eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
515 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 بررسی تطبیقی؛ راهبردی‌ترین نکته و توصیه‌ علامه در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت علامه « این کارهایی که بیان کردید، کارهای بسیار خوبی است اما کارهای بالاتری باید صورت گیرد ... توصیه بنده اینست که علاوه بر یادنامه‌ها، مقالات علمی تألیف گردد که نظریات اندیشمندان غربی با اندیشه‌های آیت الله مصباح قرار گیرد تا در مقابل آن نظریات مشخص شود» .................................. پ‌ن: ۱. خود آثار علامه جوادی آملی نیز مستحق و بلکه در بین اندیشمندان اسلامی، احقِ برای بررسی تطبیقی است. ۲. بین آراء این علمای اسلام شناس و جامع الاطراف با اندیشمندان غربی، مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها، نگاشته شود به‌گونه‌ای که خوانندگان به برتری و مترقی بودن این اندیشه‌ها بر اندیشه‌های غربی (هم از حیث و هم و هم و هم و هم و هم ابتنا بر و انسانی) اذعان کنند. ۳. چنین بررسی‌های تطبیقی‌ای، متفرع بر اموری است، تا دارای بلوغ باشد و خضوع محققانِ صادق و حقیقت‌جو را برانگیزاند: الف) بالا و همه جانبه بر مورد بررسی ب) بر اندیشه عالم ج) بر اندیشمند یا مکتب مورد نظر (به‌گونه‌ای که متخصص آن اندیشه غربی اذعان کند که نویسنده بر آن دیدگاه اشراف همه‌جانبه داشته) ۴. در نگاشتن این گونه آثار از حرص رزومه جمع کردن باید پرهیز کرد و باید با حوصله و ادای حق مطلب به پیش بُرد و الا موجبات خام‌نِگاری و آسیب به شخصیت متفکر اسلامی و اصل اندیشه اسلامی می‌گردد ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ از خطراتی که ما طلبه‌ها را تهدید می‌کند! (۱۱۷ثانیه) _استاد (از شاگردان توثیق شده پهلوانی تهرانی) @OstadMoayyedi ▫️ بازی و کودک هشتاد ساله در بیان آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ صلوات شیخ اکبر محیی الدین بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها: صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ،  عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السّلام. 📔 مناقب ابن عربی (صلوات بر چهارده معصوم)، بخش سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فلسفه الهی و اسلامی کردن علوم 💢 بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان علامه : فلسفه، رئیس العلوم است؛ او همه علوم را اسلامی کرده، او مسلمان کرده‌. تاثیر آن است که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است. یک وقت است واعظی چند نفر را مسلمان می کند، یک وقتی علمی همه علوم دنیا را مسلمان می کند؛ (فلسفه) یعنی این!! یک وقت کسی در ماه مبارک رمضان، در منبر از مرحوم با عظمت و جلال یاد نکرد؛ خدا او را هم بیامرزد. مرحوم برایم نقل می کرد که پدرم امام، قبل از انقلاب و قبل از رحلت مرحوم آقای بروجردی؛ وقتی پایان درس خارج شان فرا رسید، فرمود: حرمت بزرگان را حفظ کنید، ( و ما ادراک مَن )! برای اینکه این‌ها متولّی علمی بودند که این علم، علوم را اسلامی می کند. شما اگر روی منبر می‌روید، چهار تا مسلمان درست می‌کنید؛ این چهار تا دانش نه، چهار هزار دانش نه، چهل میلیون را اسلامی می‌کند! فلسفه یک همچنین سمتی دارد. ☘ همایش دین و فلسفه _ قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ ۱۳۸۹/۰۷/۱۵ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 این سخن(دروغ)، سخن اسلام نیست آیت الله دکتر : این دروغ را قبول نکنید؛ اگر در جامعه‌ای کسانی فقرا را به صبر دعوت کردند که میدان را برای یغماگران باز بگذارند و بگویند صبور باش خدا در آخرت به تو عوض می‌دهد این سخن، سخن اسلام نیست!
💢 وحدت حوزه و دانشگاه علامه : جریان وحدت حوزه و دانشگاه گاهی به امر موعظه، نصیحت و مانند آن وابسته است كه آن كار مثبتی است و اثر خاصّ خود را دارد و اگر بخواهد صبغهٴ علمی پیدا كند، باید این دو نهاد را بررسی كرد؛ مثلاً دو نهاد اقتصادی، بهترین راه برای وحدت آنها تبیین مسائل صحیح اقتصاد است یا دو نهاد اجتماعی وقتی می‌توانند با هم هماهنگ باشند كه اصول اساسی جامعه ‌شناسی و اجتماع و مانند آن به خوبی تبیین شود، دو نهاد سیاسی هم همین طور؛ اما دو نهاد علمی مانند حوزه و دانشگاه، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها است كه می ‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد كند. تنها علمی كه می ‌تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است كه صدر و ساقه آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن است و مانند آن، زیرا چیزی كه خود متكثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود، چه اینكه چیزی كه خود واحد است، هرگز سبب كثرت نمی ‌شود. تنها چیزی كه می ‌تواند وحدت حوزه و دانشگاه باشد، است «و لا غیر» كه هیچ كثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی ‌كند. 📚 پیام به همایش وحدت حوزه و دانشگاه تاریخ: ۱۵ آذر ۹۴ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
1_1365901604.pdf
15.87M
📃 چکیده مقالات پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی (با محوریت دولت اسلامی) ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بایستی سیره اهل بیت علیهم‌السلام را جزء علوم بدانیم و شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام، جزء حوزه‌های علمیه باشد. _ آیت الله / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ✅ @feghheakbar
💢 کلمه‌های اضافی کتابی را که نوشت به شیخ نعمانی داد تا آماده کند و به چاپخانه بفرستد. شیخ کتاب را مرتب کرد و روی جلد نوشت: «تألیف حضرت آیت‌الله‌العظمی سید محمدباقر صدر.» محمدباقر این عبارت را که دید روی چند کلمه خط کشید و گفت: نیازی به این‌ها نیست. به این شکل چاپ کنند: «تألیف سید محمدباقر صدر.» شب بیست‌ویکم ماه رمضان سال یک‌هزاروسیصدوپنجاه‌وچهار. 📚کتاب نا، صفحه ۱۶۵ پ‌ن: ۱. صادق بودن یا بازیگر بودن را می‌توان در امثال این مواضع تشخیص داد. ۲. این را مقایسه کنید با کسانی که به وسیله شاگردان بسیط خود، القاب فراچنگ می‌آورند. ✅ @feghheakbar 🆔 @shahidsadr
💢 علوم انسانیِ امروز، مغایر شریعت است عملاً در دنیا و کشور ما پیشی گرفته است و امروز بخش عمده‌ای از زندگی ما را علوم انسانی سکولار از غرب آمده در اختیار دارد. فرافکنی نمی‌کنیم اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از همین علوم انسانی است که در بخش هایی هم است. _ استاد ، افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مواخذه برای انجام مهم و ترک اهم 💢 عقوبت واجب و ترک اوجب درباره ضرورت اولویت‌گذاری در برنامه‌ها فراوان شنیدیم. اما چندی قبل مطلبی از آیت‌الله رجبی_مسئول موسسه امام خمینی (ره)_، از قول مرحوم علامه مصباح شنیدم که می‌فرمود: ممکن است قیامت به‌خاطر پرداختن به واجب(نیاز) مواخده شویم! یعنی از ما سوال شود: چرا به واجب مشغول شدیم؟ لابد در پاسخ می‌گوییم: این دیگر چه سوالی است! خب، چون واجب بود و دستورالهی و من ملزم به انجامش بودم. گفته می‌شود با وجود اوجب(اولویت) حق نداشتی به واجب مشغول شوی! به خود لرزیدم وقتی نه اوجب، نه واجب و نه مستحب، بلکه چه‌بسا به مکروهات و محرمات مشغول باشیم بجای واجب و اوجب! ✍ صدرامازنی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
ما که در حوزه هستیم نباید خود را کمتر از شیخ انصاری و آخوند خراسانی ببینیم. اگر کمتر از آن‌ها شدیم باید به حال خودمان اشک بریزیم؛ چون اینها جزء اوساط علما هستند. این که حوزه نمی تواند تربیت کند چون گرفتار این امور است که خودش را تامین کند. اتلاف عمر حقیقت شرعیه نمی‌خواهد که آیه‌ای درباره آن نازل شود. این وضعیتی که ما داریم اتلاف عمر است؛ با این همه علوم و نوآوری و ... باز ما درگیر تکرار هستیم. _ آیت الله ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar