eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
520 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ #تزکیه_و_سلوک 🔴 سخن رایج عامیان متلبس به لباس اهل علم علامه #حسینی_طهرانی: و ما چون از علت این کلام رائج در بین دسته ای از عامیان متلبّس به لباس اهل علم که: «در امور اخلاقیّه نیازی به استاد نیست و از توسل به حضرات معصومان، و از استمداد حضرت صاحب الزمان ، معضلات راه سیر و سلوک حلّ می گردد » تفحصّ به عمل آوردیم، معلوم شد که جان و روح را بسیار سرسری می گیرند؛ و بدان وقعی نمی نهند؛ و برای آن ارزش و اعتبار معتنابهی قائل نیستند؛ فلهذا در بین گفتارشان زیاد دیده می شود که : این مسئله از مسائل اخلاقی است ، نه از مسائل فقهی. و این راجع به اخلاق است، نه علم . و یا به جهت آنستکه چون خود را تهی دست می یابند؛ و برای مراجعه عوام نمی خواهند اظهار عجز و نادانی کنند؛ لذا در مسائل فقهیه فوراً جواب میدهند، و اما در مسائل توحیدیّه و عرفانیّه چون جواب ندارند، میگویند: با توسل به حضرت بقیّة الله ارواحناه فداه این مسائل حلّ می گردد. فَضَلُّوا و أضَلُّوا عن سَواء الطِّریقِ . 📒 کتاب سرّالفتوح، اثر علامه طهرانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجت‌الاسلام در مورد (سید صادق شیرازی) : انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی [از علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ... _ اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان @Bisimchimedia
علامه #جوادی_آملی: 💢 اين‌ها نه تعهدات را قبول دارند، نه امضا را قبول دارند، نه کنوانسيون را قبول دارند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"،( توبه، ۱۲) نه «لا إيمان لهم». فرمود نه تنها ايمان ندارند، أيمان، سوگند، ميثاق، پيمان و امضا را به رسميت نمی‌شناسند. اگر جمعيتی امضای خود را به رسميت نشناسد، چگونه می‌شود با او زندگی کرد؟ سخن از مبارزه با ائمه کفر در اين نيست که اين‌ها کافرند، آن شواهد ديگر و ادله ديگر دارد؛ اما مبارزه با ائمه کفر اين است که اين‌ها زير بارِ امضايشان نمی‌روند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"، نه «لا إيمان لهم» با پیشوایان کفر بجنگید، چرا که آنان را هیچ پیمانی نیست، باشد که (از پیمان‌شکنی) باز ایستند. ما شیعه‌ی حسین بن علی (ع) هستیم بر ما حرام است زیر بار ظلم رفتن. 🍃 علامه #جوادی_آملی (به کتاب "روابط بین الملل در اسلام" ایشان رجوع شود) #شش_سال_اتلاف_و_خسارت
💢 اسلام شناس کیست؟ (لزوم جمع بین فقه و فلسفه و سیاست) #امام_خمینی(ره): فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام ‌شناسم. فقیه باید بگوید من فقه ‌شناسم، من فقه اسلام را مى‌شناسم؛ آنى که از همه بهتر مى‌داند همان است که فقه اسلام را مى‌داند. فیلسوف حق ندارد بگوید من اسلام ‌شناسم، این بگوید من یک قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراک کردم. آن هم که حکومت اسلامى را بررسى کرده و اطلاع پیدا کرده که وضع حکومت چه بوده او حق ندارد بگوید من اسلام‌شناسم، بگو من حکومت اسلام ‌شناسم. ادعاى اسلام‌شناسى جز براى آن که همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنویت اسلام و مادیت اسلام را بداند. آن می تواند بگوید من اسلام‌ شناسم. على‌بن ابی‌طالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود که عملش هم اعجاز است. 📔 صحیفه نور، ج۸، ص۵۳۸ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی _ قم / سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های قبل توسط مجمع عالی حکمت اسلامی تولید می گردد. جهت تهیه، به سایت مجمع رجوع شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه : ❌نقابدارن انقلاب ❌سازشگران با دشمن ❌خنجرِ بر قلب مستضعفین ❌تحملیگران برجام ❌زالو صفتان کاخ نشین این بیت المال که مُفت شکمتان رو پر کرده اید. برای حرکت انقلاب بوده ، نه برای و انقلاب انقدر با مکیدن خون مستضعین کُلفت شده‌اید که، چهره کثیفتان از پشت نقاب نفاق ظاهر میشود. ✊مقاومت در قم @Moghavemat_Qom
💢 کلیپ رو مشاهده بفرمایید ... اسف انگیز است
#رهبرمعظم انقلاب : خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از #وحدت_وجود ، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی #ملاصدرا، اگر نگوییم از همه‌ی این ها، از بسیاری از اینها - می شود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی #اخلاق، فلسفه‌ی #اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمی تواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. 🍃 بیانات در دیدار نخبگان حوزه علمیه - ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است. ✅ @feghheakbar
💎 آن روزها مثل حالا نبود... اکنون بسیاری از طلاب و دانشجویان نه تنها از جهت فهم مشکلی ندارند، بلکه تشنه ی این گونه معارفند. ( درس خصوصي  ) علامه : مرحوم علامه [ ]، آن گاه كه در درس اسفار به مبحث معاد كه بعد از سفر نفس است، رسيدند، ديگر درس اسفار را ادامه ندادند و معاد را به شكل علني براي طلاب تدريس نكردند و در بيان راز آن مي فرمودند: زمان بحث معاد نرسيده است؛ هنوز خداي سبحان مسأله‌ي معاد را روزي حوزه هاي علمي نكرده است كه انسان بتواند مباحث معاد را علني تدريس كند؛ چون هر علمي رزق الهي است و اين روزي نيز مربوط به عصري خاص است و مصري و نسلي دارد تا ان شاء اللّه آن ها آماده بشوند و هنوز اين چنين نشده است. گاهي نيز تعارف مي كردند كه شما مباحث معاد را بنويسيد؛ ولي مي فرمودند كه هنوز وقتش فرا نرسيده است.  آن روزها مثل حالا نبود. به بركت انقلاب اسلامي و امام و روشن شدن فضاي باز فرهنگي و فضاهاي محاوره اي و ده ها مسأله‌ي ديگر، اكنون بسياري از طلاب حوزه ها و جوانان و دانشگاهيان، نه تنها از جهت فهم مشكلي ندارند، بلكه تشنه‌ي اين گونه معارفند.  بر اين اساس است كه از مرحوم علامه درباره‌ي معاد، مطالب قابل توجهي در دست نيست و مراجعه به كتاب هاي بداية الحكمة و نهاية الحكمة و نيز تعليقات ايشان بر اسفار ملاصدرا روشن مي كند كه ايشان بحث چنداني درباره‌ي معاد مطرح نكرده اند. در معاد اسفار، گاهي تعليقه اي بسيار ضعيف يا كم در گوشه و كنار حواشي آن درباره‌ي معاد مشاهده مي شود. همچنين در اصول فلسفه و روش رئاليسم درباره‌ي معاد در آخر جلد پنجم يعني آخر مقاله‌ي پانزدهم، تنها چند سطر، آن هم در بحث پايان جهان آمده است كه مرحوم شهيد مطهري نيز موفق نشد بحث پايان جهان را كه مربوط به معاد است، شرح و معنا كند و فقط حدود پنج شش سطر در حد متن، شرح نوشته اند. بحث پايان جهان مرحوم علامه، همان برهان معاد است؛ منتها برهان حركت در معاد.  با اين وجود مرحوم علامه خواص شاگردان خود و مشتاقان پر و پا قرص اين گونه معارف را بي نصيب نمي گذاشت و بحث معاد را دور از چشم و گوش عموم، هر روز عصر در خانه هاي شاگردان محفلي خود تدريس مي كردند و هيچ كس جز آن هايي كه در جلسه‌ي مزبور شركت مي كردند، از چنين جلسه و درسي آگاهي نداشتند.  ايشان شب هاي پنجشنبه و جمعه تمهيد القواعد ابن تركه در عرفان را تدريس مي فرمودند و عصرها معاد را كه جلسه‌ي معاد به شكل سيّار در منزل ها برگزار مي شد. تنها گروه اندكي از اين دو محفل بودند كه جمع سالم (نه جمع مكسّر) داشتند؛ هم در جلسه‌ي درس تمهيد شركت مي كردند و هم در بحث معاد.  افزون بر جلسات خصوصي ياد شده كه مربوط به خارج اسفار، جلسه‌ي عرفان و بحث معاد بود، مرحوم علامه طباطبايي (رحمه الله) جلسه‌ي خصوصي و سرّي ديگر نيز داشتند كه راجع به شرح ابيات حافظ بود؛ گويي در شب هاي چهارشنبه براي گروه خاصّي برگزار مي شد كه من گاهي در آن جلسه شركت مي كردم.  مرحوم علامه سعي مي كرد اين اسرار را به اهلش بسپارد و از غير اهل آن حفظ كند. مرحوم سيد حيدر آملي«رضوان اللّه تعالي عليه»، اين دو مطلب را كنار هم جمع كرده است كه افشاي اسرار، همان گونه كه براي نامحرمان نارواست، كتمان اسرار نيز براي محرمان نارواست.  📔 مهر استاد، ص ۱۲۰ و ۱۲۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
شیخ پناهیان: 💢 تا خوب‌ها خوب‌تر نشوند، بدها خوب نمی‌شوند. 💢 شما که از دین داریت به‌جایی نرسیدی، چه انتظاری داری بی‌دینه بیاد دین‌دار بشه؟!
💢 کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا، یعنی: باید باسواد شد باید آداب نگارش خواند باید فلسفه خواند باید کلام جدید خواند باید عرفان نظری خواند باید تفسیر خواند (تفسیر عمیق مانند المیزان و تفسیر موضوعی علامه جوادی آملی) باید فلسفه دین خواند باید فلسفه تطبیقی خواند باید فلسفه تحلیلی خواند باید معرفت شناسی خواند و الا در این زمانه، از مصادیق " ولا تکونوا علینا شینا" نخواهیم بود؛ و آبروی دین و اهل بیت (ع) رو به خطر میندازیم ... ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: تدریس اسفار و عمق کفایه ، تازه اول طلبگی است‌ . ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💢 روحانیون باید جهانی فکر کنند و جهانی حرف بزنند که لازمه آن شناخت مکتب‌ های جهان و ارزیابی حق و باطل است. علامه #جوادی_آملی: طبق چند آیه قرآن، دین اسلام آمده است تا بر دیگر ادیان غالب شود لذا مکتب اسلام توانمندی غلبه بر همه مکاتب را دارد. تا مکتب‌ های جهان را نشناسیم نمی توانیم کمکی به غالب شدن اسلام بر سایر مکاتب کنیم. حوزه های علمیه و مدیران آن باید استعدادیابی کنند و شیخ طوسی ها و علامه حلی ها را تربیت و حمایت نمایند. کسانی که استعداد تدریس و تربیت شاگرد دارند نباید وارد کارهای اجرایی شوند و بدترین و بدخیم ترین بیماری این است که طلبه ای که استعداد دارد و می تواند مسیر شیخ طوسی و شیخ انصاری و دیگر بزرگان حوزه را طی کند، مسئولیت دیگری را قبول نماید. علم برای این است که انسان ملکوتی شود، انسان می تواند به جایی برسد که خدا و ملائکه برای او صلوات بفرستند و انسان می تواند همتای فرشتگان شده و به اوصاف الهی متصل شود. اگر حوزه، مدرسه و پایگاه فکری #جامعی وجود نداشته باشد، مردان بزرگ برنمی خیزند. _ مرداد۹۸ / مشهد مقدس ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 حرف ما (حوزویان) تا #جهانی و #عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد. آیت الله #جوادی_آملی 👇👇👇👇👇 http://iict.ac.ir/javadiamoli/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله : توقعی که نظام اسلامی و خون‌های پاک شهداء از حوزه علمیه دارند توقعی جهانی است؛ لذا باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسان‌ها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود. حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد. 👇👇👇👇👇 http://iict.ac.ir/javadiamoli/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی 💎 بیاناتی از علامه #جوادی_آملی راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه #طباطبایی 🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد. 🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید #مطهری کمتر تربیت می شود ... 🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. 🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. پ ن: با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث #معرفت_شناسی است و قدری سنگین. با صیغه نذر یا عهد می‌توان آرام آرام و بخش بخش، مطالعه آن را بر خود واجب کرد و پیش برد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده اساسی، راهبردی و مهم آیت الله : حوزه ها دربخش کوچک دین(فقه اصغر) عقل گرایند ولی دربخش اعظم آن(فقه اکبر وجهانبینی وعقاید و...) اخباری اند‌. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#نه_به_قوانین_غیر_منطقی ⭕️ تهیه طومار مجازی در اعتراض به قوانین غیر کارشناسانه مرکز مدیریت 💢 در پی الزامی شدن دروس عمومی سطح عالی به صورت کامل برای همه امروزه مراکز تخصصی در پیشبرد علوم حوزوی از جایگاهی ویژه برخوردار هستند. با توجه به امکان به وجود آمده، طلاب می توانند بر اساس علاقه و استعداد خود، رشته ی خاصی را برای خدمت به آینده انقلاب برگزینند. توجه بیش از پیش به این مراکز و توسعه کمی و کیفی آنها، ضرورتی غیر قابل انکار است. مع الأسف شورای عالی و برخی از تصمیم سازان حوزه، نه تنها به ضرورت تخصص گرایی و استعداد های گوناگونِ طلاب توجهی ندارند؛ بلکه هر روز نیز مانعی بر سر تحصیل طلاب در مراکز تخصصی ایجاد می کنند. به تازگی مرکز مدیریت طی اطلاعیه ای، قانون معافیتِ حضور در کلاسهای فقه واصولِ سطح عالی را برای طلاب مراکز تخصصی، لغو و حضور در این کلاسها را برای تمامی طلابِ مراکز تخصصی، الزامی کرده است. این مساله، اقدامی کاملا تحکم آمیز و استمرارِ سیاستی غلط و غیرکارشناسانه است که در آن یک رشته تحصیلی بر تمامی استعدادها و علائق تحمیل می شود و ثمره ای جز پژمردگی و بی انگیزگی بیشتر در بین طلاب جوان نخواهد داشت. 🔸از همین رو، ما اعتراض خود را به این قانون اعلام می داریم و از مدیران خواستار تجدید نظرِ جدی در این زمینه هستیم. 🔴 امضای طومار: برای تأیید طومار، #نام_خانوادگی خود را به آیدی زیر ارسال کنید تا در انتهای طومار درج، و برای مدیر حوزه های علمیه ارسال گردد. 💠 آی دی: 👇👇👇👇👇 @feghahat_admn ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 با سواد شویم علامه #جوادی_آملی: درس خواندن واجب نیست بلکه واجبِ واجبِ واجبِ واجب است. به جای اینکه چندین بار بفرماید واجب، تاء را اضافه فرمود. فریض نیست فريضة است. این ة مثل ة در علامة است. برای مبالغه آمده، تاء تانیث نیست. ________________________ پ ن: خانمی بود می‌گفت: به یکی از دفاتر تماس گرفتم و سوال اعتقادی پرسیدم، به من جواب دادن: استغفار کن و برو غسل توبه بگیر ... (!!!) (از نتایج تک‌بعدی بودن و انحصار در فقه👆) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 هشدار می‌دهم؛ اشتغال منحصر به فقه و اصول جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست شهید علامه #مطهری : من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيم‌‌‌‌‌الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌‌‌‌‌شان احترام فراوان قائلم، #هشدار می‌دهم و بين خود و خدای متعال #اتمام_حجت مي‌‌‌‌‌کنم که نفوذ و نشر انديشه‌‌‌‌‌هاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد، خطري است که کيان اسلام را تهديد مي‌‌‌‌‌کند. راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر مي‌‌‌‌‌شود تشنگاني را که براي جرعه‌‌‌‌‌اي آب له‌‌‌‌‌له مي‌‌‌‌‌زنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟! اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافي در زمينه‌‌‌‌‌هاي مختلف اسلامي کتاب به زبان روز عرضه نکرده‌‌‌‌‌ايم. اگر ما به قدر کافي آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهي باشدی بيشتر اين جويها خواجه چرا مي‌‌‌‌‌دود تشنه در اين کويها راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينه‌‌‌‌‌ها با زبان روز است. حوزه‌‌‌‌‌هاي علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعي يافته‌‌‌‌‌اند بايد به مسئوليت عظيم علمي و فکري خود آگاه گردند، بايد کارهاي علمي و فکری خود را ده برابر کنند، بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمي جوابگوي مشکلات نسل معاصر نيست. 📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶ 🔴 بینش مطهر/محتوای علمی؛ 👇👇👇 ✳️ https://eitaa.com/elmi_binesh ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
دروس استاد حسینی آملی ۱) تفسیر قرآن کریم (ادامه سوره بقره) ۷_۸ مدرسه فیضیه، مدرس ۹ ۲) اسفار (ابتدای جلد ششم) ۹_۱۰ مدرسه فیضیه، مدرس ۱۹ ۳) تمهید القواعد ( اولین کتاب عرفان نظری) ۱۰_۱۱ خیابان آیت الله مرعشی نجفی (ارم)، کوچه ۷، پلاک۷۰ (موسسه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله) تمامی دروس از شنبه مورخ ۳۰ شهریور آغاز می گردد. @Hoseini_Amoli ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ضرورت پرداختن به فلسفه و علوم عقلی علامه #مصباح_یزدی : حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند. اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد. حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟ بنابراين فقط با خواندن #ادبیات_عرب، #فقه و #اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد. اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است، بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود. گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است. پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد. اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند. با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟ 📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 امور عامه، ورودی و سنگ‌بنای فلسفه و الاهیات شهید علامه : امور عامه، فلسفه‌ی الهی است. از نظر حکمای الهی بدون اینکه قبلا درباره‌ی امور عامه به عمل آید، بحث فلسفی در مسایل مربوط به مبدا و معاد، است. 📗 شرح مختصر منظومه (جلد۵ مجموعه آثار)، ص۱۹۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar