eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
513 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
بیان قضیه محمدمهدی خلجی که با ریش و عمامه بود ولی ملحد شد.
توضیحاتی راجع به کتاب سکولاریسم نقابدار اثر خودش
خلاف‌گویی سروش: من وقتی کتاب صراط مستقیم رو نوشتم اصلا آثار جان هیک را نخوانده بودم ... ولی در دیدار با جان هیک می گوید قبلا آثار شما را خوانده بودم.
خب شاید کسی بگوید چه لزومی دارد در مورد سروش پرداخته شود در حالی که تاریخش گذشته و در خارج هم وضع اسفناکی (از نظر جایگاه و وضع اقتصادی و ...) دارد و حتی اخراج شده از فضاهای آکادمیکی و ... اساسا بازارشان [روشنفکران التقاطی] در ایران است و گرنه در غرب تحویل گرفته نمی‌شوند. اما چرا به او بپردازیم؟ چون جریان سروش نه تنها هست بلکه در فضای حکمرانی هم هست. تفکر سکولاریسم نقابدار هست در مدیران ما. و این تفکر در فرهنگ و سیاست و اقتصاد و واردات و صادرات وجود دارد. ... تاثیر گذاشته روی تفکرات برخی مسئولان و مدیران کشور و برخی اساتید دانشگاه. به عنوان مثال در مساله کرونا، نماز جمعه‌ها و زیارت‌گاه‌ها را تقریبا بستند ولی تفرج‌گاه‌ها تقریبا آزاد و باز بود.
ماجرای وضع اسفناک (مالی و موقعیتی) سروش در خارج و در خواست کمک وی از خسروپناه. سروش در دوران مدیریت اعوانی اخراج شده است.
مراحل فکری سروش؛ او در دیدگاه‌های اخیرش (اسلام اقتدارگرا) کم کم به خلاف قبل (مثلا حتی رویا انگاری وحی) که حتی ابعاد عرفانی پیامبر را می‌گفت، شده. ولی الان در مورد پیامبر خشونت را منتسب می‌کند و با شخص پیامبر درگیر شده.
تهافت‌گویی در کلیه مباحث سروش فراوان است. و تناقض گویی های فراوان. خودش می‌گوید تخصصی در فلسفه و روان‌شناسی و جامعه شناسی ندارم. تخصصی در عرفان نظری و همین‌طور در مبانی و علم عرفان عملی هم ندارد و فقط تخصص او در عرفان ادبی است، به تعبیر برخی‌ها مولوی‌مالی.
سروش اصلا حاضر به مناظره نمیشد
حتی برخی [اندکی] از اساتید حوزه از این سکولاریزم نقابدار تاثیر پذیرفتن ولو این که خودشان ندانند که از کجا تاثیر پذیرفته اند
🔴 استاد زرشناس:
جریان روشنفکری ایران نماینده‌ی شبه مدرنیته و تجدد مآبی است. استراژتیست های جهانی سعی در نشر آن داشتند؛ که در مصر و عراق و حتی هند و چین و ... نشر داده شد. اما مجریانش، روشنفکران هستند. روشنفکران دو شاخه دارند: ۱. آتئیستی و الحادی ۲. التقاطی (مانند مارتین لوتری و... در غرب)
البته این دسته دوم اسم خودشان را روشنفکر دینی می‌گذارند. و من اسم آن ها را التقاطی.
هر کدام از این دو شاخه زیر مجموعه های متفاوتی دارند
خود مدرنیته در غرب، پروژه نبوده؛ و اقتضای حرکت آن ها و گذشته و مسیر تاریخی آن ها بوده که بعدها به آن رسیده‌اند
ولی شبه مدرنیته در ایران، پروژه است.
تا دقیقه ۷۰
.
💢 تنها عاملی که مردم را جذب می‌کند، طهارت ماست. آیت الله : هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید. تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود. باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است. _ دیدار جمعی از حوزه‌علمیه‌همدان مهر ۹۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
4_6019215851515807966.pdf
193.7K
💢 لجاج با رسول خدا (ص) و ماهیت ترویجی و ایدئولوژیک مساعی او _ از دکتر علیرضا شجاعی زند http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3245/15/@Islamicphilosophy_ir
4_6025957863543802012.pdf
98.4K
💢 واقعیت تراشی معوج و ادعاهای سست برای القاء «دین قدرت است» توسط آقای ✍ دکتر حمیدرضا t.me/prof_ayatollahy @Islamicphilosophy_ir
کانال یادداشت های فلسفی فایل های صوتی تدریس: ▫️ آموزش فلسفه؛ ▫️ بدایه الحکمه؛ ▫️ فلسفه اخلاق؛ ▫️ درس های طرح ولایت (خداشناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق) ▫️ نهایة الحکمه. تدریس شده توسط استاد سربخشی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه امام خمینی ره) ⭕️ عضویت در تلگرام: 👇 t.me/sarbakhshi ⭕️ عضویت در ایتا: 👇 @sarbakhshi
هانس کونگ نویسنده اثر معروف ۳جلدی "خدا در اندیشه فیلسوفان غرب"، درگذشت.
💢 تفاوت آموزش فلسفه در حوزه و دانشگاه استاد رضا اردکانی: ما در کل فلسفه جدید که از ۵۰ سال پیش آشنا شدیم، دیگر مثل و فلسفه نمی‌خوانیم. اول از یک متن ساده شروع می‌کنند مثلا از شرح منظومه سبزواری شروع می‌کنند بعد کتاب شفا می‌خوانند و ... یعنی ترتیبی است و متن فلسفه را می‌خوانند. الان نمی‌دانم اما در اروپا و آمریکا هم در یک زمانی به این صورت بوده که دانشجویان موظف بودند که متون فلسفه را بخوانند. استاد نمی‌آمده متن را تدریس کند. اگر هم متن را درس می‌داده شرح می‌کرده و سریع می‌گذشته. ما کمتر از این روش پیروی کردیم بیشتر مجمل مجمل خواندیم، خواندیم، ۱۰ صفحه راجع به خواندیم، چند صفحه راجع به خواندیم، چند برگ در مورد خواندیم. پراکنده خواندیم. اصلا رسم فلسفه جدید خواندن ما که حالا دارد بهتر هم می‌شود. اینطور نبود که متن بخوانیم و از پایه بخوانیم گاهی هم از آخر شروع کنیم. یکی از اساتید که تاریخ علم درس می‌داد، از معاصر درس می‌داد و به گذشته می‌رفت. ما هم گاهی از فلسفه معاصر شروع می‌کنیم چون چشم و دل ما را می‌گیرد بعد ناگزیر به گذشته اش می‌رویم. ✅ @Islamicphilosophy_ir
4_6019071420355576448.pdf
441.8K
🍃 تحصیل و تحقیق فلسفه و عرفان اسلامی استاد علی ( عضو مجمع عالی حکمت اسلامی ) ⭕️👈 دروس و آثار: efteghar.blog.ir@Islamicphilosophy_ir
💢 مقدمه‌اي بر فلسفۀ اسلامی معاصر اثر محمد موضوع این کتاب جایگاه فلسفۀ اسلامی معاصر و دیدگاه‌های فیلسوفان اسلامی در ایران معاصر است که برای نخستین بار اندیشه‌های فلسفی دوازده تن از برجسته‌ترین فیلسوفان مسلمان معاصر را بررسی مي‌کند. این فیلسوفان عبارتند از: ، علامه سید محمد حسین ، علامه شهید مرتضی ، استاد مهدی یزدی، علامه سید جلال الدین ، علامه حسن ، علامه عبدالله ، علامه محمدتقی ، علامه شهید سید محمد باقر ، علامه محمد تقی ، سید حسین ، و سید احمد . چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۹ به بازار آمد. این کتاب شما را با جدیدترین اندیشه های بزرگترین فیلسوفان معاصر اسلامی آشنا می کند. مباحث این کتاب می‌تواند در انتخاب موضوع برای نگارش پایان نامه به دانشجویان رشته فلسفه نیز کمک کند. این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه و منتشر شده است. .Mohammad Fanaei Eshkevari, An Introduction to Contemporary Islamic Philosophy, translated by Mostafa Hoda'i, London: MIU Press, 2012. مرکز پخش: قم، کتابفروشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.