هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: در مورد حجاب کسانی که به شرع هم معتقد نیستند قانون را باید رعایت کنند
🔹حجاب یک حکم مسلم شرعی است و برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست واجب است و از آن صرف نظر نمیشود کرد. بانوان ما متعبد هستند و باید رعایت کنند.
🔹برای حجاب حکم قانونی وجود دارد و رعایت قانون بر همه واجب است. در این قضیه دخالت بیگانگان واضح و آشکار بود. از بیرون به این قضیه دمیده شد و عدهای هم در داخل کمک کردند. خودِ بانوانِ فهمیدۀ ما به این نکته توجه کنند.
🔹طبق آن چیزی که در گزارشهای قابل اعتماد به ما رسید، برخیها را استخدام کرده بودند تا در جامعه هنجارشکنی کنند و حرمت حجاب را بشکنند.
🔹وقتی میبینیم دست بیگانه در قضیهای عمل میکند باید مواضعمان را متناسب با آن بگیریم و به او کمک نکنیم.
🔹دشمنان امروز در مسئلۀ برداشتنِ حجابِ بانوان تلاش میکنند اما این اولِ کار است. هدف آنها این است وضعِ کشور را برگردانند به وضعیتِ فضاحتبار قبل از انقلاب.
🔹آن روزها برخی زنان از لحاظ سطح پوشش وضع مفتضحی داشتند و قصد دشمنان تکرارِ تدریجی آن حالت است. امروز از لحاظ علمی، مدیریتی و حضور در مناطق حساسِ ادارۀ کشور زنانِ ایرانی به مراتب بالایی رسیدند؛ با رعایت حجاب. آن روزها سطح سواد و مدیریت زنان اینطور نبود.
🔹بنده اطمینان دارم بانوان کشورمان، حتی کسانی که در زمینۀ حجاب سهلانگاری دارند، دلبستۀ اسلام و نظام هستند و باید به این چشم به آنها نگاه کرد.
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آموزش و پرورش باید اثبات کند که در خودش جاسوس ندارد!
حجتالاسلام پناهیان:
صداوسیما باید آموزش و پرورش را محاکمه کند که چرا هیچ چیزی از نقش یهود در تاریخ اسلام گفته نمی شود. این امر قطعا عمدی است.
تا وقتی یهود به دانش آموز معرفی نشود، مشکل حجاب به همین شکل خواهد بود.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ حسین انصاریان همان کسی که یک روزی این حرفها رو زد و بهش حمله کردند و گفتند داری سیاه نمایی میکنی ...
اون زمان اگر مسئولین و مردم این حرفشو میشنیدن، امروز کار به اینجا نمیرسید.
#حجاب
💢 شرایط تحصیل فلسفه از نظر #فارابی
۱.جوان باشد.
۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد.
۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد.
۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد.
۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند.
۶.درگیر امر معاش نباشد.
۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد.
۸.علم و علما را عظیم الشان بداند.
۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد.
«ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون
۱. شاباً
۲. صحيح المزاج
۳. متأدباً بآداب الأخيار
۴. و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً
۵. و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة
۶. و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه
۷. مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها
۸. معظّماً للعالم و العلماء
۹. و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله
و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.»
📔 بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
در کره هیچ اطلاعاتی در مورد اسلام وجود ندارد. _ جوان کرهای مسلمان شده ............................
لازم است حداقل یک زبان خارجی را فرا بگیریم
#زبان_آموزی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد رضا #داوری اردکانی: ما در کل فلسفه جدید که از ۵۰ سال پیش آشنا شدیم، دیگر مثل حوزویها و غربی
برنامه ای که از برای تدریس فلسفه در بعضی دانشگاه های کشور تنظیم شده است، شکل خاصی دارد و طوری تنظیم شده است که کسی چیزی یاد نگیرد.
طلاب مدارس قدیم در ابتدای تحصیل به قرائت صرف و نحو مشغول میشوند، بعد از آگاهی و اطلاع از ادبیات عرب به تحصیل کتب منطق میپردازند، بعد از تحصیل یکدوره منطق و فراگرفتن قسمتی از سطوح فقه و اصول، شروع به قرائت به کتب کلامی مینمایند، بعد از تحصیل اطلاعات کافی از علم کلام، شروع به قرائت کتب فلسفی مینمایند، بعد از قرائت اسفار و شفا شروع به تحصیل تصوف علمی می نمایند.
در دانشگاه جمیع این علوم در عرض یکدیگر باید تدریس شود و بدیهی است که به این طریق شخص وارد فلسفه و عرفان که حافظ میراث قدما باشد، ازین محیط بیرون نمی آید.
معلم بیچاره باید مسائل غامض فلسفی و عرفانی را به شاگردی که بوجهٍ مِن الوجوه استعداد فراگرفتن اولیات علم تصوف و فلسفه را ندارد و از استماع کلمات فلسفی و عرفانی دچار حیرت و بهت میشود القاء نماید. بودجه سنگین مصرف میشود و نتیجه گرفته نمیشود.
استاد سید جلال الدین #آشتیانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام(ره)
۲۱ فروردین سالروز صدور پیام امام(ره) و افتتاح حساب ۱۰۰ برای حل مسئله مسکن مستضعفین است. مردمی که در این ویدئو فوج، فوج و از هر قشری در کنار هم ایستادهاند نه در صف نان و نفت هستند و نه در صف ارائه کوپن؛ بلکه به دستور امامشان در صف واریز وجه برای خانهدار کردن اقشار مستضعف ایستادهاند! این اولین فرمان اقتصادی امام به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب بود که بیانگر جایگاه و اهمیت ویژه مسکن در اندیشه ایشان بود. حال چه شده که از آن حال و هوا به این حال و روز رسیدهایم که عدهای اشخاص حقیقی و حقوقیِ از خدا بیخبر با استثمار همین مردم نازنین، صدها، هزاران و بلکه میلیونها خانه خالی را احتکار کردهاند تا به قیمت لِه شدن اقشار مستضعف، بر دارایی خود بیافزایند؟ ما را چه شده و به کجا میرویم؟ فَأَيْنَ تَذْهَبُون
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
💢 تنها عاملی که مردم را جذب میکند، طهارت ماست.
آیت الله #جوادی_آملی:
هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود.
باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است.
_ دیدار جمعی از حوزهعلمیههمدان مهر ۹۷
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 نظام پولی تمدن اسلامی
◽️ فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع:
نظام پولی تمدن اسلامی
❇️ موضوعات مقالات:
🔸تاریخچه و ماهیت پول
🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام
🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی
🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام
🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی
🔹پول حقیقی پول اعتباری
🖌زمان و نحوه ارسال آثار:
📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید.
_ به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهیت نظام #سرمایهداری با #اقتصاد_مردمی در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروههای خاص است.
اقتصاد مردمی یعنی قرار گرفتن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند. تنها در این حالت است که آزادگی انسان حفظ و فقر و محرومیت رفع میشود.
حوزه علمیه تمدن ساز
ماهیت نظام #سرمایهداری با #اقتصاد_مردمی در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروه
۱. حوزه علمیه میبایست تا الان ۵ درصد ورودی های خود (معادل ۱۰ هزار نفر) را در اقتصاد اسلامی و شناخت مکاتب دیگر اقتصادی، متخصص تربیت میکرد. اما چنین کاری صورت نگرفت، و الان مجامع علمی-دانشگاهی و مدیریتی کشور دارای کاستی فراوان در داشتن اساتید مبرّز اقتصاد اسلامی است.
۲. برخی از دوستان مطالعات و نگاشتههایی در حیطه اقتصاد اسلامی و واکاوی دیگر مکاتب اقتصادی دارند، اما باید دانست که پراکنده خوانی ره به جایی نمیبرد؛ باید در کنار فقه و اصول و علوم حوزوی، تحصیلات عالی رشته رسمی اقتصاد را در دانشگاههای سطح یک گذراند، و سپس صاحب کرسی تدریس رسمی در همان دانشگاهها شد.
۳. این نکته صرفا راجع به رشته اقتصاد نیست، بقیه علوم انسانی را نیز شامل میشود، مانند: سیاست، جامعه شناسی، حقوق، روانشناسی، مدیریت و ...
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
از تایید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی!
نقد و بررسی توسط رمضان #علیتبار در ضمن ۸ نکته(چند پست): 👇
https://eitaa.com/alitabar_ir/1130
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 بررسی سندی و محتوایی روایت 《 فتباً و خیبهً و تعساً لمنتحلی الفلاسفه》( ... پس نابودی و ناکامی باد بر مدعیان فلسفه)
آیت الله #اعرافی بعد از بیان ضعف سندی روایت فوق به بررسی محتوایی آن می پردازد و می نویسد:
حقیقت این است که در این روایت، فیلسوف نماها و مدعیان دروغین فلسفه مذمت شده اند نه فیلسوفان حقیقی و دانش اصیل فلسفه.
در ادامه شواهدی از همین روایت اقامه می شود:
🔶 ۱. 《منتحلی الفلسفه》 در لغت به معنای (فیلسوف نماست) نه فیلسوف حقیقی...
🔶 ۲. در روایت ادامه امده 《... حتی انکروا...》پس مقصود فلسفه الحادی است...
🔶 ۳. حضرت در ادامه از ارسطو که اتفافی بودن عالم را رد کرده، به نیکی یاد فرموده و کار او را ستوده و فرموده است: ...
بنابراین این روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ دلالی نمی تواند کراهت مطلق فلسفه ورزی و فلسفه آموزی را اثبات کند و روایت ناطر به مطلق اندیشه ورزی و تاملات عقلانی نیست؛ بلکه سخن درباره الحادی است.
📘 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، (خلاصه ص ۱۲۶ تا ۱۲۹ _ برای تفصیل، به کتاب رجوع شود)
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس
🔹با توجه به تشدید درگیریها در جبهههای مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛
برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخشهایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند
🔹۱﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ
(۱) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگریات کامل و سرشار کن
🔹﴿۲﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ
(۲) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پیدرپی برسان و سختیهایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چارهجویی، دقت نظر عنایت کن
#مرگ_بر_اسرائیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دلیل قرآنی مبارزه با رهبران کفر
درباره #کفار، (قرآن) فرمود: اگر ما با آنها می جنگیم، محور اصلیش آن است که آنها به هیچ تعهدی، به هیچ حقّی از #حقوق_بشر معتقد نیستند. فرمود: (قاتِلُوا اَئِمَهَ الکُفر اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم). با رهبران کفر مبارزه کنید، برای اینکه اینها هیچ امضایی، هیچ عهدنامه ای، هیچ میثاقی، هیچ روابطی در بین ملل به رسمیت نمی شناسند؛ قاتِلُوا اَئمهَ الکُفر اِنّهُم لا اَیمانَ لَهُم، نه لا اِیمانَ لَهُم! نفرمود چون کفر دارند، مبارزه کنید؛ فرمود: چون امضایشان را محترم نمی شمارند، به عهدشان وفادار نیستند، به میثاقشان متعهد نیستند با آنها مبارزه کنید.
_ ر.ک سوره توبه / آیه ۱۲
_ قم _ دی ۱۳۹۸
پن: برای تفصیل و تشریح بحث به کتاب روابط بین الملل در اسلام (اثر علامه #جوادی_آملی) رجوع کنید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
پاسخ مشروع و متقابل نیمه شب یکشنبه ایران به رژیم صهیونسیتی با توجه به نگاه امام موسی #صدر می تواند یک پاسخ تمام عیار تمدنی به شمار آید. ایشان در مجموعه مباحث خود که این روزها بسیار هم مشهور و بارها تکرار شده بر این نظر است که اسرائیل، شر مطلق و باطل محض است و اگر شیطان هم با اسرائیل بجنگد ما در کنار شیطان با این رژیم می جنگیم. از سویی نیز چالش اسرائیل در منطقه را یک چالش تمدنی می داند و البته به دنبال پاسخی تمدنی به این رژیم است. امام موسی صدر به عنوان بنیانگذار مقاومت در منطقه و در مقابل اسرائیل نتوانست پاسخ تمدنی به این رژیم را شاهد باشد اما می توان گفت دفاع مشروع ایران که در پاسخ حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران اتفاق افتاد را همان پاسخ تمدنی مورد نظر صدر دانست که با قدرت یابی ایران و جریان مقاومت در منطقه رخ داده است. تأکید امام صدر هم این بود که برای ارائه پاسخ تمدنی به رژیم باید قدرتمند شد. به نظر با پاسخ بامداد یکشنبه ایران این اتفاق افتاده است. این پاسخ صرفاً پاسخی به رژیم نیست و بلکه پاسخی به تمدن غرب و آمریکا است که حامی و بنیانگذار رژیم در منطقه هستند. به نظر صدر، اسرائیل، نتیجه و محصول تمدن غرب است و خاستگاه این رژیم نیز آمریکا است. بنابراین پاسخ تمدنی به اسرائیل، پاسخی به غرب و تمدن غرب و آمریکا به عنوان خاستگاه این رژیم نامشروع و جنایتکار است. به نظرم این پاسخ قدرتمندانه، آغاز وضعیت و دوره ای جدید برای ظهور و تحقق تمدن نوین اسلامی است.
✍ شریف #لک_زایی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 دلیل قرآنی مبارزه با رهبران کفر درباره #کفار، (قرآن) فرمود: اگر ما با آنها می جنگیم، محور اصلیش
💢 پیام آیت الله العظمی #جوادی_آملی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، #فتح_الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند
«لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل»
احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند.
ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این #طلیعه_فتح است.
در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾.
اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و #غزه و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و #شهدای_مقاومت را با #شهدای_کربلا محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد.
این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند.
بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد
اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد
و #غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد.
من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.
غفر الله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
۱۴۰۳/۱/۲۶
هدایت شده از شریف لک زایی
پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
شریف لکزایی
روزنامه فرهیختگان
چهارشنبه، ۲۹ فروردین۱۴۰۳
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4115/7/
کانال دکتر شریف لکزایی 👇👇
https://eitaa.com/shariflakzaei
هانری #کربن به من گفت که نقطهی عطف فلسفی زندگی او آن روزی بود که در دانشگاه سوربن سر کلاس ماسینیون نشسته بود. ماسینیون از علاقهی کربن هم به فلسفه و هم به هایدگر و کسانی مانند او آگاه بود و علاقهی معنوی کربن را به فلسفه خوب می شناخت.
او در پایان کلاس ، کتاب کهنهای را از جیب بیرون آورد و در حالی که آن را به کربن می داد، گفت: این کتاب گمشدهی توست. این کتاب چاپ سنگی بود از حکمة الاشراق شیخ شهاب الدین #سهروردی . در آن زمان کربن زبان عربی را قبلا آموخته بود و آن را به خوبی می دانست.
او گفت: من شروع به خواندن این کتاب کردم و کل زندگی ام دگرگون شد و دریافتم که گمشدهی حقیقی من نه #هایدگر بلکه این کتاب بود.
او منتقد سرسخت اگزیستانسیالیسم بود زمانی کربن گفت: وجود برای اگزیستانسیالیست ها به #مرگ رهنمون می شود، در حالی که در فلسفهی #ملاصدرا و فلسفه ایرانی اسلامی راه به #تعالی می گشاید و همواره رو به سوی #مراتب_بالاتر دارد.
_ گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر، صفحه۱۵۴
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar