eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
487 ویدیو
82 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 بررسی سندی و محتوایی روایت 《 فتباً و خیبهً و تعساً لمنتحلی الفلاسفه》( ... پس نابودی و ناکامی باد بر مدعیان فلسفه) آیت الله بعد از بیان ضعف سندی روایت فوق به بررسی محتوایی آن می پردازد و می نویسد: حقیقت این است که در این روایت، فیلسوف نماها و مدعیان دروغین فلسفه مذمت شده اند نه فیلسوفان حقیقی و دانش اصیل فلسفه. در ادامه شواهدی از همین روایت اقامه می شود: 🔶 ۱. 《منتحلی الفلسفه》 در لغت به معنای (فیلسوف نماست) نه فیلسوف حقیقی... 🔶 ۲. در روایت ادامه امده 《... حتی انکروا...》پس مقصود فلسفه الحادی است... 🔶 ۳. حضرت در ادامه از ارسطو که اتفافی بودن عالم را رد کرده، به نیکی یاد فرموده و کار او را ستوده و فرموده است: ... بنابراین این روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ دلالی نمی تواند کراهت مطلق فلسفه ورزی و فلسفه آموزی را اثبات کند و روایت ناطر به مطلق اندیشه ورزی و تاملات عقلانی نیست؛ بلکه سخن درباره الحادی است. 📘 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، (خلاصه ص ۱۲۶ تا ۱۲۹ _ برای تفصیل، به کتاب رجوع شود) ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
بسم الله قاصم الجبارین
💢 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس 🔹با توجه به تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛ برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخش‌هایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند 🔹۱﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ (۱) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن 🔹﴿۲﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ (۲) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقت نظر عنایت کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دلیل قرآنی مبارزه با رهبران کفر درباره ، (قرآن) فرمود: اگر ما با آن‌ها می جنگیم، محور اصلیش آن است که آنها به هیچ تعهدی، به هیچ حقّی از معتقد نیستند. فرمود: (قاتِلُوا اَئِمَهَ الکُفر اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم). با رهبران کفر مبارزه کنید، برای اینکه اینها هیچ امضایی، هیچ عهدنامه ای، هیچ میثاقی، هیچ روابطی در بین ملل به رسمیت نمی شناسند؛ قاتِلُوا اَئمهَ الکُفر اِنّهُم لا اَیمانَ لَهُم، نه لا اِیمانَ لَهُم! نفرمود چون کفر دارند، مبارزه کنید؛ فرمود: چون امضایشان را محترم نمی شمارند، به عهدشان وفادار نیستند، به میثاقشان متعهد نیستند با آنها مبارزه کنید. _ ر.ک سوره توبه / آیه ۱۲ _ قم _ دی ۱۳۹۸ پ‌ن: برای تفصیل و تشریح بحث به کتاب روابط بین الملل در اسلام (اثر علامه ) رجوع کنید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی پاسخ مشروع و متقابل نیمه شب یکشنبه ایران به رژیم صهیونسیتی با توجه به نگاه امام موسی می تواند یک پاسخ تمام عیار تمدنی به شمار آید. ایشان در مجموعه مباحث خود که این روزها بسیار هم مشهور و بارها تکرار شده بر این نظر است که اسرائیل، شر مطلق و باطل محض است و اگر شیطان هم با اسرائیل بجنگد ما در کنار شیطان با این رژیم می جنگیم. از سویی نیز چالش اسرائیل در منطقه را یک چالش تمدنی می داند و البته به دنبال پاسخی تمدنی به این رژیم است. امام موسی صدر به عنوان بنیانگذار مقاومت در منطقه و در مقابل اسرائیل نتوانست پاسخ تمدنی به این رژیم را شاهد باشد اما می توان گفت دفاع مشروع ایران که در پاسخ حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران اتفاق افتاد را همان پاسخ تمدنی مورد نظر صدر دانست که با قدرت یابی ایران و جریان مقاومت در منطقه رخ داده است. تأکید امام صدر هم این بود که برای ارائه پاسخ تمدنی به رژیم باید قدرتمند شد. به نظر با پاسخ بامداد یکشنبه ایران این اتفاق افتاده است. این پاسخ صرفاً پاسخی به رژیم نیست و بلکه پاسخی به تمدن غرب و آمریکا است که حامی و بنیانگذار رژیم در منطقه هستند. به نظر صدر، اسرائیل، نتیجه و محصول تمدن غرب است و خاستگاه این رژیم نیز آمریکا است. بنابراین پاسخ تمدنی به اسرائیل، پاسخی به غرب و تمدن غرب و آمریکا به عنوان خاستگاه این رژیم نامشروع و جنایتکار است. به نظرم این پاسخ قدرتمندانه، آغاز وضعیت و دوره ای جدید برای ظهور و تحقق تمدن نوین اسلامی است. ✍ شریف ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 پیام آیت الله العظمی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و را با محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته ۱۴۰۳/۱/۲۶
هدایت شده از شریف لک زایی
پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی شریف لک‌زایی روزنامه فرهیختگان چهارشنبه، ۲۹ فروردین۱۴۰۳ https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4115/7/ کانال دکتر شریف لک‌زایی 👇👇 https://eitaa.com/shariflakzaei
هانری به من گفت که نقطه‌ی عطف فلسفی زندگی او آن روزی بود که در دانشگاه سوربن سر کلاس ماسینیون نشسته بود. ماسینیون از علاقه‌ی کربن هم به فلسفه و هم به هایدگر و کسانی مانند او آگاه بود و علاقه‌ی معنوی کربن را به فلسفه خوب می شناخت. او در پایان کلاس ، کتاب کهنه‌ای را از جیب بیرون آورد و در حالی که آن را به کربن می داد، گفت: این کتاب گمشده‌ی توست. این کتاب چاپ سنگی بود از حکمة الاشراق شیخ شهاب الدین . در آن زمان کربن زبان عربی را قبلا آموخته بود و آن را به خوبی می دانست. او گفت: من شروع به خواندن این کتاب کردم و کل زندگی ام دگرگون شد و دریافتم که گمشده‌ی حقیقی من نه بلکه این کتاب بود. او منتقد سرسخت اگزیستانسیالیسم بود زمانی کربن گفت: وجود برای اگزیستانسیالیست ها به رهنمون می شود، در حالی که در فلسفه‌ی و فلسفه ایرانی اسلامی راه به می گشاید و همواره رو به سوی دارد. _ گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر، صفحه۱۵۴ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar