💢 اهمیت انسان شناسی
آیت الله #حایری_شیرازی:
انسانشناسی اصل علوم انسانی است وعلوم دیگر بر پایهی انسانشناسی شکل میگیرند. امام راحل امتیاز علمای اسلام در مبارزهی با دشمنان را انسانشناسی قوی آنان بر پایهی وحی میدانست. بسیاری اوقات ایشان در سخنان خود اسلام و انسان را به هم عطف کرده و میفرموند: مشکل دشمنان ما این است که اسلام را نشناختهاند. کسی می تواند اسلام شناس شود که انسان شناس باشد.
..........................................
✍ پن:
▫️ محور مطالعات انسان شناسی خود را روی انسان شناسی صدرایی-قرآنی قرار دهید.
▫️ علامه جوادی آملی در آثار متعددی به تبیین چیستی انسان، جایگاه انسان در جهان، کمال انسان، غایت انسان، مدارج انسانی، موانع کمال انسانی و ... می پردازد.
در کتب سترگ و ارزشمندی مانند: تفسیر انسان به انسان، انسان از آغاز تا انجام، تفسیر موضوعی، تحریر رساله الولایه و ...
تفسیر موضوعی ایشان مانند: ج۱۰(مبادی اخلاق در قرآن)، ج۱۱(مراحل اخلاق در قرآن)، ج۱۲(فطرت در قرآن)، ج۱۳(معرفت شناسی در قرآن)، ج۱۴(صورت و سیرت انسان در قرآن)، ج۱۵(حیات حقیقی انسان در قرآن)، ج۱۶(هدایت در قرآن)
▫️ آثار زیر هم در این زمینه، مهماند:
_ جلد ۸ و ۹ اسفار (سلطان مباحث انسان شناسی و معادشناسی) و شرح این دو جلد توسط آیت الله جوادی آملی در جلدهای ۳۱ تا ۵۰ رحیق مختوم.
_ تنقیح جلد ۸ و ۹ اسفار توسط استاد طاهرزاده
_ معرفت نفس علامه حسن زاده آملی
_ جلد سوم درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبودیت
حوزه علمیه تمدن ساز
عمده نظر من به این است که حیف است یک دسته ای از اهل علم که مردم صالح و خوبی هستند اینها #محروم بمان
استاد #دینانی:
با این که #امام_خمینی دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند.
با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم.
کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید!
.....................
پن:
شِکوِه و بیان خود حضرت امام در این زمینه را اینجا بخوانید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 #تازه_های_نشر
#معرفی_کتاب
کتاب #علم_دینی اثر علامه #جوادی_آملی به همت استاد #پارسانیا تحقیق و تنظیم شده و انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است.
▫️ ادامه
11.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿 کتــــاب «ادب فنای مقربــان؛ شرح زیارت جــامعه کبیره» تـــــألیف حضرت آیت الله #جوادی_آملی به عنوان اثر برگزیده سی و نهمین کتــــــاب سال جمهوری اسلامی ایـــــران انتخــــاب و معرفی گردید.
◾️ اسفند ۱۴۰۰ / باز نشر به مناسبت شهادت امام علی النقی (بیان کننده زیارت جامعه کبیره)
🔸 این شرح تاکنون به جلد دوازدهم خود رسیده است.
#معرفی_کتاب
@nashresrair
حوزه علمیه تمدن ساز
🌿 کتــــاب «ادب فنای مقربــان؛ شرح زیارت جــامعه کبیره» تـــــألیف حضرت آیت الله #جوادی_آملی به عنوا
فی زماننا هذا اثبات و تبیین جایگاه امامت و ولایت میبایست بر اساس برهان و #حکمت_متعالیه و #عرفان_نظری صورت گیرد و الا رمقی نخواهد داشت و احیانا صرفا #عوامانه و توسط مجامع مورد خدشه خواهد بود ... کتاب ادب فنای مقربان اثر آیت الله جوادی آملی را میتوان روشی موفق در تشریح این مبنای شیعی (جایگاه تکوینی امامت) دانست که در آن متمسک به مبانی رصین حکمت متعالیه شده است.
💢 تغییر زمان برگزاری همایش ملی
«بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی» در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمنماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
💢 چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم!
صفایی حائری:
🔸 افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ايم.
🔸 ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ايم. چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم!
🔸 نمى توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم.
🔸 پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى رسد.
📔 علی #صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 انتقاد شدید آیتالله #میرباقری (عضو مجلس خبرگان رهبری) از نحوۀ تقسیم اَنفال ▫️ انفال نباید براسا
💢 سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت.
✍️ دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است.
📃 منبع: http://mgolshani.ir/331/
▫️ به اینجا رجوع کنید.
✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 خیانت بانکها در بلعیدن سرمایه های ملت.
▫️ مطالعه مطلب
✍ پن:
حجم سرمایهای که بانکها از ملت بلعیدهاند، حیرت انگیز است. ساختمان های فراوان بیفایده و کم فایده تنها گوشهای از این ربایش است که بروز و ظهور دارد. وام های کلان و بدون سود و بلکه بلاعوض و دیگر چپاولگری های آنها، بیانگر ضعف نظارت بر آنان است.
#حکمرانی_نظارت
1_2184194503.pdf
767.9K
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
_ استاد #پارسانیا