزه های علميه كشور افزايش يافته و طلاب فلسفه غرب را مانند فلسفه اسلامی با جديت دنبال و عمق آن را درك می كنند. اكنون حوزه های علميه مشهد و قم بدون شتابزدگی، و با منطق كامل فلسفه غرب را مطالعه می كنند لذا بايد گام دوم طلاب در حوزه هاي علميه گشودن ابواب باشد كه با تسلط بر و مراجعه مستقيم به منابع مطالعاتی غرب و درك درست فلسفه اسلامی و غربی ميسر خواهد بود.  با درك درست و عميق از فلسفه غرب و فلسفه اسلامي مي توان به سوالات مهمي در متافيزيك و ساير علوم كه فيلسوفان غرب با آن مواجه شدند در قالب فلسفه اسلامی داد.  در اين صورت ايران شاهد شكوفايی بزرگ در فلسفه اسلامی خواهد بود و نتيجه تلاش فيلسوفان بزرگ اسلامی طی ۵۰ سال آينده به منصه ظهور می‌رسد و فيلسوفان غربی از فلسفه اسلامی خواهند كرد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ : اگر خدای نخواسته در منبر، شما چیزی بگویید که خودتان عاملش نیستید و در مسجد چیزی بگویید که خودتان بر خلاف او عمل می‌کنید، مردم دل‌هاشان از شما منصرف می‌شود و این کم کم موجب شکست اسلام می‌شود و این به عهده همه ماست. 📚صحیفه نور، ج۱۵، ص۲۴۸ ✅ @feghheakbar
⭕️ جهالت یا تجاهل روشن‌فکرانه به نام جبار حکیم مدتی است بحث از نزد عده ای از اصلاح طلبان، داغ شده است و اظهار امیدواری می کنند که پیروزی بایدن وضعیت اقتصاد ایران را تغییر می دهد و لذا این طایفه با نذر و نیاز و دعا از خدا خواستند تا ترامپ از کاخ سفید برود و بایدن به عنوان منجی ایران بر صندلی ریاست جمهوری جلوس کند. ⁉️ نمی دانم چه نامی بر این اندیشه بگذارم؛ مؤدبانه ترین نام را جهالت یا تجاهل روشن‌فکرانه می دانم. به صراحت، خود را صهیونیست می خواند و از شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی اظهار سرور کرد و بارها دشمن اصلی آمریکا را ایران خوانده است. بایدن عضو حزب دمکراتی است که در طول چهل سال انقلاب، بیشترین تحریم علیه ایران را مصوب و‌ اجرا کردند. آیا دولتی ها و سیاسیون کشور نمی دانند که انتخاب ترامپ یا بایدن در اختیار شورای حاکمیت آمریکا است و انتخاب هیچکدام نقشی در حل مشکلات ایران ندارد. انتخاب ترامپ یا بایدن در راستای منافع حاکمیت اصلی آمریکا است؛ نه ایران. حال این دسته از اصلاح طلبها که هشت سال کشور را معطل کردند و فعالیت اقتصادی سفارت خانه های ایران در کشورهای خارجی را رها ساختند و شرکت های داخلی را به فلاکت کشاندند و میلیون ها حاشیه نشین و فقیر و بیکار و بیمار بر کشور افزودند؛ چگونه رو دارند دلخوشی خود از آمریکا را به زبان آورند و با چه ترفندی دنبال احیای مجدد خود برای تسخیر حاکمیت هستند؛ آیا باز می خواهند رکود و‌ تورم و گسترش مافیای خودرو و بذر و کود و روغن و گوسفند و‌ مرغ و ده ها نیاز اولیه مردم را با ساختار معیوب بانک مرکزی و گمرک و مالیات دنبال کنند. نمی خواهم نقش برخی از اصول گرایان فاسد را در گسترش مافیای اقتصادی و رانت های سیاسی نادیده بگیرم که آنها هم بی شک مقصرند و بیش از برخی از اصلاح طلبان فاسد به خون شهدا خیانت کردند. 🔻 وای به روزی که پرونده آقازاده های این دسته از سیاسیون آشکار گردد و مردم، فساد مالی آنها را بفهمند. امروز کشور، محتاج جریان واقعی انقلابی و مردم دار و دغدغه مند و عالم است تا نسبت به حل مشکلات کشور، سیاست و برنامه داشته باشد. انقلابی دردمند هم برای حل مشکلات کشور کافی نیست که باید انقلابیون دردمند آگاه و دانشمند و با تقوا شکل گیرند و به صورت جبهه و جریان و گفتمان در آیند تا امور کشور را ذیل ولایت الهی و با استفاده از منظومه امامین انقلاب و مبتنی بر نظریه نظام انقلابی حل کنند که اگر چنین نشود منحل خواهیم شد و آسیبی به اسلام وارد خواهد شد که تاریخ ندیده باشد. 💢 راه حل اساسی مشکلات اقتصادی ایران، همان راه حل مشکلات نظامی و سیاسی و آن عبارت از اعتماد به اقتصاد مردمی است و این مدل از اقتصادی با اصلاح بانک و گمرک و مالیات محقق می شود. نقش مجلس شورای اسلامی در اصلاح ساختارهای مالی و تجاری و نقش نهادهای امنیتی و انتظامی در شناسایی سریع مفسدان و نقش قوه قضاییه در برخورد جدی و قاطع و سریع با مفسدان بسیار مهم و ضروری است که تا کنون نهادهای مذکور حرکتهای ارزشمندی انجام دادند و باید از همه آنها تشکر کرد. شکل گیری قوه اجرایی جوان و فعال و کارآمد و انقلابی، نقشه اصلاح اقتصادی تکمیل می شود. ✍عبدالحسین خسروپناه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
📣کارگروه انسان شناسی فلسفی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست‌های تخصصی 🔻«نشست دوم» ❇️موضوع: مشکل برای و امکان مواجهه با آن در صدرایی 👤ارائه دهنده: دکتر مهدی ذاکری دانشیار دانشگاه تهران 🗓 سه شنبه، ۲۰ آبان ماه ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ 🌐لینک ورود به اتاق نشست: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/falsafi 🔷پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام @Bagherololum @Pajooheir
علامه : حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند. اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد. حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟ بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد. اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است، بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود. گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است. پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد. اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند. با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟ 📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
در صورت تمایل، یک صلوات و حمد برای شفای بیماران شیعه به ویژه یک بیمار خاص و مضطر، مبذول فرمایید ... سپاسگزارم🙏🌸
انقلاب : فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند. ما باید در مقابل فلسفه های انحرافی و غلط، خودمان را در حال آماده باش نگاه داریم. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 رسالت اصلی حوزویون چیست؟ علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کساني هستند که مي‌گويند خدايي در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌اي بود؛ اما الآن ديگر حرف‌هاي رسمي است، براي اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدايي نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهايي هم که مبدئي قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلي را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدايي هست و قيامتي هست و وحي‎ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوري که ميلياردي است مثل هند، هم موش‌پرستي رواج دارد هم گوساله‌پرستي رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزي بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلي در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهاي فراواني هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتي نيست، وحي‌اي نيست، رسالتي نيست، نبوتي نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌هاي ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعني الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايي نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلي حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندي تقريباً يک سيزدهم آن مربوط به احکام فقهي است وگرنه دوازده سيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقي هست و عدلي هست و اينهاست 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 برنامه و سفارش آیت الله العظمی به فراگیران حکمت اسلامی از زبان آیت الله غلامرضا شیخنا الاستاذحضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی) فرمود : کسی که بخواهد رشته خود را فلسفه قراردهد خوب است و فلسفه را به این ترتیب بخواند: مرحله اول : ۱. المنطق ۲. الجوهرالنضید مرحله دوم: ۱. بدایةالحکمة ۲. کشف المراد بخش اثبات الصانع مرحله سوم: ۱. نهایة الحکمة ۲. شرح منظومه ۳. شفا مرحله چهارم: ۱. شرح اشارات ۲. شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی مرحله پنجم: ۱. جلد ۱و۲ ۲. الهیات شفا مرحله ششم : اسفارجلد ۳ تا ۹ —استاد فیاضی : افزون برهمه این ها یک دوره اسلامی متقن لازم است. 📔 پرنیان اندیشه، ص۴۳و۴۴ (کتاب پرنیان اندیشه مشتمل پرسش ها و پاسخ هایی از استاد فیاضی است). ⭕️ نکته: ۱. روشن است که سیر مطالعاتی استاد و بهترین و جامع ترین سیرها می باشند. و این دو بزرگوار با قلم خود به نگارش در آورده اند. و ما این دو سیر را قبلا در کانال قرار داده ایم. ۲. البته سیر گفته شده در بالا هم دارای نکاتی است؛ ازجمله، از کشف المراد فقط قسمت اثبات صانع که صفحات معدودی است گفته شده (زیرا نهایه الحکمه از معظم کشف المراد که همان امور عامه ی آن است انسان را به بهترین وجه مستغنی می کند). ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : _ حرف‌های بهشتی و مطهری در مورد نقد حوزه و روحانیت را اگر بدون اسم بردن از آن‌ها بزنیم، فکر می‌کنید این‌ها حرف های روشنفران ضد حوزه و روحانیت است. _ مسئول[و مقصر] طلبه‌ها نیستند، بلکه مدیران و مدرسان حوزه هستند. _ شما در چه عالمی سیر می‌کنید؟! _______________ تتمّه: به نام خدا آنچه که از سیره اهل بیت (به ویژه امام صادق، امام باقر و امام رضا علیهم السلام) برای ما روشن و محرز است این است که اگر امام صادق (ع) هم اکنون مدیریت حوزه ها را بر عهده داشتند، روش مدیریتی‌شان به گونه‌ای بود که اصل و اساس و محور علوم متداول حوزه را بر علوم عقلی و استدلالی بنا می‌نهادند. امام صادق (ع)، روش و نظام حوزه را به گونه‌ای سازماندهی می‌کردند که طلبه مدام در حال تحلیل و نقد و بررسی نظریات شایع عصر (از کانت و هایدگر در فلسفه گرفته تا فروید در انسان شناسی و...) قرار می‌گرفت نه اینکه ۱روز در الموجز و ۱هفته در اصول مظفر و ۱ماه در کفایه و ۱-۲ ماه در خارج اصول به بحث مشتق اوقاتش هدر رود امام صادق(ع) هرگز کرسی‌های مسجداعظم و شبستان‌ها را منحصر در احکام (فقه واصول) نمی‌کرد بلکه اکثر کرسی ها (اگر نگوییم همه) را به علوم عقلی و استدلالی و بررسی مکاتب فکری موجود در کشورها اختصاص می‌داد به راستی اینان در کجا سیر می‌کنند؟! ... ظاهرا مسئولان و مدیران به شدت نیازمند و هستند. البته حوزه در این زمینه‌ها دارای نیروهای قدرتمندی است که نوک پیکان تشیع و جمهوری اسلامی در جهان محسوب می‌شوند اما اینان معدودند و نقد ما بر بدنه و نظام حوزه است. ✍امین دهقانی ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می‌پردازد که دانشجویان ما را بی‌نماز می کند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود (برگرفته از علامه ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ۲۴ آبان بزرگداشت علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخانی انقلاب: کسی مثل علامه (رضوان الله تعالی علیه) در حوزه علمیه ى قم پیدا شد؛ ايشان هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى توانست درس خارج فقه مفصلی بدهد؛ هم مى توانست درس خارج اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کارى پرداخت که ان روز ان را لازم مى دانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اين که اين ها لازم است. او گفت من مى بينم که دارند تفکرات و فلسفه ى کاذب مارکسیستی را در ذهن ها جا مى دهند؛ نمى شود با توضیح المسائل اين ها را پاسخ دهیم؛ توضیح المسائل جای خودش را دارد؛ جواب اين ها را با چیز ديگرى بايد داد. ايشان را نوشت. 🍀 ديدار جمعی از روحانیون همدان- ۱۵تیر۸۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود) 🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇 @dreshkevari 🌐 @meshkatnoor
آیت الله مجتهدی فرمودند: استاد ما آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان می فرمودند: همسرم را در منزل موعظه می کردم و از صفات عالیه حضرت زهرا(س) نقل میکردم و چون می گفتم که حضرت زهرا(س) چنین بود و چنان بود تو هم این طور باش، همسرم در جواب جمله ای را گفت که هرچه موعظه کرده بودم، بر باد رفت، او گفت: هر موقع تو حضرت امیرمومنان علی (ع) شدی، من هم حضرت زهرا (س) می شوم. آداب الطلاب، ص۴۷۶ ‌https://t.me/maareffetrat تلگرام @Alfetrah ایتا
❇️ برای در همسرداری، عضو کانال "همسرداری حرفه‌ای" (کانالی فوق‌العاده) شوید: 👇 🆔 @khanevadeh_313
💢 در مباحث اعتقادی هم باید اجتهادی عمل کرد آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی می‌خورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همه این احکام را موبه‌مو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»می‌گوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزه‌ها به تمام آن‌ها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟ _ استاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 به بهانه درگذشت آقای داود 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت اول 🔹داوود فيرحي در هفته گذشته به دليل بيماري کرونا درگذشت. به همين مناسبت پيام هاي گسترده اي از سوي سردمداران اصلاحات و رييس جمهور و معاون اول و ظريف و ... صادر شد. در اين پيام ها وي را فقيهي نوانديش،‌ عالم اندیشمند، متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم‌ سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، نام برده شده است. به همين مناسبت بر آن شديم براي آشنايي شما شخصيت فيرحي و تطورات فکري وي را براي شما تبيين کنيم. 🔹داوود فيرحي يک فرد حوزوي، ولي دانش آموخته دانشگاه تهران بود. جوهره فکري او در دانشگاه تهران تحت اشراف افرادي مانند حسين بشيريه و سيد جواد طباطبايي شکل گرفت. زماني که وي در سال 75 ملبس به لباس روحانيت شد، موجب خرسندي حسين بشيريه شده بود زيرا او مي توانست حرف هاي امثال بشيريه را در قالب مفاهيم ديني مطرح کند . در واقع تبار شناسي فکري ايشان رنگ ديني زدن به مفاهيم غربي بوده است. نقطه عزيمت فکري او، ‌مدرنيته است و طبعا فقه را در خدمت مدرنيته قرار داده است. بر اين اساس، او سعي مي کند واژه هاي مشروعيت، ‌تحزب را با حفظ چارچوب هاي غربي اش رنگ ديني بزند.دقيقا همان خطي که ميرزا ملکم خان در دوران مشروطه دنبال مي کرد. او در برابر آخوندزاده که با صراحت بر ضد دين مبارزه مي کرد،‌بر اين باور بود که بايد آموزه هاي غربي را در لفافه اي از مفاهمي ديني به خورد مردم داد. 🔹مهمترين انتقاد وي به عبدالکریم سروش و محمدمجتهد شبستري اين است که بايد از تجربه مشروطه درس گرفت و براي پل زدن سنت به مدرنيته بايد از فقه استفاده کرد. بررسي مقالات و کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند که به تدريج پُر رنگتر شود.(و به کارگیری این شیوه مرموزانه و مزوّرانه توسط نامبرده، دقیقا همان ویژگی ای است که امثال محمد خاتمی و مصطفی محقق و جواد ظریف، و جمعی دیگر از روشنفکران غربگرا... در پیام های تسلیت خود ،در فقدان وی، نعل وارونه زده و با تعابیری از قبیل ، "حجت موجه بود بر سازگاری سنت و جهان نو پدید انسان روزگار ما"، و یا پژوهشگری صلح دوست با چهره ای مهربان، روشنفکری در مسیر سنت، حلقه وصل سنت و مدرنیته، حلقه وصل فقه و سیاست، حلقه وصل مکتب و آکادمی،و... ، او را ستوده و به تجلیل از وی می پردازند). 🔹او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود،" در دو دهه گذشته ،در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار ، پلی موسوم به اسلام رحمانی میساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضد بشری مکاتب غربی ،نه تنها تعارضی نداشت بلکه موید آن نیز بود، و البته بعد از گذرِ خرِ مرادِ اربابان غربی از این مرحله ، این پل را نیز چندان امان نداده و در قالب"تطوّر و دگردیسی فکری"آن را نیز تخریب نموده و در پروسه های جدیدش ، تحت عنوان "تاملات و تدبرات الهیاتی دو دهه گذشته اش "در جهت آشتی سنت با تجدد، در عرصه اندیشه سیاسی و حاکمیتی دینی ، را نا موفق و ناکام دانسته و از متافیزیک در عرصه سیاست و اجتماع روی برگردانده و به تعبیر خودش،به فیزیکالیسمِ مشکله دولت ایرانی در دو سده اخیر می پردازد، البته در این پروسه جدید، دیگرنه تنها تلاشی جهت همگون سازی اندیشه سیاسی دینی با مدرنیته و حاکمیت سکولار صورت نمی گیرد و به متون و نصوص دینی استناد نمی شود،بلکه این بار نصی که "به عنوان اصلی ثابت" ،مورد استناد قرار میگیرد ،نص حاصل‌شده از تدبّرات منورالفکران غربزده ایرانی در دو سده اخیر(مانند مشیر الدوله ،میرزا ملکم خان ،آخوند زاده ،تقی زاده و...)؛میباشد و به نوعی تلاش میکند علت العلل، ضعف و کاستی و فسادهای های درون حاکمیتی دوران قاجار و پهلوی را، ناشی از پارادوکس و اجتماع نقیضین دو گانه اصلاحات دینی و توسعه در نظام های سیاسی، جامعه دینی ایران قلمداد نموده و از آن به عنوان "اشتباه بزرگ سوته دلان سیاست ایرانی"،که مقصود وی همان منورالفکران غربزده است ،در اصلاح کژکارکردی سامان سیاسی در ایران ،یاد کند و تنها راه برون رفت از این مشکله و آفتی که متوجه نظام های حاکمیتی ایران در سده های اخیر بوده را ،پالایش سپهر حاکمیت سیاسی ایران را از عنصر دین دانسته و به طریق اولی همین استدلال غیر واقعی و دقیقا معکوس را ،در ابعادی بسیار وسیعتر، بر نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ، جاری و ساری دانسته و تنها راه حل و نسخه شفا بخش را ،جدایی دین از سیاست و به عبارت روشنتر، حاکمیت مدرنیته و سکولاریسم میداند. که البته در این مقال، مجال پرداختن بیش از این به این مطب نیست. 🔸ادامه در پیام بعدی کانال ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
💢 به بهانه درگذشت آقای داود 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت دوم 🔹با همين نگرش بود که همواره به عنوان توجيه گر مطالب آقاي حسن روحاني شناخته مي شد زماني که آقاي روحاني موضوع « اسلام رحماني» را در دستور کار خودش قرار داد و اين گونه اظهار مي داشت که مردم را نمي توان با زور به بهشت برد،‌ با درج مقالاتي به توجيه اين سخن پرداخت. 🔹او از عناصر اصلی موسسه مطالعاتی سیاسی اقتصادی پرسش بود که عناصر دین ستیزی مانند مصطفي ملکيان دکتر سريع القلم و جواد طباطبايي (صاحب نظریه مرگ اسلام) و تاجيک و ديهمي و... در آن حضور دارند و گفته میشود این موسسه وظیفه کادر سازی برای حاکمیت جریان دین ستیز به عهده داردو برخی از مقالاتی که این روزها در نشریات جریان تجدید نظر منتشر میشود ،توسط دانشجویان این موسسه تجدید و تدوین شده است . 🔹سوابق سياسي وي در حوزه علميه قم نيز جالب است؛ فيرحي از اعضاي مجمع محققان و مدرسان حوزه علميه در کنار فاضل ميبدي ، اسدالله بيات و موسوي تبريزي و از عناصر اصلي حلقه فتنه 88 در قم در کنار سيد ضياء مرتضوی،‌ عبدالرحیم سلیمانی ، سروش محلاتي ،حمیدرضا شریعتمداری ،کاظم قاضی زاده(مدیر مسئول موسسه فهیم) ، و ... بود. 🔹او همچنین ارتباط تنگاتنگي با موسسه نشر نگاه معاصر که مروج افکار و نوشته های دین ستیزانه مصطفي ملکيان و همپالکی هایش مانند مجتهد شبستری میباشد ، داشته و تا همين سالهای اخیر ، نيز از نويسندگان پر و پاقرص سايت ضدانقلابي کلمه بود. بعد از جريان فتنه در دولت اعتدال، ‌ارتباط تنگاتنگي با وزارت خارجه داشت. يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه اي بيان مي کرد شاخص هاي «اسلام اروپايي » بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد؛ زماني که هابرماس به ايران آمد در يک نشستي که برخي دوستان موسسه امام خميني ره نيز بودند «اسلام اروپايي» را اين گونه تعريف کرد «مقصود من از اين عنوان آن است که دين اسلام در اروپاي غربي همان پروسه هضم معرفتي را از سر مي گذراند (يعني همان بلايي که بر سر مسيحيت در آمد.) دين براي اين افراد ديگر منبعي براي استخراج جهان بيني به حساب نمي آيد به اين معنا که اين جهان بيني هدف گيري تک تک آحاد جامعه را به طور کلي هدايت کند و خود را مبناي نظريات حقوقي سياسي و تشکيلاتي نظام سياسي بداند. اين همان چيزي است که من به آن فروپاشي دين مي گويم. البته اين تعبير کمي گمراه کننده است ولي در عين حال همان گونه که من در برخي مقالات و سخنراني عمومي ام اخيرا گفته ام متقاعد شده ام که زبان هاي ديني داراي اين ظرفيت هستند که حساسيت اخلاقي، احساسات اخلاقي، مرجعيت اخلاقي و مفاهيم اساسي اخلاق را به روشني بيان کنند.» يعني وي تنها در اين جهت زبان دين را قبول دارد ولي در مسائل جهان بيني و حقوقي و سياسي و ... دين بايد از ادعاهايش دست بردارد. اگر اسلام، اروپايي شد مي تواند به حياتش ادامه دهد و گرنه نمي توان به بقاي آن اميدوار بود.اين دقيقا همان رسالتي است که امثال آقاي فيرحي و روشنفکران غرب زده دنبال کرده و مي کنند. 🔹بي جهت نيست که عناصر اصلي دولت حسن روحاني با تعابيري مانند «فقيه نوانديش، یار فرهیخته و نواندیش، عالم اندیشمند و متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم‌ سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، ضایعه ای غمبار و جبران ناپذیر » ياد مي کنند. البته از عناصر وابسته به غرب و غربگريان چنين تعابيري بعيد نيست آن چه جاي تعجب دارد پيام تسليت مدير حوزه هاي علميه است که همه جريانات انقلابی حوزه را در شوک فرو برده است! پرسش همه اين است که چرا نسبت به شخصيت هايي مانند محقق انديشمند و انقلابي روح الله حسينيان که مقام معظم رهبري نيز براي رحلتش پيام تسليت داده اند مشمول پيام ايشان نمي شوند ولي اين از اين گونه افراد با اين سوابق تجليل مي شود؟ ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
استاد : دسته ای از فلسفه اسلامی مأموریت دارند که این رکن رکین حوزه‌های علمیه را که با آن می‌توان در برابر افکار الحادی و انحرافی ایستاد، متزلزل و نابود کنند. هیچ شبهه‌ای در این نیست که این دسته را و و همه کسانی که با این حوزه و با نظام مخالف هستند، آماده کرده و نیروهایی را برای همین کار به حوزه فرستاده‌اند. من گاهی به آنها می‌گویم که کاری که شما می‌کنید از دو حال خارج نیست؛ یا از و پول می‌گیرید، یا نمی‌فهمید چه کار می‌کنید. دسته اول این ها هستند. اینهااصلاً گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و اگر اینها با آدم صحبت کنند، کارشان دعوا و بکار بردن تعابیر موهن و توهین به بزرگان است؛ البته این‌ها مأمورند که اینجا این کار را بکنند و حقوق می‌گیرند و مأموریت دارند و مدتی هم هستند و سپس خواهند رفت و شما می‌بینید که دیگر اصلاً اثری از آنها نیست. پنج سال اینجا هست و بعد می‌بینید که دیگر خبری از او نیست، حالا به کجامی‌رود، معلوم نیست! 📜 ماهنامه حاشیه، شماره ۶و۷ و پایگاه 《عرفان و حکمت در پرتو و عترت》 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar