💎 جایگاه بی نظیر علامه طباطبایی در مقابله با فلسفه الحادی / وظیفه سنگین حوزه و حوزویان
علامه #مصباح_یزدی:
💢 مرحوم آقای صدوقی می فرمودند
اگر آقای #طباطبایی را از حوزه علمیه برداریم امتیازی برای حوزه قم باقی نمی ماند
و امتیاز حوزه علمیه قم به وجود آقای طباطبایی است،
مرحوم آقای میلانی می فرمود در عالم تشیع شخصی به جامعیت آقای طباطبایی یا نیست یا بسیار کم است،
برکات ایشان مخفی نیست
💢 اما چیزی که ما باید یاد بگیریم این است که بدانیم برای بقا و رشد حوزه و این که حوزه بتواند در برابر سیل بنیان کن کفر و الحادی که از ناحیه غرب به کل دنیا پخش می شود و موجی ایران را گرفته و گاهی موج های جدیدی به وسیله رسانه ها، اینترنت و سایر رسانه ها در اختیار جوانان قرار می گیرد ایستادگی کند ما وظیفه سنگینی داریم.
🍃 http://mesbahyazdi.ir/
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 حوزهها خوابند
علامه #جوادی_آملی:
الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اين طور است.
تقريباً معادل موحّدان عالم کساني هستند که ميگويند خدايي در عالم نيست
و رسالت مهم حوزههاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره ميکند. آن روز حرف تازهاي بود؛ اما الآن ديگر حرفهاي رسمي است،
براي اينکه به مراتب بيش از ما مسلمانها عدهاي هستند که ميگويند خدايي نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحيها، کليميها که ضميمه ما بشوند. آنهايي هم که مبدئي قائل هستند
در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلي را در حوزهها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدايي هست و قيامتي هست و وحيای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم،
اليوم در کشوري که ميلياردي است مثل هند، هم موشپرستي رواج دارد هم گوسالهپرستي رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزي بَند هستند،
اينها در اثر اينکه علوم عقلي در حوزهها نيست.
بيش از ما مسلمانها کشورهاي فراواني هستند که ميگويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتي نيست، وحياي نيست، رسالتي نيست، نبوتي نيست، هيچ نيست.
الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پسکوچههاي ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است.
الآن يعني الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش ميپرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم ميگويند خدايي نيست و حوزهها هم خواباند.
رسالت اصلي حوزهها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است.
ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندي تقريباً يک سيزدهم آن مربوط به احکام فقهي است وگرنه دوازده سيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحياي هست و نبوتي هست و اخلاقي هست و عدلي هست و اينهاست
🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
❌ مهم (#عدم_نفس_پرستی)
امام خمینی رساله بیرون نداد (در بیان رهبری)
👇👇👇👇👇
@khanetolab
#امام_خمینی:
به مجرد اینکه بگوییم ما متمسک هستیم به ولایت امیرالمومنین، این کافی نیست؛ وقتی حکومت اسلامی امیرالمؤمنین را در اجراء اجزای حکومتش الگو قرار داد، این تمسک کرده به ولایت امیرالمومنین.
چنانچه او الگو نباشد هزار بار هم الحمدلله الذی جعلنا … بگوید، جز #کذبی چیزی نیست؛
شیعیان باید از او #تبعیت کنند، اگر تبعیت نباشد و فقط بگویند که ما شیعه هستیم، لاطائلات گفتهاند!
✅ t.me/feghheakbar
هدایت شده از 🎥 کانال جنگ رسانه ای🇮🇷
🔴 تحلیلی متفاوت درباره موضع گیری انقلابی رئیس جامعه مدرسین وواکنش آملی لاریجانی؛
مواظب مرجفون وکاسبان جهادومبارزه باشید
#حجت_الاسلام_رحمت_الله_معظمی
به نام خدا
پس ازاینکه عالم مجاهدآیت الله یزدی برای کمک به امام خامنهای واردمیدان شد وباهدف ازبین بردن تردید درموردصحت یاعدم صحت نامه آملی لاریجانی خطاب به حضرت آقا،ومقابله باقدرت طلبان،هزینه دفاع ازولایت وروشنگری علیه جریان پیچیده قدرتطلب رابه جان خرید،دوباره زمینه برای عدهای محافظهکار وچالش گریزفراهم شده تاباسخنان چندپهلو،علیه جریان حزب اللهی واردمیدان شوند.
بایدازاین افرادوجیه الناس پرسیدچرابه جای دلسوزی برای وحدت!ونگرانی ازاختلاف،به فکر مظلومیت رهبرمعظم انقلاب وامت اسلامی نیستید؟
چرابه فکرمشکلات اقتصادی مردم ورانت خواری ها وافزون طلبی هانیستید؟
اگراین افشاگری انجام نمیشد،شما ازاساس،نامه را انکارکرده وکسانی که مدعی نوشتن نامه بودندرا افراطی وتندروخطاب میکردید!
خودآقای آملی لاریجانی باواکنش به آقای یزدی هم اصل نوشتن نامه به امام خامنه ای رابرای همه مسجل کردوهم نارضایتی شدید وی ازبرخی نهادها ورسانه ملی درباره روشنگری درباب فساد رابه اثبات رساند.
دراین گونه قضایابایدبه جای اصراربرسکوت وتمام شدن قضیه،به تنویرافکار ودفاع ازطرفی که حق با اوست بپردازیم واین منافاتی باحفظ وحدت برای جلوگیری ازسواستفاده دشمن ندارد.
وحدت به معنای سکوت درمقابل توطئه نیست،اینگونه اظهارنظرهاکمک مستقیم به آقای آملی لاریجانی بوده وبه هیچ وجه خدمت به انقلاب نیست.
آنگونه که ازتعالیم اسلام فهمیده میشود، دراینگونه قضایا بایدابعاد ماجرا رابه صورت واضح برای مردم و حق جویان،باز کنیم؛یعنی مردم بایدمطلع شوندکه آیا آملی لاریجانی خطاب به رهبرعزیزمان نامهای نوشته یانه اگرنوشته، محتوای نامه چه بوده ودلیل نوشتن نامه بااین لحن وسیاق چیست؟
دراینجا با دونظرمتفاوت فقهی و نظایرآن روبهرونیستیم بلکه یک طرف مدعی است که طرف دیگر نامهای ناشایست خطاب به امام المسلمین نوشته وقصدفشاربه نظام اسلامی دارد. وضمن آن،به تجمل واشرافیگری وی نیزاعتراض داشته است.
ازطرفی فرد مقابل که ریاست قوه قضاییه را برعهده داشته، ازجانب جامعه ونخبگان مورد سوال واقع شده که چرا درچند ماه تصدی رئیس جدید قوه،این میزان برخورد بامفسدان ودزدان صورت گرفته وچرا این رویکرد درزمان ریاست وی نبوده است؟
وقتی نامهای اینچنین موهن،خطاب به رهبرانقلاب نوشته شده،باید نویسنده هزینه اهانت به نائب امام رابپردازد اما اگر نوشته نشده، آقای آملی نبایدفقط رفتن به نجف را انکارکندبلکه بایدبه صورت مشخص اصل نامه را تکذیب کرده وتکذیب به شکل اطمینان آوری برای افکارعمومی تاییدشود.
نکته دیگراینکه بامقایسه طرفداران دوطرف منازعه مشخص میشودکه ماهیت اصلی قضیه چیست.
ببینیدچه کسانی وباچه استدلال هایی! به دفاع ازآملی لاریجانی پرداخته وعلیه رئیس جامعه مدرسین براق شده اند وچه کسانی ازموضع گیری های آیت الله یزدی حمایت کرده اند.
این تلقی که منازعه اخیرموجب سواستفاده اصلاح طلبان میشود ناشی ازبی اطلاعی است،برعکس،واکنش عجیب رسانه های اصلاح طلب وغرب زده هابه اقدام انقلابی آیت الله یزدی ناشی ازانگیزه قوی این جریان برای جلوگیری ازتخریب وجهه آملی لاریجانی است وبه خوبی مشخص است که ارتباط تنگاتنگ جریان اصلاح طلب باجریان حوزوی مدافع آقای آملی لاریجانی موضوعی دارای سابقه وعقبه است!
این ترس که نبایداظهارنظرآیت الله یزدی درجامعه منتشر میشدسخن محکمی نیست،چراکه اولاخبرنامه آملی لاریجانی درفضای عمومی منتشرشده وثانیا اگرتکلیف انسان روشنگری باشد،شعاع این روشنگری مانندبقیهِ موارد مربوط به انقلاب،آحاد مردم هستند.
این ماجراسایزکوچک اتفاقی است که درزمان امام خمینی(ره)رخ داد،زمانی که امام دستورفرمودند که نامه مبارک ایشان خطاب به آقای منتظری رسانهای شود،هاشمی رفسنجانی باایجاد اجماع میان لایه های اول ودوم مدیریتی ازانتشار رسمی نامه وامتثال امرامام جلوگیری کرده و موجب صدماتی به نظام اسلامی شد که اثرآن تادوران اصلاحات باقی بود وهنوز هم برخی درانتساب این نامه به امام تشکیک می کنند.
وجه شبه این دوموضوع ترس ازاطلاع رسانی به مردم است.
مطلب بسیارمهم و راهبردی اینکه با حضور سیدابراهیم رئیسی یک ساختارکاملا مهندسی شده درسطح کشورکه بنای آن به اول انقلاب بازمیگردد درحال متلاشی شدن است که مهمترین عامل فسادهای گسترده موجودهم اینان هستند.
آقای آملی بایدپاسخ دهد که علت سکوت وی دردوران ریاست قوه قضائیه نسبت به باندهای فسادمشخصاکدام گزینه است؟:
بی اطلاعی؟ ملاحظات؟ ویا ارتباط؟
خلاصه اینکه آقای آملی لاریجانی بایدپاسخگوی پرسشهای مهم افکارعمومی نسبت به عملکرد خود درقوه قضاییه ودرفضای سیاسی جامعه باشد وجبهه حزب الله نیزباید باصراحت لهجه ازرئیس انقلابی جامعه مدرسین حمایت منطقی ومستدل داشته باشد.
@Moghavemat_Qom
علامه #جوادی_آملی:
حوزه بايد آيه محكمه داشته باشد، فريضه عادله داشته باشد، سنّت قائمه داشته باشد.
ما همه اينها را در فقه و اصول خلاصه كرديم.
آيه محكمه، تفسیر میخواهد، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه می خواهد. مطمئن باشيد آنها علمی تر است.
كلمات نهجالبلاغه [خطبه های توحیدی و فلسفی آن] مثل «لا تنقض» نيست كه با هفت، هشت سال درس خواندن حل شود، اين يك جان كَندن علمی می خواهد.
🍃 دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم ۹۶/۰۱/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 امام صادق (ع) اولین موسس مدارس فلسفى مشهور در جهان اسلام
ميرعلى هندى از اندیشه وران معاصر سنى درباره امام صادق (ع) :
هو اول من اسَّس المدارس الفلسفيه المشهوره فى الاسلام ...
📘 بررسی فقهی فلسفه ورزى، آیت الله #اعرافی، ص۱۸۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی:
حکمت متعالیه اسفار یک دریایی است مبتنی بر مسایل بسیار محکم و سنگین و وزین قرآنی و انسانی که همه ناظر به یک حقیقتند.
مرحوم آخوند #ملاصدرا اسفارش را حکمت متعالیه نامیده است، این اصطلاحی است که جناب خواجه در شرح اشارات شیخ الرئیس به آن اشاره کرده است که اگر علوم عقلی پشتوانه اش مشاهدات و سیر و سلوک نباشد ،حکمت است، فلسفه است ولی متعالیه نمی گویند.
آنگاه متعالیه می گویند که علاوه بر برهان ، وجدان هم همراهش باشد.علاوه بر دانایی ،دارا هم باشد که خودش رسیده و چشیده باشد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #دینانی:
انسانهای یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت میشوند.
انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتابهای یک اندیشه را بخواند.
انسانهای همه کتابی و بیکتابی خطرناک نیستند و میتوان با آنها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادى_آملى:
امروزه تفکیک، دغدغه اصلى نيست
زيرا در بعضی مراکز علمی و دانشگاهى، خدا را مورد انکار و نقد قرار مى دهند
ولى شايد روزى در بعضی نوشته ها به مساله تفکیک بپردازیم.
🍃 به نقل از استاد رضایی تهرانی
✅ @feghheakbar
🔴 نکته:
آیت الله جوادی آملى در فصل پايانى کتاب وزين "منزلت عقل در هندسه معرفت دينى" صفحاتى به معرفی و نقد دقیق تفکیک مى پردازند.
و ما همان قسمت از کتاب (یعنی فصل چهارم از بخش دوم) را در اختیار شما قرار می دهیم.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
4_614109233029316642.pdf
714.6K
💢 نقد علامه #جوادی_آملی بر مکتب تفکیک
(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#جزوه_خوانی #مدرک_گرایی
#مثله_کردن_کتب_و_منابع_اصیل_فلسفه
#فهم_کاریکاتوری
#دکتراهای_کاغذی
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد.
عبدالرسول #عبودیت :
🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
🔸 اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای #طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچوقت فیلسوف نخواهد شد.
🔸 من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه.
🔸 دانشجویی میگفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند. همچنین دانشگاه آنها خیلی از دانشجو کار میکشد. وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند.
🔸 نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند در دانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
🔸 میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
🍃 در گفتگو با مباحثات
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 وصلهای ناجور و ناهماهنگ
استاد #محمدرضایی (بعد از بیان دیدگاه ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند) :
... همانطور که مشاهده میکنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را #دقیقا از شلایر ماخر گرفته است؛
البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای #شبستری، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزههای روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزههاست، مطرح ساخته که وصلهای ناهماهنگ شده است.
اینک به انگیزهها و ادله شلایر ماخر در طرح مبحث تجربه دینی اشاره میکنیم: ...
📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله العظمی #سبحانی (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶)
♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام:
✅ t.me/feghheakbar
شهید علامه #مطهری:
روحانيت ما خيال مىكند مسئوليتش فقط ابلاغ چند مسأله فرعى است،
آنهم مسائلى كه هزارها بار زير و رو شده و فقط به شكل سنتى و تكرار مكرر است
و از باب اينكه تعبداً تقليد ميت جايز نيست و مردم تعبداً بايد از سلفى به خلفى مراجعه كنند،
و حال آنكه مسئوليت اصلىاش ايجاد رشد و لياقت و اعطاى شناخت اسلام و فرهنگ اسلامى و سرمايههاى اسلامى و تاريخ اسلام و معرفى مكتب اسلام به صورت يك مكتب و يك ايدئولوژى و جهانبينى اسلام است.
📚 يادداشت های استاد مطهرى، ج۴، ص ۴۸۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar